Wednesday, July 24, 2024

Industri dron: Perang & keluarga. Ini..

 

1. Guna Dron Untuk Tangkap Isteri Curang Dengan Bos

Seorang lelaki Cina yang dikenali sebagai Jing telah menggunakan dron kawalan jauh untuk mengintip isterinya yang disyaki curang dengan bosnya semasa waktu kerja.

Jing mula mengesyaki isterinya apabila wanita itu menjadi semakin dingin dan mengubah rutin hariannya secara mendadak. Isterinya kerap memberi alasan setiap kali Jing ingin menemaninya atau melawat ibu bapanya lebih kerap daripada biasa. Dia juga menghabiskan lebih banyak masa di tempat kerja.

Jing memutuskan untuk menggunakan dron komersial untuk mengintip dari jauh. Dia akan memandu ke tempat kerja isterinya dan menerbangkan dron untuk memantau kawasan tersebut tanpa risiko dilihat oleh isterinya atau rakan sekerja. 

Suatu hari, ketika memantau isterinya, Jing melihat isterinya keluar dari pejabat bersama seorang lelaki misteri dan masuk ke dalam kereta. Mereka memandu ke kawasan pergunungan yang terpencil di mana dron menangkap mereka berjalan berpegangan tangan menuju ke sebuah rumah usang. Kira-kira 20 minit kemudian, pasangan itu meninggalkan rumah tersebut dan kembali ke tempat kerja.

Jing kemudian melaporkan di media sosial bahawa lelaki yang dirakam oleh dronnya sebenarnya adalah bos isterinya, yang baru-baru ini memberinya kenaikan pangkat. Isteri lelaki tersebut juga bekerja di bangunan yang sama, jadi mereka terpaksa merahsiakan hubungan mereka dan bertemu di tempat terpencil. 

“Lelaki lain dalam hidupnya ialah majikannya,” tulis suami yang dicurangi itu di laman website. “Mereka bekerja di kilang yang sama. Isteri saya terpaksa bertemu dengannya di tempat terpencil.”

Jing juga memuat naik gambar isterinya dan lelaki tersebut berpegangan tangan dan berkata bahawa dia merancang untuk menggunakan rakaman dron sebagai bukti untuk bercerai.

Sumber


2. Ketelusan belanjawan: Terengganu kekal negeri terbaik – IDEAS 

Wisma Darul Iman.

KUALA TERENGGANU: Terengganu mengekalkan prestasi cemerlang sebagai negeri terbaik dalam ketelusan belanjawan atau perbelanjaan sesebuah kerajaan menurut kajian badan bebas, Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS). 

Jelas IDEAS, pengiktirafan terhadap Kerajaan Terengganu bagi dua tahun berturut-turut itu dibuat berdasarkan sistem Indeks Belanjawan Terbuka Malaysia (MyOBI) 2024 yang dibina berdasarkan penanda aras peringkat antarabangsa.

“Indeks ini dibina mengikut tiga komponen utama iaitu kebolehancapaian awam terhadap dokumen belanjawan kerajaan negeri (termasuk laporan audit), kedua peranan Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam memantau belanjawan dan ketiga peranan orang awam dalam proses belanjawan,” kata IDEAS dalam satu kenyataan rasmi hari ini.

(Lanjutnya ikuti 'Ketelusan belanjawan: Terengganu kekal negeri terbaik – IDEAS' -Harakahdaily July 23, 2024)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Komen kali ini kita tertarik penjelasan YB Ahmad Fadhli Shaari, jangan hina kaum Tionghua.

Jangan hina Tionghua - Ahmad Fadhli Shaari  

KUALA LUMPUR: “Tangan golongan yang memakan rasuah adalah jauh lebih hina daripada tangan yang memakan babi. Jangan hina bangsa Tionghua!” 

Itu mesej penegasan Ketua Penerangan PAS, Ahmad Fadhli Shaari buat Datuk Aiman Athirah Sabu susulan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan  tersebut dalam laporan Malaysiakini pada hari ini, menyifatkan PAS sebagai hipokrit kerana mengkritiknya menyertai acara kutipan dana sebuah Sekolah Kebangsaan Jenis Cina (SKJC)  yang antaranya turut menerima sumbangan dari sebuah syarikat arak. 

Lebih menimbulkan kontroversi, Aiman atau nama sebenarnya Raj Munni dalam laporan tersebut membidas, pemimpin PAS yang dikatakannya sebelum ini tidak pula mempunyai masalah bersalam dengan orang bukan Islam yang sedang minum arak atau makan babi.

“Masa kempen itu, dia kalau orang tengah minum arak pun tak apa. Makan babi pun tak apa.

“Baru lepas makan babi salam pun tak apa. Hipokrit,” kata anggota parlimen Sepang itu dalam laporan Malaysiakini tersebut.

Sehubungan itu, Fadhli menasihatkan Timbalan Menteri tersebut supaya tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh membawa kepada penghinaan terhadap kaum Tionghua.

“Saya rasa yang paling baik Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (Aiman Athirah Sabu) nyatakan bahawa ‘saya minta maaf, saya tak perasan ada promosi dari syarikat arak Tiger dalam majlis itu’, selesai.

“Ini dah melalut sampai isu tangan makan babi,” katanya dalam kenyataan di Facebook miliknya, hari ini.

“Orang persoalkan garis panduan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM, dan Menteri (Pendidikan) pun dah keluarkan kenyataan bahawa tiada pengecualian.

“Apa pula kaitan dengan tangan makan babi ni?” soal beliau.

Tambah Ahli Parlimen Pasir Mas ini, sebagai makluman, sebenarnya tiada masalah untuk umat Islam bersalam dengan tangan individu yang memakan haiwan tersebut.

“Ini kerana tiada hukum yang mengatakan tidak boleh asalkan bukan berlainan jantina yang bukan mahram,” jelasnya.

Kata beliau lagi, sebenarnya  tangan golongan yang makan rasuah dan menipu rakyat adalah lebih hina daripada tangan yang memakan babi.

“Bagi saya, orang yang makan rasuah dan langgar janji dengan rakyat adalah lebih hina daripada tangan memakan haiwan tersebut. Maka, kita jangan menghina bangsa Tionghua.

“Adakah kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Menteri bertujuan untuk menghina kawan-kawan kita kaum Tionghua? Saya hanya sekadar bertanya sahaja,” katanya. – HARAKAHDAILY 23/7/2024.

Sekian.

Iklan: Lihat juga 'Orang Cina, kembalilah kepada Islam..

Di negara ini, tidak mustahil pemimpin-pemimpin DAP Malaysia boleh menjadi pemimpin rakyat Malaysia, kalau pemimpin Melayu kini masih kekal tebal dengan najis assobiah perkauman sempitnya itu.

...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails