Monday, August 19, 2024

PRK N.43 Nenggiri: BN menang, tapi di tunggang DAP?

 

Datuk Seri Anwar Ibrahim dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong menyaksikan detik bersejarah Projek Rapid Transit System Link (RTS Link) secara simboliknya "disambungkan" antara Malaysia dan Singapura. - Gambar fail Bernama

1. Isu air di Kelantan disuarakan kepada PMX

KOTA BHARU: Kerajaan negeri menyuarakan hasrat kepada Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim (PMX) bagi menyelesaikan masalah air yang menjadi rungutan dan keluhan rakyat di negeri itu sejak sekian lama.

Penyelesaian isu tersebut menjadi agenda paling penting bagi Dato’ Panglima Perang Mohd Nassuruddin Daud yang dilantik sebagai Menteri Besar selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) pada Ogos tahun lalu.

Beliau berkata, sebagai sebuah kerajaan yang mengutamakan kebajikan rakyat, kerjasama antara negeri dan persekutuan perlu diselaraskan untuk menyelesaikan masalah air tanpa mengira fahaman parti politik.

“Hasrat ini telah saya suarakan kepada Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim supaya rakyat Kelantan turut mendapat perhatian sewajarnya dari kerajaan persekutuan sekarang bagi mengatasi masalah air di Kelantan.

“Inilah antara fokus utama di awal pentadbiran saya adalah untuk menyelesaikan masalah ini, ini diharapkan dapat mengetuk hati Putrajaya demi kepentingan rakyat,” katanya dalam status di Facebook beliau, pada Selasa.

Sehubungan itu, beliau juga telah menghadiri mesyuarat Menteri-menteri Besar dan Ketua-ketua Menteri bersama Perdana Menteri di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya ditemani Setiausaha Kerajaan Negeri Dato’ Kaya Setia Nazran Muhammad.

Mohd Nassuruddin yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dalam pada itu, berharap kerajaan negeri dan persekutuan dapat mengembalikan semangat federalisma sebenar yang menjadi asas dalam pembentukan negara Malaysia hari ini.

Beliau berkata, penghayatan Budaya Politik Matang dan Sejahtera menjadi keutamaan bagi membawa hasrat kerajaan negeri supaya diambil perhatian sewajarnya oleh kerajaan persekutuan demi kepentingan rakyat.

Sementara, menerusi laman sosialnya pada Rabu, Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim berkongsi beberapa gambar mempengerusikan mesyuarat Menteri Besar dan Ketua Menteri yang ke-142 di Pejabat Perdana Putrajaya, hari ini. – HARAKAHDAILY  21/2/2024

2. Mengapa dengan berita ini? Hamas beri signal keras, sedangkan PMX masih tunduk. 

Rakyat bantah penjualan saham MAHB kepada GIP milik BlackRock.

KESYAHIDAN pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh pada 31 Julai lalu mendapat perhatian dunia. Rata-rata masyarakat dan pihak berkuasa dunia menzahirkan kesedihan serta marah dengan penjajah rejim Zionis Israel. Pemimpin tertinggi Revolusi Islam Iran telah memimpin solat jenazah dengan disertai puluhan ribu rakyat di Tehran. Manakala di Qatar, jenazah dikebumikan di Lusail, […] Lihat August 18, 2024 -Harakahdaily 

Perlu sikit perhatian:

Mengapa kerajaan Malaysia  meneruskan hasrat untuk menjual saham MAHB (Malaysia Airports Holdings Berhad) kepada GIP (Global Infrastructure Partner) yang dikuasai syarikat pro-Israel, BlackRock Inc. (BlackRock)? Sedangkan umum pun tahu siapa BlackRock dan apa peranan mereka dalam konflik di Semenanjung Gaza. 

Kerajaan juga dilaporkan melatih tentera maritim antarabangsa Rim of the Pacific (Rimpac) 2024 yang turut disertai tentera Israel. Sedangkan Mahkamah antarabangsa dah keluarkan waran tangkap ke atas (Perdana Menteri Israel) Benjamin Netanyahu dan mengiktiraf serangan Israel di Gaza adalah genosid. 

Sedangkan sebenarnya PM M'sia masih sempat arahkan Khazanah (Berhad) hentikan cadangan jualan saham MAHB dan memanggil semula KD Lekiu yang dalam perjalanan ke Hawaii (bagi sertai Rimpac).


Komen Weblog Ibnu Hasyim: PRK N.43 Nenggiri, BN menang, tetapi parti itu sedang menuju ke arah di tunggang DAP. Secara ringkas disebutkan, dalam BN dan kumpulan parti-partinya, yang di dalamnya ada DAP dan PMX Anwar Ibrahim. Merekalah yang memerintah Malaysia sekarang. 

Tetapi keputusan-keputusan yang diambil oleh PMX lebih berpihak kepada kaum Cina, samada Cina di Malaysia atau Cina pelabur dari luar. Boleh diperpanjangkan perbincangan ini. Sebenarnya DAP (Malaysia) lahir dari PAP (Singapura) yang mula cuba menguasai Malaysia, sekarang.

Apakah tidak mustahil puak-puak ini pula ditunggang penjajah Israel/AS? Insya Allah tulisan ini akan bersambung.

Iklan: Lihat juga 'Orang Cina, kembalilah kepada Islam..

Di negara ini, tidak mustahil pemimpin-pemimpin DAP Malaysia boleh menjadi pemimpin rakyat Malaysia, kalau pemimpin Melayu kini masih kekal tebal dengan najis assobiah perkauman sempitnya itu.

...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails