PATUNG seks yang ditemui.
Permaisuri: Sekumpulan lelaki warga asing dipercayai menjadikan alat boneka seks sebagai pemuas nafsu serakah susulan penemuan pelbagai alat perangsang seks dan anak patung menyerupai wanita dalam serbuan Jabatan Imigresen Terengganu di sebuah rumah kongsi di Kampung Telaga Putat, di sini, kelmarin.
Ketua Bahagian Penguatkuasa Jabatan Imigresen Terengganu Mohd Shahrir Khalil berkata, pelbagai peralatan itu ditemui dalam sebuah kotak yang disembunyikan di salah sebuah bilik dalam serbuan kira-kira jam 2 pagi dengan kerjasama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), sekali gus membongkar aktiviti ‘gelap’ penghuni di rumah kongsi berkenaan.
“Walaupun warga asing itu mengaku hanya akan mencari peralatan itu bagi memuaskan nafsu dan tidak membabitkan wanita, kita bimbang ia membahayakan anak-anak gadis tempatan di lokasi berhampiran jika dibiarkan berleluasa.
“Jika aktiviti tidak bermoral ini tidak dibendung, ia boleh mendatangkan bahaya kerana lokasi rumah kongsi ini begitu hampir dengan kawasan perkampungan. (myMetro)
SEBAHAGIAN daripada pekerja asing yang ditahan
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Disebut 'dipercayai menjadikan alat boneka seks sebagai pemuas nafsu serakah susulan penemuan pelbagai alat perangsang seks dan anak patung menyerupai wanita'. Walaupun itu masih diperingkat tuduhan berzina, tidak salah kalau kita perincikan dari segi hukum Islam.
Apakah memuaskan nafsu seks dengan patung itu sama dosanya dengan onani/masturbasi atau zina? Lihat soalan ini dan dijawab oleh Al-Ustadz Abu Abdillah As Sarbini Al- Makassari
I. Apakah Pelaku Onani/Masturbasi Mendapat Dosa Seperti Orang yang Berzina? Apa hukum onani/masturbasi bagi llelaki dan wanita?
PERMASALAHAN onani/masturbasi (istimna’) adalah permasalahan yang telah dibahas oleh para ulama. Onani adalah upaya mengeluarkan mani dengan menggunakan tangan atau yang lainnya. Hukum permasalahan ini ada rinciannya sebagai berikut:
Pertama: Onani yang dilakukan dengan bantuan tangan/anggota tubuh lainnya dari
isteri atau hamba wanita yang dimiliki. Jenis ini hukumnya halal, kerana
termasuk dalam keumuman bersenang-senang dengan isteri atau hamba wanita
yang dihalalkan oleh Allah SWT.1. Demikian pula hukumnya
bagi wanita dengan tangan suami atau tuannya (jika ia berstatus sebagai
hamba. Kerana tidak ada perbedaan hukum antara lelaki dan
perempuan hingga tegak dalil yang membedakannya. Wallahu a’lam.
Kedua: Onani yang dilakukan dengan tangan sendiri atau semacamnya. Jenis ini
hukumnya haram bagi lelaki maupun wanita, serta merupakan perbuatan hina
yang bertentangan dengan kemuliaan dan keutamaan. Pendapat ini adalah
madzhab jumhur (maioriti ulama), Al-Imam Asy-Syafi’i rahimahullahu, dan
pendapat terkuat dalam madzhab Al-Imam Ahmad rahimahullahu.
Pendapat ini yang difatwakan oleh Al-Lajnah Ad-Da’imah (yang diketuai oleh Asy-Syaikh Ibnu Baz), Al-Albani, Al-’Utsaimin, serta Muqbil Al-Wadi’i rahimahumullah. Dalilnya adalah keumuman firman Allah SW:
Pendapat ini yang difatwakan oleh Al-Lajnah Ad-Da’imah (yang diketuai oleh Asy-Syaikh Ibnu Baz), Al-Albani, Al-’Utsaimin, serta Muqbil Al-Wadi’i rahimahumullah. Dalilnya adalah keumuman firman Allah SW:
وَالَّذِينَ
هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ. إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا
مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ. فَمَنِ ابْتَغَى
وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
- “Dan orang-orang yang menjaga kemaluan-kemaluan mereka (dari hal-hal yang haram), kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba-hamba wanita yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Barangsiapa mencari kenikmatan selain itu, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas.” (Al-Mu’minun: 5-7, juga dalam surat Al-Ma’arij: 29-31)
Perbuatan
onani termasuk dalam keumuman mencari kenikmatan syahwat yang sifatnya
melanggar batasan syariat yang dihalalkan, iaitu di luar kenikmatan
suami-isteri atau tuan dan hamba wanitanya.
Sebahgian
ulama termasuk Asy-Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullahu berdalilkan
dengan hadits ‘Abdillah bin Mas’ud RA:
يَا
مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ اْلبَاءَةَ
فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ،
وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
- “Wahai sekalian pemuda, barangsiapa di antara kamu yang telah mampu menikah, maka menikahlah, kerana pernikahan membuat pandangan dan kemaluan lebih terjaga. Barangsiapa belum mampu menikah, hendaklah dia berpuasa, kerana sesungguhnya puasa merupakan ubat yang akan meredakan syahwatnya.” (Muttafaq ‘alaih)
Al-’Utsaimin
rahimahullahu berkata:
- “Sudut pendalilan dari hadits ini adalah perintah Rasul SAW bagi yang tidak mampu menikah untuk berpuasa. Sebab, seandainya onani merupakan adat (perilaku) yang diperbolehkan tentulah Rasulullah SAW akan membimbing yang tidak mampu menikah untuk melakukan onani, kerana onani lebih ringan dan mudah untuk dilakukan berbanding puasa.”
Apalagi
onani sendiri akan menimbulkan mudharat yang merosak kesihatan
pelakunya serta melemahkan kemampuan berhubungan suami-isteri jika sudah
berkeluarga, wallahul musta’an.2
Adapun
hadits-hadits yang diriwayatkan dalam hal ini adalah hadits-hadits yang
dha’if (lemah). Kelemahan hadits-hadits itu telah diterangkan oleh
Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullahu dalam At-Talkhish Al-Habir (no. 1666)
dan Al-Albani dalam Irwa’ Al-Ghalil (no. 2401) serta As-Silsilah
Adh-Dha’ifah (no. 319).
Di antaranya hadits ‘Abdullah bin ‘Amr RA:
Di antaranya hadits ‘Abdullah bin ‘Amr RA:
سَبْعَةٌ
لاَ يَنْظُرُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ
يُزَكِّيْهِمْ وَيَقُوْلُ: ادْخُلُوْا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِيْنَ: …
وَالنَّاكِحُ يَدَهُ …. الْحَدِيْثَ
- “Ada tujuh golongan yang Allah tidak akan memandang kepada mereka pada hari kiamat, tidak akan membersihkan mereka (dari dosa-dosa) dan berkata kepada mereka: ‘Masuklah kamu ke dalam neraka bersama orang-orang yang masuk ke dalamnya!’ (di antaranya): … dan orang yang menikahi tangannya (melakukan onani/masturbasi) ….dst.” (HR. Ibnu Bisyran dalam Al-Amali, dalam sanadnya ada Abdullah bin Lahi’ah dan Abdurrahman bin Ziyad bin An’um Al-Ifriqi, keduanya dha’if [lemah] hafalannya)
Apalagi ada solusi yang diajarkan oleh Rasulullah SAW untuk meredakan/meredam syahwat seseorang yang belum mampu menikah. Iaitu berpuasa sebagaimana hadits Ibnu Mas’ud RA di atas.
Sedangkan
sekelompok sahabat, tabi’in, dan ulama termasuk Al-Imam Ahmad
rahimahullahu memberi toleransi untuk melakukannya pada kondisi tersebut
yang dianggap sebagai kondisi darurat.3
Namun nampaknya pendapat ini perlu diberi syarat seperti kata Al-Albani rahimahullahu dalam Tamamul Minnah (hal. 420-421):
“Kami tidak mengatakan bolehnya onani bagi orang yang khawatir terjerumus dalam perzinaan, kecuali jika dia telah menempuh pengubatan Nabawi (yang diperintahkan oleh Nabi SAW), iaitu sabda Nabi SAW kepada kaum pemuda dalam hadits yang sudah dikenal, memerintahkan mereka untuk menikah dan beliau bersabda:
Namun nampaknya pendapat ini perlu diberi syarat seperti kata Al-Albani rahimahullahu dalam Tamamul Minnah (hal. 420-421):
“Kami tidak mengatakan bolehnya onani bagi orang yang khawatir terjerumus dalam perzinaan, kecuali jika dia telah menempuh pengubatan Nabawi (yang diperintahkan oleh Nabi SAW), iaitu sabda Nabi SAW kepada kaum pemuda dalam hadits yang sudah dikenal, memerintahkan mereka untuk menikah dan beliau bersabda:
فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
- “Maka barangsiapa belum mampu menikah hendaklah dia berpuasa, kerana sesungguhnya puasa merupakan ubat yang akan meredakan syahwatnya.”
Dengan
demikian, jelaslah kekeliruan pendapat Ibnu Hazm rahimahullahu dalam
Al-Muhalla (no. 2303) dan sebahagian fuqaha Hanabilah yang sekadar
memakruhkan onani dengan alasan tidak ada dalil yang mengharamkannya,
padahal bertentangan dengan kemuliaan akhlak dan keutamaan.
Yang
lebih memprihatinkan adalah yang sampai pada tahap menekuninya sebagai
adat/kebiasaan, untuk bernikmat-nikmat atau berfantasi/mengkhayalkan
nikmatnya menggauli wanita. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullahu
berkata dalam Majmu’ Al-Fatawa (10/574):
- “Adapun melakukan onani untuk bernikmat-nikmat dengannya, menekuninya sebagai adat, atau untuk mengingat-ngingat (nikmatnya menggauli seorang wanita) dengan cara mengkhayalkan seorang wanita yang sedang digaulinya saat melakukan onani, maka yang seperti ini seluruhnya haram. Al-Imam Ahmad rahimahullahu mengharamkannya, demikian pula yang selain beliau.”
II. Apakah pelaku onani/masturbasi mendapat dosa seperti orang yang berzina?
Penetapan
kadar dan sifat dosa yang didapatkan oleh seorang pelaku maksiat,
apakah sifatnya dosa besar atau dosa kecil harus berdasarkan dalil
syar’i. Perbuatan zina merupakan dosa besar yang pelakunya terkena hukum
hadd. Nash-nash tentang hal itu sangat jelas dalam Al-Qur’an dan
As-Sunnah.
Adapun masturbasi/onani dengan tangan sendiri atau semacamnya (bukan dengan bantuan tangan/anggota tubuh dari isteri atau hamba wanita yang dimiliki), terdapat silang pendapat di kalangan ulama. Yang benar adalah pendapat yang menyatakan haram. Hal ini berdasarkan keumuman ayat 5-7 dari surat Al-Mu’minun dan ayat 29-31 dari surat Al-Ma’arij.
Onani termasuk dalam keumuman mencari kenikmatan syahwat yang haram, kerana melampaui batas syariat yang dihalalkan, iaitu kenikmatan syahwat antara suami isteri atau tuan dengan hamba wanitanya. Adapun hadits-hadits yang diriwayatkan dalam hal ini yang menunjukkan bahawa onani adalah dosa besar merupakan hadits-hadits yang dha’if (lemah) dan tidak boleh dijadikan hujjah.
Di antaranya:
سَبْعَةٌ
لاَ يَنْظُرُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ
يُزَكِّيْهِمْ وَيَقُوْلُ: ادْخُلُوْا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِيْنَ: …
وَالنَّاكِحُ يَدَهُ …. الْحَدِيْثَ
- “Ada tujuh golongan yang Allah tidak akan memandang kepada mereka pada hari kiamat, tidak akan membersihkan mereka (dari dosa-dosa) dan berkata kepada mereka: ‘Masuklah kalian ke dalam neraka bersama orang-orang yang masuk ke dalamnya!’: … dan orang yang menikahi tangannya (melakukan onani/masturbasi) ….dst.”4
Sifat
onani yang paling parah dan tidak ada seorang pun yang menghalalnya
adalah seperti kata Syaikhul Islam dalam Majmu’ Al-Fatawa (10/574):
- “Adapun melakukan onani untuk bernikmat-nikmat dengannya, menekuninya sebagai adat, atau untuk mengingat-ngingat/mengkhayalkan (nikmatnya menggauli seorang wanita) dengan cara mengkhayalkan seorang wanita yang sedang digaulinya saat melakukan onani, maka yang seperti ini seluruhnya haram. Al-Imam Ahmad rahimahullahu mengharamkannya, demikian pula selain beliau. Bahkan sebahagian ulama mengharuskan hukum hadd bagi pelakunya.”
Penetapan
hukum hadd dalam hal ini semata-mata ijtihad sebahagian ulama
mengqiyaskan dengan zina. Namun tentu saja berbeda antara onani
dengan zina sehingga tidak dapat disamakan. Kerana zina adalah memasukkan
kepala zakar ke dalam farji wanita yang tidak halal baginya (selain
isteri dan hamba wanita yang dimiliki). Oleh kerana itu, yang benar dalam
hal ini adalah pelakunya hanya sebatas diberi ta’zir (hukuman) yang
setimpal sebagai pelajaran dan peringatan baginya, agar berhenti dari
perbuatan maksiat tersebut.
Pendapat ini adalah madzhab Hanabilah, dibenarkan oleh Al-Imam Ibnu ‘Utsaimin rahimahullahu dalam Asy-Syarhul Mumti’ Kitab Al-Hudud Bab At-Ta’zir dan difatwakan oleh Al-Lajnah Ad-Da’imah yang diketuai oleh Al-Imam Ibnu Baz rahimahullahu dalam Fatawa Al-Lajnah (10/259).
Pendapat ini adalah madzhab Hanabilah, dibenarkan oleh Al-Imam Ibnu ‘Utsaimin rahimahullahu dalam Asy-Syarhul Mumti’ Kitab Al-Hudud Bab At-Ta’zir dan difatwakan oleh Al-Lajnah Ad-Da’imah yang diketuai oleh Al-Imam Ibnu Baz rahimahullahu dalam Fatawa Al-Lajnah (10/259).
Adapun
bentuk hukumannya kembali kepada ijtihad hakim, apakah dicambuk atau disebat (tidak
lebih dari sepuluh kali), didenda, dihajr (diboikot), dicela, atau lainnya, yang dipandang oleh pihak hakim dapat membuatnya
jera dari maksiat itu dan bertaubat.5 Wallahu a’lam.
Kesimpulannya,
masturbasi tidak boleh disetarakan dengan zina, kerana tidak ada dalil
yang menunjukkan hal itu. Namun onani adalah maksiat yang wajib untuk
dijauhi. Barangsiapa telah melakukannya hendaklah menjaga aibnya sebagai
rahsia peribadinya dan hendaklah bertaubat serta memohon ampunan Allah
SWT. Apabila urusannya terangkat ke mahkamah pengadilan,
maka pihak hakim berwenang untuk memberi ta’zir (hukuman) yang
setimpal, sebagai pelajaran dan peringatan baginya agar jera dari
perbuatan hina tersebut. Wallahu a’lam.
Rujukan:
Rujukan:
1
Pertama kali kami mendengar faedah ini dari guru besar kami, Al-Walid
Al-Imam Muqbil bin Hadi Al-Wadi’i rahimahullahu dalam majelis beliau.
Silakan lihat pula Fatawa Al-Lajnah Ad-Da’imah (10/259), Al-Iqna’ pada
Kitab An-Nikah Bab ‘Isyratin Nisa’. Hal ini merupakan ijma’
(kesepakatan) ulama sebagaimana dinukilkan oleh Al-Imam Asy-Syaukani
rahimahullahu dalam kitabnya yang berjudul Bulughul Muna fi Hukmil
Istimna’, walhamdulillah –pen.
2
Lihat tafsir surat Al-Mu’minun dalam Tafsir Ath-Thabari, Tafsir Ibnu
Katsir, Tafsir Al-Baghawi, Majmu’ Al-Fatawa (10/574, 34/229), Fatawa
Al-Lajnah (10/259), Tamamul Minnah (hal. 420), Majmu’ Ar-Rasa’il
(19/234, 235-236), Asy-Syarhul Mumti’ Kitab Al-Hudud Bab At-Ta’zir –pen.
3 Lihat Majmu’ Al-Fatawa (10/574, 34/229-230) –pen.
4 Lihat penjelasan hadits ini dalam Problema Anda: Hukum Onani/Masturbasi.
5 Lihat Asy-Syarhul Mumti’ Kitab Al-Hudud Bab At-Ta’zir –pen.
Sumber: Salafy.or.id Penulis : Al-Ustadz Abu Abdillah As-Sarbini Al-Makassari Judul: Hukum Onani
(IH/Quran&Sunnah)
(IH/Quran&Sunnah)
No comments:
Post a Comment