Foto Cassandra Angelie selepas ditahan polis (Karin Nur Secha/detikcom)
IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-385: KEDUDUKAN HUKUMAN ZINA SETELAH BERTAUBAT
Soalan :
Sekiranya seseorang berzina, namun perbuatannya itu tidak diketahui oleh sesiapa, adakah telah gugur dosanya dengan bertaubat tanpa menjalani sebarang hukuman?
Jawapan:
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Firman Allah S.W.T:
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
Maksudnya: “Dan tidaklah kami mengutuskanmu (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam”.
(Surah Al-Anbiya':107)
Ayat ini menjelaskan bahawa hukum-hakam Islam datang untuk menjadi rahmat kepada manusia, bahkan bagi seluruh alam. Syariat di dalam Islam datang bertujuan untuk membawa manfaat dan menolak kemudaratan di dalam kehidupan manusia. Justeru, Islam amat menitikberatkan penjagaan lima prisip utama yang dikenali dengan ‘al-dharuriyat al-khamsah' iaitu memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.
Justeru, Islam telah menetapkan pelbagai undang-undang, di antaranya ialah hukuman hudud yang akan dikenakan ke atas sesiapa sahaja yang cuba menggugat kelima-lima prinsip utama tadi. Berikut adalah penjelasan mengenai hukuman hudud.
Pengertian Hudud
Hudud ialah hukuman yang telah ditetapkan kadarnya oleh syarak. Hukuman ini tidak boleh ditambah atau dikurangkan. Ia melibatkan enam jenis jenayah iaitu zina, tuduhan zina, mencuri, meminum minuman yang memabukkan, merompak (hirabah) dan murtad. (Rujuk: Al-Tasyri' al-Jina'iy al-Islami, 1/79). Justeru zina ialah termasuk dalam hukuman hudud yang diwajibkan ke atas penzina.
Hukuman kepada penzina terbahagi kepada muhsan dan bukan muhsan. Muhsan bererti lelaki atau perempuan itu telah berkahwin atau pernah berkahwin dengan akad yang sah dan telah melakukan persetubuhan, manakala bukan muhsan ialah lelaki atau perempuan yang belum pernah berkahwin. (Rujuk: Al-Tasyri' al-Jina'iy al-Islami, 2/322).
Hukuman Penzina Muhsan
Bagi penzina yang memenuhi ciri-ciri muhsan iaitu baligh, berakal, merdeka dan pernah bersetubuh dalam akad nikah yang sah, maka dia tertakluk kepada hukuman penzina muhsan iaitu direjam dengan batu hingga mati. (Rujuk: Al-Tasyri' al-Jina'iy al-Islami, 2/322-324). Hukuman ini disahkan melalui ucapan dan tindakan Rasullah S.A.W. Malah hukuman ini juga telah dinyatakan di dalam al-Quran dan kemudian ayat ini dimansuhkan bacaannya.
Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa suatu ketika Umar R.A berucap dan beliau berkata: “Sesungguhnya Allah telah mengutuskan Muhammad dengan kebenaran dan telah menurunkan al-kitab. Di antara perkara yang telah diturunkan oleh Allah ialah ayat rejam. Kami baca, kami pelihara dan kami faham. Apabila Rasulullah S.A.W. merejam, kami juga akan merejam selepas ketiadaannya. Namun aku bimbang setelah berlalu masa, akan ada yang berkata: “Kami tidak jumpa ayat rejam dalam kitabullah (al-quran)”.
Riwayat Al-Bukhari (6830) dan Muslim (1691)
Hukuman Penzina Bukan Muhsan
Sekiranya seseorang berzina dan dia bukan muhsan, dia akan dihukum dengan100 kali sebatan dan dibuang negeri selama setahun. Hukuman 100 kali sebatan telah dinyatakan di dalam al-Quran sebagaimana firman Allah S.W.T:
الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ۖ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ
Maksudnya: “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman yang dikenakan ke atas mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.”
(Surah Al-Nur: ayat2)
Hukuman buang negeri selama setahun pula disabitkan berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W. yang sahih yang diriwayatkan daripada Ubadah bin Al-Somit R.A katanya, Rasullah S.A.W. bersabda:
“Terimalah daripada saya, terimalah daripada saya. Allah telah menetapkan hukuman bagi wanita-wanita ini. Dara dan teruna akan disebat 100 kali dan dibuang negeri selama setahun. Wanita dengan lelaki yang pernah berkahwin akan disebat 100 kali dan rejam”.
Riwayat Muslim (1690)
Gugurkah Hukuman Zina Sesudah Bertaubat
Jenayah hudud adalah hak Allah S.W.T. Syarak telah menentukan bahawa kesalahan mengenai hak Allah boleh diampunkan oleh Allah sebagaimana firman Allah S.W.T:
والذين لا يدعون مع الله إلها آخر ولا يقتلون النفس التي حرم الله إلا بالحق ولا يزنون ومن يفعل ذلك يلق أثاماً . يضاعف له العذاب يوم القيامة ويخلد فيه مهاناً . إلا من تاب وآمن وعمل عملا صالحا فأولئك يبدل الله سيئاتهم حسنات وكان الله غفورا رحيماً
Maksudnya: “Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak), dan tidak pula berzina; dan sesiapa melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya; dan akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat, dan ia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan, kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".
(Surah Al-Furqan:68-70)
Namun begitu timbul persoalan adakah gugur hukuman zina bagi penzina yang sudah bertaubat?
Pendapat pertama: Tidak gugur hukuman zina walaupun setelah bertaubat sama ada sebelum atau selepas hukuman itu diadukan kepada hakim. Ini adalah pandangan ulama’ mazhab hanafi, maliki, syafi’e, zahiri dan sebahagian ulama’ mazhab hambali. (Rujuk: Al-Bada'ie Al-Sanaie', 96/7; Al-Mughni, 296/8; Rad Al-Muhtar, 154/3; Mughni Al-Muhtaj 184/4).
Di antara hujah mereka ialah:
Pertama: Ayat-ayat yang menerangkan hukuman hudud bersifat umum tanpa membezakan di antara penjenayah yang bertaubat dan yang tidak bertaubat selain kecuali ayat yang menceritakan jenayah hirabah. Firman Allah S.W.T:
الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ
Maksudnya: “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina sebatlah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebatan.”
(Surah Al-Nur:2)
Kedua: Rasulullah S.A.W. tetap melaksanakan hukuman ke atas orang yang datang menyerahkan diri kepadanya walaupun mereka telah bertaubat. Pelaksanaan hukuman oleh Rasulullah S.A.W. terhadap wanita Juhainah, Ma’iz dan lain-lain menunjukkan bahawa taubat tidak boleh menggugurkan hukuman di dunia. Taubat wanita Juhainah itu telah diakui sendiri oleh Rasulullah S.A.W. dengan sabdanya:
لقد تابت توبةً لو قسمت على سبعين من أهل المدينة لوسعتهم
Maksudnya: “Sesungguhnya dia telah bertaubat dengan satu taubat yang jika dibahagikan kepada tujuh puluh orang penduduk Madinah akan meliputi semua mereka”.
Riwayat Muslim (1696)
Pendapat kedua: Gugur hukuman zina setelah bertaubat selagi mana hukuman tersebut tidak diadukan kepada hakim. Adapun setelah hukuman itu telah diadukan kepada hakim, maka hukuman tersebut tidak boleh digugurkan lagi. Ini adalah pandangan yang terpilih di sisi mazhab hambali dan pandangan sebahagian ulama’ hanafi, maliki dan syafie. Ini juga adalah pandangan Shaikh Ali Jum’ah. (Rujuk: Al-Mughni, 296/8; Rad Al-Muhtar, 154/3; Mughni Al-Muhtaj, 184/4).
Di antara hujah mereka ialah:
Pertama: Gugurnya hukuman kepada penzina diqiaskan kepada gugurnya hukuman hirabah berdasarkan firman Allah S.W.T:
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (33) إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ ۖ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (34)
Maksudnya: “Sesungguhnya pembalasan terhadap orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya dan membuat kerosakan di muka bumi, hanya mereka dibunuh atau disalib atau dipotong tangan dan kaki mereka bertimbal balik atau dibuang negeri. Yang demikian itu (sebagai) suatu penghinaan untuk mereka di dunia dan di akhirat mereka mendapat seksaan yang pedih. Kecuali orang-orang yang bertaubat (di antara mereka) sebelum kamu dapat menguasai (menangkap) mereka. Maka ketahuilah bahawasanya Allah maha Pengampun lagi maha Penyayang.”
(Surah Al-Maidah:33-34)
Justeru, pengguguran hukuman zina diqiaskan kepada hirabah kerana hirabah membawa mudarat yang lebih besar kepada masyarakat. Maka lebih utama hukuman lain yang lebih kurang mudaratnya digugurkan. (Rujuk: Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu 7/496).
Kedua: Bahawasanya telah diriwayatkan daripada Muslim bahawa Ma’iz bin Malik pernah datang kepada Rasulullah S.A.W lalu berkata kepadanya:
“Aku telah menganiayai diriku kerana aku telah berzina, dan aku kini ingin engkau membersihkanku daripada kesalahan itu”.
Riwayat Muslim (1695)
Namun Rasulullah S.A.W tidak melaksanakan apa-apa tindakan ke atas Maiz, malah Rasulullah menyuruhnya pulang serta memohon istighfar kepada Allah dan bertaubat kepadaNya. (Rujuk: Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu 7/496).
Imam Al-Nawawi ketika mengulaskan hadith ini berkata bahawa ini adalah dalil yang menunjukkan terhapusnya dosa pelaku dosa besar dengan taubat, dan hal ini telah diijmakkan oleh para ulama’. (Rujuk: Al-Minhaj Fi Syarhi Sahih Muslim 6 / 117)
Selain itu, hal ini diisyaratkan melalui sabda Nabi S.A.W:
التائب من الذنب كمن لا ذنب له
Maksudnya: “Orang yang (benar-benar) bertaubat daripada dosa adalah seperti mereka yang tidak ada dosa.”
Riwayat Ibnu Majah (4250)
Ini menunjukkan bahawa taubat mengugurkan hukuman yang berkait dengan hak Allah S.W.T samada hukuman keseksaan di dunia atau di akhirat.
Sementara hukuman yang telah dilaksanakan kepada Ma’iz dan Junaihah dalam keadaan mereka telah bertaubat adalah disebabkan oleh apa yang dipilih oleh mereka sendiri dan bukannya bermaksud hukuman tersebut tidak gugur ke atas mereka. (Rujuk: Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu 7/496).
Ibnu Taimiyah ketika mengulas tentang hal ini beliau mengatakan “Sesungguhnya hukuman itu membersihkan diri daripada dosa, dan taubat juga membersihkan diri daripada dosa, dan ketika mereka memilih untuk membersihkan diri daripada dosa bukan sahaja dengan cara bertaubat, tetapi juga dengan cara dilaksanakan hukuman maka Rasulullah melaksanakan (hukuman) tersebut”. (Rujuk: I’lam Al-Muwaqqi'in, 2/79).
Ketiga: Terdapat ayat al-Quran yang menjelaskan gugurnya hukuman kepada penzina setelah bertaubat sebagaimana firman Allah S.W.T:
واللذان يأتيانها منكم فآذوهما، فإن تابا وأصلحا فأعرضوا عنهما
Maksudnya: “Dan bagi dua orang yang melakukan perbuatan keji di antara kamu, maka berilah hukuman kepada keduanya, kemudian jika keduanya bertaubat dan memperbaiki diri mereka maka biarlah mereka (yakni jangan dikenakan hukuman ke atas mereka berdua.”
(Surah Al-Nisa':16)
Imam Al-Khattabi mengatakan ayat ini mentakhsiskan keumuman ayat ke-2 daripada Surah al-Nur yang telah disebutkan sebelum ini, iaitu ayat yang menerangkan tentang hukuman kepada penzina samada yang sudah bertaubat atau belum. Maka ayat ini mentakhsiskan bahawa penzina yang sudah bertaubat digugurkan hukuman zina ke atasnya. (Rujuk: Tafsir Al-Razi, hlm. 340).
Penutup
Tuntasnya, para ulama’ bersepakat bahawa hukuman ke atas penzina yang sudah bertaubat gugur selagi mana perbuatan tersebut tidak diadukan kepada hakim. Justeru, perbuatan yang lalu itu termasuk dalam perkara yang disembunyikan aibnya oleh Allah S.W.T. Ini menunjukkan bahawa Allah masih memberinya peluang untuk bertaubat kerana pintu taubat sentiasa terbuka. Maka hendaklah pelakunya itu segera bertaubat kepada Allah dengan sebenar-benar taubat dan berjanji tidak akan mengulangi dosa tersebut lagi. Sabda nabi S.A.W:
كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ
Maksudnya:”Setiap daripada umatku diampunkan dosanya melainkan golongan mujahirin (orang yang mendedahkan dosanya)”.
Riwayat al-Bukhari (6069)
Wallahu A’lam.