Wednesday, April 01, 2009

Israel Akui Serang Sudan.. Sama Dengan BN? –Dr Hj Mohd Hasyim



By Asyok Kumar. Rabu Apr 1, 2009

RADIO Tentera Israel pagi Selasa Mac31 2009 mengakui bahawa Israel telah melakukan serangan di Sudan, yakni penyerangan atas konvoi 23 kontainer, yang membawa beberapa pelancar roket jenis Fajr, dikatakan mampu menjangkau sasaran sejauh 45 km.

Dalam penyerangan itu, Israel menggunakan beberapa pesawat Amerika Syarikat tipe F-16 dan F-15 serta melibatkan beberapa pesawat tanpa manusia yang bertugas memotret hasil penyerangan. Untuk memastikan hancurnya sasaran, pengeboman dilakukan sekali lagi di lokasi yang sama.

Sumber Israel, pertama kalinya mengakui beberapa pesawat tempurnya telah menyerang konvoi kontainer di Sudan dua bulan lalu, dengan dalih bahawa kendaraan-kendaraan itu mengangkut senjata dari Iran untuk dikirimkan ke Hamas di Gaza. Majalah Time pula menyebutkan, Isreal mengerahkan puluhan pesawat tempur dan beberapa pesawat tanpa manusia menyerang, beberapa hari sebelum pihak Israel menerima informasi mengenai konvoi tersebut…” Demikian ulas Presiden Grup Universiti Ulu Klang, Dr Hj Mohd Hasyim sewaktu dihubungi pagi ini.

“Ah! Itu helah Israel untuk membenarkan tindakannya. Sama dengan helah kerajaan BN melalui Ketua Polisnya yang mengeluarkan amaran supaya isu Altantuya dan keputusan Sultan Azlan Shah dalam politik Perak tidak disentuh semasa berkempen, oleh mana-mana parti politik di 3 pilihan raya kecil itu (DUN Bukit Selambau, Parlimen Bukit Gantang dan DUN Batang Ai). Mereka sebut pembangkang derhaka kepada Sultan, dan pemfitnah kes Altantuya boleh! Pembangkang nak jawab tak boleh? Demokrasi apa??” Sindir beliau lagi.

Sementara itu di Sungai Petani, ceramah pertama Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim di Bukit Selambau di sini, malam tadi berlangsung tanpa menyentuh isu-isu yang dilarang polis iaitu mengenai wanita Mongolia Altantuya Sharibu, dan institusi Raja-Raja. (AK)

SPR Lembab: Pengundi Lahir 1916, Dah 36 Tahun Meninggal Pun Boleh Undi Lagi?

Kuala Sepetang: Orang Cina bina markas sendiri, bantu Calun PAS..

Siri 2 Bukit 1 Batang
By Megat Ali
Megat Alang.

BUKIT GANTANG, 1 April 2009 – Lembabnya SPR, cakap saja berdegar-degar, kata seorang bloger di sini, bila dapat berita dari Malaysian For Free And Fair Elections (MAFREL) telah menemui seorang yang telah 30 tahun meninggal dunia tetapi masih lagi terdapat di dalam senarai daftar pemilih Bukit Gantang yang boleh digunakan di dalam pilihan raya kecil kali ini.

Antaranya..

1..Kes seorang pemilih bernama Encik Kassim b. Md Amin yang dilahirkan pada 8 Julai 1916. Beralamat di Kampung Ulu Cheh, Kampung Cheh, DUN Changkat Jering. Wakil MAFREL telah menemubual anak perempuan beliau, Puan Rohani bt Kassim (58 tahun). Puan Rohani telah memaklumkan bahawa bapa beliau tersebut telah meninggal pada tahun 1973 (36 tahun lalu). Beliau juga telah membawa wakil MAFREL ke tanah perkuburan di mana bapa beliau dikebumikan. Kematian Encik Kassim juga telah disahkan oleh Ketua Kampung Ulu Cheh, Encik Ismail b. Ahmad.

2..Sebuah lagi kes melibatkan pemilih iaitu Encik Che Man b. Said. Dilahirkan pada 9 Nov 1912 di lokaliti Kg Jelutong, Pengkalan Aor, DUN Changkat Jering. Wakil MAFREL telah menemubual cucunya yang bernama Nasron b. Che Harun di Kg Pecah Batu, Jelutong. Beliau mengesahkan Datuknya, Che Man telah meninggal dunia lebih kurang 8 tahun yang lalu.

Dalam pada itu, MAFREL juga menemui pemilih yang berumur 101 tahun yang masih hidup yang bernama Encik Mat Hussin b. Bandar di Kg Banggol Rendang, Kg Cheh, DUN Changkat Jering. MAFREL juga telah berusaha menjejaki beberapa pemilih yang namanya berada dalam senarai daftar pemilih tetapi tidak dijumpai. Malah sebahagian penduduk kampung juga tidak mengenali pemilih-pemilih tersebut. (sumber http://mafrel.wordpress.com).

“Apa la punya teruk.. SPR lembab tanda kerajaan BN pun lembab, jangan undi parti lembab, UNDILAH PAS!” demikian harapan bloger itu kepada pengundi-pungundi di 3 kawasan 7 April ini. (2MA).

Tuesday, March 31, 2009

Saranan Dr Asri Ke Arah Kerajaan Perpaduan…

Ibnu Hasyim Catatan Santai

TERTARIK saya kepada saranan Dr. Mohd Asri Zainul Abidin bekas Mufti Perlis yang menulis dari Dubai, tentang pembentukan kabinet baru di negara ini. Supaya pihak berkenaan mengambil kira secara bersungguh-sungguh tentang amanah yang dipikul dan menilai keperluan semasa politik negara, sesuai dengan perintah Allah dalam Surah al-Nisa ayat 58: (maksudnya) “Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu menunaikan amanah kepada yang berhak" .

Cadangan beliau..

1..Anggota kabinet yang hendak dibentuk hendaklah benar-benar dipastikan bersih dari segala unsur yang boleh merosakkan negara. Mereka yang mempunyai rekod buruk, atau telah meleburkan kepercayaan rakyat hendaklah dipinggirkan. Jika tidak, perlantikan tersebut adalah pengkhianatan.

2..Anggota kabinet yang hendak diberikan amanah kepimpinan hendaklah benar-benar atas asas kemampuan dan kecekapan dalam bidang yang diamanahkan. Dengan itu, seseorang sekalipun anggota kuat parti yang memerintah, atau ahli Majlis Tertinggi tidak boleh dilantik jika tidak mempunyai kewibawaan dan kecekapan.

3..Saya mencadangkan perlantikan anggota kabinet merentasi sempadan parti pemerintahan. Dalam ertikata lain, tokoh professional atau ahli politik parti pembangkang, atau bebas terutama jika mereka anggota parlimen yang berwibawa dan mahir dilantik dalam kabinet yang hendak dibentuk.

Menurut beliau lagi, hal ini tidak semesti menunggu kerajaan campuran, sebaliknya dilantik sesiapa sahaja anggota pembangkang yang berpotensi menunaikan amanah dengan cemerlang. Jika ini berlaku menunjukkan kesungguhan kerajaan menjaga perpaduan dan membangunkan negara bukan sekadar menjadi kepentingan parti semata. Dengan perlantikan seperti itu, ketelusan, kewibawaan dan kepercayaan rakyat terhadap kabinet negara akan ditingkatkan.

Pada beliau, hendaklah kerajaan sedar, peranan para Menteri bukan untuk kepentingan yang terbatas bagi sesebuah parti politik sahaja, sebaliknya, ia adalah demi kepentingan rakyat awam yang merentasi sempadan kepartian dan puak. Negara mesti bergerak ke arah politik yang lebih matang.

Saya setuju cadangan itu, suatu ujian kepada pemerintah yang mahukan perubahan dan sokongan penuh rakyat. Walaupun pada saya, bagaikan mahu membaiki rumah buruk supaya tahan lebih lama dan nampak cantik, tetapi tegaknya di atas dasar yang tidak kukuh. Kerajaan campuran atau perpaduan yang dibayangkan beliau, moga-moga jadi kenyataan tidak hanya jadi bayang-bayang.

Terima kasih, tahniah dan syabas Dr Asri.. Saya sokong!

ibnuhasyim.com
e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com
Mac 31, 2009. KL.

Perang Poster Bukit Selambau..











Siri 2 Bukit 1 Batang:
By Asyok Kumar

Perang poster semasa kempen pilihan raya di Selambau semakin panas dan hangat sekarang ini sebelum menjelang pilihan raya pada 7 April ini.








-foto China Press,http://n25bukitselambau.blogspot.com/, dll.

Guna Artis Wanita Untuk Kempen Pilihan Raya, Apa Hukumnya?

Artis kebanggaan negara.

Ibnu Hasyim Catatan Santai

INDONESIA, Selasa, 31/03/2009 11:35 WIB. Seorang ‘Moeslem’ ‘ bertanya kepada Ustaz Sigit Pranowo, Lc.. (Indonesia)… “Assalamu alaikum. Ustaz, ana pernah mendengar bahawa hadir pada suatu acara (acara apapun, termasuk acara pengajian, kempen dll) dimana ada perempuan yang menyanyi (baik nasyid ataupun lainnya) di panggung, untuk hadirin lelaki-laki dan perempuan adalah haram, baik penyanyinya menutup aurat ataupun tidak menutup. Semoga ustaz berkenan menjawab beserta dalil-dalil yang jelas secara syarie.... Salam.”

Jawab Ustaz itu…

“Waalaikumussalam Wr Wb. Gemerlap pesta lima tahunan yang saat ini tengah digelar memang menjadi ajang pertarungan seluruh kekuatan politik untuk bisa meraih kekuasaan dan kepemimpinan di negeri ini. Partai-partai politik ini sangat menyedari bahawa keinginan mereka meraih kursi sebanyak-banyaknya di dewan maupun kepemimpinan negeri ini hanyalah tinggal isapan jempol manakala tidak mendapatkan dukungan yang signifikan dari rakyat. Untuk itu para pimpinan partai, caleg dengan tim suksesnya pun terus memutar otak bahkan menggelontorkan dana yang tidak sedikit demi memanjakan rakyat dengan satu tujuan iaitu dipilih oleh rakyat.

Tidak jarang dari partai-partai peserta pemilu hanya berfikir meraih suara sebanyak-banyaknya tanpa berfikir ulang apakah cara yang digunakan untuk itu diridhoi Allah swt dan sesuai dengan rambu-rambu syari’ah kerana inilah sebetulnya kemenangan yang hakiki bukan semata-mata banyaknya suara dan wakil-wakilnya di dewan. Dan hal yang demikian, bisa dijumpai di lapangan, seperti keberanian mengumbar sekian banyak janji kepada rakyat padahal janji seperti ini tidak diperbolehkan manakala di dalam dirinya saja tidak meyakini akan bias melaksanakannya, atau dengan membagi-bagikan wang dan sembako dengan tujuan agar yang diberikan ini kelak memilih dirinya padahal ini bisa digolongkan sebagai suap, hingga dengan menghadirkan para penyanyi di panggung-panggung kampanye baik si penyanyi lelaki atau pun perempuan.

Tentang hukum mendengarkan musik telah saya jelaskan sebelumnya pada beberapa waktu yang lalu di rubrik ini. Adapun tentang hukum mendengarkan penyanyi perempuan maka berikut pendapat Asy Syeikh Ahmad asy Syarbashi, salah seorang ustadz di Universitas al Azhar didalam bukunya ‘Mereka bertanya kepada anda...’

Hukum mendengarkan suara penyayi perempuan bergantung keadaan suaranya. Apabila suaranya digetarkan (pecah) dan dapat membangkitkan syahwat maka hal itu haram, diharamkan mendengarkannya. Dikeranakan hal itu telah jatuh ke dalam dosa dan dan pembangkitan syahwat. Begitupula halnya apabila nyanyiannya mengandung sesuatu yang diharamkan maka hal itu tidak boleh dinyanyikan oleh si penyanyinya dan tidak boleh didengarkan oleh si pendengar.

Adapun apabila suara si penyanyi itu adalah biasa saja tidak bergetar (pecah) dan tidak membangkitkan fitnah dan juga syair-syair yang dikandungnya adalah kebaikan yang akan membangkitkan semangat, keutamaan akhlak maka hal ini tidaklah haram. Didalam siroh Rasulullah saw disebutkan bahawa salah seorang sahabat perempuan melangsungkan pernikahan, namanya Ar Ruba’i binti Mu’widz dan disana terdapat kaum wanita yang menabuh duff (rebana) dan hal ini tidaklah diingkari akan tetapi ada salah seorang dari kaum wanita itu mengatakan, “Ditengah-tengah kami ada seorang Nabi yang mengetahui tentang esok hari. Kemudian Nabi saw bersabda,’Biarkanlah ini dan katakanlah apa yang akan kamu katakana!” Sebagaimana Islam membolehkan nyanyian dan penabuhan rebana di hari pernikahan. (www.islamonline.net ).

Dan hampir jarang ditemukan para penyanyi wanita pada suatu acara atau panggung besar seperti kempen yang menyanyi dengan suara biasa, ala kadarnya tanpa dibagus-baguskan atau dia hanya menyanyi dengan sikap yang biasa dan wajar tanpa menggoyangkan anggota tubuhnya sebagai bentuk ekspresi dari syair yang dilantunkannya. Sehingga menghadirkan para penyanyi perempuan di panggung kempen yang disaksikan tidak hanya oleh kaum perempuan tetapi juga kaum lelaki lebih banyak membawa mudharat daripada manfaatnya.

Didalam hal ini perlu dibedakan antara si pengunjung kempen dengan panitia penyelenggara yang menentukan acara-acaranya. Panitia penyelenggaralah yang kelak akan dimintai pertanggung-jawabannya dihadapan Allah swt manakala dengan sengaja menghadirkan penyanyi perempuan yang bisa membangkitkan syahwat dan mengundang fitnah para hadirin yang hadir.

Adapun bagi si pengunjung maka ia tidak diperbolehkan menghadiri kampanye tersebut apabila dia mengetahui akan ada para penyanyi perempuan yang dia yakini akan mengundang fitnah dan membangkitkan syahwat. Lain halnya apabila dia tidak mengetahuinya sejak awal dan ia terjebak didalam keadaan seperti itu saat dia menghadirinya, maka ada baiknya dia menghindar untuk tidak mendengarkannya akan tetapi manakala hal ini tidak mungkin dilakukan kerana padatnya pengunjung atau khawatir akan berpisah dengan isteri dan anak-anaknya maka hal ini dianggap sebagai sesuatu yang darurat dan semoga mendapat pemaafan dari Allah swt. Wallahu A’lam.” (sumber http://www.eramuslim.com )

Demikian jawapan Ustaz itu, yang kita boleh kiaskan dalam suasana di negara ini. Tetapi dalam pilihan raya kecil di 3 kawasan yang sedang rancak berjalan, kita belum dengar lagi ada artis-artis terlibat dalam nyanyian. Kalau sebelumnya ada, iaitu dari BN.

Sekian, wallahu ‘aklam.

ibnuhasyim.com
e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com
Mac 31, 2009. KL.

Masa Depan Perusahaan Ganja di Aceh…

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan:
 
DARI Masjid Olele di Kuta Raja atau di Banda Aceh, ikut jalan terus menuju ke pelabuhan Pulau Sabang, kira-kira beberapa minit belum sampai ke situ dengan menaiki beca, disebelah kanan jalan, terdapat penempatan beberapa bot nelayan kecil di situ. 

Saya berhenti bertanya untuk menyewa sebuah bot ke Pulau Beras atau Pulau Aceh, sebagai mana yang pernah saya ceritakan sebelum ini ‘Saturday, September 13, 2008 Misteri Pulau Puaka Di Aceh.’ ..mengenai tanaman ganja di sana. 

“Sekarang sudah petang (lepas zohor), kalau pergi tak sempat balik dalam sehari. Kena nginap di sana. Tapi di sana kawasan kampungan, tiada hotel, cuma rumah orang kampung, ada sebuah masjid..” Jawab seorang nelayan yang tinggal di kampung itu.
“Ooo..” saya fikir-fikir. Agak lain sikit dari yang saya ceritakan dulu.

Isu Aceh sebagai pengeluar dadahganja terbesar di Asia Tenggara setelah Thailand, pernah dibahas dalam sidang ke 49 Komisi Narkoba PBB (UN Commission on Narcotic Drugs) pada 13-17 Mac 2006 di Wina Austria, seolah-olah Aceh menjadi trade mark ‘ladang ganja berkualitas nomor wahid’. 

Berdasarakan tinjauan sejarah, tanaman ganja pertama kali ditemukan di daratan Cina pada tahun 2737 SM. Masyarakat Cina kuno telah mengenal dan memanfaatkan ganja dalam kehidupan sehari-hari sejak zaman batu. 

Masyarakat Cina menggunakan marijuana untuk bahan tenun pakaian, ubat-ubatan, dan terapi penyembuhan seperti penyakit reumatik, sakit perut, beri-beri hingga malaria. Cannabis atau ganja ini juga diolah untuk minyak lampu dan bahkan untuk upacara keagamaan seperti memuja dewa dan ritual kematian. Secara esensial ganja sendiri di sana dianggap tumbuhan liar biasa macam rumput yang tumbuh di mana-mana, kerana tanah yang memang cocok dan sesuai. Julukan popular lain ganja adalah marijuana, yang berasal dari bahasa Portugis iaitu mariguango yang berarti barang yang memabukkan dan untuk bahasa ilmiahnya disebut Cannabis. 

Istilah ganja dipopulsrkan oleh kaum Rastafari, kaum penganut sekte Rasta di Jamaika yang berakar dari Yahudi dan Mesir. Menurut sejarahnya, ganja dibawa ke Aceh dari India pada akhir abad ke 19 ketika Belanda membuka perkebunan kopi di Dataran Tinggi Gayo. Pihak penjajah itu memakai ganja sebagai ubat alami untuk menghindari serangan hama pohon kopi atau ulat pada tanaman tembakau. Walau Belanda yang membawanya ke dataran tinggi Aceh, namun menurut fakta yang ada, tanaman tersebut bukan berarti sepenuhnya berasal dari negaranya. 

Bolehjadi tanaman ini dipungut dari daratan Asia lainya. Di kalangan anak muda nusantara, ganja lebih familiar disebut ‘bakong ijo’, ‘gelek’, ‘cimeng’ atau ‘rasta’. Sementara sebutan ‘keren’ lainya ialah ‘tampee’, ‘pot’, ‘weed’, ‘dope’. Setalah bertahun dan tumbuh menyebar hampir di seluruh Aceh, ganja mulai dikonsumsi, terutama dijadikan ‘rokok enak,’ yang lambatlaun mentradisi di Aceh. Bahkan kalau ada masakan, dianggap belum sempurna kalau bumbunya tidak dicampur dengan biji ganja. Tradisi ini memang sulit dihilangkan atau diberantas lagi di sana.

Pernah juga puluhan tahun dulu di kampung saya di Pulau Pinang, Malaysia, yang di sebut ‘nasi kandar’ itu, biasanya dimasukkan air pucuk ganja sebagai perencahnya. Nasinya sudah terasa sedap, belum lauk pauknya lagi. Pada mulanya daun dan biji ganja ini digunakan untuk bumbu atau perencah penyedap rasa. Masakan seperti kari kambing, rendang, mie Aceh dan sebagainya, juga dalam minmuan seperti kopi.

Terdapat beberapa warung kopi terkenal di Banda Aceh. Saya pernah berkunjung ke sana, sentiasa penuh,dan pengunjungnya sentiasa minum kopi sahaja. Ya, memang sedap. Kopi Aceh sudah terkenal enaknya tetapi akan lebih nikmat kalau dicampur dengan sedikit ganja... Saya tidak pasti apakah di warung-warung itu, begitu. Bahkan ada yang mencampurnya kedalam makanan seperti dodol dan sebagainya… dan dalam rokok juga. 

Hampir tak ada orang Aceh yang tak pernah mencicipinya, ada yang menikmatinya via rokok ternikmat, bumbu dapur, dodol, campuran kopi, hingga diolah ke berbagai jenis makanan lainya, selebihnya dijual ke luar Aceh. Apalagi jika ada kenduri, wah, ini yang lebih dahsyat lagi!

Di Aceh, ganja juga digunakan sebagai tanaman pengusir hama di ladang atau kebun. Tanaman ini, dari akar, batang, daun hingga ranting merupakan bahan istimewa untuk pembuatan kertas dan kain. Selain itu bijinya digunakan sebagai bahan bakar minyak. Lebih dari itu, biji ganja bergizi, dengan protein berkualitas tinggi, lebih tinggi dari kedelai atau kacang. Serat tanaman ganja jenis hemp pernah dipakai untuk tali pengikat kapal perang Tentara Laut Amerika Syarikat dalam Perang Dunia II. 

Sebuah data dari dunia maya menyatakan, serat ganja setelah diberi sentuhan teknologi, keunggulannya melebihi baja dan halus seratnya mampu mengalahkan serat kapas? Seiring perkembangan dunia industri, negara-negara maju, seperti Tasmania, salah satu negara yang tergolong paling besar memanfaatkan potensi ganja. Negara itu memanfaatkan ganja dengan menurunkan kadar THC (Tetrahydrocannabinol) untuk memproduk bahan tekstil, kertas, bahan pembuat makanan, tapak rem dan kopling hingga untuk tali. 

Sementara di England terdapat pusat pengelolaan marijuana atau ganja. Lembaga itu meneliti tanaman ini secara medis dan farmasi. Hasilnya, tanaman yang daunnya berbentuk jari ini tetap diandalkan dan menjadi ubat ampuh. Seperti pasien lumpuh dapat disembuhkan dengan terapi mariyuana dan dapat berjalan kembali layaknya orang normal, dan mempunyai daya ingat yang tinggi. 

Di Kanada pula, pihak pemerintah melegalkan ganja untuk farmasi. Dilaporkan telah banyak pasien yang terbantu, seperti mengurangi rasa mual pada penderita AIDS dan penyakit lainnya. Pemerintah Kanada mengizinkan pembelian ganja dengan resip doktor di apotek-apotek lokal. Satu ons dijual sekitar 113 US dollar dan ganja dikirim melalui kurir ke pasien atau dokter mereka. 

Menurut para medis, komposisi kimia yang terkandung dalam ganja adalah Cannibanol, Cannabidinol atau THC yang terdiri dari Delta -9- THC dan Delta -8- THC. Delta -9- THC sendiri dapat mempengaruhi pola fikir otak manusia melalui penglihatan, pendengaran, dan suasana hati pemakainya. Sementara Delta -9- THC diyakini para ilmuwan medis mampu mengobati berbagai penyakit. Daun dan biji ganja membantu penyembuhan penyakit tumor dan kanker. 

Akar dan batangnya boleh dibuat jamu yang mampu menyembuhkan penyakit kejang perut (kram), disentri, anthrax, asma, keracunan darah, batuk, diare, luka bakar, bronchitis.

Kalau begitu mengapa perusahaan ganja dilarang pemerintah?

Undang-undang No. 22 1997 di Indonesia, tentang narkotika mengklasifikasikan ganja; biji, buah, jerami, hasil olahan atau bahagian tanaman ganja termasuk damar ganja dan hasil sebagai narkotika golongan I yang berarti satu kelas dengan opium dan kokain. 

Pasal 82 ayat 1 butir a UU tersebut menyatakan bahawa mengimpor, mengekspor, menawarkan untuk dijual, menyalurkan, menjual, membeli, menyerahkan, menerima, menjadi perantara dalam jual beli, atau menukar narkotika golongan I, dipidana dengan pidana mati atau pidana penjara seumur hidup, atau pidana penjara paling lama dua puluh tahun dan denda paling paling banyak satu milyar rupiah.

Seorang rakyat Aceh yang saya temui berkata, “Di Aceh, dulu dijual bebas di pasar, digantung-gantung di kios, di gerobak-gerobak penjaja sayur. Ganja mulai dilarang ketika Hoegeng menjadi kepala pemerintahan Kolonial Belanda untuk wilayah nusantara. Ia ingin tahu penyebab pemuda Aceh bermalas-malasan yang dinilai merugikan ekonomi Kerajaan Belanda. Lalu dia menyamar, pergi ke kampung-kampung dan ketemulah jawaban bodohnya, karena ganja!”

Di luar Indonesia, ganja dibahagiakn dua jenis, iaitu ganja untuk kepentingan industri atau medis iaitu ganja jenis Hemp, dan ganja terlarang sering disebut Cannabis. Yang terlarang adalah kerana zat THC di dalamnya boleh mengakibatkan pengguna jadi mabuk jika disalahgunakan mengikut kadarnya. Dengan program Alternatif Development (AD) yang dicanangkan pemerintah melalui Badan Narkotika Nasional (BNN), semoga 15 tahun mendatang, Aceh bebas dari efek negatif ganja dan dapat memanfaatkan potensi eksport ganja demi kepentingan industri tanpa disalahgunakan.

Dikatakan, kalau polis betul-betul bertindak dalam sebulan shaaja dapat menemukan hingga ratusan hektar ganja di seluruh wilayah Aceh. Dari sekian banyak wilayah yang tanam ganja, Bireuen adalah ladang ganja terluas setelah Aceh Besar, iaitu, kira-kira 44 tempat yang tersebar di enam kawasan dalam lima Kecamatan. Satu kali operasi saja, polis bisa menemukan 20 sampai 90 hektar ladang. Kiralah jika satu hektar menghasilkan 100 kilogram ganja? 

Dikatakan juga, hasil ganja Aceh hampir mengimbangi sepertiga dana Anggaran Pendapatan dan Belanja Aceh. Bagaiman kalau dieksport secara sah mengikut undang-undang?

Seorang ustaz membaca firman Allah SWT dalam Surah Al-Maidah ayat 90..
  • Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi, berhala, undi nasib dengan panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar anda dapat untung.
Katanya, “Menjauhi perkara tersebut beroleh untung, mengapa perlu pemerintah bergelumang dengan benda-benda haram itu, demi keuntungan dunia yang sedikit?”

“Arak sebelum diproses jadi mabuk, asalnya dari buah-buahan yang halal. Apakah berdagang anggor bahan pembuat arak itu haram?” Kata seorang ahli ekonomi. “Sama dengan dadah, yang dilarang ialah ‘salahguna’. Banyak jenis dadah, tidak dipanggil dadah, tetapi kerana tidak disalahguna, yakni diambil manfaatnya, dalam ilmu kedoktoran.”

Teringat saya kepada kerajaan Malaysia, yang dilebelkan negara Islam contoh kononnya, telah meluluskan lesen kepada syarikat-syarikat arak dan judi ini... Antaranya menyebutkan… Nama Syarikat & Jenis Perniagaan: 
  1. Genting Bhd : Kasino. 
  2. Resort World: Hiburan dan Judi. 
  3. Magnum Corp. : Loteri. 
  4. Metroplex Bhd : Subic Bay Casino judi atas kapal. 
  5. Laisure man : Nombor ekor. 
  6. Lumba Kuda : Nombor ramalan. 
  7. Berjaya Sport Toto : Empat nombor ekor. 
  8. Guiness Anchor Bhd : Minuman keras. 
  9. Tanjong Public Limited Co : Nombor ramalan. 
  10. Carlsberg Brewery Bhd : Arak.
Sedangkan kajian badan bebas Amerika Syarikat, National Gambleng Impact Study Commision mengenai kesan negatif industri perjudian merumuskan: 
  1. Ada kaitan antara judi dengan penagihan dadah. 
  2. Pertambahan penceraian, 5 kali ganda dari biasa. 
  3. Pertambahan potensi dalam kes-kes jenayah. 
  4. Pertambahan hutang peribadi yang besar. 
  5. Merosakkan hubungan antara kawan dan keluarga. 
  6. Pertambahan kes bunuh diri.
Juga hasil pendapatan kerajaan dari beberapa industri arak dan judi adalah melalui cara berikut:
  1. Cukai korporat sebanyak 28%. 
  2. Cukai perkhidmatan sebanyak 5%. 
  3. Perlesenan. 
  4. Melalui syer. 
Kementerian Kewangan Malaysia memaklumkan pada 2005, di mana kerajaan memungut RM924 juta hasil dalam bentuk cukai dan duti dari syarikat judi. Manakala jumlah wang yang dibayar firma judi kepada mereka yang menang bertaruh adalah RM4.8 bilion.

Menurut kenyataan Mufti Perak Dato’ Harussani Zakaria beberapa tahun lalu, mendedahkan di mana orang Melayu membelanjakan RM 4 bilion setahun untuk minum arak dan berjudi. Sejumlah 75% yang tikam ekor adalah orang Melayu. Kerajaan menolong rakyat apa macam ni? Bukan menolong, tapi menggulung! Lebih malu lagi kalau nak sebut Malaysia negara Islam!!

Akhirnya saya belum lagi berziarah ke Pulau Beras atau Pulau Aceh itu…

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
2009.

Lihat..
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'

E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'

Monday, March 30, 2009

Isu Rampas Masjid, Imam Jelaskan, Zamri Keluar Sebelum Baca Yasin..









Siri 2 Bukit 1 Batang:
By Drs Rosdi Deraman
(Menulis dari Bukit Gantang)

"MEMANG ana imam yang bertugas masa tu dan memang ana yang jemput DS Nizar jadi imam" kata Tuam Hj Hisham, Imam Masjid Simpang Tiga, Taiping, sewaktu ditemuramah oleh http://politikbanjar.blogspot.com/ melalui telefon dalam perjalanan Taiping KL. Beliau bercerita...

Masa ana datang Maghrib, DS Nizar telah ada, memang ana difahamkan beliau akan solat di situ..tak pulak dengar cerita umNO nak buat bacaan Yasiin. Mungkin depa dah tahu DS Nizar nak ke situ... (mengikut catatan, Zamri memang banyak kali di dapati menjejaki DS Nizar setelah DS Nizar hadir di sesuatu tempat sejak mula merampas kuasa) Ana tak perasan ada Zamri dan Muhyiddin Yasin.. Ana terus bagi pada DS Nizar jadi imam.

Selesai menjadi imam dan wirid DS Nizar melepaskan pembesar suara lalu di ambil oleh seorang imam luar yang diangkut ke situ (katanya ustaz MPT-Hoi..biar betul beb! -MPT mana ada jawatan ustaz). Ana minta pembesar suara tetapi beliau tak bagi ...ana jerkah bagi tau "ana imam di sini". Terkejut lalu terus menyerahkan kepada ana mikrofon tu. Ana pun jemput orang yang jadi imam tadi hurai ayat "wa'tasimu" (AliImran) untuk beri tazkirah. Tiba tiba orang umNO bantah tak mahu tazkirah..politik katanya. Oleh kerana agak kecoh ana pun serah untuk baca Yasin..

DS Nizar turut berada bersama ketika membaca Yasiin. Zamri telah keluar sebelum Yasiin dibacakan.. tinggal Muhyidin dan Calon. Kalau DS Nizar bagi Tazkirah ana cadang nak jemput pulak Zamri lepas tu... Lepas ni mungkin kena pecat le ana...

Tuan Hj Hisham menghabiskan cerita.

Begitulah… Dalam negeri yang diperintah oleh BN, nak sembahyang, jadi imam, nak berkuliah agama, nak buat baik pun kena minta izin pemerintah. Kalau orang tak sembahyang terus takpa pula? (RD)

(Seterunya sila lihat sumber sebelumnya Ir Nizar Jelaskan Isu Rampas Masjid.. Apa Kata Penduduk? , Ceramah, SMS, Kartun? ).

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails