KL 7 Okt 11: DI SAAT rakyat Kelantan menuntut dilaksanakan semula Hudud seperti yang dijanjikan dalam manefesto pilihanraya 1990 dulu, tibi-tiba 'Malaysiakini' hari ini melontarkan tulisan 'Bangunkan Islam sebelum laksana hudud', oleh Shamsul Muda.
Di bawahnya dicatatkan juga, "Penulis adalah lulusan Syariah & Pengajian Islam Univ. Mu’tah, Jordan. Tulisan ini merupakan pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini."
Begini tulisannya...
Bicara
al-Allamah Yusuf al-Qaradhawi (gambar), pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia
tentang 'Hudud Dalam Wacana Feqh Masa Kini' yang disiarkan oleh setesen
satelit, al-Jazeera, telah memberikan garis panduan asas berkenaan
kaedah perlaksanaan hukum tersebut dalam masyarakat.
Garis
panduan tersebut-yang dirumuskan daripada pengamatan beliau terhadap
pendekatan Nabi SAW dalam melaksanakan hukum hudud-sangat penting dari
segi menyatukan pandangan umat Islam hari ini dalam soal kaedah
perlaksanaan hukum tersebut. Atau paling kurang, merapatkan jurang perselisihan pandangan berhubung soal ini.
Trend
semasa wacana hudud di negara ini memperlihatkan, pihak-pihak yang
memperkatakan tentang perlaksanaan hukum hudud atau yang berusaha
melaksanakannya, kurang memberi perhatian terhadap kaedah atau
pendekatan yang digunakan Nabi SAWdalam melaksanakan hukum itu. Trend ini sedikit sebanyak telah menyumbang kepada pelebaran jurang perbezaan pendapat berhubung soal ini.
Merujuk
kepada kaedah Nabi SAW melaksanakan hukum hudud, Qaradhawi telah
mengetengahkan satu fakta, yang barangkali boleh ‘mengejutkan’
sesetengah pihak. Fakta itu menyatakan, 'sebelum Nabi SAW
melaksanakan hukum hudud, Baginda terlebih dahulu menegakkan Islam
secara keseluruhannya, yakni menegakkan kehidupan Islam’.
Jelas
tersurat, fakta ini bermakna, perlaksanaan hukum hudud adalah peringkat
atau ‘projek’ terakhir dalam agenda perlaksanaan Islam. Dalam
ungkapan yang lebih jelas-seperti yang dinyatakan Qaradhawi-
“dasar
[berkenaan perlaksanaan hudud ialah] tidak dilaksanakan [hukum] hudud
melainkan apabila kita telah melaksanakan-seperti yang telah saya
katakan-ajaran-ajaran Islam keseluruhannya yang berkaitan akidah,
syariat, akhlak, tata susila dan nilai-nilai [murni], kita bangunkan
masyarakat Islam, dalam keadaan ini, kita laksanakan [hukum] hudud”. (Rujuk : http://www.qaradawi.net/2010-02-23-09-38-15/4/5075-2011-08-12-18-22-16.html)
Kenyataan
Qaradhawi ini secara tidak langsung menidakkan pandangan yang melihat
'perlaksanaan hudud' sebagai 'agenda teratas' dalam sesebuah negara
Islam. Penegasan ini sebaliknya menuntut sesebuah Negara Islam,
melaksanakan hukum hakam Islam dan tuntutan-tuntutan Islam yang lain
terlebih dahulu, sebelum mengambil langkah untuk melaksanakan hukum
hudud.
Gambaran yang jelas tentang kuantiti hukum hakam dan
tuntutan-tuntutan Islam ini boleh diperolehi melalui tinjauan ke atas
pembahagian ulama terhadap jenis-jenis hukum hakam Islam. Syaikh
Abdul Wahab Khalaf umpamanya, membahagikan hukum hakam yang dinyatakan
al-Quran kepada tiga kategori induk, iaitu Hukum Hakam Akidah, Hukum
Hakam Akhlak dan Hukum Hakam Amali. Iaitu hukum hakam berkaitan
perbuatan manusia.
Hukum Hakam Amali ini pula terbahagi kepada
dua bahagian yang besar, iaitu Hukum Hakam Ibadat dan Hukum Hakam
Muamalat (transaksi). Sementara itu, hukum hakam Muamalat pula
dipecahkan kepada 7 bahagian, iaitu Hukum Hakam Kekeluargaan, Hukum
Hakam Madani (sivil), Hukum Hakam Jenayah (hudud, qisas dan takzir),
Hukum Hakam Perundangan, Hukum Hakam Kenegaraan, Hukum Hakam
Antarabangsa dan Hukum Hakam Ekonomi (Abdul Wahab Khalaf (1998), Ilmu
Usul al-Feqh, Mansurah : Darul Kalimah, ms.34-35).
Pembahagian
ini memperlihatkan dengan jelas kedudukan hukum hudud sebagai salah satu
juzuk daripada ‘binaan’ hukum hakam Islam yang besar, dan bukannya
keseluruhan hukum hakam Islam itu sendiri. Sementara kedudukannya
dalam ‘jadual’ perlaksanaan pula ialah pada kedudukan atau tertib
terakhir, seperti yang telah dinyatakan Qaradhawi.
Pandangan
Qaradhawi ini turut dikongsi oleh Syaikh Muhammad Abdullah al-Khatib,
seorang tokoh terkenal pergerakan Ikhwanul Muslimin masa kini, yang juga
merupakan pengarang Risalah al-Ta'lim, Syarh Usul al-'Isyreen dan
lain-lain. Dengan ungkapan yang jelas, Muhammad Abdullah
al-Khatib mengatakan,"hudud dalam Islam...datang pada [kedudukan]
penghujung [proses] pensyariatan [hukum] kerana Islam lebih prihatin
terhadap tangan manusia [daripada dipotong akibat mencuri], kehormatan,
hak milik dan kehidupan mereka keseluruhannya".
Justeru, beliau
menolak dakwaaan sesetengah pihak yang mengatakan perlaksanaan hukum
hudud berada pada kedudukan teratas dalam ‘jadual perlaksanaan Islam’
berbanding hukum hakam yang lain. Beliau menyatakan, "[hukum]
hudud sebagaimana yang kamu lihat dengan syarat-syaratnya yang ketat,
dan dengan [syarat] menyediakan keperluan-keperluan asas kepada setiap
individu umat ini [sebelum melaksanakannya], datang pada [kedudukan]
penghujung hukum hakam [Islam dari segi perlaksanaan], bukannya pada
permulaannya, seperti yang didakwa sesetengah [pihak]". (Lihat http://www.ikhwanonline.com/new/Article.aspx?ArtID=82931&SecID=391)
Qaradhawi
bagaimana pun tidak pula menyatakan dengan jelas, dalil yang menjadi
asas kepada pandangan beliau ini. Namun, boleh difahami daripada bicara
beliau ketika diwawancara oleh setesen satelit, al-Jazeera pada 10
Januari 2011 itu, dalilnya ialah waktu turun ayat-ayat yang
memerintahkan perlaksanaan hukuman-hukuman hudud, iaitu zina, qazaf,
mencuri, dan hirabah.
Menurut beliau, ayat-ayat tersebut-yang
memerintahkan perlaksanaan hukum hudud- adalah antara ayat-ayat terakhir
dan pertengahan dari segi urutan penurunannya. Kedudukan pada tertib
pertengahan dan terakhir ayat-ayat ini dari segi urutan penurunan,
membawa makna ia juga berada pada kedudukan dan urutan yang sama dari
segi perlaksanaan.
Oleh sebab itu, beliau menyatakan, “sebelum
dilaksanakan [hukum] hudud, beri makan [terlebih dahulu] kepada orang
yang lapar, sediakan pekerjaan kepada penganggur, ajarkan orang yang
jahil dan latih [para] pekerja. Mesti dilakukan ini [semua] sebelum
melaksanakan [hukum] hudud”. Bagi menyokong pandangannya berhubung
kaedah perlaksanaan hudud ini, Qaradhawi juga dilihat berdalilkan
dengan hakikat bahawa Islam tidak beria-ia mahu menghukum manusia yang
melakukan kesalahan hudud. Hakikat ini adalah jelas kerana amalan Nabi
SAW dan hadis-hadis Baginda sendiri menyatakan hal ini.
Jika
demikian, umat Islam perlulah bergerak seiring dengan amalan Nabi SAW
dari segi mengelak mengenakan hukuman hudud, meskipun ke atas orang yang
datang membuat pengakuan secara sukarela. Ini boleh dilakukan
dengan berusaha menghapuskan segala perkara yang boleh mendorong manusia
melakukan kesalahan hudud, seperti desakan, tekanan dan keperluan
hidup.
Dari sinilah, perlunya hukum hakam Islam berkaitan
kewajipan menjaga kebajikan rakyat, sifat kebersamaan dan apa sahaja
yang menjurus ke arah penghapusan dorongan-dorongan jahat itu,
didahulukan sebelum dilaksanakan hudud. Dengan berbuat demikian,
umat Islam telah bergerak seiring dengan amalan Nabi dari segi berusaha
mengelak sedaya mungkin daripada mengenakan hukum hudud ke atas pesalah.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
kaedah perlaksanaan hukum hudud-seperti yang dijelaskan oleh
Qaradhawi-ialah mendahulukan perlaksanaan Islam secara keseluruhan
terlebih dahulu, sebelum melaksanakan hukum Allah itu. Justeru,
dalam keadaan perlaksanaan Islam secara menyeluruh ini belum selesai
dalam sesebuah Negara Islam, hudud bukan sahaja tidak dilaksanakan,
bahkan tidak juga diwartakan sebagai undang-undang Negara yang boleh
dilaksanakan, sehinggalah urusan perlaksanaan Islam secara menyeluruh
tadi selesai dijayakan.
Demikianlah yang difahami daripada
penjelasan dan kenyataan-kenyataan Qaradhawi yang turut disokong oleh
Muhammad Abdullah al-Khatib, yang disertakan petikannya dalam tulisan
ini. Pemahaman ini nampaknya selaras dengan tindakan Syaidina
Umar r.a menangguhkan perlaksanaan hukum hudud secara total pada musim
kelaparan, meskipun di kalangan rakyatnya tentu ada orang yang kaya atau
berada yang terselamat daripada bencana kelaparan tersebut.
Tidak
ada pula pihak yang membantah tindakan beliau itu dengan berhujjah
bahawa hukum hudud perlu diteruskan seperti biasa, dengan membebaskan
orang yang sabit mencuri disebabkan kelaparan dan mengenakan hukuman
hudud ke atas orang yang terbukti mencuri bukan kerana desakan
kelaparan. Syaidina Umar tidak berbuat demikian. Sebaliknya beliau menangguhkan perlaksanaan hudud di musim kelaparan secara total.
Syaikh
Qaradahwi, dengan pandangannya berhubung kaedah perlaksanaan hukum
hudud ini, sesungguhnya telah membuat satu anjakan penting dalam diskusi
dan wacana hudud, iaitu membuka perbincangan berkenaan aspek berkaitan
hukum hudud yang tidak dibincangkan secara serius di negara ini, iaitu
kaedah perlaksanaan hukum hudud dalam masyarakat.
Semoga dengan
pandangan tokoh besar Islam ini, wacana hudud di negara ini tidak terus
dikurung atau dilihat dikurung dalam skopnya yang lama, yang hanya
berlegar di sekitar kewajipan melaksanakan hukum hudud, keadilan hukum
hudud, kesesuaiannya dalam masyarakat majmuk dan seumpamanya. Sekian.
Komen Weblog Ibnu Hasyim:Kami paparkan wacana ini untuk mengundang isu Hudud supaya berterusan menjelang perlaksanaannya. Wallahu 'aklam.
Sebelum ini...
E-Buku IH-46: Isu Hudud, K'tan & Nik Abd Aziz
No comments:
Post a Comment