Friday, April 24, 2009

Tentera Wanita AS Di Iraq & Afghanistan Dirogol..


By Drs Rosdi Deraman


SATU dari sepuluh tentara Amerika Syarikat (AS) di Iraq dan Afganistan adalah wanita. Jumlah tentera wanita yang terkorban di Iraq lebih banyak dari tempat manapun sejak Perang Dunia II. Demikian menurut data statistik Kementerian Pertahanan AS yang dikutip dari buku bertajukThe Lonely Soldier: The Private War of Women Serving in Iraq, yang ditulis oleh Helen Benedict, seorang profesor jurnalis di Universiti Columbia, New York.


Buku yang baru-baru ini dilancarkan di AS pada hari Rabu April 15 ini, berdasarkan pada 40 wawancara mendalam, menceritakan kisah-kisah tentera wanita bertugas di medan perang. Cerita mereka yang diperkosa, serangan seksual dan pelecehan oleh lelaki terdiri dari rakan mereka sendiri. Hal itulah yang membimbangkan. Beberapa perkara diantaranya diperingatkan supaya tidak pergi ke bilik air secara bersendirian. Ada diantaranya yang membawa pisau takut diserang oleh rakannya, ada juga yang tidak berani melaporkan penyerangan tersebut..


Menurut Benedict, judul buku itu adalah dari pengalaman tentera wanita AS yang trauma kerana tugas dan pelecehan seksual oleh sesama mereka. “Wanita berada dalam bahaya sekarang, lebih-lebih lagi bila mereka ikut dalam peperangan. Maka hal itu menjadi sangat tragis, kerana semua tentera sepatutnya dapat bergantung satu sama lain untuk saling melindungi.” Katanya. “Bagaimana perasaan anda, jika sesama tentera melecehkan anda sepanjang hari atau cuba perkosa anda, bahkan telah memperkosa pun?”


Salah seorang tentera, Marti Ribeiro, seorang sarjan angkatan udara, bergabung dalam pasukan angkatan ketiga yang dikirim ke Afghanistan pada tahun 2006. Ia bertugas sebagai koresponden pertempuran dalam Divisi Gunung ke-10 yang anggotanya semua lelaki. Kisahnya dimuat dalam buku itu, termasuk cerita tentang dirinya yang diserang dan diperkosa oleh tentara AS yang berseragam ketika menjaga sebuah pos. Masa itu, setelah menyelesaikan tugasnya dia tidak terus mandi sebagai bahan bukti dia telah diserang, dan akan melapor kepada pihak bertanggung-jawab.


Tetapi dia diberi amaran jika dia membuat pengaduan, dia akan dituduh lalai dalam menjalankan kerana meninggalkan senjatanya tanpa penjagaan . Dia akhirnya keluar dari tentera. “Saya bercita-cita menjadi seorang tentera, seperti ayah dan datuk saya.” ujarnya dalam buku tersebut. “Sayangnya, kerana saya perempuan, cita-cita itu tidak akan menjadi kenyataan.”


Menurut laporan yang diluluskan Pentagon pada bulan Mac, jumlah kes penyerangan seksual di kalangan tentera AS meningkat 8% tahun 2008 dari tahun sebelumnya. Dalam kes di Iraq dan Afganistan meningkat 25%. Total keseluruhan pengaduan serangan seksual dalam tentera adalah 2,908 kes. Kes tersebut meliputi perkosaan, pelecehan seksual dan percubaan perkosaan, demikian diantara bunyi laporan itu. Dari 40 perempuan yang bertugas antara tahun 2003 dan 2006 yang diwawancara Benedict, 10 orang menyatakan mereka telah diperkosa, 5 mengatakan mereka diserang secara seksual dan hampir diperkosa, dan 13 orang dilecehkan secara seksual.


Benedict serta beberapa pengkaji mengatakan, jumlah kes yang dikemukakan pemerintah AS lebih rendah dari penemuan mereka, kerana pemerintah hanya mengambil kira kes yang dilaporkan sahaja. Kajian tahun 2003 menyatakan, lebih dari 550 wanita veteran yang bertugas masa antara Perang Vietnam hingga Perang Teluk I, 30% diantara mereka mengatakan pernah diperkosa atau cuba diperkosa dan 79% dikatakan pernah mengalami pelecehan seksual, demikian menurut American Journal of Industrial Medicine.


Oleh itu tentera AS sendiri sedang mengalami keruntuhan moral yang kian meningkat, sebagai pertanda ke arah keruntuhan kekuatan tenteranya. Hal ini perlu diambil perhatian oleh Angkatan Tentera di negara ini, demikian komen Blog Ibnu Hasyim.(RD)


Thursday, April 23, 2009

Jihad: Dalam Diri Manusia Ada 2 Qutub...

Renungan 10 Minit Sebelum Tidur 3:

APA takrif Jihad?

Menurut bahasa, ‘Al-Jihaad’ adalah Masdar dari fi’il Ruba’iy: Jaahada. Berdasarkan wazan fi’il yang bermakna ‘Al-Mufaa’alatu min Thorfayin’ (iaitu ‘Saling berbuat dari kedua belah pihak’), seperti perkataan ‘Al-Jidal’ yang bermakna ‘Al-Mujaadalah’ masdar dari perkataan ‘Jaadal’. Dari fi’il Thulathi bagi perkataan Jihad adalah Jahida masdarnya Al-Jahdu, ertinya At-Thooqot (kekuatan), dan masdarnya Al-Juhdu artinya Al-Masyaqqot atau ‘jerih payah’.

Dan didalam Lisanul Arab : dikatakan ‘Al-Jahdu (Al-Jahd)’ ertinya Al-Masyaqqot (jerih payah), dan Al-Juhdu (Al-Juhd) ertinya At-Thooqot (kekuatan). Dan dalam Lisanul Arab juga terdapat perkataan Al-Jihaad maknanya : Istifrooghu maa fiil wus’i wattooqoti min qaulin aw fi’li (Ertinya ‘Mencurahkan segenap tenaga dan kekuatan baik berupa ucapan mahupun perbuatan.) Penulis Munjid mengatakan: ‘Jaahada Mujaahadatan wa Jihaadan ertinya Badzala wus’ah (Mengerahkan tenaganya) dan asalnya: Badzala kullum minhumaa juhdahu fii daf’i shohibih (Masing-masing di antara keduanya mengerahkan kekuatannya dalam menolak pasangannya)

Dan didalam tafsir An-Naisabury : Dan yang shahih sesungguhnya Al-Jihaad adalah ‘Badzlul Majhuudi fii Husuulil Maqshoudi’ (mengerahkan segala jerih payah untuk mencapai tujuan). Dari beberapa makna bahasa diatas dapat diperoleh Ta’rif Lughowi yang merupakan hakikat lughowiyyah bagi perkataan Al-Jihaad iaitu: Al-Jihaadu Huwa Istifrooghul Wus’i fiil Mudaafa’ati Bayna Thorofaina Walau Taqdiiroon, “Jihad adalah pengerahan kekuatan yang didalamnya saling tolak menolak antara dua kutub walaupun pada takdirnya (bukan pada zahirnya).”

Yang dimaksud dengan ‘takdir’nya ialah Jihadul Ihsan terhadap dirinya, iaitu: bahawa di dalam diri manusia itu ada dua kutub, ketika kedua keinginan yang saling berlawanan bertemu di dalam dirinya, maka masing masing berjihad untuk mengalahkan yang lain.

Bagaimana takrif Jihad menurut istilah syarak?

“Bahawasannya Jihad itu jika dinyatakan secara mutlak tanpa qayyid maksudnya adalah Qital (Perang) dan mengerahkan kemampuan daripadanya untuk meninggikan kalimatullah. Dan ta’rif Jihad yang lebih mendasar dan lebih mencakup adalah yang dinyatakan dalam Mazhab Hanafi iaitu: ‘Mencurahkan kemampuan dan kekuatan dengan berperang di jalan Allah SWT, dengan jiwa, harta dan lisan dan selain itu.’ (Al-Kisani, Badai’u Ash-Shanai’i 9/4299)

Ibnu Rusyd mengatakan: “Setiap orang yang meletihkan dirinya di dalam mentaati Allah, maka sungguh ia telah berjihad di jalanNya, kecuali bahawasanya perkataan ‘Jihad fi Sabilillah’ bila dinyatakan secara mutlak, maka dengan kemutlakannya itu tidak dapat diertikan selain dari: ‘Memerangi orang orang kafir dengan pedang, hingga mereka masuk kedalam agama Islam atau membayar Jizyah dari tangan mereka, sedang mereka dalam keadaan hina.’ (Muqaddimah Ibnu Rusyd 1/369)

Perkataan ‘fi Sabilillah’ jika dinyatakan secara mutlak atas sesuatu perbuatan, yang dimaksud adalah Jihad yang maknanya ‘Perang’. Oleh kerana itu kita lihat banyak para ulama penyusun berbagai kitab mencantumkan hadist-hadist yang mengandung perkataan ‘fi Sabilillah’ didalam bab-bab Jihad.

Misalnya Hadist: “Sesiapa yang berpuasa sehari fi sabilillah niscaya Allah menjauhkan mukanya dari api neraka 70 tahun perjalanan.” (Fathul Bari no. 2840, Kitabul Jihad, Bab Fadlus Soum fi Sabilillah 6/47). Untuk lebih menyakinkan kita rujuk kitab kitab: Shahih Bukhari, Sunan Nasai, Sunan Tirmidzi, At-Targhib wat Tarhib, dan lain-lain. Ibnu Hajar berkata: “Dan yang tidak memerlukan pemikiran yang panjang untuk memahami lafaz ‘fi sabilillah adalah Jihad.”

Wassalam dari Ibnu Hasyim.

Pistol & Hebatnya Jamaah Tabligh…

Gambar bawah: masih di Poi Pet.
Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Thai-Kemboja

MASIH di Poi Pet City.. di kedai makan Islam pagi itu, kira-kira 20 orang kumpulan dari Jamaah Tablig dari Kampong Cham singgah makan. Mereka mengajak saya ziarah atau tidur di masjid di situ. Saya menziarahi mereka lepas sholat isyak. Akhirnya mereka ajak saya makan bersama-sama sambil berbual-bual kongsi pengalaman.

Makan dengan tangan beberapa orang dalam satu dulang itu adalah biasa. Ada anak-anak muda yang hendak tidur mulai memasang kelambu dalam masjid, mungkin kerana banyak nyamuk. Walaupun begitu masih ada yang berzikir dan wirid. Namun di luar, hujan masih turun renyai-renyai dan mulai membanjiri halaman masjid. Begitu, suatu tarbiah dan latihan pengorbanan dalam menyebarkan Islam, terutama di kawasan kampung-kampung yang dilanda kemiskinan.

Teringat cerita kawan saya semasa beliau belajar di Amerika Syarikat (AS) dan mengikuti gerakan Jamaah Tabligh di sana selepas berlaku peristiwa serangan September 11, 2001, yang di tuduh oleh Presiden Bush waktu itu adalah dari kumpulan Islam. Dalam suasana pengapian dan kepanasan balas dendam itu, gerakan Jamaah Tabligh terus digerakkan menggempur penerangannya di kalangan masyarakat Amerika. Katanya…

“Suatu hari saya membawa tiga orang pemimpin Jamaah Tabligh menemui seorang lelaki Negro gangster yang memeluk Islam. Lelaki itu berada di tengah-tengah kumpulannya yang duduk di suatu meja. Dengan wajah bengis, ganas dan badan yang dipenuhi tato, apabila si tabligh ini menerangkan tujuannya, tiba-tiba seorang dari mereka bukan lelaki Islam itu mengeluarkan pistol membenamkan ke perut si tabligh itu, sambil berkata, “Kamu kata, God bless America!”

“Kamu yang kata Allahu Akbar!” Jawab spontan si tabligh itu dengan tegas dan keras. Tiada takut langsung.

Si Negro itu mengulangi lagi, tetapi dijawab oleh si tabligh itu dengan kata yang sama tetapi lebih tegas dan keras lagi, sehingga beberapa kali. Tetapi rupanya kata-kata Negro itu makin perlahan dan terasa tangannya yang memegang pistol itu mula geletar. Makin longgar dan akhirnya pistol itu terlepas dari tangan lalu jatuh.

Kata si tabligh, “Sebenarnya kami ke sini untuk membawa perdamaian. Menerangkan ke Esaan Allah. Yang disampaikan melalui penyampainya Muhammad, membawa risalah melalui bukunya Al-Quran supaya percaya kepada ketentuan dan hidup sesudah hidup!”

Cetusan kata-kata yang membangkitkan semangat berfikir kepada kumpulan gangster di meja itu, akhirnya menyebabkan mereka memilih Islam.”

Jelas kawan saya pelajar di AS itu lagi yang kini sudah berada di Malaysia dan sekali sekala berceramah di tv Malaysia. Katanya lagi…

Rupanya baru saya tahu si tabligh itu adalah seorang yang berpengalaman tinggi. Beliau adalah rakyat Amerika yang memeluk Islam, berpengalaman bertabligh kepada 3 kelompok rakyat Amerika…

i.Kepada ‘golongan hippies’ remaja terlanjur suatu ketika dulu,
ii..Kepada golongan kulit hitan yang tersasar sesat, mereka menganggap kaum kulit hitam lebih mulia dari manusia lain di dunia,
iii..Dan kepada sasaran biasa, mendampingi orang-orang seperti Malcom X, Muhammad Ali bekas juara tinju dunia dan lain-lain.

Si tabligh itu juga turut pergi bertabligh hingga ke Pakistan dan pernah turut berperang bersama mujahaidin di Afghanistan. Kini menetap dan berdakwah di AS. Saya pernah bertanya beliau, berapa ramai yang berjaya diIslamkan melalui beliau sepanjang lebih 30 tahun beliau bertabligh? Katanya, “…Yang saya rekod hingga ke angka 2,000 orang, lepas itu dah tak ingat lagi!” Jelas kawan saya itu lagi.

Kawan saya itu ada menyebut nama beliau, tetapi saya masih belum meminta izin dari pimpinan Jamaah Tabligh itu, untuk paparkan di sini. Tetapi yang penting ialah usaha dakwah dari sebuah pertubuhan Islam yang bergerak di peringkat antarabangsa, terutamanya dalam negara bukan Islam. Tarbiah, didikan dan pengalaman adalah seperti yang dijalani di depan mata saya ini.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
April 2009.
Lihat lagi..
E-Buku IH-13: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-13: Catatan Perjalanan
Orang Melayu Kemboja
  

Jangan Takut, Jihad Adalah Ibadat Seperti Juga Sholat, Puasa Dll…

Isnin, 20/04/2009 - Sumber Palestin melaporkan pada Khamis malam (16/4/2009) bahawa Tentera Udara Israel telah melepaskan tembakan ke sebuah rumah di timur Dir Al Balah, Semenanjung Gaza sehingga menghancurkannya. Rumah yang hancur itu adalah milik penduduk bernama Hasan Abu Safiyya. Tiada kecederaan dilaporkan dan rumah itu kosong ketika dibom. sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
Jihad membela rakyat Palestin tidak semestinya dengan pergi ke Palestin...


Renungan 10 Minit Sebelum Tidur 2:


MARI kita renung Al-Quran, sebagai menyambung R10mst 1 yang lalu mengenai pelajaran jihad. Pada ayat-ayat yang diturunkan di Makkah (ayat Makiyyah) menunjukan makna Jihad menurut bahasa biasa ialah antaranya…


“Sesiapa yang berjihad maka sesungguhnya ia berjihad untuk dirinya sendiri.” (QS Al-Ankabut 6)

“Jika kedua orang tuanya berjihad terhadapmu agar kamu mempersekutukan Aku dengan apa-apa yang tidak ada pengetahuan padamu maka janganlah kamu mentaati keduanya.” (QS Al-Ankabut 8 )

“Dan orang-orang yang berjihad dijalan Kami, sungguh Kami benar-benar akan menunjukkan mereka pada jalan-jalan Kami.” (QS Al-Ankabut 69)

“Dan jika keduanya berjihad terhadapmu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu menta’ati keduanya….” (QS Luqman 15)


Kalau kita lihat perkataan Jihad pada ayat-ayat yang turun di Madinah (ayat Madaniyyah) adalah berjumlah 26 perkataan dan kebanyakan menunjukan dengan jelas makna Qital (Perang), diantaranya…


Surat At-taubah ayat 41 (QS 9:41), “Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan ataupun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu dijalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.”

Surat At-Taubah ayat 86, “Dan apabila diturunkan surat (yang memerintahkan kepada orang munafik itu).. Berimanlah kamu kepada Allah dan berjihad beserta Rasul-Nya, Nescaya orang-orang yang sanggup di antara mereka meminta izin kepadamu (untuk tidak ikut berjihad) dan mereka berkata, ” Biarlah kamu berada bersama orang- orang yang duduk.”


Dan Banyak lagi ayat-ayatnya.. QS Al-Baqarah 218, QS Al-Imran 142, QS An-Nisa 95, QS Al-Anfal 72, 74, 75, QS At-Taubah 16, 19, 20, 24, 44, 73, 81, 88 QS Al-Hujarat 15 QS Al-Maidah 35, 54 QS Al-Ankabut 6, QS As-Saf 11, QS At-Tahrim 9, QS Al-Mumtahanah 1, QS Muhammad 31.


Mari kita lihat pula hadist-hadist yang menunjukan makna Jihad menurut syarak, antaranya..


Dari Amru bin Abasyah berkata:

Seorang bertanya.. “Wahai Rasulullah, apakah Islam itu?”

Beliau menjawab, “Hatimu menyerah dan orang-orang Muslim selamat dari gangguan tangan dan lisanmu.”

Ia tanya lagi, “Islam macam mana yang paling utama?

Beliau menjawab, “Al-Iman”.

Orang itu bertanya lagi, ”Apakah Iman itu?

Beliau menjawab, “Engkau beriman kepada Allah, MalaikatNya, Kitab-kitabNya, Rasul-RasulNya dan kebangkitan setelah mati.”

Ia bertanya lagi, “Iman macam mana yang paling utama?

Beliau menjawab, “Hijrah”.

Ia bertanya, “Apakah Hijrah itu?

Beliau menjawab, “Engkau tinggalkan kejahatan.”

Ia bertanya lagi, “Hijrah macam mana yang paling utama?

Beliau menjawab, “Al-Jihad.”

Ia bertanya lagi, “Apakah Jihad itu?

Beliau menjawab, ” Engkau perangi orang-orang kafir jika engkau jumpai dimedan perang.”

Ia bertanya lagi, “Jihad macam mana yang paling utama?

Beliau menjawab, “Siapa yang diluBoldkai anggotanya dan dialirkan darahnya.”

(Hadith Riwayat Ahmad)


Bila sebut Jihad, maka terlintas di benak sahabat Nabi, ertinya ‘perang’, sebagaimana dalam hadis ini…


Dari Abu Qutadah RA, dari Rasulullah SAW, bahawa baginda berdiri dikalangan mereka kemudian menyebutkan, “Sesungguhnya Jihad fi Sabilillah dan Iman kepada Allah itu adalah amal-amal yang paling utama.”

Seseorang berdiri bertanya, “Wahai Rasulullah bagaimana pendapat tuan sekiranya saya terbunuh fi sabilillah, apakah semua dosa-dosa saya terhapus?”

Rasulullah jawab, “Ya, jika engkau terbunuh fi sabilillah sedangkan engkau tetap sabar, semata-mata mencari pahala, maju terus, tidak mundur!” Kemudian Rasulullah SAW tanya lagi, “Apa yang engkau cakap tadi?”

Orang itu bertanya, ““Bagaimana pendapat tuan sekiranya saya terbunuh fi sabilillah, apakah semua kesalahan saya juga akan terhapus?”

Rasulullah menjawab, “Ya, jika kamu bersabar, semata-mata mencari pahala, maju terus tidak mundur, kecuali hutang (tidak akan terhapus)! Kerana Jibril AS kata begitu padaku.”

(Hadith Riwayat Muslim no.1885).


Jadi, Jihad adalah salah satu jenis ibadah tertentu yang telah disyariatkan Allah kepada umat Islam sebagaimana ibadah Sholat, Zakat, Puasa dan ibadah-ibadah lainya. Oleh itu takrif Jihad menurut bahasa semata-mata tidak tepat jika kita gunakan sebagai takrif jihad menurut syarak seperti ibadah-ibadah lainnya. Misalnya sholat, menurut bahasa ‘sholat’ artinya ‘doa’. Tetapi jika yang dimaksudkan dengan perkataan sholat itu adalah salah satu dari jenis ibadah maka tidaklah dapat dikatakan bahawa setiap doa itu adalah sholat.


Begitu juga ibadah ‘puasa’ (siyam). Menurut bahasa ertinya menahan atau mengekang dari makan dan minum. Apakah setiap perbuatan menahan dari makan dan minum pada waktu tertentu dapat dikatakan siyam (puasa) secara syar’i? Tentu tidak. Maka demikian pula halnya Jihad yang ertinya menurut bahasa adalah ‘mengerahkan segenap kekuatan dalam perkara apa saja’ dapat dikatakan Jihad. Kerana Jihad sudah merupakan satu jenis ibadah yang tertentu dalam syariat Islam, iaitu ‘pengerahan segenap kekuatan dan kemampuan dalam berperang fi sabilillah dengan jiwa, harta, lisan dan sebagainya’.


Firman Allah SWT, “Hai Nabi, berjihadlah (perangilah) orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu, dan bersikap keraslah terhadap mereka. Tempat mereka adalah Neraka Jahanam. Dan itulah tempat kembali seburuk-buruknya.” (QS At-Taubah 72)

Dalam menafsirkan ayat ini Ibnu Mas’ud berkata: “Perangilah orang-orang kafir dan orang-orang Munafik dengan tangan, dan jika tidak mampu maka harus mengingkari pada wajah. Dan Ibnu Abbas mengatakan: “Allah SWT memerintahkna Nabi SAW untuk memerangi orang-orang kafir dengan pedang dan memerangi orang-orang munafik dengan lisan dan tidak bersikap lembut terhadap mereka.” (Tafsir Ibnu Katsir 2/408).

“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS Al-Baqarah 216).

“Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (pula) kepada hari kemudian dan mereka tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan tidak beragama dengan agama yang benar (Agam Allah), (iaitu orang-orang) yang diberikan Al-Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh, sedang mereka kalam keadaan tunduk”. (QS At-Taubah 29).


Oleh itu, apa sebenarnya takrif Jihad? Kita sambung seterusnya..


Wassalam dari Ibnu Hasyim.

Tuesday, April 21, 2009

UMNO Grik Edar Pil Ecstacy, Tajol Rosli Perlu Jelaskan..

Ibnu Hasyim Catatan Santai


PAGI ini saya buka e-mail saya, terdapat berita ini..


Jumaat lepas (10/4)…empat orang Ahli Pemuda Umno Bahagian Grik telah ditangkap oleh polis Thailand di Betong kerana mengedar pil Ecstacy. Dua daripada mereka merupakan AJK Pemuda Umno Grik manakala dua lagi merupakan ahli biasa. Mereka ditangkap dipekan Betong, Thailand dan ditahan disebuah lokap polis dipekan tersebut.

Pada hari Ahad minggu lepas iaitu pada12/4/09 , Ketua Umno Bahagian Grik, DS Tajol Rosli bersama dengan Ketua Penerangan Umno Bahagian telah pergi ke Balai Polis Betong untuk berusaha membebaskan pemuda-pemuda tersebut. Sejumlah wang diperlukan untuk membebaaskan pemuda-pemuda tersebut dan Tajol Rosli telah membayar sejumlah RM60,000.00 bagi mendapatkan pembebasan mereka.

Menurut sumber-sumber dari mereka yang bertugas di IPD Grik, kegiatan pemuda-pemuda Umno menyeludup pil Ecstacy dengan menggunakan van Umno bahagian telah lama dipantau, tetapi disebabkan kekebalan Umno dalam melanggar undang-undang menyebabkan tiada siapa yang berani mengambil tindakan. Maka dengan itu..polis Grik telah bertindak untuk menyalurkan maklumat tersebut kepada rakan mereka di Thailand. -sumber berita dari: Rambo

Nampaknya, demi menjaga kehormatan dan nama baik UMNO, Ketua UMNO Bahagian Grik, DS Tajol Rosli kena jelaskan segera, sekurang-kurangnya menafikan berita ini, kalau benar-benar tidak berlaku.

Ibnu Hasyim Catatan Santai
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
April 21, 2009

Sunday, April 19, 2009

Jasa Dr Harun Din, Wan Rahim, Pak Leh.. Di Kemboja..

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Thai-Kemboja

JALANRAYA ini 10 tahun lalu pernah saya lalui.. Jalannya berlopak-lopak dan terdapat lobang besar tempat air bertakung, walaupun letaknya di tengah-tengah lalu lalang manusia. Sekali sekala terjerembab dengan beberapa ekor babi berwarna hitam meluru arah saya, membuat saya rasa takut juga kalau tergesel tentu kena samak. Itulah jalan besar antara pejabat Immigration Poi Pet di Negara Kemboja bersempadanan Aranyaprathet Thailand menuju ke ibunegara Phnom Penh.

Itu, 10 tahun lalu. Setelah 5 tahun kemudian, saya lalui lagi jalan itu, bersama beberapa kawan antaranya Wan Rahim Wan Abdullah Ahli Parlimen Malaysia sekarang, juga mantan speaker DUN Kelantan, Haji Hashim mantan ADUN Kelantan orang lama, dan Encik Elias seorang ahli perniagaan Pulau Pinang. Jalan ini agak baik sikit, dan bangunan-bangunan mula bertumbuhan di kiri kanan jalan. Kami cari masjid dan singgah di sana. Masjid masih papan dan sedang dibangunkan.

Hari ini saya berada lagi di sini. Gambar ini diambil dari sebuah kedai makan Islam antara dua buah kedai Islam yang ada di pekan ini. Kali ini saya berada di sebuah surau pula kira-kira setengah kilometer dari masjid dulu itu, agak jauh lagi dari jalan besar ini. Apabila masjid itu dibina dari batu, yang juga terdapat sebuah bangunan madrasah, maka runtuhan masjid lama dari kayu itu dipindahkan di atas sebuah tanah perkuburan orang Islam, yakni berjalan pahala pewakaf-pewakafnya. Ianya kini dipanggil surau. Surau Toul Sebau. Di sini ada madrasah, iaitu Madrasatul Hidayah Islamiah, Poi Pet City.

“Kalau di sekitar masjid terdapat kira-kira 20 keluarga orang Islam di mana anak-anak mereka belajar asas agama di madrasah masjid itu , maka sekitar surau ini terdapat kira-kira 50 keluarga, anak-anak mereka kira-kira 70 orang adalah pelajarnya. Lepas solat zohor nanti kita boleh ambil gambar bersama-sama pelajarnya..” Ujar Ustaz Ismal Abdullah guru sukarelanya kepada saya, sewaktu kami berada di rumah seorang lagi AJK surau itu, iaitu Saudara Ramly Hamzah.

“Kami mengucapkan terima kasih kepada ramai kawan-kawan dari Malaysia yang membantu sehingga siapnya sebuah masjid di sini. Kami pilih nama ‘Masjid Muhajirin’, nama pilihan Dr Harun Din dari Malaysia yang turut menyumbang dalam pembangunannya. Begitu juga kepada Wan Rahim Wan Abdullah dan rombongannya dari Kelantan. Juga kepada Pak Leh atau Haji Idris dan rombongannya dari Pulau Pinang..” Kata Imam Soleh Yaakob, imam surau ini dan Imam dua masjid tersebut, juga turut bersama-sama.

“Pada tahun 1991, kami cuma berasal dari 6 keluarga di sini. Kami datang dari Kampong Cham bermukim, cari rezeki dan mengembangkan Islam di sini.. Al-hamdulillah jadi seperti sekarang.” Kata tuan Imam itu lagi. 

“Kami nak minta tolong tuan haji sampaikan kepada rakyat Malaysia, bahawa kami orang Melayu yang se agama dengan anda mohon bantuan untuk membeli sekeping tanah yang hendak dijual di sebelah surau ini dengan harga 850,000 wang Kemboja, iaitu kira-kira RM8,500. Selama ini surau dan madrasah ini menumpang di atas tanah perkuburan orang-orang Islam sini.”

Macam rumah di tengah-tengah itulah surau mereka.
Bawah Ibnu Hasyim ditengah-tengah tenaga pengajar dan pelajar.
Bawah lagi: Ibnu Hasyim kiri.
“Pada sesiapa yang berminat berbuat kebajikan sila hubungi saya atau AJK kami:
Sdr Ramly Hamzah
Tel Kemboja: 012-765812
Tel Thailand: 08-31857106.”
Jelas Imam itu lagi.

“Oh.. Ada lagi, kalau ada sesiapa yang ingin mengadakan qurban dan aqiqah, terutama semasa hari raya haji di sini, boleh juga hubungi saya..” Kata saudara Ramlu pula.

Akhirnya kami bersolat zohor bersama-sama. Satu kenangan yang tidak dapat saya lupakan, semasa sujud di surau, dari celah lantai papan surau itu, ternampak laluan air di bawahnya. Rupanya sebahagian dari surau itu berada di atas parit atau longkang. Sebelum itu, sewaktu saya ke masjid tadi, saya terpaksa mengharungi takungan air berlumpur di hadapan pintu masjid yang tidak dapat dielakkan, kalau tidak mahu panjat melalui dinding pagar. Kini di surau lebih dari itu lagi, walaupun berada atas lantai surau, tetapi masih di dalam air atau parit!

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
April 2009
Lihat lagi..
E-Buku IH-13: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-13: Catatan Perjalanan
Orang Melayu Kemboja
  

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails