Namun tidak semua kisah backpackers berakhir dengan kegembiraan. Baru-baru ini, seorang wanita Mexico, Maria Mathus Tenorio,25, mati dirogol ketika ingin menjelajah dunia untuk menyebarkan musiknya.
Mengembara demi menyebarkan muzik
Pemuzik dan produser lagu ini menjadikan Costa Rica sebagai tempat pertama untuk dijelajahinya. Namun di sini jugalah kisah hidupnya berakhir apabila mayatnya ditemui di pantai selepas satu minggu memulakan pengembaraan itu.
Menteri Kementerian Keselamatan Awam Costa Rica berkata mayat Maria di jumpai di pantai El Carmen, tempat terkenal di kawasan resort Santa Teresa Del Cabano.
Diserang di tepi pantai
Menurut laporan rasmi, Maria bersama seorang wanita British diserang oleh sorang lelaki yang ingin merompak mereka. Wanita British itu berjaya melepaskan diri dan memanggil pegawai keselamatan.
Bagaimanapun Maria diserang, dirogol dan kemudiannya dibunuh secara kejam oleh perogol itu yang melemaskannya. Dua orang suspek telah ditangkap, Esquivel Cerdas dan Benavides Mendoza.
Cerdas disyaki menyerang Maria manakala Mendoza pula disyaki merogolnya.
Kepada wanita lain yang ingin melancong seorang diri ke luar negara, seeloknya pergilah bersama orang yang anda kenal. Di tempat orang kita tidak tahu apa yang akan terjadi. Lebih baik selamat daripada menyesal. Sumber: Dailystar
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bolehkah serang Muslimah mengembara bersendirian? Boleh mengembara, selagi keperluan keselamatan, dapat menjaga agama mereka dan memenuhi kehormatan.
Perjalanan sahaja bukan Muslimah? Ia kadang-kadang sangat menyenangkan. Tambahan pula, bagi mereka yang mempunyai hobi perjalanan, melawat satu kawasan ke tempat lain. Tetapi bagaimana pula dengan Muslimah? Bolehkah dia pergi bersendirian tanpa diiringi oleh mahramnya?
Isu ini masih ada kaitan perbualan seksi. Termasuk, di kalangan institusi fatwa di sejumlah negara Timur Tengah. Sesetengah wanita membenarkan perjalanan tanpa diiringi oleh mahram dengan syarat-syarat tertentu, sementara yang lain melihatnya sebagai tidak dibenarkan berdasarkan beberapa hujah.
Lembaga Fatwa (Dar al-Ifta) Mesir menyatakan, seorang perempuan boleh mengembara tanpa didampingi mahramnya dengan syarat-syarat tertentu, iaitu yang bersangkutan tetap terjaga baik agama, jiwa, kehormatan selama dalam perjalanan. Apa sahaja kategori perjalanan yang dia perjalankan, sama ada perjalanan wajib, seperti haji, sunnah seperti Umrah, atau pun perjalanan biasa.
Dar al-Ifta menyebut sebilangan proposisi, antara lain, hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Adi bin Hatim. Hadith menyatakan bahawa Rasulullah Allāh menyebutkan bahawa akan datang suatu masa ketika Muslimah mengembara sendirian ke Mekah dan kemudian melakukan haji dan dia tidak takut apa-apa, kecuali Allah.
Hadis ini, menurut agensi-agensi yang kini diketuai Syekh Syauqi Ibrahim Abd el-Karim Allam tersebut, menghadkan generalisasi dalil yang melarang seorang perempuan keluar tanpa didampingi mahram.
Oleh itu, beberapa mujtahid bergantung kepada hadith untuk undang-undang bahawa wanita boleh meninggalkan diri mereka tanpa mahram, dengan syarat-syarat di atas dipenuhi.
Ia mungkin penunjuk larangan yang terkandung dalam Hadis yang tidak membenarkan disebabkan oleh keadaan dan keadaan yang tidak mungkin. Seperti jarak jauh, kekurangan pengangkutan dan telekomunikasi, dan keselamatan yang membimbangkan.
Di sisi lain, urai lembaga yang pernah digawangi Mufti Agung Syekh Ali Jumah tersebut, majoriti ulama juga memandang boleh hukumnya Muslimah pergi haji tanpa mahram bila ia bersama dengan rombongan Muslimah yang boleh dipercayai. Ini terjadi pada masa Umar bin Khatab, ketika isteri-isteri para Rasul pergi ke Hajj setelah kematian suami mereka.
Sesetengah nama cendekiawan Islam juga bersetuju dengan pilihan ini. Antaranya, Sheikh Yusuf al-Qaradhawi, Shaykh Ibn Jarin, dan Shaykh Abd ar-Razzaq Afifi. Mengikut mereka, selagi keadaan selamat, wanita boleh melakukan perjalanan sendiri tanpa disertai dengan mahram. Tambahan pula, pengangkutan hari ini telah memudahkan mobiliti ini.
Sedangkan, pendapat kedua menegaskan, apa pun sebab dan tujuannya, wanita Islam yang tidak sah mengembara tanpa mahram. Walaupun tujuan perjalanan adalah melaksanakan Haji. Fatwa ini, antara lain, ditegaskan oleh Jawatankuasa Tetap Kajian dan Fatwa Kerajaan Arab Saudi, bersama-sama dengan Majlis Tertinggi Ulama mereka.
Fatwa merujuk kepada hadith Bukhari dan Muslim dari Ibn Abbas. Hadis menekankan bahawa wanita Islam dilarang meninggalkan tanpa kehadiran mahram oleh pihak mereka. Dalam riwayat lain, Ibnu Abbas bersabda, seorang sahabat berkata, isterinya akan pergi ke ziarah sementara pada masa yang sama dia tidak dapat menemaninya kerana tugas jihad. Rasul itu menegur sahabat tadi.
"Pergi dan berdoalah dengan isterimu," kata Rasul.
Sekali lagi Muslimah, papar lembaga yang pernah dipimpin Syekh Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baz tersebut, haram keluar tanpa didampingi mahram yang menjaga dan membantu keperluannya. Sementara itu, kategori mahram, antara lain, sesiapa yang tidak sah berkahwin secara mutlak, sama ada disebabkan oleh hubungan darah, duel, atau perkahwinan. Ada, misalnya bapa, anak, abang, bapa saudara, keponakan, dan lain-lain.
Peruntukan yang sama juga berlaku kepada semua wanita Islam tanpa mengira had umur. Begitu juga, orang yang terlibat dengan rakan wanita atau kumpulan dalam kumpulan. Sekumpulan wanita tidak boleh menggantikan kedudukan mahram. Ini adalah berdasarkan peruntukan hadith Ibn Abbas di atas yang umum. Oleh itu, Muslimah harus tetap takut kepada Allah dan tidak melanggar larangan-Nya.
Itulah hebatnya Islam. Sekian, secara ringkas.
Mungkin tulisan ini ditujukan kepada Ibnu Hasyim. Mungkin untuk membela Tun M, bahawa Tun boleh bohong.. Atau menggambarkan seolah-olah Tun M tidak pernah berbong seperti itu. Atau untuk memburukkan Islam yang boleh berbohong.
Islam Boleh Berbohong?
[Sabda Nabi s.a.w.; “Bukanlah dianggap pendusta/pembohong seorang yang berniat untuk memperbaiki di antara manusia dengan ia menyampaikan berita yang baik sahaja (di antara dua orang yang bergaduh/bersengketa) atau melaporkan yang baik-baik sahaja (dengan menyembunyikan yang tidak baik di antara mereka berdua)” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Ummu Kalsum r.a.).
Dalam riwayat Imam Muslim, terdapat tambahan; Ummu Kalsum berkata; “Aku tidak mendengar Nabi s.a.w. memberi sebarang kelonggaran (untuk berbohong/berdusta) dalam percakapan manusia kecuali dalam tiga keadaan;
1) Ketika peperangan
2) Untuk mendamaikan di antara manusia.
3) Percakapan seorang lelaki dengan isterinya dan percakapan seorang perempuan dengan suaminya
(HR Imam Muslim)
Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; “Hadis ini dengan jelas telah mengharuskan beberapa bentuk pendustaan jika ada maslahah/kepentingan. Para ulamak telah membuat batasan bagi pendustaan/pembohongan yang diharuskan.
Batasan yang terbaik ialah yang dikemukakan oleh Imam al-Ghazali yang menjelaskan; percakapan ialah jalan untuk mencapai maksud-maksud tertentu. Jika suatu maksud yang baik dapat dicapai dengan berkata benar, tidak harus lagi berdusta kerana pendustaan tidak diperlukan ketika itu.
Namun jika maksud yang baik itu tidak ada cara untuk mencapainya melainkan dengan berbohong/berdusta, maka ketika itu berbohong/berdusta adalah harus jika maksud yang ingin dicapai itu hukumnya adalah harus. Jika maksud itu wajib, maka berdusta ketika itu juga wajib (kerana tidak ada cara lain lagi untuk mencapainya).
Contohnya; ada seorang muslim bersembunyi dari seorang lelaki zalim dan kita mengetahui tempat persembunyiannya. Kemudian si zalim itu bertanya kita tempat lelaki muslim itu bersembunyi. Ketika itu wajib kita berdusta/berbohong (yakni tidak harus kita bercakap benar dengan memberitahunya).
Contoh lain; kita ada menyimpan barang milik seseorang muslim, lalu ditanya tentangnya oleh seorang zalim yang ingin merampasnya, maka wajib kita berdusta untuk menyembunyikannya (bagi mengelak ia dirampas). Malah kata Imam al-Ghazali; jika kita memberitahu si zalim itu dan barang itu dirampasnya, wajib kita menggantikannya.
Namun langkah yang lebih berhati-hati ialah dengan kita melakukan at-Tauriyah iaitu berselindung, yakni tidak secara direct berdusta/berbohong. Maksud at-Tauriyah ialah kita bercakap dengan bahasa yang zahirnya nampak macam berdusta, tetapi secara terselindung (yakni niat di hati) kita tidak berdusta. (Lihat; al-Azkar, Imam an-Nawawi, kitab Hifzul-Lisan. *Terjemahan dilakukan secara bebas).
Bagi kes hubungan suami-isteri, maksud keharusan berdusta/berbohong ialah dalam menzahirkan kasih-sayang, berjanji sesuatu yang tidak lazim/mesti (ditunaikan) atau sebagainya. Sebagai contohnya; apabila isteri bertanya suami; sedap atau tidak masakannya? Suami pun menjawab; “sedap”, walhal sebenarnya tidak sedap. Jawapan itu bertujuan menjaga perasaan isteri walaupun sebenarnya berbohong. Berbohong sebegitu tidaklah dicela kerana tujuannya untuk mengekalkan kasih-sayang.
Adapun melakukan penipuan/pembohongan untuk mengelak dari tanggungjawab/kewajipan terhadap pasangan masing-masing atau untuk merampas haknya secara batil, maka ia adalah haram dengan ijmak para ulamak. (Lihat; Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi)
Wallahu a’lam. August 24, 2018 at 10:10 AM]
Sekian, harap maklum. Dari Ibnu Hasyim.
Video
Buktikan kebencian anda kepada PH di bawah Tun M dengan mengundi PAS dalam PRK ini..