Wednesday, January 30, 2013

Yang Terlondeh(Jennifer Lawrence) & Berbogel


Ketiga aktivis menuliskan "SOS DAVOS" pada dada mereka, dan "Alangkah Malangnya menjadi Perempuan" pada punggung mereka.
INI yang berbogel. Tiga aktivis menuliskan "SOS DAVOS" pada dada mereka,membantah Forum Ekonomi Dunia.
Ketiga aktivis menuliskan "SOS DAVOS" pada dada mereka, dan "Alangkah Malangnya menjadi Perempuan" pada punggung mereka. 

Ini pula beita  'Pakaian Jennifer Lawrence terlondeh'.
Los Angeles: Tidak diragui ia adalah malam kemuncak karier lakonannya. Bagaimanapun, kegembiraan itu hampir bertukar menjadi kejadian yang memalukan bagi Jennifer Lawrence pada majlis Anugerah Screen Actors Guild, semalam.

Di depan hadirin yang terdiri daripada bintang ternama, pelakon jelita berusia 22 tahun itu hampir kehilangan pakaiannya ketika berjalan untuk menerima hadiahnya. Dia menderita akibat menghidap pneumonia dan bersaing dengan beberapa pelakon ternama Hollywood untuk kategori Pelakon Wanita Terbaik.

Bagaimanapun, Jennifer masih berani untuk memilih pakaian luar biasa untuk majlis berkenaan.
Apabila namanya diumumkan untuk mengiktiraf peranannya dalam filem Silver Linings Playbook, bencana menimpanya. Sambil berdiri dan memeluk mereka di sekelilingnya, bintang Hunger Games itu tidak menyedari ada orang yang meletakkan kaki kerusi mereka pada gaun Christian Diornya yang mahal itu.

Aktres itu cuba berlari naik ke pentas, menyebabkan pakaiannya terlondeh, sehingga mendedahkan seluruh pahanya. Pelakon siri Breaking Bad terkejut apabila berpaling ke belakang ketika Jennifer menyedari dia berdepan dengan masalah berhampiran meja mereka.

Rakan pelakon, Nicole Kidman dan Marion Cottilard juga terkejut dengan kejadian itu. Reaksi mereka dirakam oleh kamera, khususnya Cottilard, aktres Perancis, sehingga matanya terbeliak. -AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Ada kemungkinankah budaya gila ini akan msuk ke Malaysia?

Tuesday, January 29, 2013

Keganasan Di Mesir. 50 Terbunuh. Siapa Dalang?



  BEBERAPA penunjuk perasaan membaling batu ke arah anggota polis dekat Dataran Tahrir, Kaherah semalam.

SUKAN
 KAHERAH - Seorang lelaki mati ditembak semalam dalam keganasan yang memasuki hari kelima di Mesir menjadikan 50 orang terbunuh setakat ini. Lelaki itu yang merupakan seorang pejalan kaki mati akibat terkena tembakan di sini.

Bagaimanapun, masih tidak diketahui siapa yang menembaknya semasa tunjuk perasaan ganas berlaku bagi menentang pemerintahan Presiden Mohamed Morsi. Ketika kejadian, polis melepaskan gas pemedih mata ke arah para penunjuk perasaan yang membaling batu ke arah anggota-anggota pasukan keselamatan itu dekat Dataran Tahrir.

"Kami mahu menumbangkan rejim (Morsi) dan menamatkan pemerintahan yang dikendalikan pergerakan Ikhwanul Muslimin," kata seorang tukang masak, Ibrahim Eissa yang berusia 26 tahun.

Dia memakai topeng yang mengelak terhidu gas pemedih mata. Sejak memenangi jawatan Presiden pada pertengahan tahun lalu, Morsi diselubungi pelbagai krisis dan tunjuk perasaan ganas. Tunjuk perasaan yang kerap berlaku itu menyebabkan dia sukar untuk menjalankan tugasnya bagi meningkatkan ekonomi negaranya.

Ia turut berlaku di beberapa buah bandar mengakibatkan Morsi terpaksa mengisytiharkan darurat di tiga buah bandar iaitu Port Said, Ismilia dan Suez. Pihak tentera mengawal dua daripada bandar tersebut manakala Kabinet meluluskan kuasa kepada askar-askar untuk menangkap orang awam yang melakukan keganasan. Morsi bersimpati dengan mangsa-mangsa rusuhan dan meminta dialog diadakan antara sekutu-sekutu Islamnya dan beberapa parti pembangkang.

Namun, perikatan Barisan Penyelamat kebangsaan menolak tawaran berdialog dengan menetapkan syarat seperti pembentukan sebuah kerajaan perpaduan. Perikatan tersebut juga menuntut supaya Morsi bertanggungjawab berhubung pertumpahan darah yang berlaku di negara ini.

Keganasan itu bermula pada 25 Januari lalu semasa penduduk menyambut ulang tahun kedua kebangkitan rakyat yang menyebabkan Hosni Mubarak meletakkan jawatan sebagai Presiden. Hosni meletakkan jawatan pada 11 Februari 2011. - Agensi

Pertandingan Amal Lari Kasut Tumit Tinggi

BEBERAPA wanita yang memakai kasut bertumit tinggi berlari di sebatang jalan raya. 

SAN SALVADOR - Satu pertandingan berlari dengan menggunakan kasut bertumit tinggi diadakan di bandar raya ini kelmarin. Sejumlah wanita menyertai pertandingan amal itu yang diadakan buat kali kedua di negara El Salvador. Setiap kasut yang dipakai oleh para peserta diukur oleh kakitangan pertandingan tersebut bagi memastikan ia mengikut peraturan yang telah ditetapkan. - AFP

Komen Weblg ibnu Hasyim:  Perandingan amal? Lihat juga Skirt Pendek & ... Undang Rogol -Richard Graham

Robot Pun Masuk Pertandingan Menari

SEJUMLAH orang menyaksikan beberapa robot yang menari.

JOM KREATIF
 YOKOHAMA - Satu pertandingan robot menari diadakan di sini semalam.
Sebanyaki enam kategori dipertandingkan termasuk acara persembahan bebas.
Para pemilik robot itu merebut Piala Atlet Robot pada pertandingan berkenaan. - AFP

Kesan-kesan Aceh Di Pulau Pinang.


JEJAK ACEH DI PULAU PINANG
PENANG, orang Malaysia mengejanya dengan ejaan keinggris-inggrisan, Peneng, atau dengan sebutan lengkapnya Pulau Pinang, terletak di pantai barat Semenanjung Malaysia. Kini tempat itu dapat ditempuh dengan jalan darat dari arah ibu kota Malaysia, Kuala Lumpur, melalui jembatan sepanjang 13 kilometer, atau dapat juga ditempuh dari Medan dengan kapal feri. Penang kini lebih dikenal sebagai kota industri dan mata pencaharian mayoritas penduduknya berhubungan dengan sektor ini. Investasi di Penang yang sangat pesat menjadikannya sebagai salah satu kota terbesar diMalaysia.

Pantai dan alamnya yang indah menjadikan Penang juga dikenal sebagai salah satu tujuan wisata utama di Malaysia. Pernah dikenal dengan julukan Pearl of the Orient, Penang bukanlah pulau asing bagi masyarakat serantau (Nusantara dan sekitarnya). Pusat kota Pulau Penang terletak di pesisir pantai yang dikenal dengan nama Georgetown. Tempat ini hingga kini masih menyisakan eksotisme kota lama, dengan arsitektur dari berbagai bangsa dan etnis.

Salah satu yang menarik adalah enklave Lebuh Aceh di jantung Georgetown, berhadapan dengan enklave Kuil Khoo Kong Si. Lebuh Aceh ini memiliki luas 66.000 kaki persegi dengan masjid sebagai penandanya. Sementara permukiman dan rumah kedai mengelilinginya sehingga membentuk perimeter block dengan masjid dan ruang terbuka di tengah-tengahnya.

“Pada waktu itu orang-orang Aceh banyak sekali berdagang di Pulau Pinang, kalau bagi orang yang baharu datang seperti Teuku Nyak Putih, tidaklah akan merasa sunyi…, Setelah beberapa hari Teuku Nyak Putih berada di Pulau Pinang, ia telah merasa bahawa dia bukannya sampai di satu tempat yang baharu, melainkan di salah sebuah kota besar di negeri sendiri”. (Abdullah Hussain, 1984)

Sejarah masjid dan enklavenya ini berawal dari tahun 1792. Ditandai dengan kedatangan pendirinya, yaitu Tengku Syed Hussain Al-Idid, seorang bangsawan dari Aceh keturunan Arab dari Hadramaut, Yaman, yang kemudian menetap di Penang. Tengku Syed Hussain Al-Idid ini kemudian menjadi pedagang Aceh yang kaya dan sukses ketika Penang baru dibuka oleh Kapten Sir Francis Light pada akhir abad ke-18.

Dengan kekayaan yang dimilikinya, Tengku Syed Hussain Al-Idid dengan bantuan keluarga dan pengikutnya membuka kawasan di Lebuh Aceh. Dia mendirikan masjid, menara, rumah kediaman, deretan rumah kedai, Madrasah Al Quran, dan kantor perdagangan. Bagi masyarakat Aceh khususnya dan Nusantara umumnya, Penang bukanlah sebuah tempat asing. Snouck Hurgronje, ahli ilmu agama Islam yang menuliskan catatan tentang Aceh pada tahun 1892 pun menyatakan bahwa “Bagi masyarakat Aceh, Penang adalah gerbang menuju dunia dalam banyak hal, terutama juga untuk memasarkan produk mereka langsung menuju Eropa”.


Kejayaan masyarakat Aceh di Penang tidak terbatas hanya pada masa Tengku Syed Al-Idid, tetapi selepas kematian beliau pada pertengahan abad ke-19, perkampungan ini terus berkembang maju dan telah mencapai kegemilangannya hingga akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20. Teuku Nyak Putih, ayahanda seniman legendaris melayu P Ramlee pun adalah satu di antara banyak orang Aceh yang sukses di Penang. Keharuman nama para pedagang Aceh di masa silam ini terpancar pula dari keindahan arsitektur masjid ini.

Arsitektur Masjid Lebuh Aceh ini cukup unik karena merupakan gabungan dari gaya Moor, China, dan Klasik. Menara persegi delapan yang berada di sisi utara tepat di pintu masuknya berbentuk seakan pagoda China. Sementara gaya Moor terlihat dari lengkung dan juga plester yang menghiasi dinding dan bagian mihrab. Tiang Klasik berukuran besar tampak menghiasi beranda masjid ini yang lebih mirip seperti pendopo masjid-masjid di Sumatera dan Jawa. Sebagaimana masjid-masjid kuno di Nusantara lainnya, di belakang masjid ini berderet makam orang-orang yang berkaitan erat dengan masjid ini, termasuk Tengku Syed Al-Idid sendiri beserta kerabatnya.

Berbeda dengan masjid yang seluruh dindingnya menggunakan batu bata, kebanyakan rumah tinggal di Lebuh Aceh justru mencerminkan rumah tradisional. Bahan dinding didominasi kayu dengan pintu berdaun dan ukiran kerawang. Terdapat juga beberapa rumah bercirikan rumah tradisional kota yang menggunakan bahan batu bata di tingkat bawah dan bahan kayu di tingkat atas.

Selain masjid dan rumah tinggal, rumah-rumah kedai yang mengelilingi kawasan ini memiliki keindahan arsitektur yang menarik. Terdapat tiga gaya arsitektur di sini, yaitu arsitektur tradisional, klasik, dan straits eclectic.

Rumah kedai yang berarsitektur tradisional atau permanen awal ini berderet antara Nomor 77-81,Acheen Street. Jenis rumah kedai ini tidak mempunyai lorong kaki lima di tingkat bawah, sedangkan di tingkat atasnya terdapat jendela kayu berdaun.

Jenis rumah kedai Klasik terdapat di alamat Nomor 83-87, Acheen Street. Pengaruh arsitektur klasik tampak pada fasad bangunan seperti tiang bergaya Corinthia di tingkat bawah, pilaster, jendela lengkung, dan ukiran klasik pada dinding. Lorong kaki lima terdapat pada rumah kedai jenis ini.
Sementara arsitektur straits eclectic, yaitu arsitektur campuran berbagai bentuk yang terdapat pada masyarakat sekitar Selat Malaka seperti di Penang, Melaka, atau Singapura tampak pada rumah yang beralamat di Nomor 47-55, Acheen Street. Rumah-rumah kedai ini memiliki lorong kaki lima, tiang pendukung, dinding penghalang (party walls), serta sumur udara di dalam interiornya, sebagaimana rumah- rumah kedai pada permukiman masyarakat selat lainnya.

KOMPLEKS Masjid Lebuh Aceh dan bangunan di sekelilingnya merupakan tanah wakaf yang tidak dapat diperjualbelikan. Secara turun-temurun kawasan ini ditinggali tidak hanya oleh masyarakat Aceh di Penang, tetapi juga dari Arab, Yaman, dan Melayu sendiri. Apalagi letak Lebuh Aceh ini yang berdekatan dengan permukiman dari berbagai bangsa dan etnis. Georgetown memang dikenal sebagai kawasan majemuk yang berasal dari etnis dan agama berbeda. Semua itu hingga kini masih terpancar dari arsitektur bangunan di dalamnya.

Masjid Lebuh Aceh ini semakin istimewa karena tidak hanya berfungsi sebagai basis masyarakat Islam di Penang, namun juga menjadi “Jeddah kedua” bagi masyarakat serantau yang akan menunaikan ibadah haji ke Tanah Suci. Kompleks ini senantiasa dipadati jemaah sepanjang musim haji, dan bahkan hampir sepanjang tahun. Perjalanan dengan kapal laut saat itu yang memakan waktu hampir setengah tahun menjadikan kompleks masjid ini didiami pengantar jemaah haji dan selama menunggu jemaah pulang dari Tanah Suci. Begitu seterusnya hingga musim haji berikutnya tiba. Berbagai jenis perdagangan dari mulai rempah ratus, bazar makanan, percetakan buku-buku agama Islam, warung makan, hingga jasa pengurusan haji mengelilingi kesemarakan masjid ini.

Tradisi mengunjungi Masjid Lebuh Aceh sebelum pergi haji kini semakin lama semakin pudar. Keramaian suasana semakin berkurang. Kini Masjid Lebuh Aceh hanya digunakan dua kali shalat Jumat dalam sebulan bergantian dengan Masjid Kapitan Keling yang juga berada di salah satu blok kota lamaGeorgetown ini.
Keberadaannya yang semakin renta menggerakkan sejumlah pelestari warisan budaya untuk memugar masjid ini. Pada akhir dekade 1990-an masjid yang sudah berumur lebih dari 200 tahun ini dipugar dan dikonservasi sebagaimana bentuk aslinya oleh sejumlah lembaga swadaya masyarakat dan Universiti Sains Malaysia dengan dana dari pihak pemerintah bandaraya Penang. Tidak tanggung-tanggung Gubernur Aceh pada saat itu, Profesor Syamsudin Mahmud, pun turut berkunjung pada saat bangunan dipugar.

Meski demikian, kompleks enklave ini kini masih terus menjadi sengketa. Meski statusnya sebagai tanah wakaf yang tidak dapat diperjualbelikan, letaknya yang strategis di pusat kota dan tingginya nilai lahan di Georgetown ini menjadikan kompleks bangunan di sekeliling Masjid Lebuh Aceh diincar banyak pihak. Isu-isu manajemen tanah wakaf, konservasi, dan kepentingan kapital menjadi mengemuka. Permasalahan ini cukup merisaukan banyak pihak, mengingat kompleks masjid ini merupakan warisan arsitektur sekaligus saksi sejarah bangsa kita di negeri tetangga, Malaysia.(IH)
Rumah Tunku Syed Hussain yang terletak di belakang Masjid Acheh Jamek, sebahagian daripada Perkampungan Muslim Lebuh Acheh di George Town, Pulau Pinang. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 3 Ogos, 2014.

Sebelum ini..
 E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia
  E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

2 Agama Boleh Duduk Berbincang. -Dr Mujahid

 

BAYAN BARU: Pertemuan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Bishop Wilayah Utara bagi Negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis dan Kelantan, Sebastian Josef di sebuah hotel semalam membuktikan dua agama boleh duduk berbincang dan berdialog.

Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS, Datuk Mujahid Yusuf Rawa berpendapat, kesediaan Tuan Guru Nik Aziz dan Sebastian Josef bertentang mata, berbual mengenai pengunaan kalimah Allah dan sebagainya merupakan permulaan sessi untuk pengenalan dialog sekiranya ada pihak ingin melaksanakan kerja mulia itu.

"Itulah kerja Rassullulah s.a.w untuk berdakwah bukan bersikap keras sehingga orang bukan Islam pandang serong terhadap keindahan yang ada dalam Islam. 
"Saya juga harap selepas ini ada pertemuan yang lebih erat di mana jua termasuk dalam gereja sekalipun," katanya yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar.

Walaupun pertemuan itu terlalu ringkas namun katanya, kedua-duanya begitu teruja kerana masing-masing pertama kali bertemu serta berharap ianya akan berulang lagi demi memastikan kehidupan di dunia ini berada dalam keamanan dan kemakmuran.

Bagi Bishop Sebastian, jelas Ustaz Mujahid, pendirianya terhadap isu yang lebih besar seperti kes kehilangan anak, moral, jenayah, rasuah dan gejala remaja masa kini perlu difikirkan oleh semua agama dan bangsa berbanding isu yang boleh mencetuskan kecurigaan.

Bagi beliau, isu seperti kontroversi kalimah Allah boleh diselesaikan dengan senang sahaja asalkan wujud perbincangan. Sikap positif Musyidul Am PAS jelasnya, memberi impirasi kepads Lajnah Perpaduan untuk terus bekerja menerangkan konsep yang dibawa oleh PAS mendepani  isu semasa di negara ini.

"Kita kena bersikap terbuka dengan mana-mana agama supaya perhubungan dapat dijalinkan dengan lebih mesra.  Jangan pula sebagai umat Islam wujud prasangka dan perasaan sombong dengan agama lain.  Sikap sedemikian merugikan perjuangan terutamanya PAS kerana Malaysia mempunyai etnik berbilang bangsa, " tambahnya.

Tindakan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali hendak bakar Bible yang ada Kalimah Allah disifatkan beliau satu tindakan yang 'gila' sebab ia tidak mewakili langsung kerahmatan Islam terhadap penganut agama lain. Beliau juga mendesak Umno yang betul-betul mahu memperjuangkan kalimah Allah mengutuk kenyataan tersebut kerana ia akan memberi gambaran yang buruk terhadap agama Islam yang penuh dengan sifat rahmat di antara manusia.

Oleh  itu kata Mujahid, sejak 2010 lagi lajnah ini telah berusaha membuka pintu dialog supaya semua isu yang berkaitan agama diperbincangkan. Untuk itu, hari Ahad lepas (27 Januari) Lajnah Perpaduan Nasional telah mengadakan pertemuan dan dialog di Gereja Laddy Fatima, Bintong di Kangar, Perlis serta pertemuan muhibbah dengan Ketua Agama Budha Perlis untuk menerangkan sikap keterbukaan PAS  untuk berdialog demi mencari titik persefahaman sesama sendiri.

"Kalau PAS mengambil sikap seperti Datuk Ibrahim Ali apa akan terjadi dengan urusan dakwah kita.  Tentu meresahkan kaum lain yang ada di Malaysia.  Lagipun kita memerlukan  sokongan mereka untuk menang pilihanraya yang membolehkan Pakatan Raykat berkuasa di Putrajaya," ujarnya lantang sambil memuji koodinator lajnahnya, Haji Abdul Rahman Kasim yang tidak jemu-jemu mengutus surat dan memohon pertemuan diadakan dengan tujuan yang murni.(Hrkh)

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Semalam, PAS cuba membuktikan lagi, dua agama boleh duduk berbincang dan berdialog. Diharap ianya berterusan.

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-18: 'PAS & Pemikiran Dr Mujahid'
E-Buku IH-18: 'PAS & Pemikiran Dr Mujahid'

Skirt Pendek & ... Undang Rogol -Richard Graham

AHLI parlemen Inggeris Richard Graham baru-baru ini membuat kernyataan yang menyebabkan kecaman dari berbagai pihak. Ini lantaran dia menyebut perempuan yang memakai skirt pendek dan kasut tumit  tinggi merupakan penyebab meningkatnya tindakan rogol.

"Jika kamu seorang perempuan muda yang sedang berjalan pulang melalui taman pada malam hari dengan pakaian ketat, skirt mini, kasut tumit tinggi, dan di sekitar kamu ada orang jahat, bagaimana tidak dirogol?" kata anggota parlemen dari Partai Konservatif itu, seperti dilansir surat kabar the Daily Mail, Isnin (28/1).

Dia mengatakan memang tindakan rogol tidak dapat didasarkan pada pakaian saja. Namun, dia menyebut model pakaian yang dikenakan seorang perempuan memang menentukan apakah dapat memancing tindakan rogol atau tidak.

Sementara itu, anggota organisasi untuk korban pemerkosaan di Inggeris dan Wales, Jo Wood, mengatakan pernyataan Richard seakan-akan telah membuat Inggeris seperti mundur seratus tahun yang lalu. Dia menjelaskan kernyataan Richard seakan-akan membuat tindakan rogol itu sebab kesalahan korban itu sendiri. Jo mengatakan yang patut disalahkan adalah pelaku.(IH)

E-Buku IH-64: Rogol Di India

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails