Ibnu Hasyim Catatan Santai
BERKATA http://wartashubhi.blogspot.com/ , menurut Jewish Agency terdapat seramai 13.2 juta orang Yahudi di dunia. Seramai 5.4 juta berada di Israel dan 5.3 juta berada di USA. Selebihnya bertaburan di serata dunia. Ini menurut perangkaan pada tahun 2007. Menurut Wikipedia pula terdapat seramai 1.84 billion umat Islam di serata dunia. Menurut angka di atas perbandingan ramainya orang Yahudi dengan orang Islam ialah untuk setiap 1 orang Yahudi terdapat seramai 1,400 orang Islam.
Kalau ikut logik jika gaduh berdepan dengan tangan kosongpun, lumat orang Yahudi dikerjakan oleh orang Islam. Apa tidaknya, 1 lawan 1,400? Maka benarlah kata Muhammad SAW di zamannya…
“Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang kerumuni kamu bagaikan puak-puak lapar kerumuni makanan mereka.”
“Apakah kerana jumlah kami sikit pada hari itu?" Kawan beliau tanya balik.
Jawab Nabi SAW, “Ya! Pada hari itu jumlah kamu ramai sangat, tetapi kamu bagaikan buih di lautan, dan Allah akan cabut 'rasa gentar' terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan lemparkan ke dalam hati kamu penyakit al-wahnu.”
“Apa itu al-wahnu, ya Rasulullah?” Tanya sahabatnya pula.
“Cinta dunia dan takut mati!” Jawab Rasullah SAW.
(Hadis Riwayat Abu Dawud dan Ahmad)
Itulah kesimpulan Nabi. Itulah punca dan kunci, atau rahsia mengapa umat Islam di zaman ini mudah diratah, dan dimamah oleh puak-puak bukan Islam atau zionis Yahudi. Jadi puak-puak berpenyakit ‘cinta dunia dan takut mati’ inilah yang menguasai kebanyakan negara umat Islam. Sehingga umat Islam diserang atau dianiaya oleh musuh-musuh Islam, seperti Bosnia, Iraq, Afganistan dan yang paling menyayat hati di Palastin. Nak harap kepada OIC, nak sebut fasal ketenteraan negara Islam pun tak berani.
Semua itu, sebenarnya, kerana hendak menyembunyikan wabak penyakit ‘al-wahnu’ yang melekat kepada mereka. Baru-baru ini dalam sebuah rangkaian tv di Malaysia, seorang ahli akademik ditemuramah menyamakan kes ‘bom syahid Palestin’ dengan kes bunuh diri, yang menurutnya tiada dalam sejarah Islam dan ditegah oleh Islam. Kenapa si jahil agama begitu ditemuramah dalam tv? Apakah tidak puas lagi pemimpin-pemimpin yang sudah diserang penyakit ‘al-wahnu’, kini virusnya mahu disebarkan kepada rakyat pula?
Saya jawab serangan wabak penyakit itu, dengan fatwa Dr Yusuf Al-Qardhawi ‘Hukum Syariat Islam Mengenai Syahid Di Bumi Palestin’ yang dikeluarkan pada tahun 2007. Ikutilah fatwanya yang sentiasa evergreen ini…
[ BANYAK orang bertanya-tanya setelah pemboman terakhir yang terjadi di kota Al Quds, Tel Aviv dan Asqalan. Di mana orang-orang Yahudi terbunuh didalamnya kerana operasi syahadah yang dilancarkan oleh pemuda-pemuda HAMAS. Mereka bertanya tentang hukum operasi ini yang mereka namakan sebagai ‘Bom Bunuh Diri’. Apakah ini termasuk jihad fisabilillah, atau salah satu bentuk teroris? Apakah pemuda yang mengorbankan dirinya itu termasuk para syahid atau disebut orang yang bunuh diri, kerana mereka membunuh dirinya sendiri dengan ulah sendiri pula? Apakah perbuatan mereka itu termasuk dalam kategori menjerumuskan diri ke dalam kehancuran yang telah dilarang oleh Al Qur'an dalam sebuah ayatnya yang artinya:"Dan janganlah kamu menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan." (QS. Al Baqarah: 195).
Saya ingin katakan di sini bahawa operasi-operasi ini adalah termasuk cara yang paling jitu dalam jihad fisabilillah. Dan ia termasuk bentuk teror yang diisyaratkan dalam Al Qur'an dalam sebuah firman Allah Ta'ala yang artinya:"Dan persiapkanlah kekuatan apa yang dapat kamu kuasai dan menunggang kuda yang akan dapat membuat takut musuh-musuh Allah dan musuhmu." (QS. Al Anfal: 60). Penamaan operasi ini dengan nama ‘bunuh diri’ adalah sangat keliru dan menyesatkan. Ia adalah operasi tumbal heroik yang bernuansa agamis, ia sangat jauh bila dikatakan sebagai usaha bunuh diri. Juga orang yang melakukannya sangat jauh bila dikatakan sebagai pelaku bunuh diri.
Orang yang bunuh diri itu membunuh dirinya untuk kepentingan pribadinya sendiri. Sementara pejuang ini mempersembahkan dirinya sebagai korban demi agama dan umatnya. Orang yang bunuh diri itu adalah orang yang pesimis atas dirinya dan atas ketentuan Allah, sedangkan pejuang ini adalah manusia yang seluruh cita-citanya tertuju kepada rahmat Allah SWT. Orang yang bunuh diri itu ingin menyelesaikan dari dirinya dan dari kesulitannya dengan menghabisi nyawanya sendiri, sedangkan seorang mujahid ini membunuh musuh Allah dan musuhnya dengan senjata terbaru ini yang telah ditakdirkan menjadi milik orang-orang lemah dalam menghadapi tirani kuat yang sombong.
Mujahid itu menjadi bom yang siap meledak bila dan di mana saja menelan korban musuh Allah dan musuh bangsanya, mereka (baca: musuh) tak mampu lagi menghadapi pahlawan syahid ini. Pejuang yang telah menjual dirinya kepada Allah, kepalanya ia letak di tapak tanganNya demi mencari syahadah di jalan Allah. Para pemuda pembela tanah airnya, bumi Islam, pembela agama, kemuliaan dan umatnya, mereka itu bukanlah orang-orang yang bunuh diri. Mereka sangat jauh dari bunuh diri, mereka benar-benar orang syahid. Karena mereka persembahkan nyawanya dengan kerelaan hati di jalan Allah; selama niatnya ikhlas hanya kepada Allah saja; dan selama mereka terpaksa melakukan cara ini untuk menggetarkan musuh Allah Ta'ala, yang jelas-jelas menyatakan permusuhannya dan bangga dengan kekuatannya yang didukung oleh kekuatan besar lainnya.
Urusannya sama seperti apa yang dikatakan oleh penyair masa lampau yang mengatakan:
“Jika tidak ada tunggangan selain mata tombak, maka tidak ada jalan bagi yang terpaksa selain ditumpainya juga.” Mereka bukan orang-orang yang bunuh diri, bukan pula teroris, namun mereka melawan, perlawanan yang sah, melawan orang yang menduduki buminya. Mereka yang telah mengusirnya dan keluarganya, merampas hak-haknya dan menyita masa depannya. Musuh itu masih terus melakukan permusuhannya kepada mereka, sementara agama mereka memerintahkan untuk membela dirinya, dan melarangnya untuk mundur dari buminya, yang itu termasuk bumi Islam.
Juga aktivitas para pahlawan itu bukan tergolong menjerumuskan diri ke dalam kehancuran, seperti apa yang dipandang oleh sebahagian orang awam. Bahkan perbuatan mereka itu termasuk perbuatan yang terpuji dalam jihad, dan sah menurut syari'at Islam. Dimaksudkan untuk dapat mengalahkan musuh, membunuh anggota musuh, menancapkan rasa takut kepada mereka dan mendorong kaum Muslimin untuk berani menghadapi musuh-musuhnya. Masyarakat Zionis adalah masyarakat militer, kaum lelaki dan wanitanya adalah perajurit dalam angkatan bersenjata, yang bila-bila saja boleh dipanggil segera.
Jika seorang anak atau orang tua terbunuh dalam operasi ini, ia tidak bermaksud membunuhnya, namun masuk dalam kategori darurat perang. Dan segala yang darurat itu dapat membolehkan yang diarang. Berikut ini akan saya sampaikan pendapat para ahli fiqh dalam masalah ini dan pendapat para mufasir mengenai firman Allah Ta'ala yang artinya: “Dan janganlah kamu jerumuskan dirimu ke jurang kebinasaan." (QS. Al Baqarah: 195).
Pendapat Imam Al-Jasshash, dari MADZHAB HANAFI
Imam Al Jasshash, dari madzhab Hanafi, dalam kitabnya Ahkam Al Qur'an menyatakan bahawa tafsiran ayat 195 dalam surat Al Baqarah itu ada beberapa pandangan:
Pertama: Apa yang diceritakan oleh Muhammad bin Abi Bakr, ia berkata: diceritakan dari Abu Dawud, ia berkata: diceritakan dari Ahmad bin 'Amr bin Al Sarh, ia berkata: diceritakan dari Ibn Wahb dari Haiwah bin Syuraih dan Ibn Luhai'ah bin Yazid bin Abi Hubaib dari Aslam Abi Umar, bahawa ia berkata: Kami pernah menyerang kota Kostantinopel, dalam rombongan perang itu ada Abdurrahman bin Al Walid. Sedangkan orang-orang Romawi saling menyandarkan punggung-punggungnya ke tembok kota. Lalu ada seseorang yang di bawah menghampiri pihak musuh, "Tunggu, tunggu! Laa Ilaaha Illallah! Ia mahu menjerumuskan dirinya sendiri ke dalam kehancuran!" kata beberapa orang.
Kemudian Abu Ayyub berkomentar:"Ayat ini tak lain diturunkan kepada kami, kaum Anshar, ketika Allah SWT memberikan pertolongan kepada Nabi-Nya dan memenangkan agama Islam, lalu kami berkata:"Jom kita tegakkan harta kekayaan kita dan perbanyaknya. Lalu turunlah ayat yang ertinya:"Dan belanjakanlah pada jalan Allah, dan jangan menjerumuskan diri kamu ke dalam kebinasaan." (QS. Al Baqarah: 195). Maka erti menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan itu ertinya adalah memperbanyak harta dan meninggalkan jihad."
Abu Imran berkata:"Abu Ayyub masih saja berjihad di jalan Allah hingga dimakamkan di Kostantinopel." [i] Abu Ayyub menceritakan bahawa menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan itu adalah meninggalkan jihad fisabilillah, dan ayat yang menunjukkan hal itu sudah diturunkan. Pendapat yang sama juga diriwayatkan dari Ibn Abbas, Hudzaifah, Hasan Al Bashri, Qatadah, Mujahid dan Al Dhahak. Diriwayatkan dari Al Barra' ibn Azib dan Ubaidah Al Salmani: bahawa menjerumuskan ke dalam kebinasaan itu adalah pesimis dengan ampunan kerana melakukan maksiat.
Kedua: Berlebih-lebihan dalam berinfaq sampai tidak dapat makan dan minum, di mana akhirnya binasa.
Ketiga: Terus terjun berperang tanpa bermaksud menyerang musuh. Inilah yang diertikan oleh beberapa orang dalam riwayat di atas, kemudian ditentang oleh Abu Ayyub sambil menyertakan sebab turunnya ayat tersebut.
Ketiga pandangan itu boleh memenuhi erti yang dimaksud oleh ayat di atas kerana ada kemungkinan-kemungkinan atas lafadznya. Atau boleh dikorelasikan antara keduanya tanpa ada kontra didalamnya. Adapun tafsiran yang mengatakan bahawa maksudnya adalah seseorang dibawa di arena musuh, maka Muhammad bin Al Hasan pernah menyebutkan dalam Al Siyar Al Kabir: "kalaupun ada seseorang dibawa kepada seribu orang, ia sendiri tidak ada masalah, jika ia ingin selamat atau menyerang. Namun jika tidak ingin selamat dan tidak pula menyerang, maka saya tidak setuju kerana ia menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan tanpa ada manfaat buat kaum Muslimin.
Sedangkan jika ia tidak mahu selamat atau tidak mahu menyerang, tapi ingin membuat kaum Muslimin lebih berani dan melakukan seperti apa yang ia lakukan sampai mereka terbunuh dan dapat membunuh musuh, maka hal itu tidak apa-apa, insya Allah. Kerana kalaupun ia ingin menyerang musuh dan tidak ingin selamat, maka saya melihatnya tidak apa-apa untuk dilemparkan kepada musuh. Begitu pula jika ia menyerang yang lainnya dalam kelompok tersebut, maka itupun tidak apa-apa. Dan saya mengharap perbuatannya itu dapat pahala. Yang tidak boleh itu adalah sebagai berikut: jika dilihat dari beberapa sudut pandang, perbuatan itu tidak ada manfaatnya, walaupun ia tidak ingin selamat dan tidak mahu menyerang. Namun jika perbuatan itu membuat takut musuh, maka hal itu tidak apa-apa kerana cara ini adalah cara yang paling tepat dalam menyerang, dan juga sangat bermanfaat bagi kaum Muslimin".
Imam Al Jasshash berkata: Apa yang dikatakan oleh Muhammad tentang pendapat-pendapat itu adalah benar, dan tidak ada pendapat yang lain lagi. Maka tafsiran dalam riwayat Abu Ayyub yang mengatakan bahawa ia menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan, itu ditafsirkan dengan membawanya kepada pihak musuh, kerana bagi mereka hal itu tidak ada manfaatnya. Jika memang begitu maka tidak boleh ia memusnahkan dirinya tanpa ada manfaat bagi agama dan bagi kaum Muslimin. Namun jika dalam pemusnahan diri itu ada manfaat bagi agama, maka ini adalah kedudukan yang sangat mulia. Kerana Allah SWT telah memuji para shahabat Nabi SAW yang melakukan hal itu dalam banyak firman-Nya. Diantaranya adalah:
Firman Allah Ta'ala yang artinya: "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh." (QS. At Taubah: 111).
"Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezki." (QS. Ali Imran: 169).
"Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya kerana mencari keridhaan Allah." (QS. Al Baqarah: 207). Dan beberapa ayat lagi yang menceritakan tentang pujian Allah terhadap orang mengorbankan jiwanya untuk Allah SWT.
Imam Al Jasshash melanjutkan:"Oleh kerana itu hukum amar ma'ruf nahi munkar perlu terbentuk ketika ia inginkan manfaat pada agama, lalu mengorbankan jiwanya sampai terbunuh, maka ia mendapatkan kedudukan syuhada yang paling tinggi. Kerana Allah SWT berfirman yang ertinya: "Dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang munkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah)." (QS. Luqman: 17).
Telah meriwayatkan Ikrimah dari Ibnu Abbas dari Nabi SAW bahawa beliau bersabda:"Semulia-mulia syahid adalah Hamzah bin Abdul Muthalib dan orang yang berkata benar di hadapan penguasa zalim lalu ia dibunuh." [ii] Abu Sa'id Al Khudri meriwayatkan dari Nabi SAW bahawa beliau bersabda yang ertinya: "Jihad yang paling mulia adalah berkata yang benar dihadapan penguasa zalim." [iii] Imam Al Jasshash di sini menyebutkan hadits Abu Hurairah yang ertinya: "Seburuk-buruk manusia adalah yang sangat kedekut dan sangat penakut." [iv] Imam Al Jasshash menambahkan lagi: "Cara menanggulangi sifat penakut adalah dengan memunculkan dalam dirinya sifat berani yang akan membawa manfaat bagi agama walaupun ia tahu itu akan membawa malapetaka." Wallahu A'lam Bish Shawab. [v]
Pendapat Imam Al-Qurthubi dari MADZHAB MALIKI
Imam al Qurthubi dalam tafsirnya mengatakan: Ulama telah berbeda pendapat tentang masuknya seseorang dalam perang dan melawan musuh dengan sendirian. Maka Al-Qasim bin Mukhirah dan Al-Qasim bin Muhammad, termasuk ulama kami, berpendapat: Tidak apa-apa satu orang berhadapan dengan pasukan besar jika memang ada kekuatan dan niat ikhlas hanya kepada Allah saja. Jika tidak mempunyai kekuatan maka itu namanya kebinasaan. Pendapat lain: jika ada yang ingin mati syahid dan niatnya ikhlas, maka boleh dibawa. Kerana tujuannya adalah salah satu dari musuhnya, dan hal itu sudah jelas dalam firman Allah Ta'ala yang ertinya:"Dan di antara manusia ada yang menjual dirinya demi mencari keridhaan Allah." (QS. Al Baqarah: 207).
Ibn Khuwaiz Mindad memberi komen: Adapun 1 orang dibawa melawan 100 atau sejumlah kekuatan pasukan perang, atau kelompok pencuri dan penjegal, maka ada dua keadaan: Pertama, ia tahu dan kemungkinan besar terbunuh. Tetapi ia selamat, maka itu yang terbaik. Kedua, begitu juga kalau ia tahu dan kemungkinan besar akan terbunuh, tetapi ia akan menyerang atau terluka, atau boleh memberikan pengaruh yang cukup bererti bagi kaum Muslimin, maka itupun dibolehkan juga.
Sebab telah sampai kepadaku berita bahawa pasukan umat Islam tatkala bertemu dengan pasukan Parsi, kuda-kuda kaum Muslimin lari dari pasukan gajah. Lalu ada seseorang dari mereka sengaja membuat gajah dari tanah, agar kudanya jadi jinak tidak liar lagi semasa melihat gajah. Esok harinya, kudanya sudah tidak liar lagi melihat gajah, lalu dihadapkan kepada gajah yang kelmarin menghadangnya. Ada orang yang berkata:"Ia akan membunuhmu!", "Tidak apa-apa saya terbunuh asalkan kaum Muslimin menaklukkan Parsi!" jawabnya kemudian.
Begitu juga pada peristiwa perang Yamamah, tatkala Bani Hudzaifah bertahan diri di kebun-kebun milik mereka, ada seseorang yang berkata kepada pasukan:"Masukkan aku di dalam sebuah perisai dan lemparkan ke arah musuh!" Segerelah anggota pasukan Muslimin melemparkannya ke dalam kebun, lalu bertarunglah ia sendirian sampai akhirnya dapat membuka pintu kebun itu.
Imam Qurthubi melanjutkan ucapannya: Dari sudut ini, ada pula riwayat yang menyebutkan bahawa ada seseorang bertanya kepada Nabi SAW: "Ya Rasulullah, menurut baginda apakah yang aku dapat jika aku berjihad di jalan Allah dengan sabar dan mengharap ridha Allah?", "Kamu akan mendapatkan syurga." jawab Nabi SAW. Lalu orang itu terjun menerobos pasukan musuh hingga terbunuh. [vi]
Dalam shahih Muslim, dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah SAW menarik balik tujuh orang Muhajirin dan dua orang dari Anshar. Ketika orang-orang Quraisy mendesaknya, beliau berkata: "Siapa yang berani menghadang mereka, ia akan mendapatkan syurga?". Lalu seorang dari Anshar maju ke depan melawan mereka hingga ia terbunuh. Satu persatu mereka lakukan hal yang sama, sampai ketujuh-tujuhnya mati syahid semuanya. Kemudian Nabi SAW berkata:"Shahabatku belum melakukan peperangan yang sebenarnya!". Ucapan beliau itu ditujukan kepada para shahabat yang lari tidak menjaga beliau saat diserang oleh pasukan Quraisy. Wallallahu A'lam bish Shawab.
Kemudian Imam Qurthubi menyebutkan ucapan Muhammad bin Al Hasan: Kalaupun 1 orang dibawa berhadapan dengan 1,000 orang kaum musyrik sendirian, itu tidak mengapa jika memang ia ingin selamat atau menyerang musuh. Namun jika sebaliknya, hal itu dibenci (makruh), karena ia mempersilahkan dirinya untuk binasa tanpa memberikan manfaat buat kaum Muslimin. Dan seterusnya. [vii]
Pendapat Imam Ar-Razi, dari MADZHAB SYAFII
Imam Ar Razi berkata dalam tafsirnya: yang dimaksud dengan firman Allah Ta'ala: "Janganlah kamu menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan" adalah janganlah kamu melakukan serangan kepada musuh dalam sebuah peperangan yang tidak menghasilkan manfaat apa-apa. Dan kamu tidak memiliki tebusan selain membunuh dirimu sendiri, kalau seperti itu maka tidak boleh. Yang dibolehkan itu adalah jika sangat berhasrat sekali untuk menyerang, walaupun ia takut terbunuh. Sedangkan jika ia pesimis dengan penyerangan dan kemungkinan besar ia nanti terbunuh, maka ia tidak boleh melakukan hal itu. Pendapat ini disampaikan oleh Al Bara' bin Azib.
Dinukil dari Abu Hurairah bahawa ia mengomentari ayat ini dengan ucapannya: "Ia adalah orang yang independen di antara dua kubu". Imam Ar Razi melanjutkan: di antara orang, ada yang menyalah erti, iaitu dengan mengatakan: pembunuhan semacam ini tidak haram dengan menggunakan beberapa dalil, diantaranya:
Pertama: diriwayatkan bahawa ada seorang dari kaum Muhajirin dibawa berhadapan dengan musuh sendirian, kemudian orang-orang berteriak kepadanya: "Ia menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan!". Lalu Abu Ayyub Al Anshari menjelaskan duduk perkaranya seperti yang disampaikan oleh Imam Al Jashash di atas.
Kedua: Imam Syafii meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah menyebutkan syurga, kemudian ada seorang dari Anshar berkata: "Ya Rasulullah, bagaimana jika aku terbunuh kerana kesabaran dan mengharap ridha Allah semata?", "Untukmu syurga!" jawab Rasul. Kemudian dia terus lari menyerbu ke pasukan musuh hingga syahid dihadapan Rasulullah SAW sendiri. Juga ada seorang Anshar melemparkan baju besinya saat mendengar Rasulullah SAW menyebutkan syurga tadi, lalu menyerang musuh sampai ia terbunuh.
Ketiga: Diriwayatkan bahawa ada seorang dari Anshar yang tidak ikut Perang Bani Muawiyah. Kemudian ia melihat burung bergerombol dekat dengan temannya yang meninggal itu. Lalu ada seseorang yang bersamanya segera berkata: "Saya akan maju melawan musuh agar membunuhku, dan aku akan ikut perang yang didalamnya teman-temanku terbunuh tadi!". Orang itupun melakukannya, kemudian cerita itu diceritakan kepada Nabi SAW yang kemudian menanggapi dengan positif.
Keempat: Diriwayatkan ada suatu kaum sedang mengepung benteng, lalu ada seseorang berperang hingga meninggal. Dikatakan bahawa orang yang meninggal itu menjerumuskan dirinya sendiri kepada kebinasaan. Berita itu terdengar oleh Umar bin Khatab RA. Kemudian beliau member komen: "Mereka itu bohong! Bukankah Allah SWT sudah berfirman dalam Al Qur'an (yang ertinya):"Dan di antara manusia ada yang menjual dirinya untuk mencari keridhaan Allah.."
Adapun orang yang mendukung tafsiran ini menjawab dalil-dalil di atas dengan mengatakan: kami hanya melarang hal itu jika tidak ada bentuk serangan (perlawanan) kepada musuh, tetapi kalau serangan itu ada maka kami membolehkannya. [viii]
Pendapat Ibnu Katsir dan Imam Thabari.
Ibnu Katsir meriwayatkan bahawa ada seseorang yang bertanya kepada Al Bara' bin Azib Al Anshari: "Jika aku dibawa hadapkan kepada musuh lalu mereka membunuhku, apakah aku masuk dalam kategori menjerumuskan diri ke dalam kebinasan?", "Tidak!" jawabnya, lalu melanjutkan:"Allah Ta'ala telah berfirman kepada Rasul-Nya (yang ertinya):"Maka berperanglah di jalan Allah sebab tidak dibebani selain dirimu sendiri." Ayat "menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan" itu dalam bab nafkah, maksudnya tidak memberikan nafkah (infaq) dalam jihad. [ix]
Imam Thabari meriwayatkan dengan sanadnya sendiri dalam tafsirnya, dari Abu Ishaq Al Subay'i berkata: Aku bertanya kepada Al Bara' bin Azib (shahabat): "Wahai Abu Immarah, ada seseorang yang berhadapan dengan seribu musuh sendirian. Biasanya keadaan macam ini, orang yang sendirian ini selalu kalah dan terbunuh. Apakah tindakan ini termasuk dalam kategori firman Allah Ta'la: "Dan janganlah kamu menjerumuskan dirimu ke dalam kebinasaan"?, "Tidak, ia berperang sampai terbunuh. Kerana Allah Ta'ala berfirman kepada Nabi-Nya: "Maka berperanglah di jalan Allah, kerana tidak dibebankan kecuali dirimu sendiri." (QS. An Nisa': 84).
Pendapat Ibnu Taimiyah.
Pendapat yang hampir sama juga dikemukan oleh Ibn Taimiyah dalam kitab "Fatawa" nya tentang memerangi kaum Tatar. Berdasarkan dalil dari riwayat Imam Muslim dalam kitab "Shahih" nya dari Nabi SAW tentang kisah Ashhabul Ukhdud. Cerita itu mengkisahkan seorang anak muda memerintahkan (kepada sanga raja) untuk membunuh dirinya, demi kemenangan agama (yang diyakininya) ketika meminta kepada algojo-algojo raja agar membaca: Bismillah Rabbi Ghulam (Dengan nama Allah, Tuhan boah ini) sewaktu melemparkan panah ke arahnya. Ibn Taimiyah melanjutkan: Oleh kerana itu para Imam yang empat membolehkan seorang Muslim menyerbu sendirian dalam kubu pasukan musuh, walaupun kemungkinan besar mereka akan membunuhnya. Jika memang di situ ada kemaslahatan bagi kaum Muslimin. Kami telah huraikan panjang lebar masalah ini dalam beberapa tema yang lain. [x]
Pendapat Iman Syaukani.
Imam Asy Syaukani dalam tafsirnya ‘Fath Al Qadir’ menjelaskan: yang benar dalam masalah ini adalah dengan memegang pada umum lafadz, bukan sebaliknya memegang teguh pada kasuistis (sebab turun ayat). Maka segala apa yang masuk dalam erti kebinasaan di dalam agama atau dunia, itu masuk dalam kategori ini. Termasuk dalam kategori ayat adalah masalah berikut: bila seseorang menyerbu dalam peperangan lalu dibawa berhadapan dengan pasukan besar, padahal ia yakin tidak bakal selamat dan tidak bisa mempengaruhi semangat perjuangan kaum Muslimin. [xi]
Pendapat Penulis Tafsir Al-Manar.
Di era modern ini, Syeikh Rasyid Ridha dalam tafsirnya ‘Al Manar’ menyebutkan: termasuk dalam kategori larangan adalah ikut dalam peperangan tetapi tidak tahu strategi perang yang dipakai oleh musuh. Termasuk juga dalam segala pertarungan yang tidak dibenarkan oleh syari'at, misalnya hanya ingin mengikuti nafsu belaka, bukan untuk menolong dan mendukung suatu kebenaran. [xii] Pemahaman ini menunjukkan bahawa pertarungan yang diperhitungkan dan dibenarkan oleh syari'at adalah yang boleh menakut-nakuti musuh Allah dan musuh kita bersama. Juga menginginkan kemenangan al-haq bukan sekedar mengikuti hawa nafsu belaka. Maka hal ini tidak termasuk dalam menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan.
Pendapat Saya Al-Qardhawi…
Saya (Qardhawi) yakin kebenaran itu sudah sangat jelas sekali, cahaya pagi itu sudah nampak bagi yang punya indera. Semua pendapat di atas membantah mereka yang mengaku aku pintar, yang telah menuduh para pemuda yang beriman kepada Tuhannya kemudian bertambah yakin keimanannya itu. Mereka telah menjual dirinya untuk Allah, mereka dibunuh demi pertaruhkan agamaNya. Mereka menuduhnya telah membunuh diri dan menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan. Mereka itu, insya Allah, adalah para petinggi syahid di sisi Allah. Mereka adalah elemen hidup yang menggambarkan dinamika umat, keteguhannya untuk melawan, ia masih hidup bukan mati, masih kekal tidak punah.
Seluruh apa yang kami minta di sini adalah: seluruh operasi itu dilakukan setelah menganalisa dan menimbangkan sudut positif dan negatifnya. Semua itu dilakukan melalui perencanaan yang matang sekali di bawah pengawasan kaum Muslimin yang mumpuni . Kalau mereka melihat ada kebaikan, segera maju dan bertawakkal kepada Allah. Kerana Allah SWT berfirman yang ertinya: "Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka sesungguhnya Allah itu Maha Agung dan Maha Bijaksana." (QS. Al Anfal: 49).
RUJUKAN:
[i]..Hadits ini dinisbatkan oleh Ibn Katsir kepada Abu Dawud, Tirmidzi, An Nasa'I, Abu Ya'la dan Ibnu Hibban dalam shahihnya, juga kepada Al Hakim dengan syarat Syaihain dan yang lain-lainnya. Lihat: Tafsir Ibn Katsir: 1/228-229. cetakan El Helbi.
[ii]..Diriwayatkan oleh Al Hakim dan dishahihkannya pula, namun Imam Al Dzahabi menolaknya. Sebaliknya dishahihkan oleh Imam Albani dari jalan Al Khatib dalam kitab "Tarikh" nya. Lihat "Silsilah AHadits Shahihah (374)" dengan lafadz:" Tuannya para syahid adalah Hamzah, dan orang yang berhadapan dengan pemimpin tirani, lalu ia memerintah dan melarang pemimpin tersebut, tapi malah ia dibunuh olehnya."
[iii]..Diriwayatkan oleh Abu Dawud, Tirmidzi dan Ibn Majah melalui jalan Athiyyah Al Ufiy. Tirmidzi berkomentar: Hadits ini Hasan Gharib. Imam Nasa'I juga meriwayatkannya dengan sanad yang shahih, seperti ucapan Al Mundziri, dari Thariq bin syihab. Lihat: Al Muntaqa (1364).
[iv]..Diriwayatkan oleh Abu Dawud (2511), Ahmad (7977), dishahihkan oleh Syeih Ahmad Syakir dan Ibn Hibban dalam shahihnya.
[v]..Ahkam Al Qur'an, Abu Bakr Al Jashash: 1/262-263.
[vi]..Dikeluarkan oleh Muslim dalam kitab Jihad, bab Perang Uhud; 3/1415 dan 1789.
[vii]..Tafsir Al Qurthubi; 3/363. Daar El Misriyyah
[viii]..Tafsir Al Fahr Razi; 2/148.
[ix]..Tafsir Ibn Katsir; 1/229. cet. El Helbi.
[x]..Lihat Majmu' Fatawa Syeikhil Islam Ibn Taimiyah; 28/540.
[xi]..Fath el Qadir, Asy Syaukani; 1/262. cet; Daar el Wafa', Mesir
[xii]..Tafsir Al Manar; 2/213. ]
Sekian catatan santai buat kali ini, dalam siri memperkenalkan pelajaran JIHAD ISLAM, sebagai penawar dan ubat bagi membasmi racun penyakit al-wahnu dalam masyarakat seperti yang tersebut di atas. Wallahu ‘aklam.
ibnuhasyim.com
(e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
Feb 23, 2009.
Sila rujuk artikal berkaitan www.ibnuhasyim.com/
1 comment:
"Cintai Jihad, Takutlah Kiamat"
Berani mati kerana Islam, takuti pembalasan di akhirat.
Post a Comment