BEIJING – Kebanyakan warga China menyambut perubahan dasar polisi kepada dua anak yang diumumkan kelmarin dengan berhati-hati memandangkan kos sara hidup yang semakin tinggi, aspirasi kerjaya serta peningkatan masalah perbandaran.
Sebelum ini, rejim perancangan keluarga satu anak yang diamalkan China sejak lebih tiga dekad lalu telah menyaksikan penguatkuasaan kejam terhadap rakyat republik itu termasuk dipaksa melakukan pengguguran bayi, kehilangan pekerjaan dan denda.
Bagaimanapun, bagi keluarga yang mampu membayar denda, mereka boleh mendapatkan anak kedua atau lebih daripada itu. Justeru, kebanyakan keluarga terikat memiliki satu cahaya mata sahaja.
Dasar itu sepatutnya menyelamatkan China daripada peningkatan populasi penduduk, namun kini menjadi penyumbang kepada lambakan warga emas yang menyebabkan kekurangan tenaga kerja ketika kuasa ekonomi kedua terbesar dunia itu mengekalkan pertumbuhan.
Polisi itu juga telah menghalang kira-kira 400 juta kelahiran di negara tersebut yang kini mempunyai populasi penduduk seramai 1.37 bilion.
Rata-rata media tempatan menggambarkan keputusan melonggarkan dasar tersebut sebagai kejayaan untuk ekonomi dan rakyatnya yang telah lama melahirkan rasa marah terhadap polisi kontroversi yang menafikan hak manusia dalam berkeluarga.
“Plan Lima Tahun terbaharu ini perlu diiktiraf sebagai satu kejayaan yang menepati kehendak rakyat,” tulis akhbar arus perdana, Global Times.
Tetapi perubahan itu mungkin telah terlambat kerana ramai golongan muda di China yang membesar sebagai anak tunggal, melihat lebih banyak kos daripada manfaat dalam memiliki anak kedua.
Polisi baharu itu turut menjadi subjek utama dalam kalangan pengguna media sosial dengan isu berkenaan menduduki tangga kelapan bagi topik rending di mikro-blog Sina Weibo.
Satu tinjauan yang dilakukan semalam terhadap lebih 150,000 orang di laman tersebut mendapati, kurang daripada 30 peratus responden mahu memiliki anak kedua.
“Sewa apartmen sekarang semakin mahal. Siapa yang mampu untuk mempunyai ramai anak?” komen seorang pengguna internet. – AFP
Bagaimana Dalam Islam?
Lihat dalai-dalil ini, Firman Allah SWT..
وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ
- “ …dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah untuk kamu (iaitu anak)” [Al-Baqarah/2 : 187]
- Maksudnya : Bahwa Allah SWT memerintahkan kita untuk mencari anak dengan jalan bercampur (jima’) suami istri apa yang Allah telah tentukan untuk kamu.
Cukuplah ayat di atas sebagai dalil yang tegas dan terang bahwa Islam memerintahkan mempunyai anak dengan jalan nikah dan bercampur suami-isteri. Dan sekaligus merupakan larangan dan celaan terhadap mereka yang tidak mahu mempunyai anak padahal ada jalan untuk memperolehnya dengan qadar Allah.
Dan sabda Beliau SAW.
تَزَوَّجُوا الْوَدُوْدَ الْوَلُوْدَ فَإِنِّيْ مُكَاشِرٌ بِكُمُ الأُمَمَ
- “Nikahilah perempuan yang pecinta (yakni yang mencintai suaminya) dan yang dapat mempunyai anak banyak, kerana sesungguhnya aku akan berbangga dengan sebab (banyaknya) kamu di hadapan umat-umat (yang terdahulu)” [Shahih Riwayat Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Hibban dan Hakim dari jalan Ma’qil bin Yasar]
تَزَوَّجُوا الْوَدُوْدَ الْوَلُوْدَ فَإِنِّيْ مُكَاشِرٌ بِكُمُ اْلأَنْبِيَاءَ يَومَ الْقِيَامَةِ
- “Nikahilah perempuan yang penyayang dan dapat mempunyai anak banyak karena sesungguhnya aku akan berbangga dengan sebab banyaknya kamu dihadapan para Nabi nanti pada hari kiamat” [Shahih Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Sa’id bin Manshur dari jalan Anas bin Malik]
Kelengkapan takhrij dua hadits di atas terdapat di kitab besar kami Riyadlul Jannah (no. 172 dan 173).
Jadi, Islam menganjurkan mempunyai anak yang ramai.
Begitu juga hadits Ma’qil bin Yasar dan hadts Anas bin Malik kemudian hadits yang sangat terkenal di bawah ini yaitu do’a Nabi yang mulia SAW kepada Anas bin Malik.
اَللَّهُمَّ أَكْشِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ وَبَارِكْ لَهُ فِيْمَا أَعْطَيْتَهُ
- Ya Allah! Banyakanlah hartanya dan (banyakanlah) anaknya dan berkahilah apa yang engkau telah berikan kepadanya” [Hadits shahih riwayat Bukhari (7/152, 154, 161, 162 dan Muslim 2/128]
Dalam riwayat yang lain yang juga dikeluarkan oleh Imam Bukhari di kitabnya yang lain di luar kitab Shahih-nya yaitu di kitabnya Adabul Mufrad (no. 653), Nabi yang mulia SAW mendo’akannya.
اَللَّهُمَّ أَكْشِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ وَأَ طِل حَيَاتَهُ وَا غْفِرْلَهُ
- “Ya Allah ! Banyakanlah hartanya dan anaknya, dan panjangkanlah umurnya dan ampunkanlah ia” [Derajad hadits ini Hasan]
Inilah salah satu dari sekian banyak kebodohan kerajaan negara umat Islam yang bukan 'negara Islam' sepenuhnya.
Mengenai keyakinan tentang melonjaknya jumlah penduduk yang akan membuat bumi ini sesak dan habis perbendaharaannya adalah keyakinan yang batil dan sesat menyesatkan. Kerana Allah SWT berfirman.
وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ
- “Dan bagi kamu di bumi tempat menetap dan rezki sampai waktu yang telah ditentukan (yakn hari kiamat)” [Al-Baqarah/2 : 36]
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا
- “Dialah Allah yang menciptakan untuk kamu segala sesuatu di bumi ini semuanya’ [Al-Baqarah/2 : 29]
قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ
- “Allah berfirman : Di bumi kamu hidup dan di bumi kamu mati dan dari bumi itu (juga) kamu akan dibangkitkan” [Al-A’raaf/7 : 25]
أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفَاتًا ﴿٢٥﴾ أَحْيَاءً وَأَمْوَاتًا
- “Bukankah Kami telah menjadikan bumi (tempat) berkumpul (yang cukup). Untuk orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati”[Al-Mursalat/77 : 25-26]
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ الرَّجُلَ لَتُرْفَعُ دَرَجَتُهُ فِى الْجَنَّةِ فَيَقُوْلُ : أَنَّى (لِي) هَذَا؟ فَيَقُالُ : بِاسْتِغْفَارِ وَلَدِكَ
- Dari Abu Huarirah, ia berkata : telah bersabda Rasulullah SAW, ‘Sesungguhnya ada seseorang yang diangkat (ditinggikan) darjatnya di jannah (syurga)”. Lalu ia bertanya (hairan), “Bagaimana aku boleh dapat ini (yakni darjad yang tinggi di syurga)?”. Dikatakan kepadanya, “(Ini) disebabkan istighfar (permohonan ampun) dari anakmu (kepada Allah) untukmu”.
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : إِذَا مَاتَ الاِنْسَانُ اِنْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مَنْ شَلاَثَةِ : إِلاَّ مِنْ صَدَ قَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُوْلَهُ
- “Dari Abu Hurairah : Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda, “Apabila manusia itu telah mati maka terputuslah dari semua amalnya kecuali tiga perkara : 1.Shadaqah jariyah 2. Atau ilmu yang diambil manfaatnya 3. Anak shalih yang mendo’akannya” -[Riwayat Muslim dan lain-lain]
Inilah puncak tertinggi dari keutamaan-keutamaan mempunyai anak, iaitu anak shalih yang bermanfaat bagi orang tua di dunia dan di akhirat.
Hanya Allah pemberi rezeki..
Hanya Allah pemberi rezeki sebenar-benarnya kepada semua insan. Jika orang Muslim mengikuti apa yang telah Allah aturkan kepada mereka, Allah akan menyediakan kecukupan untuk mereka. Allah telah memberi amaran tentang membunuh anak sesiapapun lantaran takutkan kemiskinan samaada kepada ibubapa atau anak itu. Allah berfirman;
Hanya Allah pemberi rezeki..
Hanya Allah pemberi rezeki sebenar-benarnya kepada semua insan. Jika orang Muslim mengikuti apa yang telah Allah aturkan kepada mereka, Allah akan menyediakan kecukupan untuk mereka. Allah telah memberi amaran tentang membunuh anak sesiapapun lantaran takutkan kemiskinan samaada kepada ibubapa atau anak itu. Allah berfirman;
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ (151) سورة الأنعام
- “dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan, KAMI akan memberi rezeki kepadamu dan kepada mereka” -Surah al-An’am, 151-
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا (31) سورة الإسراء
- “Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut kemiskinan. Kami-lah yang akan memberi rezeki kepada mereka dan juga kepadamu. Sesungguhnya membunuh mereka adalah suatu dosa yang besar.” -Surah al-Isra’, 31-
Maka, Muslim tidak dibenarkan menggugurkan atau membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin. Ia terserah kepada Allah untuk memperuntukkan rezeki kepada mereka.
Kesimpulan:
Berdasarkan hujah-hujah di atas, ulama’ yang menyertai penyelidikan berkaitan soalan ini merumuskan resolusi berikut;
- Tidak dibenarkan untuk mewartakan undang-undang umum yang mengehadkan kebebasan pasangan untuk mempunyai ramai anak.
- Adalah dilarang untuk ‘secara kekal’ menghentikan keupayaan lelaki atau wanita untuk menghasilkan zuriat seperti hysterectomy (buang rahim) atau vasectomy (buang testis), selagi mana tiada keadaan yang memerlukan menurut kerangka Syariat Islam
- Adalah dibenarkan untuk mengawal waktu kelahiran dengan niat menjarakkan kehamilan atau menangguhnya kepada waktu tertentu, jika terdapat keperluan Syariah dengan mendapat pandangan, nasihat dan persetujuan bersama di antara pasangan. Walaubagaimanapun, ia mestilah dilakukan tanpa membawa sebarang kemudaratan dengan kaedah yang dilulus Syara’, dan tanpa melakukan apa-apa yang merencat kehamilan semasa yang wujud. (IH)