Friday, April 17, 2020

COVID-19: Apa langkah selepasnya? -Presiden AS



COVID-19 merupakan krisis kemanusiaan yang berlaku tanpa mengira perbezaan agama dan kaum sehingga menjadi cabaran global yang perlu dihadapi bersama dalam satu keluarga manusia yang besar, seperti dinyatakan oleh firman Allah SWT:
﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَٰكُم مِّن ذَكَرٖ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَٰكُمۡ شُعُوبٗا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓاْۚ إِنَّ أَكۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَىٰكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٞ١٣﴾ (الحجرات: 13)
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih ketaqwaannya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Surah al-Hujurat: 13)
Kita menyaksikan kerapuhan pakatan kerjasama antara negara-negara termasuk negara maju dan kuasa besar dari sudut politik, ekonomi dan ketenteraan. Masing-masing membawa diri (nafsi nafsi) sepertimana yang akan berlaku pada Hari Kiamat, bahkan sudah ada tuduh-menuduh sesama sendiri, padahal masih berada di alam dunia. Persaudaraan mereka hanya berasaskan kepada kenyataan lisan dan tulisan sahaja, seperti tidak berpijak di alam kenyataan.
Dalam menghadapi situasi seperti ini, tamadun Islam pernah mencipta sejarah beberapa kali. Oleh itu, jangan hanya sekadar membaca kitab Feqah dan Tasawuf sahaja, bacalah juga kitab sejarah. Tercatat dalam sejarah bagaimana Islam mampu menghadapi bencana wabak penyakit, peperangan yang mengancam keselamatan sehinggalah bencana alam.
Pelaksanaan Maqasid al-Syariah iaitu memelihara agama menunjukkan kepada kewajipan menjaga nyawa, keluarga, maruah dan harta, sehingga berlakunya tindakan keras oleh pihak berkuasa. Masjid terbesar dikosongkan, Solat Jumaat dan solat berjemaah tidak dilaksanakan, majlis ilmu dibatalkan, bahkan aktiviti pasar terhenti, termasuk apa yang pernah berlaku di Masjid al-Haram di Makkah, Madinah dan Masjid al-Aqsa. Begitu juga di Masjid al-Azhar, Mesir dan Andalus (Sepanyol) di Asia Tengah pada zaman kekuasaan Islam.
Mereka melupakan perbezaan agama, mazhab dan politik dalam masyarakat yang majmuk. Walaupun ada yang menganut Mazhab Sunni, Syiah dan Khawarij dalam kerajaan yang berpecah belah dan ulama’ yang berkhilaf, termasuk mereka yang berpendapat boleh diadakan Sembahyang Jumaat dengan jumlah yang paling kecil kurang empat puluh orang.
Namun, mereka bersatu demi melaksanakan Maqasid al-Syariah bagi menjaga nyawa setiap individu manusia yang lebih diutamakan tanpa dipersoalkan akan keikhlasannya, kerana persoalan ikhlas adalah urusan Allah, bukan urusan manusia.
Kita percaya bahawa Allah Maha Penyayang dan Pengampun kepada hambaNya, khusus bagi mereka yang berada dalam kesusahan hidup di dunia.
Mereka yang mati diberikan kelebihan ganjaran syahid berada di barisan hadapan kerana bersabar menjalankan tugas menyelamatkan manusia yang menghadapi bencana atau bersabar atas nasib yang menimpa diri sendiri menjadi mangsa wabak, dan mendapat pahala redha kepada Allah SWT setelah berikhtiar mencegah penyakit.
Kita akan menghadapi situasi selepas bencana yang lebih besar cabarannya, kerana kesan kepada diri manusia secara peribadi, ekonomi dan mempengaruhi politik serta keselamatan dan keamanan dunia secara menyeluruh.
Kini PBB hanya bersuara sahaja, sehingga cadangan persidangan di peringkat Majlis Keselamatan gagal mencapai kata sepakat dalam menghadapi ancaman wabak Covid-19.
Apakah keadaannya kini akan pulih dalam masa yang cepat? Sekalipun sudah pulih, ia tidak akan kembali seperti asal dalam tempoh yang singkat.
Di peringkat negara sendiri, kita perlu mengambil langkah keutamaan sewaktu wabak ini sedang menyerang, dengan memilih perkara yang terpenting dahulu dan menstabilkan kehidupan rakyat dengan berbelanja mengikut perkara yang menjadi keutamaan seperti makanan, menjaga kesihatan dalam mencegah dan merawat, memelihara keselamatan dan sebagainya.
Keutamaan menjaga nyawa didahulukan dan memelihara hubungan yang erat di antara kerajaan dan rakyat, tanpa mempedulikan terhadap mereka yang masih menyalak tidak memahami situasi kritikal yang sedang dihadapi.
Kita berpegang kepada pepatah, “Biar anjing dan serigala menyalak di keliling, namun musafir tetap meneruskan perjalanannya menuju destinasi.”
Maka langkah bagi menghadapi cabaran yang lebih besar pasca Covid-19 hendaklah difikirkan dahulu sebelum berlaku perkara yang di luar jangkaan kita yang berbeza daripada perkara yang dirancang.
Mereka yang telah meninggal dunia, sudah selesai urusan mereka di dunia. Sekarang kita memikirkan mereka yang masih hidup termasuk generasi akan datang.
Setiap rakyat boleh memberi sumbangan masing-masing secara fardhu ain (wajib ke atas tiap-tiap seorang) dan fardhu kifayah secara bekelompok mengikut tahap keilmuan dan kemahiran, sehingga tiada yang terkecuali seorang pun.
Laksana kata-kata hikmah, “Yang gagah menumbuk padi, yang tempang menghalau ayam, yang buta menghembus lesung.”
Teruskan program pembangunan modal insan mengikut acuan Allah Pencipta Alam dengan membina jasmani dan rohani, iman, ilmu pengetahuan dan akhlak yang budiman.
Pada masa yang sama, menambah ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah dalam aspek aqidah, syariat, akhlak dan semua urusan keperluan hidup manusia.
Manfaatkan sumber bumi yang masih melimpah ruah bagi menjana ekonomi negara sehingga tiada lagi yang dibocor dan terbocor sama ada sumber di atas muka bumi, dalam perut bumi dan perairan laut negara kita.
Dalam masa yang sama, meningkatkan kerjasama yang lebih erat dengan masyarakat antarabangsa dan negara.
Utamakan negara sahabat serantau dan seagama serta negara yang boleh bersahabat walaupun tidak seagama dan serumpun kerana ada perikemanusiaan.
Majoriti manusia bertuhankan ekonomi yang hanya menjadi satu rukun hidup yang tidak boleh ditinggalkan, namun ekonomi itu bukan tuhan yang disembah.
Manusia wajib mencari keperluan kehidupan, tetapi makan untuk hidup beribadat dan berkhidmat bagi memakmurkan bumi, bukannya hidup untuk makan seperti binatang yang bernafsu tidak berakal, sehingga fikirannya di perut bukan di kepala yang mulia, menyebabkan boleh melakukan apa sahaja.
Era dunia moden yang maju ini telah berlaku dua perang dunia yang mengorbankan jutaan manusia bermula dengan perang ekonomi yang rakus.
Mudah-mudahan tidak berlaku situasi yang lebih parah dengan doa agar dilindungi oleh Allah SWT. Namun Allah SWT telah memberi amaran kepada manusia yang berakal:
﴿لَهُۥ مُعَقِّبَٰتٞ مِّنۢ بَيۡنِ يَدَيۡهِ وَمِنۡ خَلۡفِهِۦ يَحۡفَظُونَهُۥ مِنۡ أَمۡرِ ٱللَّهِۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡۗ وَإِذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِقَوۡمٖ سُوٓءٗا فَلَا مَرَدَّ لَهُۥۚ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِۦ مِن وَالٍ١١﴾ (الرعد: 11)
“Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapa pun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tiada sesiapa pun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.” (Surah al-Ra’d: 11)
Allah SWT juga berfirman setelah dilihat berlakunya kesilapan manusia sendiri:
﴿ظَهَرَ ٱلۡفَسَادُ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ بِمَا كَسَبَتۡ أَيۡدِي ٱلنَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعۡضَ ٱلَّذِي عَمِلُواْ لَعَلَّهُمۡ يَرۡجِعُونَ٤١﴾ (الروم: 13)
“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).” (Surah al-Rum: 41)
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS – HARAKAHDAILY 14/4/2020

COVID-19: Negara menurut Plato, Aristotle dan Ibn Khaldun


PENDAHULUAN

(1) Dalam suasana serangan COVID-19 di peringkat global ini, kita perlu lihat bahawa manusia itu memang diciptakan oleh Allah S.W.T dalam keadaan hidup saling memerlukan;
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).”
(al-Hujurat: 13)
(2) Sistem yang disediakan oleh Allah S.W.T ialah kepelbagaian bangsa, asal-usul, keturunan, latar belakang dan sebagainya. Perkara ini perlu dilihat dari kaca mata pemikir.
Kepelbagaian ini hakikatnya diciptakan oleh Allah S.W.T untuk hidup dalam keadaan tolong-menolong. Ini kerana setiap bangsa dan keturunan, pasti ada kelebihan masing-masing.
(3) Kita boleh lihat dalam Sirah Nabi S.A.W, bagaimana Baginda S.A.W memanfaatkan pengalaman Salman al-Farisi yang mencadangkan supaya dikorek parit mengelilingi Madinah.
Idea tersebut diambil daripada pengalamannya di Parsi, dan dicadangkan kepada Baginda S.A.W. Cadangan tersebut diterima. Ia menjadi gambaran bahawa perbezaan itu boleh dimanfaatkan antara sesama manusia.
Plato dan Aristotle
(1) Di dalam karya-karya ilmuan atau tokoh sejarah, kita akan dapati konsep penghasilan sumber tenaga manusia ini pernah ditulis. Sangat banyak untuk digali.
Antara tulisan yang agak kuno seperti ‘Republik’ yang dikarang oleh Plato, ahli Falsafah Yunan. Beliau melakarkan di dalam bukunya itu mengenai kepelbagaian kebolehan manusia.
Bahkan, beliau dan anak muridnya Aristotle ada mengemukakan pendapat dan teori mengenai negara ideal. Sekalipun kedua-duanya ada berbeza pendapat.
(2) Negara ideal menurut Plato ialah negara yang mementingkan kebajikan. Ini kerana menurut beliau, kebajikan itu adalah pengetahuan. Beliau melihat pentingnya pengurusan pendidikan dalam sesebuah negara.
Plato menekankan bahawa negara itu mestilah bersifat saling memerlukan. Untuk memenuhi keperluan, manusia memerlukan orang lain. Ini menyebabkan terjadinya hubungan tukar-menukar dalam kehidupan sosial manusia.
(3) Aristotle pula mengumpamakan negara itu sebagai tubuh badan. Negara lahir dalam bentuknya yang sederhana, kemudian berkembang menjadi kuat dan dewasa, setelah itu hancur dan tenggelam dalam sejarah.
Komponen-komponen negara adalah ‘kampung-kampung’ yang terdiri daripada kekeluargaan. Keluarga dianggap unit Persekutuan paling kecil. Manakala yang tertinggi adalah negara.
(4) Bahkan Aristotle juga berpandangan bahawa negara terbentuk kerana wujudnya manusia (rakyat) yang hidup dalam keadaan saling memerlukan antara satu sama lain.
Ibnu Khaldun
(1) Catatan Ibnu Khaldun yang bertajuk المقدمة menjadi rujukan hari ini apabila menceritakan mengenai keseimbangan bandar dan luar bandar. Perbezaan ini mampu membangunkan negara.
Beliau sangat menekankan aspek ‘alam sekitar’ dalam pembinaan sesebuah negara, termasuk struktur pembinaan, selain daripada 5 prinsip yang mesti diutamakan.
(2) Perkara pertama yang mesti diberi perhatian dalam membangunkan bandar adalah susunan perumahan yang strategik dan sistem keselamatan yang dijamin.
(a) Perkara kedua beliau mengaitkan dengan atmosfera yang mesti dipelihara daripada pencemaran. Termasuk juga penyakit berjangkit yang tersebar melalui udara kotor.
(b) Perkara ketiga beliau membahaskan mengenai air atau sistem pengairan. Bandar mestilah dibina berhampiran dengan sungai atau sumber air bersih. Di sinilah akan menimbulkan ketenangan.
(c) Perkara keempat, ialah kawasan ragut, yang perlu diberi perhatian dalam membantu sektor perladangan. Khususnya dari sudut bekalan daging, susu dan sebagainya.
(3) Begitulah yang kelima dan ke seterusnya. Beliau menekankan aspek geografi, seperti berhampiran dengan hutan dan laut sebagai sektor import dan eksport.
Di sini kita boleh faham bagaimana beliau mencetuskan idea keseimbangan sejagat. Iaitu di kalangan penduduk yang berbeza kemahiran, hidup saling memerlukan.
Hidup bermasyarakat
(1) Masing-masing ada cara pendekatan tersendiri dalam membina negara. Kebanyakannya selari dengan Islam, melainkan beberapa perkara sahaja. Contohnya pandangan Plato dalam bab ekonomi.
Beliau menganggap bahawa sepatutnya tiada pemilikan peribadi, kerana menurut beliau ia akan menimbulkan persaingan yang tidak sihat. Seakan-akan Sosialis.
Namun kita perlu faham bahawa zaman Plato adalah sekitar 800 tahun sebelum kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. Jadi, mungkin pandangannya itu hanya sesuai di zamannya. WaLlahuaklam.
(2) Walaupun demikian, ketiga-tiga tokoh ini agak selari dalam menyatakan bahawa negara itu terbina daripada perbezaan. Perbezaan ini membentuk kerjasama, iaitu saling memerlukan antara satu sama lain.
Konsep ini selaras dengan apa yang difirmankan oleh Allah S.W.T yang saya nyatakan di atas tadi. Bahkan banyak lagi idea-idea kenegaraan yang diutarakan oleh tokoh-tokoh yang lain, turut berdiri di atas dasar ini.
(3) Ya, Islam mengajar kita supaya hidup bersosial, dengan makna hidup bermasyarakat. Tidak hidup sendirian di gua, atau gunung-ganang melainkan beberapa ketika sahaja untuk penyucian jiwa.
Hal ini boleh dilihat dalam sirah Nabi S.A.W, yang hidup bermasyarakat dan dalam masa yang sama ada masa tertentu Baginda S.A.W bersendiri (berkhalwat).
(4) Hidup bermasyarakat inilah yang membina tamadun, seperti Babylon, Byzantium, Baghdad, Parsi dan lain-lain. Iaitu apabila wujudnya elemen kemasyarakatan.
Realiti hari ini
(1) Di dalam suasana COVID-19 pada hari ini, kita melihat bahawa realiti manusia itu hidup saling memerlukan antara satu sama lain. Sama ada di peringkat Antarabangsa atau setempat.
Contohnya media melaporkan pada 27 Mac 2020 bahawa negara Somalia menghantar 20 orang doktornya untuk bertarung dengan COVID-19 di Itali [1]. Ini antara gambaran hebat.
Tatkala negara-negara Barat merasakan bahawa mereka itu negara kaya, manakala Somalia negara miskin, namun di sana masih wujudnya nilai-nilai kemanusiaan.
(2) Dalam situasi COVID-19 pada hari ini, negara-negara maju yang hebat-hebat dilihat agak sukar untuk berhadapan dengan kes ini, berbanding negara-negara kecil yang seperti Malaysia.
Walaupun tak dinafikan ada yang masih otak politik, segalanya melihat dari sudut ‘milleage’. Contohnya Trump dalam ucapannya menggunakan istilah ‘Chinese Virus’. [2]
(3) Bahkan negara yang berkonsepkan Autoritarian, atau pemerintahan ‘satu parti’ dilihat lebih sesuai dalam menangani COVID-19 ini berbanding negara-negara Liberal Demokrasi.
Nilai-nilai kemanusiaan, atau hidup saling memerlukan inilah yang diajar oleh Islam. Negara yang maju bukan bermaksud ia bagus dari semua sudut, kadangkala ketinggalan dalam bab kemanusiaan.
(4) Perbezaan bangsa, keturunan dan warna kulit sepatutnya dijadikan sebagai pengukuhan apabila berkongsi kepakaran dan pengalaman. Namun, ia telah dijadikan senjata untuk membakar perpecahan.
Oleh: MUHAMMAD MUJAHID IR HJ MOHAMMAD FADZIL – HARAKAHDAILY 11/4/2020

Ladang Buluh, Teresa Kok Gembira. Tahniah&T/Kasih!

KL:16 April — Pendirian kerajaan Perikatan Nasional (PN) mahu memajukan tanaman buluh dipersoalkan warga maya.

Seorang pengguna Twitter berkata idea asal oleh kerajaan Pakatan Harapan yang dahulunya dikritik oleh Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, kini diguna pakai setelah pemimpin PAS itu menjadi menteri perusahaan, perladangan, dan komuniti.

Syo-kay memuat naik paparan skrin hantaran Khairuddin tahun lalu yang mengkritik pendahulunya, Teresa Kok menyarankan tanaman buluh dan kelapa menggantikan kelapa sawit, sebagai “cadangan bernas”.

“Sekarang dia yang luluskan,” kata pengguna Edzmar8118 di ruangan komen Twitter.

Dulu bukan main kutuk idea Teresa tentang industri buluh ni. Sekarang? #PusiNg pic.twitter.com/FY9xFn1zNo— Syo-kay 🇲🇾 (@forsyo) April 15, 2020

“Benda baik tak salah ambil...kenapa mesti bangkang sebab tak sehaluan.” soal @ShahRain74.

Khairuddin dalam kenyataan semalam mengakui industri buluh ada potensi besar untuk dimajukaan dan akan membuat penekanan dalam Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMK12).

Katanya saiz pasaran global produk buluh dianggarkan berjumlah USD68 bilion pada 2018 (USD1=RM4.34).

Sementara itu menteri sebelumnya Teresa Kok dalam responsnya melalui hantaran di Facebook semalam gembira dengan keputusan PN meneruskan cadangan itu walau pernah dikritik.

Lupakan kelapa sawit, tanam buluh – Malaysia Today
Anim Agro Technology: TANAM BULUH, LUPAKAN SAWIT

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tahniah dan terima kasih Teresa Kok dari Weblog Ibnu Hasyim. 

Ini 4 perkara dari ladang buluh komersil Dato’ Dr Khairuddin Aman Razali At-Takiri, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi yang mengambil tempat Teresa… 
  • (1) Saiz pasaran dunia untuk buluh ialah USD68.8 bilion. Pada tahun 2017, industri buluh di Malaysia mencatatkan hasil RM20 juta. Namun, pada 2019, zaman Teresa Kok menjadi Menteri daripada PH, Malaysia hanya menyumbang RM9 juta dalam industri itu.
  • (2) Setiap satu hektar tanah boleh ditanam 400 rumpun buluh dan setiap rumpun menghasilkan pendapatan sebanyak RM80 atau RM32 ribu sehektar setiap kali dituai.
  • (3) Jika keluasan ladang adalah 100 hektar X RM32 ribu = RM3.2 juta setiap tuaian. (3) Soft loan (pinjaman mudah) disediakan oleh Kementerian untuk pembangunan ladang buluh atau RM10 ribu per hektar. Dengan keluasan 100 hektar, penanam boleh memohon pinjaman mudah daripada Kementerian sebanyak RM1 juta. Pinjaman selama 15 tahun itu perlu mula dibayar balik pada tahun ke-7. (Islamic loan sedang diuruskan).
  • (4) buluh memerlukan masa 3 tahun untuk matang dan boleh dituai dua kali setahun. Buluh akan membiak selepas itu selama tempoh 100 tahun.
Sekian.

Sila lihat sebelum ini..

PAT-G: Buat Tuntutan Bila Harga Getah Jatuh


Bantu penoreh miliki kad PAT-G


SIK: Pembeli getah berlesen disaran membantu pekebun kecil dan penoreh memproses kad Permit Autoriti Transaksi Getah (PAT-G) bagi memudahkan proses tuntutan melalui atas talian dibuat.

Adun Jeneri Muhammad Sanusi Md Nor berkata, sistem atas talian yang diperkenalkan Lembaga Getah Malaysia (LGM) iaitu eR1 perlu diperluaskan kepada semua pembeli berlesen.
Katanya eR1 merupakan aplikasi atas talian yang merekod dan memproses semua transaksi secara automatik termasuk tuntutan IPG.
“Kita berharap semua pembeli getah berlesen memperkemaskan sistem tuntutan IPG untuk permudahkan kaedah tuntutan.
“IPG boleh bantu menambah pendapatan dengan kadar baru IPG RM2.50 sekilogram.
Apabila berlaku kejatuhan harga bawah paras RM2.50 penoreh boleh membuat tuntutan,” katanya di sini.
Baru-baru ini Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Dato’ Dr Khairuddin Aman Razali berharap semua penoreh dan pekebun memiliki PAT-G bagi membuat tuntutan IPG apabila harga getah jatuh sehingga RM1.60 sekilogram.– HARAKAHDAILY 16/4/2020
Tular Harga Getah Di Sabah Lebih Rendah Tidak Benar | Borneo Today

Bukan ‘kerajaan pintu belakang’, Anwar Ikhtiraf Muhyiddn..


Perakuan buat Muhyiddin, iktiraf kerajaan sah
KL: Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden PKR, Dato’ Seri Anwar Ibahim telah mengadakan pertemuan pada kunjungan hormat Ahli Parlimen Port Dickson itu ke Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya, semalam.
Dimaklumkan Anwar, dalam pertemuan selama 45 minit itu Muhyiddin menjelaskan berkenaan langkah menangani COVID-19 dan beliau menyatakan penghargaan atas khidmat jentera kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat.
“Saya turut bangkitkan soal penyampaian maklumat yang mesti telus dan keupayaan ujian ditingkatkan. Pakej rangsangan yang diumumkan turut disambut baik, namun harus dipastikan keberkesanan pelaksanaannya agar tidak dipolitikkan di peringkat akar umbi.
“Beliau (Muhyiddin) juga menyinggung cadangan Sidang Parlimen pada 18 Mei ini dan masalah terkait COVID-19. Saya akan mengadakan perbincangan lanjut bersama rakan-rakan dalam Pakatan Harapan serta pembangkang, dan akan mengemukakan pandangan kepada beliau,” ujarnya.
Lawatan tersebut sekali gus menjadi perakuan Anwar terhadap kedudukan Muhyiddin selaku Perdana Menteri dan pengiktirafan bahawa Perikatan Nasional bukan ‘kerajaan pintu belakang’ sebagaimana dituduh sesetengah pihak. – HARAKAHDAILY 15/4/2020
Gila Scary Mangsa Terakam Wajah Lelaki Gatal Yang Mengintainya ...
aDfeezRahim!!!!©: Kenapa orang selalu mengelak jamban lua???
Komen Weblog Ibnu Hasym: Baru sedar agaknya, rupanya bukan 'kerajaan pintu belakang'.. Pertemuan 45 minit itu, adalah pertemuan pengiktirafan Anwar terhadap PM Muhyiddin Yassin. Yang masih mendesing 'kerajan pintu belakang' itu ialah suara sumbang, kerana kerajaan PH dulu sudah bertukar menjadi kerajaan pintu jamban. Pakatannya sudah berbau busuk hancing.

Thursday, April 16, 2020

Tak dibenarkan balik kampung sambut Ramadan

Anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) memperketatkan sekatan setiap kenderaan yang memasuki Plaza Tol Jalan Duta untuk mengawal Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang memasuki fasa ketiga. - foto hiasan BERNAMA (2020)
Anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) memperketatkan sekatan setiap kenderaan yang memasuki Plaza Tol Jalan Duta untuk mengawal Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang memasuki fasa ketiga. - foto hiasan BERNAMA (2020)


KUALA LUMPUR: Orang ramai tetap tidak dibenarkan pulang ke kampung untuk menyambut Ramadan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa tiga dilaksanakan.
Menteri Kanan (Pertahanan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata larangan itu sudah dilaksanakan sejak PKP fasa satu dan dua dilaksanakan sebelum ini.
“Pergerakan rentas negeri tidak dibenarkan sejak PKP fasa satu dan dua dilaksanakan. Ramadan nanti pun ia tetap tertakluk kepada undang-undang sama.
“Pergerakan rentas sempadan negeri tetap dilarang sepanjang tempoh PKP fasa tiga seperti yang diputuskan masa PKP fasa satu dan dua.
“Bermakna, pergerakan beramai-ramai untuk pulang ke kampung (menyambut Ramadan) juga tidak dibenarkan, memang tidak boleh,” katanya.
Beliau berkata demikian selepas mesyuarat khas menteri-menteri berkenaan pelaksanaan PKP di Perdana Putra di Putrajaya, hari ini. (BH)

Ladang Buluh Comersil 4 Perkara.. Bukan 'motong pakai baju hujan' Ha ha ha..


JOM KREATIF
Buluh: Gagasan Khairuddin tak sama idea Teresa
CERITA buluh. Buluh tak dak dosa apa pun. Mencadangkan tanaman buluh dikomersilkan pun bukan salah. 
Orang motong getah ketawa dan pekebun sawit pun ketawa berdekah-dekah waktu Teresa Kok cadang dulu itu kerana yang sampai ke telinga orang ialah disuruh tebang getah dan sawit, ganti dengan tanaman buluh – untuk atasi masalah harga komoditi getah dan sawit yang jatuh merudum.

Ditambah pula dengan cadangan Teresa supaya pergi menoreh pakai baju hujan. Akibatnya kisah masa depan industri buluh tak sampai, tenggelam dalam kebodohan cadangan pergi motong pakai baju hujan.
Cadangan Dato’ Dr Khairuddin Aman Razali At-Takiri hari ini ialah bangunkan ladang buluh, sebagai tanaman komersil, bukan ganti ladang getah dan sawit dengan ladang buluh. Ini cerita daripada bab buluh daripada Dato’ Dr Khairuddin Aman Razali At-Takiri, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi yang mengambil tempat Teresa… mengenai buluh…
(1) Saiz pasaran dunia untuk buluh ialah USD68.8 bilion. Pada tahun 2017, industri buluh di Malaysia mencatatkan hasil RM20 juta. Namun, pada 2019, zaman Teresa Kok menjadi Menteri daripada PH, Malaysia hanya menyumbang RM9 juta dalam industri itu.
(2) Setiap satu hektar tanah boleh ditanam 400 rumpun buluh dan setiap rumpun menghasilkan pendapatan sebanyak RM80 atau RM32 ribu sehektar setiap kali dituai.
(3) Jika keluasan ladang adalah 100 hektar X RM32 ribu = RM3.2 juta setiap tuaian.
(3) Soft loan (pinjaman mudah) disediakan oleh Kementerian untuk pembangunan ladang buluh atau RM10 ribu per hektar.
Dengan keluasan 100 hektar, penanam boleh memohon pinjaman mudah daripada Kementerian sebanyak RM1 juta.
Pinjaman selama 15 tahun itu perlu mula dibayar balik pada tahun ke-7. (Islamic loan sedang diuruskan).
(4) buluh memerlukan masa 3 tahun untuk matang dan boleh dituai dua kali setahun. Buluh akan membiak selepas itu selama tempoh 100 tahun.
Itu saja cerita buluh yang tidak dapat diceritakan dengan sempurna oleh Menteri sebelum ini, menyebabkan orang ketawa. Dia sendiri tak tahu apa yang dia mahu sampaikan. Kenapa sampai disuruhnya pekebun kecil menebang getah sawit tanam buluh?
Kalau begini kisah industri buluh dapat diterangkan oleh Teresa, dan masa depan yang buluh mampu tawarkan, kenapa ada orang ‘terbulu-bulu’ mahu ketawa?
MUHAMMAD SANUSI MD NOR – HARAKAHDAILY 16/4/2020

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-123: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails