Masihkah kita ingat. Pada 13 Ogos 2019 seorang ahli perniagaan, Koon Yew Yin dilapor menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengambil langkah untuk mengurangkan perbelanjaan perkhidmatan awam.
Pada catatan di blognya dia menulis “anggota tentera, seperti yang kita ketahui, hanya makan dan tidur sahaja. Majoriti mereka tidak pernah melepaskan tembakan melainkan menembak papan sasaran.
“Sepatutnya mereka digunakan untuk ganti pekerja asing yang diupah di ladang FELDA,” kata Yew Yin. Isu tersebut dilapor meluas media. Mengapa keceluparan pelik itu dibiarkan berlaku.
Sedangkan keganjilan seumpamanya tidak pernah kedengaran sebelum ini. Lebih-lebih lagi merendahkan martabt perwira. Tanpa pengorbanan tentera Yew Yin tidak boleh meraih laba.
Isu mempersendakan hak orang Melayu, Islam dan Raja Melayu kerap berlaku ketika itu.
Pada November 2018 beberapa menteri dan Ahli Parlimen PH menggesa tindakan disiplin dikenakan terhadap anggota polis Subang Jaya, susulan rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25 Subang Jaya,
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy dilapor berkata polis daerah Subang Jaya mengeluarkan kenyataan salah..
“Kenyataan salah dan tidak bertanggungjawab itu menimbulkan ketegangan masyarakat India kerana kelewatan serta tindakan polis yang tidak berkesan untuk mengawal insiden berkenaan,” katanya.
Peristiwa tersebut sudah lama berlalu. Ia berlaku di era 1.0 kerajaan PH. Isunya adakah isu serupa tidak berulang hari ini. Sekarang era PH 2.0 Plus Umno.
Anjing liar
(Selanjutnya sila lihat 'Orang Melayu makin terpinggir di bumi sendiri.' –HARAKAHDAILY 23/10/2024)
2. Imbas kembali: Bagaimana hak istimewa Melayu boleh tergugat -Prof Madya Dr Nazri Muslim - Ogos 11, 2018 @ 11:00am (BH)
Prof Madya Dr Nazri MuslimKONSEP persamaan yang dipelopori di bawah slogan ‘Malaysian Malaysia’ ditujukan ke arah pembasmian apa yang dikatakan diskriminasi dan layanan tidak adil hasil daripada penggunaan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
Namun orang Melayu berasa tidak senang, tergugat dan melihat slogan itu sebagai satu percubaan untuk mempersoal dan mengurangkan kedudukan mereka yang akhirnya membawa kepada pemisahan Singapura dari Malaysia pada 1965.
Yang berjalan lancar ialah proses kerakyatan melalui prinsip ‘jus soli’, manakala syarat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan kedudukan orang Melayu masih dicabar dan digugat sedangkan perkara itu telah dipersetujui bukan Melayu dan diterapkan dalam perlembagaan, iaitu undang-undang utama Malaysia.
Kritikan dan penentangan mengenai perkara ini muncul semula sewaktu Pilihan Raya Umum (PRU) 1969 di mana kedudukan Raja-Raja Melayu, Islam, bahasa dan kedudukan istimewa orang Melayu dicabar oleh bukan Melayu.
Ia mencetuskan pergaduhan kaum iaitu Peristiwa 13 Mei dan kesannya, darurat diisytihar, Parlimen digantung dua tahun serta pindaan dilakukan terhadap perlembagaan yang mengehadkan kebebasan bersuara selain penggubalan Akta Hasutan 1948.
Seterusnya, ia dibangkitkan kembali apabila Timbalan Pengerusi Majlis Perundingan Ekonomi Negara Kedua (MAPEN II) meminta kerajaan menghapuskan hak istimewa Melayu di bawah dasar penyusunan semula masyarakat jika mahu melihat mereka maju dan mampu berdikari.
Ia timbul lagi apabila Jawatankuasa Rayuan Pilihan Raya Persatuan-Persatuan Cina Malaysia (SUQUI) menuntut agar unsur tradisi itu dilenyapkan, mengundang kemarahan pertubuhan Melayu yang berpendapat hak istimewa bangsa itu dijamin perlembagaan dan tidak wajar disentuh SUQUI.
Perkara sama juga dibangkitkan bekas pemimpin GERAKAN, Tun Dr Lim Keng Yaik yang menggesa parti politik melupakan formula kontrak sosial antara kaum kerana didakwa membuatkan masyarakat Cina dan India berasa kecil hati.
Pindaan perlembagaan
(Selanjutnya sila lihat 'Bagaimana hak istimewa Melayu boleh tergugat' -Prof Madya Dr Nazri Muslim - Ogos 11, 2018 @ 11:00am Berita Harian.)
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Hak Melayu kini sedang dirombak, dirompak.. Bagaimana boleh jadi begitu?
(i). Mari kita lihat sejarah letusan perkauman 13 Mei 69.
a. 13 MEI 1969 tetap relevan untuk diingati sejarahnya walaupun jumlah korbannya bukanlah mencecah puluhan ribu mangsa seperti tragedi ‘ketupat berdarah’ di Indonesia, pergaduhan etnik di Maunday, sittwe di Mynmar, konflik Singhalese-Tamil di Sri Langka, tragedi Fiji 1987 yang membawa rampasan kuasa Mejar Rabuka dan lain-lain pergeseran kaum.
Angka korban bergantung kepada kecekapan pihak keselamatan menguruskan konflik, manakala pengajarannya daripada tragedi yang wajib diberi perhatian. Tragedi ini mempunyai kaitan secara langsung dengan keputusan pilihan raya umum 1969, lonjakan pengaruh parti cauvinis Cina serta hilang majoriti dua pertiga parti PERIKATAN di DUN Selangor. Faktor hiliran yang lain juga agak rencam menjadi motor pencetus kejadian.
b. Negara ini di 'pecah-pecah perintah' oleh penjajah British dengan dasar pengelompokan etnik sehingga terpisah melalui identiti sosio budaya. Orang Cina menetap dikawasan lombong bijih dan pekan-pekan, orang India di ladang-ladang getah, manakala orang Melayu terpuruk di kampung. Mobiliti sosial juga berbeda, kaum Cina melangkah jauh kedepan manakala kaun Melayu sebagai tuan rumah dibiarkan miskin dan kurang pendidikan.
Penjajahan Jepun juga semakin melebarkan jurang sosio budaya, intergrasi antara kaum hancur apabila Jepun membantai etnik Cina dan mengupah kempetai dan Tekikan daripada bangsa Melayu. Pemerintahan Bintang Tiga pasca penjajahan Jepun telah mengesahkan bahawa hubungan antara kaum di Tanah Melayu sangat rapuh dan nipis.
c. Peristiwa 13 Mei adalah mercu tanda kegagalan hubungan komunal negara ini. Banyak faktor mengapa terjadinya 13 Mei 1969, antara faktor yang memicu tragedi ini ialah berikutan pengumuman keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) pada 10 Mei 1969. Parti-parti pembangkang bernuansa perjuangan kaum Cina telah menang besar di kawasan-kawasan Kuala Lumpur. Saat itu kerusi-kerusi konstitusi di Kuala Lumpur berada dalam DUN Selangor.
Penyokong-penyokong pembangkang sangat teruja bahkan lupa diri seketika akibat kemenangan dalam pilihan raya. Parti pembangkang bertunjang dokongan kaum Cina telah meminta kebenaran pihak polis untuk mengadakan perarakan bagi meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor yang menyaksikan kedudukan getir parti pemerintah di Selangor.
d. Laungan provokatif menggema di langit Kuala Lumpur, bandar yang dimajukan oleh Sutan Puasa, Haji Abdullah Hukum serta peranan Yap Ah Loy kemudiaannya. Perarakan kemenangan ‘victory parade‘ Pilihan raya tersebut telah menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Ada yang sinis, terbakar perasaan, tersulut api dendam dan kemarahan mula menjalar serta membakar perasaan.
Dalam catatan beberapa sumber sejarah, perarakan yang majoriti oleh etnik bukan Melayu itu telah bergerak sehingga ke Jalan Campbell, juga Jalan Hale dan menuju ke Kampung Baru yang merupakan titik tumpuan orang Melayu di Lembah klang, kawasan Melayu yang dibangunkan pada tahun-tahun 1890an ini juga terletaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato’ Harun Idris. Beliau pemimpin karismatik dan juga mempunyai pengikut yang ramai.
e. Perarakan kemenangan sebagai pencetus provokasi besar yang membakar kemarahan kaum Melayu, sebahagian etnik Cina yang berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi di Kuala Lumpur. Jeritan, makian, sumpah seranah adalah ramuan mujarab bagi dua pihak yang semakin menipis kesabaran. Orang Melayu berkumpul di rumah Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda Abdul Aziz di Kampung Baru, Kuala Lumpur.
Dato’ Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu cuba mententeramkan keadaan agar tidak berlaku sesuatu yang buruk. Mereka yang berkumpul telah membawa senjata pedang dan parang panjang. Khabar angin menjalar dengan pantas dan semakin memburukkan keadaan. Ketika berkumpul dalam keadaan bersemangat itu, bergentayangan cerita-cerita tentang kebiadapan segelintir orang Cina tersebar dan memulakan babak-babak rusuhan.
f. Tragedi tercetus dengan Kuala Lumpur mula menjulang asap dan api kemarahan, pembunuhan dan keadaan yang panik mewabak dengan pantas. Kuala Lumpur tidak terkawal, maka perintah berkurung diadakan oleh kerajaan juga Majlis Keselamatan Negara telah ditubuhkan dibawah Tun Abdul Razak sebagai Pengarahnya. Menarik untuk dirakamkan bahawa peranan PAS dan pemimpinnya dalam mengekang perbalahan kaum 13 Mei 1969. Peranan almarhum Ustaz Hassan Shukri dalam menghalang kemaraan pejuang-pejuang Sungai Manik ke daerah konflik, disabarkan pasukan sabil orang Melayu Perak daripada menjadikan Kuala Lumpur berkubang darah.
Kelantan yang ditadbir oleh PAS menyaksikan tiada satu titik pun darah etnik Cina yang tumpah! Pemimpin PAS Kelantan berjaya meredam emosi dan sentimen orang Kelantan agar tidak terprovokasi dengan apa yang melanda Kuala Lumpur. Islam adalah agama damai dan sejahtera yang menjaga masyarakat bukan Islam. Tragedi 13 Mei yang telah mengorbankan nyawa dan memusnahkan harta benda telah memberikan banyak pengajaran kepada negara kita, namun semakin lama jarak masa maka ianya semakin dilupakan terutamanya oleh generasi muda dan pemimpin yang bertunjangkan etnosentrisme.
g. Lebih setengah abad lalu, negara ini pernah bersimbah darah, Kuala Lumpur pernah terbakar dengan noda politik komunal (perkauman) yang parah. Keharmonian dan keseimbangan politik dirubah semula dengan penubuhan Barisan Nasional yang menyaksikan penyertaan PAS dan banyak parti komponen yang lain.
Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah digubal untuk merapatkan jurang ekonomi Melayu dan bukan Melayu. Langkah-langkah pencegahan diatur untuk mengekang suara perkauman kerana negara berbilang kaum ini sangat rapuh kesepakatan kaum. Jauhi pemimpin chauvinis dan yang tidak menghormati kontrak sosial negara ini. 13 Mei akan berulang kembali jika kita tidak bercermin dengan sejarah lalu.
No comments:
Post a Comment