Friday, October 22, 2021

Tabung Wakaf Masjid Teknologi Hijau dilancarkan hari ini..

 

Wakaf Masjid Hijau sumber pembiayaan alternatif projek teknologi hijau

PUTRAJAYA: Tabung Wakaf Masjid Hijau (Wakaf Masjid Hijau) dilancarkan hari ini sebagai sumber pembiayaan alternatif bagi membiayai projek teknologi hijau di masjid-masjid, kata Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

Beliau berkata Wakaf Masjid Hijau yang berkonsepkan pengumpulan dana awam daripada individu, sektor kerajaan, korporat dan pertubuhan itu adalah insiatif Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) melalui Pusat Perubahan Iklim dan Teknologi Hijau Malaysia (MGTC) dengan kerjasama Yayasan Waqaf Malaysia (YWM).

Beliau berkata dana wakaf tersebut akan digunakan bagi membiayai projek penukaran lampu diod pancaran cahaya (LED), penukaran kepada kipas dan penyaman udara cekap tenaga, pemasangan Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH) dan penukaran kepada pili cekap air di masjid.

“Wakaf Masjid Hijau akan mengurangkan pergantungan kepada perbelanjaan fiskal, malah memberi nilai kepada rakyat mendapatkan pulangan pahala yang berpanjangan,” katanya ketika berucap melancarkan Wakaf Masjid Hijau secara maya hari ini.

Turut hadir Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Idris Ahmad.

Tuan Ibrahim berkata inisiatif itu akan memacu penglibatan komuniti dalam usaha mencapai bandar rendah karbon.

“Penglibatan komuniti setempat akan membantu pihak pengurusan masjid meningkatkan tahap kecekapan tenaga dan air, mengurus sisa dan seterusnya membantu mengurangkan kos operasi masjid,” katanya.

Sementara itu, Idris berkata YWM akan berperanan sebagai Pengurus Tabung Wakaf Masjid Hijau dan mengembangkan dana wakaf itu melalui pelaburan.

“Sebahagian dana wakaf terkumpul akan dilaburkan untuk manfaat jangka masa panjang dan hasil pulangan akan diagihkan dalam bentuk agihan manfaat pelaburan, manakala selebihnya bagi membiayai projek-projek yang telah disenaraikan layak dan menepati syarat penggunaan sumber dana wakaf ini,” katanya.

Idris yang juga pengerusi YWM berkata setiap permohonan dana oleh pihak masjid perlu melalui Majlis Agama Islam Negeri masing-masing.

“Pihak masjid perlu memberikan komitmen untuk melaksanakan inisiatif hijau ini dengan membuka tabung di masjid dan menggalakkan sumbangan ahli kariah kepada Tabung Wakaf Masjid Hijau.

Masyarakat juga tidak perlu bimbang terhadap penggunaan dana wakaf tersebut kerana ia akan ditadbir oleh dua jawatankuasa iaitu Jawatankuasa Pemandu serta Jawatankuasa Teknikal Penilaian dan Agihan sebelum sesuatu agihan dibuat,” katanya. – BERNAMA

Siri Labur Dalam Mata Wang Kripto.

Labur dalam kripto (3): Hukum guna mata wang bitcoin.

 

BAYAN LINNAS SIRI KE-153: HUKUM PENGGUNAAN MATA WANG BITCOIN

MUKADIMAH 

Isu ini telah dikemukakan oleh orang ramai ke Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan menerusi pelbagai medium antaranya aplikasi whatsapp, Facebook, Instagram dan Twitter.

Mutakhir ini, Bitcoin yang merupakan salah satu daripada jenis mata wang kripto menjadi satu fenomena baharu yang kian mendapat perhatian di seluruh pelusuk dunia. Kemunculan mata wang seumpama ini dianggap sebagai alternatif baharu kepada mata wang sedia ada dalam urus niaga di abad ini.

Justeru, jika dilihat secara saintifik, bitcoin ini merupakan mata wang digital yang dibangunkan di alam maya dengan menggunakan perkakasan komputer sepenuhnya. Ia bukanlah bersifat fizikal seperti wang kertas yang ada pada hari ini. Keghairahan orang ramai terhadap bitcoin ini telah melonjakkan harganya ke tahap yang tinggi di mana pada awalnya ditawarkan pada harga USD65 dan kini dikatakan harganya berada pada paras USD6,281.76 bersamaan dengan RM26,340 (setakat 13 November 2018).

Baru-baru ini juga, terdapat laporan yang menyatakan sistem emel Media Prima Bhd. telah diserang oleh sekumpulan penggodam siber, dan mereka meminta sebanyak 1000 unit bitcoin sebagai bayaran untuk sistem tersebut kembali kepada sediakala.[1] Ini menunjukkan bahawa bitcoin menjadi sasaran kumpulan penjenayah memandangkan sifatnya yang lebih sukar dikesan berbanding mata wang biasa.

ISU DAN MASALAH

Pada hari ini, urus niaga di alam maya cuba diperluaskan dengan menggunakan bitcoin sebagai alat pertukaran (medium of exchange). Kewujudan sesetengah premis yang kini menggunakan bitcoin membuatkan ramai pengguna cuba mendapatkan mata wang ini meskipun ia bukanlah mata wang yang diiktiraf di kebanyakan negara di peringkat antarabangsa.

Maka berikut dikemukakan beberapa persoalan yang timbul di sebalik penggunaan mata wang ini, antaranya:
a. Adakah bitcoin merupakan mata wang yang sah menurut kaca mata syarak?
b. Adakah bitcoin boleh diperdagangkan dan digunakan dalam transaksi urus niaga?


SEJARAH MATA WANG DALAM ISLAM


Pada zaman pemerintahan Islam, semenanjung Arab pada ketika itu tidak mempunyai mata wang yang tersendiri. Pada abad ke-6 dan ke-7 masihi, orang Arab terutama yang menetap di Mekah dan Madinah telah memenuhi keperluan mereka dengan menggunakan mata wang syiling yang dikeluar dan digunakan di wilayah-wilayah Empayar Byzantine dan Empayar Sasan yang berjiran atau menggunakan mata wang peninggalan kerajaan silam.[2]

Setelah terdirinya kerajaan Islam di Madinah, penggunaan mata wang emas Byzantium,  solidus dan mata wang Sasan, drachm atau kedua-duanya lebih dikenali oleh orang Arab sebagai dinar dan dirham diteruskan tanpa sebarang perubahan.[3]  Walaupun banyak usaha-usaha memajukan ekonomi umat Islam di Madinah dilakukan, namun Rasulullah SAW tidak mengubah dan mencetak mata wang baru menggantikan mata wang yang digunakan ketika itu sebaliknya Baginda menerima penggunaannya.[4] 

Penggunaan mata wang sedia ada ini berterusan sepanjang pemerintahan Khalifah Abu Bakar, Umar al-Khattab, Uthman bin Affan, Ali bin Abi Talib dan Muawiyah bin Abi Sufyan.[5] Perubahan yang berlaku ketika zaman pemerintahan mereka adalah sekadar menambah beberapa ungkapan pada mata wang sedia ada dan tiada usaha menempa mata wang baru dilakukan. 

Pada kemuncaknya iaitu pada zaman Khalifah Abd al-Malik bin Marwan, mata wang Islam dengan jati diri Islami yang tersendiri telah dikeluarkan.[6] Perubahan yang besar meliputi tindakan menghilangkan lambang-lambang tidak Islami dan pada sesetengahnya menggantikan dengan yang lain telah dilakukan. Umpamanya, tanda salib yang terdapat pada mahkota atau topi besi maharaja Byzantium telah dibuang. Begitu juga tanda salib yang ada pada bahagian hadapan dan belakang syiling.

Selepas daripada usaha tersebut, secara ringkasnya penggunaan syiling emas dan perak sebagai mata wang umat Islam terus berlangsung sehinggalah berakhirnya kerajaan Islam di Turki.[7] 

Sebagai kesimpulan, penggunaan syiling baik perak mahupun emas sebagai mata wang telah dikenali lama sebelum Islam dan tidak bermula dengan orang Islam. Selain itu, pengeluaran mata wang syiling adalah sentiasa berada pada tangan pihak yang berkuasa di setiap negara atau kawasan dan inilah yang berlaku sejak dari awal sejarah sehingga zaman moden.[8]

KONSEP MATA WANG DALAM ISLAM
Mata Wang dalam al-Quran dan al-Hadis

Pada dasarnya, konsep umum mata wang yang disebut di dalam al-Quran adalah menjurus kepada mata wang dinar dan dirham. Ini adalah kerana, ketika wahyu diturunkan kepada Rasulullah SAW, mata wang yang beredar pada masa itu hanyalah dinar dan dirham.[9]

Antara ayat yang menggambarkan unit mata wang dinar dan dirham yang pernah digunakan pada zaman awal Islam ialah:

وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّـهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Maksudnya“Dan di antara Ahli Kitab, ada orang yang kalau engkau amanahkan dia menyimpan sejumlah besar harta sekalipun, ia akan mengembalikannya (dengan sempurna) kepadamu, dan ada pula di antara mereka yang kalau engkau amanahkan menyimpan sedinar pun, ia tidak akan mengembalikannya kepadamu kecuali kalau engkau selalu menuntutnya. Yang demikian itu ialah kerana mereka mengatakan: "Tidak ada jalannya kami menanggung dosa mengenai orang-orang yang Ummi dan, mereka pula selalu berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta).”

(Surah Ali Imran: 75)

Selain itu, al-Quran juga ada menyebut tentang garis panduan berkenaan kepentingan menjaga keutuhan mata wang dan larangan daripada membuat sewenang-wenangnya sehingga merosakkan keseimbangan masyarakat. Allah SWT berfirman:

قَالُوا يَا شُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ إِنَّكَ لَأَنتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ

Maksudnya: “Mereka berkata: "Wahai Syuaib! Adakah sembahyangmu (yang banyak itu) menyuruhmu perintahkan kami supaya meninggalkan apa yang disembah oleh datuk nenek kami, atau supaya kami lakukannya apa yang kami suka melakukannya dalam menguruskan harta kami? Sesungguhnya engkau (wahai Syuaib) adalah orang yang penyabar, lagi bijak berakal (maka bagaimana pula engkau menyuruh kami melakukan perkara yang bertentangan dengan kebiasaan kami)?"

(Surah Hud: 87)

Imam al-Tabari menyebut bahawa yang dimaksudkan dengan “supaya kami lakukannya apa yang kami suka melakukannya dalam menguruskan harta kami” membawa kepada pemecahan dan pemotongan dirham.[10]

Dapat difahami daripada ayat ini bahawa Islam mementingkan keutuhan mata wang. Apabila mata wang sudah tidak dipercayai lagi oleh masyarakat, maka akan terjadi masalah dalam transaksi mereka. Mereka saling tidak percaya antara satu sama lain dan meragui piawaian dinar mata wang yang digunakan.

Al-Quran juga ada menerangkan peranan wang sebagaimana ayat di dalam surah al-Maidah, Allah SWT berfirman:

وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّـهُ لَكُمْ قِيَامًا

Maksudnya“Dan janganlah kamu berikan (serahkan) kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya akan harta (mereka yang ada dalam jagaan) kamu, (harta) yang Allah telah menjadikannya untuk kamu semua sebagai asas pembangunan kehidupan kamu…”

(Surah al-Nisaa': 5)

Menurut al-Raghib al-Asfahani, perkataan al-qiyam dan al-qiwam bermaksud tiang dan sandaran kerana hal ini dijadikan sebagai tiang penumpang dan sandaran barang yang bersandar kepadanya.[11]

Ini menggambarkan ciri utama wang di mana ia merupakan satu alat yang sangat berkesan yang dijadikan oleh Allah untuk mengelola dan memelihara keseluruhan sistem dunia. Matlamat akhir wang adalah untuk menjaga dan menampung urusan dunia seseorang untuk keuntungannya di akhirat.

Sebagai kesimpulan, ciri-ciri atau bentuk mata wang tidak dijelaskan secara terperinci dalam al-Quran dan al-Sunnah. Kedua-duanya hanya merujuk kepada mata wang yang wujud dan tersebar luas pada masa tersebut iaitu dinar dan dirham. Akan tetapi, ia telah meletakkan dasar dan garis panduan secara umum berkait penggunaan mata wang di dalam urusan muamalah sesama manusia.

Mata Wang Menurut Pandangan Sarjana Islam

Bagi memahami konsep mata wang secara jelas, kita perlu merujuk kepada tafsiran ilmuwan dan sarjana berkenaan hal ini. Pelbagai definisi dan takrif telah dikemukakan oleh para sarjana Islam berkaitan konsep dan pengertian mata wang di dalam Islam. Di sini, dibawakan pandangan beberapa sarjana Islam baik yang terdahulu mahupun kontemporari.

a. Imam Malik

Imam Malik mendefinisikan wang sebagai sesuatu barang yang boleh diterima sebagai alat pertukaran. Ini jelas berdasarkan kata-kata beliau yang sekiranya masyarakat bersetuju sesama mereka untuk menjadikan kulit sebagai wang maka beliau akan melarang ianya dijual secara tangguh dengan emas dan perak:[12]

b. Imam al-Ghazali

Menurut al-Ghazali, Allah SWT telah menjadikan dinar dan dirham sebagai pengadil dan perantara di antara semua harta sehingga semua harta benda dapat diukur dengannya.[13]

Disebabkan ia adalah suatu yang kekal, maka mata wang daripada emas dan perak dapat menjadi satu mekanisme yang adil sebagai alat pengukur sesuatu barangan.

c. Ibnu Taimiyyah

Menurut beliau, wang adalah alat untuk mengukur nilai dan berfungsi sebagai alat pertukaran. Melalui wang tersebut, sejumlah benda dapat diketahui nilainya dan tidak bermaksud menggunakannnya untuk diri sendiri.[14]

d. Ibnu al-Qayyim

Ibnu al-Qayyim menyatakan bahawa wang tidak dicari untuk dirinya akan tetapi ia digunakan untuk mendapatkan barangan komoditi. Apabila wang mula dijadikan komoditi dan dijadikan sebagai matlamat transaksi, maka seluruh sistem ekonomi akan berada dalam krisis.[15]

e. Ibnu Khaldun

Ibnu Khaldun berkata, Allah SWT telah menciptakan dua logam bernilai daripada emas dan perak sebagai pengukur nilai bagi semua barang yang berharga.[16] Sekiranya dimiliki juga sesuatu bahan yang lain daripada emas dan perak dalam beberapa ketika tertentu, maka keadaan itu bertujuan untuk mendapatkan kedua-duanya dengan menggunakan bahan-bahan lain dalam pasaran ketika ia tidak dapat diperolehi.

Sebagai kesimpulan, berdasarkan takrif-takrif yang dikemukakan, dapat difahami bahawa mata wang dalam Islam ialah sesuatu yang berfungsi sebagai alat perantaraan dalam proses pertukaran barangan (medium of exchange). Ia juga digunakan bagi menjadi pengukur nilai bagi sesuatu benda atau barangan.

Mata wang tidak mempunyai nilai-nilai intrinsik dan Islam tidak mengiktiraf wang dijadikan sebagai komoditi untuk dijual beli kecuali dalam kes-kes tertentu sahaja.

Rujukan:






[1] Rujuk http://www.theedgemarkets.com/article/media-prima-hit-

[2] Anwar Zainal Abidin. 2002. "Sejarah Penggunaan Mata Wang Dinar." Ulum Islamiyyah. Kolej Universiti Islam Malaysia. Jld. 1. no. 1. hlm. 25. Lihat juga Zarra Nezhad, Mansour. 2004. "A Brief History of Money in Islam and Estimating the Value of Dirham and Dinar." Review of Islamic Economics 8.2: hlm. 51-65. Lihat juga Wan Kamal Mujani. 2009. Sejarah Dinar Dari Zaman Pra Islam Sehingga Zaman 'Uthmani. Bangi : IKRAB, UKM. hlm 9. Lihat juga Salmy Edawati Yaacob. 2009. "Sejarah Dinar Emas dan Kronologi Pertukaran Mata Wang Dunia." Jurnal Al-Tamaddun 4 (2009): hlm. 107-127.

[3] Anwar Zainal Abidin. 2002. "Sejarah Penggunaan Mata Wang Dinar." hlm. 25; Wan Kamal Mujani. 2009. Sejarah Dinar Dari Zaman Pra Islam Sehingga Zaman 'Uthmani. hlm. 9-10.

[4] Wan Kamal Mujani. 2009. Sejarah Dinar Dari Zaman Pra Islam Sehingga Zaman 'Uthmani. hlm. 10; Salmy Edawati Yaacob. 2009. "Sejarah Dinar Emas dan Kronologi Pertukaran Mata Wang Dunia." hlm. 110.

[5] Anwar Zainal Abidin. 2002. "Sejarah Penggunaan Mata Wang Dinar." hlm. 26. Lihat juga al-Baladhuri, Futuh al-Buldan, hlm. 653.

[6] Zarra Nezhad, Mansour. "A Brief History of Money in Islam and Estimating the Value of Dirham and Dinar." hlm. 51-54. Anwar Zainal Abidin. 2002. "Sejarah Penggunaan Mata Wang Dinar." hlm. 28.

[7] Yaacob, Salmy Edawati. "Sejarah Dinar Emas dan Kronologi Pertukaran Mata Wang Dunia." hlm. 112.

[8] Ini juga sebagaimana yang disimpulkan oleh Anwar Zainal Abidin dalam kajiannya “Sejarah Penggunaan Mata Wang Dinar." hlm. 48.

[9] Ahmad S., & Yaacob, S. E. 2012. Dinar Emas Sejarah Dan Aplikasi Semasa. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia; Yaacob, Salmy Edawati. 2015. Dilema Dinar Emas. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. Hlm. 68.

[10] Al-Tabariy, Muhammad bin Jarir. tt. Jami’ al-Bayan fi Tafsir al-Qur’an. Dar Hijr. Jld. 12, hlm.

