Saturday, August 11, 2007

Dari Niaga Depan Masjid Ke Peniaga Global..


Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI

LEPAS sembahyang Jumaat di Masjid Negara KL, 3 lelaki Islam dari Negara China menghampiri gerai sekitar masjid tersebut. Gerai menjual seliper dan kasut kanak-kanak, antara banyak gerai-gerai lain di situ.

“As-salamu ‘alaikum?” Salam dari cucunya, berumur kira-kira 15 tahun. Dia bersama ayahnya kira-kira 30 tahun lebih dan neneknya kira-kira 55 tahun.

Salam dijawab oleh tuan punya gerai bernama Syukri. Masing-masing perkenalkan diri, rupanya mereka baru beberapa hari sampai ke Malaysia. Hanya cucu dan ayahnya yang pandai sikit-sikit bahasa Inggeris. Bahasa Malaysia.. langsung mereka tidak tahu! Walaupun begitu kemesraan tetap terjalin atas nama Islam.

“Barangan jualan ini kebanyakannya dari negeri kami..” Kata ayahnya, sambil tangan mereka membelek-belek seliper dan kasut kanak-kanak yang dipamirkan di atas meja jualan.

Mereka tinggal di Guangzhou, sebuah bandar di Negeri China, yang kira-kira 2 jam dari Macau menaiki bas, kerana penerbangan terus antara KL- Guangzhou tambang murah tidak ada, kena singgah di Macau. Dikatakan, orang Islam di daerah itu kini terdapat kira-kira 1 orang dari 1,000 penduduk.

“Itu sebabnya, wanita-wanita kami tidak berani memakai tudung kepala, kerana sering diganggu oleh samseng-samseng Cina yang memang anti Islam, kesan dari penindasan golongan pemerintah komunis.” Kata neneknya dengan rasa terharu, melalui anaknya yang berbahasa Inggeris. “Ayahku (ayah kepada nenek itu) terbunuh dalam pembunuhan beramai-ramai semasa kebangkitan awal revolusi komunis di China dulu, walaupun Islam betapak di China sudah lama sebelum itu lagi, melalui sahabat Nabi Muhammd SAW, iaitu Saad bin Abi Waqas.”

Dikatakan juga, kini orang-orang Islam di China terdiri dari ramai peniaga-peniaga.

“Kalau yang begini, harga pasaran di tempat anda (Negeri China) berapa??” Tanya Encik Syukri sambil memegang sepasang seliper, yang harga pasaran di Malaysia kira-kira RM10.

“Lebih kurang RM2..” Jawab salah seorang dari mereka.

Encik Syukri berkira-kira, patutlah dia boleh dapatkan dari pengedar seliper di KL dengan harga berjumlah RM4 sepasang (harga kepada pengedar). “Ha.. Kalau begitu berapa harga dari kilang agaknya??”

“Kalau pesan banyak, contohnya satu kontena, mungkin harganya tidak lebih dari RM1 sepasang!!” Jelas sahabat baru dari China itu. “Saya boleh tolong tunjukkan cara menguruskan hingga dagangan sampai ke tempat anda. Saya amat berbesar hati jika yang berurusniaga dengan kami di China adalah orang-orang Islam. Moga-moga cahaya kegemilangan Islam akan menerangi alam China kembali dan hubungan keIslaman kita makin akrab.”

Modal RM1, sepasang. Mungkin termasuk pengurusan menjadi RM2. Jual secara borong RM4, dan jualan secara runcit sampai kepada pengguna RM10. Jadi kalau boleh jadi pemborong barangan dari negeri China, main kontena-kontena, mungkin boleh untung bersih RM2 tiap satu unit. Ini satu peluang baik untuk kembangkan perniagaan dari berniaga depan masjid atau pasar malam menuju kepada berniaga import eksport di peringkat global.

“Apakah barang-barang lain pun begitu juga purata untungnya?”

“Kebanyakannya begitu! Contohnya, pakaian, baju, kain selimut, dan lain. Apalagi kalau ubat-ubatan trasional, alatan letrik, komputer dan macam-macam lagi, boleh kita perincikan kalau betul-betul nak!” Jelasnya lagi.

Patutlah kerajaan Kelantan menggalakkan berniaga dengan negara tersebut, membuka pejabatnya di China, memberi peluang bagi sesiapa rakyat Malaysia yang ingin berurusan dengan rakyat China. Hingga ada yang menyebutkan ‘Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China’!

Sebenarnya Nabi Muhammad SAW ada memberi panduan dalam mencari nafkah atau menjadi usahawan. Sila lihat hadith yang dikutip oleh Sayid Sabiq dalam kitabnya ‘Anasirul Quwati fil Islam’, berkata Anas RA lebih kurang begini...

Seorang pemuda dari kalangan sahabat Ansar datang kepada beliau meminta-minta. Kata beliau, “Engkau.. takde apa-apakah di rumah?”

“Ada!” Jawab pemuda Ansar itu. “Hanya sehelai tikar dan sebuah takar (tempat air minum) sahaja..”

“Bawa kedua-dua barangan itu ke mari!!” Arah Nabi.

Pemuda itu pun pergi mengambilnya dan membawa kepada Nabi. Nabi terus membuat tawaran, menjual secara lelong barangan tersebut kepada kawan-kawan di situ. Dijual dengan harga paling tinggi, iaitu 2 dirham.

“Nah! Satu dirham engkau beli makanan untuk keluraga engkau, dan bakinya engkau beli sebuah kapak!” Saran Nabi. “.. bawa kapak itu kemari!!”

Pemuda itu terus mempraktikkan idea tersebut, ia kembali dengan sebuah kapak yang baru dibeli. Nabi mengambilnya dan mengikat pada sebatang tongkat (yakni siapkan hulu hingga boleh terus guna), dan menyerah balik. Katanya, “Pergilah cari kayu api dengan kapak ini, dan juallah hasilnya! Jangan sampai aku nampak kamu lagi selama 15 hari (dari sekarang)!!”

Selepas 15 hari berlalu, kembalilah kawan itu, dia berjaya mengumpulkan wang sebanyak 10 dirham. Sebahagian dibeli makanan dan sebahagian lagi pakaian.

“Hal ini adalah lebih baik dari engkau datang di Hari Kiamat dengan wajahmu bernoda, tanda meminta-minta.” Jelas Nabi lagi. (Hadith dirawikan oleh Abu Daud).

Hadith ini menggambarkan pengangguran, kemiskinan dan meminta-minta memang ada, walaupun perlu dihapuskan. Nabi mencetuskan idea kreatif, bagaimana menjadi usahawan, dapatkan modal, memotivasi (contohnya tempoh 15 hari sasaran masa ditetapkan), kecekapan melihat pasaran (waktu itu jual bahan bakar atau kayu api) dan sebagainya. Memang hebat Nabi Muhammad SAW.

Pengalaman masa mudanya pernah jadi usahawan. Pernah jadi gembala kambing sebagai tarbiah kepimpinan (Ingat hadith Nabi, setiap kamu adalah pengembala...). Pernah berkongsi atau usahasama niaga dengan ahli bisnes kecil As-Saa’ib bin Abis Saa’ib. Pernah berniaga import-eksport Mekah-Syam, di mana sumber ‘finance’nya ialah Khadijah sendiri walaupun waktu itu masih belum jadi isterinya (akhirnya taukeh finance itu jadi isteri atau miliknya).

Dikatakan beliaulah pencetus idea-niaga ‘surung makan, tarik pun makan’, pergi ke Syam membawa dagangan dari Mekah, pulang membawa dagangan dari Syam. Di mana amalan sebelum itu cuma pergi membeli dagangan untuk penduduk Mekah dari Syam sahaja. Dengan itu penduduk Mekah dapat menikmati barang keperluan dengan harga yang lebih rendah.(Sila lihat ‘Encyclopedia of Seerah Volume II’ Afzalurrahman- The Muslim School Trust, London).

Begitu juga ramai tokoh-tokoh usahawan yang berjaya, adalah anakdidik beliau, seperti Abdul Rahman bin Auf, Usman bin Affan dan sebagainya yang dijamin syurga. Mereka bukan sahaja berjaya dari sudut usahawan semata-mata, bahkan menjadi tokoh-tokoh politik dan pemimpin perjuangan Islam. Kalau tokoh korperat atau konglomerat masa kini, maka Usama Laden (yang dianggap pengganas oleh Amerika) juga disebut-sebut sebagai usahawan Islam yang berjaya. Betulkah??

