ANKARA, 1 Rabiulawal 1439H, Isnin – Turki mengharamkan tayangan filem atau apa-apa pertunjukan yang berkaitan golongan bermasalah lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), kata pejabat Gabenor Angkara.
Larangan itu bermula pada kelmarin di wilayah Ankara dan akan berterusan sehingga notis selanjutnya.
“Bermula dari 18 November 2017, sebarang acara yang berkait dengan LGBT … pawagam, teater, panel, wawancara, pameran diharamkan sehingga notis selanjutnya di wilayah kami untuk memberikan keamanan dan kesejahteraan,” kata pejabat gabenor dalam satu kenyataan.
Kenyataan menyebut bahawa pameran sedemikian boleh menyebabkan kumpulan yang berlainan dalam masyarakat di wilayah itu untuk membenci secara terbuka dan membawa kepada permusuhan terhadap satu sama lain dan oleh itu menimbulkan risiko keselamatan awam.
Pihak berkuasa di Ankara telah mengharamkan perayaan filem gay Jerman pada hari Rabu, sehari sebelum ia bermula, berikutan risiko keselamatan dan keganasan awam.
Sebelum ini, perarakan kebanggaan gay telah diharamkan di Istanbul sejak dua tahun lalu. – Agensi
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Keputusan Fatwa Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia... Berkeputusan bahawa gerakan pemikiran liberal mengandungi fahaman-fahaman yang didapati menyeleweng dari aspek akidah dan syariah seperti berikut. Antaranya:
Aspek Akidah
- Berpegang kepada Konsep Pluralisme. Konsep pluralisme adalah menjadi pegangan utama dalam aliran pemikiran liberal. Pluralisme agama berpendirian bahawa setiap agama mempunyai konsep, persepsi dan respon yang tersendiri terhadap Realiti Yang Agung (ultimate reality). Semua agama adalah sama tarafnya merujuk kepada Realiti Yang Agung.
- Akal Manusia Adalah Wahyu. Aliran ini membahagi wahyu kepada dua kategori iaitu wahyu yang bertulis dan wahyu yang tidak bertulis. Wahyu bertulis adalah al-Quran dan ia adalah teks semata-mata. Wahyu tidak bertulis adalah akal manusia dan akallah yang sebenarnya menghidupkan teks al-Quran berdasarkan tujuan, konteks suasana zaman.
- Meragui Ketulinan Al-Quran. Aliran pemikiran ini mendakwa al-Quran diresapi dengan budaya Arab kerana orang Arab menjadi pemilik bahasa itu, tambahan pula katanya Nabi Muhammad yang menjadi pembawa risalah juga terdiri dari orang Arab. Mereka menyatakan bahawa kesahihan risalah tersebut tidak ada lagi kerana sebenarnya yang ada hanyalah message budaya Arab.
- Mempersoalkan Methodologi Pentafsiran Al-Qur’an Dan Al-Hadith. Aliran pemikiran ini mempersoalkan cara atau methodologi pentafsiran al-Quran yang digunapakai kini. Dengan slogan “membuka dan membebaskan tafsiran al-Quran”, aliran pemikiran ini menggunakan pendekatan takwilan sendiri terhadap beberapa ajaran al-Quran yang jauh berbeza dengan pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah. Contohnya, mereka mendakwa syurga dan neraka tidak wujud melainkan kesan psikologi kegembiraan dan kesedihan manusia. Hari akhirat ditafsirkan sebagai tidak wujud melainkan satu fasa untuk manusia mencapai satu tingkatan kepada tingkatan yang lebih matang dan sempurna.
- Menggesa Tafsiran Baru Konsep Ibadat Aliran pemikiran ini juga berpegang ‘membuka dan membebaskan’ tafsiran al-Quran, sebagai alasan untuk memajukan umat Islam dan menganjurkan agar teks-teks al-Quran menempuh proses dekonstraksi bagi membolehkan tafsiran-tafsiran baru dibuat.
- Mempertikaikan Kriteria Dan Akhlak Kenabian. Aliran pemikiran ini secara sinis mengkritik sifat Nubuwwah yang dimiliki oleh Rasululah s.a.w. dengan mengatakan ia tidak lain hanyalah sebagai kemampuan kepimpinan seorang manusia ke atas manusia lain (leadership value). Justeru sesiapapun boleh mempunyai sifat nubuwwah tersebut untuk memimpin manusia ke arah ciri-ciri yang baik. Malah mukjizat seperti peristiwa Isra’ dan Mikraj dianggap sebagai bahan cerita yang sengaja diperbesarkan (exageration) oleh pengikut baginda yang taksub sedangkan ia hanyalah sekadar mimpi yang tidak terjadi di alam realiti.
- Sikap Terhadap Ilmu-Ilmu Islam. Ilmu-ilmu Islam seperti Usul al-tafsir, Usul al-Fiqh, Usul al-Hadith, al-Jarah wa al-Ta’dil dan sebagainya yang telah secara Ijma’ diterima sebagai metod dalam displin ilmu, telah dikritik oleh aliran pemikiran ini sebagai buatan manusia. Penentuan hukum yang telah qat’ie dan hukum yang tidak qat’ie menurut mereka perlu dinilai semula dalam usaha merealisasikan konsep membuka dan membebaskan Islam melalui tafsiran semula ajaran Islam.
- Sikap Terhadap Hukum. Aliran pemikiran liberal ini mempunyai kaedah yang tersendiri apabila merujuk kepada hukum-hukum Fiqh iaitu mengambil tujuan hukum bukan bentuk hukum.
Sumber: Portal e-Fatwa (http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=257)
3 comments:
turki nak ubah...dari negara sekular nak jadi negara Islam..... malaysia nak ubah dari negara Islam jadi negara sekular.....
Malaysia negara islam.. Hahaha dah 60 tahun merdeka..baru hari ini aku tau Malaysia negara islam
Perlembagaan Persekutuan artikel 3(1) menyatakan Islam adalah agama bagi Persekutuan (Malaysia) jelas menunjukkan Malaysia adalah negara Islam. Malangnya barua dedak roket baru mengetahui fakta ini !
Post a Comment