Friday, September 21, 2007
Dari Niaga Depan Masjid, Ke Guangzhou
Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI
IMPIAN ke Guangzhou mulai terlaksana। Kini dia berada di Macau. Tetapi kerana ada sedikit hal mengenai visa, Syukri terlewat. Dia telefon kawannya yang rupanya sudah 4 jam menunggu, dan sudah dalam perjalanan pulang ke Guangzhou. Tetapi dia tidak mahu menyusahkan temannya itu, cuma suruh tunggu di tempat yang dijanjikan, di mana dia berpeluang berjalan kaki melintasi kedai dan lorong yang persis macam Chow Kit Road untuk menaiki bas ke distinasi. (Tulisan ini adalah ekoran dari ‘Dari Niaga Depan Masjid Ke Peniaga Global॥’ Lihat Tranungkite.net 8-8-07 atau blog penulis.)
Setelah semuanya selesai, dia dibawa temannya si ansar bernama Yusof, ayah kepada si anak dan anak kepada si datuk yang bertemu dengannya di perkarangan Masjid Negara Kuala Lumpur kira-kira sebulan dua yang lalu। Dia dibawa bersiar-siar dan makan-makan bersama keluarga Yusof itu ke bandar Guangzhou yang terletak di tepi utara Sungai Mutiara. Di daerah Yueh Hsiu, Guangzhou adalah penempatan lama yang kini tetap menjadi pusat perdagangan dan kedudukan kerajaan.
Pada masa lalu, di sinilah tempat pertemuan manusia, di mana sekarang dengan bangunan moden pencakar langit, taman, dan jalan raya telah banyak mendominasi. Di antara monumen-monumen menarik di daerah ini ialah Muzium Kerajaan Bandaraya Guangzhou iaitu sebuah pagoda merah yang didirkan pada 1380, Lembaga Gerakan Petani terletak berhampiran pusat bandaraya, Masjid Huai Sheng dianggap masjid tertua di China dan maqam sahabat Nabi Saad bin Waqqas pembawa Islam ke Negara China।
“Kepadatan penduduk di pusat bandaraya ialah seramai 3 juta orang, dengan kebanyakannya menggunakan dialek Kantonis” Kata Yusof memberi penjelasan। “Kini Guangzhou muncul sebagai salah satu bandaraya yang padat dan penting di negara China, kerana ia merupakan salah satu pusat perniagaan bercirikan peradaban gaya Barat yang kian menular bersama fahaman kapitalis."
Syukri tertegun mendengar kata-katanya।
“Kerana bandaraya ini merupakan suatu pusat perniagaan penting, maka kita perlu belajar cara-cara merebut peluang berniaga dan mengambil kesempatan dari pusat perniagaan ini। Ramai peniaga-peniaga dari seluruh dunia datang merebut kesempatan di sini. Dari dulu hingga sekarang. Bahkan saya pun begitu!!”
Jika dilihat dari sudut sejarah, bandaraya ini didirikan pada tahun 214 SM atau sebelum kelahiran Nabi Isa AS lagi. Ianya berkembang pesat di bawah regim China lama, di mana kuil Buddha tumbuh bercambahan dengan kominiti yang lebih padat. Lebih-lebih lagi dengan bantuan dan sokongan dari pedagang Arab dan Hindu, yang memang pandai berniaga dan mengambil kesempatan।
Dengan itu, sempadan bandar terus diperluas bagi menampung pertumbuhan dan kepadatan penduduk di dalam Dinasti Sung (960-1279). Begitu juga dengan imigrasi penduduk selatan China untuk menghindari serangan Mongol dari utara pada abad 13-14. Dinasti Man Chu pula memerintah 1644-1911, di mana Guangzhou menjadi ibu negeri Guangdong dan Guangxi. EIC pula mulai berdagang pada tahun1699…
Peristiwa Perang Candu I (1839-1842) pula berakhir apabila penduduk Guangzhou merampas dan menghancurkan candu-candu haram yang diseludup oleh Inggeris, bagi melemahkan penggunanya terdiri dari pekerja-pekerja India dan China. Perang Candu II pula terjadi di antara Inggeris-Perancis, dengan China pada 1856, dan Guangzhou dijajah oleh pihak Inggeris-Perancis sehingga tahun 1861।
Pada ketika itu juga permusuhan di dalam dinasti yang berkuasa telah meletuskan Pemberontakan Tai Ping (1820-1864). Gerakan ini menjadi gerakan bawah tanah selepas kekalahan pertama pemberontak dan kemudian muncul lagi bersama Sun Yat Sen pada 1885. Pada tahun 1949, setelah penjajahan Jepun di dalam Perang Dunia II, pemerintahan komunis mengambil alih kekuasaan termasuk bandarayanya sekali dan berlanjutan hingga wujudnya Revolusi Kebudayaan pada 1966-1967।
“Encik pun begitu? Maaf॥” Jawab Syukri। Sudah lama dia menunggu peluang untuk bertanya hal ini. “Untuk memotivasi diri saya, saya masih belum tahu perniagaan encik. Melihat kehidupan encik yang sudah mempunyai kebebasan kewangan, bahkan pada saya sudah berlebihan dan mewah, maka sudah tentu encik termasuk orang yang sudah berjaya dalam bidang perniagaan!!”
“O॥ tidak juga!” Katanya merendah diri। “Memang saya bersungguh-sungguh mencari peluang. Saya pernah tinggal lama di Iran dan di UAE Dubai, hingga fasih bahasa Iran dan Arab. Hingga dapat peluang mengeksport barangan dari kilang-kilang di China ke negara tersebut. Sekarang saya mengekspot hydrolic pump untuk Negara-negara Teluk. Kalau minat, kita boleh runding untuk masukkan ke Negara-negara Asia. Apa-apa saja khidmat nasihat yang saudara perlu, insya Allah saya boleh bantu atas nama Islam!”
Tergamam sekejap Syukri। Hatinya berkata, “Aku datang cuma bawa beberapa ribu RM saja. Habis ke tambang, cukai, denda tak siap visa dan macam-macam sudah RM1,000 lebih. Ada le baki kira-kira seribu dua, cadangan aku nak beli seliper atau kasut-kasut untuk jual depan Masjid Negara, itupun tempatnya masih belum ku lawati lagi. Berniaga yang dia tawarkan ini, bukan modal seribu dua?”
Tiba-tiba kereta mewah mereka membeluk memasuki sebuah bangunan pencakar langit। Berhenti. “Jom!” kata Yusuf.
“Kemana??” Tanya Syukri।
“Ke pajabat saya। Kira-kira 40 orang pekerja saya ingin berkenalan dengan encik Syukri, seorang Islam berbangsa Melayu dari Malaysia!” Bersambung…
Perhatian: Penulis telah menerima beberapa e-mail dari pembaca-pembaca, ramai yang tanya cara-cara dan peluang berniaga di China, ekoran dari tulisan lepas ‘Dari Niaga Depan Masjid Ke Peniaga Global..’ Lihat Tranungkite.net 8-8-07 atau blog penulis ini sendiri. Untuk mudahnya anda terus menghubungi: Sdr Syukri Tel: 019 6190145 atau datang ke Gerai Niaga Halaman Masjid Negara pada tiap hari Jumaat sebelum atau selepas sembahyang Jumaat. O ya। maaf kalau penulis tak sempat jawab e-mail anda!
Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 21-09-07
Thursday, September 20, 2007
Pakistan, Jadi Anjing Suruhan Bush?
Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:
‘SELAMAT datang ke Republik Islam Pakistan’, begitulah kira-kira tulisan terpampang di lapangan terbang Karachi, sewaktu saya tiba di sana kira-kira 23 tahun lalu. Dikatakan negara pertama di dunia yang menamakan dirinya sebagai Republik Islam. Pakistan adalah singkatan dari perkataan Punjap, Afghan, Kashmir, Sindh,dan Baluchistan. Istilah ini mula diperkenalkan pada 1934 oleh Choudhary Rahmat Ali dalam risalah 'Now or Never'।
Mulanya dikenali sebagai Dominion of Pakistan pada 1947। Kemudian ditukar kepada Republik Islam Pakistan pada 1956. “Republik Islam, atau Republik Orang Islam??” Tersimpul pertanyaan di kepala otak saya॥
Republik Islam adalah dasar dan perundangannya total mengikut Islam, berbeza dengan Republik Orang Islam, iaitu penghuninya majoriti orang Islam, tetapi belum tentunya negaranya berdasarkan perundangan Islam। Sesampai di Sardar, pusat bandar (macam Chow Kit di KL) saya terjumpa dan membeli 3 keping keset ceramah Allahyarham Muhammad Ali Jinnah dalam bahasa Inggeris. Beliau juga dikenali sebagai Quaid-Azam atau Pemimpin Besar di negaranya.
Melalui keset-keset itu dan beberapa buku mengenainya, saya mula mengenali beliau। Beliau sebenarnya adalah seorang nasionalis, pemimpin Liga Muslim dan perintis penubuhan negara Pakistan yang terpisah dari India. Menyorot sejarah Liga Muslim, mula-mula ditubuhkan di Dacca (kini Dhaka dalam negara Bangladesh) ibu negara Benggala Timur, semasa India di bawah jajahan British iaitu, pada 30 Disember 1906.
Waktu itu, ibukota India British (British Raj) terletak di Calcutta (kini Kolkotta) dalam wilayah Benggala Barat. Muktamar Tahunan Pendidikan Islam Seluruh India telah memutuskan penubuhan Liga Muslim sebagai sebuah parti politik. Presiden kehormat pertamanya ialah Aga Khan III, beribu pejabat di Lucknow. Perjuangannya ialah menuntut hak politik orang Islam di India, bukan untuk berpisah dari India, seperti yang tercatat dalam perlembagaan asalnya.
Bukan sahaja orang Islam lebih suka hidup aman selesa di dalam India di bawah British yang dianggap sebagai pelindung semua kaum, bahkan enggan menyokong perjuangan kemerdekaan India, kerana bimbang ditindas oleh majoriti Hindu। Tetapi pada tahun 1913 penjajah di India telah memansuhkan pemisahan antara dua Benggala ini, menyebabkan India dikuasai oleh golongan majoriti Hindu.
Hal ini mendorongkan kepada perubahan platfom Liga Muslim, dan seorang peguam dipilih sebagai Presiden। Itulah Muhammad Ali Jinnah. Liga di bawah pimpinannya ini memulakan perjuangan kemerdekaan bersama antara kaum Muslim dan Hindu. Tetapi kemudiannya, beliau tidak bersetuju dengan Mahatma Gandhi yang memilih cara ekstrem Hindu, berkonfrantasi dengan British, dan juga dengan Jawaharlal Nehru yang sosialis sekular.
Menyebabkan beliau keluar dari Parti Kongres pada tahun 1920 dan jawatannya diambil oleh Allama Iqbal yang terus memperjuangkan konsep negara Pakistan। Bagaimanapun tahun 1940, beliau kembali menjadi Presiden Liga Muslim dan berjuang hingga berjaya menubuhkan negara Pakistan pada tahun 1947. Semasa merdeka, beliau menjadi Gabenor Jeneral dan Liaquat Ali Khan, seorang lagi pemimpin Liga Muslim menjadi Perdana Menteri.
Pada masa itu Liga Muslim dipecah dua, iaitu untuk Pakistan dan India। Malangnya beliau meninggal dunia pada tahun 1948 dan Liquat Ali dibunuh pada tahun 1951, menyebabkan Liga Muslim tiada pemimpin serta kalah dalam pilihan raya 1955. Dalam suasana kacau-bilau itulah pada tahun 1958, Ayub Khan merampas kuasa dan semua parti politik diharamkan, termasuk Liga Muslim.
Tetapi, Presiden Ayub Khan menubuhkan semula parti Liga Muslim Konvensyen, dan lawannya pula menubuhkan Liga Muslim Majlis। Setelah rejim Ayub, naik pula rejim Yahaya Khan. Setelah rejim Yahaya digulingkkan pada tahun 1971, dikatakan sebuah pilihan raya bebas pertama diadakan di Pakistan. Kedua-kedua liga ini kalah, yang menang ialah Parti Liga Awami pimpinan Mujibur Rahman di Pakistan Timur dan Parti Rakyat Pakistan (PPP) pimpinan Zulfikar Ali Bhutto di Pakistan Barat.
Kerana Mujibur Rahman seorang nasionalis dari Pakistan Timur, walaupun beliau mendapat undi terbesar memerintah Pakistan, namun beliau membawa Pakistan Timur keluar dari Pakistan menjadi Bangladesh, di mana beliau sebagai Presidennya, dan Ali Bhutto menjadi Presiden Pakistan। Di sinilah dikatakan Amerika Syarikat (AS) mula bermain catur, mendalangi politik Pakistan walaupun penjajah British dulunya sudah pergi.
AS masih tidak puas hati dengan peranan Bhutto yang sosialis। Apalagi bila AS rasa tertekan dengan kehilangan rakan karibnya Shah Iran, selepas bangkitnya revolusi Islam Iran (1979) melawan AS. Sehingga berlaku pula di Pakistan rampasan kuasa oleh Jeneral Ziaul Haq yang memilih pendekatan Islamisasi, macam kerajaan Malaysia juga. Saya berada di Pakistan waktu itu (1984) pada zaman Presiden Zia.
Semasa berada di Genting Cyber bandar kecil utara bersempadan Afghanistan, walaupun mantan Presiden Bhutto telah dihukum gantung, namun poster-poster gambarnya masih laris dijual di bandar tersebut। Waktu itu Soviet memasuki Afghanistan. Bagi AS, Zia perlu diperalatkan untuk menyekat kemaraan komunis, apabila Zia aktif membantu Mujahidin. Malangnya tiba-tiba pesawat yang ditumpangi Zia meletup pada tahun 1988,dan beliau terkorban.
Berlaku pula pilihan raya, di mana kemenangan kepada PPP pimpinan Banazir Bhutto, anak perempuan kepada Ali Bhutto, yang sudah tentu direstui AS demi melindungi kepentingan mereka di sana। Pada tahun yang sama Liga Muslim baru ditubuhkan di bawah pimpinan Nawaz Sharif, dikenali dengan PML-N. Nawaz Sharif menjadi Perdana Menteri dari 1990-1993 dan dari 1997-1999 bersilih dengan Banazir Bhutto, sehingga berlaku rampas kuasa oleh Pervez Musharraf yang menjadi presiden Pakistan hingga sekarang.
Walaupun bertukar kerajaan, namun polisi tentera Pakistan mengenai Afghanistan dan Kashmir tetap konsisten. Dengan bantuan senjata dari AS, mereka membantu Mujahidin dan kemudiannya Taliban. Tetapi segala-galanya telah berubah setelah berlaku peristiwa 11 September 2001. Kerajaan Pakistan telah mengisytiharkan menentang Taliban dan sekutunya rangkaian Al-Qaeda yang mereka sokong dulu. (Sila lihat buku ‘In The Line Of Fire A Memoir Pervez Musharraf’ & ‘Catatan Santai Masjid Merah Berdarah, Samakah Dengan Memali?’ dalam ibnuhasyim।blogspot.com 18-07-2007).
Musharraf sendiri mengakuinya dalam buku di atas dan beliau terpaksa akur dengan kata dua Presiden Bush dan AS। Maka jelaslah apa yang disebutkan oleh Pemimpin Al-Qaeda Osama Laden melalui mesejnya, disiarkan oleh TV3, 20 September 8 malam tadi, saya dengar sepintas lalu kalau tak salah, menyebutkan bahawa Al-Qaeda akan mengisytiharkan perang terhadap pimpinan Pakistan yang menjadi anjing suruhan Bush!!
Tentunya anjing suruhan itu anjing kurap, kalau tak kurap atau korap, takkanlah beliau sanggup tidak jadi alat atau barua kepada musuh-musuh Allah, walaupun dari sebuah republik yang bertopengkan Islam! Wallahu ‘aklam।
Catatan santai: ibnuhasyim.blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 20-09-2007.
Monday, September 17, 2007
Politik Ayam: Ayam, Bermacam Ayam!
Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI
TERTARIK saya dengan kartun di sebuah akhbar lidah kerajaan semalam.. Menggambarkan 3 macam manusia…
Pertama, seorang wanita bertudung mungkin maksudnya pengguna-pengguna Islam yang sedang menyambut puasa Ramadzan, bermuka sedih sedang membimbit bakul kecil berisi ayam, di atasnya tertulis, ‘YANG KENA TINDAS: Pengguna’.
Kedua, gambar seorang lelaki bermuka masam macam rupa buntut-buntut ayam yang sebaris di depannya. Dia sedang memotong ayam. Di sebelahnya tertulis tanda, ‘AYAM RM7 sekilo’.. Semua orang tahu harga siling ayam yang sudah diproses diberikan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), ialah RM6 sekilogram. Nampaknya orang itu tidak takut undang-undang, dia langgar terus. Dia jual dengan harga lebih RM1 dari yang ditetapkan. Di atasnya tertulis, ‘YANG KENA DENDA: Peniaga’.
Ketiga, gambar sebuah lori ayam sedang berlalu, dengan pemandunya bermulut lebar gembira sambil menyanyi-nyanyi, antara kata-kata lagunya ‘Ayam.. bermacam ayam’. Mungkin lagu yang pernah dinyanyikan oleh penyanyi Salleh Yaakob. Di atasnya tertulis ‘YANG KENA LOTERI: Pemborong’. Maknanya, pemboronglah sebenarnya yang mengaut keuntungan, dapat durian runtuh atau loteri, seperti yang disebutkan.
Kalau kita detailkan makna ‘loteri’ pula, iaitu suatu sistem perjudian yang memberi keuntungan kepada segolongan kecil tetapi merugikan golongan yang besar dan ramai. Ianya ditaja oleh kerajaan Malaysia sejak merdeka lagi, disebut ‘Loteri Kebajikan Masyarakat’. Hingga sekarang terdapat dalam berbagai bentuk seperti TOTO (2 kali TO ertinya 2 kali atau berkali-kali ‘tipu orang’), tawaran-tawaran istimewa atau menjadi jutawan dalam tv melalui SMS, empat nombor ekor dan sebagainya.
Dari segi hukum Islam, perjudian tersebut bukan durian runtuh dan hukumnya adalah ‘haram’. Tetapi dalam hukum kerajaan, boleh. Ianya tidak pelek, kerana Malaysia bukan kerajaan Islam tulin, bahkan kerajaan sekular. Mungkin, sebab itulah harga ayam boleh diekploitasikan. Hingga boleh jadi suatu permainan dan perjudian bagi pemborong-pemborong ayam. Sebab itu kartun tersebut kata 'kena loteri'.
Mengapa saya kata begitu?
Pertama.. Cuba lihat, kenapa harga ayam cuma naik pada bulan Ramadzan dan Hari Raya orang Islam sahaja, tidak pada Tahun Baru Cina? Kalau betul harga terpaksa naik, mengapa harga daging-daging lain seperti lembu, kambing dan lain-lain tidak naik? Harga ayam naik begini, berlaku setiap tahun. Tetapi tidak pada Tahun Baru Cina, bahkan turun pula. Contohnya, pada Tahun Baru Cina awal Januari lalu Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia mengumumkan penurunan harga ayam di seluruh Malaysia antara 80 sen hingga RM1.06 tiap satu kilogram.
Kedua.. Kenapa kerajaan jadi bengap macam tak boleh buat apa-apa? Tidak menasabah langsung pihak berkuasa sudah takde kuasa, tidak boleh bertindak? KPDNHEP sudah khianati amanah rakyat ke? Atau bahagian pengguna, hanya pegang kuasa tak tahu nak guna? Kalau nak halang ceramah pembangkang seperti yang berlaku baru-baru ini di Terangganu, atau di lain-lain tempat sebelumnya mereka cepat bertindak.
Ketiga.. Adakah mereka tidak bertindak kerana kebanyakan pemborong atau persatuan penternakan ayam adalah bukan dari kalangan orang Melayu? Hingga perniagaan ayam terpaksa dipolitikkan? Kalau bertindak, mereka akan dituduh perkauman, hingga menyebabkan kedudukan parti pemerintah tergugat? Apakah ianya juga seperti yang berlaku pada operasi babi di Paya Mengkuang, Ayer Molek dan Bukit Beruang Melaka baru-baru ini, tidak mampu dilaksanakan walau Unit Simpanan Persekutuan (FRU), rela dan lain-lain dikerahkan ke sana?
Hanya semata-mata kerana 120,000 ekor babi milik orang bukan Melayu? Tetapi kalau kepada setinggan-setinggan Melayu Kampung Berembang Selangor sanggup mereka lanyak habis-habisan? Apakah orang-orang Melayu Islam sudah menjadi warga kelas dua di bumi sendiri??
Akhirnya dalam kes ayam ini, tukang-tukang kipas kerajaan, hanya mampu menyalahkan pengguna-pengguna Islam yang guna ayam lebih di hari perayaan. Itu lagi bengap! Sanggup menyalahkan dan tangkap peniaga-peniaga kecil orang Islam saja. Taukeh-taukeh judi pengekploit harga ayam (pemborong) tak kena apa-apa pun. Inilah jadahnya bila lantik pemimpin-pemimpin yang tidak boleh buat apa-apa.. pemimpin bengap!
Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
KL. 17-09-2007.
Subscribe to:
Posts (Atom)