[11] Al-Raghib al-Asfahani. tt. al-Mufradat fi Gharib al-Quran. Beirut: Dar al-Ma’rifah. Jld. 1, hlm.

[12] Sahnun, Muhammad bin Said. tt. al-Mudawwanah al-Kubra. Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah. Jld. 8, hlm. 305.

[13] Al-Ghazali, Abu Hamid. tt. Ihya’ Ulum al-Din. Beirut: Dar al-Ma’rifah. Jld. 4, hlm. 265.

[14] Ibnu Taimiyyah, Taqiy al-Din Ahmad. Majmu’ al-Fatawa. Darul Wafa’. Cet. 3, Jld. 29, hlm. 471-

[15] Ibnu al-Qayyim. 1973. I’lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin. Beirut: Dar al-Jil. Jld. 2, hlm. 157.

[16] Ibn Khaldun, Abdul Rahman bin Muhammad. tt. al-Muqaddimah. t.tp: t.pt. Jld. 1, hlm. 215.

..Bersambung

Siri Labur Dalam Mata Wang Kripto.

M'sia tidak sertai Abraham Accord Israel, disokong

 

Ketetapan M'sia tidak sertai Abraham Accord disokong

SAYA menyokong sepenuhnya ketetapan Kerajaan Malaysia untuk tidak menormalisasikan hubungan dengan negara haram Israel dan terus memperkasakan sokongan terhadap perjuangan rakyat Palestin untuk menuntut sebuah negara Palestin yang merdeka.

Ia sekali gus menolak kenyataan seorang Menteri negara haram Israel dalam satu temuramah dengan portal berita Erem News bahawa Malaysia berkemungkinan akan menormalisasikan hubungan dengan negara haram Israel dan menyertai ‘Abraham Accords’.

Sebagaimana yang diketahui umum, rejim Zionis Israel adalah penjajah yang menjajah Palestin yang kemudiannya mengisytiharkan Israel sebagai sebuah negara yang merdeka pada tahun 1948 di atas negara yang dijajahnya.

Rejim Zionis Israel menghalau rakyat Palestin dari kampung halaman dan tanah air mereka sendiri, merobohkan dan merampas rumah, kampung, bandar dan negara rakyat Palestin, mengamalkan diskriminasi, kezaliman dan kekejaman ke atas rakyat Palestin malah lebih teruk dari dasar ‘Apartheid’ yang diamalkan di Afrika Selatan satu ketika dahulu.

Malah rejim Zionis Israel telah banyak kali melanggar resolusi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, mengamalkan polisi yang kejam ke atas rakyat Palestin serta menafikan hak asasi rakyat Palestin di tanah air mereka sendiri.

Sewajarnya bukan sahaja tidak satupun negara yang perlu menormalisasikan hubungan dengan negara haram Israel malah negara haram Israel wajar diboikot dan dinafikan kewujudannya di muka bumi ini kerana adalah tidak masuk akal di zaman yang serba maju ini, Palestin adalah satu-satunya negara yang masih dijajah secara terang-terangan di dunia ketika ini.

Semoga Palestin dan rakyatnya akan beroleh kemenangan serta merealisasikan kewujudan Palestin sebagai sebuah negara yang merdeka.

YB USTAZ MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Antarabangsa dan Hubungan Luar PAS Pusat
ADUN Batu Buruk – HARAKAHDAILY 21/10/2021

Sumber Asal: https://www.facebook.com/100044617890986/posts/425081975655729/?d=n

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Seseorang menghubungi blog ini dan memberi pandangan..

Katanya,

1. "Aku setuju kenyataan Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Antarabangsa dan Hubungan Luar PAS yang menyokong sepenuhnya ketetapan Kerajaan Malaysia untuk tidak menormalisasikan hubungan dengan negara haram Israel... 

"..dan terus memperkasakan sokongan terhadap perjuangan rakyat Palestin untuk menuntut sebuah negara Palestin yang merdeka.

2. "..dan aku juga tidak berstuju dengan siaran tulisan komen dalam blog ini bertajuk: Lupakan soal Palestine, kalau.. Sila beri komen, ... yang memberi komen biadap menyebutkan..         

'Lupakan saja soal Palestine kalau Pulau Pisang pun tak mampu diambil alih rumah api di pulau itu yang diuruskan Singapura. Pada pemimpin pemimpin politik samada dari kerajaan atau pembangkang terpekik terlolong pasal kebebasan Palestine ditindas oleh Barat dan Isreal. Pulau Pisang pun boleh 'kecut telor'(kata biadap) nak ambil alih pengurusan rumah api dari Singapura.'

3. Kepada pengomen biadap tersebut elok diberi perhatian.

(i) Kamu sendiri buat apa, bila pihak berkenaan tak mampu ambil alih Pulau Pisang yang diuruskan Singapura? Pemimpin-pemimpin politik kerajaan atau pembangkang Malaysia ada juga 'terpekik terlolong' pasal kebebasan. Kamu buat apa? Atau kamu sendiri adalah bangsa pelarian atau barua pelarian?

(ii) Sudahlah kes Pulau Pisang tiada tanggung jawab dan jalan selesai, ada sikit-sikit tanggung menyokong pembebasan rakyat Palestin pun kamu suruh lupakan. Sama seperti barua-barua bengung yang kononnya rasa buntu masalah kemelut Malaysia-Singapura, suruh lupakan Singapura. Bengung bertingkat.

4. Kalau kamu rakyat Malaysia, kamu telah tidak bertanggung jawab atau berkhianat kepada negara ini dalam dua keadaan. (i) Suruh lupakan Singapura dalam kemelut Malaysia-Singapura. (ii). Suruh lupakan Palestin yang menjadi mangsa keganasan negara haram bangsat Israel.

Sekian, pandangan dari seseorang yang menghubungi blog ini sebentar tadi.

Thursday, October 21, 2021

Presiden PAS, ini kejayaan kita.. Bukan DAP?

 


Inilah kejayaan kita – Presiden PAS

KUALA LUMPUR: PAS menganggap penyatuan parti politik di bawah Gagasan Sejahtera, Muafakat Nasional (MN) dan Perikatan Nasional (PN) sebagai sebuah kejayaan dalam usaha penyatuan parti politik Islam di Malaysia.

Pesidennya, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, berkata usaha menyatukan orang Islam bukan satu kerja yang mudah memandangkan orang Islam telah lama dipengaruhi fikiran penjajah.

Katanya, sebahagian orang Islam menganggap Islam hanyalah agama ketika beribadat sahaja, bukan agama yang sempurna.

“(Situasi ini berlaku) sehingga dalam kalangan orang Islam sendiri bercakap dan menghina hukum Islam kerana kejahilan mereka. (Oleh itu), kita terpaksa mengubati kejahilan ini.

“Alhamdulillah, hasil daripada kegigihan kita, kita telah berjaya menyelamatkan (orang Islam) daripada kejahilan ini,” katanya dalam ucapan khas sempena Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan di laman rasmi Facebooknya, semalam.

Menurut Tuan Guru, pandangan mengenai agama tiada kaitan dengan politik sudah tidak kedengaran lagi, dan jika ada sekalipun hanya isu terpencil.

Katanya, pendapat bahawa hukum islam tidak sesuai di dalam politik juga sudah tidak berani diluahkan secara umum lagi.

Justeru itu, kata Tuan Guru, keadaan itu menjadi indikasi kejayaan PAS walaupun bukan semua rakyat Malaysia menjadi ahli PAS.

Menurutnya, kejayaan itu dapat dicapai melalui kerjasama yang dibina melalui parti politik Islam di tanah air bermula dengan Gagasan Sejahtera, Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional.

“Bermula dengan Gagasan Sejahtera, kita masuk pilihan raya secara bersendirian, dan kita berjaya memerintah dalam keadaan terus mempertahankan Kelantan, mengambil alih semula Terengganu dan memimpin semula kerajaan Kedah, ini kejayaan kita.

“Kemudian kita berjaya mengambil alih kerajaan pusat bermula dengan penubuhan Muafakat Nasional, iaitu apabila PAS dan Umno mengajak parti Melayu yang berada di luar kerajaan untuk bersama,” katanya.

Menurut Tuan Guru lagi, tidak cukup dengan parti di luar kerajaan, Muafakat Nasional turut mengajak parti di dalam kerajaan, iaitu Bersatu untuk bersama dengan Muafakat Nasional.

Katanya, muafakat yang dijalinkan mestilah turut disertai oleh semua kumpulan islam, bumiputra dan orang bukan Islam untuk diajak bersama, bukan sekadar Umno dan Bersatu.

“Semua kita ajak bergabung, kalau sebahagian sahaja (yang diajak), itu tidak selari dengan sifat dan ciri parti Islam. Kita mengajak Muafakat Nasional disertai oleh tiga parti Melayu Islam yang besar untuk bersama.

“Oleh kerana kita memerlukan kerjasama dengan kalangan orang bukan islam, termasuk di Sabah dan Sarawak, maka kita tubuhkan Perikatan Nasional.

“Perikatan Nasional adalah tonggak yang penting sehingga kita berjaya mengambil alih pemerintahan negara sehingga hari ini,” katanya. – HARAKAHDAILY 19/10/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Presiden PAS, ini kejayaan kita.. Bukan DAP? Mengapa dikatakan 'bukan DAP'? Kerana DAP anti Islam. Lihat berita ini.. 

15 HUJAH DAP ANTI ISLAM

Hari ini adalah hari pendengaran keputusan Kes Saman Teresa Kok terhadap Ustaz Syarhan Humaizi Halim dalam kenyataan mendedahkan DAP anti Islam. Namun perbicaraan menjurus kepada point link yang dikongsikan dalam kenyataan Ustaz Syarhan tidak kepada Kenyataan sebenar Pendedahan Ustaz Syarhan KP PAS Selangor pada ketika itu.

Ada 15 Perkara Info Poster yang Dewan Pemuda PAS Selangor sediakan secara ringkas untuk kita memahami dan seterusnya mengetahui secara berfakta bahawa DAP ANTI ISLAM.

Insyallah Saya bersama dengan kepimpinan Dewan Pemuda PAS Selangor akan hadir pada sesi akhir pendengaran Keputusan dalam Kes ini.

Saya memohon kepada semua anak muda dan Rakyat Malaysia agar mendoakan kemenangan dala Kes ini, dan Insyallah ia membuka jalan kepada kita untuk membuktikan DAP ANTI ISLAM.

Ayuh Semua kita ke Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur bagi sama-sama kita bersolidariti kepada Ustaz Syarhan Humaizi Mantan Ketua Dewan Pemuda PAS Selangor.

Ustaz Pi.
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Selangor

...

..

Rakyat alukan sambut akta perlindungan warga emas. Al-hamdulillah.

 

Akta perlindungan warga emas dibentang tahun hadapan

KUALA LUMPUR: Rang Undang-undang (RUU) bagi melindungi hak dan kebajikan warga emas masih di peringkat persediaan dan dijangka dibentangkan pada tahun hadapan.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Dato’ Siti Zailah Mohd Yusoff, berkata kerajaan sangat peka terhadap keperluan warga emas di Malaysia dan sedang berusaha mewujudkan akta khusus bagi melindungi mereka.

“Kajian itu telah berakhir pada 1 Oktober tahun ini, di mana kajian ini dijalankan untuk menentukan prosedur operasi standard (SOP) dan skop RUU bersesuaian dalam konteks Malaysia sebagai kesediaan masyarakat berdasarkan kajian dan data yang ada. 

“Kementerian ini juga sedang menyediakan satu cadangan, iaitu strategi ke arah mempertingkatkan perlindungan kepada warga emas,” katanya menjawab soalan Senator Fadhlina Dato’ Sidek, di Dewan Negara, hari ini.

Fadlina meminta Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) menjelaskan jika kerajaan sedang berusaha untuk mewujudkan satu akta untuk menangani isu pengabaian warga emas di Malaysia.

Sementara itu kata Siti Zailah, kerajaan juga sedang mewujdkan lebih banyak Pusat Aktiviti Warga Emas (PAWE) melibatkan 222 Parlimen di seluruh negara.

Langkah itu katanya, bagi memelihara warga emas yang diabaikan ahli keluarga, terutamanya mereka yang menghidap penyakit.

“Kerajaan berusaha untuk menambahkan lagi pusat bantuan warga emas terutama melibatkan komuniti.

“Tanggungjawab dalam membela warga emas bukan semata-mata terletak di bawah tanggungjawab kerajaan, namun ia juga tanggungjawab masyarakat dan keluarga itu sendiri,” katanya. HARAKAHDAILY 20/10/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, akta perlindungan warga emas akan dibentang tahun hadapan, tanda kerajaan prihatin rakyat. Rakyat alu-alukan!

PRN Melaka (15): Harapan, pengundi PH kembali..

 

PRN Melaka: Pengundi PH kembali ke pangkal jalan

"Penulis ingat lagi pada waktu itu penulis menghadiri ceramah-ceramah besar di Melaka melibatkan pucuk pimpinan PAS Pusat suasananya sangat suram dan ‘krik-krik’. Sangat menyedihkan."

UNDI asal yang diperolehi pada pilihan raya sebelumnya itu biasanya dipanggil undi poket. Ia dianggap sebagai undi minimum yang ‘terjamin’ bakal diterima oleh sesebuah parti itu pada pilihan raya seterusnya.

Undi ini akan dibandingkan dengan undi yang diterima parti lawan. Contohnya PAS mendapat 4,000 undi dan parti lawan yang menang mendapat 6,000 undi. Ini bermakna untuk tempoh akan datang PAS perlu mendapat lebih 2,000 undi lagi untuk menang selepas ditambah dengan undi poket tadi.

Penulis kerap kali tidak bersetuju dengan kaedah ini. Bagi penulis, sesuatu yang diperolehi pada sesuatu pilihan raya bukan jaminan bahawa ia diterima sekali lagi daripada pengundi yang sama di kawasan yang sama pada pilihan raya yang seterusnya.

Selain faktor mungkin pengundi itu mati atau bertukar, faktor mood, calon dan isu semasa juga memainkan peranan yang boleh menjadikan seseorang pengundi atas pagar itu mengundi PAS

Jadi bagi penulis, undi yang diperolehi itu tidak boleh dianggap sebagai undi poket disebabkan ketidaktentuan dan ketidakpastiannya tadi. Jadi, setiap kali pilihan raya, undi yang diterima pada pilihan raya itu adalah sesuatu yang baharu dan unik.

Tiada jaminan untuk undi itu akan diterima lagi pada pilihan raya berikutnya. Mungkin akan meningkat lebih tinggi, malah boleh jadi lebih rendah lagi.

Namun, untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang lepas ia adalah satu-satunya pilihan raya yang bagi penulis undi yang diterima oleh PAS adalah benar-benar undi poket yang menjadi undi minimum yang bakal diperolehi parti ini pada pilihan raya seterusnya sebelum ditambah dengan undi baharu.

Mengapa begitu? Dalam pemerhatian penulis, pada PRU14, PAS sebenarnya memasuki pilihan raya dalam keadaan yang paling tercalar dengan fitnah yang dipercayai oleh sebahagian besar rakyat Malaysia. Pada masa itu populariti PAS berada di tahap paling buruk dalam sejarah.

Penulis ingat lagi pada waktu itu penulis menghadiri ceramah-ceramah besar di Melaka melibatkan pucuk pimpinan PAS Pusat suasananya sangat suram dan ‘krik-krik’. Sangat menyedihkan.

Tiada kemeriahan berbanding ketika PAS berada dalam Pakatan Rakyat (PR) dahulu. PAS pada masa itu benar-benar berseorangan dalam dunia yang sepi.

Kerana itu bagi penulis, undi yang diperolehi oleh PAS pada PRU14 memang benar-benar undi poket buat PAS kerana pada masa itu hanya mereka yang benar-benar yakin pada perjuangan PAS sahaja yang mengundi PAS.

Penulis tahu, ramai yang mempersendakan undi-undi yang diperolehi PAS pada PRU14 dan mempersoalkan adakah PAS mampu memenangi Pilihan Raya Negeri (PRN) kali ini dengan undi poket yang sangat rendah?

Daripada 24 kerusi yang PAS bertanding pada PRU14 di Melaka, hanya dua kerusi mendapat lebih 20 peratus undi iaitu di Dun Serkam dan Ayer Molek. Malah di 15 Dun PAS mendapat undi bawah 15 peratus.

Jadi, bagaimana PAS mahu memenangi PRN ini? Yang pertama ialah golongan yang menyesal mengundi Pakatan Harapan (PH) yang merasakan bahawa mereka telah ‘dikencing’ teruk akan berpaling daripada PH dan akan mengundi PAS dan gabungannya dalam PRN kali ini.

Juga termasuk di dalam golongan menyesal ialah ahli-ahli PAS yang pada masa itu melakukan protes besar terhadap PAS kerana PAS mengambil keputusan memutuskan hubungan dengan Pakatan Rakyat (PR) ketika itu.

Sebahagian mereka tergamak meninggalkan PAS kerana marah dan menubuhkan PAN (Amanah). Sebahagian lagi membentuk golongan yang menggelarkan diri mereka sebagai ‘kami orang PAS tetapi kami mengundi PH’.

Dan penulis melihat bahawa golongan ini sebenarnya adalah besar dan mereka kini telah kembali semula bersama PAS selepas faham bahawa tuduhan PAS menerima RM90 juta daripada Umno itu adalah bohong.

Yang kedua sudah tentu kekuatan PAS untuk berhadapan pada PRN pada 20 November ini ialah gabungan bersama dengan PN dan BN. Jika BN tidak mahu bersama paling kurang pun bersama PN setakat ini sudah pasti.

Dengan undi poket yang PAS ada, undi penyokong parti sekutu, dan golongan menyesal yang akan berpaling daripada PH akan membentuk satu kekuatan buat PAS dan sekutunya. Ia akan memberikan kemenangan pada PAS bersama sekutunya dan seterusnya membentuk kerajaan baharu selepas PRN ini. – HARAKAHDAILY 19/10/2021

Sila lihat siri PRN Melaka:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails