“YA ALLAH, aku mohon mati syahid di jalanMu dan wafat di negeri RasulMu (Madinah)”. Hadis Riwayat Malik. 87.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ شَهَادَةً فِي سَبِيلِكَ وَوَفَاةً بِبَلَدِ رَسُولِكَ
Inilah bacaan doa Khalifah Umar bin Khatttab RA, Khalifah Ke 2 kerajaan Islam Madinah selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, sewaktu beliau sedang wukuf di Arafah. Beliau telah menceritakan hal ini kepada salah seorang sahabat di Madinah, selepas pulang dari menunaikan ibadah haji itu
“Wahai Khalifah, kalau engkau hendak mati syahid, tak tidak mungkin di sini.. Keluarlah berjihad, baru boleh jumpa!” Komen sahabatnya itu pada Umar.
“Aku dah ajukan pada Allah, terserah pada Allah le!” Jawab beliau.
Esokan paginya, semasa Umar RA sedang mengimami sholat Subuh di masjid, tiba-tiba dalam suasana kegelapan pagi itu, seorang pengkhianat Majusi bernama Abu Lukluah telah menikam beliau dengan tiga tikaman, menyebabkan beliau tersungkur rebah di samping mihrab. Abdur Rahman bin Auf RA cepat-cepat menggantinya, mengambil kedudukan sebagai imam itu dan terus sembahyang sehingga selesai sambil menangis. Tidak lama sesudah itu, Umarpun menghembuskan nafas terakhir. Beliau syahid di jalan Allah. Beliau wafat dalam keadaan sedang memimpin sholat kaum Muslimin. Subhanallah!
Kesimpulannya, berdasarkan riwayat ini, kita dapat menyimpulkan bahawa Islam menganjurkan supaya umatnya mengharap ‘mati syahid’ Bahkan inilah yang dinanti-nantikan seperti doa para pendahulu itu. Bukan sahaja panduan untuk hidup, bahkan untuk matipun! Mati mulia, itulah mati syahid. Secara umum bererti mati dalam perjuangan menegakkan agama Allah, akibat pembunuhan oleh pihak musuh kuffar di medan perang. Begitu juga Nabi SAW menyebutkan beberapa bentuk kematian seperti mati tenggelam, mati semasa mempertahankan harta dari dirampas perompak, mati kerana terkena wabak, atau juga mati bagi seorang wanita yang sedang berjuang melahirkan bayinya.
Begitu juga Asy-Syahid Abdul Aziz Ar-Rantisi, misalnya. Beliau juga merupakan salah seorang pemimpin HAMAS di Gaza, Palestin. Hanya beberapa waktu sebelum beliau wafat dalam sebuah wawancara beliau berkata…
“Setiap orang pasti menemui kematian. Kematian boleh datang dalam berbagai bentuk. Kalau aku boleh memilih, aku berharap mati syahid di jalan Allah dalam bentuk dirudal oleh helikopter Apache pasukan Yahudi Zionis Israel...”
Akhirnya memang betul, tidak berapa lama lepas itu beliau ditewaskan oleh oleh helikopter Apache pasukan Zionis sebagaimana yang beliau sendiri cita-citakan. Syahid.. Subhanallah!!
Nabi pernah memberi tahu…
مَنْ سَأَلَ اللَّهَ الشَّهَادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللَّهُ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَإِنْ مَاتَ عَلَى فِرَا
Barangsiapa memohon dengan jujur kepada Allah agar mati syahid maka Allah akan berikan kepada belaiu kedudukan syuhada walaupun beliau mati di atas katil.” (Hadis Riwayar Muslim. 3532.)
Oleh itu berdoalah minta mati syahid. Mengenai Jihad pula sila layari blog ini..
1…Monday, January 19, 2009 Pelajaran Jihad Diharamkan Di Seluruh Universiti Islam?
2…Saturday, January 31, 2009 Qardhawi Mahu Syahid Di Ghazzah, Kita Sertai HAMAS?
Kita sambung kuliah Jihad di sini dengan tafsir dari Surah Al-Fath, untuk mengetahui apa erti menang sebenarnya..
Firman Allah SWT…
إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا ﴿١﴾
لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا ﴿٢﴾
وَيَنصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا ﴿٣﴾
“SESUNGGUHNYA Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata, supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus, dan supaya Allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat (banyak).” (Qur’an Surah. Al Fath: Ayat1 – 3)
Ibnu Katsir mengatakan bahawa surah yang mulia ini turun ketika Rasulullah SAW kembali dari Hudaibiyah di bulan Dzulqaidah tahun ke 6 H, yang pada masa itu dihalang-halangi oleh kaum Musyrikin untuk memasuki Masjidil Haram dalam menunaikan umrah. Kaum Musyrikin cenderung untuk mengadakan perjanjian dan gencatan senjata serta meminta Rasulullah SAW pulang pada tahun ini dan kembali lagi pada tahun berikutnya. Tawaran ini disambut oleh Rasulullah SAW meskipun nampak agak ‘kurangsuka’diwajah sebahagian sahabat, diantaranya adalah Umar bin Khattab RA.
Setelah mereka menyembelih haiwan-haiwan kurban dan waktu pulang kemudiannya, Allah SWT menurunkan surah ini. Surah yang menceritakan tentang apa yang terjadi diantara Rasulullah SWT dengan mereka orang-orang Quraisy dan mengatakan bahawa perjanjian tersebut adalah kemenangan kerana terdapat berbagai maslahat didalamnya. (Tafsir Ibnu Katsir juz VII hal 325)
Erti ayat 1 surah di atas, “Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata.” (QS. Al Fath : 1)
Terdapat perbedaan pendapat tentang maksud dari kata ‘fath’ (kemenangan) didalam ayat itu. Ada yang mengatakan bahawa ia adalah Futuh Mekah, berbagai kemenangan yang didapat oleh Rasulullah SAW, kemenangan orang-orang Romawi, ataupun bai’at Ridwan pada hari-hari Hudaibiyah, namun banyak yang menyebutkan bahawa kemenangan itu adalah perjanjian Hudaibiyah.
Az Zuhri mengatakan bahawa tidak ada kemenangan yang lebih besar dari perjanjian Hudaibiyah, dimana orang-orang Musyrik bercampur dengan kaum Muslimin memperdengar perkataan mereka, mulai bersemayamnya Islam di hati mereka, sehingga dalam kurun waktu tiga tahun ramai manusia yang masuk kedalam agama islam . (Fathul Qodir juz V hal 44)
Ayat setrussnya, ertinya : “..supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus, dan supaya Allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat (banyak).” (QS. Al Fath : 2 – 3)
Ibnul Anbari mengatakan bahawa kata ‘fathan mubina’ (kemenangan yang nyata) belum sempurna kerana perkataan,”supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu” masih berkaitan dengan kemenangan tersebut, seakan-akan Dia mengatakan ”Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata” agar Allah SWT mengumpulkan buatmu dengan kemenangan ini ampunan dan mengumpulkan bagimu dengannya berbagai hal, yang menyenangkan pandanganmu di dunia dan akhirat.
Sayyid Qutb mengatakan bahawa kemenangan Hudaibiyah ini pun diikuti oleh berbagai kemenangan lainnya, seperti:
Satu: Kemenangan dalam Da’wah. Ibnu Ishaq mengatakan bukti kebenaran perkataan Az Zuhri diatas, adalah bahawa Rasulullah SAW tatkala berangkat menuju Hudaibiyah bersama dengan 1,400 orang, menurut penuturan Jabir bin Abdullah dan dua tahun kemudian beliau SAW berangkat lagi pada masa Futuh Mekah (kemenangan di Mekah) bersama 10,000 orang.
Kedua: Kemenangan di bumi. Kaum Muslimin masa itu merasa aman dari kejahatan orang-orang Quraisy, untuk itu Rasulullah SAW mengarahkan da’wahnya dalam rangka pembebasan jazirah dari sisa-sisa kejahatan orang-orang Yahudi, setelah membebaskannya dari Yahudi Bani Quinuqo, Bani Nadhir dan Bani Quraizhoh.. Dan kejahatan itu tergambar pada kekokohan benteng Khaibar yang menakutkan dijalan menuju Syam. Kemudian Allah SWT menundukkannya bagi kaum Muslimin dan mereka mendapatkan ghonimah yang banyak.. Dan Rasulullah SWT mengkhususkan ghonimah tersebut untuk orang-orang yang telah ikut serta dalam peristiwa Hudaibiyah.
Ketiga: Kemenangan pada sikap antara kaum Muslimin di Madinah, Quraisy di Mekah dan seluruh kaum Musyrikin yang berada di sekitar mereka… Orang-orang Quraisy mengakui ketangguhan dan eksistensi Nabi dan kaum Muslimin, dan menganggap bahawa Nabi dan kaum Muslimin adalah musuh mereka. Tetapi mereka menghalangi Nabi dan sahabatnya dengan cara yang paling baik pada waktu dimana mereka telah memerangi Madinah dalam dua tahun dengan dua kali peperangan dan peperangan terakhir adalah satu tahun sebelum Hudaibiyah ini.
Kaum Muslimin juga nampak begitu kuat di mata kabilah-kabilah, orang-orang Arab pun banyak yang mundur dari memeranginya, dan semakin tidak terdengar lagi suara-suara orang-orang munafiq.. Rasulullah SAW pula begitu gembira dengan surat ini. Hatinya gembira dengan karunia Allah yang besar diberikan kepadanya dan orang-orang beriman yang bersamanya. Bergembira dengan kemenangan yang nyata, ampunan yang menyeluruh, kenikmatan yang sempurna, petunjuk kepada jalan Allah yang lurus, pertolongan yang kuat dan dengan keredhoan Allah SWT kepada orang-orang beriman yang telah mensifatkan mereka dengan penyifatan yang mulia. (Fii Zhilali Qur’an juz VI hal 3316 – 3317)
Jalan Menuju Kemenangan
Surah ini memberikan penjelasan bahawa kemenangan yang diperoleh kaum Mukminin tidak selamanya harus melalui suatu kontak senjata dengan orang-orang kafir atau musuh-musuhnya, namun kemenangan juga bisa diperoleh melalui suatu perjanjian atau perdamaian dengan mereka selama hal itu memang memberikan kemaslahatan bagi da’wah Islam dan kaum Muslimin.
Kondisi realiti umat Islam saat ini yang terus menerus menjadi ‘mangsa’ orang-orang kafir tidaklah boleh dikatakan kontradiksi dengan surat Al Fath ini yang menceritakan tentang kemenangan yang diperoleh kaum Mukminin. Perintah Allah SWT kepada Rasul Nya dan juga orang-orang beriman untuk pergi berumrah yang kemudian dihalang untuk memasuki Masjidil Haram oleh orang-orang Quraisy dan pada akhirnya menghasilkan perjanjian Hudaibiyah ini terjadi pada tahun ke 6 H.
Perjanjian yang dikatakan oleh Allah SWT sebagai kemenangan yang nyata ini tidaklah terjadi secara tiba-tiba atau tanpa sebab. Allah SWT tidak memberikan kemenangan ini diawal-awal da’wahnya ketika di Mekah ataupun ketika mereka baru tiba hijrah di Madinah. Tetapi Allah SWT memberikan kemenangan ini setelah 13 tahun da’wah Islam ini muncul dan dibawa oleh Rasulullah SAW di Mekah dan 6 tahun da’wah ini mewarnai masyarakat Muslim di Madinah.
Selama masa itu Rasulullah SAW mempersiapkan suatu generasi yang kuat, kokoh, sabar dan tahan akan berbagai ujian yang menerpa mereka sebagai satu konsekuensi dari perjalan da’wah di jalan Allah SWT untuk menyongsong kemenangan yang dijanjikan Allah SWT termasuk Hudaibiyah ini. Selama masa itu berbagai ujian dan peristiwa-peristiwa besar mewarnai perjuangan Rasulullah dan para sahabatnya, diantaranya :
Pada fase Mekah terjadi berbagai penyiksaan dan intimidasi yang dilakukan oleh orang-orang Quraisy terhadap orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, pemboikotan selama tiga tahun, penolakan masyarakat Thaif terhadap da’wah. Yang pada akhirnya fase ini ditutup dengan hijrahnya kaum Muslimin dan Rasulullah SAW ke Madinah.
Pada fase Madinah sebelum terjadi perjanjian Hudaibiyah berbagai upaya dilakukan oleh Rasulullah SAW untuk mengukuhkan masyarakat Muslim pertama tersebut, seperti pembangunan masjid dan mempersaudarakan antara Muhajirin dan Anshor dan setelah itu Allah SWT mengizinkan mereka untuk berperang melawan orang-orang yang menentang da’wah sehingga terjadilah berbagai peperangan, seperti Badar, Uhud, dan Ahzab disamping peperangan melawan orang-orang Yahudi.
Dari perjalanan da’wah generasi Muslim pertama tersebut maka kondisi umat Islam saat ini merupakan salah satu proses untuk meraih kemenangan yang dijanjikan Allah SWT. Meskipun kesewenang-wenangan orang-orang kafir terhadap kaum Muslimin begitu melampaui batas terlebih lagi didukung dengan berbagai saranan yang dimilikinya namun hingga saat ini mereka belum mampu menguasai kaum Muslimin. Soviet Union cuba takluk Afghanistan, Amerika pernah diusir dari Somalia, dan akan barambus dari bumi Iraq dan Afghanistan. Hingga sekarang hendak hapuskan HAMAS di Gaza dan mahu hancurkan Iran pula.
Tetapi ternyata Allah SWT takdirkan hal itu tidak terjadi dan justru kemenangan berada di pihak mujahidin Gaza bahkan mereka mendapatkan simpati dari seluruh masyarakat dunia. Berbagai kezaliman yang dilakukan oleh orang-orang kafir terhadap kaum Muslimin di bumi mereka tidak akan pernah sanggup memusnahkan Islam dan kaum Muslimin… Di Malaysia perjuangan menegakkan keadilan dan Agama Allah dalam semua bidang termasuk politik tetap diteruslkan. Oleh itu tentu ada kemenangan dan syahid, dan tidak akan pernah meredupkan cahaya Allah yang akan senantiasa menyinari bumi ini.
Justru itu semua akan semakin menyedarkan kaum Muslimin bahawa pertentangan antara haq dan batil akan terus berlangsung hingga hari kiamat dan juga akan menyedarkan mereka untuk kembali kepada Allah SWT. Kembali berkomitmen dengan nilai-nilai robbani, dan mengukuhkan ukhuwah Islamiyah sebagai modal meraih kemenangan yang telah dijanjikan Allah SWT.
Firman Allah SWT…Ertinya : “Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, Padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, Sesungguhnya pertolongan Allah itu Amat dekat.” (QS. Al Baqoroh : 214)
Semoga Allah SWT memberikan kesabaran kepada seluruh mujahidin yang berjuang di jalanNya, samada di dalam dan luar negara demi meninggikan kalimat-Nya dan menyatukan umat ini didalam satu barisan yang kokoh. Wallahu A’lam
Catatan Santai
ibnuhasyim.com
(e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
Feb.06, 2009. Singapura/Malaysia.
No comments:
Post a Comment