Akhirnya pertemuan di Masjid Negara, menjadikan mereka sebagai sahabat se agama, yang lebih tinggi dari sahabat se negara dan se bangsa. Saya pun nak tumpang bersama-sama Encik Syukri, mungkin kami akan ke China kerana di sana sudah ada yang menunggu dan menggamit-gamit kami, Insya Allah!

Catatan santai:
ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
KL. 08-08-2007.

Thursday, August 09, 2007

DR. MOHD HASYIM TEGASKAN PAS BELUM LAMBAT…


DR. MOHD HASYIM TEGASKAN PAS BELUM LAMBAT…
CEPAT DEKATI KAUM CINA!


Oleh M. SHARBI KAMARULZAMAN
Setiausaha Lajnah Penerangan PAS Kawasan Batu, KL


Padang Balang: Penganalisa politik, Dr. Mohd Hasyim menyifatkan belum terlambat lagi untuk PAS mendampingi orang Cina di negara ini bagi memikat mereka mengundi dan menyokong parti itu dalam setiap kali pilihan raya. Dulu, dakwanya, PAS mungkin merasakan sokongan padu orang Melayu sudah cukup untuk parti itu tetapi dengan kesedaran baru pimpinannya, sejak Almarhum Dato’ Fadhil Mohd Noor, telah mengorak langkah menjalinkan hubungan politik dengan masyarakat Cina melalui CCC pada tahun 1986.

Meskipun mendapat reaksi yang pelbagai dari dalam PAS waktu itu, sehingga kekalahan PAS dalam pilihan raya 1986 dikaitkan dengan kerjasama CCC tersebut, namun hari ini, PAS mengakui betapa pentingnya mengadakan hubungan politik dengan masyarakat Cina untuk membebaskan Malaysia dari cengkaman Umno BN.

“Hari ini, PAS sudah menubuhkan Lajnah Perpaduan Nasional yang dulunya tidak ada. Sekarang PAS sudah ada Kelab Penyokong PAS (Cina) dan (India) di setiap negeri,” ujar beliau dalam “Debat Kontemporari Siasah” bertajuk “Mengapa PAS Tidak Dapat Undi Cina?” di PASTI Padang Balang, dekat sini.

Tegas beliau, kemaraan PAS dalam menjalinkan hubungan baik dengan masyarakat Cina dan India di negara ini menjadi petanda sihat untuk ahli dan pimpinan PAS terus mengenali budaya dan adat resam kedua-dua bangsa itu.

Dr. Mohd Hasyim yakin, tampuk pimpinan PAS suatu hari nanti akan diterajui oleh bangsa Cina yang Islam, moderet dan gigih dalam perjuangannya seperti kentalnya umat Islam di negara China mengamal dan memperjuangkan Islam sekalipun al-Quran diharamkan oleh pemerintah komunis.

“Inilah impian Tok Guru Nik Aziz. Dia berdoa akan ada di Malaysia ini orang Cina Islam yang berupaya menjadi pemimpin PAS suatu masa akan datang,” tegas beliau.

Dr. Mohd Hasyim yang juga pengasas GG Edar dan penerbit kaset-kaset jenama Ad-Dakwah pada era kebangkitan Islam menjadi pendebat undangan Lajnah Penerangan, Dakwah dan ICT PAS Kawasan Batu bersama gandingannya Ann Wan Seng, Setiausaha Agung PERKIM.

Debat tersebut diselenggarakan oleh moderatornya, Tarmizi Mohd Jam yang juga Ketua Penerangan PAS Kawasan. Turut hadir pada majlis itu ialah Ketua Penerangan PAS Wilayah Persekutuan, Haji Azharuddin Haji Husein.

Debat yang menjadi salah satu produk PAS Kawasan Batu itu, telah dilancarkan oleh Pengarah JPN Wilayah Persekutuan, Cikgu Haji Ishak Surin.

Membangun Bersama Islam Ke Arah Negara Berkebajikan.

Sunday, August 05, 2007

Strategi Kristian Menawan Orang Asli?



Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

“AKU memang minat nak ajak encik mendaki Bukit Kala kira-kira 45 minit jalan kaki yang tiada jalan motosikal atau kereta, kerana ada orang-orang kita sedang bergotong royong di sana!” Kata seorang Asli bekerja sebagai pegawai RTM. “Tetapi kerana petang ini pukul 4 petang aku ada upacara sembahyang, maka aku sedih tak dapat pergi dengan encik. Lain kali sajalah..”

Hari itu adalah hari Ahad sebagai seorang Kristian dia dan kawan-kawannya dijemput dengan sebuah bas percuma pergi ke gereja di Kepong, dari tempatnya di Gombak, Kuala Lumpur. Dia memang berasal dari perkampungan Asli di Gua Musang, datang berhijrah ke Gombak, puluhan tahun yang lalu.

Kalau dilihat sejarah, sebelum Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) ditubuhkan, seorang 'Field Ethnographer' telah dilantik zaman penjajahan (Disember 1939), sebagai 'Protector Of Aborigines' bagi pihak Negeri Perak dibuat selepas penguatkuasaan 'Perak Aboriginal Tribes Enacment', No.3 pada 1939. Enakmen yang merupakan undang-undang telah diwujudkan sebelum Perang Dunia Kedua lagi.

Jabatan Hal Ehwal Orang Asli Malaysia pula ditubuhkan (1953/54) di bawah undang-undang baru yang dinamakan "Aborigional Peoples" Ordinance No. 3, 1954. Ia dikatakan dibentuk bagi melindungi Orang Asli dan cara hidup mereka dari kepesatan perkembangan tamadun dan eksplotasi, di samping menyediakan kemudahan-kemudahan untuk pendidikan dan pembangunan yang sesuai bagi mereka.

Apabila darurat diistiharkan (1948), MPAJA yang kemudiannya bertukar menjadi Parti Komunis Malaya(PKM) telah mengadakan hubungan baik dengan orang-orang Asli di pedalaman. Maka pihak kerajaan penjajahan mula mengambil perhatian dengan mengadakan polisi penempatan semula orang-orang Asli di kawasan yang jauh dari pengaruh komunis. Dikatakan, langkah ini tidak berjaya, sebaliknya Orang Asli semakin rapat dengan PKM dan mengambil sikap anti-kerajaan.

“Jasa orang Asli dalam menentang penjajahan British di Perak dulu memang jelas.. buktinya, pembunuhan J.W.W. Birch (bagi pihak penjajah) oleh Datuk Maharaja Lela (bagi pihak orang Melayu) dibantu orang Asli di Perak. Sila lihat sejarah Perak.” Kata pemangku Tok Batin Bukit Kala Gombak, Encik Hussein bin Datuk Panglima Ngah Yin. Ayah beliau mendapat gelaran ‘Datuk Panglima’ dari kerajaan Perak. “Ada wakil orang Asli dalam perutusan semasa menyambut kemerdekaan Tanah Melayu. Tetapi malangnya, Datuk Panglima Bukit Gantang orang Melayu yang menjadi wakilnya, bukan orang Asli!!”

Hanya selepas tahun 1961, Jabatan Hal Ehwal Orang Asli dikatakan mula merancang dan melaksanakan program-program pembangunan sosio-ekonomi supaya masyarakat Orang Asli dapat bersama-sama dengan kaum-kaum lain maju dan menikmati taraf hidup yang lebih baik.

“Aku datang ke sini sejak tahun 1969 kira-kira 5 bulan selepas tragedi 13 Mei. Waktu itu kerajaan sedang berhadapan dengan kumpulan PKM yang sedang bergerak di dalam hutan. Orang Asli seperti juga orang Cina dibimbangi membantu pengganas tersebut. Maka di wujudkan perkampungan-perkampungan baru Cina dan orang-orang Asli. Kami pun dikutip dari seluruh negara dan dihimpunkan di sini. Kami dihimpunkan antaranya melalui penubuhan pusat perubatan orang Asli di sini. Beginilah tempat tinggal kami, rumah-rumah kami dibiarkan tidak tersusun dan tidak teratur seperti yang boleh encik lihat sekarang!

Aku sendiri lepas periksa di Sekolah Menengah Sungai Siput [SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) 1968], bercadang nak lanjutkan pelajaran, tapi suasana politik waktu itu memaksa aku mewakili kampungku, membantu kerajaan di pusat perubatan orang Asli dan bertugas hingga pencen di sini..” Jelas encik Hussein lagi.

Seorang temannya lagi memberitahu bagaimana orang-orang Asli boleh masuk Kristian di kawasan Gombak ini.. “Pendakyah-pendakyah Kristian bergerak dari rumah ke rumah di kawasan orang Asli Gombak melalui himpunan penduduk yang disebut ‘kumpulan sel’. Kumpulan ini cuba mengambil berat dan menangani masalah penduduk terutamanya di bidang kesihatan…bagaikan sel-sel baik yang berperanan menyelamatkan kesihatan badan seseorang.”

“Apakah kesan kegiatannya kepada masyarakat?”

“Amat memberangsangkan.” Jawabnya. “Contohnya, baru-baru ini ada isteri seorang Tok Batin bersebelahan dengan kampung ini yang sakit telah berjaya disembuhkan melalui pengubatan dengan doa-doa cara Kristian. Mengenangkan jasa baik Kristian ini, dia terus memeluk agama Kristian hingga sekarang, walaupun suaminya masih beragama Islam..Itulah kegiatan mesra rakyat yang diadakan sepanjang masa.”

“Adakah wang dan benda juga memainkan peranan dalam dakyah tersebut??”

“Encik kena siasat sendiri..” Jawabnya.

Kalau dalam masyarakat pergerakan Islam, mungkin ia seperti ‘kegiatan usrah’ dan kuliah-kuliah pengajian. (Sila lihat tulisan sebelum ini, ‘Jangan Me‘Melayu’kan Orang Asli..’ lihat ibnuhasyim. blogspot.com atau Tranungkite.Net 28-07-07, rumusan dan cadangan ringkas kepada pihak bertanggung jawab seperti JAIS dan JAKIM, Draf Cadangan: Bagaimana mempercepatkan orang Asli masuk agama Islam.)

Jabatan Orang Asli sebelum ini pernah diletakkan di bawah pelbagai jabatan seperti Kebajikan Masyarakat, Kementerian Pelajaran, Kementerian Tanah dan Galian, Kementerian Pertanian dan Tanah, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat, Kementerian Pembangunan Luar Bandar, dan kini di bawah Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat bermula sejak 1995 lagi.

Siapa sebenarnaya bertanggung jawab mengenai pengIslaman mereka? Itu suatu hal yang perlukan perincian lagi, tetapi yang jelas di samping tugas besar berada dibahu pemerintah, tiap orang Islam atau NGO-NGO juga ada peranan masing-masing ke atas agama orang Asli. Jangan sampai jadi macam cerita pihak bomba yang terhegeh-hegeh membincang teknik dan tektik memadam api, sedangkan rumah terbakar yang hendak dipadam sedang hangus dijilat api!!

Catatan santai:
ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
Gombak 03-08-2007.

Sejarah PAS 8: Bermula Dengan Tangan Terbuka

Gambar tangan ini bukan lambang PAS asal, tetapi beginilah kira-kira. Pada sesiapa yang ada lambang asal PAS ingin sumbangkan khidmat untuk pengetahuan orang ramai, sila e-mail ke ibnuhasyim@email.com


IBNU HASYIM: FOKUS PAS SIRI 8

TANGAN terbuka. Atau tapak tangan, mempunyai lima jari yang sedang terbuka. Itulah lambang atau simbol PAS yang mula-mula digunakan bagi menghadapi pilihanraya persekutuan pertama, pada 27 Jun 1955.

Lawan-lawan PAS menggunakan symbol ini untuk menakut-nakutkan pengundi-pengundi. “PAS mahu potong tangan orang ramai.” Kata mereka. Yakni, kalau PAS berjaya perintah negara ini, ia akan laksanakan hukum ‘hudud’ yang termasuk di dalamnya potong tangan bagi pencuri, penyamun atau perompak. Mereka gambarkan hukum Islam itu begitu ngeri, zalim dan kejam.

Pada hal, ianya hanya secebis dari sistem perundangan Islam, yang bersifat mengubati penyakit masyarakat. Contohnya seperti kerat kaki pada pesakit kencing manis. Begitulah hudud, kerat tangan pencuri, ‘rajam’ atau sebat pada penzina apabila cukup syarat-syarat yang begitu ketat.

Ada juga yang menganggap, lambang ini hampir menyamai tujuan PKMM, yakni mengangkat tangan, menggenggam lima jari, jadi gumpalan penumbuk, yang juga ada unsur-unsur Islam. Juga terdapat unsur-unsur menunjukkan orang Melayu bebas beragama Islam, bebas melaksanakan hukum serta perundangan Islam yang tidak dikongkong oleh penjajah.

Walau apapun tafsirannya, namun makna sebenar adalah simbol kepada amalan rukun Islam yang lima. Bermula dengan pengakuan kesatuan aqidah atau syahadah ‘Tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh atau rasul Allah, yang di dalamnya ada enam rukun pula iaitu Rukun Iman. Seterusnya mendirikan sembahyang lima waktu sehari semalam, berpuasa wajib setahun sekali sepanjang Ramadzan, membayar zakat dan fitrah, serta mengerjakan haji sekali seumur hidup, jika mampu. Semuanya ini adalah asas ke arah menjadi seorang Muslim yang sejati.

Setelah itu lambang ini ditukar kepada lambang bulan bintang. Iaitu sebiji bintang lima penjuru, berada di atas hujung tanduk bulan sabit, di mana dua penjuru kakinya berada dalam lingkungan bulan dan tiga penjurunya lagi berada di bahagian atas luar lingkungan bulan sabit tersebut. Lambang ini juga terpaksa ditukar kerana diharamkan oleh pemerintah (zaman pemerintahan Tun Abdul Razak, iaitu pada tahun 1971), yang menuduh ‘menggunakan lambang Islam bagi mengelirukan orang ramai’.

Akhirnya, mengambanglah lambang bulan purnama penuh mengisi langit pilihan raya Malaysia. Ia mula digunakan dalam pilihan raya Tumpat Barat Kelantan hinggalah sekarang. Lambang tersebut ialah bulatan putih seperti bola pingpong yang bererti bulan purnama, dengan latar belakang warna hijau dan dalam keadaan tertentu boleh digunakan warna hitam.

Ukurannya seperti yang tercatat dalam ‘Perlembagaan PAS, pindaan 1987’, hendaklah 3x4 atau 3:4, iaitu 3 lintang dan 4 bujur. Boleh digunakan dalam inci, kaki, cm, meter, atau sistem ukuran-ukuran lain. Boleh juga digunakan apa-apa simbol yang dipersetujui oleh Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, dan diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan serta Suruhanjaya Pilihan Raya. Lambang-lambang tersebut adalah khusus bagi kegunaan pilihan raya dan manefestonya sahaja.

Bendera PAS pula berwarna merah putih. Warna merah terletak di atas warna putih yang sama lebarnya. Di pangkal sebelah kiri terletak satu bulatan hijau. Pada asalnya di dalam bulatan tersebut, tertera perkataan ‘Allah’ dan ‘Muhammad’ dalam tulisan jawi berwarna putih. Dengan pengharaman seperti dikatakan di atas, ia tidak boleh digunakan lagi dan hanya tinggal bulatan hijau sahaja. Kekallah bendera PAS hampir sama dengan bendera UMNO, yang mana di sudut atas sang saka mereh putih tersebut terdapat bulatan hijau bagi PAS dan UMNO dengan lambang kerisnya.

Ukuran bendera juga adalah sebesar 5x7 atau 5:7, sama dengan ukuran inci, kaki, cm, meter atau selainnya. Bendera PAS digunakan dalam setiap perayaan atau perjumpaan yang dianjurkan dan disertainya. Juga digunakan sebagai latar belakang dalam sesuatu majlis, pada kenderaan, pejabat atau rumah-rumah ahli di semua peringkat, terutamanya semasa kempen-kempen pilihan raya.

PAS dengan lambang ‘tangan terbuka’nya terus menyertai pilihanraya, walaupun pendaftaran pertubuhannya baru diluluskan sehari sebelum penamaan calun, iaitu pada 14 Jun 1955, setelah hampir 4 tahun permohonannya diajukan.

Dari 52 buah kawasan Dewan Perundangan Persekutuan atau Dewan Rakyat yang juga disebut Parlimen, PAS hanya mampu bertanding di sebelas (11) kawasan sahaja. Iaitu 3 di Perak, 2 di Selangor, 3 di Kelantan, 1 di Pahang, 1 di Seberang Prai dan 1 di Kedah. Apakah ini juga satu difinasi ‘tangan terbuka’, yakni terbuka dan kosong dari kemampuan menewaskan lawannya?


Rujukan:


1.Perlembagaan PAS, pindaan 1987

2.Hasil dari interbiaw penulis dengan Pegawai-pegawan Pejabat Agung PAS, Ustaz Amaluddin Darus, Ustaz Osman Hamzah, Ustaz Baharuddin Latif, Ustazah Hayati dan lain-lain sekitar tahun-tahun 80an.


Tambahan:


Pengenalan Am PAS

Dikemaskini terakhir di laman web PAS pada 07 Januari 2007.

PARTI lslam Se-Malaysia atau ringkasnya disebut PAS adalah sebuah parti politik yang diluluskan pendaftarannya pada 31hb. Mei 1955 dengan Registration No. 733 (Penang). Pada awalnya ia didaftarkan atas nama Persatuan lslam Se-Malaya dengan rujukan kelulusan pendaftarannya 34 in R. of. S 26/52.

Tujuan atau matlamat perjuangan PAS ialah memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup lslam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah serta mempertahankan kesucian lslam, juga kemerdekaan dan kedaulatan negara.

Dengan itu, dasar yang diperjuangkan oleh PAS ialah lslam dengan seruannya ialah Allahu Akbar. Bagi mencapai tujuan atau matlamat perjuangan tersebut, usaha-usaha yang dilakukan oleh PAS termasuklah:

1. Menyeru umat manusia kepada syariat Allah dan sunnah Rasulullah melalui dakwah, sama ada secara lisan, tulisan mahupun amalan.

2. Memperjuangkn lslam sebagai akidah dan syariah serta menjadikannya sebagai panduan berpolitik dan bernegara serta memperkenalkan nilai-nilai ke-lslaman dalam usaha menegakkan keadilan dan kemajuan di segenap bidang termasuk pemerintahan dan pentadbiran, ekonomi dan sosial serta pelajaran dan pendidikan.

3. Memupuk dan memperkuatkan ukhwah lslamiah dan menyuburkan rasa perpaduan di kalangan rakyat bagi memelihara kehidupan politik dan masyarakat yang sihat dan berkebajikan.

4. Mengajak dan menggalakkan badan-badan, pertubuhan-pertubuhan dan orang-orang perseorangan bagi mengenali dan memahami serta memperjuangkan konsep dan pandangan hidup lslam.

5. Menyediakan rencana-rencana dan bertindak bagi memperbaiki susunan serta institusi-institusi masyarakat, bentuk politik, keadilan ekonomi dan negara untuk membela kepentingan umat lslam dan rakyat seluruhnya.

6. Menyertai dan bekerjasama dengan badan-badan, persatuan-persatuan atau pertubuhan-pertubuhan yang tidak berlawanan tujuannya dengan PAS bilamana dan selama ianya mustahak dan sesuai serta tidak bercanggah dengan undang-undang negara.

7. Mempertahankan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi negara yang tunggal dalam amalannya disamping berusaha mengembangkan bahasa al-Quran.

8. Memperjuangkan wujudnya kebudayaan negara berasaskan nilai-nilai yang tidak bercanggah dengan ajaran lslam.

9. Memperjuangkan hak dan kepentingan umat lslam di negara ini tanpa mengabaikan tanggungjawab melaksanakan keadilan terhadap seluruh rakyat Malaysia dan tanggungjawab mewujudkan keharmonian antara kaum di dalam negara ini.

10. Menyertai dan bekerjasama dengan Bangsa-Bangsa Bersatu serta badan-badan lain yang sah bagi mengekalkan keamanan dan menjamin hak-hak asasi manusia serta menghapuskan segala macam kezaliman, kepalsuan, perhambaan dan penindasan di kalangan umat manusia.

11. Melakukan apa-apa juga usaha dan tindakan dalam batas-batas Perlembagaan dan undang-undang negara bagi mencapai semua tujuan-tujuan PAS ke dalam dan ke luar.
Hukum tertinggi sekali dalam pegangan PAS ialah Kitabullah (al-Quran) dan Sunnah Rasul serta ljmak dan Qias yang terang dan nyata.

Dengan tertakluk kepada hukum tertinggi tersebut, segala gerakan dan pentadbiran PAS adalah dijalankan di bawah perintah dan kekuasaan Muktamar.

Akan tetapi Muktamar itu sendiri tertakluk di bawah syarat-syarat yang terkandung dalam Perlembagaan PAS dan aturan peraturan Muktamar atau Mesyuarat PAS.

Bagi menjamin kekuasaan PAS yang diperuntukkan itu dan badan-badan yang diberikan kepadanya kuasa oleh Muktamar Tahunan dan oleh mana-mana peruntukan dalam Perlembagaan yang tidak terkeluar daripada kehendak-kehendak yang diperuntukkan dalam hukum tertinggi PAS dan tidak berlawanan pula dengan dasar PAS, maka sebuah majlis yang dinamakan Majlis Syura Ulama ditubuhkan.

Majlis Syura Ulama berkuasa menghurai, menjelas dan mentafsir dasar PAS dan mana-mana peruntukan di dalam Perlembagaan PAS yang tidak menimbulkan kesamaran mengenai maksud dan tujuannya serta membuat ketetapan mengenainya, mengeluarkan arahan dan perintah supaya dasar dan ketetapan itu dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi serta memelihara supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak dalam Perlembagaan parti dipatuhi dalam kegiatan, gerakan dan pentadbiran PAS serta memelihara, menjaga dan mengawal tatatertib PAS.

Majlis ini juga berkuasa melantik ahli-ahli jawatankuasa tatatertib PAS seperti yang terdapat pada fasal 75 Perlembagaan parti.

Mengenai ahli PAS, hanya terdapat satu jenis sahaja keahlian di dalam PAS, iaitu dinamakan Ahli PAS. Untuk menjadi ahli PAS, seseorang itu mestilah Warganegara Malaysia, beragama lslam, akil baligh menurut hukum syarak, menerima serta taat kepada Perlembagaan PAS dan peraturan, arahan-arahan serta keputusan-keputusan parti dari masa ke semasa.

Seseorang pelajar universiti atau kolej universiti tidak boleh menjadi ahli PAS tanpa mendapat kebenaran bertulis daripada Naib Canselor universiti berkenaan. Permohonan menjadi ahli PAS hendaklah dibuat melalui Setiausaha Cawangan di mana ia berkehendak masuk menjadi ahli atau jika ada sesuatu sebab yang munasabah, maka permohonan bolehlah dilakukan terus kepada Setiausaha Kawasan ataupun Setiausaha Agung PAS.

Seseorang ahli PAS boleh berhenti atau diberhentikan daripada menjadi ahli apabila memohon atau mengisytiharkan diri keluar daripada PAS, dipecat atau menyertai mana-mana parti politik yang lain.

Semua ahli-ahli PAS hendaklah taat dan patuh kepada hukum-hukum dan ajaran-ajaran lslam yang menjadi dasar PAS, taat dan patuh kepada Perlembagaan parti serta aturan dan peraturannya, taat dan patuh kepada arahan-arahan dan perintah-perintah parti, melaksanakan kewajipan-kewajipan yang ditugaskan oleh parti sedaya upaya yang boleh, menjaga dengan cermat segala rahsia-rahsia parti, mengamal akhlak lslam, mengawal diri supaya tidak melakukan sebarang tindakan yang menyalahi atau merugikan kepentingan parti dan menerima PAS sebagai satu-satunya wadah perjuangan lslam bagi diri di dalam negara ini.

Semua ahli PAS berhak memilih atau dipilih untuk memegang mana-mana jawatan dalam parti dan boleh dicadang untuk mewakili parti, berhak mengundi dan diundi dalam parti mengikut ketentuan-ketentuan yang terdapat di dalam Perlembagaan parti serta aturan dan peraturannya, berhak menghadiri perhimpunan-perhimpunan dan rapat-rapat parti, berhak memberikan pendapat dan pandangan kepada parti serta berhak mendapat apa-apa gelaran yang ditetapkan oleh parti mengikut yang diputuskan oleh Muktamar Tahunan parti apabila dan pada bila-bila masa ada usul yang demikian.

Antara kewajipan-kewajipan ahli kepada parti selain daripada yang disebutkan tadi termasuklah menunaikan yuran dan lain-lain menurut keputusan parti dari masa ke semasa, melaksanakan arahan-arahan dan keputusan-keputusan parti sama ada umum atau khusus, menghadiri mana-mana kursus, tamrin, atau perhimpunan parti sebagaimana yang ditetap dan diarahkan, memperdalamkan ilmu pengetahuan khususnya tentang ajaran dan hukum-hukum lslam, memperkuat kedudukan dan menjaga kehormatan parti sama ada di dalam atau di luar negeri. Pada amnya semua ahli hendaklah melaksanakan kehendak-kehendak Perlembagaan parti.

Sejarah PAS 7: Di Bawah Dr Abbas


IBNU HASYIM: FOKUS PAS SIRI 7

DIKATAKAN era kebangkitan PAS peringkat pertama telah berakhir, ialah kerana selepas ini PAS seolah-olah ketandusan pemimpin. Dr Abbas tidak dapat berkhidmat sepenuh masa dengan parti, kerana sedang bertugas di dalam jabatan kerajaan. Walaupun begitu di negeri mana beliau bertugas, maka di situlah benih-benih PAS akan tumbuh.

Umpamanya masa beliau bertugas di Melaka, Terengganu dan lain-lain. Pernah semasa diadakan Muktamar ke 3 di Madrasaah At-Tahzib Ad-Diniyah, Titi Serong Parit Buntar, Perak, waktu itu Dr Abbas berada di Makkah, Arab Saudi. Muktamar yang diadakan pada 12 Ogos 1954. Muktamar yang dikatakan pertama dan mungkin terakhir PAS menyaksikan 3 pemangku YDP. Iaitu:

1.Che Ahmad Awang.
2.Tuan Haji Ahmad Tuan Husin
3.Haji Mansur JP.

Walaupun begitu cawangan-cawangan (sekarang di sebut Kawasan) PAS tetap bertumbuhan di bawah kepimpinannya.

Menurut lapuran akhbar ‘Utusan Melayu’ keluaran 20 Mac 1954, cawangan pertama PAS di negeri Johor telah ditubuhkan pada 19 Mac 1954 di Johor Baharu.

Pimpinan cawangan PAS Johor Baharu:
1.Haji Arifin Alias sebagai Ketua. Beliau ialah seorang jurutera bertauliah, pangasas Hizbul Muslimin di Gunung Semanggul, bekas ketua Hizbul Muslimin Negeri Johor.
2.Osman Abdullah sebagai Setiausaha cawangan,
3.Yusuf Abdul Rahim sebagai Bendahari.
4.8 ahli jawatankuasa.

Dikatakan juga Haji Mohd Said Abdul Hadi salah seorang pengasas dan pernah juga menjadi Setiausaha Perhubungan pertama PAS Negeri Johor, pegawai agama dan pengarang ‘Warta Jabatan Agama Islam Johor’.

Beliau mengatakan:
‘... tokoh-tokoh utama yang terlibat dalam penubuhan PAS Johor adalah terdiri dari bekas-bekas anggota PKMM dan Hizbul Muslimin.’

Reaksinya, sambutan terhadap PAS agak memberangsangkan. Ekoran dari berita itu, satu rombongan masyarakat Bugis dari Benut telah bertemu pemimpin PAS cawangan Johor Baharu dan akhirnya tertubuhlan PAS cawangan di Benut pada 6 Mei 1954.

Pimpinan cawangan PAS Benut:
1.Haji Abdul Razak sebagai ketua.
2.Mohd Tahir sebagai setiausaha.
3.Seorang Bendahari
4.6 ahli jawatan kuasa.
(Seperti lapuran ‘Utusan Melayu’ 7 Mei 1954)

Apa yang menarik perhatian antara usul cawangan Benut itu telah dibawa ke Muktamar Agung PAS di Perak, antara lain meminta PAS Pusat mengadakan pendidikan politik Islam kepada ahli-ahli dan menerbitkan risalah ‘Al-Islam’. Setakat 30 Julai 1954, ahli-ahli PAS cawangan Benut mencapai 750 ahli. Begitu juga di kawasan negeri-negeri Johor yang lain, tumbuh subur cawangan-cawangan PAS seperti di Pontian dan Sungai Pulai Muar hingga tahun 1955. Lebih-lebih lagi menjelang pilihan raya umum 1959.

Di Kelantan pula, selepas Mesyuarat Agung Khas diadakan di Tanah Liat, Bukit Mertajam September 1953 itu, satu lawatan ke seluruh negeri Kelantan telah dirancang oleh pegawaai-pegawai pejabat Agung PAS. Rapat umum yang pertama telah diadakan di Pasir Mas Kota Bharu, dan seterusnya di ibu-ibu daerah lain dalam bulan April tahun tersebut.

Pidato-pidato seperti Saudara Othman Abdullah selaku Ketua Pemuda PAS dan Mohd Asri sebagai Penolong Pegawai Tadbir pejabat agung sangat-sangat memberi kesan, sehingga tertubuhnya PAS cawangan Kota Bharu dan Pasir Putih. Sejak itulah dikatakan UMNO Kelantan mula merasakan, di mana PAS merupakan suatu cabaran yang tidak boleh diperkecilkan.

Kesannya, PAS telah menjadi tarikan guru-guru pondok di antaranya ialah Tuan Guru Haji Abdullah Tahir dari pondok Bunut Payung. Ketokohan Mohd Asri yang boleh menggerakkan sentimen kefahaman politik Islam dengan gandingan ayat-ayat Al-Quran dan Hadis dan pandai bermain sentimen dengan menyelitkan unsur-unsur nasionalisme berjaya menarik guru-guru pondok menyertai PAS. (lihat Badan Perhubungan PAS Negeri Kelantan (1992), Laporan Tahunan 1991/1992 untuk Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-38, Kota Bharu.

Menurut Amaluddin Darus lagi:

“Sebagai regu yang benar-benar ikhlas dalam perjuangan pada masa itu, kami telah berjuang tanpa mengenal siang atau malam, dengan dibantu oleh Saudara Khaider Khatib yang sungguhpun belum menjadi ahli pada peringkat itu, sehingga ditubuhkan cawangan Ulu Kelantan, yang bertempat di Kuala Krai. Beliaulah orangnya yang merupakan tenaga luar yang paling banyak memberi kursus-kursus perjuangan Islam, terutama bagi cawangan-cawangan Pasir Putih, di mana ahli-ahli PAS dari cawangan-cawangan Bachok dan Machang telah ikut juga menyertainya, kerana kedudukan mereka yang tidak berjauhan.”

Setelah ditubuhkan selama empat tahun, PAS menyertai pilihan raya Majlis Undangan Persekutuan tahun 1955. PAS meletakkan 11 calon kesemuanya. Di Kelantan PAS telah bertanding dalam tiga kawasan pada masa itu, dan ketiga-tiga calon PAS telah kalah. Mereka yang kalah ialah Mohammad Asri (Bachok dan Pasir Puteh) Muhammad Nor Hj Yusof (Machang dan Ulu Kelantan) dan Haji Mokhtar Hj Ahmad (Pasir Mas).

Berikutan dengan kekalahan itu, jentera PAS bergerak lebih aktif lagi, contohnya Mohd Asri dan Amaluddin Darus hanya berehat seminggu dan terus berusaha menyebarkan PAS ke seluruh Kelantan. Berkat kerja keras, pilihan raya pertama selepas merdeka pada Ogos 1959, PAS telah dianugerahkan kemenangan oleh Allah. PAS menang 28 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada 30 kerusi.

Di bawah pimpinan Dr Abbas Alias juga, PAS telah mengadakan Mesyuarat Agung ke 4 di Madrasah Ahmadiah Bunut Payung, Kota Bharu Kelantan pada tahun 1955. Maka bertambah tersebar lagi pengaruh PAS di kalangan gurug-guru agama Kelantan, bila tok guru pondok tersebut menunjukkan minatnya menyokong PAS.

Fajar kebangkitan Islam terus memancarkan sinarnya lagi, apabila seorang tokoh muda berkaliber yang pernah bersama-sama Datuk Onn menentaang gagasan Malayan Union tajaan British, melalui Herold Mc Michael telah menyertai PAS. Pembentukan perlembagaan Malayan Union diadakan pada 1 April 1946. Kesemua sultan-sultan Melayu tidak menghadiri pertabalan Malayan Union di mana Edward Gent dilantik sebagai Gabenor. Tentangan ini menyebabkan gagasan Malayan Union diganti dengan Perjanjian Persekutuan 1948.

Beliau juga seorang yang cergas dalam GPMS dan pengasas Kolej Islam Malaya yang merupakan sebagai tapak permulaan kea rah penubuhan Universiti Islam di rantau ini. Semasa menuntut di Mesir beliau pernah menjadi YDP Persekutuan Putera-putera Melayu Semenanjung pada (1949-1951) dua tahun berturut-turut. Di sana juga beliau menjawat jawatan Pegawai Kesatuan Pelajar-pelajar Putera Malaya dan Indonesia, Persatuan Kemerdekaan Indonesia dan Perpendo.

Perpendo adalah pertubuhan yang menyatupadukan pemuda-pemuda Islam Thailand, Malaya, Filipina dan Indonesia, dalam menuntut kemerdekaan Negara masing-masing di bawah kesatuan Islam Serantau. Beliau juga pernah bertemu pemimpin-pemimpin Republik Indonesia seperti Sultan Shahrir, Musso, Agus Salim dan lain-lain.

Beliau adalah Ustaz Zulkifli Muhammad.

Seorang ulama, seorang tokoh politik dan seorang sasterawan. Beliau dilahirkan pada 24 Mac 1927 di Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar Perak. Apa yang penting, ia telah melibatkan diri bersama-sama pemuda Islam se dunia yang menuntut di Mesir. Antaranya melalui ‘Jamaiah Shubanul Muslimin’ pimpinan Salleh Harbesha, seorang tokoh muda Islam yang progressif.

Waktu itu adalah merupakan tahun kebangkitan Islam di Mesir di bawah pimpinan Al-Imam Hasan Al-Banna dengan gerakan ‘Ikhwan Muslimin’nya yang terkenal dan menjadi panduan gerakan-gerakan Islam se dunia hingga kini. Di sinilah dikatakan Ustaz Zul amat tertarik dengan idea-idea yang dikemukakan oleh Hasan Al-Banna dan tokoh-tokohnya, serta sering mengikuti ceramah-ceramah mereka.

Beliau juga berjaya menubuhkan ‘Egyption Relief Fund Committee’ dan menjadi presidennya. Jadi tidak hairanlah, sewaktu di Mesirpun, beliau mengutuk sekeras-kerasnya pencerobohan Israel ke atas bumi Palestin. Dan lebih tidak hairan lagi, bila beliau meninggalkan pertubuhan UMNO dan menyertai PAS pada tahun 1955 di bawah pimpinan Dr Abbas Alias.

Beliau meninggalkan UMNO setelah melihat dan mengkaji politik tanah air berikutan dengan langkah UMNO bergabung dengan MCA, seterusnya dengan MIC dalam Parti Perikatan. Beliau kembali ke tanah air pada tahun 1952.

Kebangkitan PAS akan teruji lagi dengan kedatangan pilihan raya umum pertama yang diadakan di Malaya. Ujian yang akan menambahkan kematangan dan kemantapan dalam mengharungi perjuangan seterusnya.

PAS di bawah pimpinan Dr Abbas berjalan terus….

Rujukan:

1.Utusan Melayu keluaran 20 Mac 1954

2.Warta Jabatan Agama Islam Johor.

3. Badan Perhubungan PAS Negeri Kelantan (1992), Laporan Tahunan 1991/1992 untuk Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-38, Kota Bharu.


Tambahan I: Abbas Alias Dari Wikipedia

Al Marhum Dato' Dr Haji Abbas Alias merupakan Yang Dipertua Agung PAS yang Ke-2 iaitu dari 1953-1956.Beliau mengambil alih kepimpinan PAS selapas Yang Dipertua PAS yang Pertama,Haji Ahamd Fuad Hassan meletakkan jawatan kerana mahu menyertai Parti Negara yang dipimpin oleh Dato' Onn Jaafar.

Namaun beliau tidak dapat memimpin PAS dengan berkesan kerana bekerja dengan kerajaan sebagai doktor di Hospital Kuala Lumpur dan pegawai perubatan jemaah haji Malaya.

Pendaftaran PAS

Dr Haji Abbas Alias adalah orang yang bertanggungjawab mendaftarkan PAS dengan Pendaftar Pertubuhan sebelum menyertai Pilihan Raya Pertama Persekutuan pada Julai 1955.Di bawah kepimpinannya lah PAS memenangi kerusi tunggal dalam pilihan raya tersebut melalui Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin di Parlimen Kerian,Perak.

Pada 1956,beliau berundur dari memimpin PAS dan kepimpinan PAS diterajui oleh Dr Burhanuddin Al Helmy yang menewaskan Prof Zulkifli Muhammad dalam Muktamar PAS ke-5.

Pada 1970-an,beliau kembali menjadi pimpinan PAS apabila dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Agung PAS hingga awal tahun 80-an

Darjah Kebesaran

Beliau dianugerah darjah kebesaran oleh Tuanku Mizan Zainal Abidin yang membawa gelaran 'Dato' pada tahun 2002 semasa Pas menguasai Terengganu.

Penyandang Terdahulu Yang Dipertua Agung/Presiden PAS
19531956
Penyandang Kemudian
Haji Ahmad Fuad Hassan Burhanuddin bin Muhammad Nur al-Hilmi

Sejarah PAS 6: Bersama Kebangkitan Islam


IBNU HASYIM: FOKUS PAS SIRI 6

KEBANGKITAN Islam telah meletus bersama-sama kebangkitan PAS. Melihat peringkat awal kebangkitan PAS ini, maka difokuskan kepada dua perkara:


Pertama:


Melihat kepada latarbelakang keIslaman tokoh dan peranan individu-individu waktu penubuhan parti tersebut. Mereka adalah individu kumpulan atau parti Islam sebelum tertubuhnya Parti Islam Se Malaysia atau PAS. Yakni individu-individu perjuangan dan pergerakan PAS yang sama dengan Hizbul Muslimin atau yang sebelumnya, hatta di seluruh dunia sekalipun.


Kedua:


Dalam arus kebangkitan tersebut, berlaku proses penapisan dan pembersihan dalam wadah perjuangannya. Proses tersebut berlaku mungkin kerana ‘salah langkah’, atau ‘terpengaruh’, ataupun kerana ‘tidak meletakkan Islam sebagai asas perjuangan parti’ oleh pemimpin-pemimpin dan pendukung-pendukungnya. (Walaupun sebenarnya perjuangan tersebut sudah jelas tercatat di kertas perlembagaan).

Mari kita lihat individu-individu yang hadir dalam Muktamar Penubuhan PAS di Kelab Melayu Bagan, Butterworth Seberang Prai tersebut. Jumlah kehadiranya kira-kira 200 ke 230, lelaki dan wanita, termasuk pemerhati, seperti yang dicatatkan oleh Utusan Melayu 25 November dan Warta Negara 26 November 1951.

Ustaz Uthman Hamzah dalam ‘Risalah cenderamata sempena Muktamar Agung PAS ke 38’ pada 10-12 April 1987 menyinaraikan persatuan-persatuan yang hadir:

1.Persatuan guru-guru agama, Perlis.
2.Persatuan ulama, Kedah.
3.Persatuan Anak-anak Rakyat Kalimantan Malaya (PERKAM) Perak.
4.Kelab Darul Ehsan, Selangor.
5.Kelab Melayu Bagan, Seberang Perai.
6.Persatuan al-Ehya As-Syariff, Gunong Semanggol, Perak.
7.Perikatan Melayu Bersatu, Seberang Perai dan Pulau Pinang.
8.Dan lain-lain badan kebajikan, kelab atau jamaah terutamanya dari Seberang Perai dan Pulau Pinang. Juga hadir sama beberapa orang Tuan Guru, wartawan, imam dan kadhi atas nama peribadi.

Menurut Ustaz Uthman lagi, wakil Persatuan Anak-anak Kalimantan Malaya, Perak, ialah Ustaz Ahmad Azam. Ia pernah menjadi Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang yang pertama, dan pernah ditugaskan ke Terengganu sebagai Pesuruhjaya PAS Terengganu, yang berperanan sehingga berjaya membentuk kerajaan selepas pilihan raya kebangsaan 1959. Kini beliau tinggal di Selangor dan masih aktif dalam Persatuan Ulama Malaysia (iaitu sehingga buku ini ditulis cetakan pertama1993).

Juga turut bersama dalam Muktamar Penubuhan PAS itu ialah Ustaz Baharudin Latif. Beliau abang kepada Haji Subky Latif penulis politik tanah air yang dikenali ramai. Ustaz Baharudin dilahirkan pada tahun 1927 di Setiawan, Perak, adalah bekas penuntut Maahad Ihya Al-Syarif Gunung Semanggul. Beliau bergiat dalam politik sejak tahun 1945 di dalam PKMM, API dan GPMS (Gabungan Pelajar-pelajar Melayu Semenanjung), bersama-sama Allahyarham Aminuddin Baki, Tan Sri Abdullah Ayub dan Allahyarham Datuk Ali Haji Ahmad. Dalam PAS, beliau pernah memegang jawatan AJK(ahli jawatankuasa agung) antara 1956 hingga 1987.

Pernah menjadi Setiausaha Agung, Bendahari, Setiausaha dan Ketua Penerangan, pengarang suara resmi PAS ‘Bulan Bintang’ dan ‘Berita PAS’, Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, Ahli Dewan Undangan Negeri Perak atas tiket PAS 1959-1964 dan 1974-1978. Pada Disember 1956, beliau adalah Naib Ketua Pemuda PAS yang menghadiahkan Al-Quran dan buku undang-undang tubuh PAS kepada Dr Burhanuddin Al-Helmi yang dipilih sebagai YDP PAS yang ke 3. (Dikatakan sebuah simbolik supaya YDP yang baru dalam PAS itu tidak lari dari perjuangan Al-Quran dan Hadith seperti yang diperjuangkan oleh PAS).Beliau masih aktif dalam PAS hingga meninggal dunia pada 11 Disember 2001.

Di bawah pimpinan Tuan Haji Ahmad Fuad, banyak cawangan-cawangan PAS ditubuhkan. Antaranya cawangan pertama ditubuhkan, iaitu di Butterworth, Pulau Pinang pada 9 Mac 1952. Ketuanya adalah Haji Ibrahim Aqibi. Cawangan kedua pula ditubuhkan di Kuala Kangsar, Perak, pada 10 April 1952, diketuai oleh seorang tuan guru pondok iaitu Haji Abdul Samad Noh. Diikuti pula oleh cawangan Parit Buntar , Perak pada 6 Julai 1952.

Sebelum itu, cawangan yang pertama di Perlis, ditubuhkan pada 2 Mei 1952 di Bangunan Sekolah Melayu Perempuan, Kangar. Cawangan Kuala Lumpur pula diketuai oleh Haji Mas’ud Hayati bersama 40 ahli yang hadir, ditubuhkan pada 13 Julai 1952. Sehingga Disember 1952, PAS telah berjaya menubuhkan sebanyak 16 cawangan di Tanah Melayu dan Singapura.

Amaluddin Darus dan Ahmad Yatim telah menubuhkan cawangan pertama Pantai Timur Semenanjung, iaitu di Pasir Mas, Kelantan pada 23 Julai 1953. Omar Yusuf seorang saudagar getah di Pasir Mas menjadi ketua dan Amaluddin Darus sendiri menjadi Setiausahanya. Seramai 60 orang penduduk pekan tersebut menjadi ahlinya. Diikuti pula oleh cawangan kedua di Kelantan, iaitu cawangan Macang, dipimpin oleh Tuan Haji Muhammad Nor bin Haji Yusuf.

Berikut adalah dinukilkan catatan Amaluddin Darus di dalam bukunya ‘Kenapa Saya Tinggalkan PAS’ (1977) terbitan Harimau Press Sdn Bhd., Kuala Lumpur, dalam usaha mengembangkan PAS di Kelantan.

‘Menerusi saudara Ahmad Yatim, saya diminta memberi penerangan di Masjid Repek, kira-kira tiga batu dari Pasir Mas. Saya pergi ke sana dan menemui imam, dan dibenarkan saya memberi penerangan selepas sembahyang Jumaat. Saya tidak tahu siapakah yang meminta saya bersyarah di sana. Saya pergi bersendirian, dan bersyarah di sana. Orang-orang mendengar penerangan saya dan kemudian bersurai. Tidak ada seorang pun pedulikan saya.

Saya keluar dari Masjid setelah bersalaman dengan imam lalu menuju ke sebuah kedai kopi, kerana perut telah terasa kosong benar.

Saya meminta se cawan teh dan memakan kueh, sambil tunduk memikirkan bagaimana sambutan yang saya terima. Dalam hati saya mengatakan bahawa apa yang terjadi kepada saya juga pernah terjadi kepada hamba-hamba Allah yang lain. Atas apa-apa hal pun, saya telah melaksanakan tugas dan kewajiban saya. Se moga ini semua tidak akan disia-siakan oleh Allah.

Dalam keadaan begitu tiba-tiba satu suara mengejutkan saya. Suara itu dari seorang muda yang sedang berdiri sambil menarik kerusi. "Huh!” katanya, "Boleh saya tanya sikit?".

Saya merenung pemuda ini dan mempersilakan dia membuat pertanyaan. "Demo yang bersyarah tadi. Demo ingat bila PAS boleh menang nak perintah Kelantan?"
Saya tersenyum kepadanya.

Dia mengulang lagi, "Bila PAS boleh perintah Kelantan?".

“Kata saya, perjuangan ini seperti kita bertanam padi, Kita membuka hutan, menebang, membakar, membuat batas, mencedung atau menanam, menaruh baja, menghalau burung dan babi, itulah kerja kita, tetapi menggantung buah padi itu adalah urusan Allah sendiri dan bukannya urusan saya. Bagaimanapun pada hemat saya apabila sahaja Tok guru-tok guru di Kelantan membuka mata melihat perjuangan PAS ini, maka pada waktu itulah PAS menang dan insya Allah akan memerintah negeri Kelatan ini.”

Beliau mengucapkan terima kasih, dan mengatakan tidak perlu bayar harga teh dan kueh itu. Dia adalah anak dari tuan punya kedai itu barangkali. Beberapa hari setelah pilihan raya tahun 1959, di mana PAS menang 28 dari 30 kerusi negeri Kelantan, pemuda ini yang namanya saya tidak ingat telah bertemu dengan saya di Jalan Sultanah Zainab, Kota Bharu. Beliau memanggil saya dan berjabat tangan sambil mengingatkan kepada saya apa yang telah saya terangkan kepadanya pada tahun 1953 dahulu.

Katanya, "Apa yang ustaz kata dulu memang betul. Saya masa itu adalah seorang pemuda UMNO dan mulai tahun 1958 saya telah menyokong PAS”

Begitulah kisah kemasukan PAS di Kelantan oleh Amaluddin Darus.

Penubuhan PAS di Kelantan sebenarnya bertitik tolak daripada pelbagai faktor. Asas berpolitik yang dibina dalam tahun-tahun 1920an oleh Datuk Perdana Menteri Haji Mahmood bin Ismail, Tok Kenali atau Haji Muhammad Yusoff bin Ahmad, Haji Muhammad bin Muhammad Said dan lain-lain sangat berperanan dalam membuka hati rakyat menyambut dan menyokong parti politik yang selari dengan pemikiran mereka. Memenuhi tuntutan inilah, PAS muncul sebagai parti yang memperjuangkan ‘survival’ politik di Kelantan.( Sumber: ‘Majalah Dunia Islam’ Ogos 1991, Penerbitan Zin, Kuala Lumpur.& Alias Muhammad (1984), ‘Kelantan di Bawah PAS, Masalah Tanah dan Rasuah’, Terbitan Insular Publishing House Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.)

Sementara dalam konteks lain, Amaluddin Darus membayangkan terdapat faktor lain yang menggerakkan tokoh-tokoh tempatan menubuhkan PAS:

"Muhammad Asri, Hasan dan Abdul Rahim adalah kawan lama, dan mereka adalah pemuda-pemuda dari API atau Angkatan Pemuda Insaf. Saya berkenalan dengan Hasan dan Abdul Rahim setelah API diharamkan, di mana banyak daripada mereka di Kelantan telah ditangkap oleh British bersama-sama pemimpin-pemimpin PKMM atau Parti Kebangsaan Melayu Malaya. Di antara pemimpin-pemimpin API itu, ada juga yang cerdik dan melarikan diri dari Kelantan. Bila Muhammad Asri kembali ke Kelantan dan bertemu dengan teman-teman se perjuangannya, mereka berbincang hebat mengenai politik. Cara berfikir, Hasan dan Abdul Rahim masih sama seperti dulu, ke kiri. Selalunya radikal dan progresif. Tetapi cara berfikir Muhammad Asri sekarang telah berubah. Beliau memandang politik nasional dengan kacamata Islam”

Walau apapun, faktor sebenar PAS cepat bertapak dan berkembang di Kelantan adalah hakikatnya kerana arus perjuangan Islam telah lama bertapak di kalangan tokoh tempatan khususnya di sekitar Kota Bharu. Pengaruh perjuangan Islam tersebut telah dibawa oleh beberapa pimpinan Masyumi Indonesia yang datang menetap dan melawat Kelantan. Di antara mereka yang dimaksudkan ialah Tamee @ Bustamin bin Ismail yang telah datang menetap di Kelantan sejak tahun 1932.

Beliau dilahirkan di Bukit Tinggi Sumatera Barat. Di Kota Bharu, beliau telah membuka perniagaan restoran menyedia menu masakan ala Sumatera. Beliau telah bersahabat baik dengan Mohd Daud bin Salleh seorang penulis petisyen bertauliah di Kota Bharu. Mohd Daud adalah seorang yang meminati dan menghayati perjuangan Islam Masyumi. Semasa PAS ditubuhkan tahun 1951, berita itu cepat sampai ke pengetahuan Bustamin dan Mohd Daud.

Mereka mendapat maklumat daripada beberapa rakan dan individu tertentu di Perak, khususnya melalui Khaidir Khatib yang asalnya dari Sumatera juga sedang mengajar agama di Maahad Ehya Al-Syariff Gunung Semanggol. Pada masa itu, Dato' Mohd Asri yang aktif dalam API telah berpindah ke Perak lebih awal untuk mengelak dari diburu oleh pihak berkuasa dan berkahwin dengan Ustazah Sakinah anak kepada Haji Joned, salah seorang guru di Ehya Al-Syariff yang berasal dari Sumatera.

Pada masa di Ehya Al-Syariff itulah Dato' Mohd Asri telah mula memahami perjuangan Islam dan kemudian bekerja dengan pejabat PAS di Kepala Batas, Seberang Prai selepas PAS ditubuhkan. Dato' Mohd Asri adalah adik ipar kepada Mohd Daud. Dengan sokongan moral dan kewangan dari Mohd Daud dan Bustamin, beberapa rakan turut sama mengadakan ceramah mengembangkan PAS di sekitar Kota Bharu. Sehingga mereka berjaya menubuhkan ranting PAS pertama di Kota Bharu dalam tahun 1952.

Di antara tokoh yang bersama-sama Mohd Daud dan Bustamin ialah Mohd Amin bin Yaakob (pembantu Mohd Daud), Ishak Lotfi bin Omar (anak tiri Mohd Daud/pegawai Majlis Agama) dan Abdul Rahman Sulong (imam di Dewan Beta)

Demikian hasil dari temubual dengan Tuan Haji Mohd Amin bin Yaakob, seorang pengasas PAS di Bachok di rumahnya pada 16 Disember 1997 dan temubual dengan Armin anak ketiga (bongsu) Bustamin bin Ismail, di restorannya di Kota Bharu pada 17 Disember 1997, restoran yang ada adalah peninggalan Bustamin yang sekarang diuruskan oleh Armin. Bustamin meninggal dunia pada tahun 1981, mempunyai tiga anak Tamerin @ Tamberin, Salmah dan Armin.

Seperti disebutkan, PAS cawangan pertama (sekarang ini dikenali sebagai PAS Kawasan) di Kelantan mula-mula sekali ditubuhkan atas usaha Amaluddin Darus, Omar bin Yusuf, Ustaz Abdullah Ahmad dan lain-lain. Medan pertama PAS ialah di Pasir Mas yang ditubuhkan secara rasmi pada 23 Julai 1953. Berteraskan perjuangan Islam, PAS berjaya menarik golongan yang benar-benar cintakan Islam seperti para ulama', ustaz-ustaz dan pelbagai lapisan masyarakat. (Alias Muhammad (1994), PAS ‘Platform: Development and Change 1951 – 1986’, Gateway Publisihing House Sdn. Bhd., Petaling Jaya. lihat juga, Amalauddin Darus.)

Melihatkan kejayaan cawangan Pasir Mas, tokoh-tokoh awal seperti Amaluddin Darus, Ahmad bin Yatim dan Mohd Noor bin Senik terus menyebarkan PAS ke seluruh negeri Kelantan dengan berbagai cara termasuklah dengan cara berbual di kedai kopi. Kesempatan berbual di kedai kopi dimanfaatkan dengan memperkenalkan dasar perjuangan PAS. (Lihat Faridah Bt Ali (1974), ‘Sejarah Awal Perkembangan PAS di Kelantan 1953-1959’, dalam JEBAT, Journal Jabatan Sejarah UKM, Bangi.

Cawangan kedua PAS ialah di Machang pada 21 September 1953 dan orang yang bertanggungjawab membawa PAS ke Machang ialah Haji Muhammad Nor bin Haji Yusoff atau lebih dikenali sebagai Haji Mohd Nor Machang. Selepas cawangan Machang, PAS berjaya menubuhkan rantingnya di Tanah Merah dan diikuti dengan Kota Bharu dan Pasir Puteh pada tahun 1954. PAS dikatakan berkembang pesat setelah kepulangan Mohamad Asri Haji Muda dibantu oleh Ishak Lotfi Omar anak saudaranya dan Ustaz Othman Abdullah, Ketua Pemuda PAS, di samping seorang tokoh tempatan dari Pasir Puteh, Ustaz Haji Adam Kamil.

Hasilnya PAS telah berkembang sebagai cawangan di Tanah Merah (1955), Bachok (1956), Kuala Krai (1958) dan Tumpat (1959).

Banyak jasa-jasa dan pengorbananTuan Haji Ahmad Fuad yang dicurahkan kepada persatuan yang ia sama-sama bina, taja, tubuh dan sama-sama memimpinnya. Beliau telah pergi, namun perjuangan akan tetap berjalan terus. Fajar kebangkitan Islam akan tetap selalu menyinsing, walaupun kadang-kadang dilindungi oleh awan hitam yang berarak.

Boleh dibuat kesimpulan, sejak dari kegiatannya peringkat awal penubuhan penaja pada Februari 1950 di Muar, hingga tertubuhnya PAS di Kelab Melayu Bagan Butterworth Ogos 1951, dan terus mengembangkan sayap pengaruhnya dari Perlis ke Singapura, dari pantai barat ke pantai timur Semenanjung Tanah Melayu adalah satu kejayaan dan kemenangan yang besar.

Itulah era kabangkitan PAS pertama. Walaupun Tuan Haji Ahmad Fuad melepaskan jawatan, namun yang patah tetap akan tumbuh semula, yang hilang akan berganti. Jawatannya di pangku oleh Dr Haji Abbas Alias.


Rujukan:


1.Utusan Melayu 25 November dan Warta Negara 26 November 1951.

2.Risalah cenderamata sempena Muktamar Agung PAS ke 38.10-12 April 1987

3.Amaluddin Darus. Kenapa Saya Tinggalkan PAS (1977) terbitan Harimau Press Sdn Bhd., Kuala Lumpur.

4.Alias Muhammad (1994), PAS Platform: Development and Change 1951 – 1986, Gateway Publisihing House Sdn. Bhd., Petaling Jaya.

5.Faridah Bt Ali (1974), Sejarah Awal Perkembangan PAS di Kelantan 1953-1959, dalam JEBAT, Journal Jabatan Sejarah UKM, Bangi.