Friday, August 23, 2024

Jet pejuang F-15 S'pura berlatih.. Seperti Israel?

 

Jet pejuang F-15 Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) di Pangkalan Tentera Udara Diraja Australia Pearce, berhampiran Perth, Australia pada 12 Ogos 2024. (FOTO: RAAF/FLGOFF Michael Thomas)

Jet pejuang F-15 Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) di Pangkalan Tentera Udara Diraja Australia Pearce, berhampiran Perth, Australia pada 12 Ogos 2024. (FOTO: RAAF/FLGOFF Michael Thomas)


1. Jet pejuang F-15 Singapura punca bunyi letupan kuat di Perth

SINGAPURA: Latihan jet pejuang F-15 Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) berhampiran Perth dikatakan menjadi punca bunyi letupan kuat kedengaran di beberapa bahagian di bandar itu pada Rabu (21 Ogos).

Kementerian Pertahanan (MINDEF) dalam kenyataannya pada hari ini, Khamis (22 Ogos) berkata, empat jet F-15 RSAF sedang berlatih dari Pangkalan Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) Pearce di Bullsbrook, di luar Perth dari 13 Ogos hingga 6 September 2024.

“Pesawat F-15 terbang kira-kira 70 kilometer dari pantai di atas 24,000 kaki di atas laut di kawasan latihan yang ditetapkan. Penemuan awal menunjukkan bahawa bunyi boleh datang dari pesawat latihan,” kata MINDEF, lapor CNA.

Ia menambah bahawa bunyi yang kuat itu ‘tidak dijangka’ kerana pesawat itu berada jauh di laut.

“RSAF menghargai sokongan berterusan RAAF dan komuniti setempat untuk latihan kami dari Pangkalan RAAF Pearce.

“RSAF memohon maaf atas sebarang penggera yang mungkin disebabkan oleh aktiviti latihan,” tambah kenyataan itu.

Terdahulu, media Australia melaporkan bahawa bunyi letupan kuat kedengaran dan ramai orang di pinggir bandar selatan Perth merasakan tingkap mereka bergegar sejurus sebelum tengah hari.

“Ledakan sonik yang dijana oleh jet pejuang F-15SG Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) semasa latihan di luar pantai Australia Barat menyebabkan penggera yang meluas di seluruh pinggir bandar selatan Perth pada Ogos. 21.

“Peristiwa supersonik itu berlaku sekitar jam 11:30 pagi waktu tempatan, dengan gelombang kejutan dirasai dari Mandurah ke Fremantle dan sejauh ke pedalaman seperti Wandering, lapor Alert 5 pula.

Penduduk melaporkan mendengar ‘dentuman dalam’ diikuti oleh gelombang kejutan yang menggegarkan tingkap dan menggoncangkan struktur kediaman mereka.

Baldivis Krystal Brown menggambarkan pengalaman itu benar-benar pelik. 

“Ia seperti kuat, tetapi pada masa yang sama jauh,” katanya.

Pakar penerbangan Geoff Thomas pula menjelaskan, “Dengan melakukan supersonik, mereka telah memecahkan penghalang bunyi dan ia memberikan retakan yang kuat dan tajam.

“Kesan ledakan yang luar biasa meluas disebabkan oleh ‘ribut sempurna’ keadaan atmosfera yang menguatkan dan menyebarkan bunyi ke kawasan yang luas,” katanya.

Insiden itu menurut laporan Alert 5, berlaku dalam ruang udara operasi ketenteraan yang aktif menjangkau dari dekat Busselton ke utara Perth. 

“Walaupun protokol ketenteraan biasanya mengehadkan penerbangan supersonik kepada operasi di atas air untuk meminimumkan kesan ke atas kawasan berpenduduk, penyebaran luar biasa peristiwa ini mendorong reaksi awam yang ketara dan pada mulanya membingungkan pihak berkuasa tempatan,” tambah laporan itu.

Kejadian ini, kata laporan Alert 5 itu lagi, menggariskan potensi anomali atmosfera untuk meluaskan jangkauan ledakan sonik secara dramatik, satu faktor yang semakin penting apabila operasi ketenteraan supersonik berterusan berdekatan dengan penduduk awam. 

“Ia juga menekankan keperluan untuk protokol komunikasi yang dipertingkatkan antara pasukan tentera yang melawat, pertubuhan pertahanan negara tuan rumah, dan pihak berkuasa awam tempatan untuk menguruskan respons orang ramai yang gempar dan ketakutan terhadap kejadian tersebut,” katanya. – Agensi/– HARAKAHDAILY 22/8/2024


2. RSAF gantung latihan F-16 selepas insiden jet terhempas -Bernama 09/05/2024 12:45 MYT

Jet pejuang F-15 Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) di Pangkalan Tentera Udara Diraja Australia Pearce, berhampiran Perth, Australia pada 12 Ogos 2024. (FOTO: RAAF/FLGOFF Michael Thomas)

SINGAPURA: Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) telah menggantung sementara latihan armada F-16 sebagai langkah keselamatan selepas insiden terhempas pada Rabu.

Kementerian Pertahanan (MINDEF) dalam kenyataan berkata latihan akan ditangguhkan sehingga siasatan mengesahkan bahawa ia selamat untuk disambung semula. 

"Siasatan terperinci sedang dijalankan dan maklumat terkini akan disediakan," menurut kementerian itu.

Sebuah jet pejuang F-16 RSAF terhempas di Pangkalan Udara Tengah selepas mengalami masalah ketika berlepas pada 12.35 tengah hari, Rabu.

Bagaimanapun, juruterbang yang terlibat tidak mengalami kecederaan serius selepas menjalani pemeriksaan perubatan penuh.

"Juruterbang itu berada dalam keadaan sedar dan stabil. Anggota tentera itu adalah juruterbang berpengalaman dengan lebih 2,000 jam penerbangan dalam pesawat F-16," kata MINDEF.

Menurut kementerian itu, juruterbang berkenaan menghadapi masalah kawalan penerbangan selepas berlepas dari landasan di Pangkalan Udara Tengah untuk penerbangan latihan rutin.

Dalam kenyataan sebelumnya, MINDEF menyatakan bahawa juruterbang itu bertindak mengikut prosedur kecemasan dan berjaya keluar dari pesawat dengan selamat selepas insiden tersebut. -BERNAMA


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Singapura, mengikut idolanya Israel/AS, menguasai bumi Arab? Singapura juga seperti Israel yang asalnya bangsat tidak ada negeri? Asal negeri dan negara tanah Melayu, kini sudah berubah menjadi 'China Town' di Asia. Iaitu China Town, yang masih belum kembali kepada Islam.

Apakah Pulau Pinang juga sedang diheret mengikut jejak Pulau Singapura? Mana muka-muka 'Melayu takkan hilang di dunia' kini menghilang? 

Mana UMNO Singapura? Porrah! Yang erti dalam Melayu Pulau Pinang,'Piirrah'! Maka, tolenji pirrah!

Oleh itu, wahai sahabat-sahabatku orang Cina, kembalilah kepada Islam!

Sekian.


Iklan: Lihat juga 'Orang Cina, kembalilah kepada Islam..

Di negara ini, tidak mustahil pemimpin-pemimpin DAP Malaysia boleh menjadi pemimpin rakyat Malaysia, kalau pemimpin Melayu kini masih kekal tebal dengan najis assobiah perkauman sempitnya itu.

....



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails