Friday, November 16, 2007

Kisah Wak Dukun Lintah..





Ibnu
Hasyim: CATATAN SANTAI


KERETA kami, merempuh hujan lebat disertai kilat sabung menyabung॥ petang itu। Beberapa pokok tumbang merintangi jalan dan ranting-ranting yang patah terpokah. Kami melalui Jalan Hulu Langat arah ke Pansun, untuk mencari tempat ternak lintah. Beberapa syarikat ternakan lintah kami temui papan tandanya di tepi jalan, terpaksa masuk ke dalam hutan dan kampong. Tetapi kerana cuaca terlalu tidak sesuai dan tidak mengizinkan, kami tak jadi masuk.


Kami singgah di sebuah kedai minum berhampiran। Di sini, kami berkenalan dengan seorang lelaki disebut Wak. “Sudah lama Wak kerja mengubat penyakit manusia dengan haiwan lintah॥” Katanya.


“Lintah baik untuk ubati penyakit apa Wak?”


“Begini..” Jawabnya. “Wak gunakan lintah sebagai alat untuk bekam. Bekam ada banyak jenis. Ada bekam guna tanduk, toreh di kepala, dikatakan Nabi Muhammad pernah guna cara ini. Ada yang guna gelas, dikosongkan gelas dengan api supaya tiada udara di dalamnya, ditekup pada badan pesakit. Mungkin juga akupuncur Cina menggunakan tusukan jarum termasuk konsep bekam.”


“Ya! Semasa saya berada di Kemboja beberapa tahun lalu, saya lihat bekam melalui gelas, amat popular di kalangan rakyat, bersaing dengan kelinik perubatan biasa. Hampir semua penyakit mereka gunakan bekam sebagai pengukurnya. Demam panas pun mereka guna bekam. Saya juga pernah mencubanya. Badan saya hampir bertukar ke warna lebam, menurut mereka kerana banyak penyakit. Kalau tiada warna, tandanya kurang atau tiada penyakit.” Saya mencelah.


Sambung Wak lagi, “Wak sering guna lintah jenis Boboy। Lintah besar. Boboy menghisap darah mereka yang menghidap penyakit seperti gout. Setiap kali proses rawatan mengambil masa antara dua hingga tiga jam.”


Dr Zaleha Kassim, Pensyarah Institut Akuakultur Tropika, Universiti Malaysia Terengganu, pernah menyebutkan, penggunaan lintah dalam perubatan bukan perkara baru, kerana antara 1830-1850 haiwan ini digunakan dengan meluas। Antara kelebihan lintah ialah mempunyai hirudin, iaitu bahan antipembeku yang kini dimajukan sebagai bahan anti pembekuan sistemik. “Kajian Profesor K Diakonov pada 1809 mendapati darah manusia yang dihisap dan berada dalam perut lintah tidak membeku, manakala keadaan sel darah merah adalah baik। Penyelidikan Highcraft pada 1884 mendapati ekstrak lintah menghalang darah dalam tabung uji membeku dan ini memulakan penemuan hirudin,” kata Dr Zaleha. Katanya lagi, lintah kini banyak digunakan dalam pembedahan plastik, manakala mengikut laporan, antara kegunaan lintah termasuk merawat mata dan telinga tengah yang bengkak।


“Proses bekam sebenarnya berfungsi untuk melancarkan perjalanan darah। Di zaman Nabi Muhammad dikatakan habbatus saudak (bijirin hitam hasil dari sejenis tumbuh-tumbuhan) yang boleh mengubati semua penyakit, adalah berfungsi seperti tersebut. Kalau di Malaysia, tongkat ali. Bila darah berjalan lancar berbagai penyakit boleh dihindari. Diabetes berlaku hasil peningkatan gula yang tinggi dalam darah, menyebabkan perjalanan darah tersumbat. ‘Mati pucuk’ penyakit yang ditakuti oleh lelaki (juga perempuan) berlaku hasil dari tersumbatnya perjalanan darah yang memberi kesan pada anggota seks. Begitu juga penyakit-penyakit seperti darah tinggi, sakit jantung dan lain-lain.” Kata Wak macam seorang doktor. Doktor itulah bomoh atau dukun dalam bahasa Melayu klasik.


“Hee! I tengok lintah saja pun naik geli-geleman॥ macam mana nak berubat?” Sampuk seorang yang sedang mendengar celoteh Wak itu।


“Oo। Itu mudah saja. Kalau encik geli melihatnya, Wak tutupi lintah itu dengan tuala kecil, pesakit tak nampak pun, cuma rasa berdenyut-denyut saja॥ kadang-kadang tak sedar, ianya dah selesai.” Jelas Wak.


“Kalau kami nak berbekam lintah dengan Wak bagaimana?”


“Nah! Ini dia kad bisnes Wak। Sila buat temujanji dan datang ke rumah Wak.” Katanya sambil menghulurkan kad bisnesnya. “Sikit hari lagi Wak akan buka premis terapi lintah di AU2, Keramat Permai Kuala Lumpur. Di samping itu Wak tambah dengan pengubatan resdung secara tradisional, urut tradisional untuk seluruh badan, urut kelakian, urut diabetes, darah tinggi dan lain-lain॥”


“Lintah kini sudah dikomersialkan। Macam juga gamat, burung layang-layang (sarangnya dijadikan ubat), lebah dan sebagainya. Lintah dijadikan pelbagai produk kesihatan dan bahan kosmetik (terutama dalam industri kosmetik di luar negara seperti Amerika dan Eropah).” Kata kawan saya itu. “Saya dapat tahu melalui internet di mana perusahaan menternak lintah mula berkembang di Malaysia.


Penternak-penternaknya berpendapatan agak lumayan (belum dapat maklumat lengkap lagi)। Dari 10 kolam yang bersaiz 6 X 18.18 meter (dalam kira-kira 1 meter), hasil tuaiannya menjangkau RM60,000 dalam masa 6 bulan. Itu sebab kami datang nak tinjau-tinjau ni. Nak tahu berapa modalnya. Kalau boleh nak tambahkan pendapatan atau cari peluang perniagaan dan perusahaan, paling kurang untuk anak-anak…”


“Oo। Itu pun mudah juga. Saya tahu syarikat itu, sebuah syarikat bumiputera. Ikuti kursusnya beberapa hari, boleh jadi vendor syarikat tersebut. Boleh buat projek sambilan belakang rumah. Boleh cuba satu kolam dulu. Cara beri makannya mudah sangat. 2 minggu, sekali beri makan.” Jawab Wak.


“Lintah makan apa Wak??”


“Hisab darah le! Beberapa kilogram belut hidup dimasukkan dalam kolam ternakan। Lintah-lintah itu akan mengeronyok belut-belut itu pula. Menghisap darahnya hingga mati. Hal ini berlaku di dalam air, kalau di daratan penghisap darah seperti ini dipanggil ‘lintah darat’. Penghisap darah di daratan adalah penzalim-penzalim, penindas-penindas, atau pemerah keringat manusia॥” Kata Wak dengan gaya lucu.


“Minta dijauhi Allah, jangan kita tergolong menjadi lintah darat, walau di sebalik dukun lintah atau pusat ternak lintah!!” Akhirnya, itulah pesan Wak kepada diri kami masing-masing। Wallahu aklam.


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 14-11-2007.

Tuesday, November 06, 2007

Matinya Raja Dadah, Arak dan Judi…


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

LEMBAH hutan Segitiga Emas, dalam kawasan bersempadan Myanmar, Thailand dan Laos telah dibina sebuah ‘Empayar Narkotik’. Empayar yang dilengkapi televisyen satelit, sekolah dan peluru berpandu pemintas pesawat tempur. Ketuanya digelar ‘Raja Kematian’ oleh ejennya di seluruh dunia kerana kegiatannya yang banyak menyumbang kepada pembunuhan, keganasan, dan rasuah.

Lelaki raja dadah itu adalah Khun Sa (ertinya ‘raja yang berjaya’), antara penjenayah paling dikehendaki di dunia yang baru-baru ini meninggal dunia pada 28 Oktober 2007 dalam usia 74 tahun. Washington pernah menganggarkan 60% ganja di Amerika Syarikat (AS) adalah dari sana. AS juga menawarkan 2 juta dolar (AS) terhadap penahanannya. Namun dia menganggap dirinya sebagai ‘Pejuang Ulung’ yang menuntut wilayah outonomi etnik Shan, di salah satu negeri utara Mynmar dari negara Myanmar (dulunya Burma).

Lelaki yang dilahirkan sebagai Chang Chi-fu atau Zhang Qifu memang dianggap hero oleh golongan minoriti Shan kerana sumbangannya kepada kaum yang melarat itu. Dia juga dikatakan guna kekayaan hasil dadah tersebut untuk membiayai pembangunan di sekitar Rangoon.

“Orang kata saya ada tanduk dan taring. Tetapi sebenarnya saya hanya raja tanpa mahkota.” Katanya kepada wartawan Associated Press dalam satu temuramah suatu masa dulu. Dia juga pernah berkata, “Orang-orang saya tanam popi dan buat kerja ni bukan suka-suka… Mereka buat begitu untuk dapatkan wang beli pakaian dan makanan!”

Ejen Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah (DEA) di Myanmar sekitar 80an Donald Ferrarone pernah menyebutkan, kekuatan Khun Sa dalam menghasilkan candu adalah berganda tiap sepuluh tahun. “Dia bukan pejuang pembebasan, dia adalah pengedar dadah. Dia mempunyai ramai askar peninjau terdiri dari etnik pemberontak lain dan beberapa organisasi penyeludup di negeri Shan. Mereka lengkap dengan senjata M16, AK47, peledak dan juga mortar.” Komen Donald Ferrarone.

Khun Sa, masa mudanya pernah berkhidmat dengan Koumintang (KMT), tapi telah meninggalnya dan menubuhkan tentera sendiri dengan nama Ka Kwe Ye, yakni tentera tempatan yang taat kepada kerajaan Burma pada tahun 1963. Ka Kwe Ye mulanya menerima wang, pakaian dan senjata sebagai balasan untuk bertempur dengan pemberontak Shan, tetapi bila sudah kuat (terdapat 800 tentera) dia mengambil alih kawasan besar di negeri Shan dan Wa. Operasi pengeluaran candunya terus dikembangkan.

Pada tahun 1967 dia kalah bertempur dengan saki baki pengikut KMT di negeri Shan dan 2 tahun kemudian dia ditangkap oleh kerajaan Burma. Namun 4 tahun selepas itu dia dibebaskan dengan pertukaran tahanan 2 doktor Rusia yang diculik oleh ‘Orang Nombor 2’nya. Lepas dibebaskan, ditubuhnya pula pengkalan operasi candunya di Ban Hin Teck, utara Thailand. Kumpulannya disebut Tentera Bersatu Shan (SUA), berjuang menuntut hak outonomi Shan. Akhirnya dia dikalahkan oleh Tentera Diraja Thai (RTA) dan pengkalannya dimusnahkan.

Dia bangkit lagi pada tahun 1985, dengan menyertai pasukan keselamatan bersama Majlis Revolusi Tai Moh Heng. Kali ini dia berjaya menguasai seluruh kawasan sempadan Thai-Myanmar dari Mae Hong Soon ke Mei Sai. Waktu itulah dia yang pernah didakwa di Mahkamah New York (atas tuduhan cuba mengimport 1,000 tan ganja ke AS), menjadi antara orang utama dalam penyeludupan candu di Segitiga Emas. Pada Januari 1996 dia menyerah diri kepada pihak berkuasa Myanmar tetapi tetap tidak mahu menyerah kepada dakwaan mahkamah AS itu.

“Saya pernah melawat ke kawasan itu sekitar awal tahun 2000 lalu..” Saya mula membuka perbualan santai, setelah kami melihat berita kematian ‘raja dadah’ itu di akhbar. Kami sama-sama dalam kereta melalui jalan ke Genting Highland.

“Pada aku le, taukeh Genting yang mati baru-baru ni pun sama saja kegiatannya dengan raja dadah itu, cuma dia ni aku gelar ‘raja arak dan raja judi’… kerana dia membina pusat kegiatan minum arak dan main judi di pergunungan atau tanah tinggi Genting ni..” Jawab kawan kami yang sedang memandu itu. “Bezanya, dia memilih pendekatan berkerjasama dengan mertua 2 Perdana Menteri Malaysia yakni jalan damai, sedangkan raja dadah di Myanmar menggunakan kerjasama untuk menentang kerajaan melalui jalan kekerasan.

Raja dadah Myanmar mengedar dadah kepada bukan rakyatnya, yakni merosakkan rakyat AS, barangkali fasal itu AS marah sangat.. Sedangkan raja arak dan judi merosakkan generasi Malaysia, apa lagi kalau generasi Islam, AS peduli apa? Istimewanya pula.. pemerintah Myanmar tidak tunduk mengampu AS hingga sanggup menyerahkan rakyatnya sendiri untuk dihakimi seperti yang berlaku di beberapa negara kecil lain.”

Seorang ustaz yang bersama-sama kami menambah, “Kalau dilihat dalam Al-Qur’an surah Al-Maidah ayat 90, disebutkan ‘arak dan judi’ adalah antara kerja-kerja kotor dari syaitan, yang memang dilarang di dalam Islam. Sedangkan dadah adalah sebahagian dari arak. Mengapa dalam kempen-kempen kerajaan Malaysia terlalu menekankan penghapusan dadah melebihi dari arak dan judi? Pengedar dadah dihukum mati, sedangkan pengedar arak dan judi tidak. Dadah pun disebut ‘penyalahgunaan dadah’ ertinya masih boleh kalau tidak disalahguna!”

Yang lain pula beri komen, “Sebab kerajaan kita ikut negara-negara barat bukan ikut Al-Qur’an. Kerana itu taukeh pembuat tempat minum arak dan berjudi yang mampus hari tu di sanjung-sanjung melebihi kematian seorang ulama! Bagaimana kerajaan nak haramkan arak dan judi, atau nak hukum pengedarnya, sedangkan dia yang buat kilang arak dan menaja perjudian macam negara-negara barat? Bagaimana acuan, begitulah kuehnya. Apa nak dihairankan?!”


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 06-10-2007.


Thursday, November 01, 2007

Espranto: Bahasa Penghalang Perkauman & Penyatu Manusia Se Dunia?


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


“SEMASA saya berada di London baru-baru ini, di sebuah hostel saya bertemu dengan dua lelaki Mexico. Tiba-tiba seorang Spanish datang. Lelaki Mexico itu membantu Spanish tersebut, tolong buka hostel. Mereka menggunakan bahasa Sepanyol bahasa lelaki itu, bahasa kebanyakan bangsa penjajah Eropah yang pernah menjajah Amerika Selatan termasuk Mexico, satu masa dulu.” Seorang anak muda Malaysia bercerita.

“Lelaki Mexico itu berbisik kepada saya, katanya, ‘Lihat! Si Spanish itu menjadi ego dan sombong bila kami menggunakan bahasanya..” Sambung anak muda Malaysia itu lagi. “Jadi, tidak semua bahasa menjadi penyatu manusia, bahkan kebanyakan bahasa menjadi punca ego dan perkauman manusia. Bahasa Arab umpamanya, dimusuhi oleh bangsa-bangsa Eropah yang bukan Islam. Bahkan bahasa Inggeris sendiri dimusuhi oleh bangsa Perancis, walaupun sama-sama Eropah. Bahkan peniaga-peniaga di Perancis lebih selesa menggunakan bahasa Melayu atau bahasa lain selain bahasa Inggeris. Begitu juga antara bahasa-bahasa seperti Jepun, China dan lain-lain yang berbangga dengan ego bahasa dan bangsa masing-masing.”

“Betul tu. Malaysia dan Indonesia pun pernah berusaha menyatukan bahasa Melayu manjadi satu bahasa (Malindo) di dua negara-negara ini, tetapi gagal.. walaupun sama-sama dari kepulauan Melayu.” Jawab saya.

“Itu sebabnya saya jumpa abang malam ni, nak tanya pandangan abang mengenai pembelajaran Bahasa Esperanto, iaitu bahasa buatan antarabangsa bukan milik mana-mana bangsa, yang dikatakan ditutur dengan meluas di seluruh dunia.” Jelas anak muda itu lagi, yang setahu saya beliau sudah menguasai beberapa bahasa seperti Bahasa Malaysia, Inggeris, India, China, Jerman dan terakhir bahasa Rusia.

‘Espranto’ berasal daripada perkataan Doktoro Esperanto, nama samaran Dr. Ludovic Lazarus Zamenhof. Zamenhof mengguna bahasa tersebut ketika menerbitkan ‘Unua Libro’ pertama kali pada tahun 1887. Matlamatnya ialah untuk mewujudkan sebuah bahasa yang mudah dan fleksibel sebagai bahasa kedua sejagat untuk menggalakkan keamanan dan persefahaman antarabangsa. (Sila lihat ↑http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=epo )

“Apakah benar bahasa itu dicipta agar mudah dipelajari, boleh jadi penyatu manusia dan elakkan perkauaman?”

“Ya. Saya sendiri baru mula belajar bahasa Espranto ini melalui internet (Free Esperanto Course – Lesson One). Saya lihat grammarnya cukup mudah berbanding bahasa-bahasa lain yang telah saya pelajari. Boleh jadi usaha ini selaras atau tidak bertentangan dengan agama Islam (seperti firman Allah SWT Hujurat ayat 13; ‘Wahai manusia, sesungguhnya Kami ciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, supaya kamu saling kenal-mengenal.’), dimana bahasa ini dicipta hanya sebagai bahasa penyatu atau bahasa kedua bagi sesuatu kaum, bangsa, atau kumpulan agama, selepas bahasa utama mereka. Bahasa yang mampu membantu manusia ‘supaya kenal mengenal’ dan hindari permusuhan kaum.” Jelas anak muda itu lagi.

Menurut sejarah, Esperanto dikembangkan oleh Dr tersebut sejak akhir dekad 1870an dan awal 1880an lagi. Bilangan penuturnya bertumbuh dengan begitu cepat. Mula-mula berkembang di Empayar Rusia Eropah Timur, dan kemudiannya di Barat Eropah, Amerika, China, dan Jepun. Pada tahun-tahun awal, penutur-penutur bahasa Esperanto berhubungan melalui surat-menyurat dan terbitan berkala, tetapi pada tahun 1905 Kongres Dunia pertama untuk penutur-penutur bahasa Esperanto diadakan di Boulogne-sur-Mer, Perancis.

Sejak itu, kongres-kongres dunia telah diadakan di 5 benua setiap tahun kecuali semasa kedua-dua perang dunia, dan telah dihadiri oleh sehingga 6,000 orang (biasanya 2,000-3,000). Bahasa Esperanto tidak mempunyai taraf rasmi di sebarang negara, tetapi merupakan satu mata pelajaran pilihan dalam kurikulum bagi beberapa sistem pendidikan negara. Pada awal abad ke 20, suatu rancangan untuk menubuhkan Moresnet sebagai negeri Esperanto pertama, dan Pulau Rose, sebuah pulau buatan (berhayat pendek) menggunakan bahasa Esperanto sebagai bahasa rasminya pada tahun 1968.

Di negara China, bahasa Esperanto telah dicadangkan sebagai gantian untuk bahasa Cina selepas Revolusi Xinhai pada tahun 1911 sebagai cara yang dramatik untuk membawa negara ke abad 20. Bagaimanapun, dasar ini tidak dapat dipertahankan. Pada musim panas 1924, Liga Geganti Radio Amerika mempergunakan bahasa Esperanto sebagai bahasa perantaraan antarabangsa dengan rasminya, dan berharap bahasa itu akan digunakan oleh amatur-amatur radio dalam komunikasi antarabangsa (tetapi penggunaan bahasa itu sebenarnya untuk komunikasi radio tidak banyak).

Bahasa Esperanto merupakan sebuah bahasa kerja untuk beberapa ‘pertubuhan bukan untung’ antarabangsa seperti Sennacieca Asocio Tutmonda. Sedangkan kebanyakan pertubuhan lain merupakan pertubuhan bahasa Esperanto khas, antara yang terbesarnya ialah Persatuan Dunia Esperanto, mempunyai perhubungan perundingan dengan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu serta UNESCO. Bilangan penutur bahasa Esperanto di Eropah dan Asia Timur adalah lebih banyak berbanding di benua Amerika, Afrika, dan Oceania. Lebih banyak di kawasan bandar berbanding kawasan luar bandar.

Bahasa Esperanto kini tersebar luas terutama di negara-negara Eropah utara dan timur, China, Korea, Jepun, dan Iran di Asia. Di Brazil, Argentina, dan Mexico di benua Amerika, juga di Togo serta Madagascar di Afrika.

“Bagaimana pula perkembangan bahasa ini ke atas agama??” Tanya saya.

“Dikatakan agama Oomoto menggalakkan penggunaan bahasa Esperanto di kalangan pengikutnya. Agama Bahai juga menggalakkan penggunaan bahasa itu sebagai suatu bahasa perantaraan antarabangsa tambahan... Iran dikatakan telah lama membenarkan rakyatnya mempelajari bahasa ini. Lebih-lebih, sewaktu dibawah pemimpin revolusinya Ayatullah Khomeini yang mahu menggantikan kegunaan bahasa Inggeris dengan bahasa Espranto. Tetapi selepas tahun 1981 suasana berubah di mana bahasa Esprando tidak digalakkan lagi di Iran.” Jawab anak muda itu. “Apa pandangan abang dalam hal pembelajaran bahasa ini??”

“Kalau atas tujuan menyampaikan Islam melalui bahasa ini, bermakna anda boleh berdakwah kepada 100,000 hingga 2 juta penuturnya sekarang. Itulah kebaikannya. Tapi kita mesti kaji mengapa bahasa ini kurang dapat sambutan dari negara-negara umat Islam, atau kurang diperbahaskan oleh ulama-ulama Islam. Juga kurang dapat sambutan dari agama-agama besar dunia seperti Kristian dan lain-lain.

Adolf Hitler menulis dalam ‘Mein Kampf’ bahawa beliau memperlihatkan sebuah bahasa sejagat sebagai suatu alat yang mungkin untuk mendominasikan dunia Yahudi dan menyebut bahasa Esperanto sebagai contoh untuk bahasa-bahasa itu. Katanya..‘Asalkan orang Yahudi belum menjadi tuan orang-orang lain, dia mesti bertutur dalam bahasa-bahasa mereka, baik dia suka atau tidak, tetapi secepat mereka menjadi hamba-hambanya, mereka semua dikehendaki mempelajari satu bahasa sejagat (bahasa Esperanto, umpamanya!), supaya dengan cara tambahan ini, orang Yahudi lebih mudah mendominasi mereka!’ Itulah pandangan Adolf Hitler.” Jawapan saya, yang baru muqaddimah...


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) Gombak 01-10-2007.

Friday, October 26, 2007

Orang Asli: Pengkhianat & Serang balas Kristian?



Ibnu Hasyim:CATATAN SANTAI


“AMERIKA Syarikat antara 4 negara selain Australia, New Zealand dan Kanada yang menentang kelulusan Pengisytiharan Hak-Hak Penduduk Asli di seluruh dunia oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Perjuangan melalui rundingan yang memakan masa hampir 25 tahun, kini telah mencipta sejarah baru kelulusannya pada 13 September 2007…” Kata seorang kawan kami sewaktu sama-sama minum di kedai depan Perkampungan Orang Asli Bukit Kala Batu 12 (Kilometer 24), Gombak Selangor.

Jumlah orang-orang asli, peribumi atau bumiputera di dunia kini seramai 370 juta, antaranya termasuk Orang Asli di Malaysia, Orang Maori di New Zeland, Red Indian di Amerika, Aborogini di Australia dan Masai di Kenya.

Katanya lagi, “Malaysia dan semua negara-negara Asia (cuma Bangladesh yang berkecuali) adalah antara 144 negara yang menyokong usul tersebut.. Al-hamdulillah.”

“Adakah ianya ada kena mengenai dengan kami di sini?” Tanya seorang Orang Asli berasal dari Jerantut yang sedang minum bersama-sama kami.

“Tentu!” Jawab kawan kami.

Antara kandungan penting pengisytiharan tersebut, menurutnya ialah:

1.Penduduk asli tidak akan dipaksa pindah dari daerah-daerah tempat tinggal mereka. Pemindahan tidak boleh dilakukan tanpa persetujuan terlebih dahulu atau bayaran ganti rugi yang saksama.
2.Penduduk asli mempunyai hak menentukan nasib sendiri dan berhak mempunyai kuasa autonomi bersabit hal-hal tempatan, hasil-hasilnya yang telah mereka miliki secara tradisi. 3.Penduduk asli mempunyai hak memelihara dan memajukan warisan budaya mereka, dan kerajaan hendaklah mengaku hak-hak tersebut.
4.Penduduk asli berhak memajukan segala tanah milik mereka. Tindakan atau keputusan bersifat diskriminasi tidak boleh dilakukan ke atas mereka.


“Kandungan pengisytiharan ini sebenarnya bukan ‘hak istimewa Orang Asli’, tetapi adalah hak yang sebenar dan sepatutnya untuk mereka. Menafikan hak ini bererti menceroboh atau berkhianat kepada hak Orang Asli.” Kata saya pula.

Tiba-tiba datang pula pemangku Tok Batin Bukit Kala, Encik Hussein anak Datuk Panglima Ngah Yin. Sambil mengambil tempat duduk, katanya kepada saya, “Agak lama Encik tak datang. Sebenarnya aku nak beritahu, selepas tulisan Encik dalam internet (kira-kira sebulan dua lepas), banyak perubahan berlaku…”

“Ha! Bagus tu.. Apa responnya?”

“Tidak pernah berlaku dalam sejarah di kampung kami, di dewan yang bersambung dengan rumah saya itu dijadikan surau, di adakan majlis berbuka puasa, bertarawih dan dua imam hafiz didatangkan khas untuk mengimami kami. Dua muslimah jururawat anak kampong kami yang bekerja di Hospital Orang Asli di sini dibenarkan merawat orang sakit di kalangan kami secara percuma di surau tersebut..” Jelas Encik Hussein. “Di pentas pula, lepas solat tarawih diadakan pelajaran nasyid yang gurunya juga didatangkan khas untuk anak-anak orang asli dan akan berterusan hingga lepas Hari Raya. Sampai menjadi rebutan liputan akhbar-akhbar tempatan. Pada Hari Raya pula diadakan Majlis Makan Lemang masakan Orang Asli.”

“Ya. Saya juga dijemput, tapi tak dapat hadir. Maaf?” Jelas saya.

“Takpe! Wakil rakyat kawasan ini pun dijemput, mereka juga tak dapat hadir. Tetapi fasal letrik yang kami pohon dulu, mereka janji nak bagi dan nak masukkan secepat mungkin!”

“Siapa yang mengurus dan membiayai program puasa dan Hari Raya itu? Pihak kerajaan atau wakil rakyat?”

“Tak! NGO,. Yakni diuruskan oleh sebuah pertubuhan anak yatim Selangor. Khabarnya dibiayi oleh sebuah keluarga Di Raja.” Jelas pemangku Tok Batin itu lagi.

“Tok Batin!” Seorang anak buah Tok Batin bertanya, “Mana kelas fardhu ‘ain seperti yang dijanjikan? Kalau belajar nasyid boleh diteruskan, mengapa kelas fardhu ‘ain tak boleh diadakan? Mana lebih perlu, fardhu ‘ain atau bernasyid??”

Terpinga-pinga Tok Batin. “Aku cuma memohon, kuasa memberinya tak ada pada aku…” Tok Batin macam mengalah.

“Oo. Maaf Tok Batin! Ada lagi respon dari tulisan Encik ni..” Ada seorang lagi kaum Asli mencelah. Jarinya menunjuk kea rah saya. “Tapi pada saya itu respon negatif..”

“Negatif??”

“Selepas tulisan pendedahan Encik ni yang bertajuk ‘Strategi Kristian Menawan Orang Asli?’ dikatakan pihak Kristian menyerang balas melalui kegiatan mereka di tempat lain. Aku dapat tahu di kawasan Gerik dan Pulau Banding Perak, sebanyak 40 buah enjin bot diberi kepada nelayan Orang Asli untuk memancing kepada agama….”

“Engkau jangan cakap sembarangan, hal ini perkara sensitif??” Seseorang yang lain memotong. Dia beralih kepada saya bertanya pendapat, “Apa kata Encik dalam hal ini?”

“Pada saya, sesiapa yang cuba menghalang usaha-usaha memajukan pembangunan fizikal atau spiritual Orang Asli, merampas hak bersabit hal-hal tempatan, hasil-hasil milik Orang Asli secara tradisi, hak memelihara memajukan warisan budaya termasuk agama anutan dan restu Orang Asli, maka mereka juga telah berkhianat kepada Orang Asli, sama seperti kuasa besar Amerika yang mengkhianati peribuminya sendiri.”

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) Gombak 26-10-2007.

Thursday, October 18, 2007

Feri Terbakar: Mangsa Perlu Ganti rugi



Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI

“TINDAKAN tegas perlu diambil untuk memastikan perkhidmatan feri di negara ini beroperasi dengan selamat…” Kata PM Pak Lah Badawi (Utusan Malaysia 16 Okt), mengulas tragedi 1 Syawal kebakaran feri Seagull Express dekat perairan Pulau Tioman mengorbankan 4 penumpang dan 103 terpaksa terjun laut lari selamatkan diri. Setakat ini 3 masih tak jumpa lagi.

Berkata pula rencana pengarang akhbar harian nasional itu, mengapa lepas jadi, baru sedar syarikat terbabit tak ikut peraturan, atau ‘segala pelanggaran undang-undang itu ada dalam pengetahuan pihak berkuasa tetapi hanya menunggu masa iaitu selepas berlakunya tragedi baru hendak didedahkan.’ Menurutnya lagi, dalam hal ini ‘syarikat pengendali dan Jabatan Laut ‘mengizinkan’ ia terjadi’.

Lebih menarik lagi, akhbar yang dianggap lidah kerajaan itu mendedahkaan, ‘Hakikatnya, isu pengabaian aspek keselamatan oleh pengendali feri bukan hanya berlaku di Tioman sebaliknya ia menjadi ‘trend’ di mana-mana pelabuhan yang menawarkan perkhidmatan seumpama itu’.

Saya juga bersetuju dengan pendedahan dalam akhbar yang sama oleh Norizan Sharif, Presiden Persatuan Penggerak Pembangunan Komuniti Malaysia (MACOM) dan Md Ramli Omar, Maritime Security Consultant KL, di mana ‘pihak berkuasa lemah’ menjadi punca tragedi feri tersebut.

Pelek Kerana Tidak Pelek?

Saya juga tertanya-tanya dan merasa pelek mengapa pihak kerajaan begitu lemah, cuai dan tidak bertanggung jawab?? Bahkan ada yang merasa tidak pelek dan sesuatu yang sudah dijangkakan bila dapat tahu feri tersebut tiada permit, bawa penumpang lebih (sepatutnya 75 orang tapi bawa 106 orang), tidak cukup kelengkapan seperti pelampung, crew tak cukup bahkan tak terlatih dan macam-macam lagi. Dikatakan juga sudah menjadi trend (atau sudah sebati dengan sifat lemah, cuai dan tidak bertanggung jawab) di mana-mana pelabuhan..

Saya pelek mengapa mereka kata tidak pelek? Kalau dah tahu begitu, mengapa mereka tak ambil tindakan? Apa dah jadi dengan kerajaan kita ini, dah tiada kuasa ke? Dah teruk sangat ke rasuah sampai wang boleh mengalahkan kuasa?? Ada padi semua jadi, ada beras semua deras dan ada fulus semua lulus, tak perlu peraturan dan undang-undang lagi?

Yang saya tahu kalau di KL atau Selangor, orang Melayu baru nak mula berniaga, buka gerai atau kereta surung tepi jalan terus diangkut pihak berkuasa tempatan atau bandaraya kerana tak ikut peraturan? Kadang-kadang jentolak (ada yang sebut ‘gigi kuning’) datang memamah atau meroboh gerai tersebut. Konon tiada lesen yang bila dimintapun, tak dapat.

Apakah kerana anak-anak Melayu yang baru nak berniaga ini adalah kes kecil yang kena ikut peraturan? Kalau besar lain kira le! Kita bimbang nanti ada yang fikir, kalau nak langgar peraturan, langgar yang besar-besar, baru berbaloi!!

Dalam kes feri di atas, sebenarnya, Pak Lah tak payah sebut ‘tindakan tegas’. Bertindak saja, baru rakyat nilai tegas ke tidak, kerana kuasa ada di tangan. Di Batu Buruk boleh bertegas, fasal apa dalam kes ini tak boleh? Bertegas ke semua pelabuhan dengan segera… Rakyat nak tengok berapa lama kes ini akan selesai.

Bagaimana pula dengan mangsa tragedi? Patutkah mereka dapat gantirugi kerana kelalaian kerajaan? Kerajaan yang menekan rakyat dengan pelbagai cukai konon untuk memajukan negara, takkan tak boleh bantu rakyat? Patutkah mereka mencari khidmat peguam untuk membela nasib mereka, menyaman Jabatan Laut, individu-individu atau syarikat terbabit? Atau ada badan-badan atau NGO yang rela membantu mereka.. Kerajaan perlu diajar kerana kelalaian yang menjadi simbol ketidak profesionalannya..


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 17-10-07

Tuesday, October 16, 2007

Pulau Pinang: Pi Mai Pi Mai, Tang Tu!


Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI

BALIK Pulau, adalah sebuah daerah di baratdaya pulau di mana antaranya terdapat sebuah pekan kecil bernama Kongsi. Pernah dulunya seorang penulis menyebut sebagai ‘pekan cowboy’. Mungkin kerana pada waktu itu pekan yang terletak agak di hujung pulau itu menjadi pekan mati dari pengunjung. Di tengah-tengah pekan Kongsi terdapat sebuah bulatan jalanraya.
Di situ ada satu pancutan air, bekas tempat minum kuda-kuda atau lembu, yakni kenderaan yang digunakan pada waktu itu [La ni saya tak pasti lagi, tak dan (sempat) nak tengok, ada ka, takdak? Tapi beberapa tahun lepas saya tengok masih ada!]. Penduduk tempatan hendak ke Tanjung (George Town) waktu itu merentasi bukit-bukit (sekarang disebut Bukit Baru) dengan menunggang kuda atau berjalan kaki.

Dari pekan Balik Pulau atau Kongsi ini saya bertolak untuk pusing Pulau Pinang dengan kereta.. Naik bukit ke Teluk Bahang. Jalannya berbelit-belit, berlengkar-lengkar macam ular kena palu. Seperti juga jalan nak ke Bukit Frazier dari pekan Kuala Kubu Baru.

Bila sampai di pekan Teluk Bahang kira-kira waktu tengahari, kawan saya mengajak, “Jom pekena nasi kandaq!”.

“Jaga kot-kot tesandaq!” Saya bersetuju. “Sat (kejap) lagi kot tak boleh bawak kereta pulak…”

Lepas makan kami terus melintasi Pekan Batu Feringgi, dan singgah sembahyang di masjidnya.
Mengingatkan kepada cerita kawan saya, kisah dia sembahyang di masjid itu sebelum ada pagar seperti sekarang, puluhan tahun lalu.

Katanya, “Lepas aku bagi salam sembahyang, paling kanan, paling kiri dan ke kanan lagi.. Masya Allah, aku terpaksa tutup muka aku dengan tangan!!”

“Kenapa?”

“Kerana di sebelah aku sembahyang balik sana dinding masjid yang jarang itu, jarak beberapa kaki saja dari aku, ternampak beberapa perempuan pelancung pakai baju mandi lepas mandi, sedang lalu pulang melalui kawasan masjid (yang belum berpagar) dari pantai ke hotel.. hee!”

“Ya la. Hang tutup muka dengan tangan, tapi jari-jarinya; hang renggangkan, mata; hang beliakkan, mesti la nampak!!” Yang lain mencelah bergurau.” Sebut Al-hamdulilah saja la..”

Namun kereta kami terus berlalu melalui pekan Tanjung Bunga dan Tanjung Tokong. Teringat pula kenyataan akhbar Mingguan Wasilah 7 Oktober 2007 yang menyebutkan, Tanjung Tokong adalah ‘Perkampungan Melayu terakhir di George Town’.

Di akhir artikel disebutkan ‘Oleh kerana kawasan asal perkampungan yang masih tinggal mengekalkan ciri rumah kampung yang tidak tersusun dan kian dihimpit pembangunan, inisiatif daripada pemaju untuk menyediakan rumah pangsa seluas 850 kaki persegi kepada 830 penduduk di situ yang jauh lebih selesa, bersih dan terancang.’

“ Inilah contoh kampung Melayu terakhir di George Town. Orang Melayu hanya boleh memiliki tanah tempat tinggalnya tiap seorang cuma dapat satu kaki persegi lebih sikit sahaja.” Kata saya. “Itukah hasil dari perjuangan UMNO yang jadi parti pemerintah di Pulau Pinang tetapi tidak berkuasa membangunkan bangsa Melayu di buminya sendiri? Apakah UMNO Pulau Pinang jadi macam UMNO Singapura dulunya? Pemimpinnya, kokoknya sahaja berderai-derai (berdegar-degar), ekornya bergelumang dengan tahi.”

Apa pula kata PAS Pulau Pinang?

Menurut Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang, Ustaz Saleh Man berkata di Bukit Mertajam, UMNO sepatutnya merasa bersalah kerana gagal membawa perubahan terhadap bangsanya sendiri berbanding bangsa lain negeri ini. Hal ini terbukti, kedudukan orang Melayu sejak merdeka sehingga kini makin teruk dan terabai..

“Di awal 1990an waktu itu saya sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS pernah terlibat dengan penganjuran program Persidangan Umat Melayu Pulau Pinang di Komplek Tun Abdul Razak (Komtar). Di waktu itu wakil PAS ialah Dr Mohamad Hashim, Parti Semangat 46 (S46), Haji Sulaiman Palestin dan Umno di wakili Dato' Seri Dr. Ibrahim Saad (Timbalan Ketua Menteri masa itu). Walaupun banyak desakan namun tiada perhatian sehingga kini," kata Ustaz Saleh kesal.

Selepas sahaja persidangan itu, PAS menghantar resolusi kepada Dr. Ibrahim Saad untuk perhatian atau memperbaiki kelemahan pengtadbiran demi kepentingan Melayu tapi semuanya bagaikan menuang air ke daun keladi (Harakah 6 Julai). Jelas beliau lagi.

Datuk Seri Najib Tun Razak pula menjawab (8 Julai juga di Bukit Mertajam), UMNO sentiasa berpegang kepada politik realiti dengan memberi sokongan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang yang diterajui oleh pemimpin parti lain dalam komponen Barisan Nasional (BN).

“Di Pulau Pinang, kita ada sepakat, kita ada persefahaman, kita ambil kira realiti politik. Ini kontrak sosial yang dituntut oleh Melayu Pulau Pinang..” Kata Dato’ Seri lagi.

Selain dari program yang disebutkan Ustaz Saleh itu, saya juga pernah dijemput berforum mengenai Melayu Pulau Pinang di UKM Bangi sekitar tahun-tahun tersebut, bersama seorang wakil UMNO Pulau Pinang dan Dr Sanusi Osman mewakili ahli akademik.

“Maknanya dah lama kita bercakap fasai ni.. Cuma UMNO saja yang telinga kuali! Nampaknya, pi mai pi mai, tang tu juga.” Ada yang mengeluh.

Tanpa disedari, sesudah beberapa jam berkeliling Pulau Pinang, kami pun sampai di Balik Pulau semula.

“Itupun pi mai pi mai tang tu juga.” Sambut seorang dari kawan kami.

Ada pula yang berpantun,

“Pulau Pinang laut keliling
Pelancung asing bersyurga-loga,
Macam mana Melayu tak runsing
Pi mai pi mai, tang tu juga!”

Catatan santai: Pulau Pinang siri 3
ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
14-10-07


Untuk tambahan selanjutnya sila lihat tulisan sebelum ini:

(i)Pulau Pinang: Balik Pulau Bayan Lepas …
(ii)Pulau Pinang: Sekuntum Bunga Seroja..


Thursday, October 11, 2007

Selamat Hari Raya: Jangan Lupa Cat Rumah Baru!


Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI


SAYA terima kad ucapan Hari Raya di tahun-tahun kebelakangan ini makin sedikit. Tahun ini baru dua keping kad saya terima. Mungkin zaman berhari raya dengan kad akan berakhir, disebabkan teknologi maklumat makin canggih. Boleh pakai e-mail atau apa-apa mail lagi yang seolah-olah tidak perlu duit; walau banyak mana dan ke mana dihantar sekali pun, berbanding kad yang dalam Malaysia saja dah kena upah pos 30 sen sekeping. Belum kadnya lagi, apalagi kalau pos keluar negara. Begitu juga dengan SMS melalui telefon bimbit, fax dan lain-lain, lebih mudah dan menjimatkan.

Istimewanya, bila diteliti salah satu dari kad-kad yang saya terima..

Muka depannya, tertulis ‘SALAM AIDILFITRI 1428 Hijrah’ berlatar belakang warna hijau tua. Terdapat lakar gambar rumah berbumbung warna orange, tetapi bumbung bahagian depannya berwarna biru muda lambang warna Parti Keadilan Rakyat. Tingkap-tingkap dan pintunya berwarna coklat, tapi di atas pintu depan rumah itu ada lambang bulan penuh sedang mengambang. Itulah lambang PAS.

Seluruh dinding rumah itu berwarna hijau, kecuali di sebelah kanan pintu bahagian atas masih tinggal sedikit lagi warna biru tua Barisan Nasional (BN) yang masih belum habis ditutupi dengan cat hijau. Terdapat gambar seseorang sedang mengecat untuk menghabiskan sama sekali warna biru BN itu. Di bawahnya tertulis perkataan ‘CAT RUMAH BARU Syawal ini’.

Muka belakangnya juga berwarna hijau tua, ditengah-tengahnya ada kotak kecil, di dalamnya terdapat lambang PAS yang dibawahnya tertulis ‘UNTUK SEMUA’.

Ertinya, mulai Syawal ini rakyat Malaysia diseru supaya berusaha tukarkan warna rumah atau warna kerajaan mereka dengan PAS, kerana PAS bukan parti suatu bangsa, tetapi untuk semua rakyat Malaysia. Ingat, tukar cat saja, bukan tukar rumah!

Saya selak ke muka dalam kad itu pula..

Muka 2, tertulis ‘SALAM PERJUANGAN’. Di bawahnya terdapat 2 gambar pemimpin PAS yang sedang tersenyum, iaitu YAB Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku MURSYIDUL AM dan YB Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang sebagai Presiden berserta tanda tangan mereka. Tertulis perkataan di bawahnya “Berilah Islam Satu Peluang”. Seterusnya tertera AMAN- ADIL-SEJAHTERA-BERAKHLAK.

Di bawahnya ada lambang PAS dengan tanda X (pangkah) dan akhirnya ‘dari kami Parti Islam SeMalaysia (PAS)’.

Bermakna, 2 Tok Guru ini berharap sangat supaya rakyat Malaysia yang menyambut Hari Raya tahun ini memberi peluang kepada Islam untuk melaksanakan slogan ‘aman,adil, sejahtera & berakhlak’ dengan mengundi PAS pada pilihan raya umum yang akan datang.

Akhirnya di muka 3, barulah tertera maksud asal ucapan iaitu ‘Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.’ Dengan tanda logo di bawah sebelah kanan, PAS untuk semua. Kalau PAS untuk semua, bolehkah akan datang PAS keluarkan pula kad Krismas, Tahun Baru Cina dan kad Depavali?

Akhirnya.. Beginilah juga mesej kad ucapan Selamat Hari Raya saya kepada anda semua yang membaca Catatan Santai saya. Juga ucapan Selamat Hari Raya kepada Tranungkite Net, yang tidak jemu-jemu menyiarkan tulisan saya. Cuma kad saya ini berbentuk huraian dan penceritaan, bukan benar-benar kad. Saya juga nak gunakan kecanggihan teknologi maklumat untuk penjimatan tenaga dan wang! Ya, tulisan inilah kad saya…

Kalau ada jarum patah, jangan simpan dalam peti,
Kalau ada silap salah, jangan simpan dalam hati.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI!

Catatan santai:
ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
KL. 11-10-07

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails