Friday, January 04, 2008
Bantu Anda Bebas Dari Hutang...
Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:
“ANDA terjebak dalam hutang? Sudah karam dalam hutang? Hutang kereta, rumah, hutang belanja kahwin, personal loan, consumer loan, kad kredit, koperasi, hutang keluarga, beli perabut, bil tv berbayar, along, ceti haram atau tak haram dan macan-macam lagi! Kami sedia bantu anda! Bagaimana? Ya, sila lihat ini…”
Katanya sambil memegang dan menunjuk-menunjukkan sekeping kad saiz biasa macam kad kredit, ada ‘logo AmBank’ atas sebelah kiri, tertulis ‘AmBank NexG’ atas kanannya dan di kanan bawah pula tertera 2 bulatan bercantum lambang ‘MasterCard’. Disebut juga ‘AmBank NexG Prepaid MasterCard’. “Kad ini dari AmBank… Siapa tak kenal AmBank di Malaysia? Tak payah diperkenalkan lagi…”
Sambungnya, “AmBank bersama GDI dan XXSB (XX Sendirian Berhad - tidak dipaparkan nama sebenar) ingin bantu anda bebaskan dari hutang!” Dia bercakap dengan gaya ekslusif di depan sekumpulan pendengar-pendengarnya, di dalam sebuah restoran mamak di Setiawangsa KL. Ada beberapa komputer bimbit di depan mereka.
“GDI pula adalah syarikat yang kukuh, maju pernah diiktiraf sebagai syarikat cepat berkembang di Amerika Syarikat (AS), 37 dari 500 syarikat yang terpilih. Pelanggannya menggunakan ‘domain name dan web hostingnya’ termasuk Yahoo, Bank Of America, Intel, Cisco dan banyak lagi!...” Katanya dengan bangga. “…walaupun tujuan kita hanya nak bayar hutang, tapi ini satu peluang perniagaan!”
“Macam mana nak dapat duit bayar hutang? Apa yang kami perlu buat??” Timbul pertanyaan seorang dari mereka. Pertanyaan yang ditunggu-tunggu.
Jawabnya…
Pertama: Cuma kena langgan ‘domain name dan web hosting’ saja. Contohnya ‘www.namaanda ws’, hanya dengan membayar USD10 setiap bulan iaitu RM35. (USD1= RM3.5). Iaitu, membayar RM25 untuk AmBank NexG Prepaid MasterCard dan RM10 yuran buka fail. Pihak XXSB sedia uruskan untuk anda. Anda akan diberi 10 e-mail dan web side percuma.
“Saya sendiri anggap USD10 itu macam ‘overhead’ perniagaan yang dijalankan. Bayaran tiap bulan boleh guna kad debit (kad prepaid), kad kredit atau Paypal.” Katanya lagi.
Kedua: Jika anda sudah jadi ahli kad servis ini, GDI akan beri ganjaran 10% dari USD10, sewa bulanan kawan-kawan yang anda taja, iaitu sebanyak USD1-00 atau RM 3.50 tiap seorang. GDI guna system ganjaran Uni Level hingga 5 level atau 5 tingkat.
Contohnya, anda yang di Level 1 perkenal 5 rakan. Maknanya di level itu, ada 5 orang. Komisyen anda dapat ialah USD5-00 (USD1.00 X 5). 5 rakan itu perkenal pula 5 orang dalam Lebel 2, jadi 25. 25 rakan itu perkenal pula 5 orang lagi, dalam Level 3, jadi 125. Begitulah seterusnya perkenal 5 dan 5, hingga ke Level 5 menjadikan 3,125 orang pelanggan atau ahli yang menyertainya. Komisyen anda terus meningkat kepada USD3,125.
Itu jika rakan anda perkenalkan 5 orang, kalau lebih maka komisyennya lebih lagi. Kita cuma kira 5 saja. Jadi, jumlah seluruhnya dari Level 1 hingga 5 yang cukup syaratnya setelah ditolak dan ditambah apa yang patut, komisyen anda adalah USD3,905 atau RM13,667.50. Kalau nak tahu Level 6 dan seterusnya hingga ‘infiniti’ sila lihat laman web GDI.
Ketiga: Komisyen anda yang tersimpan di Bank AS, akan dimasukkan ke kad prepaid (kad debit) bank anda di Malaysia.
Itulah secara ringkas isi promosinya, samada dalam percakapan, tulisan, animasi movie, DVD dan sebagainya.
Pada saya…
Pertama: Dalam suasana sekarang di mana pemimpim kerajaan yang buminya ada minyak, tidak mampu atau tak larat fikir lagi untuk tahan kenaikan harga tersebut, telah menyebabkan semua barang dan khidmat lain naik. Rakyat miskin dan papa kedana semakin gelisah. Yang cukup-cukup makan pun bajetnya lari, terpaksa menyahut model-model cari wang begini. Apalagi yang sudah karam dan lemas dalam laut hutang, kalau bangkai khinsir busuk hanyut terapung dekat mereka sempat dicapai, mereka mungkin terpaksa berpaut juga!
Kedua: Mengapa masih biarkan api model niaga begini membesar, sehingga berbilion-bilion diangkut keluar negara baru nak bertindak? Mengapa tidak padamkan api itu waktu kecil, tapi nak tunggu padam bila sudah besar membakar bangunan? Atau sengaja nak membuncitkan perut beberapa kerat korperat di atas belakang ramai orang awam yang tertipu menderita. Mengapa perlu dipagut ular berpuluh-puluh kali dari lubang yang sama? Terlalu bodoh sangat kalau ada yang berfikir pihak kerajaan tidak tahu betapa pesatnya perkembangan perniagaan begini.
Ketiga: Kalau Allahyarham Pak Man Telo boleh ditangkap dan dibuang daerah, mengapa syarikat sebangsa Swiss Cash tidak boleh diambil tindakan ke akar umbi dan masih ada yang terlepas? Masih belum ada pembentangan maklumat terpenci mengenainya… Jangan sampai rakyat ragu mengenai ketelusan pemimpin-pemimpinnya!
Keempat: Golongan-golongan agama dalam kerajaan perlu jelas dan tegaskan tentang hukum perniagaan berantai yang menguntungkan golongan paling kecil di atas kebinasaan golongan paling besar dan ramai. Keluarkan fatwa untuk membela keadilan dan menolak kemungkaran.
Mengapa saya kata begitu?
Contohnya seperti perniagaan di atas, kalau nak dapat untung seperti disebutkan itu (USD3,125), seorang peniaga (atau yang berhutang ingin membayar hutangnya) perlu mendapat langganan sebanyak 3,125 langganan. Kalau 1 juta rakyat Malaysia jadi ahli atau sebagai peniaga, mereka perlu beroleh 3,125 juta langganan. Satu pelanggan biasanya cuma guna 1 kad prepaid bank sahaja, sedangkan seluruh rakyat Malaysia pun tak sampai 30juta, nak cari rakyat mana lagi nak bagi cukup?
Bererti syarikat-syarikat model begini tidak boleh bertahan lama, akan mati atau sengaja akan dimatikan sekerat jalan. Cuma seorang berjaya bayar hutang di atas ribuan yang gagal. Yang jelas taukeh-taukehnya saja yang untung. Hal ini suatu penganiayaan yang perlu dibetulkan. Teringat saya kepada cerita dalam filem P Ramlee ‘Ali Baba Bujang Lapok’. Ada seseorang menelefon Ketua Penyamun menyuruh samun hartanya sendiri. Mungkinkah taukeh-taukeh syarikat begini pun bersikap begitu dengan pihak berkuasa kerajaan??
Cuma bezanya, orang itu menelefon Ketua Penyamun kerana nak lari dari bayar hutang, tak ada harta kononnya tak boleh bayar. Tetapi taukeh-taukeh ini pula, mahu supaya syarikatnya disita oleh pihak kerajaan tak boleh beroperasi, nampak macam dia tak salah, kerana dia sendiri boleh larikan duit orang yang nak bayar hutang!.
Catatan santai:
ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
04-01-08. KL.
Tuesday, January 01, 2008
Wanita Muda Kehausan
Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan.
Wanita Muda Kehausan I
MENYUSURLAH sebuah lori pagi itu keluar dari kota Medan. Melalui beberapa pekan kecil. Melintasi sawah ladang, semak samun dan dusun. Sungai-sungai dan ngarai. Terasa lelah dan penat badanku dihentak lori angkut agak kuat lagi keras springnya, melikui jalan yang seolah-olah tidak sempurna itu.
Bukan aku nak cari sakit naik lori dalam udara panas tiada penghawa dingin, tapi nak tahu realiti kehidupan rakyat.. menyebabkan tekakku cepat terasa haus nak minum. “Berhentilah di mana saja, asal dapat berehat dan basah tekak sikit!!” Kataku.
Kawanku orang Medan yang memandu disebelahku itu terus berhentikan lorinya. “Tempat ini kurang baik, tapi elok juga untuk ambil tahu..” Jawabnya, membuat aku saspen.
Lori berhenti di tepi jalan kawasan ladang yang pokok getahnya tinggi-tinggi. Ada gerai-gerai ringkas tiada berdinding di bawah redupan bayang yang sejuk menyegarkan. Tempat duduk pengunjung-pengunjungnya cuma di hamparan tikar mengkuang atas rumput, nampak telus terus dari tepi jalan. Kami singgah di salah satunya.
Dua wanita muda berada di situ. Satunya terus membuat minuman, satu lagi melayani kami. Agak pelek juga cara layannya, bukan macam peniaga gerai makanan. Lagak yang mahu menarik perhatian… Pakaian menjolok, bibir merah tebal dan aksi-aksi yang mengghairahkan.
“Saya akan layani bapak bukan hanya untuk yang haus minuman bahkan haus semuanya!” Pelawanya dengan gaya duduk separuh terlentang atas tikar, menampakkan bentuk dada yang menonjol membukit. “Kalau nak, kita buat temujanji!”
“Kalau nak sekarang boleh??” Mulutku menjadi capul, bila melihat keadaan keliling yang lapang agak tidak menasabah bagi melakukan perbuatan terkutuk itu.
“Boleh!!” Sambutnya, mungkin sangkanya pancing sudah hampir mengena. “Mana tempat gomolnya?” Tanyaku terus terang.
“O.. Sini pun boleh.. di belakang-belakang, ada tempat yang agak terlindung sedikit! Kalau agak tak selesa, ada bilik-bilik sewa segera di rumah lama sana. Ayuh, mari sama-sama pergi!?”
Hal ini mengingatkan aku peristiwa yang berlaku tengah malam tadi di depan tempat hotel tempat aku menginap, sekitar Masjid Raya Medan. Hotel tempat kutumpangi itu ada tertulis di depan kaunternya, melarang lelaki wanita bukan muhrim bersekedudukan atau tidur di situ. Maknanya tiada pelacuran di hotel itu. Aku sengaja makan Sate Minang dan lama juga bercerita dengan tukang sate di situ, ambil-ambil angin malam.
Ramai wanita muda datang ke situ mencari langganannya silih berganti, katanya juga ‘untuk lelaki yang haus layanan istimewa wanita’. Berbagai helah digunakan memerangkap mangsa. Inilah dikatakan penyakit sosial yang tertua di dunia. Itu sebabnya perlu ada suatu kuasa pemerintahan berteraskan agama wahyu dari langit dan hari pembalasan di akhirat…
“Hampir di sepanjang perjalanan ke Tanjung Balai Asahan ini terdapat pelacuran model kampungan begini.” Kata kawanku semasa kami akan meneruskan perjalanan itu semula. “Bahkan di tempat-tempat makan lain, warung atau gerai buah-buahan pun dijadikan tempat booking dan iklan.. Hingga terkenal di kalangan pemandu-pemandu lori di sini ‘Gerai Durian Bibir Merah’ terdapat berhampiran jalan keretapi lepas Pekan Kisaran yang akan kita lalui sebentar lagi..”
“Ooo. Bukan isi durian tu berwarna merah, tetapi bibir mulut penjual diri di gerai durian itulah yang ranum merah-merah.” Sambutku.
“Lebih malang lagi, kerana ramai juga gadis-gadis pelajar yang terbabit. Di pinggir-pinggir kota pula pihak pemerintah terlibat dalam penempatan- penempatan khas pelacuran kelas rendah begini bagaikan wujudnya perkampungan baru, walaupun di hotel-hotel tengah bandar sudah sarat dengan pelacuran kelas menengah dan atasan. Bahkan di dalam bandar Medan sendiri pun terdapat pelacur-pelacur yang beropersi hanya dengan menunggu di setesyen bas saja menarik pelanggan di siang hari waktu pejabat! ” Dia berceramah lagi.Menurut statistik 2006, lebih 80.7 juta dari 245.4 juta penduduk Indonesia adalah terdiri dari wanita berunur 15 tahun ke atas. Penjualan anak melalui pelacuran bagi mengatasi masalah kemiskinan ibubapa seperti yang dilaporkan oleh rangkaian tv Al-Jazeera, dikatakan telah berleluasa sejak 10 tahun lalu bila Indonesia teruk dilanda krisis ekonomi.
Dalam sebuah laman web, Bro Ricky pula menambah, “…saya rasa di Malaysia, ada juga perbuatan sebegini berlaku, tapi cuma kesnya tidak banyak.. Tapi tidak mustahil suatu hari nanti Malaysia juga menjadi sarang pelacuran, jika tidak dibendung dari awal...”
“Wanita-wanita pelacur seperti inilah yang perlukan air penawar agama yang benar. Bukan haus air, tetapi haus petunjuk agama. Kita yang bimbang mereka mati kehausan dari petunjuk Ilahi itu.” Kata kawanku lagi.
“Sebenarnya, di Malaysia juga..” Kataku. “Jika terpampang tulisan di dahi pelacur tanda ‘aku seorang pelacur’ pun tiada menyalahi undang-undang negara, kerana suka sama suka. Kalau kita cuba menegurnya, kita yang bersalah, bukan dia! Sama dengan kita membuat laporan polis bila berlaku kecurian, bukan pencuri itu ditangkap, tetapi kita pelapor itulah yang ditangkap! Semuanya sama, kerana dasar negara-negara kita pun sama, bukan negara Islam sebenar mengikut Al-Quran dan Hadis.”
“Kami tidak haus, kau yang haus!!” Jawab kawanku itu.
Di gerai sebelah, beberapa wanita muda bersorak ketawa menyindir bergurau kepada wanita yang melayani kami itu, “Pancing tidak mengena.. kerana umpanmu tidak bagus!!” Sama-sama ketawa ramai-ramai.
Wanita Muda Kehausan II
“MEMANG lelaki perlukan wanita…” Kataku. Aku layangkan ingatanku kepada peristiwa malam tadi di depan hotel sekitar Masjid Raya, Medan. “Tetapi perlu secara halal dan dibenarkan agama. Tidak ikut agama bererti sendiri terjun ke dalam lubang kebinasaan!”
Itu jawapanku pada 2 gadis antara ramai wanita-wanita muda yang datang silih berganti ke tempat aku makan Sate Minang. Gadis-gadis itu mempelawa aku melangganinya ‘untuk lelaki yang haus layanan istimewa wanita’.
Aku tanya mereka, “Kenapa kau pilih Sate Padang ini? Tentu kerana masakan orang Islam??” Mereka mengangguk. “Ertinya kau pilih yang baik lagi halal bukan?? Begitu juga aku!”
“Susahlah… Bapak ini agak lain orangnya.” Mereka mencari helah lain untuk memerangkapku.
Sambil melihat jam yang sudah melepasi tengah malam.“Sebenarnya, kami berdua tidak boleh pulang selepas jam 12 malam, kerana tuan rumah sewaan kami tidak benarkan. Bolehkah kami tumpang tidur di kamar bapak sementara menunggu pagi?”
“Di hotel ini tidak boleh bawa perempuan yang bukan muhrim masuk.” Jelasku. “Bagaimana hotel nak maju kalau tak boleh bawa perempuan lain masuk??” Rungut seorang darinya.
“Cara kamu berfikir itu salah…” Aku terus memangkah. “Sebenarnya, hotel perlu bersih… termasuk bersih dari kotoran maksiat. Kalau hotel penuh dengan perempuan lacur, itu bukan hotel namanya, itu sarang pelacuran. Orang-orang baik tidak mahu pergi ke hotel seperti itu. Ternyata hotel bersih seperti yang saya tumpangi ini masih bisa beroperasi, kerana masih ramai orang baik-baik berkunjung ke kota ini.” Kataku mungkin agak keras sikit, tapi masih boleh tersenyum.
“Bapak tuduh kami tidak bersih? Takkan tindakan kami salah!? Bapak tidak tahu, kami dari keluarga miskin, tiada ayah. Hanya ini satu-satunya jalan yang kami nampak untuk dapat rezeki. Takkan inipun salah?” Jawabnya.
Tukang sate itu dah nak tutup jualannya, hari sudah pagi. Perbualan kami bersambung ke gerai lain.
“Begini, anakku.” Mataku tepat merenung wajahnya, kami sudah duduk berhadapan se meja. Dengan tenang aku menerangkan, “Dari raut wajah, tubuh dan pertuturanmu, kau bukan orang melarat. Aku yakin ibubapamu masih ada. Kau jadi begini dengan rela, bukan dipaksa. Aku yakin ada sesuatu yang tak kena dengan cara berfikirmu.” Kataku tertuju kepada yang seorang.
Yang agak macam keluarga golongan pertengahan. Menurutnya berasal keluarga Islam Permatang Siantar, arah jalan menuju ke Danau Toba dari Medan. Setahu ku, di Indonesia, prevalensi pelacuran kanak-kanak bawah 18 tahun (ESKA= Esksploitasi Seksual Komersial Anak) dianggarkan mencapai 30% dari seluruh pekerja seks komersial di semua wilayah negeri (UNICEF, 1999:102). Ini bererti telah mencapai angka 40,000 ke 70,000, bahkan dikatakan juga lebih dari 150,000 (1997).
Beberapa daerah di Indonesia telah dikategorikan menjadi daerah sumber, daerah transit, dan daerah penerima kanak-kanak yang dilacurkan. Di Jawa Barat, contohnya, pada tahun 2003, jumlah pelacur 22,380 orang. Dari jumlah tersebut kanak-kanak yang dilacurkan berjumlah 9,000, adalah berusia antara 14 ke 18 tahun. Kanak-kanak yang dilacurkan di daerah dekat-dekat sini seperti Deli Serdang, Medan, Belawan, Serdang Bedagai dan Simalungun, kebanyakannya berasal dari Provinsi Sumatra Utara, contohnya Medan, Deli Serdang, Serdang Bedagai, Simalungun, Asahan, Langkat, Tebing Tinggi, Labuhan Batu, Tapanuli Selatan, Dairi, Binjai serta Permatang Siantar tempat datangnya wanita itu.
Daerah transit mereka adalah di Belawan, Medan, Padang Bulan, Deli Serdang, Serdang Bedagai, Asahan, Tanjung Balai (Medan), Kebupaten dan Labuhan Batu. Dikatakan pada bulan Mei … Julai 2005, telah dijumpai 173 kanak-kanak yang menjadi korban pedofilia (ESKA) di provinsi Nusa Tenggara Barat …tersebar di daerah Nusadi Praya, Sengigi, Kute, Tiga Gili dan Senaru. Pelakunya berjumlah 17 orang berasal dari Australia, Belanda, Jerman, Amerika Syarikat, dan Afrika (Maklumat; Yayasan Tunas Alam Indonesia, 2005).
Aku meneka wanita di depanku itu lagi, “Tentu kau baru beberapa tahun keluar sekolah. Mungkin dalam lingkungan umur 18 tahun, atau kurang sikit. Dalam usia muda ini, jiwamu sentiasa memberontak. Terpedaya dengan slogan ingin bebas, menyebabkan kau terbabas. Terpengaruh dengan teman-teman, ingin punya pacal, ingin punya cowok. Ingin bebaskan diri dari apa yang dianggap kongkongan keluarga. Akhirnya terbabas dan terlantar di sini!”
“Eh! Mana bapak tahu??” Dia agak terperanjat. “Sebenarnya, aku adalah seorang doktor perubatan. Aku sedang menumpukan pengajian di bidang psikologi manusia. Aku pernah datang berkursus kedoktoran di Universitas Sumatera Utara, di Padang Bulan sana.”
Dia mulai yakin dengan kata-kata ku. Dia mengeluarkan surat-surat cinta dari beg tangannya, juga gambar seorang lelaki kacak… Menunjukkan kepadaku. “Bapak seorang ahli psikologi… Cuba lihat, jujurkah cowokku ini?”
“Begini…” Aku membelek surat-surat tersebut. “Patutkah kau ketepikan dan tinggalkan ibubapamu? Ibubapa yang telah membesarmu sejak kakimu sebesar 2 jari ini hingga macam sekarang, boleh bergerak dan menendang? Bahkan kakimu itu boleh pergi keluar meninggalkan ibu kandungmu di rumahmu, semata-mata kerana turutkan lelaki pendatang yang baru dua tiga tahun menjelma dalam hidupmu? Besar sangatkah jasanya berbanding jasa ibubapamu hingga kau sanggup berbuat begitu??”
Dugaanku tepat, dari surat-surat cintanya aku dapat mengagak dua gadis ini lari dari rumah mengikut cowok atau teman lelakinya. Tanpa ku sedari, seorang tukang beca yang sedang minum bersama kami turut mengangguk-angguk. Mendengar dengan penuh perhatian. Kedua-dua wanita itu baru diam, tidak membantah lagi.
Tiba-tiba terdengar suara azan bergema, berkumandang dari Masjid Raya, tanda subuh telah menjelang. “Maaf anakku, aku terpaksa pergi menyahut seruan Tuhan. Cuma satu pesan akhir kalau kau nak terima, pulanglah anda berdua ke pangkuan ibubapamu. Mohon maaflah kepada mereka, selagi mereka ada di dunia ini. Supaya anda tidak menyesal kemudian. Supaya penderhakaan anda tidak diulang oleh anak-anak anda pada anda di kemudian hari. Ubahlah cara berfikir anda ke arah Islam. Carilah rezeki yang halal, kerana dunia rezeki tidak se sempit pemikiran kebendaan anda. Aku yakin kalau anda tidak terima pandangan ini sekarang, anda akan terima bila anda sudah berkahwin dan mempunyai anak sebesar anda ini! Anda sedang kehausan petunjuk Ilahi sekarang…”
Aku menoleh kepada tukang beca dekatku, “Bukan begitu Pak?”
“Ya, ya,ya. Betul ujar bapak Malaysia itu.” Sahut tukang beca. “Aku pun punya anak gadis sebesarmu, aku dapat rasakan saperti kata-katanya.”
Tanpa berlengah ku bayar semua makan minum.. dan beredar menuju ‘Hayya’alal falah!’
Catatan Perjalanan:
ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
KL. 01-01-2008. KL
Lihat lagi..
E-Buku IH-8 Catatan Perjalanan.'Medan-Tanjung Balai'
Bab I Bab II
- Ingatan Pada Wakil Rakyat.. Dari Sumut.
- Politik Mie Aceh
- Tanjung Balai, Kota Mafia Menuju Kamatian..
- Merentasi Selat Melaka Tanpa Pengenalan Diri..
- Asahan Turut Lahirkan Ulama Islam..
- Kisah Debat Dengan Ajaran Ahmadiyah..
- Kupu-kupu Malam.. Ella Memuji Pelacur?
- Rakyat Indonesia Sudah Beri Peluang Islam Memerint...
- Pengajaran Dari Pulau Simardan
- PKS: Bolehkah Perintah Indon?
- Bercakap Loghat Perlis M'sia, Di Pulau Perlis, In...
- Tok Guru! Jenguklah Kami.. Anak Turunan Kelantan d...
- Kota Medan Siapa Punya?
Thursday, December 27, 2007
Strategi Kueh Bulan & Osama Laden.
Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:
BEBERAPA pandangan dan pertanyaan mengenai strategi Kueh Bulan dalam sejarah politik Cina dan strategi Osama Laden di zaman Nabi Muhammad SAW telah saya terima, ekoran dari beberapa tulisan saya yang lepas-lepas.
Ada juga yang bertanya apa maksud saya mengenai penerapannya dalam politik pilihan raya Malaysia masa kini… Saya bukanlah seorang pakar strategi dalam politik pilihanraya Malaysia, tetapi sekadar menerangkan secara ringkas… boleh le!
Seperti yang telah saya sebutkan pada tahun 1271M Negeri China jatuh di bawah pemerintahan Kerajaan Yuan dipimpin oleh Hu Pi Lie, seorang berketurunan Mongolia. Orang-orang Cina dari keturunan Han sentiasa ditindas, dihina dan dizalimi. Kaum Han memulakan penentangan melalui gerakan bawah tanah dan menyerang kota Chu Chou, tetapi gagal kerana kekuatan mereka tak setanding. Di situlah timbulnya strategi Kueh Bulan.
Apa strategi Kueh Bulan? Strategi merancang balik menawan kota itu, menghantar agen rahsia ‘menyamar sebagai ahli bertapa’ masuk kota, pengaruhi penentang-penentang kerajaan dengan isu-isu yang berpengaruh lagi meyakinkan (isu agama). Akhirnya arahan sulit dihantar melalui kueh bulan, sehingga kota itu ditawan semula.
Hampir sama dengan cara Ayatullah Khomeini merampas Iran, walaupun beliau berada dalam buangan di Perancis, tetapi masej arahan dan pemikiran-pemikiran politiknya dieksport ke Iran secara gelap melalui kaset-keset ceramahnya sepanjang masa.
Keset-keset ceramah itulah ‘kueh bulan’nya! Begitu juga dalam kes Rasulullah SAW menawan Makkah, beliau mengumpulkan kekuatan di luar kota melalui penyebaran Islam, perjanjian, ba’ah atau pakatan sulit dan ‘politik Hijrah’ sebelum berjaya menubuhkan kerajaan Madinah, yang akhirnya menakluk Makkah kembali.
Apapula dengan strategi Osama Laden? Telah saya terangkan dalam tulisan lalu, apabila termaterainya Perjanjian Hudaibiah antara Kumpulan Islam pimpinan Nabi dengan kafir musyrikin, Abu Basyir orang Makkah yang masuk Islam terpaksa dihantar balik ke tangan orang kafir Quraisy di Makkah. Bila Basyir berjaya bebaskan dari kongkongan itu, beliau masih merujuk pada Nabi.
Walaupun Nabi nampak macam tak restu, tetapi kata-kata Nabi setelah Basyir pergi, “Kalau dia dapat kawan, dia boleh cetuskan perang terhadap musuhnya!” sudah berdengung-dengung di kalangan pemuda-pemuda Makkah yang menerima hidayah Islam, menjadi kata motivasi, perangsang dan idola kepada mereka. Akhirnya mereka wujudkan kumpulan militan yang mengganggu, menyerang dan merompak kepentingan ekonomi serta kekuatan Quraisy Makkah.
Kumpulan ini bergerak di luar kumpulan dan arahan Nabi.
Begitu juga yang terjadi dalam Perang Khandak sewaktu Nabi memerintah Madinah. (Sila lihat Qasthalani dan Muhammad Zurqani dalam ‘Mawahibul Laduniah dan Syarahnya’). Pakatan barisan nasiaonal musuh-musuh Allah telah mengepung kota Madinah sudah berbelas-belas malam… sepuluh hari lagi akan selesai, di mana gabungan dari Quraisy akan memulai penyerangan. Di saat-saat genting itu, datang seseorang kepada Nabi. Dia yang baru masuk Islam, namanya Nuaim bin Mas’ud, seorang Asyyai.
Kaumnya turut mengepung Rasul bersama orang Ghatafana berjumlah 2,000 orang. Mereka turut serta pakatan gabungan barisan nasional musuh-musuh Allah itu.
Sebelum berlaku Perang Badar Penghabisan dulu, dia adalah agen upahan kerajaan Quraisy yang ditugaskan pergi ke Madinah meniup isu propaganda kekuatan tentera Quraisy bagi menakut-nakutkan orang Islam. Kalau berjaya, dia dibayar upah 20 ekor unta tetapi cuma baru terima deposit seekor sahaja. Tidak ada dari pakatan barisan nasional itu mengetahui dia masuk Islam.
Dia mengadap Nabi, katanya, “Ya Rasulullah! Saya sudah Islam. Suruh saja apa yang tuan nak!!”
“Lemahkan musuh-musuh itu, kerana perang ini tipudaya.” Jawab Nabi spontan, tidak perlu bincang-bincang panjang dengan sahabat-sahabatnya lagi.
‘Perang ini tipudaya’. Itulah politik. Itulah strateginya. Gunakan tipudaya untuk lemahkan musuh! Dengan dua tiga patah arahan itu, Nuaim seterusnya mampu melaga-lagakan ketua-ketua parti gabungan barisan nasional musuh hingga kecundang dan kalah teruk. Suatu strategi ampuh antara penyebab kemenangan pihak Islam. Begini ulasannya…
Pertama:
Memang PAS boleh gunakan cara seperti di tulisan saya ‘Strategi Politik ‘Kueh Bulan’ Dalam Pilihanraya’. Dalam ‘politik hijrah’ bersama Abu Bakar, Nabi pernah gunakan kemahiran orang bukan Islam sebagai pemandu penunjuk jalan (lain dari jalan biasa) menuju Madinah, seperti juga peranan Kelab Penyokong PAS masa kini. Soalnya, apa, bila dan bagaimana berlakunya pengagihan arahan ‘Kueh Bulan’ itu dari PAS? Perlu diingat perang ini adalah perang mengaut kertas undi sokongan rakyat, bukan perang bersenjata seperti di Irak, Afghanistan, dan lain-lain. Jangan salah faham.
Kedua:
Memang sama strategi perjuangan Abu Bashir dengan perjuangan bersenjata Osama Laden dalam menentang musuh-musuh Allah seperti di tulisan saya ‘Strategi Osama Laden Di Zaman Nabi..’ Yang penting bolehkah diterapkan strategi ini dalam politik pilihan raya di Malaysia? Memang ada golongan-golongan penyokong kebangkitan Islam yang membantu perjuangan PAS walaupun tidak duduk dalam parti itu.
Kadang-kadang ada dalam jabatan kerajaan, hatta dalam parti lawannya sendiri. Kalau benar majikan mereka menentang Islam, maka duduknya mereka dalam kumpulan itu bukan bertujuan untuk mengukuhkan, tetapi hendaklah mempercepatkan jatuhkan kumpulan tersebut. Itulah peranan yang sepatutnya mereka lakukan untuk membangunkan Islam. Yang penting tindakan mereka mestilah melalui saluran demokrasi, bukan ketenteraan.
Ketiga:
Kerana pada saya, ada tiga saluran gerakan Islam masa kini di dunia, iaitu demokrasi, revolusi dan terorisme. Kalau saluran pertama melalui pintu demokrasi sudah tertutup, seperti berlaku di Iran sebelum 1979, contohnya ribuan penunjuk-penunjuk perasaan mati ditembak oleh polis negaranya sendiri dan lain-lain kezaliman lagi, ia akan beralih ke saluran kedua.
Kalau saluran kedua revolusi pun tertutup juga seperti di Afghanistan dan Iraq, ia akan beralih ke saluran ke tiga iaitu terorisme seperti kegiatan Al Qaeeda, Osama Laden.
Kerana Islam mesti berada di tempat tertinggi seperti yang dikehendakiNya, dan manusia Muslim sebagai KhalifahNya. Wallahu ‘aklam.
Catatan santai: ibnuhasyim. com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
5-12-2007. KL.
Sunday, December 23, 2007
Jambatan Bukit Bunga-Ban Buketa, Lambang Keangkuhan BN?
Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:
SEMALAM, sewaktu berada di Puterajaya bersama kawan saya, kami sama-sama lihat acara perasmian jambatan Bukit Bunga Jeli-Ban Buketa Narathiwat Thailand, oleh Perdana Menteri di kedua negara Malaysia dan Thailand, disiarkan oleh tv Malaysia.
Hal ini mengingatkan saya pada pertengahan 1990an, saya pernah memasuki Thailand berpusing-pusing dengan kereta di selatannya, sampai di pekan kecil Ban Buketa. Dari tebing tinggi Sungai Kolok, seberang sana Bukit Bunga, ternampak seorang wanita berpayung sedang menuju ke arah kami, balik negeri Thai sini. Beberapa minit saja berjalan, dia sudah sampai dekat kami, melangkah dan memijak beberapa batu dalam sungai yang menjadi sempadan… Melalui sungai yang terdapat beberapa kanak-kanak sedang mandi-manda bermain bersama itek-itek sedang berenang girang.
Saya tanya tempat cop paspot sebelah sempadan Thai untuk masuk ke Bukit Bunga. Saya ditunjukkan seorang wanita Melayu bertudung dari imigresen Thai duduk bawah pokok dengan sebuah meja dan bangku berserta cop rasminya. Entah pejabat sementara, atau telah berlaku apa-apa hal, tak tahu le. Di situlah kini dibuat jambatan merintangi Sungai Kolok dikatakan menelan kos RM9.2 juta yang disiapkan dalam masa 11 bulan.
Beberapa tahun selepas itu, saya bersama-sama Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan Dato’ Wan Rahim pernah berjumpa dengan Wan Muhammad Noor Matha, Menteri Pengangkutan dan Komunikasi Thailand (beragama Islam) yang baru dilantik dan Speaker Parlimen Thai. Perbincangan kami di pejabatnya di Bangkok, lebih tertumpu sekitar permasalahan umat Islam, khususnya di selatan Thai dan sekitarnya.
“Adalah amat baik jika Malaysia dapat membantu pembelanjaran orang Islam Kemboja, seperti juga kami yang menerima mereka belajar di Thailand.” Kata Mohammad Noor dalam bahasa Melayu Pattani.
Beliau adalah salah seorang dari 3 menteri penuh dan 1 timbalan menteri yang dilantik dari kalangan Parti Harapan Baru. Parti Harapan Baru bergabung dengan 2 parti lain termasuk Thai Rak Thai pimpinan Thaksin yang menjadi Perdana Menteri. Hal ini berlaku sebelum tragedi pembunuhan beramai-ramai ke atas umat Islam Selatan Thai beberapa tahun kemudian, yang juga angkara Thaksin
Dalam hal ini, teringat saya kepada ucaptama Allahyarham Ustaz Fadzil Mohd Noor Presiden PAS dalam Majlis Dialog Gerakan Islam Serantau 27 Mac 2001 di Kuala Terengganu, menyarankan:
‘Mewujudkan MOU di antara institusi-institusi pendidikan gerakan Islam supaya saling mengukuhkan antara satu sama lain di bidang kajian agama, perubatan, pengurusan, teknologi dan sebagainya. …. Begitu juga dari sudut strategik seperti geo-politik, kejuruteraan sosial, alam sekitar, sinergi penyelidikan dalam teknologi mapping dan forecasting. Kerjasama dalam bidang ekonomi dan perdagangan dua hala. Kerjasama dalam bidang kewangan Islam perbankan dan pembiyaan aktiviti ekonomi. Kerjasama dalam menubuhkan syarikat untuk memajukan perladangan seperti kelapa sawit, atau eksploitasi sumber alam, contohnya, pembalakan, minyak, gas dan lain-lain.’
Menurut Wan Muhammad Noor, langkah awal ke arah tersebut ialah dengan memudahkan hubungan umat Islam antara 3 negara yang berjiran itu. Antaranya perlu dihidupkan semula khidmat keretapi Sungai Kolok-Kelantan yang terbiar bagi pengguna-pengguna dari Thai terus ke Kuala Lumpur. Wujudkan khidmat feri Kota Bharu (Malaysia)–Pattani (Thai)-Kampung Som (Kemboja), yang kebetulan Menteri Perhubungan Kemboja (waktu itu) adalah orang Islam, dan beliau sendiri sanggup bantu bina pelabuhan di Pattani. Beliau juga mencadangkan pembinaan jambatan Tak Bai-Tumpat dan pembinaan jambatan Ban Buketa-Bukit Bunga yang sudah pun dipersetujui bersama.
“Tetapi mengapa hingga waktu ini masih belum dibuat apa-apa?” Beliau bertanya. Kami tidak jawab apa-apa.
Kini bila jambatan ini sudah siap dirasmikan, baru jelas jawapannya. Mungkin kerana selepas berlaku persetujuan bersama Malaysia-Thai dulu, tiba-tiba Barisan Nasional (BN) kalah dalam pilihan raya di Jeli, Tetapi bila menang semula barulah jambatan itu disiapkan. Kalau betul begitu, maka BNlah sebenarnya yang menghalang pembangunan di Kelantan dan pembinaan jambatan tersebut adalah lambang keangkuhan juga pengkhianatan kerajaan BN terhadap rakyat Kelantan!
“Apa pendapat hang mengenai pembinaan jambatan ini??” Saya tanya kawan saya yang sama-sama menonton tv di Putrajaya ini.
“Kalau berlaku peperangan, jambatan-jambatan seperti inilah yang memudahkan penyerangan dari musuh-musuh negara ini melalui negara jiran…” Suatu jawapan ganjil dari Dr Zubair yang juga pengendali sebuah laman web.
Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 22-12-2007. KL.
Wednesday, December 19, 2007
Saya Cabar Pak Lah, Apa Alasan Biarkan Isteri TakTutup Aurat??
Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:
KIRA-KIRA 30 ke 40 tahun lalu telah diadakan suatu majlis Maulid Nabi di Sekolah Menengah Seri Balik Pulau, Pulau Pinang. Dua penceramah dijemput. Penceramah awalnya yang saya ingat ialah seorang ustazah muda lagi cantik. Ceramahnya berjaya menarik minat anak-anak muda yang mendengarnya. Waktu itu jarang terdapat ustazah muda berceramah di pentas, apalagi di depan ustaz-ustaz, cikgu-cikgu dan orang-orang tua kampong.
Antara mesej ucapannya ialah ‘masuklah Islam seluruhnya, jangan sekerat-sekerat…’ Sedang dia berceramah, tiba-tiba datanglah seorang ulama yang dihormati waktu itu, ayahanda kepada Perdana Menteri Malaysia sekarang, Allayarham Tuan Haji Ahmad Badawi. Beliau adalah penceramah undangan yang ditunggu-tunggu. Naik saja ke pentas beliau mengulas tidak secara langsung ucapan ustazah muda tersebut. Beliau macam cabar ustazah itu membetulkan dirinya supaya laksanakan Islam sepenuhnya…
Ramai melihat ustazah itu sebagai memakai pakaian tidak menutup aurat sepenuhnya, walaupun masih bertudung… Saya lihat dengan diam-diam ustazah itu lari keluar majlis.. Ramai yang memuji ketegasan ulama itu berceramah dengan suara lantang diselangi bacaan ayat-ayat Al-Quran dan Hadith. Pada saya pakaian ustazah itu tidaklah teruk sangat, berbanding dengan pakaian pemimpin wanita dan puteri UMNO atau isteri pemimpin kerajaan sekarang yang beragama Islam.
Walaupun ada yang bertudung, tetapi macam tak bertudung. Atau dalam istilah kata-kata Nabi,‘berpakaian tetapi bertelanjang’. Saya heran mengapa anaknya yang dah jadi orang no1 berkuasa di Malaysia masih pertahankan pakaian tidak menutup aurat? Tidak mungkin dia yang belajar agama tinggi menganggap dedah aurat itu tidak salah atau tidak berdosa? Begitu ramai penasihat-penasihat agama keliling-kelalangnya!.
Ada orang kata itu dosa kecil! Dosa kecilpun, lama-lama jadi besar. Seeorang itu takkan jadi jutawan kalau dia tidak pedulikan pendapatan awalmulanya yang kecik-kecil… Dia yang kononnya kuat agama tetapi masih tidak mampu mendisiplinkan isterinya supaya pakai pakaian tutup aurat. Apakah kalau nak jadi pemimpin popular dalam UMNO wanitanya tidak perlu tutup aurat? Bini mesti boleh perintah laki, tanda sayangkan bini? Mungkin tak sejahil itu pemikiran ahli-ahli UMNO!!
Dalam mesyuarat agung UMNO zaman Mahathir, perwakilan pernah mengkritik habis-habisan pakaian isteri pemimpin-pemimpinnya yang tidak bertudung. Baru-baru inipun dalam sidang DUN Kelantan, wakil BN dari Guchil membangkitkan tentang gejala-gejala sosial yang melanda remaja sekarang… mengenai mereka yang berpakaian menjolok mata dan bergaul bebas antara lelaki perempuan. Mengapa PM tidak awasi Menteri Penerangannya yang juga terlibat menggembeling dan membajai gejala-gejala tersebut?
Hingga ada disiarkan anak seorang ulama (yang dah mumaiyiz) memeluk seorang wanita bukan muhrim di kaca tv, walaupun dalam drama. Ingatlah hai Menteri Penerangan, kalau hang tak boleh jadi garam penyelamat ikan dari busuk, janganlah pulak hang jadi langau yang dok hughung pi mai pi mai, tambah busukkan ikan tu lagi!
Jadi, saya cabar Pak Lah supaya meneruskan misi Islam yang dibawa allahyarham ayahnya, melaksanakan Islam secara keseluruhan mulailah dengan diri dan keluarga. Selamatkan anak isteri anda dan kita dari bakaran api neraka di akhirat, dengan berpakaian sopan dan menutup aurat!!
Selamat Hari Raya Haji…Maaf Zahir Batin kepada semua, termasuk kepada PMku Pak Lah!
Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 19-12-2007. KL.
Monday, December 17, 2007
Demontrasi Adalah Tunjuk Perasaan
Ibnu Hasyim
CATATAN PERJALANAN:
TERINGAT saya sewaktu terperangkap di Airport Manila pada pertengahan tahun 80an, penerbangan terhenti kerana demontrasi anti Marcos yang menjadi Presiden Filipina pada waktu itu. Bermulalah tunjuk perasaan demi tunjuk perasaan di sana sini, yang akhirnya tersungkur juga pemimpin nombor satu negara tersebut. Itukah sebabnya kerajaan yang berkuasa, takut sangat dengan demontrasi walaupun berlaku secara aman?
Kita juga tidak pernah lupa dalam sejarah Malaya, orang Melayu juga pernah membuat tunjuk perasan anti komunis di Semenyeh dan beberapa tempat lagi. UMNO juga pernah mengadakan beberapa siri himpunan tunjuk perasaan dalam sejarahnya, membantah Malayan Union. Bahkan ramai pemimpin-pemimpin UMNO yang naik kepimpinannya dengan demontrasi, terutama sewaktu mereka menjadi pemimpin pelajar. Apakah itu bukan budaya kita?
Kira-kira sebelum tahun 80an dulu, terkenal beberapa tuntutan pekerja terhadap majikan melalui kegiatan yang disebut ‘mogok’… Syarikat bas, kilang-kilang dan lain-lain, bahkan ada tindakan murid kepada guru sekolah melalui mogok. Mogok itupun demontrasi atau tunjuk perasaan. Apalagi bila berlaku penghinaan ke atas agama Islam, kebanyakan umat Islam di dunia yang tidak boleh berbuat apa-apa, hanya menentang melalui demontrasi atau ‘unjuk rasa’ (dalam bahasa Indonesia).
Saya paparkan beberapa catatan pengalaman saya (sekitar hujung tahun 80an) dalam beberapa demontrasi…
Demontrasi Umat Islam Yala.
KAMI sampai di simpang tiga belakang pekan Yala. Tidak tahu jalan mana yang hendak dituju. Baru hendak tanya, tapi ditegur lebih dulu oleh seorang lelaki berkupiah putih, “Nak ke mana saudara?”
“Nak ke tempat perhimpunan Islam…”
“Perjumpaan yang mana? Ijtimak tabligh atau berarak ala Iran. Kedua-duanya diadakan serentak di sini!” Dia tanya balas.
“Tunjuk perasaan membantah Salman Rushdie yang menghina Islam.” Aku menegaskan.
Dia terus menunjukkan jalannaya. Kereta kami, kereta luar bernombor daftar Malaysia pun menyusur perlahan-lahan. Dari jauh nampak surau kecil di pinggir sebuah padang. Ramai orang Islam berhimpun. Suara azan bergema berkumandang di udara melalui pembesar suara yang tergantung di tiang tinggi dengan megahnya mengarah ke segenap penjuru. Kami pun solat zohor bersama-sama mereka. Dari cara bersolat dapat ku ketahui golongan Sunni dan Syiah sembahyang bersama-sama.
Orang Syiah meletakkan batu kecil di tempat sujud. Sama-sama bersujud. Tidak bermusuh, tidak bergaduh. Sama-sama mengadap Allah SWT. Membulatkan tekad menyatakan bantahan kepada agen-agen kuffar yang menghina Allah dan NabiNya Muhammad SAW. Itulah ujian kepada pendokong dan penyokong Islam supaya pertahankan maruah agamanya. Lepas sembahyang seorang lelaki naik ke pentas yang mengadap ke surau itu. Beliau berpidato dalam bahasa Thai.
Orang ramai mula berhimpun. Pemberita dan jurugambar sibuk dengan tugasnya. Tiap patah suara ditekankan kuat, disambut oleh hadirin dengan gema takbir seolah-olah mampu menggegarkan pekan Yala atau disebut juga pekan Nibung itu. Lepas satu, satu… Penceramah bertukar ganti. Bekas wakil rakyat di Selatan Thai pun berpidato. Juga ramai tokoh-tokoh muda tempatan berpidato dalam loghat tempatan, hampir-hampir macam loghat Kelantan.
Mereka menghuraikan tiap sudut buku ‘The Setanic Verses’ karya Salman Rushdie yang menghina Islam dan Nabi Muhammad itu. Mereka bersetuju dan mengucapkan syabas kepada Imam Khomeini pemimpin revolusi Islam Iran yang berani menghukum penjenayah. “Bukan Imam Khomeini penjenayah seperti tuduhan kuncu-kuncu barat, tetapi Salman Rushdie!! Salman rush-die mesti dibunuh!!” Kata seorang penceramah bersemangat, sambil mengangkat senjata M16 tiruan mainan kanak-kanak sebagai symbol hukum bunuh.
Disambut hadirin dengan takbir ‘Allahu Akbar!” dan seruan “Bunuh Salman Rushdie!!”
Sampai pula giliranku berceramah. “Cuba lihat saudara-saudara! Seorang tok guru agama yang mengajar di surau dan pondok Malaysia, sanggup turun ke padang berdemontrasi bersama-sama 50,000 rakyat untuk menyatakan kebiadaban Salman Rushdie di Kuala Terengganu beberapa hari lepas!!” Kataku.
“Kalau di zaman pemerintahan Khalifah Islam Al-Muktasim Billah… seorang wanita Islam sedang berniaga di negeri kafir ribuan kilometer jauhnya dari ibunegara, telah dijatuhkan maruahnya di khalayak ramai hingga terbuka auratnya.. Muslimah itu telah menjerit meminta perlindungan kepada Khalifah kerana maruahnya tercemar, maka Khalifah Islam itu sanggup menghantar satu angkatan tentera ke negeri kafir tersebut untuk menghukum penjenayah, hanya kerana aurat seorang Muslimah! Apalagi Nabi kita, Nabi umat Islam, Nabi yang maksum telah dihina dan diperkosa maruahnya!! Apakah kita masih mahu berdiam diri??” Ucapanku disambut gegak gempita dengan gema takbir yang menyeram dan menegakkan bulu roma.
Bila masuk waktu Asar, perserta demontrasi pun bersembahyang beramai-ramai atas pasir dan rumput padang itu. Lepas sembahyang patung Salman keparat itu dibakar. Ramai-ramai keluar berarak ke dalam bandar. Dimulai dengan barisan kanak-kanak, mereka dilatih supaya tidak takut mati kerana Islam. Diikuti dengan muslimat-muslimat, kerana proses tarbiah bukan di bibir mulut atau atas kertas sahaja, bahkan perlu dipraktikkan dan diuji. Disambung oleh kaum lelaki samada tua atau muda.
Antaranya ada yang memakai kain lilit kepala bertulis ‘La Ilaha Illallah’. Bajunya bertulis beberapa tulisan Arab, sambil membawa bendera atau sepanduk tulisan Jawi dan Thai. Penceramah-penceramah terus membakar semangat, berceramah di atas jeep yang sedang bergerak perlahan, dengan corong pembesar suara dihalakan kepada orang ramai. Demontrasi terus berjalan lancar, tiada siapa mengganggu, terus masuk ke pekan Yala. Kerana polis pun turut berkawal dengan baik, tidak bertindak liar dan ganas. Orang ramai pun mendengar dengan tenang. Tiada apa-apa berlaku.
Hal ini mengingatkanku kepada tragedi demontrasi 25 Disember Hari Natal tiga tahun sebelumnya di Jalan Ampang Kuala Lumpur. Kira-kira 70 aktivis Islam berhimpun di depan pejabat kedutaan Kesatuan Republik Sosialis Soviet (USSR), membantah secara aman penaklukan beramai-ramai tentera kafir Marxis Rusia di bumi Afghanistan. Aku juga berceramah mengutuk rejim diktatur penjajah Beruang Merah bangsat itu.
Seorang tokoh PAS berceramah, “… 7 tahun lalu bila fajar 25 Disember Hari Natal mulai menyinsing, maka lebih 5,000 tentera Rusia menyerbu masuk ke bumi Afghanistan. Mereka menyerang, membunuh, menyeksa, memperkosa rakyat, merosakkan tanaman, ternakan dan permukaan buminya, menandakan bermulanya penjajahan ke atas umat Islam di negara itu. Mereka terus menambahkan kekuatan dari masa ke masa demi mengekalkan kezaliman dan kekuatan mereka!” Suaranya yang parau semakin jelas dan lantang, “Kami mahu kamu wahai komunis Rusia, keluar dari bumi Afghanistan sekarang juga!!”
Disambut dengan takbir dan teriakan, “Kami tetap bersama mujahidin!” oleh para demontrasi.
Malangnya, pihak berkuasa Malaysia terus merempuh dan menyuraikan tunjuk perasaan itu dengan sewenang-wenangnya, walaupun ianya dilakukan secara aman. Akhirnya 17 orang ditahan. Lebih menyedihkan lagi, besoknya terpampang di dada sebuah akhbar tempatan, tajuk besarnya berbunyi ‘Bayangan Memali di Kuala Lumpur’. Orang ramai cuba dikelirukan, demontrasi yang dibayangkan sebagai ‘keganasan di Memali’.
Walaupun sebenarnya peristiwa di Memali itu sendiri adalah keganasan pembunuhan beramai-ramai pihak kerajaan ke atas rakyat, bukan sebaliknya, seperti yang gambarkan oleh media mereka. Berbeda dengan demontrasi di Tahailand yang ku hadiri kali ini, ianya dibiarkan dan dikawal. Peserta demontrasi boleh pulang ke rumah masing-masing dengan aman. Aku pun pulang ke tempat singghku di Pattani, boleh tidur dengan tenang hingga pagi.
Besoknya, sedang aku minum pagi di sebuah warung seperti biasa, tiba-tiba datang kawanku anak tempatan yang sama-sama berdemontrasi semalam dengan tergopoh-gapah. Belum sempat duduk dia sudah menyapa, “Mu lihat tv malam tadi??”
“Tidak!” Kataku menggeleng kepala.
“Demo semalam dapat liputan molek di tv Thai Bahagian Selatan. Seterusnya akan diadakan demo di Hadyai, Bangkok dan beberapa bandar lagi..” Jelasnya dengan gembira dan sedikit bangga. “O ya, gambarmu sedang berceramah pun ada tersiar juga!!”
Demontrasi Adalah Tunjuk Perasaan II
PADA tahun 1987 yang lalu semasa aku berada di Makkah, telah berlaku suatu peristiwa pembunuhan beramai-ramai ke atas jamaah haji Iran berhampiran dengan rumah Allah atau Kaabah. Berlaku dalam sebuah demontrasi. Aku masih ingat, aku bersama kawanku dan dua orang lain sedang berbual-bual di dekat bangunan pejabat wakil Imam Khomeini, di kota Makkah.
Waktu itu suatu majlis perjumpaan kira-kira 200 orang sedang berlangsung. Terdengar beberapa pemimpin Iran sedang berpidato mengenai haji. Antaranya mereka menuntut beberapa rakyat mereka yang ditahan oleh kerajaan Saudi dibebaskan segera. Sedang kami berbual-bual sesama kami, tiba-tiba seorang pemuda Iran memberi sekeping surat. Aku membelek-belek. “Surat apa itu?” Tanya kawanku.
“Surat jemput hadir ke Perhimpunan dan Perarakan Haji, dari pejabat Imam Khomeini yang jauh di sana berdemontrasi hingga ke sini… besok, lepas Asar.” Jawabku, sambil menunjuk arah bangunan tersebut, beberapa kilometer sahaja dari tempat kami berdiri. Aku tunjukkan surat itu padanya.
Tetapi dirampas segera oleh seseorang dengan kasar. “Imam… Imam Khomeini?? Kau tahu siapa dia?” Sergahnya, sambil tangannya mengoyak-ngoyak surat itu dengan geram. Dia yang berpakaian macam orang Pakistan, bersama dua temannya.
“Khomeini kafir!” Sambung salah seorang mereka, dengan tidak semena-mena. Akhirnya, semua mereka berlalu dengan rungutan berpanjangan. Kami masing-masing tercengang. Hal ini membuat saya berminat dan tertarik untuk hadir di majlis itu besok hari.
Esoknya lepas sembahyang Asar di Masjidil Haram…
Aku cepat-cepat setelah keluar dari Masjidil Haram mencari sudut yang baik bagi meninjau dan melihat suasana demontrasi dari dekat. Aku naik tingkat atas bangunan letak kereta yang 4 tingkat itu. Hampir dengan pejabat pos, bersetentang agak jauh sikit dari pejabat wakil Imam Khomeini. Boleh lihat dari atas, perarakan yang akan melintasi bangunan itu. Dari jauh, kini sudah nampak berduyun-duyun ribuan manusia menuju arah bangunan tempat aku berada, bagaikan banjir sungai yang mengalir perlahan.
Mereka membawa sepanduk beranika ragam. Suara slogan beramai-ramai, sesekali jelas teriakan ‘Allahu Akbar’ berkumandang di udara memecah kebisingan kota Makkah itu. Bunyi bagai lebah mengaum itu makin jelas dan makin dekat. Perhatian dan pendengaranku mula tertumpu untuk mendengar butir-butir perkataan mereka. Tiba-tiba gegendang telingaku terpukul kuat oleh satu suara jarak dekat. Suara menyuruh dan menghambatku dengan kasar tidak bersopan supaya turun, segera berlalu dari situ.
Suara seorang lelaki berjubah tup, pakaian kebangsaan Saudi yang bergerak tergesa-gesa. Rupanya pihak polis Saudi ingin menggunakan bangunan itu. Kereta-kereta polis bergegas meluncur naik. Unit-unit penggambaran segera dipasang. Di bawah pula, di atas jalanraya unit-unit polis rusuhan sedang bersiap sedia, seolah-olah akan menghadapi suatu pertempuran dan perlawanan hebat. Mereka bersiap sedia untuk menyekat dan mengempang aliran arus demontrasi yang sedang mara itu.
Tetapi aku terpaksa mencari tempat lain pula untuk melihatnya. Kakiku melangkah turun, merayau-rayau di deretan kedai satu tingkat seberang jalan sana. Penunjuk-penunjuk perasaan sudah semakin hampir, arus derasnya terus melanda. Membuak-buak bagai sungai pecah empangan. Aku terjebak di dalamnya, tidak lagi dapat melihat demontrasi itu secara keseluruhan. Aku terus meredah di tengah-tengah 50,000 manusia itu. Aku tidak tahu lagi apa yang berlaku di depan, bila mereka disekat oleh empangan polis pencegah rusuhan itu.
Aku terus meredah dan menyongsang tunjuk perasaan itu ke belakang. Merentasi pelbagai sepanduk yang hampir semuanya terdapat gambar dan perkataan bertulis Imam Khomeini. Ada karikatur politik, gambar Presiden Amerika sedang peralatkan benoka-bonekanya, memecahkan perpaduan umat Islam. Gambar Khomeini sebagai penaung dan pembela rakyat tertindas. Sebuah Masjidil Aqsa kertas dipikul bersama-sama sebagai symbol kewajipan merampas kembali dari Yahudi adalah menjadi kewajipan bersama.
Ratusan pembesar suara tergantung di tiang-tiang tinggi yang diusung bersama-sama. Berselisih dengan kumpulan muslimat-muslimat yang telah berumur sedang bertakbir bersemangat, tangannya menggenggam penumbuk. Aku terus juga menyongsang perarakan itu. Agak beberapa lama badanku keletihan, tekakku terasa haus. Telan air liur aku, bila melihat lori-lori sedang menurunkan air batu bawah jejambat, di bulatan tempat cantum kumpulan manusia yang panjang datang dari pelbagai arah.
Air batu dibagi-bagikan. Aku hampiri kumpulan itu dengan harapan dapat basahi tekakku. Tetapi terlalu ramai, mereka macam berebut-rebut walaupun agak beradap. Aku tidak sabar lagi menunggu giliran. Rupanya 2 polis Saudi berunifom sedang perhatikan tingkahku. Mereka membantuku dapatkan minuman. Alhamdulillah! “Apa pandangan encik mengenai demontrasi ini?” Seorang dari peserta demontrasi itu menanyaiku.
“Bagus!” Jawabku ringkas.
Tiba-tiba beberapa pemuda Iran sedang berlari-lari anak dari hadapan menuju kami. Mereka membawa berita cemas. Dari jauh ternampak asap hitam berkepul-kepul di udara tepat di atas penunjuk-penunjuk perasaan di barisan depan. Tanda ada letupan dan kebakaran. Dari bangunan-bangunan tinggi di kiri kanan jalan, nampak benda-benda berat dilontarkan ke atas lautan manusia itu. Termasuk dari bangunan tempat saya berdiri mula-mula tadi yang dikuasai pihak polis Saudi itu.
Kedengaran pula bunyi tembakan berturutan bagaikan satu serangan hendap musuh, beberapa minit lamanya. Pemuda-pemuda Iran tadi mengisyaratkan supaya penunjuk-penunjuk perasaan berpatah balik. Bila berselisih denganku, mereka menuding jari ke arahku supaya keluar dari barisan tunjuk perasaan itu. Sebentar kemudian, arus saf itu sudah bergerak ke belakang, patah balik. Letupan tembakan masih kedengaran jarang-jarang. Tetapi makin dekat.. dan makin membimbangkan.
Helikopter-helikopter Saudi terus berlegar-legar di atas kepala. Ambulan bulan sabit merah bergerak bagaikan bot-bot membelah lautan manusia dengan tenang selesa menjalankan tugasnya. Sesekali motosikal polis Saudi pula meredah dan merentasi gelombang lautan manusia itu dengan tenang. Arus demontrasi itu terus berundur. Antara yang berselisih denganku ialah ramai muslimat-muslimat yang luka. Orang tua yang cedera parah. Dipapah, dirawat oleh teman-temannya, sambil berlari-lari anak.
Tiba-tiba… “Moya! Moya!!” Jerit seorang lelaki tua. Dia tersungkur di hadapan ku meraung-raung meminta air dengan kepala yang berlumuran darah.
Aku nak tolong, tapi tanganku ditarik supaya keluar dari barisan tunjuk perasaan itu. Akhirnya aku menyimpang arah kubur Ma’la, keluar dari barisan yang bertali arus itu dan berlalu dari situ. Malamnya aku datang lagi, terlihat mayat-mayat bergelimpangan. Khabarnya kira-kira 500 nyawa terkorban. Ramainya ialah wanita, warga tua dan ada juga sikit-sikit hujjaj dari negara selain Iran.
Itulah peristiwa demontrasi dan tunjuk perasaan. Mereka dibantai hingga terkorban, namun mereka sanggup menghadapinya. Ada yang tanya bagaimana nak hindarinya? Jawapan saya cukup mudah, polis jangan bertindak ganas! Itu saja, tak kira di Malaysia, Thailand, Filipina atau Saudi. Masing-masing ada agenda perjuangan masing-masing. Maka demontrasilah tempat meluahkan perasaan perjuangan. Inilah yang berlaku walaupun dekat kelambu kaabah seperti yang diceritakan.
Sekarang orang sibuk-sibuk tunaikan ibadat haji di Baitullah. Ibadat haji itupun suatu cara atau demontrasi menunjuk perasaan dan keikhlasan kita kepada Allah SWT. Lihat perintah dalam ayat 26 & 27 dalam Surah Haji, surah ke 22, dari Al Qur’an. Buat apa datang jauh-jauh ke rumah Allah walaupun ‘berjalan kaki dan tunggang unta kurus’ kalau bukan nak tunjukkan perasaan ikhlas serta cinta kita kepada Allah SWT??
Catatan Perjalanan: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 16-12-2007. KL.
Tuesday, December 11, 2007
Strategi Osama Laden Di Zaman Nabi...
Jom kita teliti sejarah di zaman Nabi SAW…
Abu Bashir seorang penduduk Makkah। Dengan diam-diam beliau meninggalkan Makkah, kerana sudah lama beliau masuk Islam secara sembunyi-sembunyi di sana. Bila pemuka-pemuka Quraisy Makkah sedar, mereka menyuruh dua agennya mengintip dan berjumpa Nabi di Madinah. Abu Bashir disuruh cari oleh Nabi sampai jumpa, dan bersemuka di majlis beliau.
“Encik Bashir..” Kata Nabi. “Engkau sendiri dah maklum perjanjian kami dengan Quraisy. Engkau adalah penduduk Makkah, sebab itu jangan terkejut dua utusan ini datang memastikan engkau dibawa pulang ke Makkah, engkau sendiri pun tahu! Kami tidak boleh mengkhianati perjanjian. Ghadar (langgar perjanjian) adalah pantang bagi kita! Oleh itu pulanglah bersama dua orang yang menjemput engkau ini. Saya doakan moga-moga Allah cepat-cepat melepaskan engkau dari kesulitan!”
Perjanjian yang dimaksudkan itu adalah Perjanjian Hudaibiah, antara orang musyrikin Makkah dengan Nabi pimpinan di Madinah. Antara kandungannya ialah, ‘…kalau ada orang Quraisy datang kepada Muhammad tidak se izin pemimpin-pemimpin Quraisy, maka orang Quraisy berhak menuntut supaya orang itu segera dipulangkan ke Makkah. Tetapi sebaliknya, jika ada pengikut Muhammad datang ke Makkah, maka orang Makkah tidak mempunyai kewajipan buat memulangkan mereka kembali ke Madinah.’
Baru selesai sahaja perjanjian itu ditulis, tiba-tiba muncul seorang yang badannya penuh ikatan rantai besi. Dia adalah tawanan Quraisy kerana menjadi pendatang tanpa izin masuk ke kota Makkah. Dia sudah lama mengisytiharkan dirinya seorang Muslim. Dia datang kini, kerana ingin melihat wajah Rasulullah. Rupanya dia terkena dengan isi perjanjian itu dan terpaksa dihantar pulang waktu itu juga. Dia adalah Abu Jundul anak kepada Suhail bin ‘Amer. Suhail adalah penanda tangan perjanjian itu bagi pihak Quraisy
“Mula kita buat perjanjian॥ dah langgar!” Sergah Suhail kepada anaknya, Abu Jundul। Direntap dan dipukul mukanya. Ditolak ke tempat orang-orang Quraisy yang sedang melihatnya.
“Wahai kaum Muslimin! Sanggupkah kamu biarkan aku jatuh ke tangan musyrikin untuk menfitnah aku dalam agamaku??” Jerit Abu Jundul yang sedang diseret ke Makkah। Namun, keresahan orang-orang Islam yang ada di situ masih terkawal.
“Abu Jundul! Kau bersabarlah। Allah pasti akan menolong engkau dan semua orang yang lemah teraniaya. Berat bagi kami melanggar janji yang telah diikat. Kita pantang mungkir janji!!” Kata Nabi.
Umar bin Khattab berdiri dekat Abu Jundul sambil memujuk, “Ikut dulu Abu Jundul dan sabarlah! Mereka adalah musyrikin, darah mereka adalah darah anjing!” Nyaris dia tidak menyerang ayahnya dengan pedang। Kerana setianya pada perintah Rasul, air matanya menitis juga terpaksa menahan marah.
Begitu pula dengan Abu Bashir, bila mendengar ucapan Nabi kepadanya tadi, wajahnya menjadi murung dan muram। Lama dia termenung, katanya, “Ya Rasulullah! Apakah aku pun tuan sanggup kembalikan kepada musyrikin hingga mereka aniaya aku dalam keyakinan agamaku??”
Nabi tidak menjawab apa-apa lagi। Dua Quraisy tersebut dengar sendiri perintah Nabi itu kepada Bashir. Abu Bashir pun diajak pergi. Dalam perjalanan, semasa dua Quraisy itu tidur nyenyak tengah malam, disentaknya pedang yang seorang, lalu dibunuhnya yang seorang lagi itu. Yang sedang tidur itu tersedar ketakutan, lalu diarah Bashir berangkat sendiri ke Makkah. Sedangkan dia pusing balik ke Madinah.
Di Madinah dia mengadap Nabi sekali lagi dan menceritakan apa yang berlaku। “Ya Rasulullah. Perintah tinggalkan Madinah telah ku patuhi. Kesetiaan tuan teguhi janji telah berlaku. Tuan telah serahkan aku ke tangan puak itu॥ Kini aku telah membela diriku dan agamaku jangan sampai teraniaya, atau mereka membuat sesuka hati padaku!”
Nabi tidak menjawab juga। Tanpa minta izin Abu Bashir pun pergi.
Setelah Abu Bashir pergi baru Nabi bersuara, “Kalau dia dapat kawan, dia boleh cetuskan perang terhadap musuhnya!” Bashir pun menyisihkan diri ke suatu tempat di tepi laut bernama ‘Iish। Dihubunginya rakan-rakan sealirannya semula, hingga tersebar luas gerakannya bersama kata-kata Nabi tersebut. Dalam masa paling singkat terkumpul 70 pemuda bersenjata terdiri dari pelarian Makkah, termasuk Abu Jundul.
Kerja mereka ialah mengganggu dan merompak kabilah-kabilah niaga Quraisy yang berulang-alik ke Syam, hingga suasana tidak aman lagi। Hal yang menyebabkan puak Quraisy menghantar utusan kepada Nabi, pohon tarik balik isi perjanjian seperti disebutkan, walaupun pelakunya adalah pemuda-pemuda Makkah sendiri. Setelah berlaku tarik balik perjanjian, barulah kaum Muslimin merasa bebas menziarah sahabat-sahabatnya di Makkah. Hingga datanglah arahan Nabi memanggil Abu Bashir pulang ke Madinah.
“Marahkah Rasulullah kepadaku??” Itu mula-mula dia tanya kepada utusan Nabi yang datang menemuinya। Waktu itu dia dalam keadaan tenat kerana luka-lukanya dalam pertempuran.
“Tidak। Bahkan beliau harap engkau cepat-cepat pulang ke Madinah.” Jawab utusan Nabi.
“Rasulullah tak marah.. barulah rasa lega.”Katanya. “Sampaikan salamku pada beliau!” Diapun wafat di hadapan utusan itu.
(Sila rujuk Tafsir Al-Azhar juzuk 26 Surah ke 48 Al-Fat’h oleh Prof Dr HAMKA dan kitab-kirab sirah lain।)
Persoalannya, samakah strategi perjuangan Abu Bashir ini dengan perjuangan Osama Laden dalam menentang musuh-musuh Allah masa kini? Bolehkah diterapkan strategi politik ini dalam politik pilihan raya di Malaysia? Marilah sama-sama buka minda kita॥
Catatan santai: ibnuhasyim.
blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
KL. 08-12-2007. KL.