Saturday, October 19, 2024

PAS kutuk Israel. Israel serang Saudi?

 

1. PAS mengutuk Israel atas pembunuhan Yahya Sinwar

PAS strongly condemns Israel on the assasination of Yahya Sinwar

PAS President’s Media Statement

Allah says:

مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالٞ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلٗا٢٣
“Among the believers are men who have proven true to what they pledged to Allah. Some of them have fulfilled their pledge (with their lives), others are waiting (their turn). They have never changed (their commitment) in the least.” [Surah al-Ahzab: 23]

The Malaysian Islamic Party (PAS) strongly condemns the attacks initiated by Israel resulting in the martyrdom of Hamas’s political chief, Yahya Sinwar.

PAS extends its deepest condolences to the family of Yahya Sinwar. May Allah shower those who departed with His blessings.

The Muslim world, therefore, should unequivocally condemns Israel, not only for orchestrating this attack but also for its ongoing war crimes in Gaza. 

“From the river to the sea, Palestine will be free.”

ABDUL HADI AWANG
PAS President
Dated: 15 Rabi’ al-Akhirah 1446 / 18 October 2024 – HARAKAHDAILY 18/10/2024


2. Pengganas rejim Israel bakal serang Arab Saudi, Iraq. 

Mohsen Rezaei (FOTO: Ava Today)

TEHRAN: Mantan Ketua Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC), Mohsen Rezaei berkata jika tindakan jahat pengganas rejim Zionis israel tidak dihentikan, ia akan menyerang Arab Saudi dan Iraq dalam langkah seterusnya.

Berucap dalam majlis tempatan di wilayah Fars pada Jumaat, beliau juga menyatakan bahawa pihak musuh sedang berusaha untuk menyemai benih perselisihan faham di Iran. 

“Pengganas rejim Zionis adalah pengintip terbesar di dunia,” katanya, lapor MNA.

Di bahagian lain dalam ucapannya, Rezaei merujuk kepada jenayah yang dilakukan oleh pengganas rejim di Palestin dan Lubnan; dan menegaskan bahawa jika rejim penjenayah Zionis tidak dihentikan, bukan sahaja Saudi dan Iraq, malah negara-negara lain di rantau Timur Tengah juga akan diserang Zionis laknatullah tersebut.

“Pengganas rejim pembunuhan kanak-kanak dan wanita ini, dengan sokongan padu Amerika Syarikat, telah membunuh lebih 45,000 termasuk wanita, kanak-kanak dan individu yang tidak berdosa di Semenanjung Gaza,” katanya.

Merujuk kepada Operasi Janji Sejati I dan II yang dijalankan oleh Iran ke atas pengganas rejim sebagai tindakan balas terhadap jenayah perangnya, Rezaei berkata, “Operasi berkenaan kebanyakannya dijalankan untuk menunjukkan ketahanan Iran di arena antarabangsa daripada ancaman pihak musuh seperti pengganas rejim, dan bukannya mencari perang.” -Agensi/– HARAKAHDAILY 18/10/2024 


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, selagi Islam itu ditekan, ditindas, dijajah dan dizalimi, selagi itulah kebangkitan Islam akan terus melonjak, mencabar lawan, bahkan akan menumbangkan kebatilan. Apa lagi, bila datang pertolongan Allah SWT, hanya Allah saja Maha Besar, Maha Kuasa, lain semua kecil, kerdil dan tak berkuasa apa-apa.

Kucing yang jinak manja pun, kalau dipijak ekornya akan berpaling menggigit lawan. Apa lagi pada manusia yang ber'Iman'. Insya Allah!

(i) Semangat penentangan Islam akan diperkuat perangi Israel –Iran 

Yahya Sinwar (tengah) sumber inspirasi perjuangan penentangan Islam terhadap kejahatan dan kekejaman pengganas rejim Zionis Israel di rantau Timur Tengah. (FOTO: Al Arabiya)

a. Di Tehran, wakil Iran ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata pada Khamis pembunuhan Yahya Sinwar akan membawa kepada pengukuhan ‘penentangan’ Islam terhadap pengganas Israel di rantau Timur Tengah. Semangat penentangan akan diperkukuh. Yahya Sinwar akan menjadi model untuk belia dan kanak-kanak yang akan meneruskan jalannya ke arah pembebasan Palestin.

b. Selagi penjajahan dan pencerobohan pengganas rejim Zionis wujud, pejuang penentangan Islam akan bertahan, kerana (Yahya Sinwar yang mati syahid) masih hidup dan menjadi sumber inspirasi. Terdahulu, pengganas rejim Israel mengumumkan pada awal Khamis bahawa tenteranya membunuh pemimpin Hamas itu di Rafah, selatan Gaza. Sementara Hamas dalam kenyataannya pada Jumaat mengesahkan kematian Sinwar – sehari selepas pengumuman dibuat Israel.

c. Pegawai kanan Hamas, Khalil Hayya dalam kenyataannya menurut laporan Al Jazeera berkata, Allahyarham Sinwar berkorban dan syahid dalam mempertahankan Palestin sehingga saat-saat akhir hayatnya. 

Al-hamdulillah.

(ii) Susulan kematian Sinwar: Hizbullah tingkatkan serang pengganas Israel. 

Pejuang Hizbullah kini memperhebatkan serangan dalam memerangi tentera pengganas rejim Israel di Lubnan. (FOTO: Shafaq.com)

a. Di Beirut, pejuang Islam Lubnan Hizbullah pada hari Khamis berkata ia melancarkan fasa baharu dalam perangnya menentang Israel, dengan menggunakan peluru berpandu berpandu ketepatan terhadap tentera pengganas rejim Zionis itu buat kali pertama. 

b. Hizbullah mengumumkan peralihan kepada fasa baharu dan semakin meningkat dalam konfrontasi dengan pengganas rejim, yang akan dicerminkan dalam perkembangan dan peristiwa pada hari-hari mendatang ini. Pengumuman itu dibuat selepas pengganas rejim  pada Khamis berkata tenteranya  telah membunuh pemimpin Hamas, Yahya Sinwar yang merupakan sekutu Hizbullah, lapor Al Arabiya.

c. Kenyataan itu bagaimanapun tidak menyebut mengenai Sinwar. Terdahulu, pengganas Israel telah membunuh pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah dalam serangan udara Beirut pada 27 September 2024. Beratus-ratus pejuang bersedia sepenuhnya untuk menentang sebarang pencerobohan darat Israel ke perkampungan selatan Lubnan.

d. Serangan terhadap pengganas Israel telah meningkat dalam beberapa hari kebelakangan ini. Serangan roketnya terus ‘meningkat dari hari ke hari’  dengan “peluru berpandu yang berpandukan ketepatan yang digunakan buat kali pertama’.  Pengganas Israel sebelum ini telah menyerang selatan dan timur Lubnan, kawasan yang dikuasai  Hizbullah menguasai, sejak perang habis-habisan meletus pada 23 September 2024.

e. Di perkampungan sempadan Lubnan, saingan itu telah terlibat dalam pertempuran jarak dekat selepas Israel melancarkan pencerobohan darat pada bulan lepas. Namun pada  Khamis, ahli parlimen Hizbullah Hassan Fadlallah berkata bahawa tentera Israel tidak menguasai sepenuhnya mana-mana kampung di selatan Lubnan. 

Al-hamdulillah.

....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails