Monday, July 09, 2007

PAS Kuasai Ibukota II, Tak Dapat Undi Cina?


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:



RESPON dari tulisan saya ‘PAS Kuasai Ibukota? Buktikan Dengan…’ Jun 2007 Tranungkite atau ibnuhasyim.blogspot.com, saya terima panggilan dari Ketua Lajnah Penerangan, Dakwah & Teknologi Maklumat PAS Kawasan Batu WP ingin berjumpa saya. Beliau telah menyenaraikan kepada saya ratusan program untuk 5 tahun PAS Kawasan Batu bagi kuasai Wilayah Persekutuan. Program jangka pendek dan jangka panjang.

“Hebat!” Kata saya sambil meneliti buku program tersebut. “Baru program, belum laksana sepenuhnya. Kalau laksana, bagaimana kesannya? Ini bukan kerja main-main, ini jihad akbar.. Selamatkan demokrasi, tegakkan keadilan!”

“Kami dari PAS Kawasan Batu mengharap penglibatan anda dalam program ini. Anda dipilih sebagai ahli penal bersama Saudara Ann Wan Seng.” Kata Saudara Tarmizi Mohd Jam yang baru memegang jawatan ketua lajnah tersebut bermula pada penggal ini. “Penal dalam ‘Debat Kontemporari Siasah’. Kami pilih tajuk perbincangan, ‘Mengapa PAS Tak Dapat Undi Cina?’,kami nak dengar pandangan dari seorang Cina dan seorang Melayu!”

Saudara Ann Wan Seng, bukan baru bagi saya. Beliau bekas tenaga pengajar di Jabatan Antropologi & Sosiologi di Universiti Malaya, kuat menulis di akhbar, majalah dan sudah melahirkan banyak buku-buku akademik, politik dan motivasi. Saya pernah bergabung dengannya melahirkan sebuah buku berjudul, ‘Analisis Politik Pulau Pinang: Milik Siapa Pula?’ oleh Ann Wan Seng & Ibnu Hasyim (1994). Waktu itu beliau masih belum Islam lagi.

Saya teringat semasa bersama Tok Guru Nik Aziz melawat ladang ‘Best Farm’ kepunyaan Muhammad Abdullah seorang Cina Muslim di Sungai Buluh. Dato’ Husam Musa, (setiausaha akhbar Tok Guru dan belum dapat pangkat Dato’ waktu itu) menelefon saya minta tolong uruskan lawatan Tok Guru itu. Tok Guru naik kereta saya, tidak naik kereta kerajaan waktu mula-mula perintah Kelantan (pada 1990an) dulu, kerana beliau nak beli seekor kambing baka luar negara milik peribadinya dari ladang tersebut.

Semasa dalam perjalanan, beliau bertanya saya mengenai Ann Wan Seng, yang masih belum Islam dan minta tolong uruskan nak jemput Ann Wan Seng berceramah di masjid tepi rumahnya. Itulah mulanya Ann Wan Seng berceramah di Kelantan dan terus mulai dikenali di negeri Serambi Mekah itu, walaupun beliau masih belum Islam. Bagaimana pula Ann Wan Seng masuk Islam? Menurut Ann, semasa beliau sedang mengkaji pertubuahan-pertubuhan Agama Islam, beliau mula berjinak-jinak dengan pertubuhan dakwah Al-Arqam.

Dalam masa itu, beliau terjumpa buku tulisan saya ‘1950-2000 Sejarah Kebangkitan Dan Masa Depan PAS Kuasai Malaysia?’ terbitan GG Edar 1993. Beliau kaji pula mengenai PAS, dan antara keistimewaan yang didapati ialah dalam Islam, politik dan agama tidak dapat dipisahkan. Beliau berkenalan dengan saya, dan kami menjadi regu yang baik dan hingga sama-sama keluar berceramah seperti ke Pulau Pinang dan lain-lain. Walaupun waktu itu beliau belum Islam, tetapi beliau telah berfikir secara Islam.

Akhirnya beliau pilih Islam, bertanyakan tentang nama.. di mana saya cadangkan namanya dikekalkan keturunan keCinaannya, dan tidak ber‘bin’kan Abdullah. Beliau pernah berkerja di PERKIM, di pejabat agung PAS, dan kini di PERKIM pula. Terakhir saya jumpa beliau, semasa saya membawa seorang kawan saya pemuda Sabah yang nak masuk Islam menemuinya sebagai setiausaha PERKIM, untuk diIslamkan.

“Bagaimana dengan tajuk debat tu, setuju tak?” Tanya Tarmizi lagi.

“Memang tepat. Sebenarnya bukan hanya diperdebat, tapi perlu diseminarkan. Jemput ahli-ahli akademik supaya dapat idea-idea baru, dan tokoh-tokoh yang terlibat dengan kegiatan tersebut... seperti Ustaz Mujahid (Pengerus Lajnah Perpaduan Nasional), Encik Hu Pang Chaw (Pengerusi Kelab Penyokong PAS), dan ustaz-ustaz canggih serta kreatif!” Kata saya. “Cari jalan selesai. Turunkan pandangan ini hingga ke bawah.. ke cawangan-cawangan PAS. Cari di mana kelemahan kita untuk diatasi.”

“Setuju ke nak hadir??”

“Memang setuju le. Bila??”

“Lihat siaran iklan ini… dan surat jemputan untuk anda akan menyusul kemudian!”

Program Debat Kontemporari Siasah bertajuk:

Mengapa PAS Tak Dapat Undi Cina?
Dilancarkan oleh Hj Azharudin Hussein
(Ketua Penerangan PAS Wilayah Persekutuan)

Ahli Penal:
Ann Wan Seng Dr Hj Mohd Hasyim.
Moderator: Tarmizi Mohd Jam.
Pada: 22hb Julai 2007 Ahad 9.00 malam.
Di Markaz PAS Kawasan Batu, Taman Melewar KL.
Orang ramai dijemput hazir

Termasuk anda pelawat laman web ini juga dijemput. Saya akan huraikan mengenai tajuk di atas dalam tulisan akan datang, ‘PAS Kuasai Ibukota III’. Mungkin selepas debat tersebut. Insya Allah.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 07-07-2007.

Friday, July 06, 2007

Musuh Baru Dalam Selimut KeADILan??


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:



“KAMI sedih dan kasihan melihat Dato’Seri Anwar. Beliau tidak dapat membebaskan dirinya dari ‘kongkongan politik tradisi’nya. Cara hidupnya tidak dapat dipisahkan dari kepolitikannya.” Kata seorang anak muda yang mengaku dirinya seorang ahli Parti KeADILan Rakyat (PKR) pimpinan Dato’ Seri Anwar Ibrahim (walaupun Dato’ Seri bukan presiden dan berjawatan sebagai Penasihat KeADIlAN sahaja).

“Kongkongan politik tradisi pada Datok Seri?” Seolah-olah suatu perkara baru dalam PKR, pada saya.

“Ya!” Katanya tegas. “Kami tidak suka pemimpin politik kami terikat dengan kehidupan harian tradisi. Kami kasihan melihat kehidupan Dato’ Seri dikongkong oleh ideologi politik tradisionalnya. Kami mahu cara hidupnya terpisah dari politik anutannya. Itu sebabnya, ada diantara kami, walaupun berada dalam politik KeADILan, tapi kami tidak ikut cara hidup Islam tradisi, seperti juga orang bukan Islam yang bebas mengikut haluan dan cara masing-masing...”

“Apakah yang anda maksudkan itu ialah sekularisasi atau sekularisme?. Pemisahan antara politik dengan kehidupan harian??” Saya tanya. “Anda bersetuju dengan pemikiran Drs Nurcholis Madjid di Indonesia yang meninggal dunia baru-baru ini?”

Mereka mengangguk.

“Baru-baru ini kami dihantar berkursus perkaderan politik PKR, setelah peserta mengemukakan pelbagai aliran pendapat yang bertentangan dari pelbagai bangsa, kaum dan agama, maka akhirnya pengerusi bengkel forum tersebut merumuskan, ‘..disitulah istimewanya parti kita, mempunyai pelbagai aliran dan fahaman..’ dengan tidak pula menentukan dan menjelaskan satu aliran pemikiran mana yang perlu diikut.” Jelas seorang dari mereka. “Sebab itu, kami pilih keadilan, yang memang bebas dan adil!”

“Tapi, dalam pemilihan PKR baru-baru ini, orang yang kami tonjol tidak banyak yang menang bertanding mengisi jawatan-jawatan penting dalam parti.” Sampuk kawannya yang seorang lagi. “Namun, kami akan terus cuba pada pemilihan akan datang.”

Ya. Saya baru dapat mengagak.. Hal sekularisasi seperti ini, telahpun dibawa oleh Drs Nurcholis sejak awal tahun 70an lagi, semasa dia menjawat Ketua Umum Pengurus Besar Himpunan Mahasiswa Islam (HMI) Indonesia (Ucapannya pada 2 Januari 1970 bertajuk ‘Keharusan Pembaharuan Pemikir Islam dan Masalah Integrasi Umat’ dan artikelnya ‘Sekali Lagi Tentang Sekularisasi’ . Pimikiran yang diciplaknya dari pemikiran Harvey Cox, seorang pemikir Kristen mengkritik agamanya dalam bukunya ‘The Secular City’ (New York:The Macmillan Company -1965) yang menjadi best seller di Amerika pada tahun 1965. Sila rujuk buku ‘Koreksi Terhadap Drs Nacholis Madjid Tentang Sekularisasi’ oleh Prof Dr H.M. Rasjidi (Jakarta: Bulan Bintang-1977).

Penulis Barat yang menyebutnya dengan ‘Islam Liberal’adalah seperti seperti Leonard Binder (‘Islamic Liberalism’ Chicago: The Unversity of Chicago Press-1988) dan Charles Kurzman (‘Liberal Islam’ New York: Oxford University Press-1998). Buku khusus di kalangan pemikir Indonesia ditulis oleh Greg Barton pada tahun 1995 (‘The Emergence of Neo Modernism’ Liberal Movement of Islamic Though-1995), yang asalnya adalah disertasi Ph.D di Monash University, Australia.

Buku ini diterjemahkan ke bahasa Indonesia dengan tajuk: ‘Gagasan Islam Liberal di Indonesia: Pemikiran Neomerniodsme Nurcholis Madjid, Djohan Effendi, Ahmad Wahib dan Abdurrahman Wahid’, diterbitkan atas kerjasama Paramadina, Yayasan Adikarya Ikapi, dan Ford Foundation pada tahun 1999. Pemikiran Islam Liberal itu, mulanya disingkatkan sebagai ‘Islib’, kemudian dipopularkan oleh sekumpulan pemuda dengan menubuhkan rangkaian kerjasama ke peringkat antarabangsa dengan nama ‘Jaringan Islam Liberal’ atau JIL.

Makin bertambah jelas lagi ‘Islam Liberal’ kawan-kawan yang berada di depan saya ini, bila salah seorang mereka menyebut Syeikh Ali Abdul Raziq sebagai idola mereka.

Katanya, “Abdul Raziq menyimpulkan bahawa sistem khilafah bukanlah sebuah kemestian bagi kaum Muslimin untuk mendirikannya, bahkan ia bukan sama sekali sebagian dari agama Islam.(Ali Abdul Raziq menulis dalam kitabnya ‘Al-Islam wa Ushul Al-Hukm’: Cairo Cetakan pertama 1342/1925). Dengan itu kami tetap bersetuju dengan Perlembagaan Malaysia yang sekular sekarang. Tak perlu ditukar sekularnya..”

Sebenarnya, Sheikh Ali Abdul Raziq hidup sezaman dengan Mustafa Kamal Ataturk, tokoh sekularisme Turki. Kedua tokoh ini memiliki ideologi politik yang hampir sama. Ataturk mengumumkan penghapusan sistem khilafah (1924) dan menyatakan pemisahan urusan agama dari negara (1925), maka Abdul Raziq menerbit buku yang menyokong Ataturk. Syed Rasyid Ridha tokoh gerakan pembaharuan dan murid-muridnya seperti Hassan Al-Banna pendiri gerakan ‘Ikhwan Muslimin’, telah menolak pandangan yang amat berbahaya ini.

Begitu juga PAS di Malaysia. Teringat saya kepada ceramah-ceramah mantan Presiden PAS Allahyarham Dato’ Ustaz Fadzil Mohd Noor yang menyerang habis-habisan faham sekular yang dipanjangkan oleh Abdul Raziq itu, pada tahun-tahun 80an. Ustaz Fadzil pernah bersama-sama Dato’ Seri Anwar menggerakkan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) sebelum beliau aktif dalam PAS. ABIM pernah menerbitkan buku penjelasan ‘Islam and Secularism’ oleh Prof Dr Syed Muhammad Naquib Al-Attas (ABIM 1978 & ISTAC 1993).

Faham Sekularisme telah menjadi kunci pembuka bagi penganut-penganutnya mengamal banyak lagi faham-faham sesat yang lain atas nama ‘kebebasan berfikir’. Contohnya Pluralisme Agama (menyamakan semua agama), isu Al-Qura’an Edisi Kritis (edit semula), Hermeneutika (merombak atau merubah orientasi tafsir yang sedang digunakan oleh ulama turun-temurun), Feminisme (‘gender equality’, samakan lelaki dengan perempuan, seperti perempuan berkuasa ceraikan suami, jadi imam sembahyang kepada lelaki dan lain-lain), dan macam-macam kesesatan yang dimodenkan sepanjang masa. Adakah ia termasuk Islam Hadhari? … perlu dibincangkan pada kesempatan yang lain!

Sebuah kertaskerja bertajuk ‘Fakta dan Data Liberalisasi Islam di Indonesia’ telah dibentangkan dalam seminar Ancaman Islam Liberal di Kota Bharu Kelantan pada 3 Jun 2006. Pembentangnya, Adian Husaini MA dari Institute For The Study Of Islamic Though And Civilization (INSISTS), Jakarta Indonesia, telah menyenaraikan 16 antara organisasi-organisasi di Indonesia dari 30 organisasi-organisasi yang dibiayai oleh The Asia Foundition antara organisasi-organisasi talibarut US yang beroperasi sejak 1970an lagi hingga kini.

David E. Kaplan (Hearts, Minds and Dollars, www.usnews.com 4-25-2005) menyebutkan, dimana jutaan dollar US telah dipersetujui oleh White House secara rahsia untuk dihamburkan bagi kempen mengubah masyarakat Islam dan agama Islam itu sendiri di dalam sekurang-kurang 24 negara umat Islam seluruh dunia. Donald Rumsfeld, atas alasan membendung pengganas telah mengumumkan pada 16 Oktober 2003…

“AS (Amerika Syarikat) perlu menciptakan lembaga donor untuk mengubah kurikulum pendidikan Islam yang radikal menjadi moden. Lembaga pendidikan Islam biasa lebih cepat menumbuhkan teroris baru, lebih cepat dibandingkan kemampuan AS untuk menangkap dan membunuh mereka.”(Harian Republika 3-12-2005).

Jadi tidak heranlah bila ada di antara kawan anak-anak muda yang di depan saya ini, telah ditawarkan pergi belajar atau berkursus Islam Liberal di Indonesia dengan tanpa mengeluarkan apa-apa biaya satu sen pun! Bahkan dikatakan ada di antara mereka yang sanggup minum arak dan yang sepertinya, sebagai lambang ‘kebebasan’ dari agama tradisi mereka. Mungkin sebab itulah mereka sedih dan kasihan kepada pemimpin-pemimpin mereka yang terpaksa mengikut tradisi tidak mengamalkan ‘kebebasan’ (sebenarnya kebabasan) seperti mereka.

“Adakah pemimpin anda juga dapat apa-apa dana dari luar??” Saya tanya main-main.

“Ssyytt!!” Jari telunjuk salah seorang dari mereka diletakkan ke bibir. “Merbahaya. Jangan sampai kami dianggap musuh baru dalam selimut PKR!!”


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL 28-06-2007.

Wednesday, July 04, 2007

Pulau Pinang: Sekuntum Bunga Seroja..


Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI


SEKUNTUM bunga seroja, mekar segar terapung-apung di permukaan air kolam, tasik atau sawah. Disebut juga bunga telipuk, teratai, dan banyak lagi sebutan mengikut tempat masing-masing. Bunga seroja, rupanya menjadi rahsia dalam tulisan saya yang lalu (Lihat TranungKite Jun 07 ‘Pulau Pinang:Balik Pulau Bayan Lepas’, Siasah 6-12-Jun 07 ‘Sana Terpelau, Sini Terlepas’ atau ibnuhasyim.blogspot.com.)


Ada juga yang memberi respon. Antaranya:

[Break this code if you can. Guess what?? I bet 100% some of us in here ada yang tak tahu ‘apa itu bunga seroja?’ segelintir muda-mudi hanya tahu bila sebut bunga seroja, mereka cuma tahu ‘lagu bunga seroja’ yang dinyanyikan semula oleh Mawi, lagu yang ditulis oleh S. Effendi, nyanyian Jamal Abdillah. Apa itu bunga seroja? dan kenapa bunga seroja? 1786 yang membawa kita kepada sejarah one of the super bollock British Captain who like to invade other peoples land and easily pitch their Union Jack flag at 'Pulo Ticosse’ (Pulau Tikus). (komen Mohamad Zulkurnain Abdul Rahman & Dr M. Hassan – anak Balik Pulau.]


Nyanyian rakyat sebenarnya bukan sahaja hiburan semata-mata, bahkan ianya media massa waktu itu, bertujuan untuk meluahkan perasaan rakyat di kalangan mereka, dan kadang-kadang ada juga tiupan suara perjuangan secara simbolik.


Contohnya, adalagi nyanyian rakyat anak-anak kecil Pulau Pinang… Saya teringat, semasa saya berumur di bawah 10 tahun, semasa bermain-main dengan rakan-rakan sebaya di pasir tepian pantai Teluk Bahang, sambil bernyanyi kecil.. antara lagunya:


Gham gham pisang, pisang masak layu, Jatuh dalam kubang, sambak bapak yu. Susu lemak manis, santan kelapa muda, Adik jangan menangis, mak nak pi kegja.’


Bila dan mengapa lagu-lagu rakyat ini diciptakan?


Bila kita lihat sejarah, gerakan Islam masuk ke Tanah Melayu dikembangkan oleh Sheikh Mohd Tahir Jalaluddin, Syed Sheikh Al-Hadi dan Haji Abbas Taha, berpusatkan di Singapura, Melaka dan Pulau Pinang. Di Singapura, diterbitkan majalah Al-Imam (1906), dan di Pulau Pinang diterbitkan majalah Al-Ikhwan (1926), Idaran Zaman (1925) dan Saudara (1928).


Mai kita lihat tulisan dalam majalah Al-Ikhwa bertulisan jawi, Jil 1.Bil 1. September 1926 antaranya dituliskan..

“… wahai sekalian ikhwan kami yang sedang nyenyak dalam tidurnya… yang sedang lena bersedap-sedap dalam ke elokan mimpinya, memadailah… memadailah tidurmu itu kerana telah melampau sempadan mengambil kesenangan… hampir-hampir pula masuk kamu kepada bilangan pengsan atau orang mati yang bernafas. Bangunlah segera … kemudian lihat alam yang baru di keliling… bermula sekalian manusia yang lain daripada bangsa kamu ini telah berubah.. menurut kehendak-kehendak peredaran alam…”


Majalah Saudara 10.7.1930.

“… bahawa anak Sultan Lela Mahkota dan anak Wak Foyotoma… sama saja pihak keMelayuannya dengan putera jati Semenanjung, bahasanya, pakaian, makanannya sama-sama mengharamkan babi, resam, agama dan seumpamanya mengaku bertuankan raja kepada raja-raja di mana saja mereka menumpang, tetapi sebaliknya Mr Chong Cheong Chan tidak sama malah hatinya bulat ke Tongsan selama-lamanya… walaupun moyangnya telah diperanakkan di Melaka pada zaman Sultan Ahmad sebelum zaman Portugis dan Belanda. Begitu juga Mr Panabalan atau Mr Tambayah Manikam, hati dan resamnya atau kulitnya tidak mudah berubah dari resam moyangnya, walaupun diperanakkan dia di kemuncak Gunung Babu sekalipun…”

Dari dua tulisan-tulisan di atas menggambarkan masyarakat Melayu dan Islam waktu itu sedang digerakkan supaya jangan leka dan tidur, bangun menyaingi bangsa-bangsa lain seperti Cina dan India yang bukan Islam. Majalah Saudara di atas, mempunyai satu pendirian politik mengenai hak-hak kaum bukan Melayu di Tanah Melayu. Mereka yang bukan Melayu, terus menuntut supaya diberikan hak istimewa oleh penjajah. Mereka tentunya bukan beragama Islam, memang boleh menjadi kawan penjajah, sebab kedatangan penjajah ke Asia ini bukan sahaja bertujuan ekonomi tetapi adalah lanjutan Perang Salib di Eropah melawan Islam.


Walaupun dikatakan orang bukan Islam itu sudah menguasai ekonomi di negeri bawah jajahan, namun mereka mahu menuntut kuasa politik pula! Contohnya, seorang ahli majlis mesyuarat Negeri-negeri Selat bernama Lim Chin Yan, telah menyuarakan hak-hak orang Cina di Tanah Melayu dalam suatu perjumpaan Persatuan Cina Hu Yew Seah pada 6.2.1931. Lim mengatakan Negeri-negeri Selat bukan negeri-negeri Melayu. Semasa Francis Light datang ke Pulau Pinang tiada kampung-kampung Melayu. Orang-orang Cinalah yang datang tinggal menetap, bekerja kuat, tidak hantar duit balik ke negeri China hingga dapat membangunkan Pulau Pinang.
Lim meminta supaya Orang Cina Peranakan di Tanah Melayu dijadikan rakyat British dan diberi kemudahan sosial seperti pelajaran.


Reaksi ucapan Lim itu amat memberangsangkan. Intisari ucapannya disiarkan oleh Al-Ikhwan (16.2.1931) dan Saudara (14.2.1931).. Akhbar Straits Echo bersetuju dengan Lim, Malayan Daily Express (10.2.1931) mahu Orang Cina Peranakan buktikan mereka berhak mendapat kerakyatan British. Al-Ikhwan(16-2-31) dan Saudara (28-2-1931) tidak bersetuju kerana boleh mengancam hak-hak orang Melayu.


Dalam masa dan keadaan sosio-politik seperti inilah maka lagu-lagu rakyat seperti di atas dilahirkan, dengan mempunyai maksud yang tersirat di balik yang tersurat.. Contoh tersiratnya…


'Gham(ram) gham(ram) pisang, pisang masak layu’, boleh ditafsirkan sebagai seruan supaya Orang Melayu terus berusaha, dan pilih jalan singkat mendahului orang lain untuk sampai ke matlamat. Untuk percepatkan proses masaknya semayang pisang, hendaklah di ‘ram’ dulu, seperti disimpan dalam tong berisi padi yang habanya mempercepat proses kemasakan tersebut.. ‘masak layu’ ertinya masak tidak mengikut proses tradisional biasa yang agak lambat. Jadi, perlukan proses luar biasa yang cepat waktu itu.


‘Susu lemak manis, santan kelapa muda. Adik jangan menangis, mak nak pi kegja (kerja)’ Membentangkan satu fenomena kehidupan rakyat, di mana ibubapa terpaksa pergi bekerja kukuhkan ekonomi. Mereka tinggalkan anak-anak di rumah, di mana si kakak sentiasa membujuk si adik supaya jangan menangis, walaupun berbekalkan ‘susu lemak manis’ . Sudah tentu bukan susu ibunya, yang ada cuma santan atau susu kelapa muda.. kerana kelapa muda itupun memang tidak banyak bersantan.


Bagaimana pula dengan baris kedua, ‘Jatuh dalam kubang, sambak (sambar) bapak yu’ ??. Kalau orang Melayu tidak kuat berusaha dengan berbagai teknik dan taktik untuk percepatkan kemajuan menandingi bangsa lain, maka ia akan terjatuh ke dalam ‘kubang’ atau lubuk dan akhirnya akan disambar atau ditelan oleh ‘bapak yu’. Sudah tentu ‘bapa yu itu bukan ikan besar yang boleh menelan mangsanya terjatuh ke lubuk. Kerana itu hanya simbolik!


Siapa pula ‘bapak yu’ itu sebenarnya??


Pertama, boleh jadi kuasa penjajah, iaitu Inggeris yang berkuasa waktu itu.



Kedua, bolehjadi bangsa-bangsa saingan orang Melayu, bangsa Cina umpamanya. Selepas merdeka, kita lihat dua buah bekas jajahan Negeri-negeri Selat dipimpin oleh dua ‘yu’. Iaitu Ketua Menteri Singapura pertama Lee Kuan Yew dan Ketua Menteri Pulau Pinang kedua, Dr Lim Chong Eu. Sama-sama ‘ yu’. Memang semua Ketua-ketua Menteri negeri-negeri tersebut tidak pernah ada yang berbangsa Melayu. Semuanya berbangsa Cina dari dulu hingga sekarang.


Begitu juga kisah bunga seroja dalam pantun nyanyian rakyat terdahulu seperti yang dikomenkan. Iaitu "Pulau Pinang bandar baharu, Kapten Light menjadi raja. Bagaimana hati tak haru, melihat bunga kembang seroja.” Bagaimana hati boleh terharu dan kesal sewaktu melihat bunga kembang menawan? Apalagi bila yang kembang itu adalah bunga seroja? Bunga yang hidupnya terapung-apung di permukaan air, tanpa tunjang menjejak bumi. Bunga yang akarnya mudah tercabut dan musnah, bila banjir kecil melanda!


Bolehjadi bunga seroja itu adalah simbol bangsa Melayu, yang tidak tetap dan terapung-apung tanpa kuasa di bumi sendiri. Atau juga simbol pembangunan Pulau Pinang yang maju dan indah, tetapi tidak banyak memberi manfaat kepada bangsa Melayu. Seperti kata seorang ulama, “Umat Islam (di Persekutuan Tanah Melayu) tidak akan dihambat melalui muncung senapang, tetapi akan dihimpit tersepit sedikit demi sedikit melalui pembangunan, hingga ke hutan belantara…”


Akhirnya saya sangat-sangat berterima kasih atas komen-komen anda! Wallahu ‘aklam. Sekian.

Catatan santai: Pulau Pinang Siri 2
ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com).
04-07-2007

Tuesday, July 03, 2007

Bertemu Gadis Rusia Bernama Olga...


Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI


SAYA lihat seorang gadis berkulit putih agak tinggi lampai bersama kawannya,, sesampainya saya di sebuah restoran yang kebanyakannya dihadiri pengunjung-pengunjung luar negara Itulah Olga, nama seorang gadis Rusia yang belum Islam dipanggil Azizah di kalangan kawan-kawannya. Dia pernah mendapat johan pemidato terbaik bahasa Melayu antarabangsa, yang diadakan di Malaysia baru beberapa bulan lepas, mengalahkan calun dari Malaysia (mendapat tempat ke 2) yang pernah menjadi johan pemidato bahasa Inggeris di luar negara.

Mereka tersenyum menyambut saya yang juga bersama kawan saya. Setelah duduk dan memperkenalkan diri, “Apa perasaan cik, sebelum datang ke sini (dari Rusia) dan selepas sampai ke sini (di Malaysia)?” Kawan saya memulakan perbincangan.
Rusia (Bahasa Rusia:Rossiya) atau Federal Rusia (Bahasa Rusia: Rossiyskaya Federatsiya), adalah sebuah negara yang membentang luas di sebelah timur Eropah dan utara Asia. Dengan wilayah seluas 17,075,400 Km, Rusia adalah negara terbesar di dunia. Wilayahnya lebih kurang dua kali wilayah Republik Rakyat China, Kanada atau Amerika Serikat. Penduduknya menduduki peringkat ketujuh terbanyak di dunia setelah China, India, Amerika Syarikat, Indonesia, Brazil, dan Pakistan.

Negara ini dahulu pernah menjadi bagian terbesar dari Kesatuan Soviet (USSR). Rusia adalah negara waris utama Kesatuan Soviet, yang mewarisi 50% jumlah penduduk, 2/3 luas wilayah, dan lebih kurang 50% aset-aset ekonomi dan persenjataannya. Kini Rusia terus berusaha untuk meraih status sebagai negara terkuat, walaupun statusnya masih jauh jika dibandingkan dengan yang dulu..

“Saya pernah memberitahu hasrat saya untuk datang ke sini, tetapi ibubapa saya melarangnya kerana kata mereka, Malaysia adalah sebuah Negara Islam..” Kata Olga dalam bahasa Malaysia yang fasih.

Dia baru beberapa hari sampai semula di KL. Dia berasal dari Moskow (Moskwa), ibukota Rusia. Dia dan keluarganya pernah berhijrah beberapa tahun bekerja di Siberia dan kembali semula ke Moskow. Jika dilihat dari sudut sejarah, Rusia diawali dengan perpindahan bangsa-bangsa Skandinavia yang dikenal sebagai bangsa Varangia, pimpinan Rurik yang menyeberangi Laut Baltik serta memasuki kota Novgorod (862M).dan memerintah di sana. Ia menguasai Kiev (882M), kota Slavia yang berkembang menjadi pusat perdagangan antara Skandinavia dan Konstantinopel.

Pada tahun 989M Vladimir I meluaskan wilayahnya hingga Kaukasus dan Laut Hitam serta mengambil-alih ajaran Gereja Ortodoks Yunani. Kerajaan Kiev Rusia berakhir setelah serangan Mongol (1237) oleh Batu Khan, cucu Genghis Khan. Selanjutnya bangsa Mongol dikalahkan oleh Dimitri Donskoy (1380M) dengan kemenangan di Kulikovo. Kemudian daerah-daerah yang tercerai-berai itu disatukan kembali oleh Ivan IV; ia menaklukan Kazan (1552), Astrakhan (1516) serta menguasai Siberia.

Pemerintahan dilanjutkan oleh penerusnya sampai kepada Romanov naik tahta dengan pengangkatan Michael Romanov sebagai Tsar (1613). Dinasti Romanov berkuasa selama 304 tahun hingga tahun 1917 dengan Tsar Nikolai II sebagai tsar terakhir. Pada bulan Februari 1917 dibentuk Pemerintahan Sementara di bawah Pangeran Lyvov dan Alexander Kerensky sampai 25 Oktober 1917, di mana pemerintahan tersebut digantikan Revolusi Bolshevik oleh Vladimir Ilyich Lenin.

Pemerintahan dilanjutkan secara diktator oleh Josef Stalin (1922) yang mewujudkan Kesatuan Soviet (Soviet berarti Dewan) dengan bergabungnya negara-negara di sekitar Rusia. Pemerintahan Kesatuan Soviet berakhir pada 25 Desember 1991, di mana Presiden Mikhail Gorbachev mengundurkan diri serta berkibarnya bendera tiga warna Rusia di Kremlin.

“Mengapa pula Negara Islam menjadi halangan untuk anda datang ke sini?” Kami agak terkejut mendengar kata Olga itu..

“Bila disebut Islam, kebanyakan rakyat Rusia menggambarkan ianya suatu bangsa yang ganas, suka membunuh dan sebagainya. Wanita-wanita bertutup hitam, tidak bertamadun bagaikan makhluk penghisap darah yang menyeramkan.. membuatkan rakyat Rusia membenci Islam dan anti Islam… walau mereka belum kenal dan kebanyakannya tak mahu kenal pun!”
Pada hal terdapat juga ramai juga orang-orang Islam bermazhab Sunni di sana. Umpamanya di Republik Adygea, Bashkortostan, Dagestan, Ingushetia, Kabardino-Balkaria, Karachay-Cherkessia, Ossetia-Alania Utara dan Tatarstan. Walaupun agama Kristian paling dominan di Rusia, namun Islam adalah agama kedua terbesar. Agama-agama lainnya termasuk berbagai aliran Protestan, agama Yahudi, Katolik Roma, dan agama Buddha. Agama seseroang umumnya tergantung etnik masing-masing. Suku Rusia kebanyakan beragama Ortodoks sementara orang-orang keturunan kelompok Turki beragama Islam.

“Begitulah hebatnya dakyah musuh-musuh Islam, sehingga di zaman komunikasi canggih pun masih ramai yang ditutupi tempurung kedaerahan!” Tempelak kawan saya.

“Itu jauh, takpe lah! Ini dekatpun masih dapat gambaran salah juga. Contohnya parti Islam se Malaysia (PAS)… hingga perlu tubuh Kelab Penyokong PAS untuk menjelaskan keadaan sebenar PAS kepada yang bukan Islam.” Saya menjelaskan. “Jadi, hal ini bukan masalah PAS saja, bahkan menjadi masalah Islam internasinal!!”

Olga meneruskan ceritanya. “Tetapi, bila mereka (ibubapa Olga) bersama-sama saya datang ke Malaysia, melihat keadaan di sini, saya tak sangka perasaan anti Islam yang begitu kuat melekat itu boleh berubah. Mereka benarkan saya datang ke sini lagi.. bahkan saya dibenarkan berkawan dengan orang Islam. Sungguh sesuatu yang luar biasa!”

“Apa yang anda lihat baik di sini?”

“Banyak. Contohnya kempen budi bahasa, di sana tidak ada. Pada saya amat baik untuk menyelamatkan remaja kami yang di ambang kejatuhan moral.” Jelasnya lagi.

“Apa komen anda pada kami pula??” Saya tanya dia lagi.

“Akhirnya, saya nak tanya saudara sikit lagi.. Pada orang seperti saya, kami masih belum boleh terima di mana orang bukan Islam yang nak berkahwin dengan orang Islam mesti masuk Islam.. Dan saya kenal PAS melalui bacaan dan kenalan saya di sini.. setakat ini kami masih belum boleh terima konsep Negara Islam, yang saya tidak nampak modelnya di zaman sekarang. Adakah orang bukan Islam boleh jadi Presiden PAS? Apakah sikap PAS mengenai ‘hak istimewa Orang Melayu’ di Malaysia??”

“Insya Allah, bila ada kesempatan, kita akan bertemu dan bincang lagi…” Kami sama-sama bersurai kerana hari sudah hampir ke garis tengah malam.


Catatan santai: ibnuhasyim.blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 03-07-2007.

Sunday, June 24, 2007

Jangan Salahkan Peniaga Bundle Saja...


Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


SEBUAH akhbar hari ini menyiarkan ulasan mereka yang cuma menyalahkan peniaga-peniaga bundle (beragama Islam), mengenai penjualan baju lambang salib dan isyarat lucah yang amat mendapat sambutan hangat di Kuala Terengganu. Mereka dikatakan telah ketepikan hukum agama..

“Kalau diikutkan rasa bersalah (perasaan berdosa) memang saya rasa, tetapi disebabkan baju seperti ini boleh dijual dengan harga yang mahal, saya terpaksa juga menjualnya.” Kata seorang dari peniaga-peniaga tersebut macam dalam keadaan serbasalah.

‘… setiap kali penghantaran baru, mesti ada baju tidak bermoral dalam ratusan baju yang diperoleh daripada pembekal luar negara seperti Amerika Syarikat, Korea dan Jepun.’ Tambah seorang lagi.

Seorang imam surau, dilapurkan amat kecewa mengenai sikap tersebut. ‘(Mereka) perlu bertaubat dan berhenti menjualnya.’ ‘… ia boleh merosakkan moral remaja Islam kerana cara pemakaian seseorang itu menunjukkan keperibadiannya.’ Komennya lagi, ‘Guru dan ibubapa seharusnya memberi pendedahan dan didikan kepada pelajar dan anak mereka supaya tidak terbabit dengan budaya yang melanggar etika kehidupan dan keagamaan.’ Juga kerana ‘pengetahuan agama yang cetek menyebabkan pemakaian baju tertera lambang salib dan ada isyarat lucah menjadi sesuatu yang dibanggakan.’

Sebenarnya salah siapa??

Pertama: Sikap ketepikan dosa pahala kerana nak untung lebih, itu adalah sikap yang diamalkan oleh kerajaan Malaysia dan diturunkan kepada kerajaan negeri anakdidiknya seperti Terengganu dan lain-lain negeri. Contohnya, wujud kilang-kilang arak, pusat perjudian, dan persundalan dengan bersembunyi di balik topeng perlancungan, hiburan, pembangunan dan perekonomian. Semuanya itu berlaku dengan meng’ketepikan hukum agama’ atau pandangan para ulama oleh pemerintah.

Terbarunya, boleh dilihat pada projek Wilayah Pembangunan Iskandar di Johor, ada yang mensifatkan sebagai jual negara tanpa mengira keuntungan agama. Atau bahasa mudahnya jual agama kerana untung benda semata-mata, tetapi sebenarnya adalah rugi di dunia dan di akhirat. Sikap seperti inilah yang tersemai kepada kepada peniaga-peniaga tersebut, hasil dari tarbiah kerajaannya. Memarahinya macam meludah ke langit.

Kedua: Atas dasar itulah juga, berlaku pengimportan barangan luar negara tanpa ditapis lebih dulu. Apa nak diherankan dengan buju-baju tidak bermoral, pada hal budaya lucah dan tak bermoral pun diimport oleh Kementerian Penerangan masuk terus ke ceruk dapur rumah ustaz-ustaz Islam melalui siaran tv Malaysia (nilai lucah dan tak bermoral perlu dilihat dari sudut Islam)! Bagaimana boleh anak gadis Malaysia berpakaian macam orang berkemban hendak pergi mandi, naik ke pentas ramai dalam majlis rasmi siaran media negara RTM??

Apa hendak diherankan mengenai salib pula, orang murtad dan mencabar agama dalam negara pun, kerajaan tak boleh buat apa-apa… konon nak ikut Islam?? (Islam hadhari atau Islam Liberal bolehlah!!) Contoh dulu-dulu sebelum merdeka di bawah penjajah, ialah dalam kes remaja Nathrah yang cuba dimurtadkan. Begitu hebat penentangan masyarakat orang Islam waktu itu. Kini sesudah merdekapun ada lagi kes-kes seperti itu, terbarunya ialah kes Lina Joy. Kerajaan boleh buat apa?

Ketiga: Memang akibatnya ramai imam-imam, ustaz dan tok-tok guru rasa kecewa melihat perkembangan yang berlaku terutama kepada remaja bakal menjadi pemimpin masa depan negara. Tapi mereka lupa, mereka cuma menyalahkan remaja itu saja, menyalahkan anak-anak mereka, menyalahkan guru dan ibubapa. Mereka macam tak nampak ‘kepala’ kepada bapa-bapa mungkar itu, iaitu kerajaan. Kerajaan yang paling berkuasa mencorakkan segala-galanya.

Kerajaan juga bertanggung jawab merosakkan moral dan peribadi remaja Islam melalui medianya. Kerajaan juga bertanggung jawab memberi pendedahan dan didikan kepada pelajar dan anak mereka supaya tidak terbabit dengan budaya melanggar etika kehidupan dan keagamaan. Kerajaan juga bertanggung jawab mengajar remaja menari, menyanyi dan mendedahkan aurat melalui medianya. Kerajaan juga tidak lepas dari tanggung jawab ke atas rakyatnya ber ‘pengetahuan agama yang cetek menyebabkan pemakaian baju tertera lambang salib dan ada isyarat lucah menjadi sesuatu yang dibanggakan.’ seperti disebutkan itu.

Itulah kepala bapak yang patut bertanggung jawab kerana mereka dilantik memegang amanah Allah kepada rakyat sebenarnya.

Apakata, kawan-kawan kita peniaga-peniaga bundle di Chow Kit dan Belakang Mati??


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL 24-06-2007.

Negara Kebajikan: Bukan Islam Sokong.. Dapat Apa?


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


SEBUAH teksi berhenti di hadapan saya.

“Chow Kit!” Kata saya setelah masuk dalam teksi.

Teksi itu terus berlalu. Pemandunya seorang Cina. Setelah berbual seketika, sampailah kepada pertanyaan saya meminta pandangannya mengenai PAS.

“Yang saya tau, PAS itu parti Melayu. Nak buat undang-undang Islam, nak suruh semua masuk Islam.. mana boleh? Maaf.. betul ke saya cakap ni!?” Dia pula tanya saya.

“PAS itu parti kebajikan..” Jawab saya. Dia macam terkejut. “…parti suruh orang buat baik. Buat baik dari kacama Islam. Bukan untuk bangsa Melayu saja, tapi untuk semua bangsa. PAS atau parti Islam memang untuk semua. Tak kira Melayu, Cina, India, orang putih dan lain-lain. Tak paksa orang masuk Islam pun.. jangan salah faham! Dah puluhan tahun dia perintah Kelantan, tak sorangpun orang bukan Islam yang kena aniaya! Waktu negara dilanda tragedi perkauman 13 Mei 1969, Kelantan di bawah PAS tak berlaku apa-apa gaduh pun? Takde seorang pun Cina yang kena sembeleh??”

Dia mengangguk, lalu bertanya lagi, “Kebajikan? Apa yang PAS tolong pada orang susah?”

“Contoh terbaru, kalau ada warga emas atau orang-orang tua yang meninggal dunia di Kelantan, pada hari mati itu warisnya akan menerima wang sebanyak RM500, sebagai sumbangan kebajikan atau bayaran pampasan. Bakinya sebanyak RM2,000 lagi akan dibayar dalam tempoh dua bulan dari tarih hari kematian tersebut..”

“Tak dengar ceritapun? Banyak ke yang dah dapat??” Beliau tanya lagi.

“Pembayaran seperti ini telah berlaku kepada 1,051 orang warga emas yang meninggal dunia di Kelantan, iaitu daripada 98,000 warga emas berdaftar di bawah Skim Insurans Takaful Kifaalah yang dilancarkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan awal tahun ini.” Saya jawab. “Baru tahun ini (hingga Jun 2007).. dan Kelantan sahaja.. Bagaimana kalau PAS perintah Malaysia?”

Hal ini mengingatkan saya sebulan dua lepas, sewaktu pilihanraya kecil Ijok. Malam itu dalam suasana sibuk-sibuk berkempen, saya bersama-sama Cikgu Rosdi dari Kelantan, seorang gurubesar sebuah sekolah di Selangor (yang tak mahu namanya disebutkan) dan beberapa lagi, bersama-sama seorang tauke Cina pembuat parang di Selangor dalam suatu majlis..

“Sebenarnya, selepas beberapa bulan Kerajaan Kelantan melancarkan Skim Insurans Takaful Kifaalah, seorang pegawai skim takaful tersebut dipanggil oleh seorang Menteri Besar sebuah kerajaan BN di pantai barat, bertanyakan mengenai perjalanan skim tersebut.” Kata Cikgu Rosdi kapada kami. “Menurutnya skim itu begitu mendapat sambutan di kalangan rakyat miskin, mampu menaikkan imej PAS serta menjejas dan menurunkan beberapa peratus pengaruh UMNO di Kelantan buat masa ini.”

“Itulah parang panjang yang mampu menyembeleh habis pengaruh UMNO Kelantan dalam pilihan raya umum akan datang.” Sambut tauke Cina pembuat parang itu. “Skim-skim seperti inilah yang perlu diperbanyak dan diperluaskan secepat mungkin..”

“Apa maksud ‘diperluaskan’??” Tanya kawan kami guru besar sekolah itu.

“Maaf ya. Kalau tak jadi kesalahan, saya nak cadangkan supaya skim itu diperluaskan hingga tanpa batasan negeri, kaum dan agama. Ertinya, orang Islam dan bukan Islam di luar Kelantan pun dapat manfaatnya!” Tegas tauke Cina itu lagi.

“Itu bukan kerja mudah?” Kata Cikgu Rosdi.

“Walaupun bukan kerja mudah, tapi kalau PAS (mungkin Lajnah Kebajikan PAS Pusat) atau Kelantan boleh buat juga, barulah meyakinkan orang bukan Islam, bahawa PAS mampu memberi kebajikan kepada mereka dan mungkin kini baru sampai masanya untuk PAS perintah Malaysia!” Kata gurubesar itu, disambut dengan tepukan dan ketawa ceria bersama-sama kawan-kawan lain.

Kepada pemandu teksi yang saya tumpangi ini, saya beri satu lagi contoh kebajikan kerajaan PAS kepada rakyat, iaitu Program Pembangunan Ladang Rakyat. Program yang diwujudkan sejak tahun lepas melibatkan 2,025 penduduk miskin. Tiap seorang dibayar sebanyak RM200 sebulan dan sehingga kini (Jun 2007)lebih RM4 juta telah dibelanjakan kepada mereka.

“Oleh itu, bagi mendapatkan maklumat yang jelas dan tepat dari PAS, maka PAS perlukan sokongan dari orang-orang bukan Islam seperti encik!” Jelas saya kepada pemandu teksi itu lagi.

“Macam mana nak sokong?”

“Kerana teksi inipun sudah sampai di Chow Kit, dan saya pun tak sempat sembang panjang lagi, encik boleh dapatkan maklumat lanjut melalui Encik Hu Pang Chaw Pengerusi Kelab Penyokong PAS peringkat pusat, di Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut dekat Belakang Mati atau belakang Chow Kit ini!”

“Kalau saya sokong PAS saya boleh dapat apa??” Beliau tanya lagi.

“Sila beri kad bisnes encik, kita akan jumpa lain kali, saya akan terangkan sekadar termampu, insya Allah!.” Saya bayar tambang teksi, kami bertukar-tukar kad dan bersalaman dengan harapan akan bertemu lagi.. kerana ibukota tidaklah seluas mana.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL 23-06-2007.

PAS Kuasai Ibukota? Buktikan dengan...


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

PAS Kuasai Ibukota? Buktikan dengan …

‘PAS Untuk Semua’ akan disemarakkan, kata Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS. Sebelum ini Dato’ Husam Musa Naib Presiden pula mahukan parti itu muncul sebagai pemimpin tindakan berkesan menangani isu dan masalah warga kota, pada Konvensyen PAS Wilayah Persekutuan dengan tema ‘PAS Kuasai Ibukota’

Sewaktu Muktamar Tahunan PAS ke 53 baru lalu saya sempat hadir ke majlis makan malam di Kota Bharu bersama Encik Hu Pang Chaw Pengerusi Kelab Penyokong PAS, dan Ustaz Mujahid Haji Yusuf Rawa yang mengetuai Lajnah Perpaduan Nasional. Nampaknya agak memberangsangkan, dan peranan kelab tersebut amat penting demi masa depan PAS untuk kuasai negara majmuk ini.

“Jangan jadi macam CCC, akhirnya tinggal ‘C’ saja. (C dalam bahasa Cina yang ertinya mati).” Sindir kawan saya yang sama hadir dalam majlis itu. Tetapi kini kami berada di ibukota Kuala Lumpur.

CCC adalah Chinese Concultative Council atau Majlis Perundingan Cina, yang ditubuhkan oleh PAS sekitar tahun 80an juga berperanan menarik sokongan orang bukan Islam menyokong PAS. Politik Malaysia waktu itu dikejutkan dengan pendekatan baru PAS di kalangan bukan Islam tersebut. Saya sendiri mewakili PAS pernah bertanding merebut kerusi ADUN Teluk Bahang Pulau Pinang pada tahun 1986 yang pengundi Cinanya agak tinggi.

Waktu itu mungkin pertama kali PAS dijemput berceramah di kuil-kuil orang Cina, selain di kedai-kedai kopi, dewan dan rumah-rumah orang Cina. Kami turun padang berceramah dan menyertai makan malam menemui masyarakat Cina, hingga menjadi isu besar kepada penentang-penentang PAS, menuduh dan memburukkan PAS, kata mereka, ‘PAS masuk ke rumah berhala dan tempat makan babi’, ‘PAS nak buang hak istimewa Orang Melayu’ dan lain-lain.

“Anda jangan pandang rendah pada kejayaan CCC. Ramai orang-orang Cina Islam sertai PAS waktu itu, dan orang-orang bukan Islam mula meneliti perkembangan politik PAS.” Saya jelaskan. “Kalau kita katakan CCC gagal tarik orang bukan Islam sokong PAS, kita kena kaji sebab-sebab kegagalan dan cara mengatasinya.. Mungkin hasil dari kaji selidik tersebut melahirkan Kelab Penyokong PAS sekarang. Oleh itu PAS kena berhati-hati supaya jangan sampai dianggaap gagal lagi!”

“Kalau PAS nak tawan ibukota, PAS kena buat tumpuan kepada bukan Islam di KL ini. Sudahkah kelab penyokong PAS di KL ini beropersi?” Tanya saudara Yusri, bekas pengarang Harakah yang kini menjadi pengarang sebuah akhbar tempatan. “Sudahkah ditubuhkan PAS cawangan Belakang Mati atau PAS Lorong Haji Taib atau Chow Kit tempat wajudnya bangunan baru PAS sekarang??”

“Semasa saya berada di Jalan Pahang atau Pekeliling Business Centre dekat ibupejabat PAS atau pejabat Harakah Jalan Pahang dulu, saya pernah menubuhkan PAS Cawangan Islamic City.” Saya jelaskan. “..dan kini.. saya juga amat tertarik dengan pendedahan Pemuda PAS Wilayah mengenai kegiatan di Belakang Mati, bagaimana ada individu-individu yang berbuat kebajikan cuba mengatasinya. Sekarang tiba masanya untuk kita wujudkan pusat kegiatan kebajikan di Belakang Mati melalui penubuhan cawangan PAS atau Kelab Penyokong PAS…”

“Kita kena tunjukkan kepada masyarakat ibukota, di mana Belakang Mati yang menjadi simbol kehitaman ‘pelacuran kelas bawahan’ di pusat bandar seperti yang anda tuliskan (Lihat TranungKite Online Mei bertajuk ‘Mengapa Bangunan PAS Di Belakang Mati?’),
maka dengan wujudnya pejabat PAS di sini menjadi simbul pemutihan dan kebajikan rakyat kepada mereka!” Selah pula saudara Syukri yang juga pernah bekerja di Harakah.

PAS Kawasan Batu dikatakan telah bertindak menubuhkan Akademi Penerangan bagi menggerak dan memperkasakan parti sebagai menyahut saranan Naib Presiden agar PAS menguasai ibukota, seperti yang pernah dinyatakan Ketua Penerangannya Saudara Tarmizi Mohd Jam, yang juga bekas pengarang Harakah. Apa pula tindakan Saudara Tarmizi dan PAS Wilayah bagi menyemarakkan ‘PAS Untuk Semua’, yang mungkin ada hubungan dengan penubuhan kelab atau cawangan Belakang Mati ini??

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 17-6-2007.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails