DR MUJAHID YUSOF RAWA
SIKAP
saya dalam menangani fatwa pengharaman Sisters In Islam Forum Malaysia
(SIS) telah menimbulkan kontroversi yang tidak menemui titik noktahnya.
Saya dan Ahli Parlimen Shah Alam serta Sepang terpaksa menongkah arus
bukan sahaja dalam lingkungan parti kami (PAS) tetapi juga kepada
persepsi sebahagian masyarakat Islam yang menganggap kami mencabar
keputusan Majlis Fatwa Selangor yang dipengerusikan oleh Sahibus Samahah
Dato' Seri Mufti Selangor.
Saya telah menjelaskan sikap saya
yang secara ringkasnya bukan mencabar fatwa tetapi cuba memohon
penjelasan bagaimana proses fatwa dikenakan atas sesebuah organisasi
atau individu dalam mencari ruang pihak yang tertuduh mendapat
pembelaan, dan dalam konteks SIS Forum ia soal pemikiran yang menuntut
muzakarah sehingga terbukti kesesatannya.
Juham dan Abim Prihatin
Semasa
kenyataan kami daripada beberapa Ahli Parlimen PAS mendapat perhatian
media, Juham atau Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia Dewan
Pemuda PAS Malaysia rupanya mempunyai pendirian yang sama dengan kami
dan mereka turut berminat untuk mendapat penjelasan.
Saya juga
dimaklumkan bahawa Presiden Abim iaitu Saudara Amidi Abdul Manan dan
rombongannya telah bertemu dengan Tuan Mufti juga dalam tujuan yang
sama. Kesemua mereka melahirkan kebimbangan tentang fatwa sesat yang
digazetkan yang boleh membwa SIS Forum sebagai pertubuhan sesat dan
haram.
Walaupun mereka sama sekali tidak bersetuju dalam
pandangan SIS namun melabelkan dan memperkuatkuasakan fatwa ia sesat
adalah satu tahap yang jauh daripada jangkauan kami.
Saya
menelefon Presiden Abim yang kebetulan adalah kenalan saya untuk
mendapat persefahaman adakah kebimbangan kami berasas. Dalam perbualan
telefon yang panjang akhirnya kami bersetuju bahawa ia soal memohon
penjelasan proses fatwa dan mencari nilai keadilan supaya institusi
mulia tidak dituduh sewenang-wenangnya mengeluarkan fatwa.
Juham
melalui Abang Kerdee Abang Masagus selaku setiausahanya juga
berpendapat sedemikian. Oleh kerana Abim telahpun menemui Tuan Mufti
maka saya menumpang sahaja temujanji Juham yang telahpun mendapat tarikh
pertemuan dengan Pejabat Mufti Selangor.
Melibatkan Semua
Antara
persoalan yang diajukan kepada saya ialah kenapa saya bertemu dengan
SIS dulu dan tidak dengan Mufti Selangor terlebih dahulu. Malah dalam
salah satu sesi perbahasan di sidang Parlimen tempoh hari Ahli Parlimen
Tanjung Karang telah ambil kesempatan untuk menghentam saya dan dua
sahabat saya lagi kerana gagal berjumpa dengan Tuan Mufti tetapi
sebaliknya terus membela SIS.
Saya dengan segera memberi respon
dengan mencelah dan menjelaskan bahawa saya akan bertemu dalam waktu
yang terdekat dan Alhamdulillah pada minggu terakhir persidangan
Parlimen iaitu pada 24 November hajat saya 'menumpang' temujanji Juham
bertemu dengan Tuan Mufti tercapai.
Soal sama ada kenapa saya
bertemu dengan SIS dulu dan tidak Tuan Mufti adalah umpama perbalahan
'telur ayam' iaitu sama ada ayam atau telur keluar dahulu atau
sebaliknya. Kini semua itu terjawab dalam pertemuan yang cuba
menyempurnakan sebahagian dari proses cuba bertemu dengan pihak yang
berkepentingan dalam kes ini.
Sambutan Mesra
Kami
disambut mesra oleh kakitangan Pejabat Mufti Selangor dan ditunjuk
terus ke bilik pertemuan. Rombongan kami agak ramai terdiri dari tujuh
atau enam peguam dari Juham dan lima atau enam orang daripada kepimpinan
Dewan Pemuda PAS Selangor.
Selain Tuan Mufti kami juga disambut
oleh Setiausaha Pejabat Mufti dan beberapa anggota Majlis Fatwa
Selangor serta beberapa pegawai penyelidik Majlis Fatwa Selangor.
Setelah ucapan alu-aluan dibuat oleh Tuan Mufti, kami memulakan
muzakarah dengan beberapa persoalan untuk dibincangkan bersama.
Saya
menjelaskan bahawa bukan niat saya untuk mempertikaikan fatwa, cumanya
saya sebagai ahli penggubal undang-undang di peringkat persekutuan amat
prihatin kepada proses apatah lagi fatwa yang membawa kepada
penguatkuasaan 'sesat' sesebuah organisasi atau individu.
Asas
pemfatwaan ialah liberalisma dan pluralisma memerlukan perincian dan
penjelasan dari pengamalnya sebelum membuat apa-apa rumusan. Saya
memetik surah al-Maidah ayat 8 bagi mengukuhkan pengertian proses
keadilan. Saudara Abdullah Karim dari Juham turut menegaskan perkara
yang sama.
Penjelasan Mufti
Tuan Mufti
menjelaskan proses yang mereka jalankan dan menegaskan pertemuan pada
2012 dengan SIS sudah cukup untuk mereka merumuskan fatwa sesat terhadap
SIS. Saya mencelah adakah beberapa asas yang dikatakan SIS sesat telah
mendapat penjelasan dan penelitian dari 'tuan tubuh' supaya ia bukan
rumusan sendiri tetapi hasil daripada perbincangan mendalam.
Tuan
Mufti menjelaskan bahawa pertemuan 2012 di Pejabat Mufti Selangor
tersebut tidak bertujuan untuk 'bergaduh' dan hanya mendengar sahaja
dari pihak SIS. Saya terus menyoalkan bahawa jika pertemuan itu satu
muzakarah maka ia perlu suasana 'bergaduh' supaya dapat dipastikan
dengan penuh keyakinan rumusan yang dibuat kerana tanpa suasana itu
(berhujah) bagaimana kita dapat membuat sesuatu keputusan dengan adil
dan saksama.
Antara yang turut memberi penjelasan ialah Pengerusi
Bahagian Akidah Majlis Fatwa Selangor yang berkeyakinan bahawa SIS
Forum tidak syak lagi sesat atas beberapa asas, antaranya ialah
mengatakan lelaki wanita adalah sama, menafikan bahagian lelaki dalam
faraid (pembahagian harta), mendahulukan akal daripada wahyu dan
beberapa isu lain yang melayakkan mereka difatwakan sesat.
Tuan
Mufti juga menafikan bahawa fatwa tidak dibuat secara terburu-buru,
malah mereka mengambil masa lama untuk mendapat maklumat melalui
dokumen, kenyataan-kenyataan dan seminar yang dianjurkan.
Kritikan
Saya
juga menjelaskan bahawa semua yang dikatakan ke atas SIS itu masih
belum dibentangkan kepada SIS untuk memberi penjelasan dan untuk
dipertahankan oleh SIS adakah mereka mengimani semua perkara tersebut
sebelum sesuatu keputusan dibuat.
Adakah hanya mendapat maklumat
daripada sumber sekunder seperti dokumen tanpa bersemuka melengkapkan
proses pembuatan fatwa supaya keadilan dapat dilaksanakan? Saya juga
menyebut bahawa terdapat kajian yang dibuat oleh seorang pensyarah
terhadap institusi fatwa di Malaysia bahawa bukan semua orang menolak
fatwa kerana tidak menghormati fatwa tetapi cara dan penjelasan tentang
proses pembuatan fatwa dibuat yang menjadi pertikaian.
Tuan
Mufti menegaskan bahawa SIS terlalu keras dalam pendiriannya dan tidak
mungkin mengubahnya, dan pada saat ini Abdullah Karim seorang peguam
menegaskan bahawa soal memberi keadilan dan pertahankan diri bukan
sahaja untuk yang dituduh tetapi juga menggambarkan kepada persepsi awam
bahawa proses keadilan berjalan apatah lagi tanggapan kepada institusi
terhormat seperti Majlis Fatwa.
Perbahasan Menarik
Perbincangan
kami berjalan lebih daripada masa yang dijangkakan kerana perbincangan
turut menjangkau tentang persoalan konflik perundangan kuasa Mahkamah
Syariah dan Mahkamah Sivil dengan mengambil kes keputusan Mahkamah Sivil
yang berpihak kepada tiga transgender yang mempertikaikan Enakmen 66
Agama Islam Negeri Sembilan yang dikenakan ke atas mereka.
Pihak
Juham memberikan komitmen untuk mempertahankan hak Mahkamah Syariah
kerana kes awalan ini tidak akan membantu memperkukuhkan Mahkamah
Syariah malah ia boleh mengheret konflik perundangan yang sensitif
sifatnya.
Saya turut mencadangkan supaya perbahasan lebih
terperinci dibuat dalam melihat kes masa depan yang berpotensi untuk
berlaku dan diselesaikan dalam rangka mengiktiraf kewibawaan Mahkamah
Syariah yang terpaksa berkongsi secara selari kuasanya dengan Mahkamah
Sivil dengan beberapa keterbatasan. Saya dan rakan Ahli Parlimen PAS
yang lain bersedia untuk mencapai rumusan yang objektif dalam hal ini.
Berpisah Untuk Bertemu Lagi
Masa
tidak mengizinkan untuk kami meneruskan perbincangan dan kami kemudian
menikmati hidangan petang yang disediakan sambil terus bermesra dengan
pihak tuan rumah. Namun pertemuan singkat itu memabwa kita kepada
pelbagai persoalan yang asasnya ialah untuk memperakui beberapa perkara.
Pertama - Proses pemfatwaan tidak menuntut sesuatu keputusan
itu dirunding atau dimuzakarahkan dengan yang terlibat. Saya tidak
menyalahkan pihak Majlis Fatwa dalam hal ini kerana mereka hanya
berpegang kepada proses yang saya fahami daripada penjelasan yang
dberikan bahawa tidak sesuatu fatwa yang dikeluarkan tidak memerlukan
muzakarah ke atas yang dituduh.
Kedua - Fatwa ada keterbatasannya
dan banyak mengambil kira faktor-faktor lain. Berkemungkinan besar
fatwa yang digazet atau dikuatkuasakan tidak disenangi oleh pihak yang
lebih berkuasa.
Ketiga - Majlis Fatwa tidak perlu bertemu dengan
SIS kecuali SIS bertaubat dan ingin mempelajari jalan pulang serta
mengakui bahawa mereka sesat. Ketika itu pihak Mufti dan Majlis Fatwa
bersedia membimbing mereka ke jalan yang benar.
Keempat -
Mahkamah Syariah berada pada tahap cabaran yang tinggi apabila keputusan
Mahkamah Syariah boleh dipersoalkan dalam konteks kebebasan yang yang
diberikan haknya dalam Perlembagaan Persekutuan.
Rumusan
pertemuan saya dengan Sahibus Samahah Dato' Seri Mufti Selangor dan
Majlis Fatwa menuntut beberapa persoalan termasuk persepsi pentadbiran
dan pengurusan Islam dalam negara ini.
Tanggungjawab pihak
pentadbir hal ehwal agama Islam dilihat daripada sudut harapan Islam
dilihat mulia dan bermaruah semakin besar untuk memenuhi harapan umat
Islam di Malaysia.
Atas harapan besar ini, pihak pentadbir hal
ehwal agama Islam perlu mempunyai jiwa besar dan memenuhi prinsip RAHMAT
DALAM KEADILAN dan bagaimana ia menyerlahkan dirinya dalam konteks
kerangka negara yang ada hari ini.
Hanya dengan cara ini Islam dilihat mengisi ruang negara yang ada hari ini dan jalannya tidak mudah, sukar dan berliku. –
HARAKAHDAILY 10/12/2014
Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa ialah Ahli Parlimen Parit Buntar dan Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional Parti Islam SeMalaysia
Lihat sebelum ini..