ENTAH kerana menyibukkan diri dengan urusan dunia, seperti kerana sekolah, kuliah, pekerjaan, atau hanya kerana pergi main seperti menonton filem atau bola sepak, sebahagian kaum muslimin seringkali menunda-nunda melaksanakan solat Asar hingga waktunya hampir habis, atau tidak
mengerjakan solat Asar sama sekali.
Tentu saja hal ini bertentangan dengan perintah syariat untuk menjaga pelaksanaan semua solat wajib, termasuk solat asar, sesuai dengan waktunya masing-masing. Walaupun terdapat ancaman khusus bagi mereka yang sengaja meninggalkan solat Asar. [1]
Jagalah Solat Asar, Jangan Main-main..
Allah SWT berfirman,
Ganjaran
Terdapat hadith khusus yang menyebutkan pahala bagi orang yang menjaga solat asar, iaitu mendapatkan pahala dua kali ganda dan tidak akan masuk ke neraka. Abu Basrah al-Ghifari RA menceritakan, "Rasulullah SAW solat Asar bersama kami di daerah Makhmash. Kemudian beliau SAW bersabda,
«إِنَّ هَذِهِ الصَّلَاةَ عُرِضَتْ عَلَى مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ فَضَيَّعُوهَا، فَمَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا كَانَ لَهُ أَجْرُهُ مَرَّتَيْنِ، وَلَا صَلَاةَ بَعْدَهَا حَتَّى يَطْلُعَ الشَّاهِدُ» ، وَالشَّاهِدُ: النَّجْمُ
mengerjakan solat Asar sama sekali.
Tentu saja hal ini bertentangan dengan perintah syariat untuk menjaga pelaksanaan semua solat wajib, termasuk solat asar, sesuai dengan waktunya masing-masing. Walaupun terdapat ancaman khusus bagi mereka yang sengaja meninggalkan solat Asar. [1]
Jagalah Solat Asar, Jangan Main-main..
Allah SWT berfirman,
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ
- "Peliharalah semua solat (mu), dan (peliharalah) solat wusthaa. Berdirilah untuk Allah (dalam sembahyang kamu) dengan khusyu '. "[QS. Al-Baqarah [2]: 238]
شَغَلُونَا عَنِ الصَّلَاةِ الْوُسْطَى، صَلَاةِ الْعَصْرِ
- "Mereka (kaum kafir Quraisy) telah menyibukkan kita dari solat wustha, (iaitu) solat Asar." [2]
Ganjaran
Terdapat hadith khusus yang menyebutkan pahala bagi orang yang menjaga solat asar, iaitu mendapatkan pahala dua kali ganda dan tidak akan masuk ke neraka. Abu Basrah al-Ghifari RA menceritakan, "Rasulullah SAW solat Asar bersama kami di daerah Makhmash. Kemudian beliau SAW bersabda,
«إِنَّ هَذِهِ الصَّلَاةَ عُرِضَتْ عَلَى مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ فَضَيَّعُوهَا، فَمَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا كَانَ لَهُ أَجْرُهُ مَرَّتَيْنِ، وَلَا صَلَاةَ بَعْدَهَا حَتَّى يَطْلُعَ الشَّاهِدُ» ، وَالشَّاهِدُ: النَّجْمُ
- 'Sesungguhnya solat ini (solat Asar) pernah diwajibkan kepada umat sebelum kalian, namun mereka mensia-siakannya. Barangsiapa yang menjaga solat ini, maka baginya pahala dua kali ganda. Dan tidak ada solat selepas sampai terbitnya syahid (iaitu bintang). '"[4]
«لَنْ يَلِجَ النَّارَ أَحَدٌ صَلَّى قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ، وَقَبْلَ غُرُوبِهَا»
Di antara dalil yang menunjukkan pentingnya kedudukan solat Asar adalah ancaman bahawa barangsiapa yang meninggalkannya, maka terhapuslah pahala amal yang telah dikerjakannya di hari tersebut. Rasulullah SAW bersabda,
- "Tidak akan masuk neraka seorang pun yang mengerjakan solat sebelum matahari terbit (yakni solat subuh) Dan sebelum matahari terbenam (yakni solat asar)." [5]
Di antara dalil yang menunjukkan pentingnya kedudukan solat Asar adalah ancaman bahawa barangsiapa yang meninggalkannya, maka terhapuslah pahala amal yang telah dikerjakannya di hari tersebut. Rasulullah SAW bersabda,
مَنْ تَرَكَ صَلاَةَ الْعَصْرِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ
Tunda Shalat Ashar hingga Hampir Habis Waktu.
Apabila seseorang mengerjakan solat Asar di akhir waktu kerana berada dalam keadaan darurat tertentu, maka shalatnya tetap sah walaupun dia hanya mendapatkan satu rakaat solat Asar sebelum waktunya habis. Rasululullah SAW bersabda,
- "Sesiapa yang meninggalkan solat Asar, maka terhapuslah amalannya." [6]
- "Yang nampak dari hadis ini - dan Allah lebih mengetahui tentang maksud Rasul-Nya- adalah bahawa yang dimaksudkan 'meninggalkan' ada dua keadaan. Pertama, meninggalkan solat secara keseluruhan, tidak melaksanakan solat sama sekali. Maka hal ini menyebabkan terhapusnya seluruh amal. (Keadaan kedua), meninggalkan solat tertentu di hari tertentu. Maka hal ini menyebabkan terhapusnya amal di hari tersebut. Terhapusnya amal secara keseluruhan adalah sebagai balasan kerana meninggalkannya secara keseluruhan, dan terhapusnya amal tertentu adalah sebagai balasan kerana meninggalkan perbuatan tertentu. "[7]
«الَّذِي تَفُوتُهُ صَلَاةُ الْعَصْرِ، كَأَنَّمَا وُتِرَ أَهْلَهُ وَمَالَهُ»
- "Orang yang terlewat (tidak mengerjakan) solat Asar, seolah-olah dia telah kehilangan keluarga dan hartanya." [8]
Tunda Shalat Ashar hingga Hampir Habis Waktu.
Apabila seseorang mengerjakan solat Asar di akhir waktu kerana berada dalam keadaan darurat tertentu, maka shalatnya tetap sah walaupun dia hanya mendapatkan satu rakaat solat Asar sebelum waktunya habis. Rasululullah SAW bersabda,
وَمَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنَ الْعَصْرِ قَبْلَ أَنْ تَغْرُبَ الشَّمْسُ، فَقَدْ أَدْرَكَ الْعَصْرَ
Tetapi, masalahnya, bila seseorang sengaja menunda-nunda pelaksanaan solat Asar sampai waktunya hampis habis tanpa ada 'udzur tertentu yang dibenarkan oleh syari'at. Bahkan hal ini telah menjadi kebiasaannya sehari-hari kerana memang meremehkan solat Asar. Maka hal ini mirip dengan ciri-ciri orang munafik yang disebutkan oleh Nabi SAW, sabdanya,
- "Barangsiapa yang mendapati satu rakaat solat Asar sebelum matahari terbenam, maka dia telah mendapatkan solat Asar." [9]
Tetapi, masalahnya, bila seseorang sengaja menunda-nunda pelaksanaan solat Asar sampai waktunya hampis habis tanpa ada 'udzur tertentu yang dibenarkan oleh syari'at. Bahkan hal ini telah menjadi kebiasaannya sehari-hari kerana memang meremehkan solat Asar. Maka hal ini mirip dengan ciri-ciri orang munafik yang disebutkan oleh Nabi SAW, sabdanya,
«تِلْكَ
صَلَاةُ الْمُنَافِقِ، يَجْلِسُ يَرْقُبُ الشَّمْسَ حَتَّى إِذَا كَانَتْ
بَيْنَ قَرْنَيِ الشَّيْطَانِ، قَامَ فَنَقَرَهَا أَرْبَعًا، لَا يَذْكُرُ
اللهَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا»
Nota kaki:
[1] Tulisan ini disarikan dari kitab Shahih Fiqh Sunnah, jilid 1 hal. 241-242.
[2] HR. Bukhari no. 2931 dan Muslim no. 627. Lafadz hadits ini milik Muslim.
[3] Taisir Karimir Rahman, hal. 106; karya Syaikh Abdurrahman As-Sa'di rahimahullah.
[4] HR. Muslim no. 830.
[5] HR. Muslim no. 634.
[6] HR. Bukhari no. 553, An-Nasa'i 1/83 dan Ahmad 5/349.
[7] As-Shalah wa Hukmu Taarikiha hal. 43-44.
[8] HR. Bukhari no. 552 dan Muslim no. 200, 626.
[9] HR. Bukhari no. 579 dan Muslim no. 163, 608.
[10] HR. Muslim no. 622.
(IH)
Lihat ini..
E-Buku IH-97: Siri Amalan Ibadah. Buat Sikit-sikit Dulu..
- "Itulah solat orang munafik, (iaitu) duduk mengamati matahari. Hingga ketika matahari berada di antara dua tanduk syaitan (iaitu ketika hampir tenggelam), Dia pun berdiri (untuk mengerjakan solat Asar) empat rakaat (secara cepat) seperti patukan ayam. Dia tidak berzikir untuk mengingat Allah, kecuali hanya sedikit saja. "[10]
Nota kaki:
[1] Tulisan ini disarikan dari kitab Shahih Fiqh Sunnah, jilid 1 hal. 241-242.
[2] HR. Bukhari no. 2931 dan Muslim no. 627. Lafadz hadits ini milik Muslim.
[3] Taisir Karimir Rahman, hal. 106; karya Syaikh Abdurrahman As-Sa'di rahimahullah.
[4] HR. Muslim no. 830.
[5] HR. Muslim no. 634.
[6] HR. Bukhari no. 553, An-Nasa'i 1/83 dan Ahmad 5/349.
[7] As-Shalah wa Hukmu Taarikiha hal. 43-44.
[8] HR. Bukhari no. 552 dan Muslim no. 200, 626.
[9] HR. Bukhari no. 579 dan Muslim no. 163, 608.
[10] HR. Muslim no. 622.
(IH)
Lihat ini..
E-Buku IH-97: Siri Amalan Ibadah. Buat Sikit-sikit Dulu..
No comments:
Post a Comment