Sunday, October 20, 2024

Langgar Perlembagaan, DAP biaDAP? Kit Siang, keluar!

 

1. Cadangan Ong Kian Ming langgar asas perlembagaan  –UMMAH

Mohd Zai dan Ong Kian Ming

KUALA LUMPUR: “Ia adalah satu tindakan berkepentingan dan melanggar asas perlembagaan.”

Itu penegasan Pengerusi Gerakan Pembela Ummah (UMMAH), Mohd Zai Mustafa mengulas cadangan mempercepatkan persempadanan semula bahagian parlimen pilihan raya oleh bekas Ahli Parlimen DAP, Ong Kian Ming atas alasan untuk memberi peruntukan kerusi parlimen kepada rakan komponen kerajaan dengan […] (Rujuk HarakahDaily)


2. Kalau Kit Siang tak mahu hormat Perlembagaan Persekutuan keluar dari Malaysia – Rafique  (MalaysiaGazette 13 September 2024)

Ketua Penerangan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Muhammad Rafique Rashid Ali bercakap kepada media mengenai isu Tuntut Hormati Perlembagaan Negara selepas perjumpaan khas Pimpinan NGO-NGO di Anjung Melayu, Dewan DPMM, Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 13 SEPTEMBER 2024.

KUALA LUMPUR  – Veteran DAP, Tan Sri Lim Kit Siang diingatkan supaya menghormati Perlembagaan Persekutuan seperti yang sepatutnya rakyat Malaysia lakukan.

Ketua Penerangan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Muhammad Rafique Rashid Ali berkata, pangkat mahupun kedudukan tidak membenarkan sesiapa untuk menganggap perlembagaan sebagai perkara yang tidak wajib dipatuhi.

“Negara (kita) buat ketetapan negara ini berperlembagaan, (jadi) semua harus hormatinya. Tidak kira sama ada Tan Sri, tuan, encik atau ustaz.

“Kalau tidak mahu hormati perlembagaan atau ingin ajar anak-anak tidak terikat perlembagaan keluarlah daripada Malaysia, pulangkan kembali Tan Sri yang diberi penghormatan oleh negara kepada kamu tapi kamu langgar perlembagaan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media bersama Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) & Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Kenyataan bersama itu dikeluarkan susulan seruan Kit Siang supaya ‘generasi muda’ tidak akur terhadap Perlembagaan Persekutuan, memandangkan ia bersifat berubah-ubah.

Kit Siang mendakwa, adalah penting untuk undang-undang dikemas kini untuk mencipta visi baru, selaras dengan perkembangan dan perubahan global.

Beliau dilaporkan berkata demikian demikian ketika hadir pada majlis anugerah biasiswa undang-undang Karpal Singh yang pertama di Theatre Impian pada 6 September lalu.

Terdahulu, kenyataan bersama NGO Islam yang dibacakan oleh Naib Presiden ISMA (Jabatan Dakwah), Muhammad Shahier Sa’min mengecam dan kecewa terhadap Kit Siang yang mengeluarkan kenyataan tersebut. 

(Selanjutnya sila 'Kalau Kit Siang tak mahu hormat Perlembagaan Persekutuan keluar dari Malaysia – Rafique'  -MalaysiaGazette 13 September 2024)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: 'Langgar Perlembagaan, DAP biaDAP?' Wajarkah diletakkan tajuk begini? Sekurang-kurangnya sebagai peringatan kepada puak-puak yang menghina 'Melayu-Islam keturunan pribumi asal negara ini (Persekutuan Tanah Melayu). Bukan keturunan pendatang yang menagih ehsan 'kerakyatan' dari penduduk asal negara ini. 

Samakah mereka seperti bangsa bangsat Israel yang asalnya tiada negara kini cuba menjajah dan memperkosa Tanah Arab milik orang Islam? 

(i) Roketkini.com menuduh 'Bentang hudud: PAS Kelantan tikam belakang Pakatan Rakyat' Posted on 

KUALA LUMPUR, 18 MAC – Tindakan Kerajaan Negeri PAS Kelantan membentangkan Enakmen Jenayah Syariah di Dewan Undangan Negeri hari ini diibaratkan menikam belakang Pakatan Rakyat dan bertujuan memecahkan perikatan politik tersebut.

“DAP menegaskan bahawa kami membantah sekeras-kerasnya tindakan PAS Kelantan yang mengingkari keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 12 Mac 2015 dan merupakan satu tindakan provokasi untuk memecahkan Pakatan Rakyat,” kata Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke.

Penegasan berkenaan dibuat dalam satu kenyataan yang mengulas pembentangan undang-undang hudud oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob hari ini.

a. DAP konsisten dengan pendirian bahawa pelaksanaan Enakmen Jenayah Syariah atau Hudud adalah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan tidak sesuai dalam konteks masyarakat majmuk Malaysia. DAP sentiasa menegaskan bahawa pelaksanaan hudud bukan dan tidak akan menjadi agenda bersama dalam Pakatan Rakyat. DAP komited untuk menjayakan misi Pakatan Rakyat sebagai kerajaan alternatif untuk menggantikan Barisan Nasional yang korup dan boros. 

b. Pimpinan tertinggi DAP akan mengadakan mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi pada hari Isnin, 23 Mac 2015, di Kuala Lumpur untuk membincang dan memutuskan halatuju DAP bersama Pakatan Rakyat selepas “ditikam dari belakang” oleh PAS Kelantan ini. 

(ii) Siasat kenyataan ‘Tan Sri’ yang boleh dipersoalkan.

Datuk Dr. Ahmad Marzuk Shaary

Di KL, Datuk Dr. Ahmad Marzuk Shaary (PN-Pengkalan Chepa) menerima berita yang meragukan daripada sebuah portal, melibatkan kenyataan seorang Tan Sri yang boleh dipersoalkan kesetiaannya kepada negara.

Kenyataan tersebut menurutnya menyebut bahawa kepentingan China harus diutamakan oleh semua parti politik Cina global termasuk parti DAP dan juga MCA.

a. Kerajaan digesa menyiasat kebenaran berita itu dan mengambil tindakan sewajarnya jika perlu. Tindakan tegas perlu diambil bagi memastikan kedaulatan negara dihormati dan tidak ada anasir yang menghina negara dibiarkan bebas. Perkara tersebut timbul semasa membahaskan Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 2024 di Dewan Rakyat, di sini hari ini. 

b. Satu akta atau peraturan perlu diwujudkan bagi menilai perilaku individu yang dianugerahkan kewarganegaraan, dengan pengawasan selepas pemberian kewarganegaraan sebagai mekanisme pemantauan. Tempoh percubaan perlu diperkenalkan untuk memastikan pemohon memperoleh warganegara dengan niat tulus, mengelakkan penyalahgunaan untuk tujuan yang salah. 

Permohonan warganegara perlu ada kawalan dan pemantauan yang ketat untuk memastikan kewarganegaraan tidak diberikan dengan mudah atau tanpa alasan yang kukuh. Ini kerana kewarganegaraan bukan hanya sekadar status undang-undang tetapi juga melibatkan hak-hak dan tanggungjawab yang besar terhadap negara. 

Kita tidak mahu selepas 10 tahun mereka menjadi warganegara Malaysia terdapat cubaan untuk membawa ideologi luar.

Ya, itu saja untuk kali ini. As-salamu 'alaikum dan salam sejahtera!

...

2 comments:

Anonymous said...

Barua barua DAP@LeeKwanYew paling terkinja kinja persempadanan semula tu



Mano barua barua ni.. lamo tunggu kat blog blog tuh


Tak moncol moncol...



Kah kah kah



Kohadooo...?

Anonymous said...

Wow, siBodoh ni ingat org lain bodoh mcm dia ka? Keh, keh, keh.

Dia ingat org lain ni tak ada kerja lain selain dari sibuk nak tunjuk ego kononnya pandai buat komen dlm blog org kah?

SiBodoh ni tak tau apa tujuan dia hidup, nampaknya. Apa objektif dia sehari-hari ek?
Org lain ada tanggungjwb utk kehidupan sendiri & keluarga lah Bodoh.

Aku masuk komen dlm blog Hashim ni pun atas sbb aku benci PAS, kalau kau nak tau. Hashim ni pro-PAS dan aku pula pembenci PAS. Jadi dah memang ngam lah aku selalu komen apa yg Hashim ni karang utk blog dia ni.

Meh aku kasi tau engkau sedikit, PAS lah yg menyebabkan keluarga aku berpecah belah dulu, dari zaman dua imam & disebabkan PAS lah aku merantau meninggalkan Kelantan dan berjaya membentuk syarikat aku diKL ni.
Jadi aku sekarang memang anti-PAS no.1.

Yg kau pula nak tunjuk pandai buat komen Jho Low lah, Lee Kuan Yew lah, apa kena mengena dgn blog ni???
Bodoh melampau.
Kau cuma nak tunjuk pandai konon engkau lah hebat buat komen sana sini. Padahal komen tak ada sorang pun yg menghargai komen engkau tu. Tak ada erti apa pun.

Hadi sekarang bila engkau nak cari & tangkap Jho Low tu?
Kau kan kuat melolong mcm anjing nak Jho Low tu ditangkap. Engkau pegi lah tangkap sendiri.

Aku rasa engkau ni ada kerosakan otak punya budak. Pegi check hospital besok.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails