CATATAN PERJALANAN:
Jejaki Al-Fatih Di Bandar Lama Istambul (1)
FILEM 'Fetih 1453' (gambat kanan). Filem terbitan Turki pada tahun 2012 ini berdurasi 2 jam 36
minit 4 detik. Mengadopsi kisah pejuang Islam yang mampu menaklukkan
tembok Konstantinopel.
PADA 31 Mei hingga 1 Jun 2014 lalu saya diundang menghadiri Mukmatar International Islamic Federation of Student Organization (IIFSO) atas nama Pemuda Persatuan Islam yang belum lama bergabung di organisasi yang ditubuhkan oleh para aktivis Islam di Aachen Jerman tahun 1969.
Muktamar diadakan empat tahun sekali. Sebelumnya, tahun 2010 muktamar pernah diadakan di Jakarta. Kali ini diadakan di Istanbul Turki.
Tahun 2010 terpilih Dr. Ahmad Abudl 'Athi dari Mesir sebagai Setiausaha Agung. Hanya saja, kerana ia dianggap dekat dengan bekas presiden yang dikudeta, Dr Mohammad Mursy, Abudl 'Athi akhirnya ditangkap dan dipenjarakan oleh rejim As-Sisi. Oleh sebab itu, pada Muktamar berjalan tanpa kehadirannya.
Selain menghadiri Muktamar, penulis juga berkesempatan meneroka sudut-sudut kota Istanbul dengan warisan sejarahnya yang sangat memberi inspirasi. Berikut beberapa perkara yang Insya Allah boleh bermanfaat untuk para pembaca.
Cabaran Peradaban Islam
Muktamar diadakan selama dua hari. Selain agenda laporan pertanggungjawaban pengurus selama empat tahun yang lalu, juga diagendakan pemilihan Setiausaha Agung baru dan ahli Majlis Syura.Dalam pilihan raya yang berlangsung cukup tertib, terpilih Dr. Khallad Suwaid dari Syria sebagai setiausaha agung baru IIFSO untuk empat tahun ke depan. Sebelumnya ia pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Agung.
Para pengundi adalah wakil dari organisasi-organisasi yang bergabung di IIFSO. Hadir dalam pemilihan ini kira-kira 36 negara dari seluruh dunia. Bahkan, hadir pula perwakilan dari Itali, Inggeris, dan Jerman.
Setiausaha Agung terpilih sendiri walaupun berbangsa Syria, tinggal di Jerman. Sementara Majlis Syura yang wajib bermesyuarat setahun sekali dipilih sebanyak 11 orang mewakili serantau tertentu. Indonesia dalam Muktamar IIFSO kali ini terpilih mewakili Asia Tenggara sebagai anggota Majlis Syura.
Selain agenda musyawarah juga diadakan perbincangan tentang pelbagai cabaran yang tengah dihadapi umat Islam di seluruh belahan dunia. Para penceramah pun sengaja diundang dari pelbagai negara untuk pelbagai tentang cabaran di negara masing-masing. Hadir di antaranya Ketua Parti Saadat Turki Dr. Mustafa Kamal, Ketua Parti PAS Malaysia Haji Abdul Hadi Awang.
Selain para penceramah di atas, beberapa organisasi jemputan dari pelbagai negara juga didaulat untuk menyampaikan keadaan umat Islam di tempat masing-masing, dari mula keadaan sosial, politik, pendidikan, media masa, dan pergerakan pemuda.
Acara ini pun benar-benar menjadi ajang silaturahmi dan shilatul-Fikri di antara pemuda Islam di seluruh belahan dunia yang pada masa yang akan datang cukup mudah untuk tetap mengusahakan terjadinya persatuan di antara negara-negara Islam. Mereka yang hadir dalam kegiatan ini adalah calon-calon pemimpin di tempat masing-masing.
Semua perbincangan mengarah pada satu pemikiran yang sama bahawa cabaran paling serius yang hari ini dihadapi oleh negara-negara Islam adalah cabaran peradaban (civilization) setelah sebelumnya secara politik negara-negara Islam dapat melepaskan diri dari kolonialisme.
Harus diakui bahawa pada umumnya peradaban dunia Barat hari didominasi negara-negara seperti Amerika, Inggeris, Perancis, Jepun, dan seumpamanya yang yang umumnya bukan Muslim. Padahal, tiga abad ke belakang negara-negara ini bukan apa-apa. Bahkan sebelumnya, negeri-negeri Islam adalah para pemimpin peradaban dunia sejak Umawiyah di Damsyik, Abbasiyah di Baghdad, dan terkahir Usmaniyah di Turki.
Di antara cadangan-cadangan yang disampaikan para penceramah untuk mengatasi persoalan ketinggalan peradaban ini, umat Islam perlu secara serius memperhatikan bidang pendidikan. Bidang inilah yang hari ini paling strategik dan bervisi jangka panjang untuk membina kembali peradaban Islam yang hilang.
Diakui bersama bahawa kemajuan peradaban Barat hari ini disebabkan mereka bermula dengan gerakan ilmiah. Penyelidikan mereka galakkan dengan serius. Kemudian dibina universiti-universiti dan institusi pendidikan di bawahnya untuk menularkannya secara merata kepada anak-anak muda mereka. Dengan cara itu, dalam jangka waktu yang tidak terlalu lama Barat mula menuai hasilnya seperti yang kita saksikan hari ini.
Geliat Islam-Politik di Turki
Di sisi lain, ada perkembangan menarik tentang Turki. Sejak kepimpinan Prof. Nechmetin Erbakan tahun 1996 yang dihantar oleh parti besutannya Refah, Turki seolah-olah mengalami titik balik (turning point). Sekularisme yang dicanangkan oleh Mustafa Kemal Pasya tahun 1920-an dan berjaya mengubah wajah Turki Islam menjadi Turki sekular selama puluhan tahun, dengan naiknya Erbakan seolah-olah Turki mula memasuki babak baru kembali.
Pasalnya, Erbakan adalah perwakilan tokoh Islam baru. Ia mendirikan parti Islam Refah yang akhirnya memenangi pilihan raya Turki tahun 1996 dan mengantarkannya menjadi Perdana Menteri Turki.
Sayang sekali, kebangkitan Islam di Turki menuai tentangan dari kumpulan tentera pendukung sekularisme Turki. Ia akhirnya harus meninggalkan jabatannya tahun 1997 kerana desakan tentera. Partinya pun dibubarkan kerana dianggap mencabar perlembagaan yang menjadikan sekularisme sebagai dasar negara Turki.
Walaupun demikian, bukan berarti gerakan Islam di Turki mati seketika. Para penerus Erbakan terus mengawal Islamisasi Turki di bidang politik, walaupun dengan strategi yang agak berbeza dengan Erbakan. Erbakan yang sebelumnya menjadi ahli Parlimen mewakili Konya, bandar kecil berhampiran Ankara yang dikenali sebagai pendukung Islam, cuba membina kembali parti Islam baru. Ia kemudian mendirikan Saadet Partisi tahun 2001.
Hanya saja sebahagian mentornya di Refah memilih untuk mendirikan parti lain, iaitu Adelet ve Kankinma Partisi (AKP) pada tahun yang sama. Tokoh parti ini adalah Abdullah Gul dan Tayyip Erdogan. Abdullah Gul tahun 2002 setelah kemenangan pertama AKP menjadi PM, tetapi kemudian digantikan oleh Erdogan tahun 2003. Abdullah Gul sendiri ikut dalam pemilihan Presiden tahun 2007 dan memenanginya hingga saat ini Turki dipimpin oleh dua tokoh yang dididik dan dibersakan Erbakan, iaitu Abdullah Gul dan Recep Tayyip Erdogan.
Dalam menjalankan strateginya, Saadat Partisi memilih jalan yang boleh dikatakan keras dalam memperjuangkan Islam sehingga oleh para pemerhati parti ini dianggap sebagai parti fundamentalis dan garis keras. Sementara AK Partisi memilih jalan yang lebih halus dan memberi tumpuan pada pembangunan ekonomi dan pendidikan di Turki. Bila Saadat sangat menentang Amerika dan Kesatuan Eropah, bahkan mengecam dasar Erdogan yang ingin memasukkan Turki ke dalam Kesatuan Eropah, maka AK Parti masih mau bekerja sama dengan Amerika dan Kesatuan Eropah.
Saadat juga sangat keras menentang pencerobohan terhadap Palestin oleh Israel. Parti ini ingin agar Turki menyatakan perang terhadap Israel, atau sekadar memutuskan hubungan diplomatik Turki dengan Isreal. Sementara itu AK Partisi pimpinan Erdogan bersikap lebih agak lembut. Walaupun Erdogan pun sama mengecam sikap Israel terhadap Palestin, namun tidak sampai memutuskan hubungan diplomatik.
Pilihan sikap politik inilah di antara yang menyebabkan AK Partisi lebih diterima dan memenangi pilihan raya tahun 2002 (47%) dan 2007 (48.9%) mengalahkan dominasi parti sekular Cumhiriyet Halk Partisi (CHP) yang sebelum tahun 2006 selalu memenangi pilihan raya. Sementara Saadet Partisi (SP) hanya memenangi suara kurang dari 4% dalam dua kali pilihan raya dan tidak masuk parlimen kerana Parliamantary Tresshold (PT) yang sangat tinggi, iaitu 10%.
Walaupun secara gerakan terjadi perpecahan di kalangan parti politik Islam di Turki, namun sejak zaman Erbakan hingga Erdogan parti Islam selalu menjadi pilihan.
Ada beberapa alasan yang menyebabkan kemenangan sayap parti Islam di Turki.
Pertama, Sejak sekularisme dicangkan di Turki dan parti-parti sekular atas bantuan tentera selalu memenangi pamilihan umum, tidak berlaku perubahan kesejahteraan yang ketara dari rakyat Turki. Turki tetap tidak berkembang menjadi negara tertinggal di belahan benua Eropah paling timur ini. Kesejahteraan rakyat Turki pun tidak banyak peningkatan hingga berimplikasi pada kedudukan Turki yang terus tersepit di Eropah.
Satu-satunya perubahan yang diwariskan CHP adalah sekularisme Turki yang cukup berpengaruh bagi masyarakat. Sekularisme ini pula yang hingga saat mewariskan problem besar di tengah masyarakat yang 98% Muslim, yaitu minuman keras, perjudian, dan pelacuran. Ketiga perkara yang diharamkan dalam Islam ini, sejak lama dilegalkan oleh penguasa Kemalis ini.
Oleh sebab itu, tidak mudah bagi kerajaan baru Islam untuk melakukan sekatan minuman keras, judi, dan pelacuran yang sudah menjadi terbiasa di tengah masyarakat Turki. Bahkan, baru tahun 2013 kerajaan Erdogan berjaya mencabut larangan berjilbab yang juga merupakan dasar warisan pemerintahan sekular sejak zaman Kemal At-Taturk.
Kedua, saat Erbakan muncul sebagai ahli politik Islam sebelum akhirnya menjadi perdana menteri tahun 1996, ia memaparkan suatu wajah Islam yang baru. Ia adalah professor ahli "panser" lulusan Aachen University Jerman, tempat BJ Habibie menimba ilmu pesawat terbang di sana. Ia bahkan belajar satu tempoh bersama-sama Habibie.
Tidak heran bila hubungan Indonesia-Turki saat Habibie menjabat Presiden sangat erat. Dengan pembawaan Erbakan yang meyakinkan boleh membawa suasana baru dan perubahan di Turki, maka tidak heran bila partinya memenangi pilihan raya tahun 2006, walaupun akhirnya harus menghadapi rampasan kuasa tentera yang halus. Ia selau menjanjikan perubahan itu melalui Refah yang dipimpinnya.
Ketiga, apa yang dicita-citakan dan dijanjikan Erbakan, akhirnya baru dapat terwujud ketika mentornya Erdogan menjadi perdana menteri. Prestasi Erdogan sebetulnya sudah dikenali oleh rakyat Turki ketika ia menjadi Datuk Bandar Istanbul dari Parti Refah. Ia berjaya menjawab pelbagai masalah yang dihadapi Istanbul saat itu, di antara masalah air bersih, kebersihan bandar, penempatan, dan lain-lain. Di bawah kepemimpinanya, Istanbul berubah dari bandar yang cenderung kumuh menjadi bandar tempat tinggal dan destinasi pelancongan yang menyeronokkan.
Lebih menarik lagi dan membanggakan warga Istanbul, Erdogan berjaya mengambil alih tempat-tempat bersejarah peninggalan Usmani yang cukup banyak telah berubah menjadi milik swasta dan dijadikan tempat-tempat perniagaan. Ia mengembalikan fungsinya sebagai cagar budaya. Dasar ini semakin memantapkan Istanbul sebagai bandar destinasi pelancongan sejarah paling manarik di seluruh dunia. Imbasnya, indeks ekonomi semakin baik dan rakyat semakin sejahtera. Saat ia dilantik menjadi perdana menteri, budi bicara saat menjabat Walikota Istanbul diperluas sampai ke seluruh penjuru Turki.
Kini Turki di bawah kepimpinan beliau menjadi salah satu negara yang cukup penting, baik secara ekonomi maupun politik, dalam percaturan dunia. Perubahan itu sangat terasa berbanding sepuluh atau dua puluh tahun yang lalu. Oleh sebab itu, rakyat percaya bahawa Ak Partisi pimpinan Erdogan mampu menjalankan kepemimpinan dengan baik. Inilah juga yang menyebabkan pengaruh Islam pun lambat laun semakin muncul ke permukaan di Turki. Semakin banyak tokoh intelektual Muslim yang muncul menjadi tokoh-tokoh penting di Turki.
Penulis: Tiar Anwar Bachtiar, Ketua Umum PP Pemuda Persis. Id. (IH/Hc)
No comments:
Post a Comment