Wednesday, November 28, 2007

Kahwin Kemboja: ‘Astaghfirullah’ Atau ‘Alhamdulillah’

Ibnu Hasyim CATATAN PERJALANAN 

PUNCAK Hotel, adalah sebuah hotel sederhana yang khabarnya adalah antara beberapa buah hotel milik orang Malaysia di Phnom Penh Combodia। Combodia (Cambodge), mengikut lidah Orang Melayu disebut Kemboja. Hotel ini mungkin dimiliki oleh orang Islam, yang faham dan beramal dengan keindahan agama Islam.

Sebab dikatakan begitu, kerana keadaannya bersih dan menyediakan makanan halal. Bahkan yang lebih penting lagi ialah bersih dari kekotoran maksiat. Tidak ada pelacuran dan perjudian seperti di beberapa hotel mega di tepian Sungai Mekong yang juga antaranya milik syarikat-syarikat Malaysia. Bukan juga seperti hotel-hotel sederhana lain, yang sentiasa diganggu oleh perempuan-perempuan jalang, beralasan untuk khidmat urut, seks, arak dan daging-daging haram.
Mungkin inilah antara sebabnya timbul anggapan di kalangan orang Kemboja, bahawa orang Islam itu orang yang bersih dan sangat pentingkan kebersihan.

“Jom kita turun, kita pergi sana!” Pelawa rakan saya। Mengajak turun dari hotel tersebut, pergi ke sebuah hotel lain yang berhampiran. “Pergi meraikan kawan kita yang kahwin lagi.”

Rakan yang bersama saya ini, seorang Islam Kemboja berasal dari Kampung Cham. Kampung Cham adalah sebuah negeri di Kemboja terdapat paling ramai penduduk Islam. Di situlah beliau dibesarkan dan menghabiskan usia mudanya bersama tentera bagi menuntut kemerdekaan di negaranya. Beliau sering berulang-alik dari negaranya melalui Thailand ke Malaysia berniaga, sambil mendalami ilmu-ilmu agama. Sering juga singgah bermalam di pekan Poipet, sebuah pekan kecil di sempadan Kemboja-Thai dalam negara Kemboja.

Secara kebetulan beliau memilih penginapan di sebuah hotel kecil di pekan itu, kepunyaan seorang wanita muda, janda anak satu. Tanpa disedari segala gerak gerinya sentiasa diperhatikan oleh pemilik hotel itu, wanita Kemboja keturunan Cina yang sudah tidak tahu lagi bahasa asalnya kecuali bahasa Kemboja.

“Kenapa tuan sentiasa berkurung seorang diri di bilik sewa ini, tidak mencari teman tidur seperti orang lain?” Wanita itu mencuri kesempatan bertanya kepadanya pada suatu hari।

Maklumlah, pekan sempadan. Di situlah sarang pelacuran, bagaikan tong-tong sampah tempat membuang najis. Diselangi tegukan air kencing syaitan dan perjudian yang kekadang membabitkan pergaduhan. Sedangkan orang-orang lain keluar masuk hotel dengan perempuan-perempuan muda keliling pinggang, seolah dunia tidak kiamat dan tiada hari pembalasan.

“Saya orang Islam।” Jawab kawan saya tegas. “Tidak boleh tidur dengan perempuan yang bukan isteri sendiri. Tidak boleh main judi. Tidak boleh minum arak.”

Wanita itu nampak terkejut. Selama ini ia tidak pernah kenal orang Islam dari dekat. Ia teringat kepada bekas suaminya pegawai tentera Kemboja. Sering pulang ke rumah dalam keadaan mabuk, membuat apa saja yang ia tidak suka.. menampar, menendang bahkan mengugut. Menyebabkan rumah tangganya hancur berderai. Hingga sekarang, bayang-bayangnya masih menghantuinya. Tapi orang Islam ini, mungkin tidak panas baran begitu. Kerana dia tidak minum arak. Sentiasa ke bilik air (berwuduk) dan nampak pembersih. Dia berfikir terus.

“Apakah semua orang Islam begitu?” Dia bertanya lagi।

“Sepatutnya begitu! Kami orang Islam, kami percaya pada Tuhan. Kalau kami buat jahat, walau siapapun tak nampak, tapi Tuhan kami nampak.”

Jawapan itu terus terpahat di kotak fikirannya, menyebabkan ia mula berjinak-jinak mengenali Islam. Akhirnya dia masuk Islam dan ingin berkahwin pula dengan orang Islam. Dialah wanita yang akan dikahwinkan sebentar lagi, di tempat yang kami sedang tuju sekarang.

“Mengapa engkau pilih orang lain tidak engkau sendiri yang menjadi teman hidupnya?”

“Kerana melihat latar belakang mereka berdua, aku rasa cukup sesuai. Apalagi ‘kawan kita’ ini orang Malaysia mempunyai wawasan besar untuk berdakwah. Aku ni, susah sikit.” Katanya sambil geleng-geleng kepala.

“Sebab quota untuk kawin tambah dah dekat nak penuh! Juga di tanganku ini, ramai lagi anak-anak gadis kampungku yang warisnya menyerahkan amanat kepadaku untuk dicarikan jodoh. Mereka suka orang Malaysia kerana agamanya, walaupun terpaksa ikut jauh sesudah berkahwin. Atau menunggu suaminya pulang dari Malaysia sebulan atau dua bulan sekali menggiliri isteri-isterinya.” Perbualan kami terhenti bila sampai di depan hotel yang dituju.

Imam Masjid Besar Phnom Penh bersama dua pengiringnya yang dijemput pun ada di situ. Wanita itu dengan seorang temannya yang juga wanita pun ada sama. Sama-sama dijemput ke bilik melangsungkan majlis aqad nikah. Setelah menilik data-data peribadi pasangan, saksi-saksi dan mas kahwin yang cukup mudah, maka majlis pun berlangsung.

Setelah selesai Tuan Imam berkata, “Bagi kami orang yang mahu berkahwin menurut syariat adalah orang baik-baik. Seperti satu masa dulu awal 90an, tentera-tentera orang Islam Pengaman Bangsa-bangsa Bersatu yang berkawal di sini dari berbagai bangsa di dunia telah kami kahwinkan berpuluh-puluh pasang sehari dengan wanita-wanita Islam tempatan atau yang baru masuk Islam.”

“Mereka boleh duduk tanpa nikah kalau mereka mahu, kerana tiada undang-undang tangkap khalwat macam di negeri tuan-tuan! Kerajaan ini bukan kerajaan Islam, mereka lagi suka kalau rakyatnya tak ikut cara Islam.” Celah seorang pengiring Imam.

Tiba-tiba kawan kita orang Malaysia yang baru kahwin itu bertanya, “Adakah dikeluarkan apa-apa tanda dan bukti perkahwinan ini, supaya mudah saya membawa isteri saya ke Malaysia tidak kena tangkap basah??”

“Saya boleh bantu untuk dapatkan surat akuan nikah dari persatuan Islam di sini.” Jelas Imam lagi.

“Kalau semua yang kahwin bawa balik isterinya ke negara masing-masing, maka kuranglah benih Islam di sini. Maka lambatlah berkembangnya dakwah?” Giliran saya pula menyampuk.

Isteri baru kawan kita tadi pula menambah, “Bagi kami, mengahwini wanita di sini secara sah adalah amat bertangungjawab. Tak kira samada bawa balik isteri atau tinggal di sini! Bukan seperti askar-askar Amerika yang hanya memuaskan nafsunya sahaja, pulang meninggalkan pembiakan sarang pelacuran dan wabak penyakit, tinggalkan anak tanpa bapa, merayau-rayau di jalanan.”

Hebat juga muslimah ini, seolah-olah dia bukan muallaf. Fikirku.

“Tuan-tuan tahu?” Sambungnya। Nampaknya dia pula yang berkhutbah. “Negara kami baru lepas perang, telah mengorbankan jutaan lelaki kami. Ramai isteri yang kehilangan suami, anak kehilangan ayah, ke mana tempat mereka nak mengadu dalam negara miskin, baru dan rapuh ini?? Kadar nisbah lelaki perempuan di sini lebih 1:10. Bahkan ada yang kata lebih lagi hingga 1:30, kerana tiada statistik rasmi. Mengapa tidak ada badan-badan pembebasan wanita dunia membela secara praktikal dan bersungguh di sini??” Nadanya mulai beremosi.

“Tiada jalan lain kecuali dengan mengimport dan mengembangkan agama Islam di sini. Bawalah lelaki Malaysia ramai-ramai ke sini! Penuhilah quota kahwin empat menurut syariat, kerana tiada agama lain yang sebaik Islam. Sebab saya sendiri bersama rakan-rakan mampu mengumpulkan 50 wanita muda seminggu yang mahu masuk Islam jika ada lelaki Islam mahu kahwin dengan mereka. Tidak kira samada lelaki muda atau tua, kaya ataupun miskin! Termasuk kawan saya yang ada bersama kita di sini…” Katanya sebagai penutup, sambil mengerling kepada saya dan berpaling kepada wanita pengiringnya pula.

Ini membuatkan mata saya terikut memandang kepada wanita itu, yang kebetulan pula sedang mengerling pada saya, menjadikan saya terkejut, tergamam sehingga tergagap nak sebut samada ‘Astaghfirullah’ atau ‘Alhamdulillah’…
( Saya telah paparkan kisah ini pada Majalah Geletek April 2001. Kini dipaparkan semula sekarang sekadar mula menjawab mengenai penjelasan kahwin di Kemboja, seperti yang ditanyai pada tulisan lalu. Insya Allah, akan dipaparkan kisah-kisah selanjutnya.)

Catatan Perjalanan: 
ibnuhasyim. blogspot.com 
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 
KL. 26-11-2007. KL.
Lihat lagi..
E-Buku IH-13: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-13: Catatan Perjalanan
Orang Melayu Kemboja

Sunday, November 25, 2007

Kemboja: Bunga Di Atas Pusara



Ibnu Hasyim CATATAN PERJALANAN

TENTERA-tentera berpakaian hitam dengan kain lilit kepala merempuh masuk ke bandar Phnom Penh, ibu negara Kemboja pada 17 April 1975. Mereka adalah tentera komunis yang digelar Khmer Merah atau Khmer Rouge, oleh Raja Sihanouk Kemboja. Khmer Rouge atau Angkar Padevat (Organisasi Revolusioner) telah menghalau penduduk Phnom Penh dan mengosongkan bandar itu, 3 bulan sebelum Phnom Penh dirampas.

Ketika itu Kemboja di bawah kerajaan Lon Nol. Antara pemimpin Khmer Rouge yang kejam iaitu Pol Pot dan kuncu-kuncunya. Kini antara mereka yang masih hidup, sedang dihadapkan ke mahkamah untuk dapatkan hukuman sewajarnya. Dianggarkan hampir tiga juta rakyat Kemboja mati dibunuh oleh tentera Khmer Rouge. Pol Pot memulakan kempen pembersihan Kemboja dari golongan agama dan intelektual dengan cara menangkap, menembak sami Buddha dan guru agama Islam beserta keluarga mereka.
Rakyat miskin.
 Wanita kecil berpakaian hitan, ini juga jentera Khmer Rouge

Larangan menyimpan kitab agama juga berkuatkuasa. Sembahyang, puasa, zakat dan pelaksanaan haji dikatakan turut terhenti antara 1975 hingga 1979. Asalnya terdapat 400,000 penduduk Islam di Kampuchea, tapi telah berkurangan tinggal 350,000 pada tahun 1975 kerana terkorban ketika pemberontakan Khmer Rouge tersebut. Sebahagian yang terselamat sempat berhijrah ke sempadan dan tidak kembali lagi.

“Saya bersama kaum keluarga saya kira-kira 50 orang yang tidak berdaya, telah menyusup lari ke sempadan Thailand untuk mencari perlindungan di luar negara. Ramai antara kami yang kena jerangkap samar, mati atau putus kaki sahaja, ada yang ditangkap dan dibunuh.. Akhirnya kami yang selamat sampai disempadan hanya tinggal 15 orang sahaja. Waktu itu.. rasa macam mati hidup semula..” Kata Mad Li yang turut berhijrah keluar dari tanahairnya sendiri ketika itu.

Saya menemuinya di rumahnya sendiri di Kampung Kemboja di Selangor baru-baru ini.

“Kami berjalan kaki sampai Bangkok. Apabila ada yang mengetahui kami orang Islam, tiba-tiba kami dibantu. Kami disediakan rumah dan diberikan makanan secukupnya tiap hari. Saya nak beri wang pada mereka, tapi mereka menolak!

"Untuk lebih selamat mereka mencadangkan supaya kami menuju ke selatan, kerana di sana ramai orang Islam. Kami bersetuju dan mereka menyediakan tiket bas untuk ke sana. Saya nak bayar balik kerana sudah terlalu banyak mereka berkorban, juga mereka menolak.

“Sesampainya kami di Selatan Thai, kami bertemu ramai orang Islam. Ada yang mencadangkan lagi supaya kami melintasi sempadan ke negara yang ramai lagi orang Islam, iaitu Malaysia. Di sana, golongan-golongan muhajirin ini akan disambut dengan baik,  kata mereka.

"Memang betul. Akhirnya kami sampai di Kelantan, antara setesyen tempat kami bertolak ke seluruh negara Malaysia membina perkampungan-perkampungan Islam Kemboja, seperti di Selangor, Perak, Johor dan lain-lain, macam yang ada sekarang. Antara kumpulan awal yang berhijrah macam saya ini ialah Ismail Sasakul orang Kemboja bekas pelakon bintang filem Hong Kong. Khabarnya, dia berada di Kelantan sekarang.” Dia menambah lagi,

Selepas tahun 1979, Kemboja didatangi penasihat Rusia dan Vietnam yang mengambil alih pentadbiran menerusi kepemimpinan Hun Sen, yang ada sekarang. Namun waktu itu, perang masih tidak dapat dihentikan. Senjata api dari China, Rusia dan Amerika dibekalkan kepada rakyat jelata dan berbunuhanlah mereka sesama sendiri. Pertelingkahan hanya dapat dihentikan apabila termetrainya Perjanjian Damai 1991 antara pihak yang bertelingkah.

Pengaman Bangsa-Bangsa Bersatu pula telah mengawasi keselamatan negara Kemboja sehingga pilihan raya umum pertama diadakan pada tahun 1993 dan rakyat jelata kembali mendapat kebebasan termasuk masyarakat Islam di sana. Melalui Persatuan Islam Kemboja, kerajaan membuat aktiviti untuk kepentingan Islam Kemboja, di luar negara. Masyarakat Islam juga telah diberi peluang untuk membangunkan Kemboja dengan memberi idea yang bernas.

Pada tahun 1997, ahli parlimen dari kalangan umat Islam berjumlah tiga orang dan terdapat lebih dari 200 buah masjid di Kemboja. Dikatakan penduduk Islam paling ramai di negara itu ialah di kalangan Melayu Champa atau Cham, iaitu sekitar ke 95%. Negeri Kampung Cham adalah antara kawasan terbesar bilangan penduduk Muslim iaitu sebanyak 35% semenjak tahun 1975 dan 30,000 orang Islam boleh didapati di sekitar Phnom Penh. Selain itu kampung yang majoriti penduduk Islamnya ialah seperti Kampung Cheram Chemerai dan Kampung Pok Bahau berhampiran dengan bandar Phnom Penh, Kampung Pok Serah, Pok ‘An dan Pok Cerah.

Saya pernah ke sana sekitar tahun 2,000. Saya dipanggil berceramah dalam bahasa Melayu di Perik Aji (Parit Haji) dalam Kampung Cham. Selepas berceramah saya bertemu orang-orang tua di sana, dan banyaklah cerita-cerita menarik yang saya dapati. Antaranya ialah mengenai keberanian orang Cham, penduduk Kampung Koh Pohl dalam mempertahankan akidah Islam.

Dikatakan kampung tersebut adalah kampung pertama yang bangun berjihad menentang kekejaman rejim Khmer Rouge. Kampung Koh Pohl atau Pulau Koh.  Pohl adalah bermaksud ‘pulau yang telah menjadi pulau abu, apabila rumah penduduknya dibakar’.
Penolong imamnya, Muhammad Doth Arif bercerita…

“Petang 12 Ramadhan 1975, sekumpulan 20 askar Khmer Rouge bersama ketuanya memanggil seluruh penduduk kampung berkumpul di masjid. Dalam perjumpaan tersebut mereka dikehendaki mematuhi 5 perkara. 
  • Pertama mengumpulkan al-Quran untuk dibakar. 
  • Ke2, wanita diminta memotong rambut panjang yang biasanya disanggul. 
  • Ke3, hendaklah berkahwin dengan orang Khmer yang bukan beragama Islam. 
  • Ke4, dilarang berpuasa 
  • dan yang ke5 disuruh memelihara babi serta memakannya sekali.
Selesai berucap, seorang kanak-kanak berusia 6 tahun terus meluru dan menampar muka ketua Khmer Rouge yang lancang mulut tadi kerana sensitifnya mengenai babi. Hal itu rupanya membangkitkan kesedaran penduduk kampung dan terus meninggalkan perhimpunan. Barulah timbul semangat untuk bangun berjihad, walaupun dengan hanya menggunakan parang dan buluh rencong.

Namun tentera Khmer Rouge tidak berdiam diri, akhirnya pada hari ke9 dari periswtiwa itu, mereka telah menyerang dan menembak kampung tersebut, tetapi tiada siapa yang terkena sasaran. Setelah dua hari bertahan, orang kampung membalas serangan. Berlaku serang menyerang dan 48 nyawa penduduk terkorban. Akhirnya ada yang tertawan dan menyusup lari berhijrah ke Vietnam. 

Selain kampung itu, Kampung Svay menjadi kampung kedua bangun berjihad terhadap Khmer Rouge. Berikutan itu, tentera Khmer Rouge terus mengambil tindakan lanjut ke atas seluruh umat Islam Kemboja.”

Mereka yang mati mempertahan agama Allah itu adalah Mati Syahid. Mereka bagaikan bunga-bunga yang mekar segar di taman Syurga diakhirat. Begitu juga mereka yang syahid di negara Kemboja. Kemboja asalnya adalah nama bunga. Pohonnya yang sentiasa didapati tumbuh di atas pusara… Kemboja menjadi pusara kepada syuhadak-syuhadak.

Tiba-tiba Mad Li sahabat saya yang sudah saya kenal lama itu bertanya, “Maaf bang, boleh saya tahu sikit??”

“Apa dia??” Jawab saya.

“Bagaimana dengan isteri abang yang di Kemboja dulu??”

Tergamam saya. “Syhht! Nanti ada yang salah faham. Biar saya terangkan lain kali…”

Catatan Perjalanan: 
ibnuhasyim. blogspot.com 
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)  
25-11-2007. KL.
Lihat lagi..
E-Buku IH-13: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-13: Catatan Perjalanan
Orang Melayu Kemboja

Friday, November 23, 2007

Bulan.. Pandangan Tradisional Masyarakat Cina


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI: 

KUEH Bulan adalah sejenis kueh tradisonal Cina. Dibuat dari tepung gandum, berintikan kacang atau daging, termasuk ayam, itek dan sebagainya. 

Kueh Bulan antara barangan lain seperti lampu tanglong dan buah-buahan (buah lai, limau manis, limau besar, ubi keledek atau kacang tanah) disediakan dalam menyambut tradisi Pesta Bulan. Pesta yang dirayakan pada hari ke15 bulan lapan menurut kalender Cina, pada waktu malam di bawah sinaran bulan mengambang penuh yang terang benderang itu. 

Mungkin kita dapat bayangkan, betapa syahdunya suasana hening malam. Pada waktu-waktu sebegitu, pemuda pemudi Cina didalam Pesta Bulan mengambil kesempatan mencari pasangan hidup mereka. Biasanya selepas berlalunya pesta tersebut akan ada pasangan-pasangan remaja Cina berjaya mendirikan mahligai rumahtangganya. 

Untuk memeriahkan pesta itu, pada malam tersebut diadakan pula pertunjukan pentas terbuka bagi menarik kunjungan generasi mudanya. Dalam tulisan lalu dicatatkan Pesta Bulan dari segi sejarah। Kini kita lihat pula dalam cerita-cerita klasik mereka, seperti yang ditulis oleh Tuan Mei Jing dalam bukunya ‘Pesta-pesta Dalam Masyarakat Tionghoa’. Lebih kurang begini kisahnya.

 Hou Yi, adalah seorang pemburu muda professional di bidang ilmu pemanahan pada zaman purbakala. Tiap binatang yang dibidek panahnya, tetap mengenai sasaran. Itulah lambang kegagahannya. Hal itu menyebabkan seorang gadis jelita Cina bernama Chang Ge telah jatuh cinta padanya, dan berakhir dengan perkahwinan. Adalah diceritakan, pada suatu petang di musim panas, tiba-tiba kelihatan 10 buah matahari di langit tinggi. Panasnya mengcengkam hebat dan dahsyat. Tanah-tanah menjadi retak-rekah dan tumbuh-tumbuhan menjadi layu-kuyu, hingga air sungai pun mendideh-dideh. 

Penduduk-penduduknya lari lintang-pukang mencari perlindungan di gua. Pada suatu hari, Chang Ge isterinya yang baik budi itu meminta suaminya memanah dan menggugurkan 9 dari 10 matahari-matahari itu, supaya orang ramai terlepas bebas dari kepanasan dahsyat itu. Akhirnya, walaupun menghadapi pelbagai masalah dan memakan masa lama, namun Hou Yi berjaya menyelesainya, sehingga keadaan menjadi normal, sejahtera seperti biasa. 

Kerana jasanya itu, kini Hou Yi disanjung dan dijunjung tinggi sebagai hero oleh penduduk di situ. Tetapi rupanya orang ramai itu salah sangka. Hou Yi sebenarnya seorang yang tamak dan kejam! Belangnya sudah nampak. Dia bercita-cita hendak jadi kaya dan senang macam seorang raja. Lalu dipaksanya penduduk yang menyanjungnya itu berkerja bersungguh-sungguh untuknya. Hal inilah yang membuat isterinya terasa pilu dan sedih. Berkali-kali dipujuk suaminya supaya menghentikan perbuatan kejam itu, tetapi tidak memberi kesan langsung. 

Sehingga orang ramai mulai membenci dan enggan menurut perintahnya lagi. Kerana tiada jalan lain untuk mengatasinya, Hou Yi terpaksa menemui Datuk Dewi meminta ubat dewa untuknya। Ubat yang jika dimakan akan dapat masuk syurga dan kekal dalam kesenangan selama-lamanya. Permintaan itu dikabulkan juga akhirnya, tetapi dengan syarat mestilah dimakan pada hari ke15 bulan lapan. 

Maka dia pun pulang menemui isterinya. Wah! Terkejut besar isterinya bila dapat tahu hal itu. Padanya, suaminya Hou Yi yang tamak dan kejam memang tidak layak menjadi Dewa Yang Maha Mulia. Bila sampai hari ke15 seperti disebutkan, isterinya lebih dahulu mencuri ubat itu, mematahkan busar panah suaminya dan keluar meninggalkan rumah. Bila tersedar, suaminya cepat-cepat mengejar isterinya. Sesampai didekat isterinya, ubat yang dalam gengaman tangan isterinya itu terus ditelan isterinya… 

Tiba-tiba ketika itu juga, diri Chang Ge bertukar menjadi seperti awan, lalu naik menuju ke langit tinggi. Tinggal suaminya Hou Yi terkial-kial hendak memanahnya tetapi gagal kerana busarnya telah dipatahkan awal-awal lagi. Chang Ge terus naik ke langit menuju ke Istana Bulan. Disambut oleh Dewa Bulan dengan melantiknya sebagai salah seorang dari dewi-dewi petugas penyala tanglong hablor di Istana Bulan itu, supaya cahayanya lebih terang lagi indah. 

Tinggallah penduduk kampungnya yang sentiasa merindu dan mengenangnya, mengenang kemurahan hatinya dulu. Lalu mereka pun menyembah dan berdoa kepada bulan yang terbit pada malam hari ke15 bulan lapan tiap tahun, iaitu ‘Malam Chang Ge Naik Ke Langit’, ke Istana Bulan… Sekian. 

 Dalam kisah dongeng Orang Melayu dari mulut ke mulut juga, terdapat cerita-cerita seperti ini. Teringat pula kepada cerita nenek saya, semasa saya kecil-kecil dulu… 

Terdapat dua remaja adik beradik, kakaknya perempuan bersama adik lelakinya. Suatu malam sedang mereka berehat-rehat dalam Istana Bulan, sambil memandang ke bumi, Kata adik kepada kakaknya. “Nun, di perdu pokok kelapa yang melambai-lambai di bumi sana, terdapat bunga-bunga putih berhamburan diatasnya. Sungguh cantik. Aku nak pergi ambil!” 

“Jangan adikku! Ingat pesan ibu kita. Takut engkau tak dapat naik balik” Larang kakaknya. Tapi rupanya, adiknya sudah pergi turun ke bumi. Tak boleh buat apa-apa lagi. Sesampai di bumi, dilihatnya diperdu kelapa itu rupanya bukan bunga seperti yang disangkakan. Tetapi hampas kelapa, sisa buangan kegunaan manusia. Betapa hampanya dia, hendak naik ke Istana Bulan semula sudah tidak boleh lagi. 

Nasihat orang tua tidak diikuti. Apa hendak dikata, sesal kemudian tidak berguna lagi. Maka pada waktu malam bulan mengambang penuh, dia menjelma menjadi seekor burung pungguk, keluar merayau dari pokok ke pokok, frust kecewa, menyeru, merayu yang dirindui, melihat keindahan bulan, tergambar wajah kakaknya di sana… Berserulah dia dengan suara sayu merindu dan merintih seperti bunyi burung pungguk, 

“Kakak Oooo! Kakak Oooo! Kakak Oooo!! Kakak Oooo!!!” Hingga wujudlah pepatah ‘Bagai pungguk rindukan bulan’. Dan menjadi adat atau pantang larang orang Melayu dulunya, supaya jangan buang hampas kelapa di perdu pokok kelapa! Sekian. 

Melihat kisah Tuan Mei Jing di atas dan tulisan saya yang lalu, terdapat suatu budaya penghormatan orang-orang Cina kepada makhluk atau objek bulan, samada melalui Kueh Bulan, Pesta Bulan atau Istana Bulan...  Di kalangan orang-orang Melayu pun hampir sama juga seperti cerita klasik saya di atas. Dikatakan lagu ‘Negaraku’ lagu kebangsaan Malaysia, konon asalnya diambil dari sebuah lagu Melayu bernama ‘Terang Bulan’. 

Betul tak betul, saya masih belum pasti lagi. Kini ada sebuah parti Islam di Malaysia berlambangkan bulan purnama. Sebelumnya berlambangkan bulan sabit, tetapi kerana dituduh oleh lawannya parti pemerintah di zaman Perdana Menteri Malaysia ke 2, ‘menggunakan lambang Islam bagi mengelirukan orang ramai’, maka ditukarkan kepada lambang bulan purnama penuh, seperti yang ada sekarang. 

Khabarnya, ada lagi parti-parti luar negara juga menggunakan lambang bulan penuh seperti di Bangladesh dan negara-negara Asia Barat lain. Bendera negara Jepun, bentuknya pun bulat macam bulan atau bola pimpong, tetapi bukan lambang bulan. Pada saya penukaran dari bulan sabit ke bulan purnama dalam lambang parti Islam di Malaysia adalah baik, kerana dapat menggambarkan peningkatannya yang terus mara ke arah menawan atau menjadi pembangkang berkesan di negara ini. Bulan.. yang tadinya masih sabit, kini sudah penuh purnama!! 

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 23-11-2007. KL.

Wednesday, November 21, 2007

Strategi Politik 'Kueh Bulan' Dalam Pilihan Raya




Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


PADA hari ke15 bulan lapan dalam kalender Cina (Disebut juga kalender Lunar, kalender Imlek atau kalender Qamariah) macam juga kalender Islam terdapat 12 bulan setahun, orang-orang Cina di mana-mana di seluruh dunia merayakan ‘Pesta Bulan’. Pesta tersebut sudah wujud kira-kira 1,000 tahun dulu, bermula di zaman kerajaan Tang di Negeri China. Kueh Bulan (kueh much), lampu-lampu tanglong dan buah-buahan disediakan pada malam perayaan waktu bulan mengambang penuh itu.

Apa rahsia dan strtegi politik, yang terdapat di dalamnya?

Menurut sejarah pada tahun 1271 Masehi Negeri China jatuh di bawah pemerintahan Kerajaan Yuan dipimpin oleh Hu Pi Lie, seorang berketurunan Mongolia. Orang-orang Cina dari keturunan Han menurut undang-undang di bawah pemerintahannya sentiasa ditindas, dihina dan dizalimi oleh puak keturunan Mongolia. Kaum Han tidak boleh memegang jawatan tinggi, kalau melawan akan dikenakan hukuman berat. Tetapi kalau orang Mongolia membunuh orang Han, hanya didenda dengan nilai se ekor kaldai sahaja.

Setiap 20 keluarga orang Han diletakkan dibawah seorang ketua bangsa Mongolia. Ketua itu perlu dipelihara dan dilayani dengan baik oleh kaum tersebut walaupun mereka dianaiaya. Mereka tidak boleh membantah atau melawan. Kerana takut kebangkitan golongan mustad’afin (tertindas) tersebut, kerajaan mustakbirin (penindas) Monggolia telah melarang orang-orang Han menggunakan alatan buatan dari besi. Contohnya pisau dapur.. Sebilah pisau cuma dihadkan kepada 3 keluarga sahaja menggunanya. Orang-orang Han juga dilarang guna lampu dan keluar waktu malam tak tentu fasal.

Sudah menjadi tabiat alam, tiap yang ditekan, ditindas dan dizalimi itu, akan memberontak atau bangun meletup juga akhirnya. Begitu juga kaum Han, mereka memulakan penentangan dengan gerakan bawah tanah, dipimpin oleh Chu Yuan Chang. Seterusnya, beliau dan tenteranya menyerang kota Chu Chou, tetapi gagal kerana benteng pertahanan Mongolia itu amat kukuh . Kukuh kerana tentera Mongolia ramai dan bekalannya pun cukup.

Chu Yuan Chang bersama penasihatnya Liu Po Wen merancang semula strategi penaklukan kota tersebut. Kini, Liu Po Wen masuk ke kota itu dengan menyamar sebagai ‘seorang ahli bertapa’, dan berjaya mempengaruhi pemimpin kongsi-kongsi gelap supaya menentang kerajaan. Esoknya isu-isu bertiup kencang bahawa:

“… Raja Syurga telah menitahkan Dewa Penular Wabak Penyakit datang menularkan wabak penyakit di Kota Chu Chou. Tetapi mujurlah ada seorang pertapa yang murah hati telah tiba di kota itu berusaha menyelamatkan mereka. Maka berduyun-duyunlah penduduk kota tersebut pergi menemui orang bertapa itu meminta pertolongan.” Demikian ditulis oleh Tuan Mei Jing dalam bukunya ‘Pesta-pesta Dalam Masyarakat Tionghoa’.

Menurut Tuan Mei Jing lagi, Liu Po Wen yang dianggap orang bertapa itu berpura-pura mengadakan upacara sembahyang dan berdoa selama 3 hari 3 malam berturut-turut di kota itu. Orang-orang Han disuruh memasang bendera dan tanglong. Memalu gong dan gendang pada tengah malam hari ke15 bulan lapan.. supaya penularan wabak yang disebutkan dapat ditolak. Selain itu, Liu menghadiahkan sekeping kueh yang disebut ‘Kueh Bulan’ kepada setiap keluarga Han.

Dikatakan dalam kueh itu ada selembar azimat. Kueh itu mesti dipotong dan dimakan pada tengah malam hari ke15 bulan lapan yang akan menjelang tidak lama lagi. Lepas makan hendaklah melakukan sesuatu menurut arahan azimat tadi. Dengan berbuat demikian semua jiwa penduduk kota tersebut akan terselamat. Bila ramai penduduk kota itu percaya segala kata-katanya, Liu pun pulang meninggalkan mereka. Kembali menemui ketuanya Chu Yuan Chang semula untuk melaksanakan gerakan penyerangan.

"Bila tiba hari ke15, orang-orang Han di Kota Chu Chou merayakan Pesta Bulan. Sampai waktu tengah malam mereka pun memasang bendera-bendera, tanglong-tanglong di hadapan rumah masing-masing serta memalu gong dan gendang seperti pesanan Liu. Mereka memotong kueh yang diberi Liu dan jumpa sepucuk surat berbunyi, ‘Bunuhlah orang-orang Tartar (keturunan Mongolia itu) pada hari ke15 bulan lapan!’” Tulis Mei Jing lagi.

Bangsa Han yang selama ini dianiaya merasa amat gembira bila membaca surat tersebut, mereka mengambil pisau dapur dan batang kayu terus membunuh ketua kaum masing-masing, lalu keluar menyerang tentera dan bangsa Mongolia di kota itu dari dalam. Di luar kota pula tentera Chu Yuan Chang sudah merempuh masuk menyebabkan tentera Mongolia tersepit antara dua serangan dan melarikan diri. Kerana strategi yang bijak, kota Chu Chou berjaya ditaklukkan dengan mudah. Itulah sebabnya kaum Cina merayakan Pesta Bulan setiap tahun, menurut Mei Jing lagi.

Apakah strategi begini boleh digunakan oleh PAS bagi menumbangkan lawannya dalam pertarungan melalui peti undi semasa pilihan umum akan datang ini? Siapa golongan mustakbirin dalam kes ini? Di mana peranan Lajnah Perpaduan Kaum dan Kelab Penyokong PAS? Cuba fikir-fikirkan!

Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
Nov21, 2007.KL.

Friday, November 16, 2007

Kisah Wak Dukun Lintah..





Ibnu
Hasyim: CATATAN SANTAI


KERETA kami, merempuh hujan lebat disertai kilat sabung menyabung॥ petang itu। Beberapa pokok tumbang merintangi jalan dan ranting-ranting yang patah terpokah. Kami melalui Jalan Hulu Langat arah ke Pansun, untuk mencari tempat ternak lintah. Beberapa syarikat ternakan lintah kami temui papan tandanya di tepi jalan, terpaksa masuk ke dalam hutan dan kampong. Tetapi kerana cuaca terlalu tidak sesuai dan tidak mengizinkan, kami tak jadi masuk.


Kami singgah di sebuah kedai minum berhampiran। Di sini, kami berkenalan dengan seorang lelaki disebut Wak. “Sudah lama Wak kerja mengubat penyakit manusia dengan haiwan lintah॥” Katanya.


“Lintah baik untuk ubati penyakit apa Wak?”


“Begini..” Jawabnya. “Wak gunakan lintah sebagai alat untuk bekam. Bekam ada banyak jenis. Ada bekam guna tanduk, toreh di kepala, dikatakan Nabi Muhammad pernah guna cara ini. Ada yang guna gelas, dikosongkan gelas dengan api supaya tiada udara di dalamnya, ditekup pada badan pesakit. Mungkin juga akupuncur Cina menggunakan tusukan jarum termasuk konsep bekam.”


“Ya! Semasa saya berada di Kemboja beberapa tahun lalu, saya lihat bekam melalui gelas, amat popular di kalangan rakyat, bersaing dengan kelinik perubatan biasa. Hampir semua penyakit mereka gunakan bekam sebagai pengukurnya. Demam panas pun mereka guna bekam. Saya juga pernah mencubanya. Badan saya hampir bertukar ke warna lebam, menurut mereka kerana banyak penyakit. Kalau tiada warna, tandanya kurang atau tiada penyakit.” Saya mencelah.


Sambung Wak lagi, “Wak sering guna lintah jenis Boboy। Lintah besar. Boboy menghisap darah mereka yang menghidap penyakit seperti gout. Setiap kali proses rawatan mengambil masa antara dua hingga tiga jam.”


Dr Zaleha Kassim, Pensyarah Institut Akuakultur Tropika, Universiti Malaysia Terengganu, pernah menyebutkan, penggunaan lintah dalam perubatan bukan perkara baru, kerana antara 1830-1850 haiwan ini digunakan dengan meluas। Antara kelebihan lintah ialah mempunyai hirudin, iaitu bahan antipembeku yang kini dimajukan sebagai bahan anti pembekuan sistemik. “Kajian Profesor K Diakonov pada 1809 mendapati darah manusia yang dihisap dan berada dalam perut lintah tidak membeku, manakala keadaan sel darah merah adalah baik। Penyelidikan Highcraft pada 1884 mendapati ekstrak lintah menghalang darah dalam tabung uji membeku dan ini memulakan penemuan hirudin,” kata Dr Zaleha. Katanya lagi, lintah kini banyak digunakan dalam pembedahan plastik, manakala mengikut laporan, antara kegunaan lintah termasuk merawat mata dan telinga tengah yang bengkak।


“Proses bekam sebenarnya berfungsi untuk melancarkan perjalanan darah। Di zaman Nabi Muhammad dikatakan habbatus saudak (bijirin hitam hasil dari sejenis tumbuh-tumbuhan) yang boleh mengubati semua penyakit, adalah berfungsi seperti tersebut. Kalau di Malaysia, tongkat ali. Bila darah berjalan lancar berbagai penyakit boleh dihindari. Diabetes berlaku hasil peningkatan gula yang tinggi dalam darah, menyebabkan perjalanan darah tersumbat. ‘Mati pucuk’ penyakit yang ditakuti oleh lelaki (juga perempuan) berlaku hasil dari tersumbatnya perjalanan darah yang memberi kesan pada anggota seks. Begitu juga penyakit-penyakit seperti darah tinggi, sakit jantung dan lain-lain.” Kata Wak macam seorang doktor. Doktor itulah bomoh atau dukun dalam bahasa Melayu klasik.


“Hee! I tengok lintah saja pun naik geli-geleman॥ macam mana nak berubat?” Sampuk seorang yang sedang mendengar celoteh Wak itu।


“Oo। Itu mudah saja. Kalau encik geli melihatnya, Wak tutupi lintah itu dengan tuala kecil, pesakit tak nampak pun, cuma rasa berdenyut-denyut saja॥ kadang-kadang tak sedar, ianya dah selesai.” Jelas Wak.


“Kalau kami nak berbekam lintah dengan Wak bagaimana?”


“Nah! Ini dia kad bisnes Wak। Sila buat temujanji dan datang ke rumah Wak.” Katanya sambil menghulurkan kad bisnesnya. “Sikit hari lagi Wak akan buka premis terapi lintah di AU2, Keramat Permai Kuala Lumpur. Di samping itu Wak tambah dengan pengubatan resdung secara tradisional, urut tradisional untuk seluruh badan, urut kelakian, urut diabetes, darah tinggi dan lain-lain॥”


“Lintah kini sudah dikomersialkan। Macam juga gamat, burung layang-layang (sarangnya dijadikan ubat), lebah dan sebagainya. Lintah dijadikan pelbagai produk kesihatan dan bahan kosmetik (terutama dalam industri kosmetik di luar negara seperti Amerika dan Eropah).” Kata kawan saya itu. “Saya dapat tahu melalui internet di mana perusahaan menternak lintah mula berkembang di Malaysia.


Penternak-penternaknya berpendapatan agak lumayan (belum dapat maklumat lengkap lagi)। Dari 10 kolam yang bersaiz 6 X 18.18 meter (dalam kira-kira 1 meter), hasil tuaiannya menjangkau RM60,000 dalam masa 6 bulan. Itu sebab kami datang nak tinjau-tinjau ni. Nak tahu berapa modalnya. Kalau boleh nak tambahkan pendapatan atau cari peluang perniagaan dan perusahaan, paling kurang untuk anak-anak…”


“Oo। Itu pun mudah juga. Saya tahu syarikat itu, sebuah syarikat bumiputera. Ikuti kursusnya beberapa hari, boleh jadi vendor syarikat tersebut. Boleh buat projek sambilan belakang rumah. Boleh cuba satu kolam dulu. Cara beri makannya mudah sangat. 2 minggu, sekali beri makan.” Jawab Wak.


“Lintah makan apa Wak??”


“Hisab darah le! Beberapa kilogram belut hidup dimasukkan dalam kolam ternakan। Lintah-lintah itu akan mengeronyok belut-belut itu pula. Menghisap darahnya hingga mati. Hal ini berlaku di dalam air, kalau di daratan penghisap darah seperti ini dipanggil ‘lintah darat’. Penghisap darah di daratan adalah penzalim-penzalim, penindas-penindas, atau pemerah keringat manusia॥” Kata Wak dengan gaya lucu.


“Minta dijauhi Allah, jangan kita tergolong menjadi lintah darat, walau di sebalik dukun lintah atau pusat ternak lintah!!” Akhirnya, itulah pesan Wak kepada diri kami masing-masing। Wallahu aklam.


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 14-11-2007.

Tuesday, November 06, 2007

Matinya Raja Dadah, Arak dan Judi…


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

LEMBAH hutan Segitiga Emas, dalam kawasan bersempadan Myanmar, Thailand dan Laos telah dibina sebuah ‘Empayar Narkotik’. Empayar yang dilengkapi televisyen satelit, sekolah dan peluru berpandu pemintas pesawat tempur. Ketuanya digelar ‘Raja Kematian’ oleh ejennya di seluruh dunia kerana kegiatannya yang banyak menyumbang kepada pembunuhan, keganasan, dan rasuah.

Lelaki raja dadah itu adalah Khun Sa (ertinya ‘raja yang berjaya’), antara penjenayah paling dikehendaki di dunia yang baru-baru ini meninggal dunia pada 28 Oktober 2007 dalam usia 74 tahun. Washington pernah menganggarkan 60% ganja di Amerika Syarikat (AS) adalah dari sana. AS juga menawarkan 2 juta dolar (AS) terhadap penahanannya. Namun dia menganggap dirinya sebagai ‘Pejuang Ulung’ yang menuntut wilayah outonomi etnik Shan, di salah satu negeri utara Mynmar dari negara Myanmar (dulunya Burma).

Lelaki yang dilahirkan sebagai Chang Chi-fu atau Zhang Qifu memang dianggap hero oleh golongan minoriti Shan kerana sumbangannya kepada kaum yang melarat itu. Dia juga dikatakan guna kekayaan hasil dadah tersebut untuk membiayai pembangunan di sekitar Rangoon.

“Orang kata saya ada tanduk dan taring. Tetapi sebenarnya saya hanya raja tanpa mahkota.” Katanya kepada wartawan Associated Press dalam satu temuramah suatu masa dulu. Dia juga pernah berkata, “Orang-orang saya tanam popi dan buat kerja ni bukan suka-suka… Mereka buat begitu untuk dapatkan wang beli pakaian dan makanan!”

Ejen Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah (DEA) di Myanmar sekitar 80an Donald Ferrarone pernah menyebutkan, kekuatan Khun Sa dalam menghasilkan candu adalah berganda tiap sepuluh tahun. “Dia bukan pejuang pembebasan, dia adalah pengedar dadah. Dia mempunyai ramai askar peninjau terdiri dari etnik pemberontak lain dan beberapa organisasi penyeludup di negeri Shan. Mereka lengkap dengan senjata M16, AK47, peledak dan juga mortar.” Komen Donald Ferrarone.

Khun Sa, masa mudanya pernah berkhidmat dengan Koumintang (KMT), tapi telah meninggalnya dan menubuhkan tentera sendiri dengan nama Ka Kwe Ye, yakni tentera tempatan yang taat kepada kerajaan Burma pada tahun 1963. Ka Kwe Ye mulanya menerima wang, pakaian dan senjata sebagai balasan untuk bertempur dengan pemberontak Shan, tetapi bila sudah kuat (terdapat 800 tentera) dia mengambil alih kawasan besar di negeri Shan dan Wa. Operasi pengeluaran candunya terus dikembangkan.

Pada tahun 1967 dia kalah bertempur dengan saki baki pengikut KMT di negeri Shan dan 2 tahun kemudian dia ditangkap oleh kerajaan Burma. Namun 4 tahun selepas itu dia dibebaskan dengan pertukaran tahanan 2 doktor Rusia yang diculik oleh ‘Orang Nombor 2’nya. Lepas dibebaskan, ditubuhnya pula pengkalan operasi candunya di Ban Hin Teck, utara Thailand. Kumpulannya disebut Tentera Bersatu Shan (SUA), berjuang menuntut hak outonomi Shan. Akhirnya dia dikalahkan oleh Tentera Diraja Thai (RTA) dan pengkalannya dimusnahkan.

Dia bangkit lagi pada tahun 1985, dengan menyertai pasukan keselamatan bersama Majlis Revolusi Tai Moh Heng. Kali ini dia berjaya menguasai seluruh kawasan sempadan Thai-Myanmar dari Mae Hong Soon ke Mei Sai. Waktu itulah dia yang pernah didakwa di Mahkamah New York (atas tuduhan cuba mengimport 1,000 tan ganja ke AS), menjadi antara orang utama dalam penyeludupan candu di Segitiga Emas. Pada Januari 1996 dia menyerah diri kepada pihak berkuasa Myanmar tetapi tetap tidak mahu menyerah kepada dakwaan mahkamah AS itu.

“Saya pernah melawat ke kawasan itu sekitar awal tahun 2000 lalu..” Saya mula membuka perbualan santai, setelah kami melihat berita kematian ‘raja dadah’ itu di akhbar. Kami sama-sama dalam kereta melalui jalan ke Genting Highland.

“Pada aku le, taukeh Genting yang mati baru-baru ni pun sama saja kegiatannya dengan raja dadah itu, cuma dia ni aku gelar ‘raja arak dan raja judi’… kerana dia membina pusat kegiatan minum arak dan main judi di pergunungan atau tanah tinggi Genting ni..” Jawab kawan kami yang sedang memandu itu. “Bezanya, dia memilih pendekatan berkerjasama dengan mertua 2 Perdana Menteri Malaysia yakni jalan damai, sedangkan raja dadah di Myanmar menggunakan kerjasama untuk menentang kerajaan melalui jalan kekerasan.

Raja dadah Myanmar mengedar dadah kepada bukan rakyatnya, yakni merosakkan rakyat AS, barangkali fasal itu AS marah sangat.. Sedangkan raja arak dan judi merosakkan generasi Malaysia, apa lagi kalau generasi Islam, AS peduli apa? Istimewanya pula.. pemerintah Myanmar tidak tunduk mengampu AS hingga sanggup menyerahkan rakyatnya sendiri untuk dihakimi seperti yang berlaku di beberapa negara kecil lain.”

Seorang ustaz yang bersama-sama kami menambah, “Kalau dilihat dalam Al-Qur’an surah Al-Maidah ayat 90, disebutkan ‘arak dan judi’ adalah antara kerja-kerja kotor dari syaitan, yang memang dilarang di dalam Islam. Sedangkan dadah adalah sebahagian dari arak. Mengapa dalam kempen-kempen kerajaan Malaysia terlalu menekankan penghapusan dadah melebihi dari arak dan judi? Pengedar dadah dihukum mati, sedangkan pengedar arak dan judi tidak. Dadah pun disebut ‘penyalahgunaan dadah’ ertinya masih boleh kalau tidak disalahguna!”

Yang lain pula beri komen, “Sebab kerajaan kita ikut negara-negara barat bukan ikut Al-Qur’an. Kerana itu taukeh pembuat tempat minum arak dan berjudi yang mampus hari tu di sanjung-sanjung melebihi kematian seorang ulama! Bagaimana kerajaan nak haramkan arak dan judi, atau nak hukum pengedarnya, sedangkan dia yang buat kilang arak dan menaja perjudian macam negara-negara barat? Bagaimana acuan, begitulah kuehnya. Apa nak dihairankan?!”


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 06-10-2007.


Thursday, November 01, 2007

Espranto: Bahasa Penghalang Perkauman & Penyatu Manusia Se Dunia?


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


“SEMASA saya berada di London baru-baru ini, di sebuah hostel saya bertemu dengan dua lelaki Mexico. Tiba-tiba seorang Spanish datang. Lelaki Mexico itu membantu Spanish tersebut, tolong buka hostel. Mereka menggunakan bahasa Sepanyol bahasa lelaki itu, bahasa kebanyakan bangsa penjajah Eropah yang pernah menjajah Amerika Selatan termasuk Mexico, satu masa dulu.” Seorang anak muda Malaysia bercerita.

“Lelaki Mexico itu berbisik kepada saya, katanya, ‘Lihat! Si Spanish itu menjadi ego dan sombong bila kami menggunakan bahasanya..” Sambung anak muda Malaysia itu lagi. “Jadi, tidak semua bahasa menjadi penyatu manusia, bahkan kebanyakan bahasa menjadi punca ego dan perkauman manusia. Bahasa Arab umpamanya, dimusuhi oleh bangsa-bangsa Eropah yang bukan Islam. Bahkan bahasa Inggeris sendiri dimusuhi oleh bangsa Perancis, walaupun sama-sama Eropah. Bahkan peniaga-peniaga di Perancis lebih selesa menggunakan bahasa Melayu atau bahasa lain selain bahasa Inggeris. Begitu juga antara bahasa-bahasa seperti Jepun, China dan lain-lain yang berbangga dengan ego bahasa dan bangsa masing-masing.”

“Betul tu. Malaysia dan Indonesia pun pernah berusaha menyatukan bahasa Melayu manjadi satu bahasa (Malindo) di dua negara-negara ini, tetapi gagal.. walaupun sama-sama dari kepulauan Melayu.” Jawab saya.

“Itu sebabnya saya jumpa abang malam ni, nak tanya pandangan abang mengenai pembelajaran Bahasa Esperanto, iaitu bahasa buatan antarabangsa bukan milik mana-mana bangsa, yang dikatakan ditutur dengan meluas di seluruh dunia.” Jelas anak muda itu lagi, yang setahu saya beliau sudah menguasai beberapa bahasa seperti Bahasa Malaysia, Inggeris, India, China, Jerman dan terakhir bahasa Rusia.

‘Espranto’ berasal daripada perkataan Doktoro Esperanto, nama samaran Dr. Ludovic Lazarus Zamenhof. Zamenhof mengguna bahasa tersebut ketika menerbitkan ‘Unua Libro’ pertama kali pada tahun 1887. Matlamatnya ialah untuk mewujudkan sebuah bahasa yang mudah dan fleksibel sebagai bahasa kedua sejagat untuk menggalakkan keamanan dan persefahaman antarabangsa. (Sila lihat ↑http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=epo )

“Apakah benar bahasa itu dicipta agar mudah dipelajari, boleh jadi penyatu manusia dan elakkan perkauaman?”

“Ya. Saya sendiri baru mula belajar bahasa Espranto ini melalui internet (Free Esperanto Course – Lesson One). Saya lihat grammarnya cukup mudah berbanding bahasa-bahasa lain yang telah saya pelajari. Boleh jadi usaha ini selaras atau tidak bertentangan dengan agama Islam (seperti firman Allah SWT Hujurat ayat 13; ‘Wahai manusia, sesungguhnya Kami ciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, supaya kamu saling kenal-mengenal.’), dimana bahasa ini dicipta hanya sebagai bahasa penyatu atau bahasa kedua bagi sesuatu kaum, bangsa, atau kumpulan agama, selepas bahasa utama mereka. Bahasa yang mampu membantu manusia ‘supaya kenal mengenal’ dan hindari permusuhan kaum.” Jelas anak muda itu lagi.

Menurut sejarah, Esperanto dikembangkan oleh Dr tersebut sejak akhir dekad 1870an dan awal 1880an lagi. Bilangan penuturnya bertumbuh dengan begitu cepat. Mula-mula berkembang di Empayar Rusia Eropah Timur, dan kemudiannya di Barat Eropah, Amerika, China, dan Jepun. Pada tahun-tahun awal, penutur-penutur bahasa Esperanto berhubungan melalui surat-menyurat dan terbitan berkala, tetapi pada tahun 1905 Kongres Dunia pertama untuk penutur-penutur bahasa Esperanto diadakan di Boulogne-sur-Mer, Perancis.

Sejak itu, kongres-kongres dunia telah diadakan di 5 benua setiap tahun kecuali semasa kedua-dua perang dunia, dan telah dihadiri oleh sehingga 6,000 orang (biasanya 2,000-3,000). Bahasa Esperanto tidak mempunyai taraf rasmi di sebarang negara, tetapi merupakan satu mata pelajaran pilihan dalam kurikulum bagi beberapa sistem pendidikan negara. Pada awal abad ke 20, suatu rancangan untuk menubuhkan Moresnet sebagai negeri Esperanto pertama, dan Pulau Rose, sebuah pulau buatan (berhayat pendek) menggunakan bahasa Esperanto sebagai bahasa rasminya pada tahun 1968.

Di negara China, bahasa Esperanto telah dicadangkan sebagai gantian untuk bahasa Cina selepas Revolusi Xinhai pada tahun 1911 sebagai cara yang dramatik untuk membawa negara ke abad 20. Bagaimanapun, dasar ini tidak dapat dipertahankan. Pada musim panas 1924, Liga Geganti Radio Amerika mempergunakan bahasa Esperanto sebagai bahasa perantaraan antarabangsa dengan rasminya, dan berharap bahasa itu akan digunakan oleh amatur-amatur radio dalam komunikasi antarabangsa (tetapi penggunaan bahasa itu sebenarnya untuk komunikasi radio tidak banyak).

Bahasa Esperanto merupakan sebuah bahasa kerja untuk beberapa ‘pertubuhan bukan untung’ antarabangsa seperti Sennacieca Asocio Tutmonda. Sedangkan kebanyakan pertubuhan lain merupakan pertubuhan bahasa Esperanto khas, antara yang terbesarnya ialah Persatuan Dunia Esperanto, mempunyai perhubungan perundingan dengan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu serta UNESCO. Bilangan penutur bahasa Esperanto di Eropah dan Asia Timur adalah lebih banyak berbanding di benua Amerika, Afrika, dan Oceania. Lebih banyak di kawasan bandar berbanding kawasan luar bandar.

Bahasa Esperanto kini tersebar luas terutama di negara-negara Eropah utara dan timur, China, Korea, Jepun, dan Iran di Asia. Di Brazil, Argentina, dan Mexico di benua Amerika, juga di Togo serta Madagascar di Afrika.

“Bagaimana pula perkembangan bahasa ini ke atas agama??” Tanya saya.

“Dikatakan agama Oomoto menggalakkan penggunaan bahasa Esperanto di kalangan pengikutnya. Agama Bahai juga menggalakkan penggunaan bahasa itu sebagai suatu bahasa perantaraan antarabangsa tambahan... Iran dikatakan telah lama membenarkan rakyatnya mempelajari bahasa ini. Lebih-lebih, sewaktu dibawah pemimpin revolusinya Ayatullah Khomeini yang mahu menggantikan kegunaan bahasa Inggeris dengan bahasa Espranto. Tetapi selepas tahun 1981 suasana berubah di mana bahasa Esprando tidak digalakkan lagi di Iran.” Jawab anak muda itu. “Apa pandangan abang dalam hal pembelajaran bahasa ini??”

“Kalau atas tujuan menyampaikan Islam melalui bahasa ini, bermakna anda boleh berdakwah kepada 100,000 hingga 2 juta penuturnya sekarang. Itulah kebaikannya. Tapi kita mesti kaji mengapa bahasa ini kurang dapat sambutan dari negara-negara umat Islam, atau kurang diperbahaskan oleh ulama-ulama Islam. Juga kurang dapat sambutan dari agama-agama besar dunia seperti Kristian dan lain-lain.

Adolf Hitler menulis dalam ‘Mein Kampf’ bahawa beliau memperlihatkan sebuah bahasa sejagat sebagai suatu alat yang mungkin untuk mendominasikan dunia Yahudi dan menyebut bahasa Esperanto sebagai contoh untuk bahasa-bahasa itu. Katanya..‘Asalkan orang Yahudi belum menjadi tuan orang-orang lain, dia mesti bertutur dalam bahasa-bahasa mereka, baik dia suka atau tidak, tetapi secepat mereka menjadi hamba-hambanya, mereka semua dikehendaki mempelajari satu bahasa sejagat (bahasa Esperanto, umpamanya!), supaya dengan cara tambahan ini, orang Yahudi lebih mudah mendominasi mereka!’ Itulah pandangan Adolf Hitler.” Jawapan saya, yang baru muqaddimah...


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) Gombak 01-10-2007.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails