Saturday, September 15, 2007
Pertahan Terengganu Dengan Darah?
Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI
SESEORANG memberitahu saya, “Ana baca tulisan anda dalam Tranungkite।Net, (Pertahan Kelantan Dengan Darah?) Ana nak tegaskan pendapat ana, kita wajib pertahankan keadilan dan kebenaran walau dengan darah sekalipun! Tak kira Kelantan atau Terenggau!!” Katanya dengan penuh bersemangat.
“Kalau ada jalan mudah mengapa pilih jalan susah?” Seorang lagi kawan saya jawab balik।
Menurut kawan saya seorang lagi itu, kita kena tahu bahawa menegakkan pemerintahan Islam di Malaysia perlu mendapat suara majoriti di dalam dewan rakyat atau dewan negeri। Untuk mendapat suara majoriti, mestilah pula memenangi kerusi terbanyak di dalam dewan. Untuk memenangi kerusi terbanyak yang dipertandingkan di dalam pilihan raya itu, mestilah dapat undi majoriti. Untuk layak menjadi pengundi, mereka perlu daftarkan diri sebagai pemilih.
Kata kawan saya itu lagi, “Oleh kerana itu, berdasarkan kaedah fiqh, ‘Sesuatu yang wajib tidak sempurna kecuali dengannya, maka ia menjadi wajib’, jadi mendaftarkan diri sebagai pengundi di Malaysia ini, adalah menjadi ‘wajib’ mengikut hukum syara’। Bila sudah daftar, baru boleh mengundi. Soalnya sekarang, adakah sudah sampai penerangan tersebut kepada masyarakat kita? Mengapa masih ramai peratus yang tak daftar mengundi, tak keluar mengundi atau undi rosak? Mengapa jadi begitu?
Tak tahukah mereka, ulama-ulama samada dari Ahlu Sunnah wal Jamaah, Al Murji’ah, As Syiah dan Khawarij, semuanya bersatu pendapat mengatakan menegakkan pemerintahan Islam itu adalah wajib.. maka seluruh umat berkewajipan melakukan taat kepada imam yang adil.. yang menegakkan ke atas mereka hukum-hakam Allah.. yang mentadbir dan memerintah mereka dengan syariat Allah.. yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW itu? Seperti yang disebutkan oleh Al Faqih Al Ma’ruf Ibnu Hazam Al Andalusi di अतास..
Seperti juga kata-kata ulama yang pernah didengari oleh Al Imam Al Mawardi, Abu Yu;la, Ibnu Khaldun, (Faqih Siasi), Imam Al Haramain Al Juwaini, (Faqih Ijtima’ie), Imam Al Ghazali, (Faqih Tasawwuf) dan lain-lain [walaupun ada juga satu puak dari Al Khawarij (Al Najdat) tidak bersetuju।]...” Sambil di tangannya membelek-belek beberapa kitab.
Kawan yang bersemangat tadi terus memotong। Kali ini nampak lebih bersemangat lagi. “Masalahnya sekarang, jalan mudah yang anta sebut itu sudah tertutup॥ Pilihan raya kita di selimuti pengundi-pengundi hantu.. Kita wajib sekat hantu-hantu yang mengganggu sistem pengundian negara kita. Itu baru satu hal.. Kedua.. Bukan itu sahaja, bahkan sekarang kita nak berceramah dan nak sampaikan penerangan pun tak boleh! Macam tragedi di Terengganu beberapa hari lepas.. Mereka tembak orang-orang yang nak jayakan ceramah. Mereka sekat penceramah-penceramah, walaupun pembangkang parti yang sah.
Mereka tuduh macam-macam kepada pembangkang, yang tidak diberi peluang menjelaskan hal sebenar। Sedangkan ‘manusia-manusia benteng pertahanan babi-babi’ dalam peristiwa di Melaka sebelumnya, tidak diusek dan dijentik sedikit pun. Mereka bela dan belai babi-babi lebih dari manusia! Apakah mereka sudah jadi babi, tidak ikut pertimbangan manusia lagi??” Kata kawan kita itu dengan sebak bercampur marah.
Pada saya, kalau kita lihat sejarah gerakan Islam selepas Perang Dunia Kedua, ianya bermula dengan penubuhan Ikhwanul Muslimin oleh Hassan Al-Banna di Mesir। Dikatakan berasal-usul dari ulama modenis Muhammd Abduh dan Jamaluddin Al-Afghani yang digerakkan bersama Sultan Abdul Hamid dari Turki bagi memulihkan institusi khalifah. Hasil dari gerakan tersebut kalau di Asia Tenggara, dikatakan PAS adalah parti Islam pertama yang berjaya membentuk kerajaan.
Atau juga parti Islam pertama selepas kemenangan Ikhwanul Muslimin di Yaman yang mampu membentuk kerajaan (sekitar tahun 40an), di mana wilayah-wilayah lain di dunia (pertengahan kurun 20) tidak mendapat peluang sepertinya। (Lihat Ibnu Hasyim ‘1950-2000 Sejarah Kebangkitan Dan Masa Depan PAS Kuasai Malaysia?’ terbitan 1993). Di mana PAS berjaya menguasai negeri Kelantan dan Terengganu di Tanah Melayu melalui pilihan raya umum ke 2 tahun 1959. Ertinya, berjaya tubuh kerajaan melalui peti undi.
Itulah proses pertama penubuhan kerajaan Islam tersebut॥ walaupun penguasaannya terus silih berganti। Kedua, penubuhan kerajaan Islam melalui revolusi seperti yang berlaku di Iran pada tahun 1979 kekal hingga sekarang. Dan ketiga, ada lagi satu aliran gerakan Islam yang dianggap sesat, melampau dan disebut-sebut menjadi ancaman kepada dunia. Kononnya secara ‘keganasan’, ditampilkan melalui kegiatan Taliban dan Al-Qaeda. Serangan mereka ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York tahun 2001 merupakan tarikh permulaan kepada aliran ini. Begitu juga Jamaah Islamiah (JI) di Indonesia dan lain-lain. Berjayakah mereka menubuhkan kerajaan Islam?
Yang penting, ada tiga saluran gerakan Islam masa kini, iaitu demokrasi, revolusi dan terorisme। Kalau saluran pertama tertutup seperti di Iran sebelum 1979, ia akan beralih ke saluran kedua. Kalau saluran kedua pula tertutup seperti di Afghanistan dan Iraq, ia akan beralih ke saluran ke tiga. Yang lebih penting lagi, Islam mesti berada di tempat tertinggi seperti yang dikehendakiNya, dan manusia Muslim sebagai KhalifahNya.
Pernah seorang ulama haraki memberi amaran kepada pemerintah-pemerintah sekular dan anti Islam selepas berlaku revolusi Islam Iran, “Kalau tidak mahu berlakunya revolusi rakyat melawan pemerintah, maka janganlah pihak kerajaan menekan, menindas dan menzalimi rakyat, kerana seekor kucing yang jinak pun kalau ekornya dipijak tuannya, dia akan menggigit!! Apa lagi manusia?”
Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 15-09-2007.
Monday, September 10, 2007
Imbauan 5: Nak Jadi Pengarang Sufi, Ikut Subky..
Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI
SEBUT saja akhbar Harakah, orang akan ingat Subky Latif. Beliau dengan Harakah seolah-olah tidak dapat dipisahkan, menulis dalam Harakah sejak tertubuhnya hingga sekarang. Menjadi penulis terkenal, sehingga ada yang menamakan anak-anak mereka dengan nama Subky Latif bin……. sekian sekian. Ada yang dah dewasa pun sekarang. Kalau penulis lain menganggap Harakah sebagai universiti, maka beliau adalah sebagai pensyarah di unversiti tersebut.
Yang saya ingat, beliau mengisytiharkan berkecimpung dalam politik PAS semasa umurnya menjelangkan 40 tahun. Pengisytiharan bersama Yang Di Pertua atau Presiden PAS waktu itu, iaitu Dato’ Hj Mohd Asri Hj Muda. Dan beliau terus bertanding pada pilihanraya kecil pelabuhan Kelang, 1 Disember 1979, merebut kerusi Menteri Pengangkutan yang kosong dengan kematian Mendiang Tan Sri V. Manikhavasagam. Disitulah lahir buku ‘Anak Jawa Pelabuhan Kelang’(Jan 1980).
Sebelumnya beliau telah menulis hampir puluhan buku-buku politik semasa dan dikatakan juga beliau adalah pelupor penulisan buku-buku politik semasa. Antaranya buku ‘Suka Duka Politik Tun Razak’ yang dicetak puluhan kali dalam masa singkat. Beliau disebut juga sebagai peneroka ‘new journalism’ di Malaysia. Hj Subky menyertai PAS di saat imej PAS jatuh merudum setelah di tendang keluar dari kompenan Barisan Nasional (BN) dan kalah teruk dalam pilihanraya 1978, dan istimewanya, nama beliau waktu itu sedang melunjak naik!
Beliau yang berketurunan Jawa dari keluarga beragama anak kelahiran Setiawan Perak dilahirkan pada 28 Julai 1940. Berpendidikan Melayu dan menengah Inggeris. Juga menjadi pemberita Utusan Melayu dan Warta Negara di Pulau Pinang mulai 1963. Mengambil Kursus Diploma Kewartawanan di Berlin Barat. Tahun 1971, mewakili Malaysia dalam Seminar ASEAN mengenai sebaran am di Manila. Pernah dihantar ke Britian, Perancis, Belanda, Denmark, Swirtzerland, Greece, Brussel, Amerika, Mesir dan Indonesia.
Tahun 1974 beliau ditugaskan membuat liputan kunjungan Allahyarham Tun Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia ke Peking bersama Utusan Malaysia. Tahun 1979 beliau diundang mengikuti Persidangan Negara-negara Berkecuali mengenai wanita di Baghdad, seterusnya ke Benghazi Libya. Beliau antara peneroka 3 buah akhbar, iaitu dwi mingguan ‘Suara Rakyat’ dan ‘Suara Merdeka’, serta ‘Harian Watan’. Termasuk juga beberapa majalah seperti Sarina, Keluarga, Kisah Cinta dan Kritik.
Tulisannya begitu tajam dan berkesan waktu itu. Pernah beliau mengkritik dalam tulisannya ketiadaan air di Johor, kesannya hingga berlaku demontrasi menuntut air. Membongkar kisah ‘2 Abdul’ yang kononnya pro komunis di bawah dagu Tun Razak hingga akhirnya tertangkapnya ‘3 Abdul’ (Abdullah Ahmad, Abdullah Majid & Abdul Samad Ismail). Hingga akhbarnya digantung KDN (kelulusan Kementerian Dalam Negeri)nya. Waktu itu PAS masih belum ada akhbar suara resminya sendiri, secara sah.
Apa yang penting, beliau tetap mempertahankan pendirian perjuangannya, tidak berubah walaupun kepopularitinya dikatakan menurun apabila beliau menyertai pembangkang. Setelah menyertai PAS dan menjadi penulis di akhbar Harakah, beliau tetap tenang menghadapi gelombang politik dalaman dan luaran parti. Beliau antara pemimpin yang banyak bertanding dalam pilhraya melawan BN, tetapi tidak pernah menang dapat kerusi sekalipun. Pernah bertanding di Setapak, Perak, di Kubang Pasu melawan Dr Mahathir, Jerai, Terangganu dan lain-lain.
Tiada pencen apa-apa pun. Tiada pendapatan tetap kecuali menulis. Tiada hidup mewah. Hidup sederhana dan tiada banyak harta pun. Hidup bagaikan ahli sufi yang miskin harta tetapi kaya jiwa. Pernah suatu masa sewaktu beliau baru pulang dari Terangganu (negeri asal isterinya), masa itu masih belum ada Harakah lagi. Beliau cuba untuk membangunkan bahagian penerbitan di sana.
Saya tanya beliau, “Pulang terus, tak pergi-pergi lagi ke??”
“Ya!” Jawabnya.
“Kenapa?”
“Kalau saya duduk di sana lagi, saya terpaksa bawa tempurung minta sedekah!!” Katanya sambil bergurau.
Beliau banyak mencurahkan ilmu, macam tokoh-tokoh PAS lain.. Tapi tiada kereta dan rumah mewah, kerana beliau bukan penulis komersial.. Mungkin beliau berpeluang mencari harta semasa berbaik-baik dengan pemimpin kerajaan dulu, semasa dalam surat khabar Utusan, tetapi kesempatan itu tidak diambilnya. Bahkan beliau memilih PAS, yakni parti yang boleh mengkibatkan azab sengsara di dunia (pas = parti azab sengsara?).
Saya teringat kisah seorang penulis komersial atau ada juga yang menyebut ‘penulis upahan’, melihat sebuah buku tulisan Subky bejodol ‘Sifir Politik’. Bukunya diterbitkan dalam bentuk majalah tak berkala, sebelum adanya Harakah lagi, dijual dengan harga RM1 sahaja. Penulis itu menggelengkan kepala..
Katanya, “Buku yang begitu menarik, dengan symbol campur-tolak dan dharap-bahaginya, dengan isi melambangkan percaturan metametik politiknya yang hebat, tetapi kenapa dijual dengan harga RM1 saja?? Kalaulah saya.. dengan tokok tambah supaya tebal lagi dan berkulit cantik, apalagi bila ‘ada nama’ atau terkenal macam nama beliau (Subky), tentu saya jual tidak kurang dari harga RM25.”
Itulah Subky yang saya lihat, penulis Harakah yang mewarisi cara hidup sederhana macam Tok Guru Nik Aziz. Ingat, masa Tok Guru mula-mula perintah Kelantan (1990), antara kempennya, ialah cara hidup sederhana. Mungkin itulah antara sebabnya, pengekalan pemerintahan Tok Guru hingga kini. Begitulah cara hidup Hj Subky sebelum Tok Guru perintah Kelantan lagi. Ada orang-orang Harakah atau PAS yang hendak ikut gaya sufi Subky?
Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 06-09-2007.
Subscribe to:
Posts (Atom)