Oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang,
Presiden PAS
Ibnu Khaldum
IBNU Khaldun ialah pemikir Islam bertaraf dunia sepanjang zaman.
Beliau banyak membentangkan teori kemasyarakatan mendahului zamannya
beberapa abad. Buku karangannya berjudul
Muqaddimah yang bermaksud
pendahuluan, diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa dunia di timur dan
barat, walaupun ia adalah pendahuluan kepada buku sejarah karangannya.
Akhirnya kitab Muqaddimah sahaja yang dikaji kerana analisa ilmu
kemasyarakatan yang menarik sehingga Ibn Khaldun diberi gelaran bapa
ilmu kemasyarakatan.
Ibn Khaldun mengulas berkenaan pelajaran dan pendidikan dalam bab
yang khusus, melibatkan ilmu secara menyeluruh mengikut perspektif Islam
yang berbeza dengan teori Barat yang berteras dan berkonsepkan
sekularisme yang memisahkan agama dengan dunia.
Paling menarik Ibn Khaldun meletakkan ilmu dan pendidikan ke dalam aspek
sina’ah
(industri). Bermakna aktiviti ilmu bukan sahaja keperluan ruh dan akal
yang menjadi sebahagian daripada kejadian manusia, bahkan kegiatannya
yang betul dan saksama menghasilkan kemajuan dalam aspek yang lain
termasuk aspek ekonomi yang menambahkan hasil negara.
Lapangan ilmu dan pendidikan adalah peranan pembangunan manusia dalam
segala aspek kejadian mereka secara fitrah, dan perkembangan
percambahan ilmu keperluan mereka yang dicipta selepasnya secara
pengalaman dan kajian mengikut keperluan semasa, realiti dan situasi
yang sentiasa berubah di sepanjang zaman.
Peranan ilmu dan pendidikan mengikut Islam adalah selaras dengan
naluri manusia dan peranan mereka. Manusia adalah makhluk berunsurkan
jasad, ruh dan akal, individu, keluarga dan wajib bermasyarakat madani,
mampu mengendalikan urusan makhluk sekelilingnya. Maka manusia adalah
makhluk yang layak mentadbir urusan bumi sekiranya berilmu dan
pendidikan yang merangkumi aspek naluri mereka.
Ilmu dan pendidikan adalah agenda pembangunan manusia bagi
memakmurkan dunia. Islam meletakkan ilmu dan pendidikan yang memenuhi
kehidupan manusia tersebut dalam perkara wajib mengikut kedudukan ilmu
itu. Semua bidangnya tidak terkeluar daripada fardu ain dan fardu
kifayah.
Ilmu dan pendidikan bagi membina peribadi manusia supaya beriman dan
budiman dimasukkan dalam fardu ain yang wajib bagi setiap individu,
begitu juga alat dan kemudahan untuk menghasilkannya seperti mambaca,
menulis dan alatnya serta pelajarannya secara sistematik mengikut zaman.
Perkara ini termasuk dalam doruriyat kepada ruh dan akal, sama seperti
keperluan makanan, pakaian dan tempat tinggal kepada jasad. Maka menjadi
kewajipan kepada ibu bapa atau ketua keluarga atau penjaga dan kerajaan
yang memerintah negara membantu kalangan yang tidak berkemampuan.
Ilmu dan pendidikan yang memberi kemudahan kepada masyarakat dalam
segala aspeknya dimasukkan dalam fardu kifayah (wajib secara umum),
menjadi fardu ain pula kepada mereka yang layak menunaikannya seperti
para pemimpin kerajaan.
Dalam masa yang sama setiap anggota masyarakat digalakkan menunaikan
kewajipan ini sehingga dimasukkan dalam amal kebajikan yang besar
pahalanya dan fadilatnya berpanjangan walaupun pengamal dan
penyumbangnya telah meninggal dunia. Sabda Rasulullah S.A.W:
إذا مات الإنسان انقطع عمله إلا من ثلاثٍ: صدقةٍ جاريةٍ، أو علمٍ ينتفع به، أو ولدٍ صالحٍ يدعو له
Maksudnya:
Apabila matinya seseorang manusia, terputuslah
amalannya melainkan tiga perkara iaitu sumbangan sedekah (harta ) yang
berterusan kebaikannya, ilmu yang memberi manfaat dan anak yang baik
sentiasa berdoa untuknya.
(Riwayat Muslim)
Menunjukkan bahawa kewajipan pendidikan dan pelajaran dalam negara
berkebajikan mengikut Islam menjadi tanggungjawab bersama yang tidak
membebankan kerajaan sahaja, kerajaan dan masyarakat tidak boleh
melarikan diri daripadanya.
Manusia yang dibangunkan insannya dengan sempurna menambahkan
produktiviti negara, bukannya menjadi bebanan negara dengan gejala
sosial seperti akhlak dan pengangguran. Apa yang berlaku hari ini adalah
kesilapan dasar, konsep dan sistem yang memerlukan satu huraian yang
lain. Dalam ruangan ini perlu dijelaskan dengan tegas bahawa agenda
pendidikan dan pelajaran percuma yang betul meningkatkan hasil negara
bukannya menjadikannya bankrap.
Ilmu dan pendidikan peribadi yang betul, melahirkan manusia beriman,
budiman dan berilmu sehingga beramal dengan ikhlas, tidak menyeleweng,
rasuah dan menyalahgunakan kerja, jawatan, serta tidak merosakkan hasil
negara. Ilmu dan pendidikan pengurusan, kemahiran dan sebagainya untuk
masyarakat mendatangkan hasil yang maju dan meningkat. Islam
meletakkan ilmu dan pendidikan bagi keperluan peribadi dan masyarakat
tidak boleh dipisahkan di antara satu sama lain.
Ilmu dan pendidikan
fardu ain bagi membentuk diri manusia adalah asas yang wajib bagi
setiap individu lelaki dan wanita. Kemudian ditingkatkan secara fardu
kifayah (wajib secara umum) mengikut kemampuan di bidang masing-masing,
sehingga tidak ada yang tercicir dalam masyarakat, termasuk yang gila
dan cacat menjadi kewajipan keluarga dahulu, kemudiannya masyarakat dan
kerajaan.
Kalangan para ulama yang mendalami perkembangan semasa, menjadikan
sebahagian peruntukan zakat sumbangan kepada penuntut ilmu, kerana ia
juga adalah medan perjuangan untuk meninggikan Islam dan umat. Kepada
penganut Islam, zakat tetap wajib dibayar walaupun dibatalkan oleh
kerajaan kerana sifat ibadatnya yang berbeza dengan cukai yang di arah
oleh kerajaan kerana zakat adalah perintah Allah.
Dalam masyarakat Islam yang lebih lama tamadunnya didirikan
institusi pendidikan percuma sehinggalah masuk ke zaman penjajah dan
merdeka semula. Contohnya Universiti al-Azhar di Mesir, Deoband dan
Aligarh di India, pengajiannya bukan sahaja jurusan Islam bahkan meluas
ke bidang sains dalam segala aspeknya. Pelajarnya belajar percuma,
universitinya hidup dengan harta wakaf dan zakat.
Ada juga kalangan negara Barat yang meniru tamadun awal Islam
menganjurkan pendidikan percuma dengan mengenakan cukai daripada
kalangan yang kaya raya tanpa membebankan kalangan miskin, walaupun
negara itu tanpa mempunyai sumber bumi yang banyak tetapi pandai
mengurusnya tanpa membebankan rakyat. Sedarlah kita betapa bumi yang
berhasil daripada perutnya dan subur tanahnya. Mengapa tidak mampu dan
takut apabila disebut pendidikan percuma. Sebabnya kerana hasil negara
banyak masuk ke dalam perut para pemimpin dan konco-konconya.
Ibn Khaldun menegaskan lagi, bahawa pertambahan jumlah penduduk yang
meningkat juga kalau diolah dengan baik boleh meningkatkan produktiviti
bukannya pengangguran dan gejala sosial, sekiranya agenda pembangunan
insan dilaksanakan mengikut acuan Allah.
Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang,
Presiden PAS