Friday, March 05, 2021

PN mampu hapus kira RM699 juta hutang projek air luar bandar. Bukan Macam PH...

 

Pusat hapus kira hutang projek air luar bandar

ALOR SETAR: Pinjaman projek bekalan air luar bandar di Kedah yang berjumlah hampir RM699 juta dipersetujui dihapus kira Kerajaan Persekutuan.

Menteri Alam Sekitar dan Air (KASA), Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, keputusan itu akan mengurangkan pinjaman bekalan air daripada RM1.82 bilion kepada RM1.12 bilion.

Katanya baki pinjaman tersebut akan diambilalih Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) dan pembayaran balik disusun semula melalui bayaran sewa pajakan kepada Syarikat Air Darul Aman (SADA) bagi tempoh jangka panjang.

“Inisiatif tersebut dapat meringankan beban negeri di samping membolehkan SADA membina asas kewangan yang baik ke arah kemapanan jangka masa panjang,” katanya pada sidang media di Wisma Darul Aman semalam.

Sebelum itu beliau menyaksikan majlis menandatangani tiga perjanjian penstrukturan semula industri perkhidmatan air antara Kerajaan Persekutuan dan kerajaan Kedah.

Tuan Ibrahim berkata, pelaksanaan skim tersebut bersifat jangka masa panjang di mana kemapanan kewangan operator air akan dicapai melalui pemulihan kos operasi sehingga mencapai pemulihan kos penuh.

“Kejayaan ini akan melonjakkan industri perkhidmatan air sebagai pemacu ekonomi negara dan pertumbuhan ekonomi bagi kesejahteraan rakyat,” ujarnya.

Menurutnya juga Kerajaan Persekutuan meluluskan dua projek bekalan air pinggiran sungai yang membolehkan takungan air dibuat pada musim hujan.

Kata beliau kerajaan pusat meluluskan dua projek bekalan air pinggiran sungai (taps) supaya pada musim hujan air dapat ditakung.

“Takungan ini dibuat di hilir, bukan empangan kalau empangan ia dibina hulu. Takungan dibuat berdekatan dengan loji supaya air dapat dirawat terus,” katanya.

Beliau juga berkata, projek bernilai RM1 bilion turut dilulus melibatkan pembinaan Loji Rawatan Air (LRA) di Sidam Kiri, Kuala Muda dan di Kodiang, Kubang Pasu.

Kos pembinaan LRA di Kuala Muda berjumlah RM450 juta dan dijangka siap pada 2027, manakala di Kodiang melibatkan kos RM550 juta.

“Nilai keseluruhan manfaat yang diperoleh kerajaan negeri menerusi penstrukturan ini melibatkan projek bernilai RM2.62 bilion,” ujarnya.

Perjanjian penstrukturan itu ditandatangani Ketua Setiausaha Kementerian Alam Sekitar dan Air, Dato’ Seri Ir Dr Zaini Ujang dan Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah Dato’ Ammar Shaikh Mahmood Naim.

Selain itu, Ketua Pegawai Eksekutif PAAB Abdul Hadi Ali dan Pengarah Urusan SADA, Datuk Azmi Din.

Ia turut disaksikan Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor dan anggota Exco kerajaan negeri Dato’ Suraya Yaakob. – HARAKAHDAILY 5/3/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Baru setahun memerintah PN mampu hapus kira RM699 juta hutang projek air luar bandar. Bukan Macam PH...

Kata Prof Emeritus Tan Sri Ibrahim Shah, 

“Saya masih ingat hingga kerajaan PH minta bantuan, minta sedekah bahkan budak-budak kecik pun bagi duit, dia nak minta pinjaman daripada luar hinggakan kita diminta supaya mengikat perutlah, maksudnya memang tidak ada duit,” 

Namun katanya, dengan kebijaksanaan Muhyiddin telah dapat menyelesaikan banyak masalah. 

Tahniah PM kita..

Lihat sebelum ini.. Seruan Presiden PAS: Merdekakan Perlembagaan!

"Disangka tiada lagi saki-baki buaya belaan penjajah British di dalamnya, namun tiba-tiba buaya itu mendongakkan kepalanya."

K'jaan PH, tebuk apa? Kokok berderai, ekor tahi..

 

KUALA LUMPUR: Setahun kerajaan Perikatan Nasional (PN) memerintah negara, banyak kejayaan telah dikecapi terutama dalam mengekang pandemik Covid-19, walaupun digelar sebagai ‘kerajaan tebuk atap’ oleh Pakatan Harapan (PH).

Naib Presiden PAS, Senator Ustaz Idris Ahmad berkata walaupun sudah setahun kerajaan PN memerintah, namun gelaran itu masih lagi diratib oleh kebanyakan pimpinan PH sehingga kini, selain menuntut sebuah kerajaan yang datang daripada mandat rakyat melalui pilihan raya.

Susulan itu, beliau mempersoalkan gelaran yang sesuai bagi kerajaan Perak di bawah PH selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Apa pula nama kerajaan Perak dan Sabah selepas PRU-14? Percubaan tukar kerajaan 16 September 2008, adakah itu tindakan demokratik? Mandat rakyat ke? atau rampas mandat rakyat.

“Tindakan PH, tebuk depan ke tebuk… Tepat pepatah yang sesuai untuk puak ini (PH), ‘kokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi’,” kata beliau.

Menurut beliau, fakta tertubuhnya kerajaan PH di Perak sebelum ini, Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak mempunyai 59 kerusi, majoriti mudah 30 kerusi untuk tubuh kerajaan.

Namun, BN telah memenangi dengan 27 kerusi dan PAS pula menang tiga kerusi, sekiranya dicampur undi BN dan PAS akan menjadi 30 kerusi.

Bagaimanapun, katanya, waktu itu belum ada kerjasama lagi antara BN dan PAS.

Manakala, katanya PH menang 29 kerusi (DAP 18 kerusi, PAN enam kerusi, PKR empat kerusi, Bersatu satu kerusi)

“Ertinya PH tidak cukup satu kerusi untuk tubuh kerajaan. Di manakah datang kerusi ini? Cukup ke kerusi melalui mandat rakyat? Tanya ja.

“Kerusinya datang daripada dua Adun Umno, Norle Mat Razi (Tualang Sekah) dan Zainol Fadzi Paharudin (Sungai Manik) yang memberi sokongan pada Dato’ Seri Ahmad Faizal Azumu untuk menjadi Menteri Besar Perak,” ujar beliau.

Idris berkata, mungkin PH beranggapan oleh kerana PAS dan Umno tidak bekerjasama, sehingga kerajaan tidak boleh dibentuk.

“Mana boleh negeri tanpa kerajaan? Ini alasan untuk halal tindakan. Masalahnya kalau orang lain, (PH) tuduh ‘kerajaan tebuk atap’, kerajaan pintu belakang, PH pula, tebuk apa?

“Samalah juga di Persekutuan, apabila Tun Mahathir meletak jawatan pada 24 Februari 2020, maka perlulah kerajaan dibentuk. Kalau orang lain tebuk atap, kerajaan pintu belakang, PH pula tebuk apa?” soalnya lagi.

Begitu juga, katanya pembentukan kerajaan di Sabah, kerusi DUN Sabah ada 60, tetapi hendak menubuhkan kerajaan memerlukan 31 kerusi.

“Ketika itu, BN menang 29 kerusi, PH pula menang 29 kerusi (PKR 2, Warisan 21, DAP 6, Star 2). Tiba-tiba enam ADUN BN lompat (empat Umno, dua UPKO) ke PH. Maka tertubuhlah kerajaan PH di Sabah. Kerajaan apa pula namanya. Tebuk apa?” soalnya lagi. – HARAKAHDAILY 4/3/2021

Jom Jengok Pekan-pekan ‘hantu’ Di Russia

 

Pemandangan dari udara menunjukkan lapisan salji tebal pada bumbung bangunan. (Gambar Agensi Anadolu/Getty Images)

IA hanya mustahil untuk mengira pada peta semua bandar terbengkalai Rusia. Kampung terbengkalai dan kemudahan perindustrian / ketenteraan yang terbengkalai terletak di hampir setiap kawasan Tanah Besar yang besar. Terdapat banyak sebab untuk ini - di suatu tempat, faktor politik atau ekonomi dipengaruhi, dan di suatu tempat, ciri-ciri geologi rantau ini memainkan peranan.

Pekan 'Hantu'

Hari ini, tempat-tempat seperti ini sangat popular di kalangan pelancong yang memanggil diri mereka sebagai pengatur. Mereka bersedia mengembara beribu-ribu kilometer untuk bersiar-siar berjam-jam di jalan-jalan penempatan lama yang terbengkalai.
Bandar-bandar yang paling terkenal dan popular disebut hantu di Rusia termasuk: Kadykchan adalah sebuah kampung di rantau Magadan... Semasa perang, perlombongan arang batu mula berkembang di sini. Pada 96, letupan berlaku di salah sebuah lombong, akibatnya beberapa orang mati, dan lombong itu sendiri rosak parah. Ia telah memutuskan untuk menutupnya. Penduduk terakhir ditinggalkan di sini pada tahun 2010.

Halmer - dalam 40-an. abad yang lalu, rizab arang batu telah ditemui di sini. Penduduk setempat telah lama menghormati tempat-tempat ini sebagai suci dan dibawa ke sini nenek moyang mereka mati untuk mengebumikan. Pada tahun ke-93, lombong itu ditutup, dan penduduknya diusir secara paksa dari rumah mereka.

Menjelang abad ke-30 dari abad yang lalu, maksudnya hampir hilang sepenuhnya. Rumah-rumah dan gereja runtuh, marina jatuh ke dalam pembusukan, dan penduduk secara beransur-ansur mula meninggalkan rumah mereka. Pada masa kejatuhan Kesatuan Soviet, bandar ini tidak lagi wujud, tetapi pada masa yang sama ia berjaya menjadi objek perniagaan pelancongan. Charonda - sudah pada abad XVII, penyelesaian itu adalah sebuah bandar yang penuh, pusat perdagangan penting.

Iultin ditubuhkan pada tahun 1937 selepas deposit polymetallic ditemui di tempat tersebut. Selepas pengekstrakan mereka diiktiraf tidak menguntungkan, penduduk mula meninggalkan kampung. Orang terakhir yang tinggal di sini pada tahun 2002.

Old Gubakha adalah bekas pusat industri arang batu Wilayah Perm.  Selepas keletihan sumber mineral, penduduk terpaksa berpindah ke tempat lain. Finval di Kamchatka - sebuah bandar kecil yang ditubuhkan pada tahun 60-an. abad lalu.

Berikut adalah pangkalan kapal selam. Komunikasi dengan dunia luar ditubuhkan hanya melalui laut, sekali setiap 7 hari kapal motor melaju di sini. Pada tahun ..96, garrison dibubarkan, dan penduduknya dihantar ke penempatan lain.

Mologa (rantau Yaroslavl)

Pekan Mologa yang ditinggalkan diasaskan pada 1777. Ia mempunyai lokasi yang baik, kerana ia berada di tempat di mana 2 sungai bergabung - Volga dan Mologa. Untuk menghormati penyelesaian kedua, ia hanya mendapat namanya. Penduduk tempatan terlibat dalam penangkapan ikan, yang memungkinkan untuk menjadikan pusat perdagangan penting di luar bandar.

Rampasan maut dalam sejarah Mologi datang pada tahun 1935. Kerajaan memutuskan untuk membina loji kuasa hidro Uglich dan Rybinsk, hasilnya paras air sepatutnya meningkat, dan wilayah bandar itu sendiri jatuh ke dalam zon banjir. Pada tahun berikutnya, penduduk diumumkan penempatan semula, bilangannya pada masa itu sudah 4 ribu orang. 

Pada tahun 1946, bandar ini telah dibanjiri sepenuhnya. Setiap tahun sejak tahun 1972, warga berkumpul di Rybinsk untuk menghormati ingatan bandar mereka, semua orang boleh melawat kawasan banjir di atas kapal.

Pada awal 90-an abad yang lalu, paras air jatuh sedikit, yang memungkinkan untuk melihat beberapa bangunan yang masih hidup. Untuk mengekalkan memori Mologa, sebuah monumen didirikan dalam bentuk anak panah yang menunjuk ke bawah dengan tulisan: "Ampunilah kota Mologa."

Kursha (Wilayah Ryazan) 

Permulaan abad ke-20 dianggap sebagai tarikh pondasi kampung Kursha. Terletak di rantau Ryazan, penempatan terbengkalai hari ini adalah yang paling dahsyat dan pada masa yang sama yang paling menarik. Kampung itu diwujudkan dalam tempoh pasca revolusi sebagai kampung kerja. Dengan senang hati, beratus-ratus orang pergi ke sini untuk membangunkan kawasan hutan. Selepas masa yang singkat, penduduk melebihi seribu orang.

Disebabkan kehadiran laluan pengangkutan, sebuah landasan kereta api dibina di sini. Walaupun begitu, kampung itu tidak ditakdirkan untuk masa yang lama. Pada tahun 1936, kebakaran hutan yang dahsyat berlaku di rantau ini. Setakat ini, tidak mungkin untuk menebak punca api. Kerana angin selatan yang kuat, api menyapu kawasan yang besar, secara beransur-ansur berubah menjadi kebakaran kuda. 

Malangnya, tiada seorangpun dari penduduk kampung dapat membayangkan skala keadaan. Tragedi tahun 1936 mendakwa kehidupan lebih daripada 1,000 orang. Hanya sedikit yang terselamat. Untuk menyelamatkan nyawa mereka, orang terpaksa duduk di dalam sumur, cesspool dan kolam.

Hari ini, terdapat beberapa runtuhan yang tersisa dari kampung kerja, semuanya bertumbuh dengan rumput. Di bahagian timur laut terdapat kubur massa di mana semua orang yang mati akibat bencana alam yang dahsyat ini dikuburkan. Pada tahun 2011, kompleks peringatan dibuat di wilayah Laguna Curonian.

Kolendo (Sakhalin Oblast)

Kampung Kolendo dinamakan sempena nama tasik yang sama. Yayasannya bermula pada tahun 1963 sehubungan dengan pengembangan medan minyak - yang terbesar di Timur Jauh. 

Menjelang 70-an, penduduknya lebih daripada 2 ribu orang. Selepas gempa Neftegorsk pada tahun 1995, keputusan dibuat untuk memindahkan penduduk tempatan ke Okhu, Nogliki dan Yuzhno-Sakhalinsk. 

Satu lagi sebab untuk keputusan ini adalah kekurangan rizab minyak di rantau ini. Sejak tahun 2010, bandar ini dianggap punah, penduduk tidak hadir di sini.

Industri (Republik Komi) 

Pada tahun 1948, lombong pertama, Central, telah diletakkan di dalam Republik Komi. Selepas 6 tahun, lombong Promyshlennaya mula beroperasi. Penduduk pertama di kampung itu adalah tawanan yang dibawa ke sini untuk kerja-kerja pemulihan. Beberapa tahun kemudian, pekerja awam muncul di sini.

Pada tahun 1998, tragedi yang dahsyat berlaku. Akibat letupan yang teruk, berpuluh-puluh orang meninggal dunia, beratus-ratus cedera parah. Jumlah sebenar orang yang tinggal di bawah runtuhan tidak diketahui setakat ini. Kerja lebih lanjut, dan lebih-lebih lagi pembangunan lombong, menjadi mustahil.

Penduduk, yang pada masa itu mempunyai sekurang-kurangnya 12 ribu orang, dipindahkan ke penempatan lain. Peristiwa-peristiwa tragis pada akhir abad ke-20 berubah menjadi Perindustrian ke kota lain yang ditinggalkan oleh orang-orang.

Yubileiny (Wilayah Perm)

Peminat semua yang terbengkalai pasti akan menyukai kampung Yubileiny, terletak di tempat yang indah di Wilayah Perm. Ia ditubuhkan pada tahun 1957, dan sudah pada tahun 2000, lombong arang batu terakhir Kizelovsky, Shumukhinskaya, ditutup di wilayahnya.

Kolam renang mula beroperasi pada tahun 1797 yang jauh. Penduduk Yubileiny adalah 11 ribu orang, walaupun projeknya dibolehkan untuk meningkatkan jumlah penduduk hingga 60 ribu orang. Hari ini, sedikit lebih daripada seribu penduduk tinggal di kampung, terutamanya pesara. Di wilayah lombong itu adalah tanah jajahan penjara. 

Hampir semua bekas pelombong menerima sijil perumahan, yang membolehkan mereka berpindah ke bandar-bandar lain. Terdapat beberapa bangunan lima tingkat di kampung itu, dikelilingi oleh semua pihak oleh sektor swasta. Selepas penutupan lombong, terdapat gangguan yang kerap dalam komunikasi, khususnya, dengan air dan pemanasan.

Bandar-bandar hantu di Rusia terletak di mana-mana. Walaupun penduduk meninggalkan kampung-kampung seperti ini bertahun-tahun lalu, pengunjung dan pelancong datang ke sini setiap masa. Sesetengah objek digunakan sebagai pusat latihan ketenteraan, yang lain diiktiraf di kalangan seniman dan penulis, yang membolehkan mereka mencari potensi kreatif baru. Tetapi kebanyakan masih mempunyai banyak misteri yang tidak dapat diselesaikan.


KEBUDAYAAN & KESENIAN

Begitulah, kira-kira.(IH)

Sokong Cadangan AP Pasir Mas, demi syariat Islam!

 

Pinda Perlembagaan demi pertahan perundangan syariah

SEBAGAI seorang Legislatif dan seorang Muslim, saya bersependapat serta menyokong penuh tuntutan dan petisyen yang dibuat oleh sekumpulan peguam dan pengamal undang-undang, supaya Perlembagaan Persekutuan dipinda bagi mempertahankan perundangan syariah di Malaysia.

Kerisauan kita bahawa penghakiman Mahkamah Persekutuan dalam kes Iki Putra Mubarrak v Kerajaan Negeri Selangor & Anor, sekalipun dibuat atas pertimbangan dan kebijaksanaan para Yang Amat Arif dan Yang Arif-arif Hakim, tetapi dikhuatiri bakal membuka suatu ruang untuk lebih banyak peruntukan jenayah syariah di Malaysia dicabar di Mahkamah Sivil.

Keputusan penghakiman tersebut dilihat sebagai peluang kepada golongan Liberal untuk membuat lebih banyak litigasi strategik (strategic litigation) bagi Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah, kerana tanpa disedari, ianya telah menyempitkan bidang kuasa negeri dalam menggubal Undang-undang Jenayah Syariah seperti termaktub dalam Butiran 1, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Kerisauan ini berasas jika sekiranya Undang-undang Sivil selepas ini, secara tiba-tiba meminda Kanun Keseksaan dan membuang peruntukan kesalahan berkenaan persetubuhan luar tabii atau liwat. Pada masa yang sama, Badan Perundangan Negeri telahpun mengeluarkan peruntukan yang sama dari Enakmen Jenayah Syariah Negeri kerana tiada bidangkuasa dan Mahkamah Syariah telahpun hilang hak untuk mendakwa dan menghukum kesalahan tersebut. 

Maka pada waktu itu, tiada lagi mahkamah di Malaysia yang berbidang kuasa untuk mendakwa dan menghukum pelaku kesalahan ini. Ini sekali gus akan membenarkan perbuatan songsang dan tidak berakhlak ini bermaharajalela. Dan kita bimbang jika inilah strategi yang sedang disusun oleh golongan Liberal.

Tiada jalan lain yang boleh dilakukan bagi mempertahankan perundangan syariah, selain dari menggubal Butiran 1, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan dengan mendefinisikan semula maksud ‘precepts of Islam’ (perintah agama Islam). Negeri harus diberikan kuasa menggubal peruntukan jenayah syariah sekalipun ia diperuntukkan di bawah Undang-undang Jenayah Sivil dalam Kanun Keseksaan, selagimana ianya merupakan kesalahan yang menyalahi perintah agama Islam. 

Ini penting bagi memastikan kedudukan dan kedaulatan perundangan syariah, yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan tidak dicabar dan diperlekeh oleh pihak-pihak yang membawa ideologi Liberalisme dan Sekularisme dalam negara ini. Justeru saya amat bersetuju dengan tuntutan ini dan menegaskan bahawa saya menyokong sepenuhnya agar pindaan ini dilaksanakan.

Dalam menghadapi isu ini, sekalung penghargaan dan terima kasih harus diucapkan kepada Setiausaha Agung PAS, YB Datuk Seri Takiyuddin Hassan atas ketegasannya menjunjung Undang-undang Syariah dalam kenyataan beliau minggu lepas. Penghargaan dan terima kasih juga diucapkan kepada kerajaan, melalui kenyataan YB Datuk Seri Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) dan YB Datuk Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) atas komitmen dalam mempertahankan serta memperkasa perundangan syariah di negara kita. 

Berdasarkan kenyataan mereka minggu lepas, saya juga mencadangkan supaya Jawatankuasa Teknikal Undang-undang Syarak dan Sivil JAKIM, yang telah diberikan arahan untuk membincangkan isu ini, untuk segera bersidang bagi memastikan Butiran 1, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan serta seluruh peruntukan dalam Enakmen/Akta Kesalahan Jenayah Syariah Negeri terpelihara. 

Tiada jalan lain untuk menyelamatkan perundangan syariah yang telah dicabar, selain dari usaha bersungguh-sungguh semua pihak dalam memastikan keharmonian di antara Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Negeri yang sedia ada.

Saya menyeru semua umat Islam, tanpa mengira fahaman politik dan latar belakang supaya bersama menyokong petisyen sekumpulan peguam dan pengamal undang-undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi tujuan ini. Kesatuan semua pihak diperlukan dalam memartabatkan perundangan syariah di Malaysia, supaya tidak diperlekeh dan direndahkan oleh pihak yang anti pelaksanaan syariat.

YB USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI
Ahli Parlimen Pasir Mas
4 Mac 2021 – HARAKAHDAILY 4/3/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kami antara majoriti umat Islam di Malaysia menyokong cadangan Ahli Parlimen Pasir Mas itu, kerana:

1. Risau bahawa penghakiman Mahkamah Persekutuan dalam kes Iki Putra Mubarrak v Kerajaan Negeri Selangor & Anor, dikhuatiri bakal membuka suatu ruang untuk lebih banyak peruntukan jenayah syariah di Malaysia dicabar di Mahkamah Sivil.

2. Keputusan penghakiman tersebut dilihat sebagai peluang kepada golongan Liberal untuk membuat lebih banyak litigasi strategik (strategic litigation) bagi Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah, kerana tanpa disedari, ianya telah menyempitkan bidang kuasa negeri dalam menggubal Undang-undang Jenayah Syariah seperti termaktub dalam Butiran 1, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

3. Kerisauan ini berasas jika sekiranya Undang-undang Sivil selepas ini, secara tiba-tiba meminda Kanun Keseksaan dan membuang peruntukan kesalahan berkenaan persetubuhan luar tabii atau liwat. 

4. Pada masa yang sama, Badan Perundangan Negeri telahpun mengeluarkan peruntukan yang sama dari Enakmen Jenayah Syariah Negeri kerana tiada bidangkuasa dan Mahkamah Syariah telahpun hilang hak untuk mendakwa dan menghukum kesalahan tersebut. 

Sekian. Harap maklum.

Lihat sebelum ini.. Seruan Presiden PAS: Merdekakan Perlembagaan!

"Disangka tiada lagi saki-baki buaya belaan penjajah British di dalamnya, namun tiba-tiba buaya itu mendongakkan kepalanya."

Seruan Presiden PAS: Merdekakan Perlembagaan!

 

"Disangka tiada lagi saki-baki buaya belaan penjajah British di dalamnya, namun tiba-tiba buaya itu mendongakkan kepalanya."

PARA pemimpin masyarakat majmuk yang terlibat dalam perjuangan kemerdekaan daripada semua parti politik yang menyertai PRU 1955 Pra-Kemerdekaan memainkan peranan besar menentukan dasar dan hala tuju negara selepas merdeka, melainkan Parti Komunis yang menolak agama diharamkan dan mereka yang bersamanya tidak terlibat dalam pilihan raya.

Para pemimpin yang dipilih oleh rakyat secara demokrasi mengadakan rundingan kemerdekaan tersebut. Mereka menghadapi cabaran melalui penggubalan Perlembagaan Persekutuan yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Reid, di mana keanggotaan suruhanjaya itu tidak disertai oleh mana-mana individu dalam kalangan para pemimpin atau ilmuwan tempatan.

Ahli Suruhanjaya Reid terdiri daripada:

  • Lord William Reid (Pengerusi)
  • Sir Ivor Jennings (British)
  • Sir William McKell (Australia)
  • Hakim B Malik (India)
  • Tuan Abdul Hamid (Pakistan)

Beberapa  memorandum telah dikemukakan kepada mereka, bahkan terdapat dalam kalangan wakil raja-raja juga terlibat dalam beberapa perundingan.

Cadangan mengenai agama dipinda walaupun rumit, Islam tetap diterima sebagai agama bagi Persekutuan. Pindaan ini diterima oleh orang bukan Melayu melalui parti-parti mereka yang menyertai PERIKATAN bersama Umno, kerana ia menjamin hak setiap rakyat di Persekutuan Tanah Melayu untuk bebas menganut agama sendiri. PAS yang mempunyai satu kerusi menerima pindaan tersebut dengan pentafsirannya sendiri.

Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dianggap sebagai ketua agama Islam tidak berani disentuh oleh penjajah British dengan cara yang berhati-hati.

Akhirnya dicadangkan dalam Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menegaskan bahawa Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

Dengan erti kata lain, agama-agama selain Islam yang dianuti oleh rakyat dalam masyarakat majmuk diiktiraf hak untuk menganut agama masing-masing.

Adapun Islam yang dikatakan agama Persekutuan itu tidak ditafsirkan dalam perlembagaan. Inilah sifat kebiasaan dalam perlembagaan yang menjadi undang-undang dasar negara.

Sistem pentadbiran berkonsepkan federalisme dan kedudukan agama Islam dihuraikan dalam peruntukan Perlembagaan yang lain, tidaklah mengikat sehingga tafsirannya tidak boleh diubah.

Bahkan dalam kalangan ilmuwan Barat sendiri bertelingkah antara satu sama lain dalam mentafsirkan Islam. Terdapat kalangan mereka yang mentafsirkan Islam dengan perkataan ‘religion’. Selain itu, ada juga yang mentafsirkan Islam dengan ungkapan ‘religion and way of life’, ‘Muhammadan Law’ (Dr. V. Fitzgerald), ‘Muhammadanism’ (RO Winstedt) dan sebagainya.

Pada masa yang sama, terdapat dalam kalangan orientalis yang mengkaji ajaran Islam, mereka mengakui bahawa Islam bukan semata-mata agama sahaja, bahkan meliputi semua aspek kehidupan manusia. Antaranya ialah tokoh seperti Dr. V. Fitzgerald, Prof. C. A. Nallion. Dr. Joseph Schacht, R. Strothmann, D. B. MacDonald, Sir T. Arnold, Prof. H. A. R. Gibb dan tokoh yang lain.

Terdapat kelompok yang hanya tahu menghentam kromo tanpa mengkaji serangan pemikiran paling melampau yang dilakukan terhadap umat Islam.

Hal-hal ini menjadikan sebahagian daripada hakim-hakim British pada zaman penjajahan dahulu, membuat keputusan secara berhati-hati apabila melibatkan hal ehwal Islam. Mereka tidak berani melanggar sensitiviti umat Islam, apabila tindakan itu dianggap sebagai menghina agama Islam.

Terdapat dalam kalangan ilmuwan Barat sendiri menyedari hakikat yang sebenar tentang Islam. Khususnya apabila mereka menjadikan al-Quran sebagai salah satu daripada rujukan dalam persidangan antarabangsa bagi menggubal undang-undang antarabangsa selepas berlakunya Perang Dunia Pertama.

Maka, apakah tafsiran kita sendiri terhadap Islam?

Al-Quran yang menjadi kitab suci umat Islam menegaskan bahawa Islam adalah al-Din. Pengertian dari  sudut bahasa yang memberikan maksud secara sempurna mengikut kejadian alam semesta, termasuk alam manusia sebagai sebahagian yang sangat kecil daripada alam keseluruhannya.

Firman Allah SWT:

﴿أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ٨٣ قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ٨٤ وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ٨٥﴾

“Maka apakah mereka mencari agama yang lain selain daripada agama Allah? Padahal kepada-Nya sahajalah tunduk dan taat segala apa yang berada di langit dan di bumi, sama ada secara sukarela mahupun terpaksa. Dan hanya kepada Allah jualah mereka dikembalikan. (83); Katakanlah: ‘Kami beriman kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada kami dan apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya‘qub, dan anak-anaknya, dan apa yang diberikan kepada Musa, ‘Isa dan para nabi dari Tuhan mereka. Kami tidak membeza-bezakan seorang pun antara mereka dan hanya kepada-Nya sahajalah kami menyerahkan diri (menganut Islam).’ (84); Sesiapa yang mencari agama selain daripada agama Islam, maka mereka sekali-kali tidak akan diterima (agama itu) daripadanya, dan pada Hari Akhirat kelak termasuk dalam kalangan orang-orang yang rugi. (85).” (Surah Ali ‘Imran: 83-85)

Adapun tentang Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW, perkara ini ditegaskan oleh Allah SWT melalui firman-Nya:

﴿…الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ…٣﴾

“…Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kalian agama kalian, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kalian, dan Aku telah meredhai Islam itu menjadi agama kalian…” (Surah al-Ma’idah: 3)

Manakala mengenai kedudukan Islam dengan semua ajaran yang lain, perkara ini ditegaskan oleh firman Allah SWT:

﴿هُوَ ٱلَّذِيٓ أَرۡسَلَ رَسُولَهُۥ بِٱلۡهُدَىٰ وَدِينِ ٱلۡحَقِّ لِيُظۡهِرَهُۥ عَلَى ٱلدِّينِ كُلِّهِۦ وَلَوۡ كَرِهَ ٱلۡمُشۡرِكُونَ٩﴾

Dialah yang mengutuskan Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, agar Dia memenangkannya atas segala agama-agama meskipun orang musyrik membenci dirinya.” (Surah al-Saff: 9)

Rasulullah SAW pula menegaskan dengan sabdanya:

‌الْإِسْلَامُ ‌يَعْلُو ‌وَلَا ‌يُعْلَى ‌عَلَيْهِ.

“Islam itu tinggi dan tidak boleh ditinggikan agama yang lain mengatasinya.” (Riwayat al-Baihaqi dalam Sunan al-Kubra, jld. 6, ms. 205 dan al-Daraqutni 395)

Maka, sikap penganut Islam terhadap agama mereka hendaklah berdasarkan panduan al-Quran dan Hadis Rasulullah SAW. Walaupun wajib ditegakkan konsep tidak ada paksaan dalam agama dan kebebasan penganut agama masing-masing mengikut kepercayaan mereka.

Bahkan terdapat dalam kalangan para hakim yang benar-benar arif dan amat arif dalam membuat keputusan berdasarkan budi bicara kerana  masih mempunyai sensitiviti agama dalam diri masing-masing, sebagaimana Tun Salleh Abbas, Tan Sri Harun Hashim dan Tun Hamid. Termasuklah juga dalam kalangan para ilmuwan seperti Prof. Ahmad Ibrahim, Dato’ Nik Abdul Rashid, Aminuddin Baki dan tokoh-tokoh lain.

Malangnya terdapat dalam kalangan para hakim yang baru, hilang sensitiviti agama. Mereka membuat keputusan berasaskan buku yang dibaca, bukan mengikut pertimbangan akal yang mempunyai budi bicaranya.

Apa yang menarik, penjajah British sendiri pada zaman penjajahan sangat berhati-hati agar tidak menyentuh sebarang sensitiviti penganut Islam, sehingga mereka meletakkan kuasa Islam kepada raja-raja. Sekalipun mereka menyembunyikan pentafsiran perkataan agama mengikut kehendak mereka dengan makna yang sempit, dan merampas kuasa politik dan pentadbiran secara tersembunyi tanpa difahami rakyat.

Bahkan beberapa keputusan mahkamah oleh para hakim berbangsa Inggeris dibuat dengan sangat berhati-hati. Malangnya ada dalam kalangan Melayu-Islam yang tiada dalam hatinya kepekaan terhadap Islam, walaupun telah mendapat kemerdekaan lebih setengah abad. Malangnya lagi, terdapat juga kalangan mereka yang menonjolkan diri berwajah Inggeris lebih daripada bangsa Inggeris sendiri.

Apabila berlakunya keputusan mahkamah yang berani mencabar terhadap Enakmen Jenayah Syariah Selangor, menjadikannya laksana batu besar yang dihempas ke dalam lubuk yang tenang. Disangka tiada lagi saki-baki buaya belaan penjajah British di dalamnya, namun tiba-tiba buaya itu mendongakkan kepalanya.

Mereka muncul atas pelbagai nama media, NGO dan individu sehingga umat Islam dapat mengenali secara dekat siapa wajah mereka yang sebenarnya.

Terpulang kepada diri masing-masing, sama ada ingin menepuk dada tanya iman atau tepuk dada tanya selera makan. 

DATO’ SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 20 Rajab 1442 / 4 Mac 2021 – HARAKAHDAILY 4/3/2021

Thursday, March 04, 2021

Minuman keras di Indonsia. Apa di sebalik Jokowi batal Pilpres?

 

Minuman keras: Fahami di sebalik Jokowi batal Pilpres

PERTAMANYA saya mengucapkan tahniah dan syabas kepada para ulamak, NGO-NGO, ORMAS serta Kepala Daerah yang berjuang membantah keras Peraturan Presiden atau Pilpres yang berkaitan dengan investasi baru Minuman Keras (Miras) bagi beberapa daerah (Provinsi) di Indonesia termasuk Bali.

Saya rasa terkejut juga keratan video pengistiharan pembatalan Pilpres oleh Bapa Jokowi di viralkan di media sosial dan beberapa individu tertentu membuat komentar “Indonesia mengharamkan Minuman keras, Malaysia bila lagi?.

Ada juga yang membuat komentar “Kesedaran baru memertabatkan Islam” tidak kurang juga yang menyanjung apa yang dilakukan oleh Bapak Jokowi melalui video pendek tersebut dan membuat sindiran sinis terhadap negara sendiri Malaysia.

Berbekal pengalaman bekerja dan tinggal di beberapa daerah di negara jiran Indonesia selama 15 tahun, saya amat memahami soal politik dan sistem pemerintahan di Indonesia.

Apa itu PILPRES?

Ia adalah Peraturan President (President Decree) yang dibuat dan menjadi Undang-undang yang wajib dilaksankan dan dipatuhi. Presiden punya wewenang untuk membuat peraturan dan undang untuk diterima pakai di Negara Indonesia.

Bagi Malaysia pula semua peraturan dan undang mestilah dibahas dan diluluskan samada di Parlimen atau Dewan Undnagan Negeri sebelum ianya boleh dilaksakan dalam negara atau negeri.

Pilpres No 10 Tahun 2021 Berkaitan dengan kebenaran untuk mengeluarkan (memproduksi) minuman keras di beberapa daerah di Indonesia termasuk Bali telah ditandatangani oleh Bapa Jokowi dalam bulan Februari 2021 yang lalu.

Ertinya Pilpres No 10 ini buat untuk memberi kebenaran kepada para pelabur yang berminat untuk melabur dalam industri pengeluaran minuman keras di beberapa daerah di Indonesia.

Ada pun Industri Minuman keras serta penjualannya tidak disentuh langsung bahkan ianya berjalan seperti biasa.

Apabila Pilpres ini di keluarkan pada hujung hulan Febuari yang lalu, ianya mendapat bantahan dan tentangan dari Ulamak-ulamak, Kiyai, Organisasi Islam seperti NU (Nahdatul Ulama), Muhammadiah, MUI dan banyak lagi. Juga ianya memdapat bantahan dari Kepala Daerah (Pemerintahan Daerah) yang berpegang kuat kepada prinsip Islam.

Dan akhirnya Bapak Jokowi terpaksa tunduk dan akur serta menarik balik Pilpres No 10 tahun 2021 ini dari dilaksanakan.

Apakah menarik balik Pilpres ini kerana keikhlasan beliau untuk memertabatkan Islam atau demi menjaga kepentingan politik beliau? Maklumat dihujung jari, kita dengan mudah boleh mengakses kronologinya dan rentetan Pilpres No 10 ini dengan melayari CNN Indonesia dan Liputan 6.

Jokowi merupakan Presidenn Indonesia yang berfahaman sekular, liberal dan pluralisma. Oleh itu, tidak mungkin seorang yang kuat fahaman liberalnya boleh diletakkan kepercayaan dipundaknya untuk memertabatkan Islam. Sebagai orang Poliltik sudah tentu setiap tindakan yang diambil akan mengambil kira faktur sokongan dan kepentingan politik.

Sekiranya beliau ingin mertabatkan Islam, mengapa perlu membuat Pilpres No 10 tersebut? Apakah untuk “Test Market” atau sebaliknya?

Bagi rakyat Malaysia yang suka dan gemar kepada short video lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan kehangatan politik tanah air hari ini haruslah lebih bijak dan matang.

Kembalilah kepada prinsip Siyaqul Kalam iaitu memperhatikan seluruh ucapan dan tidak mengerat atau memotong-motong ucapan kemudian diviralkan supaya ianya menjadi bahan propaganda dalam Peperangan Saikologi di media Sosial.

Kedua Kembali kepada Siyaqul Hal, pelajari dan teliti tempat dan keadaan dimana ucapan itu dibuat. Bagaimana dengan realiti waqi’, budaya dan adat resam setempat.

Ketiga perhatikan Siyaqul Lafaz yakni memerhatikan makna lafaz dan kalimah serta perumpamaan yang digunakan.

Saya meniti ucapan Jokowi dan banyak perkataan yang beliau gunakan dengan tepat dalam bahasa Indonesia tetapi membawa makna dan erti yang berbeda dalam bahasa Malaysia.

Tidak ada apa yang boleh dibanggakan kepada umat Islam selain kita berterima kasih kepada para Ulama, Kiyai dan Ormas Islam.

HAJI BAKRI JAMALUDDIN. – HARAKAHDAILY 4/3/2021

Karnival: 10,000 peluang kerja. Tapi, Ini Bukan Janji PH!

 

Karnival: Peluang kerja untuk rakyat Terengganu

KUALA LUMPUR: Hampir 10,000 peluang pekerjaan bakal dibuka kepada rakyat Terengganu ini sempena Karnival Penjana Pekerjaan Negeri Terengganu 2021 yang dijadual berlangsung April ini.

Pengerusi Jawatankuasa Keusahawanan, Sumber Manusia, Industri Mikro dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Mohd Nurkhuzaini Ab Rahman berkata, karnival tersebut akan diusahakan pada pertengahan April yang dicadang diadakan di Pusat Sains dan Kreativiti (PSKT), Chendering.

Menurutnya, peluang itu sangat menarik kerana ia mendapat sambutan baik daripada pelbagai majikan melalui peruntukan daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) untuk menggunakan saluran berkenaan.

“Insya-Allah, kerajaan negeri bersama Pusat Pembangunan Sumber Manusia Terengganu (THRDC) akan menjadi perantara antara majikan dan rakyat yang terkesan dengan kemelesetan ekonomi akibat Covid-19 serta yang ingin mencari peluang pekerjaan,” katanya memetik laporan portal TRDI News, semalam.

Beliau berkata, setakat ini pihaknya mendapat majikan-majikan berdaftar sama ada secara fizikal atau online dengan menyediakan 9,900 lebih peluang pekerjaan yang menanti.

Mohd Nurkhuzaini meramalkan sambutan akan mencecah hingga 50,000 pengunjung yang akan memeriahkan karnival peringkat negeri itu.

“Dengan norma baharu disebabkan pandemik, cadangan lokasi iaitu PSKT adalah strategik dan selesa buat para pengunjung,” jelasnya yang juga Adun Kota Putera.

Beliau menyifatkan karnival itu adalah yang terbesar pernah dianjurkan dalam tempoh pandemic Covid-19 dengan penglibatan lebih daripada 80 majikan pelbagai bidang. – HARAKAHDAILY 4/3/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Maaf cik PH, kita terpaksa cakap benar. Kalau dengar janji kepada rakyat, bila dikaitkan dengan PH, orang ramai sudah muak, nak muntah mendengarnya. Tak percaya lagi.

Siapa yang kenal tak kenal janji PH? Sebelum menang janji tol percuma. Macam-macam lagi janji dalam manifestonya. Lepas menang kutip duit, konon duit tak cukup nak bayar hutang negara yang mencecah RM1 trilion.. Bila dah perintah 22 bulan, merudum jatuh tergolek, lingkup, maka naik kerajaan PN. Rupanya Era PH kutip wang dari rakyat, tapi era PN agih bantuan kepada rakyat. Ada pulak duit?

Kenapa PH 'tak cerdik' cari duit untuk rakyat tertindas? PN mengatur langkah dengan mengumumkan pelbagai inisiatif bermula dengan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN), Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) dan Perlindungan Ekonomi & Rakyat Malaysia (PERMAI).

Tidak cukup dengan itu, PN juga memberi bantuan kepada golongan petani, nelayan dan pekebun getah, dan banyak lagi. Kelantan pun tidak didera lagi.

Cukup dulu, kita sambung waktu lain lagi. Insya Allah. Wassalam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails