Wednesday, January 25, 2012

Mengapa Anak Timor Leste Ini Pilih Islam?

Pergolakan di Timor Leste Antarkan Orlando Pada Islam

CATATAN PERJALANAN siri 15

SUASANA Timor-Timur, kini di sebut Timor Leste, sedang memasuki tahun 1999 begitu mencekam. Saat itu pula diputuskan bahawa Timor-Timur memisahkan diri dari bingkai negara Kesatuan Republik Indonesia.

Apakah itu penyebab mengapa anak-anak Timor Leste piih Islam? Arnaldo Pinto, saat itu masih duduk di sekolah dasar kelas 6 atau disebut sekolah rendah darjah 6, kalau di Malaysia. Dia tengah menikmati liburan di kota Dili. Waktu itu dia tidak tahu bahawa Timor-timur sudah menjadi negara Merdeka. Liburan belum berakhir, dia dan keluarga tidak kembali ke kampungnya.

Tetapi mereka mengungsi atau menjadi pelarian ke Nusa Tenggara Timur (NTT). Hijrah mendadak Orlando bersama orang tua angkatnya itu, merupakan awal dari perkenalan Orlando terhadap Islam. Orlando kecil ini tinggal bersama orang tua angkatnya di pengungsian eks Timor-timur di NTT. Di pengungsian, Orlando Pinto menemukan "dunia" baru. Dia senang mendengar teman-temannya di pengungsian mengaji dan belajar Iqro.

Rumah adat

Suatu malam, orang tua angkatnya, menyatakan ia harus mendapatkan pendidikan agama sesuai dengan keyakinan yang dipeluknya, Kristian. Namun, Orlando kecil menolak. Ia malah datang ke masjid saat Jumaat. Hal yang pertama dilakukan, adalah berwudlu.

“Kerana baru pertama masuk masjid, rasanya sangat aneh. Biasanya saat ke gereja ada nyanyian atau apa, di sini (masjid) tidak ada. Juga harus melepaskan sandal, duduk dengan rapi,” ungkapnya.

Tanpa tahu bacaannya, ia mengikuti gerakan shalat. Ia sempat menjadi bahan tertawaan ketika pada rakaan pertama langsung sujud, tanpa ruku terlebih dulu. Setelah selesai shalat Jumaat, Orlando jumpa ustaz minta diIslamkan. Ustaz terkejut, apa motivasinya.?

"Saya terus jawab, kerana kesedaran sendiri. Ustaz tanya lagi, usai ucap dua kalimat syahadat apakah Orlando ikhlas mengikuti ajaran Islam? Jawab saya, ya ustaz,” kata Orlando.

Ustaz menawarkan padanya nama baru. Orlando pun mengiyakan. Nama lama, Arnaldo Pinto, menjadi Muhammad Orlando.

“Saya waktu itu persilakan ustaz berikan nama apapun buat saya. Cuma saya bilang waktu itu, banyak teman memanggil saya Aldo, atau sahabat saya memanggil saya Orlando. Saat itu, ustaz akhirnya memberi nama saya Muhammad Orlando,” ungkap dia.

Setelah itu, Orlando diajar berwudhu, shalat, dan doa. Babak baru keIslaman Orlando terus berlanjut. Orang tua angkatnya mengirim dia ke sebuah pesantren di Jawa Timur. Di awal, Orlando yang sudah berusia 15 tahun diapi-apikan agar tidak masuk pesantren.

"Ada seseorang yang berbisik kepada saya. Kamu nanti, kalau masuk sana bakal tidak selesa. Makan diatur, jam tidur sedikit. Kamu pasti takkan selesa.” cerita Orlando.

Hasutan-hasutan itu rupanya tidak menggentarkan niat Orlando. "Awalnya saya takut, tapi kerana jiwa saya seorang perantau. Maka saya memutuskan berangkat. Di sana saya belajar Iqra, dan Islam setiap hari,” papar dia.

Di pesantren itu, pengetahuan Orlando meluas. Enam bulan mondok, Orlando sudah boleh baca sejumlah surat Alquran. Tahun 2002, dia pun mahir membaca Alquran.

“Di awal, saya banyak ditertawakan teman-teman. Al Fatihah bacaanya tidak jelas. Sudah begitu, Bahasa Indonesia saya juga terbata-bata, baru belajar,” kenang dia.

Di pesantren itu pula, Orlando dikhitan. Setelah mengeyam pendidikan di pesantren Al-Ikhlas, Mojokerto, Orlando segera membantu ustaz-ustaz membimbing mualaf baru. Berkat pengalaman jadi mualaf, dia tahu betul cara mendidik saudara-saudaranya yang baru memeluk Islam. Tidak lama, orang tua angkatnya meminta dia kebali ke NTT untuk mengamalkan ilmunya.

Kebetulan pula saat itu, ada seorang dermawan, tengah membangun masjid megah berikut wismanya. Selama tujuh bulan Orlando mengabdi di sana. “Saya baru sedar, menghadapi masyarakat itu tidaklah mudah,” kata dia.

Dari situlah, lantaran merasa ilmunya yang kurang, Orlando memutuskan untuk hijrah ke Jakarta, untuk menempuh pendidikan S1 di LPIA, Jakarta Selatan. Beruntung baginya, lantaran dia berasal dari Timor-timur maka dia dimudahkan masuk LPIA. Dua bulan di kampus, Orlando boleh bahasa arab, pengetahuan tentang Islam bertambah, begitu pula dengan Alquran dan hadis.

Ke depan, usai menyelesaikan studinya, Orlando berharap dapat kembali ke NTT untuk membantu dakwah di sana. Kebetulan orang tua angkatnya tengah membangun masjid. “Saya juga berharap menghantar hidayah kepada keluarga,” ujarnya.

Keluarganya di Timor Leste masih memeluk agama lama. Namun, hubungan mereka tidak terputus. “Satu minggu yang lalu, setelah 11 tahun, saya dihubungi ibu. Walaupun saya sudah berpindah keyakinan, mereka tidak masalah. Tapi wajar bila ada yang tidak senang,” ungkap Orlando.

Biasa la tu..

Begini, waktu itu kanak-kanak Timor Leste dilatih, 20 Mei 2009 menyambut hari ini Hari Kemerdekaan Timor Leste.
Pelajar sekolah menengah.... (2009)

Bergendang dengan berpakaian tradisional. (2009)

Gereja berperanan penting di kalangan kana-kanak Timor Leste (2009)

Begitulah kisah anak muda Timor Leste yang memilih jalan yang betul, lurus dan terang, bukan bengkang-bengkuk lagi gelap-zulumat..

Ihdinas Saratol Mustaqim..

Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

22 Jan 12
Dili, Timor Leste.

Lihat lagi, kisah-kisah seperti ini...
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

Tuesday, January 24, 2012

Gong Xi Fa Cai -MB K'tan Nik Aziz

Klik vedio ini..

Syed Mohamad Dalam Kenangan

OH..
Mu gi dulu..
Aku dak tahu bilo.
Gi mu dale redho Allah,
Alhamdulillah..

Padaku,
Syed Mohamad,
anak Pahang berjiwa K'tan
aku kenai lama hang..
Tempat jatuh lagi dikenang.
Tapi hang pi dulu.
Aku taktau bila lagi.

Teringat aku
kepada Ust Abu Bakar Hamzah,
Anak Perlis, tapi nak mati di K'tan..
Alhamdulillah..

Oh.. Syed Mohamad..
Mengingat mu, teringat aku.. bila lagi..

dari iBNU HASYIm..

Mengenang Syed Mohamad: Written by Ahmad Tajdid

"Mu buat gapo sini," sapa mesra Timbalan Perdana Menteri kepada Syed Mohamad Syed Hasan ketika Konvensyen Sejarah anjuran Fakulti Sejarah, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Bangi berhenti rehat.

"Kan (PAS dan BN) nak buat kerajaan campuran," seloroh Syed Mohamad sambil merapatkan dua jari telunjuknya membuatkan Dato' Seri Anwar Ibrahim dan para peserta konvensyen ketawa berderai.

Kisah itu berlaku pada 1996 ketika cakap-cakap berhubung kerajaan campuran PAS dan BN di Kelantan dibincang hangat.

Dan pagi itu, Anwar selepas merasmikan Konvensyen Sejarah tanpa diduga berhenti di hadapan khemah makan minum peserta konvensyen, berjalan di tengah-tengah hadirin dan akhirnya berhenti di hadapan kami bertiga (termasuk Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi) yang sedang minum di sudut paling belakang untuk semata-mata bertemu dan berbual ringkas dengan Syed Mohamad.

Kemesraan Anwar dan Syed Mohamad memang memeranjatkan penulis kerana sepanjang berkawan rapat dengannya, Pak Syed (nama popularnya) tidak pernah menceritakan sejarah persahabatannya dengan Anwar.

Keesokan harinya, foto pertemuan Pak Syed dan Anwar itu disiarkan di muka 2 akhbar The Star. Turut berada dalam gambar, Dr Syed Azman, kini Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Adun Batu Burok, yang pada ketika itu masih bergelar pensyarah di Universiti Malaya.

Penulis lari jauh kebelakang. Tak sanggup bergambar dengan pemimpin Umno.

Begitulah secebis kisah Pak Syed, petugas Pejabat Agung PAS yang pergi menghadap Ilahi pada pagi Jumaat, 13 Januari lalu.

Berita pemergiannya penulis terima pada jam 9.30 pagi melalui SMS rakan setugas.

Sepanjang mengenalinya beliau memang seorang yang merendah diri. Walaupun mengenali orang-orang ternama (sama ada pemimpin PAS mahupun Umno), Pak Syed jarang menceritakannya apatah lagi 'menjual' nama itu untuk apa juga tujuan.

Beliau memang 'orang PAS' sejak usia kanak-kanak. Beliau pernah bercerita pengalamannya bertugas mengawal poster-poster pilihan raya PAS daripada disabotaj samseng atau 'pasukan tahan lasak Umno' pada dekad 1960-an. Waktu itu beliau masih di bangku sekolah.

Pada suatu malam, kebetulan tiada seorang pun petugas yang berkawal di pondok pilihan raya PAS di kampungnya. Pak Syed satu-satunya petugas yang bermalam di pondok itu. Tiba-tiba datang segerombolan samseng Umno bersenjata parang pada tengah malam. Dan apabila melihat cuma seorang budak sahaja yang berkawal, kumpulan samseng itu menetak-netak tiang-tiang pondok tersebut. Walaupun ketakutan, Pak Syed yang terpisat-pisat bangun dari tidur tidak lari, malah hanya memerhatikan tingkah laku mereka sehinggalah kumpulan itu berlalu pergi.

Walau apa pun yang dihadapinya, sokongan terhadap PAS tidak pernah luntur. Beliau akhirnya melanjutkan pelajaran ke Indonesia hingga memperolehi sarjana (Drs) dengan biaya Kerajaan PAS Kelantan. Semasa menuntut ilmu di negara jiran, Pak Syed aktif dalam gerakan pelajar.

Nasib tidak menyebelahinya apabila pulang ke tanah air selepas tamat pengajian. Kerajaan negeri bertukar tangan daripada PAS kepada Berjasa-BN pada 1978. Ketika bertemu seorang kakitangan kerajaan negeri untuk memohon pekerjaan, beliau dinasihati untuk mencari kerja lain kerana pengajiannya ditaja kerajaan PAS dan bukannya BN.

Pak Syed akhirnya berhijrah ke Kuala Lumpur. Mengajar di beberapa sekolah swasta termasuk Yayasan Anda yang diasaskan Anwar Ibrahim. Beliau kemudian menjadi petugas PAS secara sukarela. Antara tugas asasinya adalah membawa pemimpin PAS ke mana sahaja dengan kereta buruknya.

Antara yang menjadi penumpang setianya ialah Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menjawat Ketua Dewan Ulama PAS Pusat sebelum bergelar Menteri Besar Kelantan.

Ketika PAS berkuasa semula di Kelantan, Pak Syed pernah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah Perdana Resort. Pun begitu, dia tidak menggunakan kedudukannya untuk kepentingan kroni.

"Kalau anta minta diskaun, orang lain pun minta sama. bila pula Perdana Resort nak untung?" katanya pada penulis.

Memang sakit hati, tapi bila difikirkan semula, betul juga kata beliau.

Keistimewaan yang diperolehinya tidak banyak menukar gaya hidup 'simple' Pak Syed. Memang dia cuba menukar kereta buruk Toyota Corona model lamanya dengan kereta lain. Itu pun model Pajero second hand. Dia obses dengan kereta Pajero itu sehingga membelanjakan sedikit wang untuk membeli asesori termasuk 'sport rim'. Tetapi minatnya mula pudar apabila roda hadapan jip Pajero second handnya itu tercabut dekat Temerloh ketika dalam perjalanan balik ke Kelantan!

Pak Syed juga dikenali ramai anggota PAS kerana sering dilantik Setiausaha Panitia Muktamar. Bertahun-tahun dia diamanahkan jawatan itu. Itulah jawatan paling digemarinya. Pernah dia menempah tiga pasang baju Melayu untuk dipakai sepanjang tiga hari muktamar penuh berlangsung.

"Dah dapat kupon makan," tegurnya pada penulis. "Nah ambil, ini untuk hari ni. Besok lain kira," katanya tegas.

Begitulah berdisiplinnya beliau bila memegang amanah. Satu lagi kelebihan Pak Syed adalah sikap tenangnya apabila berhadapan masalah. Dia tidak pernah melatah mahu pun panas baran berhadapan kerenah perwakilan, pemimpin, ahli PAS, peniaga mahupun pengunjung muktamar yang tidak berpuas hati dengan perjalanan muktamar.

"Relekslah...," istilah yang kerap terpacul dari mulutnya.

Minatnya pada buku juga unik. Dia akan memastikan membeli paling kurang sebuah buku sebulan bagi koleksi perpustakaan peribadinya. Timbunan buku akan mudah kelihatan di pejabat dan juga di rumahnya.

Banyak sebenarnya kenangan yang mampu dikutip bersama Syed Mohamad Syed Hasan sepanjang berkawan dengannya ketika bertugas di Pejabat Agung PAS.

Perawakannya yang sederhana, tidak lokek berbelanja, tenang dalam menghadapi kesulitan, taat, siqah dan wala' dalam perjuangan, menghormati pemimpin, juga setia dengan perjuangan hingga ke akhir hayat.

Allahyarham memang seorang petugas biasa PAS. Namanya tidak segagah mana. Namun beliau mampu memberi warna dan makna kepada perjuangan. Semoga rohnya diterima di kalangan para Nabi, Siddiqin, Syuhada dan Salihin. Alfatihah!

Mengenang Syed Mohamad: Written by Ahmad Tajdid 24 Jan 201

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-9: Imbauan Lama 'Ada Kaitan Dg Harakah, PAS & ...
E-Buku IH-9: Imbauan Lama 'Ada Kaitan Dg Harakah, PAS & ...

Perjuangan Islam T/Leste Bagai Kucing Ini..

CATATAN PERJALANAN siri 14

"SEMALAM masa dok makan kat kedai Pak Saifullah, nampak anak kucing ni. Jalan dengan dua kaki hadapan, dua kaki belakang hancur di gilis kereta ikut cerita orang di situ. Be gratefull ok...." kata penulis
Dan masjid ini...
Di daerah utama Timor Leste, ibu kota Dili, umat Islam akan mengerjakan solat Jumaat di satu-satunya masjid yang ada, ialah Mesjid An-nur. Pusat kegiatan Islam sebenarnya bertolak dari masjid sebagai sumber kegiatannya. Begitu yang berlaku di zaman pentadbiran pemimpin besar umat Islam Nabi Muhammad SAW.

Mesjid ini juga dikatakan diasaskan pada tahun 1956 dan menjadi pusat perkembangan dakwah di Timor Leste. Ia menempatkan “Centro da Comunidade Islamica da Timor Leste (Cincistil) dan Yayasan Masjid Annur.

CINCISTIL berperanan seumpama jabatan agama Islam yang terdapat di Malaysia. Ia mempunyai hubungan terus dengan pemerintah, dan mengurus hal ehwal perkahwinan.
Lain pula dengan Yayasan Masjid Annur. Ia adalah sebuah badan bebas yang merupakan pentadbir kepada Masjid Annur, Sekolah Annur, Panti Asuhan Annur, Sekolah Baucau (daerah lain) dan Panti Asuhan Baucau.

Selain itu, ia juga menganjurkan kelas Diniah iaitu kelas agama untuk anak-anak Islam selepas waktu Asar sehingga Maghrib. Antara solat Maghrib dan Isya’ pula, kelas agama untuk orang dewasa diadakan. Lantikan imam dan pendakwah yang dihantar ke daerah-daerah lain dijalankan oleh Yayasan ini.

Institusi dibawah Yaysan ini bergantung terutamanya kepada sumber kewangan hasil derma orang ramai. Selain itu, anak-anak dikenakan bayaran 1.50USD bagi sesi persekolah selama sebulan.

Sekolah Annur terbahagi kepada sekolah dasar, junior dan senior. Guru-guru dan anak-anak muridnya ada yang beragama Islam dan beragama Kristian Katholik.

Sistem kurikulum sekolah-sekolah ini menggunakan sistem kerajaan Timor Leste. Guru-guru pula diberi gaji mengikut jam, dengan gaji berbeza-beza antara 50 hingga 200 USD sebulan. Perbelanjaan menggaji guru adalah antara beban tertinggi di Yayasan ini.

Bagi semua sekolah, jumlah guru adalah seramai 42 orang. Selain itu, terdapat seramai108 anak-anak yatim yang ditempatkan di Panti Asuhan Annur dan 25 orang di Panti Asuhan Baucau.

Alhamdulillah, takdir Allah SWT menentukan jalinan Ukhuwwah Islamiyyah terjalin antara penulis blog itu dengan Pak J Angelo Saifullah bin Angelo J (Pak Saifullah) setelah menikmati juadah tengahari di gerainya. Zaujahnya, ibu Norhayati yang berasal dari Indonesia merupakan rakan sepengajiannya di sebuah pasentren di Indonesia seketika dahulu.

Pak Saifullah dan Pak Anuar...(gambar di bawah).

Pak Saifullah adalah merupakan Bendahara (Istilah Pak Siafullah) kepada Panti Asuhan Annur. Ketika di Indonesia, beliau pernah menjadi pimpinan kepada parti P3, sebuah parti Islam di zaman Suharto.

Beliau cukup menjaga kepercayaan yang diberikan kepada beliau. Pernah beliau menolak bantuan kerajaan Timor Leste sebanyak USD 2000 hanya kerana pihak pentadbir meminta laporan kewangan yang palsu, diberikan semasa pembayaran duit tersebut dilakukan.

Menurutnya ini adalah suatu pemula kepada korupsi. Tugasnya sebagai bendahara tidaklah dibayar. Hidup beliau bergantung dari hasil jualan restoran yang diusahakan sendiri, bahkan semua menu dimasaknya sendiri. Melihat keadaan restoran yang uzur, sudah cukup membayangkan kecekalan hidup beliau.


Restoran Pak Saifullah.. (gambar di bawah)

Seorang lagi aktivis diperkenalkan, iaitu En Anuar da Costa Jose, Setiausaha merangkap Bendahara 2 Yayasan Masjid Annur. Seperti Pak Saifullah, En Anuar juga memegang jawatan tersebut tanpa bayaran dan bergantung hidup sebagai peruncit di luar kawasan Masjid Annur.

Apa bentuk bantuan yang diperlukan oleh Yayasan Masjid Annur? Menurut Pak Anuar, mereka berharap suatu majlis berkhatan untuk anak-anak yatim dan mualaf seramai lebih kurang 60 orang dapat dilaksanakan. Kali terakhir majlis seperti itu dijalankan adalah pada 2005 dengan penyertaan 60 orang selama 3 hari. (Maklumat 2009)

Selain daripada itu, memandangkan pelajar-pelajar dari sini hanya mampu sekadar menghabiskan pembelajaran ke peringkat sekolah tinggi, beliau juga berharap ada badan dapat memberi biasiswa kepada anak-anak di sini bagi mengikuti pelajaran di universiti. (Maklumat 2009)


Menurutnya, pada bulan Febuari lalu, beliau telah menghantar permohonan beberapa orang pelajar bagi mengikuti pelajaran di Universiti Islam Antarabangsa. Namun, sehingga kini masih belum ada jawapan. Kehidupan disini amat susah. (Maklumat 2009)

Lihat air longkang itu..

Pernah suatu ketika penulis blog itu terserempak dengan seorang anak perempuan yang mandi menggunakan air longkang. Bahkan, pokok-pokok kangkung di biarkan bercambah dilongkang untuk dijadikan makanan.

Sekiranya ada anak-anak meminta upah mencuci kereta di sini, mereka akan mencuci kereta itu dengan air longkang. Jalan-jalan yang rosak tidak dibaiki kembali kerana tiada peruntukan. Supermarket bergantung keuntungan jualan daripada kunjungan orang asing yang kebanyakan bekerja dengan Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu.

Malangnya, kedai-kedai besar ini tidaklah dimiliki oleh orang tempatan. Maka, wang hasil keuntungan oleh tauke-tauke ini, tidaklah dibelanjakan disini. Apatah lagi, urusan kewangan seharian di sini menggunakan Dolar Amerika Syarikat. Sering orang awam menyatakan kerisauan keruntuhan ekonomi di sini setelah PBB berundur pada 2012 nanti.

Sesungguhnya, mereka disini sedaya upaya menghidupkan Islam walaupun hidup mereka merana. Bagaikan kucing di restoran Pak Saifullah tadi, hanya berfungsi dengan dua kaki hadapan sahaja, tetap berjalan juga. Patah sayap namun tetap terbang jua, mengikut pepetah orang tua. Mereka menghargai keimanan yang dikurniakan Allah. Tentu di lubuk hati mereka mengharapkan kekayaan rahim Allah diakhirat kelak, biar di dunia fana ini mereka papa kedana..

Pengangkutan awam di sini biasanya dengan Mikrolet. Sejenis van sederhana yang diubahsuai sebagai bas.

Mana sikap dunia Islam yang sepatutnya ibarat satu tubuh di badan? Satu anggota sakit, anggota lain pun sakit juga, bahkan 'mata' salah satu anggota badan pun tidak mampu tidur nyenyak sendiri-sendiri, walaupun anggota lain yang sakit! Mana sikap yang diarahkan Nabi SAW itu!?

Bersambung..

Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

22 Jan 12
Dili, Timor Leste.

Timor Leste: 247 Muslim Diusir Keluar Negaranya

Taman di dalam Masjid An Nur Dili / Foto oleh Aris Heru Utomo

CATATAN PERJALANAN siri 13

Masjid An Nur Dili / foto oleh Aris Heru Utomo

by Aris Heru Utomo
Jumatan di Kampung Alor, Dili

WAKTU menunjukkan pukul 12.00 ketika Jumat (27 Maret 2010) saya tiba di masjid An Nur Kampung Alor, Dili. Pelataran masjid yang pada hari-hari lain terlihat lowong, pada hari Jumat justru disesaki kendaraan roda empat.

Bukan hanya pelataran, sisi jalan menuju mesjid dan tanah kosong di seberangnya pun (tepat di depan Kedutaaan Australia) sudah dipenuhi kendaraan. Sebagian besar adalah kendaraan berwarna putih dengan tulisan “UN” pada kedua sisinya.

Menurut seorang warga Kampung Alor asal Sulawesi yang bernama Amirudin, masjid An Nur sebagai salah satu masjid yang ada di kota Dili memang selalu ramai dihadiri warga muslim Timor Leste yang akan menunaikan ibadah sholat Jumat.

Kehadiran anggota Pasukan Keamanan PBB yang berasal dari negara yang banyak penduduk muslimnya seperti Mesir, Malaysia dan Nigeria pun semakin meramaikan masjid. Mereka inilah yang menyesaki pelataran masjid dengan kendaraan dinas PBB-nya,

Memasuki masjid, terlihat para jamaah sudah memenuhi seluruh ruangan. Sama seperti sholat Jumat di Indonesia, para jamaah yang hadir pun mengenakan pakaian sehari-hari yang bebas dan rapih plus kopiah, termasuk polisi PBB yang sebagian besar masih mengenakan seragam dinasnya (lengkap dengan pistol di pinggang).

Sementara sebagian jamaah lain yang baru datang tampak sedang mengambil wudlu di sisi kanan masjid. Selain tempat untuk jamaah pria, di sisi kiri masjid disiapkan pula tempat untuk jamaah wanita.

Usai menunaikan sholat sunnah, saya pun duduk bersila di atas lantai ubin teraso, yang sebagian besar sudah tidak mulus lagi. Saya bergabung dengan sekitar 300 orang jamaah untuk mendengarkan kotbah dalam bahasa Indonesia. Sebagian besar jamaah terlihat tekun mendengarkan apa yang disampaikan khotib, termasuk polisi PBB asal Nigeria dan Mesir yang tidak mengerti bahasa Indonesia, sementara sebagian jamaah lainnya terlihat terkantuk-kantuk.

Usai shalat Jumat, para jamaah pun segera membubarkan diri untuk melanjutkan pekerjaan masing-masing. Samad, seorang anggota polisi PBB asal Malaysia dan akan mengakhiri tugasnya pada bulan Oktober 2010 ini misalnya, segera bergegas kembali ke posnya yang tidak bisa ditinggalkan berlama-lama. Bahkan ketika hujan belum reda (kebetulan hujan turun bertepatan usainya sholat Jumat), Samad segera menuju Mitsubishi Pajeronya bersama beberapa polisi PBB lainnya asal Malaysia.

Sementara Amirudin, yang meskipun tinggalnya tidak jauh dari masjid di Kampung Alor ini, juga bergegas untuk kembali menunggui dagangannya. Meskipun demikian, di beberapa orang lainnya, sambil menunggu hujan reda, terlihat tengah asyik berbincang satu sama lain. Bahkan dari logat bicaranya terasa sekali kalau mereka adalah pendatang asal Jawa Timur.

Menurut sejarah yang dikutip dari buku “Islam di Timor Timur” karya Ambarak A. Bazher (Gema Insani 1995), Masjid An Nur didirikan pada tahun 1955 atau 1956 atas inisiatif Imam Haji Hasan Bin Abdulah Balatif Kepala Kampung Alor dan masyarakat muslim Dili. Pendirian ini direstui oleh Kepala Suku Arab saat itu, Hamud bin Awad Al-Katiri. Dalam perkembangannya kemudian terbentuk perkampungan Islam seperi sekarang ini.

Karena kerusakan disana-sini, pada awal tahun 1980-an masjid ini diperbaiki dan diresmikan kembali oleh Pangdam IX/Udayana Mayjen Dading Kalbuadi pada tanggal 20 Maret 1981. Masjid An Nur ini memiliki dua lantai, lantai pertama untuk tempat sholat sementara lantai kedua digunakan sebagai ruang sekolah. Di bagian tengah masjid terdapat sebuah taman yang mungkin maksudnya digunakan sebagai penyejuk ruang alami. Di pojok kanan terdapat perpustakaan sederhana dimana buku-buku Islam dan beberapa keping CD di letakkan di dua buah rak kayu.

Berdiri sejak tahun 1955, tentu saja masjid ini memiliki catatan sejarah panjang kehadiran umat Islam di Timor Timur, baik pada masa Portugis, saat berintegrasi dengan Indonesia maupun ketika akhirnya menjadi Timor Leste.

Ketika Timor Leste dibawah Portugis, oleh masyarakat di Kampung Alor Masjid An Nur ini dijadikan sebagai salah satu tempat perjuangan politik untuk mengusir Portugis. Masjid ini pun pernah menjadi salah satu basis perjuangan proses integrasi Timor Timur dengan Indonesia. Ambarak A Bazher misalnya menyebutkan peran tokoh-tokoh umat Islam Timor Timur seperti H. Salim Bin Said Al-Katiri, Hedung Bin Abdullah dan Sya’ban Joaqim dalam meminta bantuan rakyat dan pemerintah Indonesia.

Ketika Timor Timur akhirnya menjadi Timor Leste, umat muslim, khususnya yang berasal dari Indonesia, sempat mengalami pengalaman tidak mengenakkan terkait dengan status kewarganegaraan mereka. Pada tahun 2004 misalnya, meski di Pengadilan yang dipimpin hakim internasional, Emiliano dos Reis, mereka tidak dianggap melanggar Undang-undang Imigrasi dan Suaka nomor 9/2003, sekitar 247 warga muslim asal Indonesia tetap diusir secara paksa (deportasi) dan menggunakan kekerasan untuk keluar dari Timor Leste. Sayangnya ketika kejadian tersebut berlangsung, tokoh-tokoh HAM di Indonesia yang selama masa integrasi lantang bersuara justru terkesan diam saja.

Kini, enam tahun setelah pengusiran tersebut di atas, kehidupan umat islam di Timor Leste tampaknya mulai normal kembali. Hal tersebut setidaknya tampak dari ramainya sholat Jumat dan berjalannya sekolah yang dikelola pengurus masjid An Nur. Masyarakat Indonesia yang tinggal di kampong Alor pun sudah bisa menjalankan kegiatannya kembali seperti berdagang, dan sebagian diantaranya telah menjadi Warga Negara Timor Leste. Lebih jauh, mengutip omongan Presiden Pusat Komunitas Islam Timor Leste, Arief Abdullah Sagran, “Tidak ada intimidasi karena agama di Timor Leste meskipun kami minoritas.” Semoga.

Aris Heru Utomo/02 April 2010

Tinggal di Beijing. Menulis lewat blog sejak 2006 dan akan terus menulis untuk mencoba mengikat makna, melawan lupa, dan berbagi inspirasi lewat tulisan. Pendiri dan Ketua Komunitas Blogger Bekasi serta deklarator dan pendiri Komunitas Blogger ASEAN. Blog personal: http://arisheruutomo.com. Twitter: @arisheruutomo

Tulisan ini diangkat dari http://sosbud.kompasiana.com. Terima kasih kepada Aris Heru Utomo dari weblog Ibnu Hasyim..

  • Rujukan: http://sosbud.kompasiana.com
  • Islam di Timor Timur
  • [ppi] Re: [ppiindia] Untuk Orang Biasa di Timor Leste (http://www.freelists.org/post/ppi/ppiindia-Untuk-Orang-Biasa-di-Timor-Leste,6)

Bersambung.

Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

22 Jan 12
Timor Leste.

Haji Alfonso, Bukti Timor Leste Terima Islam..

CATATAN PERJALANAN siri 12

Mualaf-TimorLeste

Haji Alfonso semasa ditemui di Jeddah..

HAJI Alfonso Noves Alfataro, adalah satu dari sebelas orang yang masuk Islam atau mualaf, asal Timor Leste tahun 1430 H/2009 M yang berkesempatan menunaikan ibadah haji di Mekah tahun itu. Beliau telah memeluk Islam sembilan tahun lalu, setelah dari penganut Kristian Katholik.

Lelaki berusia 41 tahun dan sehari-harinya sebagai jaksa di Kejati Timor Leste ini, merupakan 13 bersaudara dari keluargaa Alfataro. Dua di antaranya telah menjadi mualaf. Berangkat ke Tanah Suci melalui Jakarta, bersama 11 mualaf lainnya asal Timor Leste, merupakan undangan khusus dari Pemerintah Kuwait.

Dia dan 11 rakannya itu berangkat bergabung dengan salah satu travel biro Al Ahram, yang brdomisili di kawasan Tebet, Jakarta Selatan.

Alfataro beristerikan seorang mualaf juga, sehingga sebagai pegawai negeri isterinya merupakan minoriti, atau satu-satunya wanita yang mengenakan jilbab atau pakaian menutup aurat semasa beraktiviti di pejabat. Kerana keyakinan dan keimanannya itu, semuanya tidak memghalangi kariernya.

“Memang kelihatannya aneh, tetapi lingkungan dapat menerima, seperti juga sebelum Timor Leste memisahkan diri dengan Indonesia sepuluh tahun lalu, Islam tetap diterima masyarakat.” kata Haji Alfonso ayah kepada dua putera, semasa ditemui di Lapangan Terbang King Abdul Aziz Jeddah, selepas menunaikan haji tahun itu.

"Keberangkatan rombongan 11 orang ke Tanah Suci ini, termasuk sebagai bukti bahawa pemerintah Timor Leste menerima Islam di negeri itu, sekalipun penduduknya majoriti adalah Katholik.

"Hubungan baik Islam dengan agama lain, sudah tumbuh dan berkembang sejak Timor Timur selama 24 tahun bergabung dengan Indonesia, kemudian memisahkan diri sejak 10 tahun lalu.

“Saya pikir Islam di Timor mendapat tempat yang baik, perkembangannya juga sangat baik, dan keberangkatan rombongan kami ini jadi sebagai contohnya,” kata Haji Alfonso lagi.

Mengenai perkembangan Islam di negaranya Timor Leste dia kata, pihaknya punya niat untuk terus mengembangkan agama Islam yang merepakan keyakinan barunya itu. Menurutnya, keadaan boleh memisahkan dengan saudara-saudara kita dari Indonesia yang turut mengembangkan Islam di Timor Leste saat itu. Tetapi kini Islam masih tetap eksis dan bahkan berkembang dengan baik, kerana menurutnya pemerintah memberi tempat yang baik bagi Islam.

Begitulah antara kisah-kisah yang saya dapat dari beberapa sahabat yang saya temui. Tetapi perkembangan Islam di Timor Leste pasca kemerdekaan Timor Leste memang memprihatinkan.

Menurut Centro da Comunidade Islamica de Timor Leste (CENCISTIL), berdasarkan data tahun 1995, jumlah Muslim mencapai 31,579 orang. Namun kini masyarakat Muslim di Timor Leste hanya berjumlah 5,011 atau hanya 3 % dari jumlah penduduk Timor Leste yang mencapai 800,000 jiwa.

Majoriti penduduk Timor Leste memeluk agama Kristian Katholik (90%), bakinya Kristian Protestan dan agama lainnya (7%). Dari 5,011 penduduk Muslim, umumnya terdapat di kota Dili yang mencapai 2,621 orang, lainnya tersebar di beberapa kota seperti Lautem, Viqueque, Baucau, Same, Ermera, Aileu, Ainaro, Liquica Bobonaro, Covalima dan Ambeno.

Jumlah sarana ibadah di Timor Leste pasca kemerdekaan juga menunjukkan penurunan. Sebelum merdeka, Timor Leste (Timor Timur) memiliki jumlah masjid, mushalla dan madrasah mencapai 64, namun kini hanya tersisa 13 bangunan masjid, musholla dan madrasah. Lembaga Islam yang saat ini ada di Timor Leste hanya tersisa 7 Lembaga. Sebelum merdeka jumlah Lembaga di Timor Leste mencapai 20.

Hal ini pun berpengaruh terhadap jumlah ustaz yang ada, saat ini jumlah ustaz di Timor Leste hanya mencapai 21 orang dari sebelumnya yang mencapai 116 orang ustaz. (Sumbe: CENCISTIL 25 Jun 2008)

Di bawah ini gambar-gambar yang saya rakam ketika menyusuri tepi laut di kota Dili, ibu kota Timor Leste itu.


Bersambung.

Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

22 Jan 12
Timor Leste.

Lihat lagi, kisah-kisah seperti ini...
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

Sejarah & Operasi Seroja T/Leste, Siapa Untung?

CATATAN PERJALANAN siri 11

JOM kita lihat-lihat sikit sejarah Timor Leste...

Sejarah Timor Leste berawal dengan kedatangan orang Australoid dan Melanesia. Orang dari Portugal mulai berdagang dengan pulau Timor pada awal abad ke-16 dan menjajahnya pada pertengahan abad itu juga.

Setelah terjadi beberapa krisis sama-sama penjajah Portugis-Belanda, dibuat perjanjian pada 1859 di mana Portugal memberikan bahagian barat pulau itu. Jepun pula menguasai Timor Timur dari 1942 sampai 1945, namun setelah mereka kalah dalam Perang Dunia II Portugal kembali menguasainya.

Pada tahun 1975, ketika terjadi Revolusi Bunga di Portugal dan Gubernur terakhir Portugal di Timor Leste, Lemos Pires, tidak mendapatkan jawaban dari Pemerintah Pusat di Portugal untuk mengirimkan bala bantuan ke Timor Leste yang sedang terjadi perang saudara. Maka Lemos Pires memerintah menarik tentera Portugis yang sedang bertahan di Timor Leste untuk menguasi ke Pulau Kambing atau dikenal dengan Pulau Atauro.

Setelah itu FRETILIN menurunkan bendera Portugal dan mendeklarasikan Timor Leste sebagai Republik Demokratik Timor Leste pada 28 November 1975. Menurut suatu laporan resmi dari PBB, selama berkuasa 3 bulan ketika kekosongan pemerintahan di Timor Leste antara September, Oktober dan November, Fretilin melakukan pembantaian dan kemusnahan terhadap sekitar 60,000 penduduk awan, yang sebahagian besarnya wanita dan kanak-kanak kerana suami mereka adalah pendukung faksi integrasi dengan Indonesia.

Dalam sebuah wawancara 5 April 1977 dengan Sydney Morning Herald, Menteri Luar Negeri Indonesia Adam Malik mengatakan "jumlah korban tewas berjumlah 50,000 orang atau mungkin 80,000".

Tidak lama kemudian, kelompok pro-integrasi mengisytiharkan kerjasama dengan Indonesia pada 30 November 1975 dan kemudian meminta dukungan Indonesia mengambil alih Timor Leste dari kekuasaan FRETILIN yang berhaluan Komunis. Ketika pasukan Indonesia mendarat di Timor Leste pada 7 Desember 1975, FRETILIN didampingi oleh ribuan rakyat mengungsi atau berhijrah ke daerah pegunungan untuk melawan tentera Indonesia.

Lebih 200,000 penduduk mati di hutan kerana pengeboman dari udara oleh militer Indonesia. Ada juga yang mati kerana penyakit dan kelaparan. Banyak juga yang mati di kota setelah serah diri kepada tentera Indonesia. Team Palang Merah International yang menangani orang-orang ini pun tidak mampu menyelamatnya.

Terjadi juga pembantaian oleh kelompok radikal FRETILIN di hutan terhadap kelompok yang lebih moderat. Sehinggaramai juga tokoh-tokoh FRETILIN yang dibunuh oleh sesama FRETILIN selama di Hutan. Semua cerita ini dikisahkan kembali oleh orang-orang seperti Francisco Xavier do Amaral, Presiden Pertama Timor Lesta yang mendeklarasikan kemerdekaan Timor Leste pada tahun 1975.

Seandainya Jenderal Wiranto (pada waktu itu Letnan) tidak menyelamatkan Xavier di lubang tempat dia dipenjarakan oleh FRETILIN di hutan, maka mungkin Xavier tidak lagi jadi Ketua Partai ASDT di Timor Leste Sekarang. Selain Xavier, ada juga komandan sektor FRETILIN bernama Aquiles yang dinyatakan hilang di hutan (kemungkinan besar dibunuh oleh kelompok radikal FRETILIN). Isteri komandan Aquilis sekarang ada di Baucau dan masih terus bertanyakan tentang suaminya.

Selama perang saudara di Timor Leste dalam 3 bulan (September-November 1975) dan selama pendudukan Indonesia selama 24 tahun (1975-1999), lebih dari 200,000 orang dinyatakan meninggal (60,000 orang secara resmi mati di tangan FRETILN menurut laporan resmi PBB). Selebihnya mati ditangan Indonesia saat dan sesudah invasi dan adapula yang mati kelaparan atau penyakit. Hasil CAVR menyatakan 183,000 mati di tangan tentera Indonesia kerana keracunan bahan kimia dari bom-bom napalm, serta mortir-mortir.

oleh TNI (Tentera Nasional Indonesia)









Operasi Seroja

Operasi Seroja adalah sandi untuk invasi Indonesia ke Timor Timur yang dimulai pada 7 Desember 1975. Pihak Indonesia menyerbu Timor Timur kerana..
  • Desakan Amerika Syarikat (AS) dan Australia, yang mahu Fretilin (berpaham komunisme) tidak berkuasa di Timor Timur.
  • Adanya kehendak dari sebahagian rakyat Timor Timur yang ingin bersatu dengan Indonesia atas alasan etnik dan sejarah.
Angkatan Darat Indonesia mulai menyebrangi perbatasan dekat Atambua pada 17 Desember 1975 yang menandai awal Operasi Seroja. Sebelumnya, pesawat-pesawat Angkatan Udara RI sudah kerap menyatroni wilayah Timor Timur dan artileri Indonesia sudah sering menyapu wilayah Timor Timur. Kontak langsung pasukan Infantri dengan Fretilin pertama kali terjadi di Suai, 27 Desember 1975.

Pertempuran dahsyat terjadi di Baucau pada 18-29 September 1976. Walaupun TNI (Tentera Nasional Indonesia) telah berhasil memasuki Dili pada awal Februari 1976, namun banyak pertempuran-pertempuran kecil mahupun besar yang terjadi di seluruh pelosok Timor Timur antara Fretilin melawan pasukan TNI. Dalam pertempuran terakhir di Lospalos 1978, Fretilin kalah dan 3,000 pasukannya menyerah setelah dikepung oleh TNI berhari-hari.

Operasi Seroja berakhir sepenuhnya pada tahun 1978 dengan hasil kekalahan Fretilin dan pengintegrasian Timor Timur ke dalam wilayah NKRI. Selama operasi ini berlangsung, arus pengungsian warga Timor Timur ke wilayah Indonesia mencapai angka 100,000 orang. Korban berjatuhan dari pihak militer dan orang awam. Orang awam banyak digunakan sebagai tameng hidup oleh Fretilin.

Pihak Indonesia juga dituding sering melakukan pembantaian pada anggota Fretilin yang tertangkap selama Operasi Seroja berlangsung. Timor Leste menjadi sebahagian dari Indonesia tahun 1976 sebagai provinsi ke-27. Hal ini terjadi setelah gubernur jenderal Timor Portugis terakhir Mario Lemos Pires melarikan diri dari Dili setelah tidak mampu menguasai keadaan pada saat terjadi perang saudara itu.

Portugal juga gagal dalam proses dekolonisasi di Timor Portugis dan mendakwa Timor Portugis sebagai wilayahnya, walaupun meninggalnya atau tidak pernah diurus dengan baik. AS dan Australia "merestui" tindakan Indonesia kerana takut Timor Leste menjadi 'kantong komunisme' terutama apabila kekuatan utama di perang saudara Timor Leste adalah Fretilin yang beraliran Marxis-Komunis.

AS dan Australia bimbang efek 'teori domino' meluasnya pengaruh komunisme di Asia Tenggara setelah AS lari dari Vietnam dengan jatuhnya Saigon atau Ho Chi Minh City. Namun begitu, PBB tidak menyetujui tindakan Indonesia. Setelah referendum 30 Ogos 1999, di bawah perjanjian tajaan PBB Indonesia-Portugal, majoriti penduduk Timor Leste memilih merdeka dari Indonesia.

Antara waktu referendum sampai kedatangan pasukan perdamaian PBB pada akhir September 1999, dikatakan kaum anti-kemerdekaan yang konon didukung Indonesia mengadakan pembantaian balasan besar-besaran. Dianggarkan sekitar 1,400 jiwa tewas dan 300,000 dipaksa mengungsi ke Timor barat. Sebahagian besar infrastruktur seperti rumah, sistem irigasi, air, sekolah dan listrik hancur.

Pada 20 September 1999 pasukan penjaga perdamaian International Force for East Timor (INTERFET) tiba dan mengakhiri hal ini. Pada 20 Mei 2002, Timor Timur diakui secara internasional sebagai negara merdeka dengan nama Timor Leste dengan sokongan luar biasa dari PBB. Ekonomi berubah total setelah PBB mengurangi misinya secara drastis. Semenjak hari kemerdekaan itu, pemerintah Timor Leste berusaha memutuskan segala hubungan dengan Indonesia.

Antaranya dengan cara Timor Leste mengadopsi Bahasa Portugis sebagai bahasa resmi. Mendatangkan bahan-bahan keperluan pokok dari Australia sebagai "balas budi" atas campur tangan Australia menjelang dan pada saat referendum. Selain itu pemerintah Timor Leste mengubah nama resminya dari Timor Leste menjadi Republica Democratica de Timor Leste dan mengadopsi mata wang dolar AS sebagai mata wang resmi yang mengakibatkan rakyat Timor Leste menjadi lebih krisis lagi dalam hal ekonomi.

















LinkWithin

Related Posts with Thumbnails