Thursday, June 12, 2008

Merentasi Selat Melaka Tanpa Pengenalan Diri..

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan


"AKU masuk ke Indonesia tanpa apa-apa surat pengenalan diri dari Pelabuhan Kelang... Tiada paspot, kad pengenalan (ktp) dan lain-lain.." kata seorang yang saya temui di Tanjung Balai Asahan Sumatera Utara.

Mereka juga masuk tidak ikut peraturan imigresen?

Menurutnya, dia berasal dari Kalimantan.. masuk ke Malaysia Timur beberapa tahun lalu, tanpa apa-apa dokumen pun. Dia datang bekerja di KL, tetapi kini tekanan agak kuat kepada pendatang tanpa izin oleh pemerintah Malaysia, maka dia terpaksa balik ke Indonesia, buat permit kerja. Dia pilih pulang ke negaranya ke Tanjung Balai (bukan Kalimantan) untuk buat permit kerja kerana dekat dengan Pelabuhan Kelang.

"Tentu banyak halangannya, bagaimana boleh tak kena tangkap pihak imingrasi??" Saya tanya.

'Ya!" Katanya. "Aku tumpang kapal sayur. Tongkang itu bertolak petang, sampai sana sebelum subuh pagi.. Susahnya masa kapal nak keluar dari pelabuhan. Aku bersama 5 lagi yang macam aku juga tiada apa-apa dokumen disumbat masuk dalam suatu ruang isi barang dekat enjin, hanya muat untuk duduk dan tidur sahaja.. dalam gelap dan panas. Ramai-ramai, berhimpit-himpit.. Aku bayangkan macam dalam liang kubur, rasa dah mati!"

"Campur lelaki perempuan ke?"

"Ya. Bersama kami tu ada seorang anak gadis.. Tapi tak lama kira-kira 2 jam berlepas dari laut Malaysia, kami boleh keluar di dalam bot, baru boleh lihat laut. Kami diberi makan bersama anak kapal.. nasi dan sedikit sayur bersama ikan kering. Kerana lapar, ku baham jugak!" Jawabnya. "Kami diberi tahu pihak polis laut telah naik ke tongkang sayur itu dan menggeledah mencari 'kambing' (manusia seludupan seperti kami ini disebut kambing) tapi tak jumpa."

Katanya, lebih teruk lagi, bila sampai ke Tanjung Balai dalam Sungai Asahan di kawasan Indonesia, "..Secepat kilat kami dihumban keluar masuk ke perahu kecil, disorokkan tidur terlentang dalam perut perahu ditutupi dengan papan supaya nampak seperti nelayan yang cuma dua orang sahaja di dalamnya. Apa lagi hujan turun mencurah-curah, cukup sejuk. Perahu kecil itu memasuki anak-anak sungai, dihantar ke pinggir hutan yang berlumpur, merentasi semak-semak ke tempat beca sedang menunggu. Dari situlah kami dihantar ke distinasi masing-masing."

"Barapa tambangnya?"

"Kami sudah bayar di Pelabuhan Kelang sebanya RM400 tiap orang dengan janji tiada apa-apa bayaran lagi setelah itu. Tetapi bila di tengah laut, kami diminta lagi oleh tekong bot sebanyak Rp100,000 (kira-kira RM40) per orang untuk upah perahu yang membawa ke darat. Aku lihat hampir terjadi pergaduhan kerana ada yang tidak cukup duit."

"Ya. Aku juga pernah dengar sebelum ini, seorang pelarian Bangla ditelanjangkan di dalam kapal kerana memeriksa wang di badan." Saya menambah. "Nak buat macam mana, di laut mereka berkuasa! Bagaimana dengan solat, apakah boleh dan dibenarkan?"

"Walaupun tekong itu orang Kristen, nampaknya dia menghormati saya nak sembahyang." Jelasnya.

Hal ini mengingatkan saya di Malaysia kita-kira pertengahan tahun 70an dulu... Ramai orang yang nak balik kampung atau pergi kerja di musim perayaan di KL terpaksa tumpang lori surat khabar, kerana menjimatkan atau tidak cukup pengangkutan masa itu. Mereka juga duduk bersesak-sesak dalam lori yang ditutupi surat khabar... mereka juga disebut 'kambing'. Begitu juga beberapa tahun lalu, saya mengenali seseorang yang kerjanya membawa orang yang tanpa apa-apa dokumen dari seberang Sungai Kolok Thailand sampai ke Phnom Penh Kemboja di dalam van.

Nampaknya, masalah sekatan dan peraturan di sempadan menjadi masalah antarabangsa yang sukar dihapuskan, walaupun di Amerika sendiri. Yang penting, kemasukan pendatang-pendatang luar perlu diarahkan ke arah yang menguntungkan agama.. Apakah persempadanan negara dapat membantu atau menghalang perkembangan agama Islam??

Sekian.

Ibnu Hasyim, 
Tanjung Balai,
12 Jun 2008

Lihat juga..
E-Buku IH-8: 'Medan-Tanjung Balai'
E-Buku IH-8: 'Medan-Tanjung Balai'

Sunday, June 08, 2008

Tanjung Balai, Kota Mafia Menuju Kamatian..


 Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan

AZAN solat Isyak bergema melalui puncak menara masjid. Terdengar dari berbagai arah.. dari atas jambatan yang baru dibina kira-kira setahun itu, merentasi sungai antara pekan Tanjung Balai ke Kampung Sui Jawi Jawi. Lampu-lampu dari bot-bot dan rumah-rumah tepian sungai berkerdipan berkilauan, dalam air sungai yang bergelombang tenang itu, menambah serinya lagi.

Walaupun tenang, tapi ada sejarahnya. Sungai yang beberapa tahun lalu terkenal sebagai tempat penyeludupan antara yang terbesar di kepulauan Sumatra, antara Malaysia, Singapura dan Indonesia. Barangan seperti minyak masak, gula dan lain termasuk narkoba, dadah atau wanita. Sekarang sudah berkurang walaupun beberapa hari lepas keluar dalam akhbar perampasan puluhan guni-guni ganja dan seorang rakyat Malaysia ditahan berhubung dengan penyeludupan dadah ekstesi di Tanjung Balai.

Kerajaan Indonesia sekarang sudah menampakkan ketegasan dan kesannya mula terasa, bila ramai pegawai ditahan di penjara kerana dituduh rasuah.

"Dua tahun dulu usaha kami tak seperti ini Pak..." Kata tukang beca berinjin yang membawa saya ke jambatan itu. "Pendapatan kami turun hampir separuh Pak. Ditambah lagi dengan BBM (Bahan Bakar Minyak) menghimpit kami. Oh sengsaranya kami."

"Kenapa?" Saya tanya.

"Kan kota ini mendapat jolokan Kota Mafia sarang penyeludupan!? Apabila berlaku pembanterasan tuntus dari pemerintah, maka kota ini terasa begitu sepi, pedagang-pedagang keluar masuk sudah kurang. Berbelanja pun sudah tidak lumayan lagi, kerana kegiatan penyeludupan sudah kurang. Kami tukang-tukang beca pun terasa perit himpitannya.." Dia yang hantar saya dengan beca naik di tengah jambatan itu.

Di atas jambatan itu ada gerai-gerai jualan minuman dan makanan ringan. Ada kerusi meja untuk pesantai. Apalagi malam ini malam minggu. Anak-anak muda mulai bertambah ramai. Sayup-sayup terdengar lagu-lagu dangdut bergema dari kedai-kedai makan di tebing sungai. Saya duduk berhampiran dengan seorang penjual kacang rebus, antara peniaga-peniaga kecil yang ramai itu.

"Aku dulu memang pernah cuba mengayuh beca, tapi memang gak bisa bertahan. Maka aku jual kacang rebus di atas jambatan ini, baru bisa simpan wang sikit Pak..." Jelas penjual kacang rebus itu.

Dia berasal dari Tanah Karo, keturunan Batak beragama Islam. Berhijrah ke Tanjung Balai cari rezeki penyambung kesempurnaan hidup. "Aku yakin dengan berniaga aku boleh hidup agak mewah seperti orang-orang itu." Sambil jarinya menunjuk-nunjuk ke arah sebuah kereta sederhana kalau di Malaysia, nisbahnya 1:100 dengan motosikal yang lalu-lalang di situ. Ertinya motosikal jauh lebih banyak digunakan dari kereta.

"Berapa kilogram paling banyak boleh dijual pada malam-malam minggu begini?"

"Kira-kira 20 kilo bagi satu kereta surung. 1 kilo untung bersih kira-kira Rp2700 (lebih kurang RM1). Bini aku pun, aku siapkan satu kereta surung untuknya.. Jadi agak lebih baik dari jadi tukang beca, yang mahu dapatkan Rp27000 satu hari pun sakit!"

Sedang kami bercerita itu, tiba-tiba beberapa anak muda, yang seorang darinya memegang gitar menyapa saya, "Pak! Mahu dengar nyanyian Pak?"

Saya mengangguk. Mereka terus menyanyikan sebuah lagu Indonesia dengan aksi gembira, walaupun sebenarnya lagu itu lagu sedih. Imbalannya saya dermakan Rp1000.

"Mereka adalah antara ramai anak-anak muda nganggur... Mereka masih belum nampak peluang mencari rezki di kota mafia yang akan menemui kematian ini. Mereka dan warga kota ini harus bersiap untuk menghidupi kota ini kembali, menghidupinya melalui rezeki yang halal." Kata penjual kacang rebus itu dengan bersemangat. "Bukan hanya tugas pemimpin rakyat sahaja!"

Ibnu Hasyim: 
08-06-08 Tanjung Balai Asahan
Indonesia.

Saturday, May 31, 2008

Politik Mie Aceh


Ibnu Hasyim: Catatan Perjalanan


MOTOSIKAL yang saya tumpangi berhenti depan sebuah warung, tertulis ‘Mie Acheh Istimewa Titi Bobrok’, di Jalan Setia Budi Medan.

“Istimewanya mie Aceh ini buatan sendiri orang Islam, antara campuran tepungnya termasuk rempah dan segala macam.. membuat rasanya lain dari yang lain.” Kata kawan saya itu, sambil turun dari motosikal terus masuk ke kedai itu.

Kedai itu agak maju, 3 kali ganda berbanding 10 tahun lalu waktu itu saya juga menjadi antara peminatnya. “Apakah pengunjung-pengunjungnya hadir kerana simpati kepada perjuangan rakyat Aceh?” Tanya saya.

Hal ini mengingatkan saya kepada pertemuan pagi tadi dengan seorang bekas tentera Republik Indonesia (RI), yang baru-baru ini mendapat hadiah penghargaan kerana jasa perjuangannya kepada negara sejak sebelum merdeka lagi. (RI merdeka pada 1947). Beliau adalah Abdullah Zaman (atau Abdul Rahman) yang lahir pada 22-3-1928, berumur kira-kira 80 tahun, tetapi masih kuat badan dan ingatannya.

“Saya adalah anak buah kepada Tengku Daud Barueh, ulama pejuang pembebasan Negara Aceh. Beliau adalah pemimpin PUSA atau Persatuan Ulama Seluruh Aceh. Beliau bersama Karto Suwirio dari Jawa Barat dan Kahar Muzakkir dari Sulawesi sama-sama berjuang untuk menegakkan Darul Islam atau Negara Islam di RI sejak belum merdeka lagi.” Kata Bapak Abdullah.

“Dan atas nama perjuangan kemerdekaan, beliau sanggup membantu Seokarno dengan menghadiah sebuah kapal terbang milik rakyat Aceh kepada Seokarno, kerana waktu itu Aceh mempunyai dua buah kapal terbang. Sukarno berjanji akan memberi kebebasan kepada Aceh untuk menegakkan Negara Islam sesudah merdeka.”

“… Bermakna Aceh mempunyai kekuatan yang kuat di saat perjuangan kemerdekaan Indonesia masih tiada kekuatan peralatan.. Bagai mana boleh jadi begitu?” Sampuk saya.

Pertama kerana dasar Islam itu sendiri bisa melahirkan mujahid-mujahid tulin… hingga ada yang bergabung di bawah MASYUMI atau Majlis Syura Muslimin Indonesia. Kedua kerana rakyat Aceh terdiri dari ramai pedagang-pedagang. Contohnya wujud Kesatuan Saudagar Muslim di Aceh masa itu yang membantu perjuangan Islam Aceh… Ini yang ramai orang tidak tahu…” Jelas Bapak Abdullah lagi.

“Terngiang-ngiang di telinga aku pesan Tengku Daud Barueh kepada kami anak-anak buah perjuangannya dulu.. ‘Perjuangan kita hari ini adalah jambatan emas buat anak cucu kita akan datang.’ Aku ingat kata-kata beliau itu sampai sekarang!”

Tetapi dengan rasa sedih dan pilu Bapak Abdullah berkata lagi, “Tetapi selepas merdeka, Aceh cuma diletakkan di bawah Kecamatan Medan atau Sumatera Utara. Untuk dapatkan hak Negara Islam perlu dapat kelulusan dari Medan. Suekarno lepas tangan. Begitulah… perjuangan Islam yang besar dan luas telah di’kecil’kan oleh nasionalis Suekarno. Maka perjuangan terpaksa diteruskan, walaupun masih dalam kelompok sendiri yang kononnya sudah merdeka. Jambatan Emas harapan rakyat Aceh hanya jadi Titi Bobrok (jambatan reput)..”

Kawan saya pembawa motosikal yang saya tumpangi ke gerai mei Aceh itu berkata, “Hingga baru beberapa tahun kebelakangan ini selepas malapetaka tsunami, berlaku perjanjian damai antara GAM atau Gerakan Aceh Merdeka dengan RI… maka pertembungan sudah tiada lagi. Kita singgah ke gerai mei ini tidak lagi diangap sebagai para simpati kepada golongan yang ditindas oleh RI. Tetapi ramainya mungkin cuma kerana sedap dan lazatnya sahaja!.”

Hal ini membuat saya pula merasa sedih dan pilu apabila mengenagkan politik di negara sendiri. Bagaimana pula kalau Pakatan Rakyat berjaya memerintah Malaysia, apakah PAS atau golongan pejuang-pejuang Islam akan menerima nasib seperti Tengku Daud Barueh tersebut??

Demikian catatan santai untuk kali ini… Wallahu ‘aklam.
Hasil carian imej untuk gambar .ibnuhasyim.com
Gambar kenangan semasa berkunjung ke nagara China.. Ibnu Hasyim.

Ibnu Hasyim
Medan Indonesia 
31 Mei 08

Friday, May 30, 2008

Ingatan Pada Wakil Rakyat.. Dari Sumut.


Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan

TENGAHARI tadi saya sembahyang Jumaat di sebuah kampong di luar kota Medan, kira-kira 2 jam perjalanan, melalui lorong tanah merah, melintasi ladang-ladang dan perkebunan. 

Khatibnya agak muda. Antaranya berkhutbah mengulas akhbar di Medan hari ini, katanya..

Seseorang melihat temannya sedang bersedih dan keluh-kesah, “Kenapa kau bersedih?”

“Aku hilang wang Rp 5,000 (kira-kira RM1.50).”

Lalu digantikan oleh temannya itu. Tiba-tiba dia menangis pula. “Mengapa kau menangis pula selepas dapat ganti?”

“Kerana kalau duit itu tidak hilang tentu wang aku sudah ada Rp 10,000…”

!!!!!!!!!!!

Teringat saya pula kepada ucapan Tok Guru Nik Aziz …Tiap makanan yang kita makan, walau macam mana mahal dan sedap pun, hanya sekadar yang boleh diterima oleh perut, dan akhirnya tempat simpannya cuma ditandas sahaja…

Jadi di mana manfaatnya? Manfaat di akhirat ialah harta yang dermakan dan membela rakyat miskin atau untuk jalan Allah, atau buat kebajikan. Itu yang dapat melepasi sekatan tol di akhirat. Pahala kebajikan itulah ‘duit’ untuk melepasi tol tersebut.

Khatib tadi menyeru orang ramai supaya berderma membuat masjid yang sedang diperbaharui, walaupun penduduk-penduduk kampong itu nampaknya tidak se mewah rakyat Kuala Lumpur. Bahkan waktu hendak pulang ke Medan, saya disekat di jalan-jalan raya, bukan oleh polis tetapi oleh mujahidin-mujahidat remaja dari beberapa masjid yang sedang mengutip derma.

Demikianlah di Indonesia, derma untuk masjid antara cara kutipannya ialah melalui derma dipingggir-pinggir jalan melalui sekatan-sekatan jalan raya atau diletakkan tong derma di tengah-tengah jalan. Itulah peluang berbuat kebajikan, samada tenaga dan harta.

Patutkah peringatan-peringatan seperti ini diberitahu kepada wakil-wakil kita yang menang dalam pilihan raya baru lalu?

Sekian, wallahu ‘aklam.
Hasil carian imej untuk ibnu hasyim
Bingkisan Ibnu Hasyim 
dari Medan Sumut, Indonesia.
30 Mei 2008

Ikutilah Catatan Perjalanan Seterusnya..

E-Buku IH-8 Catatan Perjalanan.'Medan-Tanjung Balai'
Bab I
Bab II
Bab III
Ikutilah sambungannya dalam catatan perjalanan yang lain.

Wednesday, May 21, 2008

Ya, Sekarang Boleh Berniaga Borong & Runcit Barangan China..

Ibnu Hasyim:
Catatan Santai


“YA, Aku sudah bisa berniaga barang dari Negeri China, samada secara borong atau runcit lepas hadiri kursus ini.” Kata Anhar selepas mengukuti kursus ‘Cara Memborong Barang Dari China’ Anjuran Anzac Consultancy’ dengan kejasama Ibnuhasyim Blogspot.com pada Ahad lepas. Beliau adalah seorang peserta dari Medan Indonesia, antara yang lain-lain dari berbagai negeri di Malaysia.


“Selama ini orang-orang Cina sahaja yang membawa masuk barangan China ke Medan, yang merupakan pintu masuk ke Pulau Sumatera.” Kata beliau yang sentiasa berulang-alik antara Malaysia, Medan, Jakarta dan lain-lain daerah di Indonesia, membawa barangan Malaysia ke Indonesia atau sebaliknya. “Penjelasan yang diberi amat jelas, dengan buku keterangan lengkap, membolehkan aku pergi bersendirian!”


Pertama: Walaupun begitu, pihak penganjur sedang menyusun rombongan perniagaan pergi ke China bersama-sama. Sesiapa yang berminat sila hubungi penganjur segera untuk pemergian pada Jun ini. Kursus lepas agak berjaya (menurut borang kaji selidik yang dilampirkan). Kehadirannya seramai 10 orang seperti yang dihadkan.


Kedua: Kursus akan diadakan lagi awal bulan depan..


Kursus Cara Borong Barang Di China.

Motivator: Dr Mohd Hasyim (Ibnu Hasyim)
Penceramah: Sdr Shahabudeen Jalil.
Seorang Guru mengajar bahasa Cina asas.

Tarikh: Ahad – 1 Jun 2008.
Masa: 9 pagi hingga 4 petang.

Tempat: Akan dipilih tempat yang lebih sesuai lagi di KL.




Peserta dikenakan bayaran sebanyak RM400 seorang. Peserta-peserta yang telah hadir kursus boleh bayar ¼ dari jumlah bayaran di atas.


Sijil dikeluarkan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan makan minum disediakan. Terbuka kepada warga Malaysia atau bukan warga Malaysia. Jika berminat sila hubungi : 017 2517515 (Din) atau email di aucklandwise@gmail.com


Ketiga: Ada juga pesert-peserta terus memulakan perniagaan dengan tidak perlu pergi ke negeri China. Mereka boleh membeli terus seperti yang dijelaskan dalam kursus tersebut. Untuk lebih mudah lagi, baru berniaga kecil-kecilan peserta-peserta boleh membeli terus dari penganjur untuk dipasarkan atau menjadi agen penganjur di negeri masing-masing.


Inilah contoh barang-barang yang disediakan penganjur buat masa ini..


1. Pen Al-Qu’an dan Tasbih Elektronik.

i…Al-Qur'an audio
ii.
Telawah of last 30 Surahs of Qur'an
iii.
Voice of Shaikh Sudaid (Imam Mecca)
iv.
Play, pause, stop and repeat functions
v.
Pen also writes! - Black ink retractable ball pen
vi.
High quality metallic silver casing
vii.
Headphones with attached volume control
iix.
Regular pen size – total portability


Ciri-ciri


i.,,
Audio bacaan Al-Quran
ii..
Mengandungi 30 surah dalam Al-Quran
iii.
Bacaan Oleh Sheikh Sudais (Imam Mekah)
iv.
Terdapat fungsi play, stop dan repeat.
v.
Pen berkualiti yang boleh menulis.
vi.
Berwarna Metallic Silver
vii.
Headphone dengan tempat mengawal suara
viii.
Mudah dibawa ke mana-mana - bersaiz pen biasa.


Specifikasi

i… Diaktifkan dengan 2 LR44 bateri seperti bateri jam (disertakan bersama)
ii...
Dimensi: 13.5 cm x 5 cm (5.2 inch x 2 inch)
iii. Warna: Silver


Harga Jualan RM 99.00. Beli 3 dapat percuma tasbih electronik bernilai RM 39.00.




2… Untuk maklumat lanjut, sila lawati bazar GG EDAR kami di alamat berikut http://www.ggedar.blogspot.com/

Keempat: Menurut Hosni seorang peserta kursus dari Terengganu, beliau sudah membeli minyak wangi keluaran rakan yang dijumpai dalam kursus itu sebagai peluang membesarkan perniagaan beliau. Ustaz Zainuddin pula, seorang peniaga dari Johor mencadangkan supaya diwujudkan Gabungan Usahawan & Peniaga-peniaga Global yang berpusatkan di KL.

Sekian.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 21-05-08. KL.

YB Siti Zailah: Pemerintahan Mengikut Imam Al-Ghazali?


Ibnu Hasyim:
Catatan Santai

BANYAK isu-isu yang dikemukakan oleh Puan Hajah Siti Zailah binti Mohd Yusof, Ahli Parlimen Rantau Panjang Kelantan, dalam ucapan di Dewan Rakyat Parlimen ke 12 Penggal Pertama, Mesyuarat Pertama Bil 9, Selasa 13 Mei 2008, mulai jam 8.12 malam, tetapi kita muatkan sebahagian sahaja. Antaranya…


{ “Tuan Yang di-Pertua, saya memetik satu kata-kata daripada Imam Al-Ghazali sebab Perdana Menteri kita, dia berminat untuk mencari Imam Al-Ghazali. Jadi saya mengambil petikan daripada Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa...


Agama itu satu asas. Pemerintah adalah pengawal. Maka sesuatu yang tidak ada asas akan runtuh dan sesuatu yang tidak ada pengawal akan hilang.”


Jadi saya ingin penjelasan daripada pihak kerajaan, apakah telah menjadikan satu realiti, satu rujukan, pesanan Imam Al-Ghazali ini dalam pentadbiran negara Malaysia? Apakah pengabaian penggubalan undang-undang murtad walaupun sudah 50 tahun kita merdeka yang sekarang ini sudah ratusan ribu rakyat yang murtad, yang masih tidak digubal undang-undangnya, apakah ini selaras dengan pesanan apa yang disebut oleh Imam Al-Ghazali? Apakah undang-undang yang tidak mengembalikan hak rakyat iaitu bagaimana kezaliman terhadap hak kemanusiaan itu sendiri seperti undang-undang ISA, apakah ini selaras dengan pesanan Imam Al-Ghazali?


Adakah membebaskan perasuah atasan yang tidak didakwa, perasuah ikan bilis didakwa dan diambil tindakan, apakah ini selaras dengan pesanan Imam Al-Ghazali? Menafikan hak per kapita sekolah agama rakyat, apakah ini selaras dengan pesanan Imam Al-Ghazali? Sebagaimana kita tahu bagaimana hak yang diberi kepada artis dan kumpulan orkestra lebih bernasib baik daripada pembelaan kepada sekolah agama rakyat. Begitu juga kita lihat banyak lagi perkara-perkara yang menjatuhkan maruah agama. Di antaranya bagaimana ribuan tempat-tempat judi, kelab-kelab malam yang diberi lesen berleluasa yang boleh membawa kepada keruntuhan, yang membawa kepada masalah bertambahnya masalah sosial dalam negara kita.


Hari ini kita dapat mendengar pelbagai masalah yang sedang berlaku dalam negara. Bermula daripada masalah penyalahgunaan kuasa, rasuah, penyelewengan, pembaziran, gejala sosial, masalah wanita, masalah kesihatan, pendidikan, pendatang tanpa izin, diskriminasi, keselamatan, kenaikan harga barang, kemiskinan dan sebagainya. Semua ini adalah menuntut supaya kerajaan yang memerintah hari ini supaya berlaku adil dan bukan memandang remeh setiap isu yang telah dikemukakan oleh rakyat di Dewan yang mulia ini.”}


Kerana agama itu asas dalam kehidupan, maka pemerintah akan berfungsi sebagai pengawal. Kalau di kalangan petani-petani, pemerintah adalah pagar yang mampu menyelamatkan padi dari serangan musuh. Tetapi kalau pagar itu sendiri sudah makan padi tak boleh diharap lagi, seperti kata pepatah ‘harap pagar, pagar makan padi!’, maka sudah tentu asasnya perlu disiasat. Tentu asasnya yang tidak kukuh..


Di situlah perlunya negara berasaskan agama seperti yang diperjuangkan oleh PAS!. Wallahu ‘aklam.


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 20-05-08. KL.

Tuesday, May 20, 2008

Dr M Keluar UMNO, Antara Pandangan 2 Tokoh..


Ibnu Hasyim:
Catatan Santai


“KEPUTUSAN Tun Dr. Mahathir untuk keluar dari UMNO hari ini mencerminkan krisis Umno yang kian merosot, di mana pemimpin saling berebut dan bercakaran, manakala rakyat semakin tidak terbela. Masalah dalaman UMNO semakin parah dan jelas tiada harapan untuk pulih. Walau bagaimanapun, kita mesti mengelakkan dari terperangkap dengan agenda peribadi untuk menggantikan pemimpin yang lemah dengan pemimpin yang rasuah.


Memandangkan masalah dalaman UMNO yang semakin merudum, semua rakyat Malaysia yang prihatin dengan kestabilan, kemajuan dan perpaduan masa depan negara dijemput menyertai KeADILan dan Pakatan Rakyat untuk merealisasikan visi bersama untuk bersatu demi memulihkan Malaysia.” Ulasan Anwar Ibrahim 20 Mei 2008


Menurut Presiden PAS Haji Abdul Hadi Awang,20 Mei 2008 “Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan keluar dari UMNO merupakan satu tindakan yang radikal sekaligus membuktikan betapa UMNO kini berada dalam keadaan yang sangat parah, dengan penyakit rasuah, amalan tidak demokratik dan penipuan yang bukan hanya diamalkan dalam pilihan raya malah sesama mereka sendiri di dalam parti.




PAS merasakan tindakan Tun ini turut membuktikan yang UMNO sudah tidak layak lagi diberikan kepercayaan untuk menjadi penyelamat negara, bangsa Melayu dan agama Islam. PAS sentiasa tegas dan konsisten dengan Islam sebagai penyelamat kepada bangsa Melayu dan negara seluruhnya. PAS sentiasa terbuka kepada semua pihak yang bersedia melakukan "islah" atau perubahan sama ada ianya Pakatan Rakyat yang sedia ada atau pihak UMNO sendiri yang bersedia melakukan perubahan dengan syarat-syarat berikut:


1..Pihak berkenaan hendaklah mengekalkan kepimpinan Melayu Islam yang baik.
2..Berlaku adil kepada semua rakyat pelbagai kaum dan agama sebagai penyelesaian kepada masalah masyarakat majmuk.
3..Perpaduan Melayu mestilah dipelihara berasaskan Islam manakala perpaduan rakyat pelbagai kaum,dan agama dibentuk berasaskan keadilan dan hak yang adil buat semua.
4..Proses perubahan hendaklah berlaku secara berakhlak, luhur dan berlandaskan etika yang baik.


PAS sangat berpengalaman dalam arus politik negara dalam apa sahaja situasi dan keadaan sejak Merdeka sehinggalah ke hari ini. PAS pernah memimpin kerajaan negeri, menyertai kerajaan campuran diperingkat pusat, bekerjasama dengan pakatan pembangkang dan malah pernah bersendirian sebagai pembangkang. PAS akan mengkaji pengalaman ini dari masa ke semasa, bersama Pakatan Rakyat dan jika perlu menegur Pakatan Rakyat disamping memberi perhatian dan mengkaji perubahan yangs sedang berlaku dalam UMNO pasca pilihan raya, demi menyusun demi menyusun langkah dan strategi yang sebaik-baiknya demi masa depan negara.”


Kalau proses keluar dari UMNO itu terus berterusan, contohnya diikuti oleh Sanusi Junid dan ramai lagi ahli UMNO ianya adalah suatu perkembangan baru, yang boleh jadi macam-macam seperti piliharaya semula dan lain-lain. Tidak seperti keluarnya Presiden-presiden UMNO terdahulu Datuk Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman dan Tun Hussein Onn dulu. UMNO akan mendapat saingan kuat dari PKR, dan PKR lebih banyak dapat manfaat dari PAS kerana perjuangannya yang hampir sama… PAS boleh fikir bagaimana boleh mengaut keuntungan agama dari tragedy dalam UMNO itu…

Sekian.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 20-05-08. KL.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails