Tuesday, February 12, 2008

Polemik Zuhud Dalam Perjuangan...


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


BEBERAPA tahun sebelum 1990 saya selaku Ketua PAS kawasan Balik Pulau pernah menjemput Allahyarham Ustaz Amaludin Darus memberikan kuliah politik bulanan di markas PAS Pulau Betong Balik Pulau. Kuliah tertutup untuk Ahli Jawatankuasa Cawangan dan Kawasan sahaja. Kebetulan anak perempuannya sedang belajar di Maktab Rendah Sains Mara Balik Pulau waktu itu, dan beliau menziarahinya setiap bulan.

Suatu hari saya pergi menjemputnya di maktab tersebut. Anaknya bertanya beliau, “Mana kawan ayah yang nak ambil ayah itu, tak nampak keretanya pun?”

“Tu!” Tunjuk ayahnya. Waktu itu saya pakai kereta Datsun Blue Bird terbaru.

“Orang PAS pun pakai kereta mewah juga?” Dia macam terkejut. Biasanya, kawan-kawan ayahnya pejuang-pejuang PAS dulu tidak memiliki kereta mewah.

“PAS sekarang, bukan PAS peringkat awal waktu ayah dulu, nampak dhaif!” Kata beliau, juga orang asal Kedah yang mula-mula bawa masuk PAS ke Kelantan.

Apabila PAS tawan Kelantan dan Terengganu selepas pilihan raya umum 1999, dalam muktamar akhir PAS pimpinan Ustaz Fadzil Noor di PUTIK Kelantan, saya lihat sebuah kereta mewah jenis Mercedes meredah melawan arus jalan sehala dalam kawasan PUTIK itu waktu muktamar… Seorang pengawal keselamatan PAS menghalangnya, dia berdiri di tengah jalan sambil menjerit, “Aku tak peduli, walaupun kamu pemimpin top ten, kereta besar macam mustakbirin UMNO,.. tugas aku mengawal jalan. Aku tak beri lalaun. Sila berundur!”

Akhirnya, Mercedes itu terpaksa berundur walaupun tiada sahutan mohon maaf di balik cermin tingkap keretanya yang tidak dibuka. “Pergi mampus le, macam ni pemimpin PAS??” Dia merungut buang geram.

Begitulah dua fenomena telatah kepimpinan PAS dahulu dan sekarang, walaupun tidak semua begitu. Ya. Mari kita renung ayat Al-Qur’an surah At-Taubah ayat 34 & 35.

“Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya kebanyakan dari guru-guru dan pendita-pendita, mereka telah memakan harta-benda manusia dengan jalan yang batil, dan merekapun telah menghambat daripada jalan Allah. Dan orang-orang yang telah menumpuk emas dan perak, dan tidak mereka belanjakan pada jalan Allah, maka beri ingatlah mereka dengan azab yang pedih.” (Ayat 34)

(Yaitu) Pada hari yang akan dipanggang (harta-harta itu) dalam api neraka jahannam, lalu diseterikakan dengan dia kening mereka dan rusuk mereka dan pungung mereka. “Inilah apa yang telah kamu tumpuk-tumpukkan untuk diri kamu itu. Lantaran itu rasakanlah apa yang telah kamu tumpuk-tumpukkan itu.” (Ayat 35)

Menurut riwayat dari Ibnu Abbas, ketika ayat (Ayat 35) ini turun, orang Islam jadi pelik, agak canggung, cemas dan terkejut. Tak boleh kumpul harta? Bagaimana persiapan untuk waris dan anak-anak? Maka Umar bin Khattab dan sahabat bernama Thauban mengadap Rasul SAW minta penjelasan. “Ya Nabi Allah! Berat sungguh bagi kawan-kawanmu, ayat ni.”

“Sesungguhnya, tidak Allah telah wajibkan zakat kecuali supaya menjadi baiklah harta yang ada padamu. Dan Allah telah wajibkan pembahagian waris untuk harta yang akan kamu tinggalkan.” Jawab Nabi.

Umar pun takbir… kerana gembira mendengar jawapan yang jelas itu.

Kata Nabi lagi, “Engkau suka tak, aku beritahu engkau apa simpanan yang paling baik? Iaitu perempuan yang solih, bila engkau melihatnya, hati engkau pun senang. Dan bila dia disuruh, diapun menurut, dan bila dia ghaib (tiada di rumah), dia tetap memelihara (kesetiaan).”

Itulah jawapan yang menghilangkan musykil orang ramai. Rupanya boleh mengumpul harta, asalkan dari yang halal dan bayar zakat. Sistem faraidh dan warisan juga menghapuskan penumpukan harta. Sebab itu Abdullah bin Umar (Ibnu Umar) mengatakan, harta-benda yang telah dizakatkan tidaklah dinamai harta ditumpuk, walaupun banyaknya sampai menyundak langit dan bumi. “Aku tak peduli, walaupun hartaku sebesar bukit Uhud dari emas, asal telah aku zakatkan menurut mestinya.” Kata Ibnu Umar lagi.

Itu satu pandangan mengenai pengumpulan harta dalam Islam. Pandangan yang dipegang oleh Ibnu Umar, ayahnya Umar bin Khattab tadi dan sahabat-sahabat lain. Apa lagi bila pernah seorang A’rabi (Arab dusun) bertanya kepada Nabi SAW (Hadith riwayat Thalhah), “Adakah lagi kewajipanku yang lain (iaitu lain dari zakat)?”

“Tidak ada!” Jawab Nabi, “…kecuali kalau engkau suka bertathauwuk.” Iaitu sedeqah sukarela seperti wakaf, hibah dan hadiah. Dikuatkan pula dalam Surah Al-Baqarah ayat 129, bahawa kalau ada orang bertanya engkau mengenai perbelanjaan, jawablah, “selebih dari yang perlu”. Al’Afwa.

Tetapi pandangan ini amat berbeda dengan seorang lagi sahabat Nabi SAW As-Sabiqun Al-Awwaluna (termasuk angkatan pelopor Islam yang mula-mula dari Mujahirin) bernama Abu Dzaar Al-Ghifari yang terkenal, disegani dan dihormati sahabat-sahabat besar Nabi SAW. Sifat-sifat zuhudnya telah dilihat oleh Rasulullah SAW sendiri waktu hidupnya. Sebab itu Rasul pernah menasihatinya agar jangan mendekat-dekat kepada urusan pemerintahan, meminta atau menerima jawatan apa juapun dalam kenegaraan.

Diapun memang seorang yang patuh kepada kekuasaan negara. Di zaman pemerintahan Saidina Usman RA, dia tinggal di Syam (Damaskus). Gabenor di sana waktu itu ialah Mu’awiyah bin Abu Sufian. Dia terus berani kemukakan pendapatnya, walaupun timbulkan kontroversi. Mungkin kerana waktu itu rakyat Islam sudah banyak kumpulkan harta kekayaan bertumpuk-tumpuk dengan luasnya kekuasaan Islam, dan pesatnya berkembang perniagaan, ramai yang sudah kaya raya.

Pada Abu Dzaar, menumpuk-numpuk harta benda emas perak, dinar dirham dan tidak membelanjakan pada jalan Allah, adalah suatu dosa besar. Segala keperluan berlebih dari yang akan dimakan-pakai, lebih dari sebuah rumah tempat tinggal dan keperluan pelayan, semuanya wajib dikeluarkan untuk tegakkan Jalan Allah. Tidak boleh simpan yang lebih itu, kerana harta itu bukan haknya lagi tapi hak fakir miskin dan Sabilillah. Itu adalah harta-benda tumpukan, yang dilarang oleh ayat (surah At-Taubah) di atas. Pandangan begini pernah dikaitkan oleh golongan-golongan tertentu pada suatu masa, dengan nama ‘sosialisme Islam’.

Abu Dzaar pernah diajak bermuzakarah oleh Mu’awiyah sebagai Penguasa Tertinggi Wakil Khalifah di Syam. Menurut Mu’awiyah, ayat di atas hanya khas untuk Ahlul Kitab, kerana awal ayat menerangkan perangai kebanyakan tok-tok guru agama Yahudi dan pendeta Nasrani, sedangkan pegangan Abu Dzaar ialah hujung atau lanjutan ayat. Tapi bagi Abu Dzaar, ayat itu bukan sahaja untuk mereka (Yahudi dan Nasrani), tetapi untuk kita umat Islam juga!

Pernah pula Shuhaib bin Salmah, amir bawahan Mu’awiyah di Syam mengirim wang bantuan 300 dinar kepada Abu Dzaar. Tetapi ditolak, katanya, “Bukankah engkau dah tahu, tak ada orang yang lebih dari kami dalam hal girah pada Allah? Kami cuma perlu sebuah rumah tempat lindung dari panas, 3 ekor kambing untuk diambil manfaatnya dan seorang khadimah (pelayan) yang dermakan tenaganya… kerana takut akan berlebih-lebihan.” Ertinya semuanya sudah ada, buat apa terima 300 dinar itu lagi, pada hal ramai lagi orang lain yang perlukannya?

Ada lagi riwayat lain. Satu masa antara magrib dengan isyak, Mu’awiyah kirim wang ribuan dirham kepada Abu Dzaar, nak uji pendiriannya. Kali ini hadiah itu diterima. Dia cepat-cepat bahagikan kepada orang yang layak terima, hingga habis licin. Menjelang waktu sembahyang subuh utusan Mu’awiyah itu datang lagi, memberitahu telah tersalah beri wang tersebut. Dengan tegas Abu Dzaar menjelaskan semuanya telah habis diagih-agihkan kepada yang berhak, disebut siapa-siapa orangnya.

Peristiwa ini membuktikan bahawa Abu Dzaar tetap teguh pendiriannya, tidak terima langsung bantuan kerajaan kerana tiada sedikitpun wang tersebut tinggal di tangannya, dan memang dia tidak boleh dibeli pun. Sebagai negarawan ulung, mungkin Mu’awiyah mulai nampak jika pendirian ini dibiarkan berkembang terus, akan berlaku pertembungan antara golongan hartawan dengan golongan yang tidak mampu atau miskin tegar.

Maka segeralah Mu’awiyah mengirim laporan bersurat ke kerajaan pusat Khalifah Usman bin Affan di ibunegara, iaitu Madinah. Abu Dzaar pun dipanggil ke Madinah. Katanya, ketika dia sampai orang-orang di Madinah melihatnya ganjil, macam orang baru yang belum dikenal. Khalifah Usman mencadangkan supaya dia terus tinggal di luar kota Madinah (mungkin bahasa sekarang disebut buang daerah). Dipilihnya sebuah desa bernama Ribzah, terletak antara Makkah dengan Madinah, di sanalah akhirnya dia wafat.

Waktu timbul kemelut tak puas hati dengan Khalifah Usman, ada yang datang menziarahinya sanggup jadi pengikut kalau dia mahu memberontak. Namun dengan tegas dia menolak. Katanya, tatkala Rasulullah SAW masih hidup, pernah menyebutnya sebagai ‘khalil’(iaitu sahabat terlalu karib), juga pernah berwasiat padanya supaya taat-setia pada pemerintah, jangan membantah walaupun pemerintah itu seorang hamba Habsyi yang kepalanya macam anggur kering.

… Dan Rasulullah SAW pun pernah berwasiat, walaupun sedang naik kuda, lalu jatuh cambuknya, hendaklah dia sendiri turun memungutnya jangan minta tolong orang lain. Sebab itu ajakan memberontak tersebut tidak diterima. Namun dia tetap tunduk pada Khalifah dengan ridha walaupun dia dibuang daerah seperti disebutkan, dan takdir Allah rupanya yang menghantar ke tempat pembuangan itu adalah seorang hamba hitam Habsyi yang kerinting rambutnya macam anggur kering juga!

Kesimpulan…

Pertama: Terdapat 2 aliran pendapat salufush sholihin mengenai ayat di atas tentang tumpukan atau lunggukan harta. Satu, pendapat Umar dan anaknya, diikuti sahabat-sahabat teramai. Boleh kumpul harta dengan syarat sumbernya halal dan bayar zakat. Maka lahirlah orang kaya seperti Abdul Rahman bin Auf, sehingga kerajaan dan orang ramai pun dapat menikmati keberkatan hartanya.

Satu lagi, pendapat Abu Dzaar… iaitu, lebih dari perlu tak boleh simpan, kena keluarkan semua untuk jalan Allah. Abu Dzaar tak suka mempunyai harta, tidak pandai berniaga dan tidak perlu menerima hadiah.

Kedua: Walaupun terdapat 2 pendapat, tetapi dasar berfikirnya tetap satu. Iaitu taat kepada Allah, dan berjihad pada jalan Allah dengan harta-benda atau jiwa-raga. Bukan berdasarkan kepada faham kebendaan atau materialisme dengan meninggalkan kepercayaan kepada Allah SWT… dan juga menjadi bukti hidupnya roh ijtihad di kalangan sahabat-sahabat Rasulullah SAW.

Contohnya dalam kes Abu Dzaar dibuang daerah seperti kisah di atas. Mungkin Khalifah Usman juga berpendapat seperti Mu’awiyah, fahamannya boleh membawa kepada perpecahan. Tetapi beliau tidak mengISAkan (dalam konteks Malaysia) atau menzalimi kawannya yang tidak sependapat dengannya itu. Abu Dzaar juga menerima dengan patuh, kerana kerajaan itu direstui oleh Rasulullah SAW. Bukan kerajaan warisan penjajah kuffar.

Ketiga: Apa lagi bila Abu Dzaar dibenarkan memilih kehidupan di dusun sunyi tidak mengganggu hidupnya sebagai seorang yang zuhud. Bukan sahaja rakyat perlu berzuhud bahkan pemimpin-pemimpin kerajaan dan perjuangan Islam, atau parti Islam pun perlu berzuhud juga. Dikatakan Presiden Iran sekarang juga seorang yang berzuhud, begitu juga pemimpin Hamas dan lain-lain.

Di Malaysia, anda boleh lihat rumah Tok Guru Nik Aziz dan rumah Tok Guru Haji Hadi, begitu rumahnya 10 tahun dulu, dan begitu juga sekarang. Rumah mereka macam biasa, yang cepat membesar dan membangun ialah masjid di tepi rumah mereka! Begitulah sepatutnya, semua pemimpin-pemimpin tertinggi gerakan Islam, khususnya PAS di Malaysia.

Ada ke pemimipin-pemimpin tertinggi UMNO yang zuhud macam tu?? Wallahu aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 12-02-08. KL

Friday, February 08, 2008

PRU 12: Kepada Calon-calon PAS, Sila Ambil Perhatian!



Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


“PRU 12 kali ini, aku ditugaskan membuat liputan politik di Terengganu, macam dulu juga.” Kata seorang bekas pengarang Harakah, setelah saya tanya pengalamannya mengenai pilihan raya umum. Dalam keluarganya, dia seorang saja yang kuat PAS, katanya. Tetapi menjelang PRU 10 (1999), waktu dia balik ke Terengganu, rupanya hampir semua keluarganya telah menyokong PAS, cuma ibunya yang nampaknya tidak memihak mana-mana.

Ternyata lepas itu PAS berjaya menawan Terengganu. Pada tahun 2004 PRU 11, dia pulang lagi, ibunya bertanya, “PAS boleh menang lagi ke??”

“Tentu! Saya berada di sarang PAS di KL, saya tahu le.” Jawabnya yakin.

“Syytt!” Katanya ibunya. “Pelan-pelan cakap. Nanti orang syak bukan-bukan!”

“Mengapa?” Dia tanya.

Rupanya bila diselidiki, ramai dari keluarganya sudah rapat semula dengan UMNO. Walaupun mereka tak sokong UMNO terang-terang, tetapi mereka mula terima wang ehsan dari UMNO. Ramai juga orang kampung yang dapat, hingga mereka takut nak pergi dengar ceramah PAS. Takut ditarik balik wang ehsan.

“Suara-suara orang di surau sebut, pemimpin-pemimpin PAS dah mewah sekarang. Dah mula besarkan rumah. Dah mula pakai kereta mewah. Bermewah-mewah bersama keluarga dengan kereta kerajaan. Dah berubah, tak nampak zuhud lagi. Kalau ceramah dulu-dulu sebut pemimpin zuhud zaman Nabi. Sekarang sebut pemimpin-pemimpin politik Islam macam Mu’awiyah dengan penuh strategi… Mana lagi kempen cara hidup sederhana macam Ayah Cik (Tok Guru Haji Hadi) atau Tok Guru Nik Aziz?? Rakyat pun berlumba-lumba nak duit macam mereka juga. Tu sebab mereka terima wang ehsan…” Kata ibunya.

“Takkanlah bila jadi pemimpin pemerintah, masih nak nampak miskin dan tiada wang lagi? Apakah orang PAS mesti nampak dhaif, sedangkan mereka juga ada gaji??” Dia membela. Tetapi ternyata lepas itu PAS kalah, Terengganu terlepas dari PAS.

“Rupanya baru aku sedar sekarang, ibuku lebih berpenglaman lagi dariku. Soal harta ini menjadi senjata paling ampuh dalam pertarungan melalui peti undi.” Katanya kepada saya. “Kalau setakat elaun wakil rakyat, beli kereta mewah dan sebuah rumah besar sudah habis duit elaun bulanan. Dah tak cukup lagi kalau nak banyak berderma, atau ‘belanja minum’ kawan-kawan, atau buat kebajikan kepada rakyat, menyebabkan dia terpaksa dah jadi macam wakil rakyat kedekut. Apalagi kalau dia tinggal di bandar…”

Termenung saya sebentar memikirnya. Teringat saya kepada makna ayat Qur’an surah At-Taubah ayat 58 &59…

“Dan sebahagian dari mereka ada yang menyesali engkau tentang syadaqah. Iaitu, jika mereka diberi sebahagian daripadanya, mereka senang, dan jika tidak diberi sebahagian daripadanya, tiba-tiba merekapun kecewa.” (Ayat 58).

“Alangkah baik sekiranya mereka senang menerima apa yang dibahagikan kepada mereka oleh Allah dan Rasulnya, dan mereka berkata: Cukuplah bagi kami Allah! Allah akan mengurniai kami dengan anugerahNya dan RasulNya pun. Sesungguhnya kami ini kepada Allah akan menuju.” (Ayat 59)

Menurut riwayat Ibnu Mardawaihi dari Ibnu Mas’ud, ayat ini turun (Ayat 58) ketika Rasulullah SAW membagi-bagikan ghanimah (harta rampasan) Perang Hunain, kerana ada yang merungut-rungut (mengkritik Nabi) mensifatkan pemberian dan pembahagian oleh Nabi itu bukan kerana Allah dan tidak adil. Sebenarnya, ghanimah Perang Hunain dan Hawazin diberi banyak melimpah-melimpah kepada orang-orang yang baru masuk Islam di Makkah, kebanyakannya ‘thulaqak’ (iaitu orang yang sepatutnya ditawan kerana mereka kalah perang sewaktu menakluk Makkah tetapi dimaafkan nabi).

Orang yang beraqal sihat hasil dari keimanan pasti tahu di mana pemberian itu adalah pemberian politik sebagai penarik hati. Orang yang beriman sejati pasti tidak suka menerima pemberian itu banyak-banyak, kalau itulah tujuannya. Contohnya kaum Anshar (golongan penolong di Madinah), lepas menang Perang Hunain mereka mendapat nikmat kepuasan jiwa dan kemanisan iman, hingga mereka pulang ke Madinah dengan tidak membawa apa-apa ghanimah.

Mereka mendapat yang lebih mahal dari segala-galanya, iaitu Rasul pulang ke Madinah bersama-sama mereka dan akan matipun bersama-sama mereka. Itu yang mereka pilih, pilih Allah dan Rasulnya, melebihi dari harta benda dunia. Terima sajalah apa yang Rasul putuskan, yang penting berkatnya bukan jumlahnya.

Terfikir saya lagi….

Pertama: Adakah pilihan raya ini suatu medan peperangan? Pertarungan antara ideologi Islam dengan bukan Islam? Apakah hasil menang jadi wakil rakyat itu suatu ghanimah yang 20% darinya wajib diberi kepada Nabi atau dalam kaedah sekarang diberi kepada perjuangan Islam??

Kedua: Kalau dilihat hujung ayat 59 di atas, ‘Cukuplah bagi kami Allah! Allah akan mengurniai kami dengan anugerahNya dan RasulNya pun. Sesungguhnya kami ini kepada Allah akan menuju.’ Kalau kita atau wakil-wakil rakyat yang menang itu ingat, tujuan perjalanan hidup ini tidak lain hanyalah kepada Allah, apalah duduk kira sangat fasal rumah dan kereta mewah itu. Segala kepentingan harta benda telah menjadi kecil, kerana seluruh hidup tertumpah kepada tujuan sejati, iaitu Allah.

Apa yang takde di sisi Allah kelak di Akhirat? Semuanya lengkap, semuanya cukup. Puncak dari semuanya itu, ialah redha Allah, yang akan diterima di Syurga kelak. Namun perangai umum manusia, ialah keinginan harta benda. Tamak haloba kepada harta benda itu memang tidak ada batasnya. Kalau sekiranya tidak ada didikan akhlak Islam yang mendalam tentu tak dapat disekat tamak haloba itu. Tambah jadi kaya, bertambahlah tamak haloba mengejar harta itu.

Orang yang lemah imannya tidak akan merasa puas dengan yang telah ada. Sebab itu biasanya yang merungut mengkritik Nabi dalam sebab turun ayat di atas adalah bukan orang yang sangat miskin.

“Jadi, tok wakil macam mana yang mu nak?” Saya tanya dia.

“Rakyat miskin tidak mahu tok wakilnya baru menang sikit dah berubah tinggalkan akhlak Islam, sudah cepat nak ikut tok-tok wakil UMNO yang bermewah-mewah tak kira halal haram tu! Kalau boleh kita nak orang yang jadi tok wakil dulunya kaya dan bermewah-mewah pun, bila jadi tok wakil boleh berubah ikut akhlak Islam gaya sederhana macam Tok Guru Nik Aziz. Di Indonesia ada sebuah parti Islam yang wakil rakyatnya hanya naik motosikal vespa saja ke parlimen. Dulu aku dengar wakil-wakil rakyat di Sudan pun naik bas awan saja. Takde apa-apa masalah pun!!”

Itu satu peringatan kepada calon-calon PAS dalam PRU 12 ini, harap ambil perhatian. Apalagi bakal wakil-wakil rakyat Terengganu… Dah terantuk pun tak tengadah lagi???

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
07-02-08. KL

Sejarah PRU 1 Malaya (1955) Siri 5: Manifesto Parti Perikatan.



Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:




SEBAGAI memperlengkapkan tulisan ini saya masukkan juga ‘Manifesto Pilihanraya Federal Perikatan UMNO-MCA-MIC, di mana sebelumnya dipaparkan manifesto PAS. Kalau kita lihat dalam Al-Quran terdapat kisah-kisah perjaungan Nabi Musa AS, maka ditonjol juga perjuangan Firaun. Disebut juga perjuangan Nabi Muhammad SAW, ditonjol juga perjuangan kafir Quraisy… dan seterusnya.

Parti Perikatan: UMNO-MCA-MIC

1. Pentadbiran.

Berusaha mengisi sebahagian besar jawatan-jawatan tinggi dalam pentadbiran dengan anak negeri ini dalam masa tempoh perkhidmatan yang pertama.
Tidak membenarkan lagi pengambilan pegawai-pegawai berdagang dengan tidak setahu dan seizin Majlis Mesyuarat Kerja Federal.
Memberi kemudahan kepada pegawai-pegawai anak negeri berlatih untuk dinaikkan ke pangkat-pangkat yang lebih tinggi.
Memberi lebih banyak scholarship-scholarship lagi kepada pegawai-pegawai anak negeri dan kepada penuntut-penuntut yang baru lepas sekolah, dan melindungi hak-hak pegawai yang telah bersara.

2. Tanam-tanaman.

Menanam bahan-bahan makanan cukup untuk keperluan penduduk-penduduk negeri ini.
Memperbaiki cara jual beli, jalanraya-jalanraya dan pengangkutan untuk kepentingan petani-petani.
Membanyakkan jenis tanaman-tanaman, istimewa mengkaji bagaimana tembakau dan tebu boleh ditanam dengan cara besar-besaran.
Memberi pinjaman wang kepada pekebun-pekebun kecil bagi menggalakkan mereka menanam koko, kopi, teh, kelapa dan kelapa sawit.
Memberi bantuan kepada petani-petani seluruhnya menerusi bank tanah dan lain-lain alat pekerjaan.
Menjamin bank petani-petani itu atas tanahnya dengan mengubah cara memberi tanah-tanah kepada pekebun-pekebun kecil untuk menanam pokok-pokok getah baharu.
Menjamin pekebun-pekebun sayur hak dan tanahnya dengan mengubah cara memberi tanah kepada mereka dan cara mengeluarkan lesen sementara kepada cara geran pajak.
Memperbaiki perusahaan kelapa dengan memberi pekebun-pekebun kecil kelapa jenis yang lebih baik dan rancangan taliair yang lebih memuaskan hati.
Meneruskan dasar mencegah tanah dari lari dan menambahkan kesuburan tanah seperti memulihkan semula kawasan-kawasan kebun-kebun kelapa yang ditinggalkan oleh tuan-tuannya, dan memperhebatkan penyelidikan tentang tanam-tanaman, dan mendesak kerajaan-kerajaan negeri melaksanakan hasil-hasil penyelidikan itu, istimewa untuk faedah-faedah pekebun kecil.

3. Kewangan dan Ekonomi.

Berusaha supaya kewangan negeri berasaskan atas dasar ekonomi yang tegap dan anggaran belanjawan yang berimbangan.
Mengurangkan perbelanjaan dan menambahkan khazanah negeri.
Mengenakan cukai yang adil dan samarata pembahagiannya.
Memeriksa semula bayaran-bayaran cukai atas barang-barang masuk dan keluar.
Menarik modal luar negeri masuk ke dalam negeri ini.
Mendapatkan pinjaman wang dari rakyat negeri ini untuk meluaskan rancangan-rancangan kebajikan am.
Mendirikan sebuah bank pusat.
Mendirikan sebuah bank tanah.
Membanyakkan jenis-jenis tanaman-tanaman dengan bantuan bank tanah.
Menggalakkan pekebun-pekebun getah menanam semula dan menanam baharu kebun-kebun getah mereka dengan benih yang mengeluarkan hasil yang banyak.
Mengadakan satu dasar yang sama dalam semua negeri-negeri dalam Persekutuan berkenaan cara menguntukkan tanah-tanah bagi dilombong, menggalakkan penanaman modal dan mencari tanah-tanah bijih untuk dilombong dan memperbaiki cara-cara melombong.
Menambah kawasan tanah-tanah sawah yang cukup rancangan taliairnya dan bajanya serta menjamin penanam-penanam padi pendapatan yang adil atas jerih payahnya.
Meminda undang-undang cukai pendapatan bagi menggalakkan perusahaan-perusahaan baru ditubuhkan.
Berikhtiar memberi kuasa elektrik yang cukup bagi kegunaan perusahaan-perusahaan dan petani-petani seluruhnya.
Mengadakan pengangkutan jalan-jalan raya, keretapi dan udara yang murah, cekap dan tahan.
Berikhtiar memberi kerja-kerja kepada buruh seluruhnya, memberi kemudahan-kemudahan kepada buruh berlatih bagi menyesuaikan diri mereka dengan kerja yang mereka buat. Menukar kerja-kerja buruh kepada kerja-kerja yang lain pada waktu meleset untuk membantu penderitaan yang mereka alami dan…
Mengambil langkah bagi membantu orang-orang Melayu memperbaik kedudukannya dalam lapangan ekonomi.

4. Pelajaran.

Memberi perhatian yang istimewa kepada soal-soal pelajaran.
Mengubah corak pelajaran dengan memberikan corak Malaya.
Menambah bilangan orang yang tahu membaca dan menulis.
Menambah kemudahan-kemudahan pelajaran termasuk mendirikan bangunan-bangunan sekolah yang murah harganya dan memberi pelajaran pada sebelah pagi dan petang.
Menambah bilangan sekolah-sekolah menengah moden dan sekolah-sekolah latihan.
Memberi bantuan wang kepada sekolah-sekolah agama Islam.
Meluaskan perkembangan sekolah-sekolah anak negeri. Menghormati perkembangan sekolah-sekolah, bahasa-bahasa dan kebudayaan tiap-tiap bangsa yang tinggal dalam negeri ini.
Mengkaji semula undang-undang pelajaran tahun1952 dan kertas putih tentang pelajaran Majlis Mesyuarat Undangan Federal November 67 tahun 1954.
Mengkaji semula undang-undang melesen dan mendaftar syarikat-syarikat perniagaan dan perusahaan yang dijalankan kuatkuasanya bagi mendapatkan wang untuk pelajaran.
Melatih guru-guru dalam negeri ini.
Memberi pelajaran permulaan dengan percuma dengan secepat mungkin.
Menubuhkan sebuah jenis sekolah kebangsaan yang dapat diterima oleh rakyat ini, yang dapat menggalakkan perkembangan kebudayaan, ekonomi, sosial dan politik rakyat negeri ini ke arah mencipta suatu bangsa yang memakai bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Menggalakkan geraka-gerakan di sekolah-sekolah seperti gerakan-gerakan pengakap lelaki dan perempuan dan pasukan-pasukan kedet.
Menggalakkan perkembangan sekolah-sekolah private dan rakyat.
Mendesak supaya diadakan lebih banyak kuliah-kuliah pengajian di Universiti of Malaya di Persekutuan.
Menggalakkan perkembangan-perkembangan universiti-universiti dalam negeri ini, dan memberi layanan yang sama kepada seluruh sekolah-sekolah bantuan kerajaan berdasarkan dengan keadaan kewangan Persekutuan.

5. Darurat.

Berusaha menamatkan darurat dengan seberapa segera dengan menawarkan kepada pengganas-pengganas komunis pengampunan beramai-ramai dan kalau tindakan itu tidak berjaya, akan mengumpulkan segenap tenaga dan meminta bantuan dari luar negeri bagi memperhebat perang melawan pengganas-pengganas.
Meminta Britian dan Amerika Syarikat bantuan wang yang lebih besar untuk perang melawan pengganas-pengganas, dan…
Mengkaji semula undang-undang darurat bagi memansuhkan fasal-fasal yang didapati berlawanan dengan kepentingan rakyat negeri ini.

6. Perikanan.

Mengadakan penyiasatan yang segera tentang kehidupan nelayan-nelayan dengan maksud menambah pendapatan mereka.
Berusaha membantu dalam menambah penangkapan ikan dengan cara yang lebih baik.
Memberi kemudahan-kemudahan menyimpan ikan-ikan dan pengangkutan bagi perusahaan ikan.
Memperbaiki cara jual beli dengan mendirikan lembaga-lembaga jual beli atau syarikat-syarikat kerjasama, dan…
Membantu mencarikan nelayan-nelayan pekerjaan dalam musim gelora.

7. Perumahan.

Menggalakkan pembangunan-pembangunan rumah-rumah yang murah untuk dijual atau disewakan kepada orang-orang yang berpedapatan rendah dengan syarat-syarat yang senang supaya membersihkan kawasan-kawasan sesak, dan…
Menggalakkan syarikat-syarikat perumahan bukan kerajaan mendirikan rumah-rumah.

8. Jabatan Perkhidmatan Penerangan.

Menggalakkan Jabatan Perkhidmatan Penerangan termasuk bahagian akhbar, penyiaran radio dan filem unit.
Menjadikan jabatan itu sebuah jabatan yang dikendalikan oleh kerajaan Persekutuan dan mengisi semua jawatan-jawatan yang tinggi dengan rakyat negeri ini.
Menjadikan radio Malaya sebuah lembaga seperti BBC di Britian.
Berusaha supaya filem unit dijadikan atas dasar perniagaan supaya ia tidak lagi bergantung kepada kerajaan atas perbelanjaannya.
Mengadakan suatu jabatan penerangan yang cekap di rumah Malaya, London, dan jabatan itu diketuai oleh seorang rakyat negeri ini.
Memberi nasihat dan pimpinan kepada rakyat menerusi bahagian perhubungan raya, dan…
Membuat penerangan-penerangan bagi menarik pelawat-pelawat mengunjungi negeri ini.

9. Buruh.

Menjamin buruh mendapat layanan yang adil.
Mengadakan kerja-kerja bagi semua buruh.
Memberi kemudahan-kemudahan berlatih kepada semua buruh, bagi membolehkan mereka memperbaiki tarafnya.
Menukar kerja buruh kepada kerja-kerja yang lain dalam masa meleset.
Mengkaji semua undang-undang provident fund buruh dengan maksud membolehkan mereka dapat mengambil wang simpanan mereka dengan segera kalau mereka perlu wang sangat-sangat.
Menggalakkan perkembangan-perkembangan kesatuan-kesatuan buruh yang sihat dan kuat bagi membolehkan mereka melindung kepentingan-kepentingan, dan…
Menggalakkan kedai-kedai syarikat kerjasama di kebun-kebun getah dan lain-lain kawasan, kalau dikehendaki diluaskan.

10. Tanah.

Mengadakan penyiasatan tanah di seluruh Persekutuan.
Membantu petani-petani mendapat tanah bagi bercucuk tanam.
Membantu petani-petani menerusi bank tanah dan lain-lain alat kerajaan.
Mengubah cara memberi tanah dari cara lesen sementara kepada cara geran pajak.
Meluaskan tanah simpanan Melayu kalau didapati tanah-tanah simpanan mereka tidak cukup atau tidak sesuai untuk bercucuk tanam.
Mendesak kerajaan-kerajaan negeri menguntukkan tanah-tanah simpanan itu bagi membolehkan orang-orang Melayu membuka kampong-kampung baru yang moden.
Memajukan tanah-tanah orang Melayu yang belum dibuka itu.
Mengkaji semula bayaran cukai tanah.
Menggalakkan petani-petani menambah jenis tanaman-tanaman dengan menurunkan bayaran cukai tanah kalau perlu dan mengadakan rancangan-rancangan memberi tanah kepada orang-orang yang tidak mempunyai tanah dan mengadakan mata pencarian bagi rakyat dengan bertani dalam masa meleset.

11. Pemerintahan Tempatan.

Menubuhkan majlis-majlis mesyuarat bandaran di bandar-bandar yang sekarang tidak mempunyai majlis-majlis mesyuarat bandaran dan yang difikirkan patut mempunyai majlis-majlis mesyuarat itu.
Mempercepatkan perlaksanaan undang-undang memberi hak kuasa kewangan kepada pemerintahan-pemerintahan tempatan.
Mendirkan majlis-majlis mesyuarat kampong yang semua ahli-ahlinya termasuk pengerusi-pengerusinya dipilih oleh orang ramai.
Mendirikan di tiap-tiap jajahan dua buah majlis mesyuarat, pertama Majlis Mesyuarat Bandaran dan kedua Majlis Mesyuarat Kawasan Luar Bandar.

12. Perubatan dan Kesihatan.

Menjalankan rancangan meluaskan dan memperbaiki perkhidmatan-perkhidmatan perubatan dan kesihatan secepat mungkin.
Menambah perkhidmatan-perkhidmatan perubatan dan kesihatan di kawasan-kawasan luar bandar.
Menambah bilangan hospital-hospital dan memperbaiki kemudahan-kemudahan di dalamnya.
Menjalankan gerakan secara besar-besaran terhadap penyakit batuk kering, untut, puru dan kekurangan zat makanan.
Mengadakan dari semasa ke semasa kursus latihan semula untuk doktor-doktor istimewa, doktor-doktor saudagar, jururawat, hospital assistan dan bidan-bidan.
Menggalakkan kerjasama yang rapat di antara doktor-doktor saudagar dan kakitangan-kakitangan hospital.
Menggalakkan doktor-doktor saudagar mendirikan kelinik.
Merancang rawatan-rawatan, pakar-pakar perubatan dan kesihatan bagi memberi nasihat tentang kesihatan kepada negeri ini.
Berusaha menambah bilangan doktor-doktor tempatan berlatih keluar negeri dalam ilmu kedoktoran yang tinggi.
Mengadakan hubungan yang rapat dengan pertubuhan kesihatan dunia bangsa-bangsa bersatu untuk mendapatkan bantuan dan nasihat.

13. Politik.

Mengekalkan dan memelihara kedudukan Raja-raja Melayu sebagai ketua-ketua yang berpelembagaan dalam negeri mereka masing-masing.
Mendesak supaya sebuah suruhanjaya istimewa yang bebas dilantik bagi menyiasat perubahan-perubahan perlembagaan dengan tidak mengusik kedudukan Raja-raja Melayu dan kepentingan-kepentingan orang Melayu yang istimewa.
Mengesyorkan supaya suruhanjaya ini mengkaji soal kerakyatan dalam negeri ini dengan maksud supaya soal ini dapat diselesaikan dengan memuaskan hati.
Memeriksa semua soal kemasukan orang-orang dagang dengan maksud kepentingan-kepentingan orang Melayu dan rakyat negeri ini yang bukan Melayu dapat dipelihara.
Menjadikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dalam ertikata yang sebenarnya dalam tempoh 10 tahun, dan mendirikan Majlis Bahasa Melayu.
Memberi pengakuan bahawa rakyat negeri dan orang-orang yang bukan Melayu boleh memelihara bahasa-bahasa dan kebudayaannya.
Mentadbir dua buah dewan undangan. Pertamanya Dewan Orangramai yang semua ahlinya dipilih dan kedua Dewan Pertuanan. Berusahasa supaya Dewan Orangramai yang semua ahli yang dipilih itu didirikan dalam masa tempoh perkhidmatan yang pertama yang melindungi seberapa yang dapat hak-hak dan kepentingan-kepentingan kaum-kaum yang kecil bilangannya.

14. Perkhidmatan Kebajikan Masyarakat.

Memeriksa semua perkhidmatan kebajikan masyarakat yang ada sekarang ini dengan maksud memperbaiki dan meluaskan lagi sesuai dengan keadaan kewangan negeri ini dan keperluan rakyat seluruhnya.
Menggalakkan pemuda-pemuda mengambil kecenderungan yang bersungguh-sungguh dalam gerakan yang mendatangkan faedah bagi mereka dan negeri ini.
Menyokong pertubuhan-pertubuhan sukarela yang menyumbangkan pekerjaan-pekerjaan kebajikan untuk rakyat dan mengadakan sebuah pertubuhan pusat bagi menasihatkan kerajaan atas soal-soal sosial.
Menyusun semula dan memperbaharui alat-alat pentadbiran Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Mengisi jawatan-jawatan yang tinggi dalam Jabatan Kebajikan Masyarakat dengan rakyat negara ini.
Memberi galakan supaya rakyat cenderung dalam suasana kemajuan masyarakat.
Mencegah jemaah-jemaah haji dari kena tipu dengan mengadakan kapal-kapal.
Mendirikan sebuah pejabat.
Memberi kemudahan-kemudahan kebajikan, kesihatan di Judah dan di Mekah serta di kapal-kapal, mendirikan hotel-hotel dan kantin-kantin di Judah dan di Mekah.
Melantik sebuah suruhanjaya bagi mengkaji soal-soal yang berhubung dengan jemaah haji.

15. Merancang bandar dan kawasan luar bandar.

Mengambil langkah dalam mengadakan perancangan bandar-bandar dan kawasan-kawasan luar bandar meliputi seluruh Persekutuan, dan mengadakan satu dewan perancang pusat bagi menyatukan kerja-kerja merancang yang dijalankan oleh pemerintahan tempatan dan mengadakan suatu rancangan kemajuan yang satu bagi seluruh negeri ini.

(Sumber: Warta Negara 16.7.1955)

Cukup. Wallahu ‘aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 06-02-08. KL

Thursday, February 07, 2008

Sejarah PRU 1 Malaya (1955) Siri 4: Manifesto PAS.


Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:



PAS dengan usahasama National Convention mencadangkan supaya diadakan pilihan raya pada tahun 1954, dan cadangan National Conference pada tahun 1956, menyebabkan akhirnya pihak British bersetuju mengadakannya pada 27 Julai 1955 iaitu satu tarikh di antara keduanya. Maka, pada 23 Januari 1955 PAS telah membentuk satu Jawatankuasa Khas Pilihanraya.

Pengerusinya adalah Dr Haji Abbas (Yang Dipertua Agung waktu itu) sendiri, setiausaha Abdul Hamid Sharif, dan Cikgu Ahmad Awang, Abdullah Akin, Haji Zabidi Ali, Tuan Guru Haji Othman Yunus, Ustaz Abdul Wahab Nor, Ustaz Hassan Adli dan Haji Mansor JP sebagai ahli jawatan kuasa bagi mengendalikan gerak kerja PAS dalam pilihan raya itu. Maka lahirlah manifesto pertama PAS. menggunakan simbol ‘tangan terbuka’ iaitu lima jari yang mewakili lima rukun Islam.

Bertajuk ‘Manifesto Persatuan Islam Se-Malaya’.

Siasah (Politik).

1. Menyemak dan menyusun semula perjanjian Persekutuan Tanah Melayu bagi disesuaikan dengan hasrat rakyat.
2. Berusaha supaya sekalian ahli-ahli Majlis Mesyuarat, samada Majlis Mesyuarat Persekutuan, Negeri, Jajahan Selat dan Bandaran hendaklah semua sekali dipilih oleh rakyat.
3. Mengakui kedaulatan Duli-duli Yang Maha Mulia sebagai Raja-raja yang berpelembagaan.
4. Berusaha menghapuskan dasar pintu terbuka, yakni menahan kemasukan orang dagang ke Tanah Melayu yang merbahayakan kedudukan anak negeri.
5. Menjamin kebebasan beragama dan hak asasi manusia.
6. Berusaha dengan sungguh-sungguh supaya bahasa Melayu diamalkan benar-benar sebagai bahasa rasmi kerajaan dan kebangsaan.
7. Berusaha supaya tiap-tiap orang hanya mempunyai satu taraf kerakyatan sahaja.
8. Berusaha dan berikhtiar dengan bersungguh-sungguh bagi menjapai kemerdekaan Malaya dengan secepat mungkin.
9. Berikhtiar bersungguh-sungguh supaya peraturan-peraturan Islam dapat dijalankan dalam masyarakat dan urusan pemerintahan dari satu masa ke satu masa hingga terlaksananya cita-cita Islam.

Ikhtisad (Ekonomi).

1. Berikhtiar dengan bersungguh supaya dapat didirikan usaha-usaha untuk kemajukan pertanian, perusahaan, perniagaan dan pelayaran.
2. Menghapuskan perniagaan yang berupa pembolotan ekonomi (monopoli).
3. Berikhtiar supaya negara tidak berharap semata-mata kepada luar negeri untuk kehidupan rakyatnya.
4. Berikhtiar mengadakan rancangan dan usaha yang tegas membantu perkembangan ekonomi orang-orang Melayu.
5. Berikhtiar supaya penanaman modal luar dapat dihadkan.
6. Berikhtiar mengecilkan perbelanjaan negara dengan seberapa kecil yang boleh, dengan memotong segala perbelanjaan-perbelanjaan yang tidak mustahak.
7. Berikhtiar mengadakan peraturan-peraturan untuk melindungi hak-hak tani, nelayan, buruh, perniagaan, perusahaan dan sebagainya.

Ketenteraan.

1. Berusaha supaya diadakan satu askar kebangsaan sahaja untuk menjamin keselamatan negara.
2. Berusaha supaya askar-askar luar dikurangkan dengan seberapa banyak yang boleh dan tempatnya diganti dengan askar-askar kebangsaan sahaja.
3. Berikhtiar dengan sehabis tenaga supaya darurat dapat ditamatkan dan undang-undang darurat dimansuhkan.
4. Berusaha supaya diadakan perkhidmatan negara (Nasional Servise) untuk menjamin keselamatan negara.
5. Menggalakkan supaya rakyat suka mengambil bahagian dalam pertahanan negerinya (civil defence).

Pelajaran dan Pendidikan.

1. Mengambil langkah supaya tiap-tiap kanak mendapat pelajaran percuma yang bersesuai dengan kemajuan.
2. Pelajaran Agama Islam hendaklah diberikan kepada kanak-kanak yang beragama Islam.
3. Berikhtiar supaya pemerintah dapat mengadakan sekolah-sekolah dewasa dengan seberapa segera terutama pada bahagian pertukangan dan ekonomi.
4. Berikhtiar dan berusaha supaya sekolah-sekolah Melayu yang ada sekarang ini menjadi pokok bagi sekolah negara dengan memperluas dan mempertinggikan tingkatan darjah dan pelajarannya sesuai dengan dasar pelajaran.

(Sumber: Faridah binti Ali, Sejarah Awal Perkembangan Parti Islam Se Malaya (PAS) di Kelantan 1953-1959, Latihan Ilmiah Sarjana Muda, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1979.)

Selanjutnya akan diperlihatkan pula Manifesto Pilihanraya Federal Perikatan UMNO – MCA –MIC. Insya Allah.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 06-02-08. KL

Tuesday, February 05, 2008

Sejarah PRU I Malaya (1955) Siri 3: Polemik Fatwa, Jangan Undi Kafir Di Pulau Pinang...



Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

DALAM PRU I 1955 di Pulau Pinang, timbul isu menarik, khususnya di Seberang Perai, termasuk tempat PAS bertanding (Seberang Perai Selatan) mengenai fatwa dikeluarkan oleh beberapa pemimpin agama. Fatwa yang dikeluarkan bersama oleh Haji Abdullah Fahim iaitu Mufti Pulau Pinang dan Seberang Perai, Haji Mohd Salleh Masri, Ahli Majlis Penasihat Islam Pulau Pinang dan Seberang Perai dan Abdul Halim Al-Hadi, Guru Besar Daerattul Maarif Al Wattaniah, Kepala Batas Seberang Perai (Warta Negara 27.7.1955).

Mereka dikatakan disuruh oleh golongan tertentu dengan tujuan menyokongnya, bagi menguatkan perjuangan UMNO menuntut kemerdekaan (Utusan Melayu 25.7.1955 & Warta Negara 26.7.1955). Warta Negara 26.7.1955 menerbitkan sepenuhnya, antaranya menyebutkan:

‘…tiap-tiap pengundi yang beragama Islam lelaki dan perempuan yang mempunyai hak undi menurut undang-undang Pilihan Raya Persekutuan yang telah disahkan, wajib menjalankan hak undinya dengan turun ke tempat mengundi dan membuang undinya pada hari dan waktu yang telah ditetapkan, wajib hanya memilih calon yang terdiri dari orang Islam sahaja, sesiapa juga di antara orang Islam yang memberi hak undinya kepada orang yang bukan Islam adalah dianggap bahawa orang itu telah melakukan satu perkara yang berlawanan dengan kehendak ayat-ayat Allah…’

(Saya petik fatwa ini dari buku ‘Politik Melayu Pulau Pinang 1945-1957’, oleh Md Salleh bin Md Gaus, terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka 1984. Di nota kaki fatwa ini dituliskan,‘Mengenai Fatwa Pilihanraya selanjutnya, lihat lampiran L.’ Tetapi bila saya cari di lampiran L, saya nak lihat ayat-ayat Al-Qur’an selanjutnya, tak ada. Samada kesalahan itu disengajakan atau tidak, wallahu ‘aklam.)

Maka meloncatlah kata-kata setuju dari Ustaz Ahmad Awang, Timbalan Yang Dipertua PAS yang menyebutkan, ‘…bahawa fatwa itu dikeluarkan oleh orang-orang yang tidak menyebelahi mana-mana parti… (Lihat Warta Negara 26.7.1955).

Memang betul pun. Tetapi jelas fatwa tersebut tidak menguntungkan UMNO yang meletakkan calon MCA (bangsa Cina) di kawasan majoriti Melayu (pengundi bukan Melayu tak sampai 50% dari pengundi Melayu) untuk menentang calon Islam dari PAS dalam PRU I (1955) tersebut. Maka pemimpin-pemimpin UMNO Seberang Perai terpaksa cuba meyakinkan pengundi-pengundi Melayu-Islam bahawa fatwa tersebut salah. Mereka meletakkan tanggung jawab itu pada pemimpin-pemimpin PAS, yang mereka sifatkan sebagai penipu, pencuri dan buat dakyah palsu untuk kelirukan pengundi-pengundi UMNO di kampong-kampung (Lihat Utusan Melayu 25.7.1955).

Mereka menuduh PAS sebagai dalangnya. Mengapa? Kerana ada yang lebih menarik lagi… Lepas itu keluar pula fatwa penafian, juga dari Abdullah Fahim sendiri. Berbunyi:

‘…adalah memilih calon yang terdiri dari orang kafir yang terikat dengan UMNO itu tidaklah menjadi haram, bahkan itulah jalan yang dikehendaki masa dan siasah kerana mencapai kemerdekaan Tanah Melayu.’ (Warta Negara 25.7.1955)

Lagi, lebih menarik bila dinyatakan sekali bagaimana beliau sampai (boleh tersilap) mengeluarkan fatwa asal itu. Katanya…

‘Surat itu (fatwa asal yang ditandatangani oleh 3 tokoh agama), dibacakan kepada saya kerana katanya hendak menyokong dan menguatkan perjuangan menuntut kemerdekaan dan sebab itulah mereka datang meminta sokongan saya. Oleh kerana saya percaya di atas bacaannya (seolah-olah beliau tidak membacanya, main percaya saja), maka saya pun menurun tandatangan.’ (Lihat Utusan Melayu 25.7.1955).

Penafian itu tidak disetujui oleh 2 lagi penandatangan fatwa asal iaitu Mohd Salleh Masri dan Abdul Halim Al-Hadi. Mereka menekankan, di mana ayat-ayat dalam fatwa itu cukup terang dan jelas tiada berhajat kepada takwil lagi. (Warta Negara 25.7.1955). Mereka mensifatkan penafian itu terpaksa oleh ‘sesuatu sebab tertentu’. Ada yang menyebutkan penafian itu dibuat oleh orang lain bukan dari Abdullah Fahim, orang yang mahu menjaga kepentingan UMNO.

Menurut keterangan Sheikh Ali Baldram, ada pendapat yang mengatakan, surat penafian itu dibuat oleh Ahmad bin Haji Abdullah, iaitu anak Abdullah Fahim sendiri, atas nama ayahnya. Tujuannya ialah untuk meletakkan tanggungjawab itu ke atas PAS dengan menjaga politik UMNO sendiri.

Kesimpulan:

Pertama: Kesan dari penafian itu, boleh membantu memulihkan pengaruh UMNO, dan cuba meletakkan keburukannya kepada PAS. Kerana dikatakan Abdullah Fahim sendiri mendakwa orang yang datang menemuinya itu adalah bukan orang UMNO.

Kedua: Melihat kepada surat penafian itu tanpa merojok kepada mana-mana ayat Qu’ran walaupun beliau seorang Mufti yang berwibawa, maka surat itu dibuat bukan dari jabatan atau jawatannya sebagai Mufti, ataupun dibuat secara tergesa-gesa atau seperti yang disebutkan, ‘terpaksa oleh sesuatu sebab tertentu’.

Ketiga: Pada saya, biasa la tu… Memang dalam negara sekular di bawah penjajah, kuasa politik lebih berkuasa dari kuasa agama. Kerana UMNO atau Perikatan adalah parti ‘anak didik’ penjajah, maka penjajah pasti cuba menentukan kemenangannya dengan memperalatkan jawatan atau jabatan agama. Bahkan pemimpin-pemimpin warisan penjajah yang memerintah negara ini pun, otaknya masih berselepet dan berselaput macam penjajah… kadang-kadang berlagak lebih dari tuan penjajahnya itu!

Insya Allah bersambung mengenai manifesto PAS dan Perikatan pula…

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 05-02-08. KL

Monday, February 04, 2008

Sejarah PRU 1 Malaya (1955) Siri 2: PAS Menang 1 Parlimen 1 DUN...


Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


DALAM PRU I yang diadakan pada 27 Julai 1955, PAS juga cuba merebut 2 kerusi parlimen di Selangor tetapi gagal juga. Di kerusi Selangor Tengah terjadi pertandingan 3 penjuru, iaitu Ustaz Zulkifli Muhammad dari PAS, Hasan Cek Lenggeng dari Parti Negara dan Lee Eng Teh dari Perikatan. Calon PAS dikatakan berpotensi baik. Akhbar tempatan ‘Majlis’ pada 17 Jun 1955, sepuluh hari sebelum mengundi menyebutkan:

“Dengan kemunculan Zulkifli Muhammad seorang muda yang bijak bercakap, dan besar pengaruhnya dalam agama, dan memandang bahawa semua orang-orang Melayu beragama Islam sedang ia masuk di dalam soal itu, kemungkinan pihak Perikatan menag di kawasan itu adalah tipis.”

Tetapi ternyata keputusannya cuma dapat meraih undi sebanyak 1,311 sahaja, berbanding calon Perikatan sebanyak 5,652 dan calon Parti Negara cuma dapat 839 undi sahaja. Ramai orang Melayu Islam mengundi parti Perikatan, di mana calonnya adalah berbangsa Cina dari MCA. Begitu juga di Pulau Pinang, 4 kerusi dipertandingkan iaitu di George Town, Pulau Pinang, Seberang Perai Utara dan Seberang Perai Selatan dalam pilihan raya Persekutuan itu. PAS cuma bertanding satu kerusi sahaja. Itupun, satu lawan satu di kawasan yang jumlah pengundi Melayu ramai.

Dari jumlah pengundi 23,238, pengundi Melayu berjumlah 15,576, Cina 5,027, India 2, 585 dan lain-lain bangsa berjumlah 50 orang. Jumlah pengundi bukan Melayu tidak sampai ½ dari pengundi Melayu. Walaupun begitu calon PAS Haji Zabidi bin Haji Ali kalah di tangan parti Perikatan melalui calon MCAnya berbangsa Cina, Tay Hooi Soo dengan kelebihan undi 12,172, di mana PAS peroleh 3,525 berbanding Perikatan beroleh 15,697. (Sila lihat akhbar Warta Negara 12.6.1055)

Mengapa jadi begitu? Mengikut keterangan Haji Zabidi sendiri, memang awalnya beliau yakin menang, memandangkan pengundinya ramai Melayu. Tapi, last minit baru dia nampak kemenangan di pihak lawan. Antara sebab-sebabnya menurut beliau…

‘…pihak Perikatan sendiri yang berjaya mengadakan satu jentera pilihan raya yang lebih berkesan. Ranting-ranting UMNO boleh dikatakan telah ditubuhkan dan bergerak di kawasan kediaman Melayu. Sumber kewangan Perikatan dan UMNO sendiri lebih kukuh berbanding dengan PAS. PAS pula tidak mempunyai jentera pilihan raya yang berkesan memandangkan kesulitan kewangan yang dihadapi olehnya.

Ini disebabkan parti PAS baharu sahaja ditubuhkan. Dalam hal ini PAS kekurangan tenaga kerja dan kemampuan untuk mempercekapkan organisasinya. Di samping itu ahli-ahli PAS tidak mahu diri mereka dikenali sebagai ahli PAS kerana pengaruh UMNO adalah kuat dan mungkin mereka dipulaukan sekiranya diketahui mereka ahli PAS.’

Keterangan oleh Allahyarham Haji Zabidi sendiri dalam temutanya di rumahnya pada 25-11-1976. (Sila lihat ‘Politik Melayu Pulau Pinang 1945-1957’. Oleh Md Salleh bin Md Gaus. Terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka 1984).

Berbalik kepada kemenangan calon tunggal PAS satu di parlimen dan satu di negeri dalam kawasan Kerian Perak. Bagaimana boleh menang, sedangkan waktu itu jumlah ahli PAS tak lebih dari 100 ahli sahaja? Calon Persekutuan (parlimen) PAS yang menang Tuan Haji Ahmad Tuan Husin, waktu itu memegang jawatan Bendahari Agung PAS, datang dari Kampung Pokok Sena Kepala Batas, Seberang Perai. Beliau menjadi Tok Guru pondok di kampong tersebut.

Menurut Allahyarham Ustaz Uthman Hamzah, seorang bekas pemimpin Hizbul Muslimin (yang diharamkan pada Ogos 1948) dan petugas di pejabat Agung PAS hingga ke akhir hayat, tidak ada apa-apa rahsia kemenangan YB tersebut kecuali beberapa sebab berikut:

Pertama: Kerana pengundi bangsa asing amat kecil jumlahnya dari pengundi Melayu Islam berbanding di tahun 60an hingga sekarang.

Kedua: Perasaan mahukan kemerdekaan berlunaskan Islam masih bersih, tidak dijejaskan oleh sebarang kepura-puraan seperti yang disarankan kepada umum sekarang.

Ketiga: Keadaan dan sikap beliau yang begitu sederhana dan tawadhuk. Yang menarik, dikatakan beliau tidak pernah meminta dirinya diundi sepanjang kempen pilihan raya, kecuali menerangkan tujuan PAS menyertai pilihan raya. Iaitu hendak menyuarakan keinginan bangsa Melayu yang mahukan kemerdekaan berlunaskan Islam selaras dengan kehendak rakyat waktu itu, menyebabkan beliau lebih dihormati ramai.

Hal ini berbeda dengan calon Perikatan Tuan Haji Sulaiman Palestin, juga datang dari Seberang Perai tinggal di daerah Bukit Mertajam, dikatakan ‘bersikap bongkak’, ‘bermulut bacul’ dan suka merendah-rendahkan calon PAS. Pernah dikatakan calon PAS itu ‘buta bahasa Inggeris’ sedangkan di Dewan Rakyat hanya guna bahasa Inggeris. Tambahan pula, Tuan Haji Ahmad adalah bekas guru kepada Tuan Haji Sulaiman, menyebabkan ramai pengundi-pengundi bersimpati termasuk ahli-ahli UMNO sendiri.

Keempat: Dikatakan UMNO pada masa itu, ahli-ahlinya masih belum berani mengugut, belum ‘pandai menipu’ dan belum ada projek-projek yang hendak disogokkan kepada rakyat, samada bersifat keduniaan atau keagamaan.

Kelima: Ialah kerana Tuan Guru tersebut berketurunan Banjar, sesuai dengan jumlah pengundi terbesar di situ adalah suku-kaum Banjar di samping suku-kaum Melayu dan Jawa. Apalagi bila orang Banjar lebih cenderung kepada perjuangan Islam.

Perjuangan Tuan Guru Haji Ahmad adalah perjuangan PAS, kerana kasihnya pengundi-pengundi Kerian kepada beliau menyebabkan mereka juga sokong PAS. Mungkin itu juga sebabnya mereka sokong calon yang dipilih oleh PAS Encik Ahmad Kamal di dewan negeri, walaupun pengundi-pengundi itu masih belum jadi ahli PAS. Encik Ahmad Kamal juga menjadi YB tunggal di Dewan Undangan Negeri Perak, antara satu-satunya negeri yang dapat kerusi dalam PRU pertama 1955 di Malaya.

Insya Allah bersambung…

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 05-02-08. KL

Sejarah PRU 1 Malaya (1955): Bagaimana Pertembungan UMNO-PAS? Siri 1


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

JAKARTA, menurut Berita APB no 94/th ke 8, pada 22 April 1953, di bawah tajuk ‘Alim Ulama Malaya Dan Soal Pemilihan Umum di Indonesia’. Berbunyi:

“Seluruh alim ulama Malaya dalam satu sidangnya yang diadakan di Selangor dan dikunjungi oleh para alim ulama Malaya dari berbagai tempat telah memutuskan, bahawa penyertaan umat Islam Indonesia di dalam pilihan raya umum yang akan diadakan di Indonesia nanti adalah fardhu ain hukumnya, dan adalah haram jika umat Islam Indonesia tidak ikutserta dalam pilihan raya umum nanti.”

Lebih jauh diterangkan bahawa keputusan alim ulama Malaya itu telah diperkuatkan pula oleh Majlis Syar’iyah atau Majlis Agama Islam di berbagai tempat di Malaya yang kedudukannya persis Mahkamah Islam Tinggi di Indonesia.

Begitu juga fatwa yang diputuskan oleh Muktamar Alim Ulama dan Muballigh Islam Se Indonesia pada 11-15 April 1953 di Medan, dan Keputusan Majlis Syura Pusat MASYUMI, melalui ketuanya K.H.A.Rahman Shihab dan sekretarisnya K.H.M.Saleh Saudi pada 24 Februari 1953 di Jakarta. MASYUMI ialah gabungan pertubuhan-pertubuhan Islam seluruh Indonesia. Untuk detail lanjut tentang fatwa dan lain-lain sila lihat buku saya ‘Personaliti Muslim’ GG Edar KL (1991).

Sebagai sebuah parti politik yang jelas bercita-cita untuk menegakkan negara Islam yang mengamalkan Islam secara menyeluruh di dalam setiap aspek kehidupan rakyatnya, PAS menggunakan landasan pilihan raya sebagai salah satu cara untuk mencapai cita-cita tersebut.

PAS menyertainya, berdasarkan kaedah fiqh yang mengatakan:

“Apabila bertemu dua mudharat, maka hendaklah dipilih yang lebih ringan.”

Tanpa menyertai pilihan raya umat Islam akan lebih mudah dikuasai oleh musuh-musuh Islam dan kuncu-kuncunya, yakni ditimpa oleh mudarat yang lebih besar dan berat. Oleh itu PAS akan tetap menyertai pilihan raya samada menang atau kalah dan belum bercadang akan memboikotnya.

Ada juga yang mengatakan tujuan PAS menyertai pilihan raya persekutuan yang pertama, dengan harapan mempercepatkan langkah-langkah kemerdekaan Tanah Melayu sebagaimana yang diperjuangkan oleh UMNO pada masa itu. PAS terus terjun mengharungi pilihan raya dengan merebut 11 dari 52 kerusi parlimen yang dipertandingkan. Tetapi hasilnya, PAS cuma dapat satu kerusi parlimen sahaja, iaitu di kawasan Kerian Perak, melalui calonnya Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Husin.

PAS juga dapat satu lagi kerusi Perbandaran, atau Dewan Undangan Negeri Perak, di Parit Buntar atau dalam daerah Kerian. Calonnya yang menang ialah Encik Ahmad Kamal dari Kawasan Kerian Laut. Selebihnya di kerusi parlimen, dimenangi oleh Parti Perikatan melalui 34 calon Melayu UMNO, 15 calon Cina MCA dan 2 calon keturunan India MIC. PAS berjaya memperolehi 3.9% undi parlimen dari jumlah 84.46% pengundi yang keluar mengundi.

Maka tinggallah Tuan Haji Ahmad Tuan Husin, sebagai satu-satunya wakil pembangkang tunggal di parlimen, atau pada waktu itu disebut Dewan Perundangan Persekutuan. Sebab-sebab kemenangann dan isu-isu yang dimainkan akan dihuraikan kemudian. Kita lihat dulu beberapa pandangan sebab-sebab kekalahan PAS dalam pilihan raya itu telah dikemukakan.

Menurut Ustaz Salehuddin Abdullah, “Adalah disebabkan oleh ketidak upayaannya menembusi kubu UMNO yang sudah begitu kuat, lebih-lebih lagi rakyat pada masa itu sedang mabuk dengan angin kemerdekaan yang secara kebetulan bersesuain dengan isu yang dibawa oleh UMNO.”

Clive S Kessler pula berpendapat “Kekurangan organisasi pembangunan yang sampai ke kawasan pendalaman di mana kebanyakan daripada pengundi tinggal. Lagipun, sebagai sebuah parti politik yang baru muncul, PAS belum lagi berkemampuan meluas dan belum mempunyai rancangan dan organisasi yang teratur.”

Ustaz Kheider Khatib pula berpandangan, “Kekalahannya adalah akibat daripada masalah kewangan.”

Di Kelantan PAS cuba rebut 3 kerusi parlimen atau Dewan Rakyat. Calonnya, Haji Mohd Asri bagi kawasan Pasir Puteh dan Bachok. Haji Mohd Nor bagi kawasan Macang dan Ulu Kelantan, dan Haji Mokhtar Haji Ahmad bagi kawasan Pasir Mas. Semuanya kalah belaka. Dua darinya hilang deposit, kecuali di Pasir Mas yang calonnya Haji Mokhtar.

Ustaz Amaluddin Darus mengulas… Dua perkara besar telah dijadikan isu oleh UMNO untuk mengalahkan PAS. Pertama: ‘Kita pun mahu Islam, tapi merdeka dulu!’ Kedua: ‘Masalah orang Cina yang berkongsi menyokong UMNO, itu adalah syarat Inggeris untuk memberi kemerdekaan pada Tanah Melayu. Kerana itu orang-orang Cina menolong kita, dan apabila kita dapat merdeka, orang-orang Cina kita campakkan seorang demi seorang ke laut’.

Ertinya, UMNO yang berkongsi kuasa dengan parti MCA dan MIC waktu itu adalah kerana terpaksa, sebab Inggeris takkan beri merdeka kalau hanya kepada bangsa Melayu atau yang beragama Islam saja. Inggeris gunakan strategi ‘pecah-pecah perintah’ dengan meniup api perkauman melalui UMNO dengan mudah, apabila mereka berjaya wujudkan ‘kuasa politik’ kepada bangsa-bangsa pendatang yang tak sepatutnya ada kuasa pada waktu itu.

Api perkauman ciptaan penjajah itulah yang ditiup oleh talibarut-talibarutnya, dari dulu sejak PRU 1 hingga ke PRU 12 sekarang…

Insya Allah bersambung.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 04-02-08. KL

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails