Saturday, September 13, 2008

Misteri Pulau Puaka Di Aceh.


Ladang ganja di Aceh

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan.

SAYUP-SAYUP dari pantai sekitar Banda Aceh, nampak kebiruan kelumpuk-kelumpuk kepulauan. Antaranya ialah Pulau Aceh atau Pulau Beras.. adalah sebuah pulau berhampiran Pulau Sabang. 

Kalau Pulau Sabang terkenal sebagai tempat perlancungan, tetapi pulau ini agak lain sikit. Apa lainnya?

“Sebelum tsunami pulau itu dipenuhi pokok-pokok ganja, menjadi antara pengeluar dadah ganja terbesar di Aceh. Waktu itu, undang-undang dadah berbahaya tidak seketat sekarang. Perusahaan penanaman ganja menjadi sumber pendapatan penduduk.” Kata seorang, yang saya temui di Chow Kit, KL.

Dikatakan, beliau adalah generasi awal orang Aceh penghijrah dari negaranya, yang meneroka di KL sebagai peniaga-peniaga kedai runcit Aceh.. berkembang hingga berselerak bercambahan seperti yang ada sekarang. 


Mengimbau kenangan lama beliau, katanya..

“Aku anak Krung Gueh keluaran Sekolah Ekonomi Asas Luok Seumawe, sewaktu umur 21 tahun telah bertolak ke Medan, melalui Dumai... aku masih ingat, waktu itu bertarikh 1 Jan 1979. Pada pagi jam 7.00 sampai di Pantai Kundur Melaka, dengan pas lawatan. Kami 7 orang dibekal RM4-00. Kagum aku dengan ringgit Malaysia masa itu, kami dapat makan seorang seketul roti dan; sebungkus air kotak, bila dibayar masih berbaki RM1.60. 

"Hebat fikirku, memang Malaysia mewah dan kaya! Di situlah timbul ilhamku untuk jadi seorang peniaga. Walaupun mulanya aku menjadi buruh di Felda Sungai Koyan 2, Raub, tetapi akhirnya aku dapat peluang mengedar rokok kretek Gudang Garam Indonesia di KL. Untungnya lumayan masa itu, membuat perniagaan aku cepat meningkat.”

“Berapa untung sebungkus masa tu?” Aku tanya.

“Gudang garam merah, jualan runcit RM5 sebungkus.. memang mahal kerana tidak cukup barang. Tolak borong RM4-00, aku untung RM2-00 lebih sebungkus. Ha! kerana rokok kreteklah peniaga-peniaga kedai runcit kecil tepi jalan bisa hidup bertumbuhan dan berkembang!”

“Tak salah ke dari sudut undang-undang negara?”

“Mungkin waktu itu kerajaan bagi can, nak tolong orang Aceh. Rokok simpan bawah meja, bila pembeli minta baru keluarkan!” Jelas beliau.

“Begitukah juga dengan pengedaran ganja?”

“Ssshht!” Sambil jari telunjuknya diletak dibibir. “Sejak dulu lagi Malaysia adalah antara negara penerima ganja terbesar dari Aceh!”

Hal ini mengingatkan semasa muda-muda saya di kampung Balik Pulau, Pulau Pinang. Ketika berjalan-jalan di tepi pantai, bila terserempak dengan penyeludup-penyeludup, akan dihadiahkan sebungkus kecil ganja, sebagai proses ‘tutup mulut’. Maka murahlah harga ganja di situ, dan mudahlah juga anak-anak muda jadi penagih. 

Seingat saya 1 kertus ganja baru 50 sen saja. (1 kertus = 1 balutan padat termasuk daunan dan biji ganja, bulatan sebesar syiling 20 sen, panjangnya kira-kira 3 inci.). Ramai anak-anak muda kampung saya jadi penagih ganja.

Minggu lepas, semasa saya berkunjung ke Aceh, saya bertanya seorang kawan kakitangan sebuah akhbar tempatan mengenai pulau itu, apakah masih ada kegiatan tanaman ganja di situ? Jawabnya, “Ya, masih banyak!”

“Apakah pihak berkuasa tidak pergi memberkas penanamnya?”

“Kalau pergi ke pulau itu di sebelah siangnya, tidak pernah ada penduduk, walaupun pokok-pokok ganja masih berkembang subur. Nak tangkap siapa, tiada orang? Namun ganja-ganja di situ tetap beredar di pasaran. Itulah sebenarnya yang menjadi misteri di pulau berpuaka itu!”

Bila sebut ‘berpuaka’, teringat pula cerita seorang nelayan yang sering menangkap ikan sekitar pulau itu sebelum tsunami. Dia pernah melihat sebuah kapal dari luar negara berlabuh. Membawa beberapa bahan peledak, dan meletupkannya di dasar laut berhampiran pulau itu, bergegar dan menimbulkan gelombang agak besar juga. 

Berita itu tersebar luas di Banda Aceh, tetapi ianya lenyap terus bila datang gelombang yang jauh lebih besar lagi, iaitu tsunami 2004. Apakah ianya juga sebuah legenda misteri berpuaka di pulau itu??

Akhirnya berkata seseorang di depan saya, yang ditemui di Chou Kit ini, “Kita orang-orang Aceh, kini visa tsunami tinggal di Malaysia sudah terancam, kita perlu fikirkan bagaimana untuk terus berniaga di sini.. atau memegang visa perniagaan, walaupun terpaksa berulang-alik ke Aceh!”

Nampaknya, saya pun sudah dianggap mempunyai roh sebagai rakyat Aceh, selepas baru pulang dari Aceh. Sekian, catatan perjalanan kali ini, Wallahu aklam.

Catatan Perjalanan: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Chow Kit 
KL. September13, 08.

Lihat..
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'

Thursday, September 11, 2008

Hati-hati Baca Al-Qur’an Dalam Internet.. Group University UK


BY ASYOK KUMAR

LCCT: September10 – Umat Islam perlu berhati-hati bila membaca Al-Quran melalui internet kerana banyak tulisan yang salah, kata Dr Hj Mohd Hasyim, selaku Presiden Group Universiti Ulu Klang yang baru pulang dari Banda Aceh dalam pertemuan dengannya di sini semalam.

Beliau diberitahu dalam pertemuan dengan rakannya di IAIN Raniri, Banda Aceh. Contohnya, dalam ‘The Holy Quran’ pada situs http://WWW.geocities.com/hollywod/academy , banyak sekali teks Quran yang salah, yakni teks penulisannya, seperti dalam bahagian surah Al Imran 153, ada dua pengulangan kata dalam teks tersebut.

Beberapa surah yang ditemui teks berganda antara lain dalam Surat Al A’raf, Surat Yusuf, Israil, Al Ahqof, Attahrim, Al fatir, Al Mumtahinah, dan lain-lain. Beliau juga mencadangkan masyarakat yang akan membaca Al Qu’ran melalui internet supaya tidak membaca The Holy Quran, namun boleh membaca Al Qu’ran internet dengan membuka situs http://www.qurancomplex.org milik pemerintah Arab Saudi, atau Al Quran internet yang dikeluarkan oleh mana-mana negara melalui bahagian agamanya yang sah.

Sementara itu di Bandung, Ketua MUI Jawa Barat yang membidangi Syariah dan Fatwa, Prof DR Rahmat Syafii, menyatakan, pihaknya akan segera mengambil sikap atas banyaknya teks Al Qur’an yang salah dalam internet.

Kampung Kedah Aceh, Selepas Tsunami..


Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan

KAMPUNG Kedah (di Kecamatan Keudah) terletak di tebing Sungai Aceh membelahi tengah-tengah Banda Aceh, bersempadanan dengan Kampung Jawa. Sebelum berlakunya tsuami pada hari Natal 25 Disembar 2004, Kampung Kedah terkenal sebagai sarang jenayah, maksiat, perjudian, pelacuran, perompakan, pembunuhan, samseng-samseng mabuk dan pengedaran dadah. 

Sehingga di situ diwujudkan sebuah penjara bagi penjenayah-penjenayah di tapak pasar (seberang sungai depan Kampung Kedah) yang ada sekarang. Orang-orang keturunan India di Banda Aceh terdapat ramai di situ, dan banyak juga vihara Buddha sembahan orang-orang Cina. Tiba-tiba tsunami datang merubah segala-galanya. 

Begitu.. cerita saya dapat, antaranya dari sekumpulan beberapa anak muda yang sedang membakar ikan-ikan tongkol pagi itu sebelum sahur bersama-sama saya.

“Mari Pak! Kami ra’i bapak ..bakar ikan-ikan tongkol yang baru naik dari bot nelayan tadi, manis dan enak kali.. buat sahur.” sambil tangannya sedang memotong dan merencung buluh kecil, menjolok masuk ke mulut ikan memudahkan pembakaran. 

Mereka membakar ikan depan sebuah warung mee Aceh, yang baru ditutup habis niaga pagi itu, depan sebuah hotel terkenal membelakangi Sungai Aceh, diseberangnya itulah terletak Kampung Jawa dan Kampung Kedah.

“Siapa bapak yang baru tiba itu? Orang GAM (Gerakan Aceh Merdeka) dari mana?” Tanya seseorang dari mereka tentang saya, kata pengenalan hingga mereka boleh jadi baik dengan saya.

“Oo. Tidak. Dia bukan orang GAM, tapi orang Malaysia.” Jawab temannya.

Rupanya, tempat saya nginap itu adalah bekas markas unit latihan GAM sebelum perjanjian damai dengan RI (Republik Indonesia) beberapa tahun lalu, yang sudah beberapa kali disergap tentera RI, dan ramai pemimpinnya ditangkap di situ. 

Hotel itu milik seorang wanita pimpinan tertinggi GAM yang terkorban dalam tragedy tsunami di penjara tentera RI, baru menjalani 2 tahun dari hukuman 20 tahun penjara kerana kegiatan politiknya. Dikatakan Gabernor Aceh sekarang adalah anak didik beliau.

Pada suatu pagi menjelang sahur, pemuda yang bertanya temannya tentang saya itu terus tanya saya pula.. 

“Maaf Pak! Aku nak tanya terus terang, aku intai gerak-geri bapak di hotel.. agak lain. Bapak tidak pernah ada di kamar, kecuali beberapa jam waktu tidur. Bapa sewa kamar paling murah [Iaitu satu kamar Rp 40,000 (RM16) – ada 4 katil. Kalau tinggal 4 orang, bererti sewanya RM4 per orang, tiada di hotel lain semurah itu di situ]. 

"Bapa sering tengah malam berada di tempat-tempat ganjil, seperti ujung tebing sungai ini (Lam pulo), Kampung Kedah, dan Peunayong (di sebut juga China Town). Tempat yang pelancong-pelancong kurang berkunjung, tetapi kalau makan-minum di depan hotel-hotel terkenal bagi orang luar itu, biasalah! Jadi saya nak tanya bapa, apa sebenarnya misi bapak ke sini??” katanya.

“Ooo..” Jawab saya. Tapi terputus.

Terputus kerana mengingatkan beberapa jam sebelum ini, saya berada di Kampung Kedah minum-minum ringan bersama-sama beberapa anak muda di situ. Saya tanya tentang pekerjaan mereka, jawab seorang pemuda Kampung Kedah berumur 27 tahun..

“Kerja kami agak lain dari yang lain.. tetapi halal. Kami sudah tinggalkan kerja perampokan sebelum tsunami dulu. Sekarang kerja kami mengeluarkan besi-besi tua atau khazanah yang tenggelam di perut sungai Aceh lantaran tsunami. 

"Kerja kami menyelam. Bila terjumpa, mobil, motosikal, enjin atau lain-lain, kami tarik keluar dari atas rakit kami. Kami jual. Ada NGO-NGO dari luar negara membantu kami dengan menyediakan kelengkapan seperti alatan penyelaman..” Kata pemuda itu.

“Ada jumpa apa-apa selain besi-besi lusuh?” Tanyaku.

“Jumpa juga barang hiasan termasuk emas perak. Jumpa binatang-binatang berbisa dan berbahaya. Banyak juga jumpa tengkorak manusia korban tsunami…” Jawab seorang yang agak matang dari mereka. 

“Walaupun begitu kami redza dengan kerja kami. Tsunami datang tepat pada saatnya, di kala pemuda-pemuda kami sudah hanyut dengan maksiat yang mungkin sudah sampai ke puncaknya. Bahkan ada yang sudah bosan dengan kerja-kerja maksiat, seolah-olah berdoa minta pada Tuhan supaya ditukarkan masyarakat ini dengan masyarakat yang baru. 

"Tsunami datang, memusnahkan penjara-penjara itu, digantikan dengan pasar. Ya. Habis kerja-kerja ini, aku ingin jadi pengusaha dan pedagang, kami benci penjara. Itulah azam baru kami selepas tsunami!” Katanya.

Saya sambung jawapan saya yang terputus tadi, 

“Ooo. Saya adalah seorang penulis. Misi saya ialah untuk menerangkan reality masyarakat. Di sini saya nak dapatkan informasi mengenai anak-anak kampung Kedah, apakah ada hubungan dengan negara Kedah di Malaysia. Saya pernah menulis mengenai Bahasa Kedah di selatan Myanmar. Mengenai Pulau Perlis dan Pulau Kelantan di Medan. 

"Oleh itu, jangan tuan salah faham, saya bukan agen luar negara atau agen Jakarta untuk mengintip bekas-bekas GAM di sini. Saya tinggal di hotel ini secara kebetulan sahaja, kerana murah. Saya tidak dibiayai oleh mana-mana pertubuhan atau kerajaan.” Kata saya sungguh-sungguh.

Nampaknya, dia berpuas hati.

Saya terus menyambung perbualan, “Maaf, saya pula nak tanya tuan, adakah tuan tahu, mengapa kampung itu dinamakan Kampung Kedah? Apakah ada hubungan dengan rakyat atau negara Kedah Malaysia di masa silam?”

“Maaf Pak, aku kurang tahu…” Itulah jawapannya. 

Begitulah rata-rata jawapan yang saya temui bila bertanya mengenai kampung itu di Banda Aceh. Tiada yang ambil peduli. Bahkan lebih mengecewakan, bila seorang yang saya temui di depan Kantor Kecamatan Keudah di kampung itu menjawab…

“Tidak ada kena mengena nama Keudah dengan negeri Kedah di Malaysia. ‘Keudah’ asal dari nama ‘kuda-kuda’, kerana di sini pernah dijadikan penempatan kenderaan binatang ternak kuda secara besar-besaran di zaman kolonial Belanda dulu.”

Jawapan yang membuat harapan mengkaji fasal Kampung Kedah itu terhenti.

“Ayuh Pak! Ikan bakar sudah siap. Mari kita ratah sama-sama!!” 

Saya terus join mereka, seolah-olah kami sudah kenal lama. Hal yang mencungkil kembali kenanagan lampau semasa remaja di kampung saya dulu, kami sering bakar ikan ramai-ramai.

Itulah catatan perjalanan yang santai, buat kali ini. Insya Allah bersambung.

Catatan Perjalanan: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com
)
Di Hotel Rajawali
Banda Aceh Darus Salam
September9, 08.

Lihat..
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'

E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro' 

Wednesday, September 10, 2008

Janji Damai Helsinki: Mana Islamnya?


 Di sini masjid tempat saya tertidur.

Ibnu Hasyim: Catatan Perjalanan Di Aceh.

“TIDAK pernah saya mimpi dapat tidur di masjid ini… begitulah kuasa Allah SWT telah menghantarkan saya tidur di sini kira-kira 1 jam lamanya!” Kata saya kepada kawan saya itu, setelah terbangun dengan kejutan suara bacaan Qur’an yang akan menyusul dengan suara azan Asar. Maklumlah bulan puasa, kami agak keletihan.

Itulah sebuah masjid yang pernah saya lihat gambarnya tidak sampai 4 tahun lalu bila diserang tsunami seperti gambar di atas. Hingga tinggal masjid itu saja berwarna putih, lain semua kelihatan lumpur berwarna hitam kecoklatan. Antara kawasan di Aceh yang paling teruk dilanyak gelombang itu, pada Disember 2004. Rumah-rumah, pokok-pokok dan segala di sekelilingnya musnah.

“Di situ, sebelum tsunami terdapat penempatan tentera Republik Indonesia (RI) dan penjara tempat mengurung rakyat Aceh (Gerakan Aceh Merdeka atau GAM) yang dianggap sebagai pemberontak!” Kata kawanku setelah kami bangun dan keluar dari masjid itu, melintasi jalan kampong yang di kiri kanannya terdapat rumah batu rakyat baru dibina.. merentas runtuhan kepingan bebatu pejal arah yang ditunjukan jarinya...

Sebelum itu, saya dibawa melawat kesan-kesan tsunami lain seperti sebuah kapal besar menghempap beberapa rumah bersama penghuninya yang terkambus tidak dapat ditarik keluar. Bot-bot di atas bumbung rumah. Masjid yang diwakafkan kerana semua pemilik tanahnya terkorban. Hadiah simpati dari kerajaan luar seperti Amerika, Negara-negara Eropah, Arab, Asia termasuk Malaysia, syarikat-syarikat antarabangsa seperti Coca-cola, NGO-NGO seperti Palang Merah Kuwait dan lain-lain. Semuanya dipamerkan.

Kawanku berhenti di sebuah masjid yang agak ganjil berbentuk senibina kecinaan, “Kita solat Asar di sini… di masjid yang diwakafkan oleh bangsa Cina.” Dia mengajakku.

Selesai solat, dalam perjalanan pulang kami melalui beberapa perkampungan di kaki bukit dan gunung, agak jauh sikit dari bandar.. katanya “Dulu sebelum tsunami, kami takut lalui jalan ini, kerana di sini seolah-olah medan peperangan dan pertempuran antara GAM dan tentera Indonesia, walaupun di siang hari. Bahkan di Banda Aceh pun rakyat takut juga, apabila menjelang malam bandar sudah sunyi.. takut terkena peluru sesat!! Kini rakyat mula terasa bebas dan gembira.”

“Begitulah keadilan Tuhan. Di sebalik kesusahan ada kemudahan, disebalik malapetaka ada ujian dan nikmat.” Sambut saya.

“Ya! Nikmat, sehimgga tercetusnya perjanjian persefahaman gencatan senjata antara kerajaan RI dengan GAM atau perjanjian di Helsinki! Suatu rahmat kepada rakyat, dapat menghirup udara keamanan setelah puluhan tahun dalam suasana perang! Oo ya. Apa pendapat encik mengenai isi perjanjian damai itu??”

“Maaf Pak. Saya terpaksa beri pendapat saya. Memang saya sudah teliti perjanjian itu, saya cari tidak ada sepatahpun tertulis perkataan ‘Islam’ dalam catatan perjanjian itu. Yang ada antaranya ialah hak hasil bumi Aceh. Itu memang baik!”
'Menunggang kuda' Aceh, dipersukankan untuk rakyat, adalah termasuk ajaran Islam.

Kawan saya itu macam terperanjat. Kata saya lagi..

“Saya kagum dengan budaya rakyat Aceh. Sepanjang perjalanan hari ini melalui kota dan desa, saya tidak nampak seorang Muslimat pun yang tidak pakai tudung, atau seseorang yang makan atau minum semasa berpuasa ini. Suatu budaya beragama yang baik, perlu dikekal atau dipertingkatkan.. perlu dimasukkan dalam perjanjian Helsinki supaya tidak dihapuskan oleh budaya Jakarta. Kerana 'penguasa' itu adalah pengawal agama. Saya rasa tentu bapak sendiri pun kurang enak kalau anak-anak muda Aceh sebegini lambat laun menyerap bertukar jadi seperti muda-mudi yang rosak akhlak di Jakarta??”

Sekian catatan perjalanan saya setakat ini. Insya Allah.

Catatan Perjalanan: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Depan Masjid Raya
Banda Aceh Darus Salam
September8, 08


Lihat..
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'
E-Buku IH-15: Aceh, Sebelum & Selepas Hasan Tiro'

Friday, September 05, 2008

Sesatnya Ajaran Ahmadiyah..


CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

SEBAGAI lanjutan dari Catatan Perjalanan saya dari Medan, pada Jun22, 2008 ‘Kisah Debat Ajaran Ahmadiyah’, maka saya perlengkapkan, atas permintaan beberapa pelayar weblog dengan catatan berikut..

AHMADIYAH adalah suatu aliran yang meyakini ada nabi setelah Nabi Muhammad saw, mereka meyakini Mirza Gulam Ahmad sebagai nabi mereka. Selain itu mereka mempunyai kitab suci yang dikenal dengan nama Tadzkirah sebagaimana umat Islam mempunyai Al-Qur`an. 

Semoga artikel ini dapat sebagai peringatan akan bahaya aliran sesat ini. Artikel ini dikutip dari Buletin LPPI.


1.. Aliran Ahmadiyah-Qadiyani itu berkeyakinan bahwa Mirza Ghulam Ahmad adalah Nabi dan Rasul, kemudian barangsiapa yang tidak mempercayainya adalah kafir murtad

2.. Ahmadiyah-Qadiyani memang mempunyai Nabi dan Rasul sendiri yaitu Mirza Ghulam Ahmad dari India

3.. Ahmadiyah-Qadiyan mempunyai kitab suci sendiri yaitu kitab suci Tadzkirah.

4.. Kitab suci”Tadzkirah” tersebut adalah kumpulan wahyu yang diturunkan “tuhan” kepada Mirza Ghulam Ahmad yang kesuciannya sama dengan kitab suci Al-Qur’an, karena sama-sama wahyu dari Tuhan, tebalnya lebih tebal dari Al-Qur’an, dan kitab suci Ahmadiyah tersebut ada di kantor LPPI

5.. Kalangan Ahmadiyah mempunyai tempat suci tersendiri untuk melakukan ibadah haji yaitu Rabwah dan Qadiyan di India. Mereka mengatakan: “Alangkah celakanya orang yang telah melarang dirinya bersenang-senang dalam haji akbar ke Qadiyan. Haji ke Makkah tanpa haji ke Qadiyan adalah haji yang kering lagi kasar”. Dan selama hidupnya “nabi” Mirza tidak pernah haji ke Makkah

6.. Kalau dalam keyakinan umat Islam para nabi dan rasul yang wajib dipercayai hanya 25 orang, dalam ajaran Ahmadiyah Nabi dan Rasul yang wajib dipercayai harus 26 orang, dan Nabi dan Rasul yang ke-26 tersebut adalah “Nabi Mirza Ghulam Ahmad”

7.. Dalam ajaran Islam, kitab samawi yang dipercayai ada 4 buah yaitu: Zabur, Taurat, Injil dan Al-Qur’an. Tetapi bagi ajaran Ahmadiyah Qadiyan bahwa kitab suci yang wajib dipercayai harus 5 buah dan kitab suci yang ke-5 adalah kitab suci “Tadzkirah” yang diturunkan kepada “Nabi Mirza Ghulam Ahmad”

8.. Orang Ahmadiyah mempunyai perhitungan tanggal, bulan dan tahun sendiri. Nama bulan Ahmadiyah adalah: 1. Suluh 2. Tabligh 3. Aman 4. Syahadah 5. Hijrah 6. Ihsan 7. Wafa 8. Zuhur 9. Tabuk 10. Ikha’ 11. Nubuwah 12. Fatah. Sedang tahunnya adalah Hijri Syamsi yang biasa mereka singkat dengan H.S. Dan tahun Ahmadiyah saat ini adalah tahun 1373 H.S (1994 M atau 1414 H). Kewajiban menggunakan tanggal, bulan dan tahun Ahmadiyah tersendiri tersebut di atas perintah khalifah Ahmadiyah yang kedua yaitu Basyiruddin Mahmud Ahmad.

9.. Berdasarkan firman “tuhan” yang diterima oleh “nabi” dan “rasul” Ahmadiyah yang terdapat dalam kitab suci “Tadzkirah” yang artinya: “Dialah tuhan yang mengutus rasulnya “Mirza Ghulam Ahmad” dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar Dia memenangkannya atas segala agama-agama semuanya.(“kitab suci Tadzkirah” hal. 621).

Berdasarkan keterangan yang ada dalam kitab suci Ahmadiyah di atas BAHWA AHMADIYAH BUKAN SUATU ALIRAN DALAM ISLAM, TETAPI MERUPAKAN SUATU AGAMA YANG HARUS DIMENANGKAN TERHADAP SEMUA AGAMA-AGAMA LAINNYA TERMASUK AGAMA ISLAM.


10.. Ahmadiyah mempunyai nabi dan rasul sendiri, kitab suci sendiri, tanggal, bulan dan tahun sendiri, tempat untuk haji sendiri serta khalifah sendiri yang sekarang khalifah yang ke-4 yang bermarkas di Inggris bernama: Thahir Ahmad. Semua anggota Ahmafiyah di seluruh dunia wajib tunduk dan taat tanpa reserve pada perintah dia. Orang di luar Ahmadiyah adalah kafir dan wanita Ahmadiyah haram kawin dengan laki-laki di luar Ahmadiyah. Jika tidak mau menerima Ahmadiyah tentu mengalami kehancuran.

11.. Berdasarkan “ayat” kitab suci Ahmadiyah “Tadzkirah” bahwa tugas dan fungsi Nabi Muhammad saw sebagai nabi dan rasul yang dijelaskan oleh kitab suci umat Islam Al-Qur’an, dibatalkan dan diganti oleh “nabi” orang Ahmadiyah Mirza Ghulam Ahmad.

  • (i).. Firman “tuhan” dalam “kitab suci” Tadzkirah: Artinya: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab suci’Tadzkirah” ini dekat dengan Qadiyan-India. Dan dengan kebenaran Kami menurunkannya dan dengan kebenaran dia turun.” (“kitab suci” Tadzkirah hal.637)
  • (ii).. Firman “tuhan” dalam “kitab suci” Tadzkirah: Artinya: ”Katakanlah-wahai Mirza Ghulam Ahmad-jika kamu benar-benar mencintai Allah, maka ikutilah aku” (“kitab suci” Tadzkirah hal. 630)
  • (iii).. Firman “tuhan” dalam “kitab suci” Tadzkirah Artinya: “Dan Kami tidak mengutus engkau-wahai Mirza Ghulam Ahmad-kecuali untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam”. (kitab suci “Tadzkirah” hal. 634)
  • (iv).. Firman “tuhan” dalam kitab suci “Tadzkirah”: Artinya: “Katakan wahai Mirza Ghulam Ahmad-sesungguhnya aku ini manusia biasa seperi kamu, hanya diberi wahyu kepadaku”.(“kitab suci Tadzkirah hal. 633)
  • v).. Firman “tuhan” dalam “kitab suci” Tadzkirah: Artinya: “Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu - wahai Mirza Ghulam Ahmad - kebaikan yang banyak” (“kitab suci” Tadzkirah hal.652)
  • (vi).. Firman “tuhan” dalam “kitab suci” Tadzkirah: Artinya: “Sesungguhnya Kami telah menjadikan engkau - wahai Mirza Ghulam Ahmad - imam bagi seluruh manusia” (“kitab suci” Tadzkirah hal. 630)
  • (vii).. Firman “tuhan” dalam “kitab suci” “Tadzkirah”: Artinya: “Oh, pemimpin sempurna, engkau - wahai Mirza Ghulam Ahmad - seorang dari rasul, yang menempuh jalan betul, diutus oleh Yang Maha Kuasa, Yang Rahim” (“kitab suci” Tadzkirah hal. 658-659)
  • (viii).. Firman “tuhan” dalam “kitab suci” Tadzkirah: Artinya: “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya pada malam lailatul qadr” (kitab suci Tadzkirah hal. 519)
  • (ix).. Firman “tuhan” dalam “kitab suci” Tadzkirah: Artinya: “Dan bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar tetapi Allah-lah yang melempar. (Tuhan) Yang Maha Pemurah, yang telah mengajarkan Al-Qur’an” (“kitab suci” Tadzkirah hal.620)
Dan masih banyak lagi ayat-ayat kitab suci Al-Qur’an yang dibajaknya. Ayat-ayat “kitab suci” Ahmadiyah Tadzkirah yang dikutip di atas, adalah penodaan dan bajakan-bajakan dari kitab suci Umat Islam Al-Qur’an. 

Dan Mirza Ghulam Ahmad mengaku pada umatnya -orang Ahmadiyah-bahwa ayat-ayat tersebut adalah wahyu yang dia terima dari “tuhannya” di India.


12.. PENODAAN AGAMA DAN HUKUMNYA

  • (i).. Pada Kitab Undang-undang Hukum Pidana diadakan pasal baru yang berbunyi sbb: PASAL 56 a: Dipidana dengan pidana penjara selama-lamanya lima tahun, barang siapa dengan sengaja di muka umum mengeluarkan perasaan atau melakukan perbuatan: a. yang pokoknya bersifat permusuhan. Penyalahgunaan atau penodaan terhadap suatu agama di Indonesia.
  • (ii).. Surat edaran Dirjen Bimas Islam dan Urusan Haji Nomor D/BA.01/3099/84 tanggal 20 September 1984, a.l.: 2. Pengkajian terhadap aliran Ahmadiyah menghasilkan bahwa Ahmadiyah-Qadiyan dianggap menyimpang dari Islam karena mempercayai Mirza Ghulam Ahmad sebagai Nabi, sehingga mereka percaya bahwa Nabi Muhammad saw bukan nabi terakhir.
13.. LARANGAN

  • (i).. Malaysia telah melarang ajaran Ahmadiyah di seluruh Malaysia sejak tanggal 18 Juni 1975.
  • (ii).. Brunei Darussalam juga telah melarang ajaran Ahmadiyah di seluruh Brunei Darussalam.
  • (iii).. Rabithah `Alam Islami yang berkedudukan di Makkah telah mengeluarkan fatwa bahwa Ahmadiyah adalah KAFIR dan KELUAR DARI ISLAM.
  • (iv).. Pemerintah Kerajaan Arab Saudi telah mengeluarkan keputusan bahwa Ahmadiyah adalah KAFIR dan TIDAK BOLEH pergi haji ke Makkah
  • (v).. Pemerintah Pakistan telah mengeluarkan keputusan bahwa Ahmadiyah adalah golongan MINORITAS NON MUSLIM.
14.. KESIMPULAN

  • (i).. Ahmadiyah sebagai perkumpulan atau jemaat didirikan oleh Mirza Ghulam Ahmad di Qadiyan - INDIA (sekarang Pakistan) tahun 1889, yang kerana perbedaan pandangan tentang penerus kepemimpinan dalam Ahmadiyah dan ketokohan pendirinya berkembang dua aliran, yaitu Anjuman Ahmadiyah (Ahmadiyah Qadiyan) dan Anjuman Ishaat Islam Lahore (Ahmadiyah Lahore).Kedua aliran tersebut mengakui kepemimpinan dan mengikuti ajaran serta paham yang bersumber pada ajaran Mirza Ghulam Ahmad.
  • (ii).. Jemaat Ahmadiyah masuk dan berkembang di Indonesia sejak tahun 1920-an dengan menamakan diri Anjuman Ahmadiyah Qadiyan Departemen Indonesia dan kemudian dinamakan Jemaat Ahmadiyah Indonesia (JAI) yang dikenal dengan Ahmadiyah Qadiyan, dan Gerakan Ahmadiyah Lahore Indonesia (GIA) yang dikenal dengan Ahmadiyah Lahore.
  • (iii).. Mirza Ghulam Ahmad mengaku telah menerima wahyu, dan dengan wahyu itu dia diangkat sebagai nabi, rasul, al-Masih Mau`ud dan Imam Mahdi. Ajaran dan faham yang dikembangkan oleh pengikut Jemaat Ahmadiyah Indonesia khususnya terdapat penyimpangan dari ajaran Islam berdasarkan Al-Qur`an dan Al-Hadits yang menjadi keyakinan umat Islam umumnya, antara lain tentang kenabian dan kerasulan Mirza Ghulam Ahmad sesudah Rasulullah saw.(BALITBANG DEPAG RI, Jakarta, 1995 hal. 19, 20,21)
PENUTUP

Sebagai penutup brosur ini, kami kutip sebuah ayat Al-Qur`an yang mengancam orang yang mengaku menerima wahyu serta menulis kitab dengan tangannya sendiri, kemudian dikatakannya dari Allah swt dengan dusta yang amat keji seperti yang dilakukan oleh nabi Mirza di atas. 


Allah swt berfirman: Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang menulis Al-Kitab dengan tangan mereka sendiri lalu dikataknnya: Ini dari Allah, (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaanlah bagi mereka, akibat dari apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan besarlah bagi mereka akibat dari apa yang mereka kerjakan. (Q.S. Al-Baqarah 79)


Catatan: Apabila PB Ahmadiyah berkeberatan dengan isi brosur ini, alangkah baiknya diselesaikan melalui debat terbuka yang disaksikan oleh umat.

Sumber:
(i).. Buletin LPPI. Masjid Al-Ihsan Lt.III Proyek Pasar Rumput Jakarta 12970 Telp/Fax. (021)8281606.
(ii).. www.perpustakaan-islam.com
(iii).. Qur'an Digital dotcom ‘Judul asli:Membongkar Kesesatan dan Kedustaan Ahmadiyah’ Oleh: Muslim.
(iv).. ABB Center. www.abbcenter.org. Jl. Cempaka no. 2A, Semenromo, Cemani, Grogol Sukoharjo / Surakarta Jawa Tengah Indonesia.
Sekian, wallahu ‘aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
September5, 08. KL.

Thursday, September 04, 2008

Gadis Rusia: Di Tebing Sungai Volga..


Ibnu Hasyim: Catatan Santai


PADA bulan Ramadzan mulia ini, dalam suasana puji-pujian kepada Allah memenuhi jalanan bersalji, dari berpuluh-puluh menara masjid yang baru dibina, menyebabkan seseorang dari Moskow dengan mudah merasa bahawa dia bukan berada di Rusia lagi.

Allahu Akbar! Allahu Akbar!’ Itulah pujian-pujian kepada Allah pada tengahari Jumaat ini, satu suara lantang bergema di seluruh Kazan. Bandar terletak di tebing Sungai Volga yang membeku… Bandar yang susun aturnya, melahirkan sebuah imej dalam anggapan penduduk Rusia terhadap Volga sebagai ‘ibu tercinta, sungai Rusia’. Bandar tua masih mampu kelihatan seperti Rusia tua yang kurang dijaga dan dirawati.

Begitulah, kira-kira tulisan seorang yang menamakan dirinya ‘Abu Aqeedah’ kira-kira 10 tahun lalu. (di bawah judul ‘Mati Hanya Sekali, Jadikan Pada Jalan Allah.’- 06-06-1998). “Inilah suara iman yang sedang bangkit semula di bumi yang dianggap tanahair oleh Slavs di Moskow dan Vladivostok.” Tulis beliau lagi.

Malah, menurut penulis itu lagi, bagi kaum Tatar, penduduk utama kawasan ini, mereka tidak memanggilnya sungai Volga. Pada mereka, sungai ini adalah ‘Idel’, nama yang digunakan sejak zaman gemilang ketika Tatarstan ini jadi pemerintah Kazan. Pemusnahan ibu negara lama oleh 'Ivan the Terrible' pada 1552, diikuti pula dengan berkurun-kurun di bawah Tsar dan kemudian pemerintahan Komunis, tidak berjaya melenyapkan terus sebuah identiti budaya yang mengalu-alukan kejatuhan rejim Soviet.

Walaupun kebanyakan dari kaum Tatar ini tidak dapat bertutur dalam bahasa mereka sendiri dan hanya segelintir yang boleh membaca Al-Qur'an, tetapi yang menarik perhatian mereka kini adalah apa yang sedang berlaku 1400 Km di Selatan mereka, di bumi Caucasus. Walau apapun natijahnya, kebangkitan Islam yang melanda Rusia kini banyak dibentuk oleh kekerasan pihak Moskow kepada Chechnia yang menuntut kebebasan mereka.

Menurut Iskhak Lotfulla, seorang bekas pegawai tentera Soviet yang kini merupakan Imam di Masjid Zakabannaya, di Kazan ini…

Chechnia adalah kehendak Allah. Allah Yang Maha Kuasa mahu menunjukkan kepada kami bahawa sekiranya kami tidak menguatkan iman kami, kami akan terhina sebagaimana saudara-saudara kami terhina di Chechnia.”

Menurut mereka, kini sudah tiba masanya di mana hanya kata-kata Rasulullah SAW (hadith) menjadi sumber inspirasi di kalangan penduduk minoriti Rusia yang ingin kembali kepada cara kehidupan asal mereka. Kira-kira 200 Km di Timur Kazan, di bandar pembuatan trak Naberezhnye Chelny.. Fawziya Bairamova, 45 tahun, bersetuju dengan perkara ini, pemimpin Ittifak, sebuah parti nasionalis Tatar, berkata..

Kami telah cuba mengajak kepada semangat kesatuan Turki sebagai faktor penyatu untuk semua rakyat Rusia dari bangsa Turki, tetapi kami gagal. Sekarang, saya sedar, hanya dengan Islam kami akan berjaya."

Aku nukilkan tulisan yang sudah 10 berlalu di internet, untuk menggambarkan bahawa pemikiran seperti ini, berbeza langsung dengan pemikiran muda-mudi kawan-kawanku di universiti Moskow. Mungkin inikah sebuah pemikiran pengganas yang amat dibenci oleh pemerintah Rusia? Setelah ku kaji beberapa lagi tulisan seperti ini, barulah aku dapat jawapan, mengapa 5 tahun kemudian Presiden Rusia Vladimir Putin melawat Malaysia pada 17 Oktober 2003.

..Dan hadir pada persidangan ke 10 pertubuhan OIC di Putrajaya. Bahkan Rusia mohon jadi pemerhati dalam pertubuhan tersebut, dan diterima 2 tahun kemudian. Antara sebabnya, ialah Rusia perlu menyekat pemikiran Islam ala pengganas ini, dengan imbangan pemikiran Islam yang anti kepengganasan seperti di negara Malaysia, dan yang se faham dengannya..

Sekian coretan dari Moskow untuk kali ini...


ITULAH e-mail yang dihantarkan kepada Ibnu Hasyim untuk catatan santai, dari seorang gadis Katholik Kristian, di sebuah universiti di Rusia. Sekian, wallahu ‘aklam. Insya Allah bersambung.

Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
September3, 08. KL.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails