Sunday, November 29, 2009

Isu Baru Serang Nik Aziz, Doa Allah Musnahkan PM?


Nik Aziz Pertahan Isu Doanya, Tidak Salah Daripada Aspek Islam

KOTA BAHARU: Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetap mempertahankan bahawa tidak salah daripada segi agama Islam jika mendoakan seseorang itu dilaknat Tuhan jika mereka mempunyai niat jahat terhadap seseorang lain.

Menteri Besar Kelantan itu berkata beliau sanggup berhadapan dengan ulama yang membidas serta mengkritik kenyataannya itu dan mengingatkan beliau bahawa perbuatan sedemikian adalah haram di sisi Islam.

Jumaat lepas, Nik Abdul Aziz berkata beliau akan berdoa kepada Allah supaya memusnahkan masa depan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Umno jika kerajaan pusat enggan memberi royalti minyak kepada Kelantan, yang disifatkan sebagai sesuatu yang tidak betul.

Menteri Besar Kelantan itu turut menjelaskan kenyataannya itu.

"Doa yang dimaksudkan itu (kepada Perdana Menteri) hanya meminta Allah memperbetulkan fikiran Perdana Menteri, (Datuk Seri Najib Tun Razak) iaitu beri (royalti) gas dan petrol kepada Kelantan, kalu tak beri juga, bermakna beliau berniat tak baik.

"Niat tak baik itulah yang saya minta dilaknatkan Tuhan tu...," katanya.

Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria, dalam laporan media hari ini dipetik sebagai berkata umat Islam sepatutnya berdoa dan memohon kepada Allah supaya memberikan hidayah, kesejahteraan serta keselamatan terhadap orang lain, terutama saudara seagama, bahkan kepada orang kafir. BERNAMA

Komen Blog Ibnu Hasyim:Biasalah politik kerajaan BN sentiasa mencari ruang baik untuk menyerang lawan. Terus menggunakan trojen tunggangannya, walaupun bergelar ulama. (2MA)

Puisi Negeri Para Bedebah..

oleh Adhie M Massardi
EraMuslim, Indonesia

PUISI NEGERI PARA BEDEBAH

Ada satu negeri yang dihuni para bedebah
Lautnya pernah dibelah tongkat Musa
Nuh meninggalkan daratannya karena direndam bah
Dari langit burung-burung kondor
menjatuhkan bebatuan menyala-nyala

Tahukah kamu ciri-ciri negeri para bedebah?
Itulah negeri yang para pemimpinnya hidup mewah
Tapi rakyatnya makan dari mengais sampah
Atau menjadi kuli di negeri orang
Yang upahnya serapah dan bogem mentah

Di negeri para bedebah
Orang baik dan bersih dianggap salah
Dipenjarakan hanya karena sering ketemu wartawan
Menipu rakyat dengan pemilu menjadi lumrah
Karena hanya penguasa yang boleh marah
Sedangkan rakyatnya hanya bisa pasrah

Maka bila negerimu dikuasai para bedebah
Jangan tergesa-gesa mengadu kepada Allah
Karena Tuhan tak akan mengubah suatu kaum
Kecuali kaum itu sendiri mengubahnya

Maka bila melihat negeri dikuasai para bedebah
Usirlah mereka dengan revolusi
Bila tak mampu dengan revolusi, dengan demonstrasi
Bila tak mampu dengan demonstrasi, dengan diskusi
Tapi itulah selemah-lemahnya iman perjuangan !

(AK)

Ulang Tahun Ke-20 Janji Damai M'sia/PKM

Pegawai tentera British John Davis (dua dari kiri) mengiringi Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya, Chin Peng (kiri), bersama Chin Tian dan Rashid Maidin. Mereka berjalan menuju ke sebuah bangunan sekolah di Baling pada tahun 1955 untuk berunding dengan Tunku Abdul Rahman dan Ketua Menteri Singapura David Marshall. - Foto Ehsan UTUSAN MALAYSIA

MALAM 30 NOVEMBER 1989 adalah malam yang tidak dapat dilupakan oleh para wartawan Malaysia yang dihantar ke Hadyai untuk membuat liputan Majlis Menandatangani Perjanjian Damai di antara Kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya (PKM).

Malam itu, buat pertama kalinya dalam tempoh 34 tahun iaitu sejak 29 Disember 1955, manusia yang paling digeruni di tanahair, Chin Peng @ Ong Boon Hua muncul di khalayak ramai.

Setiausaha Agung PKM itu kelihatan gemuk dan sihat dengan wajah yang putih kemerah-merahan - tidak sama sekali mengambarkan yang beliau menjalani kehidupan sebagai seorang gerila di dalam hutan.

Tiada siapa yang tahu bagaimana Chin Peng yang pada mulanya memberikan pra syarat yang beliau hanya akan hadir pada majlis perdamaian itu (yang dijadualkan pada 2 Disember) jika beliau tidak ditemubual oleh media tiba-tiba mengubah fikiran dan memanggil satu sidang akhbar di sebuah kem tentera di Hadyai.

Malah Chin Peng dikatakan tidak mahu pihak media menyaksikan upacara perjanjian damai itu dan beliau juga tidak mahu gambarnya diambil semasa beliau menurunkan tandatangannya di atas kertas perjanjian damai.

Nampaknya beliau sudah berubah fikiran dengan memberikan sidang akhbar lebih awal iaitu sehari sebelum berlangsungnya perjanjian damai.

Sebaik sahaja bertemu dengan wartawan, perkataan pertama yang disebut Chin Peng ialah, “Sudah lama saya menanti saat ini...”

Chin Peng yang berpakaian kemas seperti seorang ahli perniagaan juga kelihatan riang tetapi ada sedikit reservation setiap kali ditanya soalan berkaitan masa depannya dan rancangannya selepas selesai perjanjian damai dengan Kerajaan Malaysia.

Bagaimanapun beliau berkata; Saya belum membuat keputusan sama ada hendak pulang ke Malaysia...”

(Hakikatnya ialah 20 tahun selepas itu, beliau masih tidak dapat menjejakkan kakinya di Malaysia).

Dalam sidang akhbar ringkas itu yang diadakan pada jam 8 malam, Chin Peng bertutur dalam bahasa Melayu, Mandarin, Inggeris dan bahasa Thai tentang perjuangannya dalam PKM di masa silam dan betapa dia memerlukan masa untuk memikirkan apa yang hendak dibuatnya selepas itu.

“Walaupun kami akan membubarkan tentera kami (PKM) kami tidak akan sekali-kali membubarkan Parti Komunis Malaya,” katanya.

Chin Peng juga tidak ketinggalan memberi pengiktirafan kepada daya usaha yang dilakukan oleh Kerajaan Thailand sehingga termeterainya perjanjian damai ini.

Gambar terbaru Chin Peng yang dirakam pada bulan Oktober 2009. -Foto THE STAR oleh FOONG THIM LENG

Sedang Chin Peng menunggu tibanya jam 10.30 pagi, 2 Disember 1989 di mana akan berlangsungnya majlis bersejarah itu, iaitu perjanjian damai yang dinanti-nantikan oleh seluruh dunia, pesawat yang membawa para perwakilan Malaysia yang terdiri daripada Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Wan Sidek Wan Abdul Rahman dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Haniff Omar telah mendarat di Hadyai.

Seorang lagi perwakilan Malaysia, Panglima Angkatan Tentera Diraja Malaysia, Tan Sri Hashim Mohd Ali telah tiba lebih awal di Hadyai.

Para wartawan yang berjumlah hampir 200 orang, siang-siang lagi telah berkampung di bandar Selatan Thai ini. Semua hotel besar di Hadyai bukan sahaja dipenuhi oleh para wartawan dan jurugambar tetapi juga anggota-anggota keselamatan, polis, askar, pegawai tinggi kerajaan daripada kedua-dua buah negara iaitu Malaysia dan Thailand, anggota-anggota Majlis Keselamatan Negara apatah lagi pegawai-pegawai dari Cawangan Khas (Special Branch).

Dan sungguhpun kehadiran para pemimpin utama PKM ini cuba dirahsiakan, tetapi penduduk tempatan seperti menyedari bahawa Chin Peng dan Rashid Maidin, pemimpin Regimen Ke-10 PKM sudah berada di pekan ini.

Seorang pemandu teksi mendakwa dia tahu di mana Chin Peng tinggal malah sedia memberikan nombor bilik penginapan sekiranya mendapat ‘bayaran’ yang betul.

Perjanjian bersejarah yang akan ditandatangi oleh Chin Peng dan wakil-wakil Kerajaan Malaysia dan Thailand itu akan berlangsung di sebuah ballroom bernama Siam Conference Room di Hotel Lee Garden. Dan sebaik sahaja selesainya proses perdamaian itu, nama ballroom tersebut akan ditukar kepada The Peace Hall.

****

Hampir tengah malam 1 Disember 1989, tidak sampai pun 24 jam lagi sebelum termeterainya perjanjian damai antara Malaysia dan PKM, tiba-tiba Rashid Maidin, Komander Regimen ke-10 PKM dan Pengerusi PKM, Abdullah CD dan Ah Sek, Komander Regimen Ke-12 PKM muncul di coffee house JB Hotel Hadyai di hadapan wartawan-wartawan Utusan yang terdiri daripada Ketua Pengarangnya, Zainuddin Maidin dan Pengarang Berita, Khalid Mohd dan saya sendiri serta V.K Chin dari akhbar The Star yang secara kebetulan berada di tempat yang sama. (Zainuddin Maidin, kini Tan Sri kemudiannya menjadi Menteri Penerangan Malaysia dan Khalid Mohd., sekarang Datuk, kemudiannya menjadi Ketua Pengarang Kumpulan Utusan dan kini berkhidmat di sebuah Yayasan di Petronas).

Bagaimanapun kehadiran tiga orang utama PKM itu serta isteri Abdullah dan Ah Sek tidak disedari langsung oleh pengunjung-pengunjung yang lain. Mereka tidak diperdulikan sehinggalah ‘diganggu’ oleh wartawan Utusan yang memberanikan diri bangun lalu berjalan menuju ke arah Rashid dan Abdullah sambil memperkenalkan dirinya.

Cara Rashid, Abdullah dan Ah Sek ‘menyusup’ masuk di celah-celah orang-ramai tanpa menarik perhatian umum sangatlah mengkagumkan. Ia umpama satu seni yang telah mereka pelajari dan adaptasikan dengan cemerlang sekali di sepanjang penyamaran mereka di dalam hutan.

Sepertimana Chin Peng pada malam sebelumnya, ini juga adalah kemunculan pertama Rashid dan Abdullah secara terang-terangan di hadapan khalayak ramai - setidak-tidaknya itulah yang telah disaksikan oleh wartawan-wartawan Utusan dan The Star pada malam itu.

Dan malang sungguh bagi Rashid, Abdullah dan Ah Sek kerana kehadiran mereka untuk bersantai di coffee house itu akhirnya telah terganggu oleh kedatangan wartawan ini.

Rashid yang memesan secawan kopi sambil menghisap paip kelihatan tidak senang apabila kehadiran mereka telah dikesan wartawan. Malah tidak lama selepas itu beliau telah berkali-kali meminta rakan-rakannya yang lain supaya segera menghabiskan minuman masing-masing bagi membolehkan mereka beredar dari situ.

Berpeluang buat pertama kalinya untuk menatap wajah Rashid dari dekat, tidak dapat dinafikan, walaupun berusia 73 tahun ketika itu, Rashid bukan sahaja kelihatan sihat tetapi tegap dan gagah seperti seorang yang bersedia untuk ke medan perang. Beliau sentiasa kelihatan serius sepanjang berada di coffee house itu.

Walaupun beberapa kali diajak berbual, Rashid memperlihatkan gerak badan yang keras dan kekok. Rashid berulang kali berkata, beliau tidak berhasrat untuk bercakap dengan seorang wartawan.

Yang lebih mengejutkan ialah Rashid langsung tidak menunjukkan sebarang reaksi apabila wartawan Utusan memberitahu bahawa pihak media telah menemui keluarganya di Perak.

Bagaimanapun di sebalik keseriusan wajahnya itu, Rashid akhirnya ketawa kecil apabila diberitahu betapa pihak media begitu mengidam untuk merakamkan wajahnya yang terbaru.(Di angkat dari Mstar Online)

Ada kaitan..

Hajat Terakhir Chin Peng.



WALAUPUN Chin Peng begitu sekali ingin pulang ke tanah tempat tumpah darahnya, tetapi bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) yang berusia kini 85 tahun, bagaimanapun belum bersedia untuk memohon maaf di atas apa yang telah berlaku - tidak seperti yang dilaporkan media minggu lalu.

“Saya tidak ada niat lain selain daripada untuk pulang ke tanahair saya,” katanya.

Kerajaan pula berkeras tidak membenarkan Chin Peng, yang kini tinggal di Thailand, untuk memijak bumi Malaysia, atas alasan kekejaman yang telah dilakukan oleh PKM.

Bercakap kepada media, Chin Peng yang nama sebenarnya Ong Boon Hua, berkata beliau berhasrat menziarahi perkuburan ibubapanya serta menemui semula anggota keluarganya.

Chin Peng berada di bandar di selatan Thailand untuk menyambut ulangtahun Perjanjian Damai Hatyai, yang telah menamatkan perjuangan bersenjata PKM.

Perjanjian damai itu ditandatangani oleh Chin Peng dan Rashid Maidin yang mewakili PKM dan Tan Sri Abdul Rahim Noor dan Datuk Seri Megat Junid Megat Ayub bagi pihak kerajaan Malaysia pada 2 Disember 1989.

Keinginannya untuk pulang ke tanahair, begitu kuat sekali sehinggakan bekas pemimpin PKM itu sedang menimbang mengambil risiko masuk secara 'rahsia' dan terserahlah kepada pihak kerajaan untuk mengambil apa jua pun tindakan.

"Saya tidak ada niat lain. Saya berharap dapat pulang untuk berdoa untuk ibubapa dan saudara saya yang sudah pergi. Itulah pengharapan saya selagi masa masih ada,” katanya.

Chin Peng berkata beliau bersedia untuk bertemu dengan Datuk Seri Najib Abdul Razak berhubung perkara itu apabila perdana menteri melawat selatan Thai bulan depan.

Bagaimanapun, Chin Peng, yang berasal dari Sitiawan, tidak bersedia untuk memohon maaf di atas perjuangan bersenjatanya.

Ditanya sekiranya beliau sedia menimbang berbuat demikian sebagai 'tiket' untuk pulang, beliau termenung sejenak dan dengan tegas berkata 'Tidak'.

Peguamnya, Leong Cheok Keng, yang menemani Chin Peng sewaktu wawancara tersebut, mengkritik sebuah akhbar berbahasa Inggeris berhubung isu 'permohonan maaf' itu.

Dalam wawancara ekseklusif dengan akhbar The Star minggu lalu, Chin Peng dilaporkan telah memohon maaf kepada mangsa dan keluarga yang menjadi mangsa keganasan PKM.

Beliau dipetik sebagai berkata walaupun PKM tidak pernah berniat untuk membunuh orang awam yang tidak berdosa, tetapi beliau mengakui "kami mungkin telah melakukan kesilapan dalam beberapa kes".

Sebaliknya menurut Leong yang turut membawa rakaman wawancara dengan akhbar The Star, Chin Peng berkata beliau sedia memohon sekiranya ada bukti yang menunjukkan anggota PKM telah dengan sengaja membunuh rakyat yang tidak berdosa.

Katanya, adalah tidak adil bagi akhbar tersebut untuk memainkan isu "permohonan maaf" itu kerana ia memberi gambaran yang Chin Peng menyesal atau telah mengaku telah membunuh orang yang tidak berdosa. (AK)

Lihat pandangan Chin Peng mengenai 'Merdeka" dalam siri Sejarah PAS di sebelah.. sila kliks

Konspirasi Syariat Di Aceh: Dalam Bingkai Sekular.

PENJEGALAN SYARIAT DI SERAMBI MEKAH (ACEH)
(Resiko Syariat dalam bingkai Demokrasi)


JEJAK pro-kontra Qory putri Indonesia yang mengaku mewakili Aceh dan mendapat restu dari pemda NAD/Aceh belum sirna, kini Aceh kembali menjadi sorotan berbagai pihak dalam negeri dan luar negeri. Berawal dari Rapat Paripurna DPR Aceh pada Senin (14/9) dikota Banda Aceh, secara bulat mengesahkan lima Rancangan Qanun (Raqan) menjadi Qanun, termasuk pengesahan rancangan Qanun Hukum Jinayat.

Semua fraksi mendukung pengesahan peraturan ini, walaupun Fraksi Partai Demokrat sempat melobi fraksi-fraksi lain agar mereka memperbaiki pasal tentang hukuman cambuk.Dengan alasan, karena bagaimanapun Perda itu harus menyesuaikan dengan hukum nasional.Upaya lobi itu kandas, karena mayoritas fraksi tetap bersikukuh sesuai rancangan akhir yang telah disepakati.

Demikian halnya, Partai Aceh, yang berhasil meraih 50,21 persen suara DPRA pemegang kursi mayoritas DPR Aceh periode 2009-2014, berencana untuk mempelajari kembali qanun pidana Islam tersebut. Seperti ungkap Juru bicara Partai Aceh, Adnan Beuransah yang menganggap perda ini masih mengandung sejumlah kelemahan.

Pengamatan dari lapang, ungkap Harist Abu Ulya Ketua Lajnah Siyasiyah HTI saat kunjungan ke Aceh; apa yang disahkan oleh DPRA sesungguhnya tidak melahirkan kontraksi dasyat ditengah masyarakat seperti yang digembor-gemborkan beberapa LSM dan individu. Ini tidak aneh, mengingat kalangan pegiat HAM dan LSM perempuan sejak awal menolak Qanun ini, karena dianggap tidak sepenuhnya melibatkan aspirasi masyarakat Aceh.

Isi aturan itu juga dianggap bertentangan dengan semangat penghormatan terhadap hak asasi manusia.Seolah gayung bersambut, sikap Gubernur Aceh Irwandi Yusuf mewakili pemerintah menolak menandatangani Qanun ini, sebagian pihak menilai ini sikap arogan. Akhirnya disambut lebih pedas lagi, Irwandi menegaskan bahwa dirinya sebagai gubernur berhak dalam tiga hal; berhak menolak, berhak diam dan berhak menandatangani.

Adapun pasal yang menjadi pro-kontra tersebut, yakni pasal 24 ayat

(1) menetapkan hukuman 100 kali cambuk bagi pelaku zina yang belum menikah dan hukuman rajam bagi pelaku zina yang sudah menikah. Di ayat
(2) disebutkan, bagi pelaku jarimah seperti yang disebutkan di ayat (1) bisa juga dikenakan hukuman penjara 40 bulan.

Alasan kelompok yang kontra terhadap Qanun baru di Serambi Mekah ini, seperti Ketua Komisi Nasional Hak Asasi Manusia (Komnas HAM) Ifdhal Kasim mengatakan pemberlakuan hukum rajam, selain melanggar Konvensi Internasional Anti Penyiksaan yang diratifikasi pada 1998 juga melanggar hukum positif yang berlaku di Indonesia. “Apapun produk hukum yang menyiksa, itu melanggar HAM,” ujarnya di Banda Aceh, Selasa (15/9).

Senada dengan Kasim, Ketua Badan Pengurus SETARA Institut Jakarta, Hendardi, Senin (14/9), menganggap pengesahan qanun tentang Jinayat (hukum pidana materil) dan hukum acara jinayat di Aceh yang dilakukan DPR Aceh merupakan klimaks irrasionalitas politik perundang-undangan nasional Indonesia, yang menggenapi praktik positivisasi agama dalam tubuh negara. Bahkan meminta pemerintahan SBY harus bertanggung jawab atas pelanggaran konstitusional yang diciptakan oleh qanun jinayat tersebut, yang secara tegas jelas bertentangan dengan Konstitusi RI.

Hukum cambuk, rajam bahkan hingga meninggal yang sudah diputuskan anggota DPRA, kata mantan Ketua PBHI ini, merupakan bentuk penghukuman kejam, tidak manusiawi, dan merendahkan martabat yang bertentangan dengan Konvensi Anti Penyiksaan, yang telah diratifikasi oleh pemerintah Indonesia.Lebih jauh dia berharap kepada Partai Aceh yang mayoritas untuk melakukan legislative review, dia yakin PA secara geneologi berasal dari GAM, dan GAM memilih praktik penegakan hukum yang humanis berlandaskan pada prinsip-prinsip hak asasi manusia,” ungkapnya.

Disisi lain dari pemerintah pusat melalui Mendagri Mardiyanto, Rabu (16/9), terkesan memberikan dukungan pada sikap Gubernur dengan alasan klise. Jangan sampai pemberlakuan qanun itu merugikan Aceh sendiri. “Kalau pemberlakuan yang berlebihan, itu bisa merugikan, investasi tidak mau masuk, orang mau ke Aceh jadi ngeri, itu kan merupakan hal yang harus diperhitungkan,” katanya.

Bahkan MA (Mahkamah Agung) mengirim utusan khusus Hakim ke Aceh yakni Abdurrahman dan Abdul Manan.Yang memungkinkan nantinya akan ada upaya hukum kasasi atau PK, MA akan melihat terlebih dahulu UU-nya.Aturannya memungkinkan warga Aceh untuk mengajukan uji materiil sesuai dengan Pasal 235 UUPA .

Di kesempatan lain, ketua MK (Mahkamah Konstitusi) Mahfud MD, Qanun Jinayat dan Hukum Acara Jinayat yang disahkan DPRA, Senin (14/15), dinilai tetap harus disinkronkan dengan sistem perundangan di Indonesia. “Hal ini penting dilakukan untuk pelaksanaan dan penegakan hukum tersebut secara efektif dalam kehidupan masyarakat Aceh nantinya,” ujar Ketua Mahkamah Konstitusi (MK) Mahfud MD di sela-sela buka puasa bersama ulama di rumah dinas Wakil Gubernur Aceh, Senin (14/9).

Sekalipun demikian, dia masih memahami aspek sosial dan legal formalnya,“yang melaksanakan ini semua adalah masyarakat Aceh itu sendiri. Pembentukan qanun ini sendiri merupakan turunan dari perundangan yang mengatur keistimewaan Aceh sehingga kita tidak masalah,” tandasnya.

Adat bersandikan Syara’, Syara’bersandikan Kitabullah


Cukup aneh rasanya jika pemberlakuan Syariat Islam diAceh dipersoalkan.Karena Legal Frame sudah cukup kokoh tertuang dalam berbagai klausul kesepakatan.Jadi baik alasan sosial historis, normatif dan legal formal, Serta filosofi empiriknya seharusnya telah cukup mendorong pemerintah Aceh untuk progresif mengimplementasikan Qanun-qanun yang telah disahkan, Ungkap Abu Ulya (Ketua Lajnah Siyasiyah HTI).

Karena pelaksanaan Syariat Islam (SI) di Aceh, bukanlah suka-suka siapa saja. Tetapi amanah Undang-Undang No.11 Tahun 2006 tentang Pemerintahan Aceh. Dimana jinayah adalah bagian dari substansi dari pelaksanaan SI itu, sebagaimana dengan jelas ditulis dalam Pasal 125 ayat 2. Dan juga bagian dari diktum yang diamanahkan dalam UU PA hasil dari perdamaian Helsinki, pada pasal 234 UUPA, qanun itu harus ditandatangani bersama antara eksekutif dan DPR Aceh dan baru qanun itu berlaku.

Telah kritis Qanun jinayat dengan prespektif yang utuh menjadi krusial,

(1) Tinjauan Sosiologis Historisnya,
(2) Tinjauan Normatif dan Yuridis (legal formal) dan
(3) Tinjauan Filosofis Empiriknya, karena tiga prespektif ini sudah memenuhi syarat, karena:

Pertama
: Lahirnya Qanun jinayat merupakan keinginan masyarakat Aceh yang mayoritas islam dan secara sosiologis merupakan daerah syariat islam yang memeiliki keistimewaan di bidang agama dan budaya dari sejak zaman sebelum kemerdakaan, sultan Iskandar Muda sampai dengan sekarang;

Kedua
: Lahirnya Qanun jinayat juga berdasarkan perintah Allah swt seperti yang termaktub dalam Al Qur’an dan As Sunnah, Ijma’ dan Qiyas, secara yuridis merupakan amanat dari Undang-Undang Nomor 11 Tentang Pemerintahan Aceh Pasal 125 ayat (1), (2) dan (3) yang berbunyi “Syari’at Islam yang dilaksanakan di Aceh meliputi aqidah, syar’iyah dan akhlak”. “Syari’at Islam sebagaimana dimaksud pada ayat (1) meliputi ibadah, ahwal alsyakhshiyah (hukum keluarga), muamalah (hukum perdata), jinayah (hukum pidana), qadha’ (peradilan), tarbiyah (pendidikan), dakwah, syiar, dan pembelaan Islam”.

Ketiga
: Filosofi hukum peradilan dalam Islam memuat nilai zawajir (efek pencegah) dan jawabir (sebagai penebus).

Dilapangan dukungan mengalir deras, dari berbagai komponen unjuk rasa menuntut agar Gubernur segera menandatangani Qanun ini. Seperti yang terjadi di Lhoksumawe salah satu kota yang menjadi barometer politik di Aceh, aliansi peduli syariat yang terdiri dari para mahasiswa yang tergabung dalam KAMMI Lhokseumawe dan Aceh Utara, HMI, UKM Al-Kautsar, Al-Furqan, Fordima dan RMB ini melakukan aksi berlangsung dari pukul 09.00 WIB hingga pukul 11.30 WIB dimulai dari Lapangan Hiraq Lhokseumawe, dan orasi di Simpang Jam.(7/11).

Begitu juga berbagai aksi di gelar di Banda Aceh.Jadi terlalu dipaksakan dengan logika politik yang berlebihan jika masyarakat Aceh adalah silent mayority dalam tekanan dan tidak bisa untuk mengatakan tidak.Ini pandangan yang tidak berakar dari tradisi dan budaya Aceh, seperti yang sudah menjadi semboyan bagi masyarakat disana: ”adat bersandikan syara’ dan syara’bersandikan kitaballah.

Perlu Intropeksi


Lantas yang menolak mewakili kepentingan siapa? Rakyat Aceh yang mana? Dan pemerintah Aceh menolak melahirkan pertanyaan; pemerintah yang ada itu mewakili siapa?rakyatnya atau mewakili tuan diatasnya? Secara obyektif penerapan syariat Islam di Aceh memang masih dihadapkan pada persoalan-persoalan krusial, menurut Abu Ulya (LS-HTI);

pertama
: Kesiapan konsepsi yang belum matang,
kedua
; dukungan SDM paham syariat yang duduk di semua instansi pemda Aceh masih minim,
ketiga
; adanya double sistem/split sistem yakni syariat ada dalam bingkai demokrasi dengan Undang-undang positifnya,
keempat
: pembiayaan yang tidak proporsional akibat tidak ada goodwill political dari para pejabat eksekutif dan legislatif,
kelima
; minimnya media yang efektif untuk sosialisasi dan kondisioning masyarakat Aceh.

Justru sebaliknya, media sekuler menggempur habis-habisan dan membangun citra negatif pada syariat Islam. Orang-orang yang menolak itu ibarat batu sandungan yang salah tempat.

Diangakat dari My mind

Syariat Islam Aceh: Larangan Wanita Pakai Seluar Ketat.

Demo Kuntoro: Puluhan mahasiswa yang tergabung dalam KAMMI menggelar demo ke kantor BRR Aceh-Nias di Lueng Bata, Rabu (26/9). Dalam aksi tersebut mereka meminta Kuntoro untuk mengklarifikasi pernyataannya di sebuah media nasional tentang Syariat Islam di Aceh. [ARF News Photo/Dir]

Oleh Masykur M.Yusuf
Staf KPU Pidie Jaya & alumni IAIN Ar-Raniry

WACANA larangan memakai busana ketat bagi wanita muslim di Aceh Barat yang digagas Bupati setempat semakin menuai kontroversi. Ada yang pro dan tidak sedikit pula yang kontra. Anehnya kaum yang menentang wacana tersebut bukan muncul dari sekelompok non muslim, tetapi malah dari kalangan orang Aceh sendiri yang notabene muslim sejak moyangnya.

Oleh karenanya, beberapa argumen dan perang urat saraf yang dilontarkan oleh pihak yang setuju dan tidak setuju terhadap larangan memakai busana ketat sepertinya semakin menarik untuk dikaji dari berbagai perspektif yang berbeda.

Pertama, sudut pandang konstitusi.

Legalitas sebuah aturan di Indonesia dituangkan dalam produk hukum yang bersifat hirarkis, di mana hukum di tingkat bawah tidak boleh melanggar hukum yang lebih tinggi. Aturan terhadap larangan memakai busana ketat dituangkan dalam qanun atau peraturan lokal yang lain, sehingga ada yang mengklaim bahwa aturan tersebut melanggar konstitusi karena bertentangan dengan hukum nasional. Pendapat semacam ini tanpa sadar telah mengabaikan Aceh sebagai lex specialist yang memiliki kewenangan menerapkan hukum yang berbeda dengan Hukum Nasional sebagaimana kekuatan hukum yang dimiliki oleh qanun khalwat, judi dan maisir yang telah diterapkan selama sejak pemberlakuan Syariat Islam, dan tetap diakui oleh konstitusi serta tidak menimbulkan penafsiran hukum yang kontradiktif.

Bila ditinjau secara lebih jauh, larangan memakai busana ketat bukanlah wacana baru yang ilegal karena aturan tersebut telah lama disahkan dalam Qanun No.11 Tahun 2002 sebagaimana yang termuat dalam pasal 13 ayat 1 dan 2 bahwa: "Setiap orang Islam wajib berbusana islami". Lebih dari itu larangan berbusana ketat malah menyokong implementasi Hukum Nasional yaitu Undang-Undang No.44 Tahun 2008 tentang larangan pornografi dan pornoaksi.

Kedua, sudut pandang Hak Asasi Manusia (HAM).

Dalam perspektif ini, orang menganggap bahwa masalah busana adalah ranah privasi yang tidak boleh diganggu gugat oleh siapa pun, bahkan oleh Tuhan sekalipun. Bagi yang mencoba mendobraknya dianggap telah melakukan pelanggaran HAM. Dalam doktrin ini, ayat-ayat Tuhan terkadang dikalahkan oleh kepentingan HAM yang dibuat berdasarkan pertimbangan akal manusia. Oleh karenanya kita perlu berhati-hati terhadap isu HAM yang dilontarkan dunia barat khususnya kaum orientalis yang berniat melemahkan keyakinan umat Islam terhadap syari'atnya sendiri.

Namun demikian, alasan pelanggaran HAM ternyata belum bisa menjadi pembenaran terhadap penolakan aturan busana muslimah, sebab alasan tersebut belum begitu sesuai dengan prinsip-prinsip hukum itu sendiri, dimana sebuah implementasi hukum tidak dianggap melanggar HAM apabila digagas dan dilahirkan dalam sebuah Qanun melalui proses panjang yang disepakati bersama serta melibatkan berbagai elemen masyarakat termasuk ulama, LSM, akademisi, eksekutif dan legislatif. Jika tidak, tentu saja dunia ini akan berserak dengan berbagai Undang-undang yang melanggar HAM hanya karena ada yang merasa terganggu dengan penerapan hukum tersebut.

Padahal bukan hanya Aceh atau Islam yang mengatur ranah privasi seseorang, bahkan beberapa agama dan Negara juga mengatur hal yang sama, misalnya larangan merokok, memakai shabu-shabu, mengenderai sambil mabuk, larangan pornografi dan pornoaksi, dan sebagainya, lalu apakah semua larangan tersebut juga melanggar HAM?

Ketiga, prinsip demokrasi.

Demokrasi saat ini masih saja tampil sebagai pemenang demi melegalkan kepentingan manusia dan mengingkari perintah Tuhan. Namanya demokrasi, seseorang bebas menentukan pilihannya untuk memakai busana muslim atau tidak. Namun pandangan logis lebih setuju bahwa anda tidak pernah bebas saat masuk dalam komunitas tertentu seperti agama, negara, organisasi dan sebagainya. Selalu ada aturan mengikat yang mengatur kehidupan pribadi anda. Jika anda berada dalam komunitas agama Islam, maka sepantasnyalah Al Quran, Hadits, Ijma', Qiyas dan Syari'at Islam berhak untuk memberikan peringatan baik-buruk terhadap busana ketat bahkan membuat aturan dan sanksi semata-mata karena rasa kasihan dan kepedulian terhadap saudara seiman.

Syari'at Islam tidak mungkin dilaksanakan secara kaffah dalam sistem yang bernama demokrasi. Karena hakikat demokrasi ini adalah suara terbanyak tak peduli halal dan haram. Jadi kalau mayoritas bilang jilbab haram, maka sah saja negara menyetujui jilbab haram. Begitu sebaliknya, bila pelacuran dikatakan halal karena ada maslahat di sana yaitu pajak bagi negara, maka demokrasi pun mengesahkannya. Lalu bagaimana dengan larangan busana ketat, apakah kita perlu melakukan voting suara demi menghormati 'tuhan' demokrasi? Tentu saja tidak, karena Syari'at Islam tidak bisa sempurna penerapannya dalam sistem kufur bernama demokrasi. Syari'ah hanya bisa tegak dalam sebuah sistem yang memang sudah ada tuntunannya dalam Islam yaitu Khilafah Islamiyah.

Keempat, prinsip utilitas.

Larangan busana ketat dianggap sebagai hal yang tidak perlu diatur secara serius, selain memboroskan waktu juga tidak berdampak langsung terhadap kesejahteraan masyarakat. Pandangan ini bertolak belakang dengan manfaat yang dijanjikan Allah dalam Al Quran bahwa Allah akan memberikan kemakmuran terhadap bangsa yang taat, mengeluarkan rezeki dari bumi dan menurunkan rezeki dari langit. Di samping itu busana menunjukkan pribadi seseorang yang memiliki jati diri yang kuat, budaya berbusana ketat juga menunjukkan moralitas suatu bangsa.

Membiarkan masyarakat terpuruk dalam krisis moralitas yang berkepanjangan merupakan sikap yang tidak bisa dibenarkan oleh agama dan negara. Biar pun kenyataannya sebagian orang yang berbusana muslim belum tentu berprilaku baik, namun tidak berarti kita harus menyalahkan busananya, namun yang patut kita persalahkan adalah perbuatannya.

Kelima, konflik kepentingan.

Hanya demi menyelamatkan kepentingan pribadi atau golongan, seseorang mencoba menghalalkan segala cara untuk menentang larangan busana ketat. Para pedagang yang sering memperoleh omset besar dari hasil penjualan Pakaian Jeans tentu merasa terancam kehilangan langganan jika mereka dipaksa berhenti. Perasaan risih juga menghantui para agen, pimpinan dan karyawan industri pakaian ketat yang bakalan sulit memasarkan produknya ke Aceh lantaran harus berhadapan dengan konsekuensi hukum. Bahkan Pemerintah Pusat sendiri tidak mau ambil risiko dengan berkurangnya pendapatan negara yang bersumber dari bisnis pakaian setan.

Maka wajar saja jika Menteri Dalam Negeri melarang daerah lain untuk meniru apa yang dilakukan Bupati Aceh Barat. Sama halnya dengan beberapa LSM lokal yang selama ini gencar menentang Syari'at Islam, terutama mereka yang memperoleh kucuran dana dari pihak asing anti syari'at (orientalis). Mereka merasa gagal jika tidak mampu memperjuangkan aspirasi tuannya, bisa-bisa bantuan dana tidak lagi mengalir dengan lancar. Yang lebih riskan jika kontrak kerjasama bahkan diputuskan secara total.

Maka sangat masuk akal saat sebuah aturan Tuhan dipaksakan, merupakan sesuatu yang lazim jika konflik kepentingan pun tak bisa dielakkan. Hal ini sekaligus tantangan bagi pemerintah untuk menunjukkan komitmennya terhadap penegakan Syariat Islam di bumi Serambi Mekah biarpun jabatan atau nyawa sebagai taruhannya, ketimbang mempertaruhkan syurga yang dijanjikan Allah terhadap orang-orang yang menegakkan syari'at-Nya.

Jika kita ingin jujur, perintah berbusana muslim sebenarnya memiliki manfaat yang sangat besar dalam tatanan kehidupan agama, sosial, budaya dan kesehatan, yaitu:

(a) sebagai nilai indentitas seorang muslim sejati yang mudah dikenali;

(b) seorang muslimah tidak diganggu oleh pria jahat karena busana muslimah tidak merangsang syahwat laki-laki untuk berbuat maksiat seperti berzina, memperkosa, berkhalwat, onani dan sebagainya;

(c) terciptanya perilaku masyarakat desa dan kota yang sopan, ramah lingkungan, menghargai orang lain dan tidak mengganggu kepentingan umum. Di beberapa negara Eropa non muslim kehidupan domestik/privat dipisahkan secara tegas dari kehidupan publik, negara melarang masyarakatnya melakukan ciuman di tempat umum karena dianggap mengganggu emosi orang lain. Bercermin dari aturan negara lain, maka sudah sepantasnya kalau praktik-praktik seperti berbusana ketat hanya boleh dilakukan pada ranah privat;

(d) mengangkat harkat dan martabat kaum wanita yang tidak lagi berpenampilan seksi sehingga mereka tidak lagi terkesan sebagai objek seks yang tidak patut dihargai, malah sebaliknya kemolekan tubuhnya dimanfaatkan untuk tujuan komersil, cuci mata, imajinasi dan sejenisnya;

(e) pakaian ketat berbahaya bagi kesehatan. Menurut dr Ryan Thamrin, ahli kandungan dan konsultan seks, penggunaan celana jeans ketat pada wanita kerap menimbulkan jamur, keputihan, ataupun gatal-gatal pada bagian vital. Ini disebabkan timbunan keringat yang ada di daerah itu tidak bisa keluar dengan baik dan cenderung menumpuk. Sedangkan menurut hasil kajian sebuah lembaga penelitian di Indonesia soal kualitas sperma pria yang kerap menggunakan celana ketat, hasilnya sangatlah mencengangkan, yaitu jumlah sperma yang biasanya 60 juta per mililiter kini turun drastis hingga ke angka 20 juta per mililiter. (tinjauan kesehataan ini dipublikasi dalam: pikiranrakyat-online.com)

Larangan busana ketat tidaklah semulus wacana dan retorika, pemerintah dan masyarakat akan berhadapan dengan kendala yang tajam pada tataran implementasi. Untuk itu penulis menganjurkan beberapa hal yang perlu diperhatikan oleh pemerintah agar larangan busana ketat dapat dijalankan dengan sempurna.

Beberapa Tawaran Solusi

Pertama, pemerintah harus mengawalinya dengan niat yang tulus untuk kebaikan masyarakat, bukan hanya untuk mengalihkan isu demi kepentingan sesaat atau mempolitisir syari'at untuk mencari popularitas semata, dan bukan pula untuk membuktikan Aceh Barat yang telah dinobatkan sebagai Kabupaten Tauhid-Tasawuf.

Kedua, penerapan Syari'at Islam tidak boleh diskriminatif dimana hanya terbatas pada cara berpakaian, zina, khalwat, khamar dan maisir tetapi juga harus secara menyeluruh bahkan sampai pada hukuman potong tangan terhadap pelaku korupsi. Aturan larangan pakaian ketat jangan hanya terhadap wanita tetapi juga kaum pria yang memakai celana pendek maupun pakaian yang menampakkan lekuk tubuh.

Aturan juga harus berlaku untuk semua lapisan masyarakat. Bukan hanya untuk masyarakat kecil saja, sementara istri pejabat, PNS, pramugari, karyawan bank, karyawan swalayan, dan kawan-kawan bebas berkeliaran tanpa tersentuh oleh hukum. Jika prinsip keadilan tidak dijalankan maka masyarakat tidak percaya terhadap pemerintah dan acuh tak acuh terhadap Syari'at Islam.

Ketiga, perlu sosialisasi yang lebih lama agar masyarakat memahami betul terhadap implementasi sebuah Qanun sehingga tidak menimbulkan penafsiran ganda atau memunculkan berbagai kesalahpahaman terhadap Syari'at. Karena kenyataan menunjukkan bahwa sebagian yang mengecam Syari'at Islam mengaku belum pernah membaca aturan tersebut.

Keempat, memberikan ruang gerak yang lebih luas terhadap peran serta ulama, masyarakat dan orangtua untuk secara bersama-sama mengontrol prilaku saudara seiman agar mematuhi hukum, misalnya seperti penerapan reusam gampong yang pernah dipraktikkan oleh masyarakat Aceh tempo dulu.

Sebagai seorang muslim nampaknya kita perlu melihat secara lebih cermat esensi pelarangan busana ketat yang sesungguhnya sebelum menantang secara berlebihan. Kita tidak semestinya termakan oleh isu-isu demokrasi, pelanggaran HAM dan gender yang dilontarkan oleh musuh-musuh Islam untuk melemahkan aqidah dan komitmen ibadah serta untuk menciptakan konflik di antara sesama muslim sendiri.

Wallahua'lam bi shawab.

Oleh Masykur M.Yusuf, Staf KPU Pidie Jaya dan alumni IAIN Ar-Raniry
Di angkat dari Harian Aceh: Kenapa Muslim Menolak Syariat?

Special Draw: UMNO Boleh Makan Babi.

Lantaran dari polisi UMNO menghalalkan judi ini, maka lahirlah generasi-generasi Melayu yang tak malu beratur kat kedai Sports Toto untuk beli judi seperti gambar di atas ini. Kesian, mereka yang menjadi mangsa akibat dari polisi parti mereka. Sebenarnya pemimpin merekalah yang layak makan babi yang semacam berjudi itu..

PARIT BUNTAR , 28 Nov. : Tindakan kerajaan membenarkan dan meneruskan perjudian ‘special draw’ walaupun mendapat bantahan sangat dikesali. Demikian kenyataan Ketua Penerangan PAS Parit Buntar Fakhrurrazi Haji Khalid mengulas saranan beberapa ahli parlimen DAP yang mahu semua unsur perjudian nombor ekor ‘special draw’ dibatalkan atau dihadkan.

"Bayangkan dalam keadaan kita berhadapan dengan suasana ekonomi yang kelam dan tidak menentu, rakyat kekurangan pendapatan.
.. tiba-tiba kerajaan kita masih ghairah untuk memerah keuntungan dari industri yang walaupun di 'halalkan' tetapi haram dan dibenci Allah” katanya.

Beliau berkata, berdasarkan rekod pada tahun 2008 sahaja kerajaan Pusat mengutip sejumlah RM2.37 billion hasil dari aktiviti perjudian yang dilesenkan termasuklah kasino. "Untuk satu tahun syarikat-syarikat judi tikam nombor mengadakan sebanyak 72 cabutan khas (special draw) selain cabutan biasa sebanyak 3 kali seminggu yang dibenarkan kerajaan Pusat... keuntungan syarikat-syarikat judi berlesen bergantung pada kekerapan hari yang dibenarkan untuk ia menjual tiket-tiketnya” katanya

Fakhrurrazi berkata, rakyat yang berada dalam kesempitan hidup akan tertarik dengan perjudian ini untuk cepat kaya dan senang. KKerajaan yang sepatutnya membela dan mempertahankan nasib mereka, sebaliknya kerajaan bentangkan seluas-luasnya peluang untuk mereka terjerumus sekali ke kancah kebinasaan” katanya.

Sebaliknya, ahli parlimen dari DAP dan PR yang meminta supaya perjudian nombor ekor ‘special draw’ dibatalkan atau dihadkan” katanya.


Menurutnya, kerajaan mengambil jalan mudah memperoleh hasil cukai melalui cukai judi tanpa mengira kesan buruk kepada rakyat
. "Bukan sahaja orang bukan Islam yang dikaitkan dengan perjudian ini, orang Islam pun ramai terjebak kerana ingin cepat kaya." Sila lihat http://paritbuntar.pas.org.my

Komen Blog Ibnu Hasyim: Kalau kita lihat kembali sejarah... (klik
002 - Siasah Ulama) antaranya tertulis:

Contohnya. Untuk menambah lagi sumber kewangan UMNO, Kesatuan Melayu Kedah telah mencadangkan supaya Jabatan Agama dan UMNO melaksanakan sistem judi loteri. Menurut Ramlah Adam dalam tulisannya ‘UMNO Organisasi dan Kegiatan Politik’ (Terbitan Mohd Nawi Book Store 1978) menyebutkan:

“..Kesatuan itu faham bahawa loteri tidak dibenarkan dalam Islam. Tetapi loteri itu lebih merupakan derma dan ia bertujuan untuk membaiki kehidupan, yang bukan untuk seorang sahaja tetapi seluruh kaum Melayu yang ada serta menjadi anggota UMNO.”

Cadangan ini disokong oleh Perikatan Melayu Perak cawangan Selama. Menurutnya:

Mungkin alim ulama akan mengatakan ini haram, tetapi agama kita mengharuskan makan apa saja walaupun bangkai babi, jika tidak ada lain yang patut dimakan. Keadaan ini samalah dengan keadaan ekonomi orang Melayu yang di dalam hutan belukar, maka sudah tentu ‘harus’ untuk dijalankan loteri itu.”

Walaupun terdapat bantahan dari tokoh agama dan para ulama dengan hujah-hujah kukuh dan syar’ie di sekitar tahun 1940an itu, namun sistem loteri yang dikatakan ‘untuk kebajikan masyarakat’ tetap berjalan dan ianya terus menjadi lambang keangkuhan UMNO di dalam meletakkan alim ulama dan hukum Islam di bawah telunjuk mereka.

Berkata pula blog Malaysia Waves semalam...

Saya pernah membaca satu buku dari Terence Gomez (kalau tak silap saya) di mana beliau telah membuat kajian bagaimana UMNO telah menggunakan duit judi sebagai usaha membentras kemelesetan ekonomi pada tahun 80an. Terence Gomez berkata beliau hairan bagaimana orang-orang seperti Daim Zainuddin dan Mahathir serta UMNO yang mengaku Islam boleh bergelumang dalam dosa judi dengan begitu mendalam sekali. Tak heran lah, generasi UMNO (yakni mereka yang dilahirkan, dibesarkan serta dididik dalam UMNO) seperti Najib Tun Razak boleh meluluskan 10 lesen judi baru dalam bulan pertama beliau menduduki kerusi Menteri Kewangan.

Dan menukilkan..

In Belit BN Belit UMNO, Islam Hadhari on March 3, 2008 at 9:51 am al-bakistani.blogspot.com Di sini dipaparkan surat resmi yang UMNO keluarkan sebagai pembuktian bahawa UMNO menghalalkan judi. Surat pada lampiran (a) adalah surat yang dikeluarkan oleh SETIAUSAHA LOTERI KEBAJIKAN UMNO kepada Bendahari UMNO Malaya, Tuan Sheikh Ahmad bin Mohd Hashim, iaitu bapa kepada Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad, Menteri Sumber Asli dan Alam sekitar( juga terlibat dalam kes Memali). Surat Resmi ini dikeluarkan pada 1953, menandakan UMNO semenjak itu sudah beramal dengan judi sehingga ke hari ini. Di lampiran (b) pula, dipaparkan satu keratan Akhbar utusan Melayu bertarikh 1951, menyatakan tentang fatwa yang telah dikeluarkan oleh Mufti Pulau Pinang, iaitu Tuan Haji Abdullah Fahim bahawa Judi loteri yang UMNO gunakan itu adalah HARAM. Pada 1951 fatwa loteri haram telah dikeluarkan, tapi pada tahun 1953 loteri tetap dijadikan sumber ekonomi UMNO lagi. ini menandakan UMNO adalah parti yang tidak pernah hirau halal atau haram.

Tambahnya...

LAMPIRAN (a)





























LAMPIRAN (b)












Terjemahan tulisan Jawi dari Akhbar Utusan Melayu 20/8/1951.

Pulau Pinang-19 ogos – Loteri UMNO kalau seperti yang biasa di buat oleh Kelab-kelab Lumba Kuda itu, maka pihak ahli-ahli ‘Alim Ulama Pulau pinang dan Seberang Perai adalah menghukumkan HARAM, kerana cara perjalanan Loteri itu dita’rifkan masuk kedalam bab perkataan “JUDI” yang tersebut didalam Al-Quran.

Demikian keputusan muktamad persidangan Khas Ahli-ahli Alim Ulama Pulau pinang dan Seberang Perai yang telah dilangsungkan di Madrasah Al-khairiyyah, pokok Sena, Seberang Perai semalam dengan di hadiri oleh kira-kira 50 orang Alim Ulama dan pemerhati-pemerhati dipengerusikan oleh TUAN HAJI ABDULLAH FAHIM, Mufti Pulau Pinang dan Seberang Perai

Al Bakistani

Maka jika digunakan logik ulama-ulama UMNO waktu itu

...“Mungkin alim ulama akan mengatakan ini haram, tetapi agama kita mengharuskan makan apa saja walaupun bangkai babi, jika tidak ada lain yang patut dimakan. Keadaan ini samalah dengan keadaan ekonomi orang Melayu yang di dalam hutan belukar, maka sudah tentu ‘harus’ untuk dijalankan loteri itu.”..

.. sedangkan judi sehingga sekarang menjadi amalan untuk menguatkan ekonomi negara, maka orang-orang UMNO sekarang boleh makan 'bangkai babi'!! Sekian (2MA)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails