Friday, October 05, 2007

Peluang Berniaga Di Aceh (2)

Ladang sawit di Aceh 

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan/Santai.
BARU beberapa hari tersiar di laman web Tranungkite.Net (Peluang Berniaga Di Aceh tulisan awal Oktober) saya sudah menerima beberapa e-mail yang bertanyakan mengenai peluang berniaga di Aceh. Antaranya adalah dari sebuah syarikat di Jeddah yang membekal barangan makanan dan kegunaan harian di seluruh Arab Saudi, juga dari Hal Ehwal Pelajar sebuah universiti di Malaysia serta individu-individu yang telahpun mengusahakan industri kecil seperti pembuatan sos, kicap, tiram, cuka, rose atau lain-lainnya.

“Alhamdulillah, terima kasih atas respon anda!” Itu yang saya ucapkan pada mereka.
Kerepek balinjau Aceh.

Antara maklumat yang mereka mahu ialah mengenai:

i.Barangan industri makanan dari Aceh (ke Saudi atau lain-lain negara).
ii.Pengeksportan batu bara atau arang batu keluar dari Aceh.
iii.Modal dan keperluan untuk memulakan perniagaan di Aceh.

Maka saya pun membuat pertemuan dengan satu kumpulan peniaga-peniaga Aceh di Kuala Lumpur, dan perbincangannya berkisar sekitar perkara-perkara di atas.

“Sebelum sampai ke sasaran perbincangan, tuan-tuan kena tahu serba sedikit mengenai perkembangan politik terkini di Aceh.” Kata seorang bekas tentera GAM (Gerakan Aceh Merdeka) yang kini sedang berada luar dari negaranya bagi menerangkan peluang-peluang berniaga dan melabur di Aceh.

“Tuan-tuan kena tahu mengenai perjanjian persefahaman ‘MoU Helsinki’ yang ditandatangani pada 15 Ogos 2005 di luar negara (Helsinkei) antara GAM mewakili rakyat Aceh dengan pemerintah RI (Republik Indonesia). Persetujuan selepas tragedi Tsunami (25 Disember 2004) di mana kedua-dua pihak bersetuju meletak senjata, GAM menggugurkan tuntutan kemerdekaan dari RI dan rakyat akan menentukan nasib mereka melalui pilihan raya umum yang akan diadakan pada tahun 2009.

GAM akan berlawan melalui parti politik, dan jika menang, rakyat Aceh akan ‘menubuhkan kerajaan sendiri’, yakni lebih berkuasa lagi dalam berbagai bidang, termasuk perekonomian, seperti yang akan kita bincangkan..” Jelas beliau lagi.

Untuk lebih jelas lagi, anda boleh lihat MoU Helsinki Perkara 1.2.1 mengenai parti politik tempatan Aceh, Perkara 6.1 sub c mengenai peranan Komite Politik dan Keamanan Kesatuan Eropah atau Perkara 1.1.3 dan 1.2.2 berkait dengan logislatif di Aceh.

Pengurus sebuah syarikat perunding perniagaan dan pelaburan Malaysia-Aceh pula menambah, “Hari itu (tulisan lepas) saya telah sebutkan 10 perkara peluang berniaga di Aceh.. perkara ke 5nya (Import daging halal India-Aceh), telah selesai diMoU dengan seorang Islam pengusaha daging lembu halal dari India. Kini dia sedang menyumbangkan ‘sadaqah jariah’ kepada anak-anak yatim Aceh untuk menyambut puasa dan hari raya tahun ini. Al-hamdulillah!

Kalau dikhususkan kepada barangan industri makanan eksport Aceh keluar negara, maka saya pilih 9 perkara berikut dan yang ke 10 bahan mentah yang bukan makanan.

1.Pisang salai, kerepek pisang, kerepek ubi, dan keropok belinjau (melinjau). Setakat ini kerepek pisang yang dibawa masuk ke Malaysia di bawah harga RM10 sekilo (sampai di Malaysia – tiada jenama) bagi minimum order 1 tan. Ada juga pisang salai bermadu, yakni bersalut madu lebah.
2.Emping. Dibuat dari beras yang ditumbuk dan dikeringkan, dimakan dengan susu atau air panas.
3.Ikan kering. Pelbagai jenis ikan.
4.Madu lebah asli Indonesia.
5.Kopi Aceh.
6.Isi buah kelang-kaleng (buah enau) macam isi kelapa laut. Makanan basah.
7.Bahan mentah seperti kopra (kelapa kering) dan pinang.
8.Makanan laut seperti ikan kayu (basah), sirip ikan yu atau shark fine (dikeringkan untuk dibuat sup bagi restoran-restoren mewah) dan udang karang atau lopster (basah).
9.Sarang burung layang-layang (wallet).
10.Dan yang terakhir ini bukan makanan tetapi bahan mentah seperti batu bara dan minyak nilam atau minyak wangi (macam minyak attar yang belum diproses). Mengenai bahan bakar batubara, saya sedang mencari maklumat lanjut.

Dengan itu bagi menentukan modal dan keperluan berniaga di Aceh terletak kepada jenis barangan yang akan diniagakan. Contohnya kalau nak mula berniaga atau memasarkan kerepek pisang anda perlu beli 1 tan barangan [modal di bawah RM10,000 (RM10x1,000kg] dicampur dengan peralatan pembungkusan.

Bagi yang sudah ada kilang seperti pembuatan sos, kicap dan lain-lain itu, untuk melebarkan perniagaannya di Aceh lebih mudah lagi. Soal kelulusan pihak berkuasa tempatan dan lain-lain, insya Allah, beres! Apa-apa hal sila hubungi saya, Mansurdin: 0193489046 (no telefon KL) atau kawan saya Ibnu Hasyim.”

Demikian saya panjangkan perbincangan mengenai peluang-peluang berniaga di Aceh dalam Catatan Santai untuk kali ini. Bukan di Aceh sahaja, bahkan di mana-mana seperti Saudi Arabia, China, Dubai, Negara-negara bekas Soviet dan lain-lain jika ada peluang. Anda juga dijemput untuk berkongsi pengalaman dengan kami, sekurang-kurangnya sebagai motivasi niaga kita bersama. Insya Allah. 

Ibnu Hasyim.
e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com 
KL. 06-10-07

Lihat..
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'

Thursday, October 04, 2007

Rahsia Kueh Bulan Diedar Pada 11 September..


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


BERITA Rakyat Semasa, adalah laman web PAS berbahasa Cina yang dilancarkan berserta pengedaran Kueh Bulan dan DVD. Soalnya mengapa pelancarannya diadakan pada 11 September 2007 baru lalu? Mengapa encik Hu Pang Chaw sebagai Pengerusi Kelab Penyokong PAS pilih tarikh yang sama dengan hari ranapnya Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York (11 September 2002)?

Lord Azaab menulis, ‘PAS telah memilih hari tersebut untuk mengambil langkah dengan memberi imej baru kepada parti terutamanya kepada orang-orang bukan Islam mengenai matlamat dan perjuangan mereka.’ (web Tranugkite Net Okto 02)

Ulasan saya..


Pertama. Bila diteliti.. dikatakan penyerang WTC itu adalah satu aliran gerakan Islam yang dianggap sesat, melampau dan disebut-sebut menjadi ancaman kepada dunia, di bawah pimpinan Osama Laden atau Al-Qaeda. Serangan tersebut telah mengorbankan ribuan nyawa orang awam. Kononnya gerakan itu secara keganasan, yang ditampilkan melalui kegiatan Al-Qaeda dan Taliban.

Seterusnya dikaitkan pula dengan Jamaah Islamiah (JI) di Indonesia, Abu Sayyab di Filipina, pengeboman keretapi di Eropah dan lain-lain yang sejenis dengannya. Gerakan yang kononnya menculik, menyembelih sambil bertakbir, dan mengugut orang awam seperti pekerja-pekerja, pemberita dan lain-lain. Apakah rahsia yang tersirat sebenarnya dibalik pemilihan tarikh tersebut? Apakah PAS juga menyahut seruan Al-Qaeda yang memperingati peristiwa tersebut tiap tahun?

Apakah untungnya PAS jika digambarkan seperti gerakan Al-Qaeda dalam suasana sekarang, apalagi terhadap orang yang baru menyokong PAS? Pada pengamatan saya, yang lepas-lepas PAS sentiasa mengelak daripada dikaitkan dengan kumpulan-kumpulan seperti Al-Qaeda dan Taliban, kerana PAS memilih perjuangan melalui peti undi bukan melalui senjata dan kekerasan. Apakah PAS yang sudah dikenali perjuangannya melalui demokrasi memilih ‘imej baru’ kepada kekerasan? Haus darah manusia? Atau PAS hanya bersetuju dengan robohnya rangkaian penindas?

Ataupun pemilihan tarikh tersebut boleh dianggap dan ditafsirkan sebaliknya? Supaya jangan berlaku begitu.


Kedua. Kalau mahu ditafsir sebaliknya, lebih baik kita pilih tarikh 13 Mei. Kerana 13 Mei 1969 terkenal dengan peristiwa pergaduhan perkauaman antara Cina dengan Melayu. Kita tidak mahu berlaku seperti itu, yang kita mahu berlaku sebaliknya.

Melihat kepada kenyataan ustaz Mujahid Haji Yusuf Rawa, ketua Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, “Tujuan utama Kelab Penyokong PAS itu ditubuhkan ialah untuk merobohkan tembuk-tembuk pemisah perkauman dan asabiah yang menjadi tabiat politik Malaysia..” , maka pemilihan tarikh tersebut adalah amat sesuai dipilih.

Apalagi bila Ustaz Mujahid menambah. “Supaya ada atau diwujudkan penjelas-penjelas Islam sebenar dari kalangan orang bukan Islam sendiri…”, maka ianya lebih mudah menerangkan Islam sebagai anti perkauman, dari menerangkan Islam melalui apa yang dianggap ‘keganasan’. Tapi tarikh 13 Mei itu sudah lepas agak lama.


Ketiga. Pembagian kueh-kueh bulan kepada orang ramai terutama kepada penyokong-penyokong PAS bukan Islam, walaupun kueh bulan itu pernah dijadikan upacara tradisional tahunan Bon Odori atau pesta hantu di kalangan kaum Cina. Kalau kueh bulan dipilih sempena nama ‘bulan’ sebagai lambang PAS, samakah dengan jalur gemilang sebagai lambang kerajaan Malaysia yang dibuat dalam bentuk kek?

Ada laman-laman web yang memuatkan gambar orang makan dan memamah kek jalur gemilang, sama seperti musuh-musuh negara meratah atau memamah Negara Malaysia.. Apakah hal ini juga berlaku pada PAS yang akan diratah, juga dimamah oleh orang bukan Islam di Malaysia? Bagai menepuk air didulang!


Keempat. Ada yang menganggap pemilihan tarikh 11 September dan pembahagian kueh bulan kepada orang ramai itu adalah sebagai gimik atau kempen politik. Kalau betul begitu, maka tulisan ini juga adalah kesinambungan darinya...

Wallahu ‘aklam.


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 04-10-2007.

Saturday, September 29, 2007

Peluang Berniaga Di Aceh (1)


Masjid di Banda Aceh

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan/Santai

O le le di Kotaradja, boleh tak boleh dibawa saja..’ Itulah sebagian kata-kata dalam sebuah lagu Melayu lama yang masih teringat lekat dalam pemikiran saya. Kotaradja nama lama kepada Banda Acheh sekarang, iaitu ibukota Nanggroe Aceh (Negara Aceh).

Negara Aceh adalah sebuah Daerah Istimewa di hujung Pulau Sumatra. Terletak di barat laut Sumatra dengan kawasan seluas 57,365.57 km persegi atau merangkumi 12.26% pulau Sumatra. Negara yang memiliki 119 buah pulau, 73 sungai yang besar dan 2 buah danau. Itulah Danau Laut Tawar di Takengon Aceh Tengah dan Danau Aneuk Laot di Kota Sabang. Aceh dikelilingi Selat Melaka di sebelah utara, Provinsi Sumatera Utara di timur dan Lautan Hindi di selatan serta barat.

“Aceh merupakan kawasan yang paling teruk dilanda gempa bumi (Tsunami pada 26 Disember 2004). Beberapa tempat di persisiran pantai musnah sama sekali. Malah Banda Aceh hampir hancur..” Kata seorang ahli peniagaan asal Aceh yang saya temui di KL malam itu, selepas sholat tarawih. “Namun ada hikmah di sebalik bencana tersebut..”

“Apa hikmahnya??” Saya tanya.

“Apa tidaknya? Sebelum berlaku Tsunami, kami tidak aman sentiasa berperang melawan pemerintah Indonesia. Kami mahu merdeka dari penjajah yang sebangsa dengan kami, setelah kami berperang melawan Belanda dalam peperangan paling lama (Perang Aceh 1873-1942) yang meragut lebih 10,000 orang tentera mereka.” Katanya macam mengeluh, tetapi bersemangat.

“Kini, kami mahu melaksanakan Islam sepenuhnya di negara kami seperti yang dituntut oleh ulama-ulama kami. Mereka penjajah bentuk baru sama kulit dengan kami telah mengorek khazanah sumber bumi kami seperti minyak dan gas asli dibawa ke Jakarta. Akibat ketamakan tersebut hingga berlaku pembunuhan sepanjang masa..”

Menutut beliau lagi, sebelum ditarik balik DOM (Daerah Operasi Militer atau Operasi Jaring Merah) pada 7 Ogos 1998, setelah 10 tahun perlaksanaannya (sejak 1989), tuntutan kemerdekaan Aceh yang disuarakan oleh GAM (Gerakan Aceh Merdeka) terus bergema. Muncul pula tuntutan pungutan suara sebagai akumulasi kekecewaan rakyat Aceh pada pemerintah Jakarta.

Tuntutan yang digerakkan oleh golongan intelek muda Aceh di dalam SIRA (Organisasi Sentral Informasi Referendum Aceh) yang ditubuhkan di Banda Aceh pada 4 Februari 1999. SIRA pimpinan Muhammad Nazar dengan aksinya telah direstui oleh 2 juta rakyat Aceh (penduduk Aceh berjumlah 4.5 juta) dari berbagai kabupaten pada 8 Nevember 1999 di Aceh bagi menuntut hak-hak mereka.

Ditambah lagi dengan kelahiran berbagai organisasi seperti KARMA, Farmidia, SMUR, FPDRA, SPURA, PERAK, dan HANTAM. Antara isu tuntutan mereka, antaranya ialah menuntut gencatan senjata antara Republik Indonesia dan GAM serta meminta penglibatan PBB (Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu) yang berlangsung pada 6 Mei 2002.

“Ya. Ya. Saya ingat, di sekitar tahun-tahun tersebut saya pernah berada di sana!” Saya menambah. Saya teringat sewaktu saya menaiki beca berenjin di Lhokseumawe,, di mana pemandunya, tiada henti-hentinya mengkritik dan mengutuk habis-habisan pemerintah RI waktu itu.

“Tetapi malangnya, peristiwa 6 Mei 2002 tersebut, berakhir dengan penangkapan tokoh-tokoh dan pemimpin tuan, seperti Taufik Al Mubarak, Muhammmad MTA, Asmara, Askalani, Imam, Habibir, Ihsan, dan beberapa orang lagi. Aksi yang melibatkan campurtangan PBB dalam konflik di Aceh.” Kata saya lagi.

Jelas beliau seterusnya, “Tiba-tiba berlaku tragedi Tsunami yang dahsyat, tetapi membawa rahmat, seolah-olah memberi amaran dan kesedaran kedua belah pihak yang bertelagah itu supaya berdamai. Masing-masing menunjukkan sikap ingin membela rakyat Aceh, di mana akhirnya bermulalah era perdamaian. Berterusan pula dengan pengisian pembangunan di Aceh, yang dibantu pula oleh simpati negara-negara jiran. Alhamdulillah!.”

“Bagaimana pengisian pembangunan di sana? Apa yang boleh kita bantu dan peluang-peluang perniagaan yang boleh kita dapat??” Seorang kawan lagi bertanya.

Ahli peniagaan Aceh tersebut, kini menjadi pengurus sebuah syarikat perunding Malaysia mengenai peluang-peluang perniagaan dan pelaburan di Aceh, katanya, “Memang di Aceh terasa kekosongan dalam bidang tersebut. Pada zaman Nabi Muhammad SAW di tanah Arab dulu, semasa suasana perang beliau melantik pemimpin perangnya yang gagah berani, tetapi bila suasana agak tenang, beliau memilih pemimpin berilmu sebagai pengisian dalam pemerintahannya. Pemimpin-pemimpin seperti itulah yang agak berkurangan di Aceh.”

Menurut beliau lagi, antara peluang niaga dan pelaburan yang perlu dan boleh diuruskan ialah:

1. Masih kekurangan industri kecil seperti kilang cili sos, kicap, sabun, air batu tiub dan pengedarannya ke seluruh Aceh.
2. Masih perlu diimport barangan dari Malaysia untuk sektor pembinaan dan pembangunan. Contohnya seperti bumbung plastik keras tambahan rumah dan lain-lain.
3. Import-eksport dagangan yang dibenarkan antara dua negara Malaysia dan Aceh.
4. Perdagangan butter trade.
5. Import daging halal India-Aceh.
6. Import kenderaan recon Jepun-Aceh.
7. EXIM Bank untuk pelaburan di Aceh.
8. Pengangkutan feri kargo dan pelancung.
9. Pembinaan kilang sawit.
10. Perladangan Sawit Swasta Koperasi dan Kerajaan (Pasera). Dan lain-lain.

“Begitulah kira-kiranya serba sikit peluang-peluang niaga di Aceh. Jika anda berminat sila hubungi saya..” Pelawa beliau.

“Saya akan panjangkan hal ini kepada sesiapa yang berminat. Insya Allah!” Ikrar saya.
O le le di Kotaradja, boleh tak boleh dibawa juga.. Malaysia boleh.. Aceh boleh.. Islam lagi boleh!!

Ibnu Hasyim.
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 
KL. 28-09-07

Lihat..
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'  

Wednesday, September 26, 2007

Imbauan 6: Pak Din Hancur, Pak Amjal & Badarudin


Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI

(gambar: Pak Amjal, berdepan dengan polis dalam demontrasi biasa baginya..)


“SUDAH 5 siri anta tulis fasal Harakah, anta tak sebutpun fasal peniaga-peniaga Harakah peringkat awalan yang menjual Harakah bukan kerana nak untung duit sangat, tapi kerana nak dakwah dan sampaikan perjuangan parti Islam…”Kata sesorang pada saya.

“Siapa.. contohnya??”

“Oh, ramai.. Allahyarham Pak Din Hancur bersama rakan karib mereka Pak Amjal, Badarudin.. dan juga Allahyarham Haji Sani serta lain-lainnya di KL, ramai lagi kalau di luar KL..”

“Ya. Ya. Memang saya kenal Pak Din. Dia dan PAS Parit pernah menjemput saya ceramah motivasi di markas yang baru diwakafnya dalam kawasan Parit. Saya dah pergi ke sana tetapi malangnya tak sempat seperti dirancang, kerana ada sesuatu perkara yang menghalang. Saya sangat memohon maaf kepada mereka, kerana ramai yang sudah menunggu.. hampa.” Jelas saya pula. “Beliau sendiri mengeluarkan wang kira-kira RM30,000 untuk wakaf buat bangunan PAS di atas tanahnya itu. Satu pengorbanan besar bagi seorang yang tiada kerja tetap hanya jual surat khabar Harakah dan keset-keset ceramah PAS, terutama yang diedarkah oleh Syariakt GG Edar. Segala barang-barang ibadah dan dakwah beliau tidak segan-segan menjualnya.. apa lagi untuk lelong..murah-murah!”

“Mengapa orang panggil Pak Din Hancur?” Seorang lagi kawan kami bertanya.

Jelas kawan saya yang satu lagi, “Ada yang special dari allahyarham Pak Din.

Pertama, bila pemimpin berceramah, bukan saja disambut dengan slogan Allahu Akbar, bahkan ditambah dengan ‘Hancur UMNO!’ Kalau yang berceramah itu YB Mohd Sabu, responnya dari penceramah mungkin menggalakkan terhadap celahan Pak Din semasa berceramah tersebut. Pernah semasa Allahyarham Ustaz Fadzil berceramah di Taman Jasa Gombak pula, Ustaz Fadzil menyindirnya setelah rasa terganggu dengan celahan Pak Din itu, ‘Kalau nak ceramah, mai naik le ke pentas!’

Kedua, bila dia jumpa kita, dia beri salam dan ada tambahannya, ‘As-salamu ‘alaikum? Hancur UMNO!’, ..dengan tangan yang mengenggam penumbuk. Jadi macam wirid baru dalam budaya politik kepartian di Malaysia. Itu sebab orang panggil dia Pak Din Hancur.”

“Eh, orang tak marah ke??” Ada kawan yang tanya.

“Nabi sendiri pernah menyebut Musailamah ‘Al-Kazzab’, atau Musailamah ‘Penipu’, kerana Musailamah mencipta agama baru. Begitu juga gelaran Abu Lahab (Melayunya Pak Nyala) dalam Al-Quran. Termasuk juga, ada yang menambah perkataan ‘Laknatullah’ bila disebut UMNO, kerana pada mereka UMNO berkhianat kepada perjuangan menegakkan agama Allah, dan berparti asabiah..” Yang lain menjelaskan.

“Bagaimana dengan UMNO pula? Tak marah ke?”

“UMNO nak marah macam mana,. dia sendiri pernah menggelar PAS macam-macam. Antaranya, PAS lebih bahaya dari komunis, parti kampong, pencetus dua imam dan macam-macam. Tok Guru Nik Aziz juga diperli bagaimana nak perintah Malaysia dengan pakai kain pelikat? Allahyarham Ustaz Fadzil pernah disebut tak larat angkat pelupuk mata.. dan macam-macam hal dihinakan. Pemimpin-pemimpin BN juga bila sebut Osama Laden dan Al-Qaeda secara aotomatik mengaitnya dengan pengganas. Umpamanya .. Pertubuhan pengganas Osama Laden … Pada hal pengeboman WTC 11 September dulupun masih belum boleh dibuktikan di mahkamah sepenuhnya ada kaitan dengan Al-Qaeda.”

Yang lain menambah, “Pak Amjal juga ada specialnya. Kalau semasa demontrasi, dia tidak pernah berundur, terus ke depan. Pernah beberapa kali ditahan polis. Dia terus berdemontrasi sejak dari Dato’ Seri Anwar Ibrahim jadi pembangkang (dalam ABIM 1970an & awal 80an) dia sokong demontrasi Anwar. Sejak Anwar jadi menteri dia demontrasi lawan Anwar dan sampai jadi pembangkang semula dia berdemontrasi bersama Barisan Alternatif atau PAS sekarang. Pak Amjal tidak pernah serek-serek. Kalau nak jumpa dia sekarang, sila ke kedai makan berhampiran bulatan depan pintu masuk Universiti Malaya KL.. bersama regunya Sulaiman Bujang itu.”

“Begitu juga dengan Ustaz Badarudin, kawan rapat Pak Din itu.” Giliran saya pula bercerita.

“Beliau pernah jual keset-keset ceramah PAS di bangunan PWTC puluhan tahun lalu semasa mesyuarat Agung UMNO sedang berjalan. Dalam mesyuarat tahun tersebut, berdegar-degar perwakilan UMNO mencadangkan supaya Ustaz Hadi pemimpin PAS, yang keset-keset ceramahnya paling laris dijual itu ditangkap atau ditahan saja di bawah ISA. Merbahaya.. kata mereka. Bahkan pada suatu ketika keset itu diperdengarkan dalam mesyuarat tersebut.

Ustaz Badarudin menjual barang-barang ibadat, termasuk keset dan buku, yang diletakkan di atas meja jualan. Tapi tiada keset ceramah Ustaz Hadi di atas meja itu. Kalau ada yang menghampirinya, dia berbisik di telinga mereka, ‘Keset ceramah Ustaz Hadi ada.. nak ke?’ Rupanya ramai yang nak. Mula-mula jual sorok-sorok, kerana ramai perwakilan dan pemerhati yang minta maka dia terus pamerkan atas meja. Jualan terus laris hingga ke petang.

Tiba-tiba seorang perwakilan bercakap dan mendedahkan dalam mersyuarat itu, ‘..sedang kita sibuk-sibuk suruh tangkap Ustaz Hadi dan haramkan kesetnya, dibawah sana dalam bangunan ini keset tersebut sedang laris dijual!’. Maka melurulah pegawai keselamatan datang merampas dan menangkap Ustaz Baharudin. Sesudah beberapa jam ditahan di bilik keselamatan hingga masuk waktu asar, beliau minta nak sembahyang asar.

Jawab pegawai itu, ‘Sebenarnya kami bukan nak tahan encik. Encik tak salah, keset-keset itu belum digezetkan sebagai barangan salah. Barang itu pun bukan barangan merbahaya seperti senjata. Cuma kami diarahkan supaya tahan encik buat sementara hingga perwakilan pulang. Ya, encik pergilah sembahyang dulu, lepas itu encik bebas dan boleh bawa balik barang-barang encik!

Beliaupun pergi sembahyang di bilik sembahyang, mulanya seorang diri, lepas beri salam, rupanya ramai pemimpin-pemimpin agama UMNO menjadi makmum di belakangnya. Alhamdulillah, takde apa-apa.. ’ Begitulah yang pernah diceritakan Ustaz Badarudin kepada saya.”

Merekalah antara regu yang gigih dan berani dalam usaha menjual dan membangunkan Harakah, apalagi di saat-saat ramai orang lain masih belum boleh menerima penyebaran akhbar rasmi PAS itu. Itu mereka yang tidak boleh saya dan kita lupakan.


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 26-09-07

Monday, September 24, 2007

Antara Masjid Negara KL & Masjid Huai Sheng China..



Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI


PADA zaman dahulu, menara azan di masjid juga memainkan peranan penting dalam kehidupan harian manusia. Tidak kira apa juga agama, bangsa dan dari mana asal negara mereka, yang penting ianya perlu sebagai isyarat dan panduan bagi kapal yang belayar di lautan. Di situ, dikibarkan bendera di bawah sinaran matahari dan digantung lampu di bawah sinaran bulan. Anak-anak kapal yang belayar di laut bila melihatnya, sedarlah mereka di mana mereka sudah sampai di bandar Guangzhou.


Itulah menara tempat azan di Masjid Huai Sheng atau dikenali juga Masjid Guangta di bandar tersebut, yang dilawati Syukri di negara Cina.

“Masjid dan menaranya bercorak seni bina Timur Tengah ini dibina pada tahun 627M.” Kata seorang kawan yang bersama-sama Yusof dan Syukri. “Pada asalnya, dikatakan terdapat sebuah patung ayam emas di menara itu yang boleh berpusing-pusing menarik perhatian bila ditiup angin…” Sambil jarinya menuding ke menara tersebut. “Namun patung ayam itu telah rosak akibat taufan melanda pada suatu masa…”


Katanya lagi, itulah salah satu masjid bersejarah antara empat buah masjid terawal di China setelah Islam diperkenalkan ke sana pada abad ke 7. Tiga lagi masjid tersebut ialah Masjid Fenghuang di bandar Hangzhou, Masjid Xianhe di Bandar Yangzhou dan Masjid Qilin di Bandar Quanzhou. Masjid Huai Sheng dulunya pernah musnahkan akibat kebakaran dan dibaik pulih pada tahun 1695.


Di masjid yang seluas 2,966 meter persegi ini, terdapat sebuah menara azan di penjuru baratdayanya. Bangunan cerapan bulan terletak di tengahnya, di belakang bangunan tersebut terdapat bilik wuduk, koridor dan ruang solat.

“Kononnya suasana di dalam masjid ini dikatakan amat keramat.. Tetapi pada saya yang sering bersembahyang di sini, tiada rasa apa-apa pun, bahkan terasa bertambah tenang dan khusyuk lagi.” Sambungnya. “Tapi lebih jelas, Imam Wang Wenjie yang berkhidmat di Masjid Huai Sheng ini waktu saya temui sebelumnya pernah berkata, sempena Ekspo Guangzhou diadakan, umat Islam dari pelbagai negara yang berniaga di Guangzhou telah melawat dan bersembahyang di masjid kami ini.


Menurut Imam Wang Wenjie lagi, 80% umat Islam yang sering bersolat di masjid kami ialah pemuda. Terdapat ramai saudagar dari seluruh dunia bersolat di masjid kami. Kini, jumlah umat Islam di bandar Guangzhou yang sudah berdaftar kepada kerajaan mencapai lebih 9,800 orang, namun jumlah umat Islam berasal dari kawasan lain yang bekerja di Guangzhou mencapai kira-kira 50 ribu orang.”

“Aktiviti tersebut telah meningkatkan interaksi dan hubungan umat Islam China dengan umat Islam di negara asing. Oleh sebab masjid ini sangat terkenal, terdapat ramai umat Islam dan pelancong bukan Islam dari pelbagai kawasan di China, juga pelbagai negara lain telah melawat masjid ini setiap tahun.” Yusof pula menambah. “Bukan itu sahaja, bahkan pada tahun-tahun kebelakangan ini, masjid ini pula telah menghantar rombongan untuk melawat negara-negara lain seperti Malaysia, Iran, Hong Kong dan lain-lain.”


Aktiviti masjid ini menghantar rombongan-rombongan ke negara-negara lain amat baik. Nabi Muhamad SAW sendiri telah menghantar sahabatnya, Saad bin Abi Waqqas ke China untuk berdagang dan mengembangkan agama Islam, sehingga tertubuhnya masjid ini (627M) melebihi 1,300 tahun lalu. Menurut catatan sejarah, negara Timur Tengah (pimpinan Nabi Muhammad SAW) telah menghantar utusan ke China untuk menziarahi maharaja China pada tahun 651 Masihi.


Ahli sejarah menganggap tahun itu sebagai lambang penyebaran agama Islam ke China. Tetapi sebenarnya, sebelum utusan Arab itu melawat ke China, sejumlah umat Islam dari Timur Tengah telah berhijrah ke China dan memperkenalkan agama Islam kepada rakyat China. Pada zaman itu, ramai saudagar dari Arab dan Parsi datang ke China melalui laluan laut. Mereka bertolak dari teluk Parsi dan Lautan Arab, melalui Melaka di Asia Tenggara, di mana akhirnya tiba di Bandar Guangzhou, Quanzhou dan Hangzhou di selatan China.


Saudagar-saudagar dari Arab dan Parsi di Guangzhou menetap secara berkelompok di satu kawasan perumahan di bandar itu. Mereka tetap menjalankan adat resam dan agama Islam. Agama Islam yang tersebar ke Guangzhou adalah pada zaman itu. Dikatakan salah satu sebab berkembang pesatnya Islam di Asia Tenggara adalah dari negeri Cina. Termasuk melalui perdagangan dan pelayaran tokoh Cina terkenal Laksamana Muhammad Cheng Ho.

“Jadi perdagangan dan masjid menjadi bahan motivasi penting dalam perkembangan Islam ke peringkat gobalisasi.” Tambah Yusuf lagi.


“Ya, saya sampai ke sini pun adalah hasil dari pertemuan dan perkenalan kita di Masjid Negara Kuala Lumpur!” Syukri mengakui. “…dan kalau yang berhijrah awal ke Malaya selepas lawatan Cheng Ho dulu adalah kaum Cina Islam, maka suasana politik di Malaysia hari ini mungkin lebih Islamik lagi.. Mungkin wujud negara Islam total, yang pemimpin-pemimpinnya dari kalangan orang-orang Cina. Di sini, jelas terbukti perancangan penjajah mengimport buruh-buruh Cina bukan Muslim membanjiri negara ini sebelum Malaya merdeka (kumpulan kongsi gelap Gee Hin & Hai San wujud bersama perkerja lombong bijih di Perak), adalah untuk menyekat perkembangan Islam hasil lanjutan dari Perang Salib di Eropah, pada masa itu.”


“Sekarang kita sambung balik usaha ukhwah, dakwah melalui bisnes.. Insya Allah!!” Kata Yusof membuka jalan penyelesaian dengan penuh harapan.

“Insya Allah!!” Semuanya jawab serentak.


Jadi, kesimpulan boleh dibuat untuk membangunkan agama dan ekonomi umat Islam, peranan masjid perlu dihidupkan semula dan dinaikkan taraf supaya sejajar dengan peredaran masa dan dunia global ini. Kalau sesebuah syarikat perniagaan dalam sesebuah negara boleh bergerak pantas naik meningkat dengan cepat, dari pejabat kecil hingga mempunyai bangunan pencakat langit, dari operasi peringkat tempatan hingga beroperasi ke peringkat antarabangsa, dari negara ke negara dalam masa singkat, mengapa institusi masjid masih terperap ke tahap yang sama seperti dulu??


Contohnya, tukang azan. Apakah peranannya memada dengan tugasnya menyeru dan memanggil orang sembahyang hanya melalui corong pembesar suara di masjid sahaja? Apakah tiada cara lain yang canggih untuk memanggil manusia (Marilah kepada sholat! Marilah kepada kemenangan!) hingga boleh masuk ke pasar & pasarayaaya, pejabat, ke kelab-kelab malam atau siang, tempat-tempat perjudian atau pelacuran atau jadi senator di Dewan Negara? Apalagi di zaman dunia tanpa batasan (melalui internet) menyeru ke seluruh dunia dalam ratusan bahasa? Boleh membuka sebuah universiti atau sebuah kerajaan Islam di internet??


Imam-imam pula lebih besar lagi peranannya. Bukan sahaja takat memantau tukang azan, tok siak (tok siak yang canggih juga besar peranannya), bukan juga menjadi tukang angguk di atas mimbar atau di luar mimbar dan lain-lain. Bahkan menjadi pemantau masyarakat ke arah kebaikan, menghidupkan intitusi pendidikan di masjid ke peringkat lebih tinggi (nasional atau internasional), mampu menyalurkan bantuan kepada fakir miskin dan lain-lain, bahkan juga menjadi pemimpin dan layak bersuara di parlimen.


Yang penting institusi masjid perlu dinaikkan taraf, termasuk gaji dan elaun aktivis-aktivis yang sepadan dengan kerjanya. Wallahu ‘aklam. Bersambung..


Perhatian: Penulis telah menerima beberapa e-mail dari pembaca-pembaca, ramai yang tanya cara-cara dan peluang berniaga di China, ekoran dari tulisan lepas ‘Dari Niaga Depan Masjid Ke Peniaga Global..’ & ‘Dari Niaga Depan Masjid Ke Guagzhou’ Lihat Tranungkite.net atau blog penulis ini sendiri. Untuk mudahnya anda terus menghubungi: Sdr Syukri Tel: 019 6190145 atau datang ke Gerai Niaga Halaman Masjid Negara pada tiap hari Jumaat sebelum atau selepas sembahyang Jumaat. O ya. maaf kalau penulis tak sempat jawab e-mail anda!

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 21-09-07

Friday, September 21, 2007

Dari Niaga Depan Masjid, Ke Guangzhou



Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI



IMPIAN ke Guangzhou mulai terlaksana। Kini dia berada di Macau. Tetapi kerana ada sedikit hal mengenai visa, Syukri terlewat. Dia telefon kawannya yang rupanya sudah 4 jam menunggu, dan sudah dalam perjalanan pulang ke Guangzhou. Tetapi dia tidak mahu menyusahkan temannya itu, cuma suruh tunggu di tempat yang dijanjikan, di mana dia berpeluang berjalan kaki melintasi kedai dan lorong yang persis macam Chow Kit Road untuk menaiki bas ke distinasi. (Tulisan ini adalah ekoran dari ‘Dari Niaga Depan Masjid Ke Peniaga Global॥’ Lihat Tranungkite.net 8-8-07 atau blog penulis.)

Setelah semuanya selesai, dia dibawa temannya si ansar bernama Yusof, ayah kepada si anak dan anak kepada si datuk yang bertemu dengannya di perkarangan Masjid Negara Kuala Lumpur kira-kira sebulan dua yang lalu। Dia dibawa bersiar-siar dan makan-makan bersama keluarga Yusof itu ke bandar Guangzhou yang terletak di tepi utara Sungai Mutiara. Di daerah Yueh Hsiu, Guangzhou adalah penempatan lama yang kini tetap menjadi pusat perdagangan dan kedudukan kerajaan.

Pada masa lalu, di sinilah tempat pertemuan manusia, di mana sekarang dengan bangunan moden pencakar langit, taman, dan jalan raya telah banyak mendominasi. Di antara monumen-monumen menarik di daerah ini ialah Muzium Kerajaan Bandaraya Guangzhou iaitu sebuah pagoda merah yang didirkan pada 1380, Lembaga Gerakan Petani terletak berhampiran pusat bandaraya, Masjid Huai Sheng dianggap masjid tertua di China dan maqam sahabat Nabi Saad bin Waqqas pembawa Islam ke Negara China।

“Kepadatan penduduk di pusat bandaraya ialah seramai 3 juta orang, dengan kebanyakannya menggunakan dialek Kantonis” Kata Yusof memberi penjelasan। “Kini Guangzhou muncul sebagai salah satu bandaraya yang padat dan penting di negara China, kerana ia merupakan salah satu pusat perniagaan bercirikan peradaban gaya Barat yang kian menular bersama fahaman kapitalis."

Syukri tertegun mendengar kata-katanya।

“Kerana bandaraya ini merupakan suatu pusat perniagaan penting, maka kita perlu belajar cara-cara merebut peluang berniaga dan mengambil kesempatan dari pusat perniagaan ini। Ramai peniaga-peniaga dari seluruh dunia datang merebut kesempatan di sini. Dari dulu hingga sekarang. Bahkan saya pun begitu!!”

Jika dilihat dari sudut sejarah, bandaraya ini didirikan pada tahun 214 SM atau sebelum kelahiran Nabi Isa AS lagi. Ianya berkembang pesat di bawah regim China lama, di mana kuil Buddha tumbuh bercambahan dengan kominiti yang lebih padat. Lebih-lebih lagi dengan bantuan dan sokongan dari pedagang Arab dan Hindu, yang memang pandai berniaga dan mengambil kesempatan।

Dengan itu, sempadan bandar terus diperluas bagi menampung pertumbuhan dan kepadatan penduduk di dalam Dinasti Sung (960-1279). Begitu juga dengan imigrasi penduduk selatan China untuk menghindari serangan Mongol dari utara pada abad 13-14. Dinasti Man Chu pula memerintah 1644-1911, di mana Guangzhou menjadi ibu negeri Guangdong dan Guangxi. EIC pula mulai berdagang pada tahun1699…

Peristiwa Perang Candu I (1839-1842) pula berakhir apabila penduduk Guangzhou merampas dan menghancurkan candu-candu haram yang diseludup oleh Inggeris, bagi melemahkan penggunanya terdiri dari pekerja-pekerja India dan China. Perang Candu II pula terjadi di antara Inggeris-Perancis, dengan China pada 1856, dan Guangzhou dijajah oleh pihak Inggeris-Perancis sehingga tahun 1861।

Pada ketika itu juga permusuhan di dalam dinasti yang berkuasa telah meletuskan Pemberontakan Tai Ping (1820-1864). Gerakan ini menjadi gerakan bawah tanah selepas kekalahan pertama pemberontak dan kemudian muncul lagi bersama Sun Yat Sen pada 1885. Pada tahun 1949, setelah penjajahan Jepun di dalam Perang Dunia II, pemerintahan komunis mengambil alih kekuasaan termasuk bandarayanya sekali dan berlanjutan hingga wujudnya Revolusi Kebudayaan pada 1966-1967।

“Encik pun begitu? Maaf॥” Jawab Syukri। Sudah lama dia menunggu peluang untuk bertanya hal ini. “Untuk memotivasi diri saya, saya masih belum tahu perniagaan encik. Melihat kehidupan encik yang sudah mempunyai kebebasan kewangan, bahkan pada saya sudah berlebihan dan mewah, maka sudah tentu encik termasuk orang yang sudah berjaya dalam bidang perniagaan!!”

“O॥ tidak juga!” Katanya merendah diri। “Memang saya bersungguh-sungguh mencari peluang. Saya pernah tinggal lama di Iran dan di UAE Dubai, hingga fasih bahasa Iran dan Arab. Hingga dapat peluang mengeksport barangan dari kilang-kilang di China ke negara tersebut. Sekarang saya mengekspot hydrolic pump untuk Negara-negara Teluk. Kalau minat, kita boleh runding untuk masukkan ke Negara-negara Asia. Apa-apa saja khidmat nasihat yang saudara perlu, insya Allah saya boleh bantu atas nama Islam!”

Tergamam sekejap Syukri। Hatinya berkata, “Aku datang cuma bawa beberapa ribu RM saja. Habis ke tambang, cukai, denda tak siap visa dan macam-macam sudah RM1,000 lebih. Ada le baki kira-kira seribu dua, cadangan aku nak beli seliper atau kasut-kasut untuk jual depan Masjid Negara, itupun tempatnya masih belum ku lawati lagi. Berniaga yang dia tawarkan ini, bukan modal seribu dua?”

Tiba-tiba kereta mewah mereka membeluk memasuki sebuah bangunan pencakar langit। Berhenti. “Jom!” kata Yusuf.

“Kemana??” Tanya Syukri।

“Ke pajabat saya। Kira-kira 40 orang pekerja saya ingin berkenalan dengan encik Syukri, seorang Islam berbangsa Melayu dari Malaysia!” Bersambung…

Perhatian: Penulis telah menerima beberapa e-mail dari pembaca-pembaca, ramai yang tanya cara-cara dan peluang berniaga di China, ekoran dari tulisan lepas ‘Dari Niaga Depan Masjid Ke Peniaga Global..’ Lihat Tranungkite.net 8-8-07 atau blog penulis ini sendiri. Untuk mudahnya anda terus menghubungi: Sdr Syukri Tel: 019 6190145 atau datang ke Gerai Niaga Halaman Masjid Negara pada tiap hari Jumaat sebelum atau selepas sembahyang Jumaat. O ya। maaf kalau penulis tak sempat jawab e-mail anda!

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 21-09-07

Thursday, September 20, 2007

Pakistan, Jadi Anjing Suruhan Bush?


Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


‘SELAMAT datang ke Republik Islam Pakistan’, begitulah kira-kira tulisan terpampang di lapangan terbang Karachi, sewaktu saya tiba di sana kira-kira 23 tahun lalu. Dikatakan negara pertama di dunia yang menamakan dirinya sebagai Republik Islam. Pakistan adalah singkatan dari perkataan Punjap, Afghan, Kashmir, Sindh,dan Baluchistan. Istilah ini mula diperkenalkan pada 1934 oleh Choudhary Rahmat Ali dalam risalah 'Now or Never'

Mulanya dikenali sebagai Dominion of Pakistan pada 1947। Kemudian ditukar kepada Republik Islam Pakistan pada 1956. “Republik Islam, atau Republik Orang Islam??” Tersimpul pertanyaan di kepala otak saya॥

Republik Islam adalah dasar dan perundangannya total mengikut Islam, berbeza dengan Republik Orang Islam, iaitu penghuninya majoriti orang Islam, tetapi belum tentunya negaranya berdasarkan perundangan Islam। Sesampai di Sardar, pusat bandar (macam Chow Kit di KL) saya terjumpa dan membeli 3 keping keset ceramah Allahyarham Muhammad Ali Jinnah dalam bahasa Inggeris. Beliau juga dikenali sebagai Quaid-Azam atau Pemimpin Besar di negaranya.

Melalui keset-keset itu dan beberapa buku mengenainya, saya mula mengenali beliau। Beliau sebenarnya adalah seorang nasionalis, pemimpin Liga Muslim dan perintis penubuhan negara Pakistan yang terpisah dari India. Menyorot sejarah Liga Muslim, mula-mula ditubuhkan di Dacca (kini Dhaka dalam negara Bangladesh) ibu negara Benggala Timur, semasa India di bawah jajahan British iaitu, pada 30 Disember 1906.

Waktu itu, ibukota India British (British Raj) terletak di Calcutta (kini Kolkotta) dalam wilayah Benggala Barat. Muktamar Tahunan Pendidikan Islam Seluruh India telah memutuskan penubuhan Liga Muslim sebagai sebuah parti politik. Presiden kehormat pertamanya ialah Aga Khan III, beribu pejabat di Lucknow. Perjuangannya ialah menuntut hak politik orang Islam di India, bukan untuk berpisah dari India, seperti yang tercatat dalam perlembagaan asalnya.
Bukan sahaja orang Islam lebih suka hidup aman selesa di dalam India di bawah British yang dianggap sebagai pelindung semua kaum, bahkan enggan menyokong perjuangan kemerdekaan India, kerana bimbang ditindas oleh majoriti Hindu। Tetapi pada tahun 1913 penjajah di India telah memansuhkan pemisahan antara dua Benggala ini, menyebabkan India dikuasai oleh golongan majoriti Hindu.

Hal ini mendorongkan kepada perubahan platfom Liga Muslim, dan seorang peguam dipilih sebagai Presiden। Itulah Muhammad Ali Jinnah. Liga di bawah pimpinannya ini memulakan perjuangan kemerdekaan bersama antara kaum Muslim dan Hindu. Tetapi kemudiannya, beliau tidak bersetuju dengan Mahatma Gandhi yang memilih cara ekstrem Hindu, berkonfrantasi dengan British, dan juga dengan Jawaharlal Nehru yang sosialis sekular.

Menyebabkan beliau keluar dari Parti Kongres pada tahun 1920 dan jawatannya diambil oleh Allama Iqbal yang terus memperjuangkan konsep negara Pakistan। Bagaimanapun tahun 1940, beliau kembali menjadi Presiden Liga Muslim dan berjuang hingga berjaya menubuhkan negara Pakistan pada tahun 1947. Semasa merdeka, beliau menjadi Gabenor Jeneral dan Liaquat Ali Khan, seorang lagi pemimpin Liga Muslim menjadi Perdana Menteri.

Pada masa itu Liga Muslim dipecah dua, iaitu untuk Pakistan dan India। Malangnya beliau meninggal dunia pada tahun 1948 dan Liquat Ali dibunuh pada tahun 1951, menyebabkan Liga Muslim tiada pemimpin serta kalah dalam pilihan raya 1955. Dalam suasana kacau-bilau itulah pada tahun 1958, Ayub Khan merampas kuasa dan semua parti politik diharamkan, termasuk Liga Muslim.

Tetapi, Presiden Ayub Khan menubuhkan semula parti Liga Muslim Konvensyen, dan lawannya pula menubuhkan Liga Muslim Majlis। Setelah rejim Ayub, naik pula rejim Yahaya Khan. Setelah rejim Yahaya digulingkkan pada tahun 1971, dikatakan sebuah pilihan raya bebas pertama diadakan di Pakistan. Kedua-kedua liga ini kalah, yang menang ialah Parti Liga Awami pimpinan Mujibur Rahman di Pakistan Timur dan Parti Rakyat Pakistan (PPP) pimpinan Zulfikar Ali Bhutto di Pakistan Barat.

Kerana Mujibur Rahman seorang nasionalis dari Pakistan Timur, walaupun beliau mendapat undi terbesar memerintah Pakistan, namun beliau membawa Pakistan Timur keluar dari Pakistan menjadi Bangladesh, di mana beliau sebagai Presidennya, dan Ali Bhutto menjadi Presiden Pakistan। Di sinilah dikatakan Amerika Syarikat (AS) mula bermain catur, mendalangi politik Pakistan walaupun penjajah British dulunya sudah pergi.

AS masih tidak puas hati dengan peranan Bhutto yang sosialis। Apalagi bila AS rasa tertekan dengan kehilangan rakan karibnya Shah Iran, selepas bangkitnya revolusi Islam Iran (1979) melawan AS. Sehingga berlaku pula di Pakistan rampasan kuasa oleh Jeneral Ziaul Haq yang memilih pendekatan Islamisasi, macam kerajaan Malaysia juga. Saya berada di Pakistan waktu itu (1984) pada zaman Presiden Zia.

Semasa berada di Genting Cyber bandar kecil utara bersempadan Afghanistan, walaupun mantan Presiden Bhutto telah dihukum gantung, namun poster-poster gambarnya masih laris dijual di bandar tersebut। Waktu itu Soviet memasuki Afghanistan. Bagi AS, Zia perlu diperalatkan untuk menyekat kemaraan komunis, apabila Zia aktif membantu Mujahidin. Malangnya tiba-tiba pesawat yang ditumpangi Zia meletup pada tahun 1988,dan beliau terkorban.

Berlaku pula pilihan raya, di mana kemenangan kepada PPP pimpinan Banazir Bhutto, anak perempuan kepada Ali Bhutto, yang sudah tentu direstui AS demi melindungi kepentingan mereka di sana। Pada tahun yang sama Liga Muslim baru ditubuhkan di bawah pimpinan Nawaz Sharif, dikenali dengan PML-N. Nawaz Sharif menjadi Perdana Menteri dari 1990-1993 dan dari 1997-1999 bersilih dengan Banazir Bhutto, sehingga berlaku rampas kuasa oleh Pervez Musharraf yang menjadi presiden Pakistan hingga sekarang.

Walaupun bertukar kerajaan, namun polisi tentera Pakistan mengenai Afghanistan dan Kashmir tetap konsisten. Dengan bantuan senjata dari AS, mereka membantu Mujahidin dan kemudiannya Taliban. Tetapi segala-galanya telah berubah setelah berlaku peristiwa 11 September 2001. Kerajaan Pakistan telah mengisytiharkan menentang Taliban dan sekutunya rangkaian Al-Qaeda yang mereka sokong dulu. (Sila lihat buku ‘In The Line Of Fire A Memoir Pervez Musharraf’ & ‘Catatan Santai Masjid Merah Berdarah, Samakah Dengan Memali?’ dalam ibnuhasyim।blogspot.com 18-07-2007).

Musharraf sendiri mengakuinya dalam buku di atas dan beliau terpaksa akur dengan kata dua Presiden Bush dan AS। Maka jelaslah apa yang disebutkan oleh Pemimpin Al-Qaeda Osama Laden melalui mesejnya, disiarkan oleh TV3, 20 September 8 malam tadi, saya dengar sepintas lalu kalau tak salah, menyebutkan bahawa Al-Qaeda akan mengisytiharkan perang terhadap pimpinan Pakistan yang menjadi anjing suruhan Bush!!

Tentunya anjing suruhan itu anjing kurap, kalau tak kurap atau korap, takkanlah beliau sanggup tidak jadi alat atau barua kepada musuh-musuh Allah, walaupun dari sebuah republik yang bertopengkan Islam! Wallahu ‘aklam।

Catatan santai: ibnuhasyim.blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 20-09-2007.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails