USTAZ Hamizul Abdul Hamid ditanya, "Apakah kedudukan zakat dan cukai di dalam
Islam? Bagaimanakah perspektif cukai pada zaman dahulu dan apakah
sewajarnya sikap umat Islam di Malaysia khususnya dalam mendepani
situasi zakat dan cukai ini? Harap penjelasan."
Diangkat dari http://www.hamizul.com/.
Jawab beliau...
"Alhamdulillah, mudah-mudahan jawapan yang disediakan ini mampu
memberikan kelegaan kepada kita dalam meraikan kedua-dua perkara, zakat
dan cukai ini. Apatah lagi menjelangnya bulan Disember, umat Islam wajar
sedar bahawa tarikh untuk mendapatkan rebat ke atas cukai pendapatan
melalui zakat yang ditunaikan juga kian berakhir.
"Zakat adalah
rukun Islam. Ia adalah ketetapan yang mutlak (qatie). Cukai pula perkara
baharu, ia mendatang sifatnya dan hanya bersifat ijtihadi. Zaman
dahulu, umat Islam hanya diwajibkan menunaikan zakat, tidak diwajibkan
membayar cukai. Manakala, orang-orang bukan Islam, mereka tidak
diwajibkan membayar zakat; maka mereka dikenakan cukai."
Berdalilkan firman Allah SWT:
- “Sesungguhnya
orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang
serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan
tidak ada kebimbangan (daripada berlakunya sesuatu yang tidak baik)
terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.” (al-Baqarah:
277)
Menurut beliau lagi, interaksi umat Islam dan zakat adalah amat
intim perkaitannya. Tidak sempurna keislaman seseorang tanpa menerima
adanya zakat. Menolak zakat sebagai elemen syariat, membawa kepada
kekufuran di sisi Allah SWT. Orang yang kufur atau murtad, wajib kembali
kepada Islam, menerima kefarduan zakat dan tunduk patuh kepada
hukum-hakam yang telah ditetapkan Allah SWT.
"Di samping itu,
tindakan segelintir manusia yang menyamakan zakat sebagai elemen cukai
dalam Islam juga merupakan suatu kesalahan. Zaman silam, seperti mana
pernah dikupas di dalam kitab tafsir, ada orang Islam yang telah
menyamakan zakat sebagai cukai dan akibatnya mereka dimurkai oleh Allah
SWT dan Rasulullah SAW.
"Maka, keimanan seseorang muslim itu
tertakluk kepada keimanannya kepada zakat. Zakat mesti diyakini,
difahami dan diamalkan. Tanpa zakat, seluruh keimanannya akan tertolak.
Inilah ketinggian zakat di sisi umat Islam. Atas nama menjaga
ketinggian itu jugalah, Abu Bakar as-Siddiq pernah bertegas dalam hal
ini saat mendepani sikap segelintir umat Islam yang enggan menyerahkan
zakat kepadanya setelah kewafatan Rasulullah. Kata Abu Bakar:
- “Akan aku
perangi orang-orang yang enggan menyerahkan zakatnya kepadaku,
sebagaimana dahulunya mereka menyerahkan zakat kepada Rasulullah SAW.”
"Namun,
sejarah juga menyaksikan betapa Islam tidak menolak sistem cukai secara
total. Ini kerana, Islam bukanlah sebuah agama paksaan kepada semua
orang. Allah SWT menegaskan, hanya yang menerima Islam sahaja wajib
tunduk kepada zakat. Maka, bagaimana pula bagi mereka yang tidak
menganuti Islam tetapi mendapat ketenteraman di dalam sebuah negara
Islam? Apakah sumbangan mereka?
"Maka, lewat zaman keagungan Islam
lebih 1400 tahun dahulu, Nabi Muhammad SAW telah menerima sistem cukai
ini, iaitu jizyah (cukai individu) dan kharaj (cukai tanah) yang
berbentuk cukai yang dikenakan kepada golongan bukan Islam yang mendapat
perlindungan di dalam negara Islam (disebut kafir zimmi).
"Cukai-cukai
ini sebenarnya, menjadi sebahagian daripada mekanisme menambah
pendapatan negara demi kebaikan seluruh rakyat. Ia juga seiring dengan
zakat yang dikenakan ke atas umat Islam. Kadar jizyah dan kharaj juga
tidak banyak bezanya dengan zakat, yakni tidak membebankan."
Ustaz Hamizul merujuk di
dalam kitab
Al-Amwal oleh Abu Ubaid.. Beliau meriwayatkan daripada
az-Zuhri yang mengatakan:
- “Rasulullah SAW menerima jizyah daripada orang
Majusi Bahrain.” Az-Zuhri menambah lagi: “Siapa sahaja di antara mereka
yang memeluk Islam, maka keislamannya diterima, dan keselamatan diri
dan hartanya akan dilindungi melainkan tanah. Kerana tanah tersebut
adalah tanah fai’ (rampasan) bagi kaum muslimin, kerana orang itu tidak
menyerah diri sejak awal, sehinggalah dia terlindungi.” Maksudnya
sehingga mereka di lindungi oleh kaum Muslimin.
"Rasionalnya,
zakat tidak boleh dikenakan kepada golongan bukan Islam kerana mereka
tidak mempunyai cukup syarat, iaitu mesti beragama Islam untuk
menunaikan zakat. Namun, mereka tetap perlu memberikan sumbangan kepada
negara melalui jizyah atau kharaj kepada pemerintah negara. Menurut
Mohammad Assad di dalam bukunya
‘Islam at the Crossroads’, konsep zakat
dan jizyah ini adalah sama, iaitu sebagai sumbangan kepada negara.
"Perkembangan
Negara Islam, khususnya pasca kewafatan Rasulullah SAW dan Abu Bakar
as-Siddiq, amat memberangsangkan. Umar al-Khattab RA telah berjaya
mengembangkan Islam sehingga ke luar perbatasan sempadan tanah
Semenanjung Arab, dan menyaksikan banyak juga negara yang menerima
ketuanan dan mengiktiraf Islam; tetapi mereka masih enggan memeluk
Islam.
"Maka, lahirlah beberapa jenis cukai lain dan pemerintah
Islam meraikan perkembangan itu. Misalnya, cukai usyur telah
diperkenalkan bagi mengutip cukai ke atas kapal-kapal milik pedagang
bukan Islam yang menjalankan perniagaan di Negara Islam. Begitu juga
dengan cukai kharaj yang dikenakan oleh pemerintah Islam kepada
orang-orang bukan Islam yang mengerjakan tanah atau pertanian, ia
semakin meluas dilaksanakan.
"Sekali imbas, pemerintah Islam yang
bersifat adil itu mengenakan segala jenis cukai ini bukanlah dengan
maksud untuk menekan golongan bukan Islam; sebaliknya untuk mengiktiraf
sumbangan mereka dan pada masa yang sama, agar wujud keadilan di antara
orang-orang Islam dan non-Muslim di dalam bernegara.
"Cukai jizyah
boleh dianggap seperti zakat pendapatan ke atas muslim, cukai usyur
pula seperti zakat perniagaan dan cukai kharaj pula seakan-akan zakat
pertanian. Mungkin dari aspek kadar yang dikenakan ada sedikit
perbezaan; namun ia masih tidak membebankan.
"Mutakhir ini, umat
Islam di Malaysia dikenakan kedua-duanya, sama ada zakat mahupun cukai
pendapatan; juga zakat perniagaan mahu pun cukai perniagaan. Maka,
bijaksanalah dalam meraikan kedua-dua keperluan ini. Misalnya,
manfaatkanlah rebat cukai pendapatan yang telah disediakan oleh pihak
kerajaan, dengan menunaikan zakat (sama ada zakat harta mahu pun zakat
fitrah) dan selepas itu, cukai pendapatan dapat dikurangkan.
"Manakala
bagi para peniaga, rebat masih diberikan walaupun hanya sebatas 2.5
peratus atas pendapatan agregat syarikat yang dizakatkan, namun ia masih
memberikan sedikit kelegaan. Mudah-mudahan, pihak kerajaan boleh
memikirkan untuk meninggikan lagi jumlah rebat zakat perniagaan ke atas
cukai perniagaan, kerana kondisinya agak membebankan umat Islam.
Yang
jelas, legasi dan kemampuan zakat ke atas umat Islam dan cukai kepada
non-muslim dalam menjana negara dan umat sudah terbukti dalam lipatan
sejarah Islam. Ia menjadi alat terpenting di dalam pembinaan sebuah
negara, seperti mana kemakmuran Madinah dari zaman Rasulullah SAW
sehinggalah ke zaman Turki Uthmaniyyah ribuan tahun lamanya.
Wallahua’lam."
Demikian dari Ustaz Hamizul Abdul Hamid. (http://www.hamizul.com/)
Kesimpulannaya, zakat wajib dibayar tetapi cukai tidak wajib dibayar bagi orang Islam. Ternyata kedua-duanya perlu dibayar oleh umat Islam di Malaysia? Atau bayar cukai, tak perlu bayar zakat? Atau bayar zakat tak perlu bayar cukai kerana hanya kerajaan zalim yang paksakan cukai lebih dari harga zakat?
IKLAN
Stevia Ganti Gula Dalam Makanan Dan Minuman, Untuk Diabetes.
100% SteviA, tanpa kelori, tanpa bahan kimia, tiada pewarna, tiada pengawet.
HMH STEVIA HERBA.
Wakil Penjual:
Selangor
Salina-01112804271 (Kajang)
Badli-0175464055 (Ampang),
Man -01
111281452 (Selayang),
W/Persekutuan
Norzaidah - 0123702437 (Putrajaya)
Bakhtiar- 0183968580 (Lembah Pantai)
Mail - 0178807326 (KL Jln P.Ramlee)
Kedah,
Norriehan 0175278832 (Alor Star),
Pahang
Roslan 0132132967 (Temerloh)