▼
Saturday, September 15, 2007
Pertahan Terengganu Dengan Darah?
Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI
SESEORANG memberitahu saya, “Ana baca tulisan anda dalam Tranungkite।Net, (Pertahan Kelantan Dengan Darah?) Ana nak tegaskan pendapat ana, kita wajib pertahankan keadilan dan kebenaran walau dengan darah sekalipun! Tak kira Kelantan atau Terenggau!!” Katanya dengan penuh bersemangat.
“Kalau ada jalan mudah mengapa pilih jalan susah?” Seorang lagi kawan saya jawab balik।
Menurut kawan saya seorang lagi itu, kita kena tahu bahawa menegakkan pemerintahan Islam di Malaysia perlu mendapat suara majoriti di dalam dewan rakyat atau dewan negeri। Untuk mendapat suara majoriti, mestilah pula memenangi kerusi terbanyak di dalam dewan. Untuk memenangi kerusi terbanyak yang dipertandingkan di dalam pilihan raya itu, mestilah dapat undi majoriti. Untuk layak menjadi pengundi, mereka perlu daftarkan diri sebagai pemilih.
Kata kawan saya itu lagi, “Oleh kerana itu, berdasarkan kaedah fiqh, ‘Sesuatu yang wajib tidak sempurna kecuali dengannya, maka ia menjadi wajib’, jadi mendaftarkan diri sebagai pengundi di Malaysia ini, adalah menjadi ‘wajib’ mengikut hukum syara’। Bila sudah daftar, baru boleh mengundi. Soalnya sekarang, adakah sudah sampai penerangan tersebut kepada masyarakat kita? Mengapa masih ramai peratus yang tak daftar mengundi, tak keluar mengundi atau undi rosak? Mengapa jadi begitu?
Tak tahukah mereka, ulama-ulama samada dari Ahlu Sunnah wal Jamaah, Al Murji’ah, As Syiah dan Khawarij, semuanya bersatu pendapat mengatakan menegakkan pemerintahan Islam itu adalah wajib.. maka seluruh umat berkewajipan melakukan taat kepada imam yang adil.. yang menegakkan ke atas mereka hukum-hakam Allah.. yang mentadbir dan memerintah mereka dengan syariat Allah.. yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW itu? Seperti yang disebutkan oleh Al Faqih Al Ma’ruf Ibnu Hazam Al Andalusi di अतास..
Seperti juga kata-kata ulama yang pernah didengari oleh Al Imam Al Mawardi, Abu Yu;la, Ibnu Khaldun, (Faqih Siasi), Imam Al Haramain Al Juwaini, (Faqih Ijtima’ie), Imam Al Ghazali, (Faqih Tasawwuf) dan lain-lain [walaupun ada juga satu puak dari Al Khawarij (Al Najdat) tidak bersetuju।]...” Sambil di tangannya membelek-belek beberapa kitab.
Kawan yang bersemangat tadi terus memotong। Kali ini nampak lebih bersemangat lagi. “Masalahnya sekarang, jalan mudah yang anta sebut itu sudah tertutup॥ Pilihan raya kita di selimuti pengundi-pengundi hantu.. Kita wajib sekat hantu-hantu yang mengganggu sistem pengundian negara kita. Itu baru satu hal.. Kedua.. Bukan itu sahaja, bahkan sekarang kita nak berceramah dan nak sampaikan penerangan pun tak boleh! Macam tragedi di Terengganu beberapa hari lepas.. Mereka tembak orang-orang yang nak jayakan ceramah. Mereka sekat penceramah-penceramah, walaupun pembangkang parti yang sah.
Mereka tuduh macam-macam kepada pembangkang, yang tidak diberi peluang menjelaskan hal sebenar। Sedangkan ‘manusia-manusia benteng pertahanan babi-babi’ dalam peristiwa di Melaka sebelumnya, tidak diusek dan dijentik sedikit pun. Mereka bela dan belai babi-babi lebih dari manusia! Apakah mereka sudah jadi babi, tidak ikut pertimbangan manusia lagi??” Kata kawan kita itu dengan sebak bercampur marah.
Pada saya, kalau kita lihat sejarah gerakan Islam selepas Perang Dunia Kedua, ianya bermula dengan penubuhan Ikhwanul Muslimin oleh Hassan Al-Banna di Mesir। Dikatakan berasal-usul dari ulama modenis Muhammd Abduh dan Jamaluddin Al-Afghani yang digerakkan bersama Sultan Abdul Hamid dari Turki bagi memulihkan institusi khalifah. Hasil dari gerakan tersebut kalau di Asia Tenggara, dikatakan PAS adalah parti Islam pertama yang berjaya membentuk kerajaan.
Atau juga parti Islam pertama selepas kemenangan Ikhwanul Muslimin di Yaman yang mampu membentuk kerajaan (sekitar tahun 40an), di mana wilayah-wilayah lain di dunia (pertengahan kurun 20) tidak mendapat peluang sepertinya। (Lihat Ibnu Hasyim ‘1950-2000 Sejarah Kebangkitan Dan Masa Depan PAS Kuasai Malaysia?’ terbitan 1993). Di mana PAS berjaya menguasai negeri Kelantan dan Terengganu di Tanah Melayu melalui pilihan raya umum ke 2 tahun 1959. Ertinya, berjaya tubuh kerajaan melalui peti undi.
Itulah proses pertama penubuhan kerajaan Islam tersebut॥ walaupun penguasaannya terus silih berganti। Kedua, penubuhan kerajaan Islam melalui revolusi seperti yang berlaku di Iran pada tahun 1979 kekal hingga sekarang. Dan ketiga, ada lagi satu aliran gerakan Islam yang dianggap sesat, melampau dan disebut-sebut menjadi ancaman kepada dunia. Kononnya secara ‘keganasan’, ditampilkan melalui kegiatan Taliban dan Al-Qaeda. Serangan mereka ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York tahun 2001 merupakan tarikh permulaan kepada aliran ini. Begitu juga Jamaah Islamiah (JI) di Indonesia dan lain-lain. Berjayakah mereka menubuhkan kerajaan Islam?
Yang penting, ada tiga saluran gerakan Islam masa kini, iaitu demokrasi, revolusi dan terorisme। Kalau saluran pertama tertutup seperti di Iran sebelum 1979, ia akan beralih ke saluran kedua. Kalau saluran kedua pula tertutup seperti di Afghanistan dan Iraq, ia akan beralih ke saluran ke tiga. Yang lebih penting lagi, Islam mesti berada di tempat tertinggi seperti yang dikehendakiNya, dan manusia Muslim sebagai KhalifahNya.
Pernah seorang ulama haraki memberi amaran kepada pemerintah-pemerintah sekular dan anti Islam selepas berlaku revolusi Islam Iran, “Kalau tidak mahu berlakunya revolusi rakyat melawan pemerintah, maka janganlah pihak kerajaan menekan, menindas dan menzalimi rakyat, kerana seekor kucing yang jinak pun kalau ekornya dipijak tuannya, dia akan menggigit!! Apa lagi manusia?”
Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 15-09-2007.
No comments:
Post a Comment